Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kuo: mixedrealityheadset van Apple krijgt ondersteuning voor Wi-Fi 6E

De nog onaangekondigde Apple VR- annex AR-headset gaat volgens analist Ming-Chi Kuo ondersteuning bieden voor Wi-Fi 6E. Zo wil Apple een hogere bandbreedte realiseren en de latentie verlagen met betrekking tot zijn mixedrealitybril, aldus de analist.

Apple voegt ondersteuning voor het Wi-Fi 6E-protocol toe zodat de headset geen bekabelde verbinding nodig heeft met een computer, meldt Kuo in een rapport waar 9to5Mac over schrijft. Volgens de analist is een groot nadeel van mixedrealitybrillen die tot nu toe op de markt zijn gebracht, dat ze allemaal een bekabelde verbinding nodig hebben. Dit is omdat ze extra bandbreedte vereisen vanwege de benodigde hoge resolutie. Daarom denkt Kuo dat in de toekomst meer van dat soort apparaten Wi-Fi 6E zullen gebruiken.

In het rapport schrijft Kuo dat ook Meta, oftewel Facebook, en Sony in 2022 een mixedrealityheadset met Wi-Fi 6E zullen introduceren. Op de lange termijn verwacht Kuo dat headsetmakers mmWave-5G zullen implementeren in de MR-brillen, aangezien daarmee de draadloze ervaring nog beter moet worden. Wi-Fi 6E is een uitbreiding van het 802.11ax-protocol. Het voegt gebruik van de 6GHz-frequentieband toe, voor snellere en stabielere wifiverbindingen.

Kuo verspreidt al langer informatie over een mixedrealitybril van Apple. Zo vertelde hij in maart dat de headset een standalonemodel wordt en micro-oledschermen krijgt. Kuo denkt dat de headset in het laatste kwartaal van 2022 in productie gaat. Mark Gurman van Bloomberg noemt in een nieuwsbrief van zondag eveneens een releasejaar van 2022 voor de headset, zo schrijft Apple Insider. Het apparaat wordt waarschijnlijk niet goedkoop; volgens een verslag van The Information moet het apparaat zo'n drieduizend dollar gaan kosten.

Tekening van hoe de Apple-headset eruit kan komen te zien op basis van beschrijvingen van anonieme bronnen (bron: The Information)

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Kevin Krikhaar

Stagiair nieuwsredactie

01-11-2021 • 11:29

40 Linkedin

Reacties (40)

Wijzig sortering
En zeker 2000 euro minimaal😅
Dat zou echt een goede prijs zijn aangezien de bestaande mixed reality headsets voor veel meer over de toonbank gaan. https://www.microsoft.com/nl-nl/hololens/buy
Maar dat is echt een AR bril, als het hier met oled schermpjes werkt dan klinkt dat mij meer als een VR bril? Eventueel met camera's om AR te kunnen doen dan, maar dat is wel heel iets anders dan Hololens waarbij je de echte wereld direct ziet maar er van alles overheen geprojecteerd kan worden. Die impressie op basis van beschrijvingen ziet er ook meer uit als een Quest dan als een Hololens.
Oled is prima doorzichtig te gebruiken. Dus ook met Oled kun je een prima AR bril maken. Kun je er nog steeds een soort ski-bril ontwerp van maken.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 1 november 2021 12:45]

Nee dat gaat niet, want dan zul je er lenzen tussen moeten zetten om het display wat dicht op je ogen zit, zichtbaar te maken wanneer je veraf scherpstelt met je ogen. En door zie lenzen kun je niet meer normaal naar de normale wereld krijgen.

Je moet dus werken met OF lightfield / waveguides, OF een gesloten bril met OLED/LCD scherm en daarvoor fresnel lenzen die compenseren voor het scherm wat dichtbij staat en dan camera's aan de buitenkant plaatsen en doorvertalen naar beeld binnenin. Je kunt niet open visor met een OLED scherm zonder lens. Dan moet je namelijk scherpstellen op het scherm dat dichtbij je zit en dan kun je niet de informatie integreren in de echte wereld.
Als je het hele artikel had gelezen had je gezien dat het waarschijnlijk 3K gaat worden.
Volgens het artikel USD 3.000,- dus vast net zoiets in euro’s.
Voor die prijs met name interessant voor ontwikkelaars en die-hard Apple fans. Ik ben er wel heel geïnteresseerd in omdat er hoe dan ook een nieuwe AR/VR markt komt in de komende decennia en Apple best en goede troef in handen heeft qua userbase en reputatie.

Facebook, Google en Microsoft zijn al veel verder maar die hebben eigenlijk hun reputatie al een beetje verprutst bij het grote publiek.
Ook voor Apple geldt; Je hebt slechts één kans om een eerste indruk te verprutsen.

Nu moet ik er wel bij zeggen (en ik ben absoluut geen fan van ze) dat wanneer Apple zich ergens tegenaan bemoeid, ontwikkelingen in een stroomversnelling komen en beloftes vaak worden ingelost. Dus wie weet welke stappen er gemaakt gaan worden.

Het grote probleem bij AR/VR is dat het concept heel helder is, en omdat het ook in menig sifi-film en -serie voorbij is gekomen hebben mensen er een duidelijke verwachting bij. De huidige stand van technologie kan dit gewoon nog niet waar maken. In elk geval niet voor bedragen die een gemiddelde consument er voor wil neertellen.
Als iemand die zichzelf voorlopig niet heel veel extra geld voor een apple icoontje ziet neertellen juich ik dit alleen maar toe. Apple is wel een bedrijf die AR en VR een enorme boost kan geven als ze een overpriced maar goed werkend product op de markt zetten (en daarbij dan maar onterecht de credits voor de uitvinding van AR/VR krijgen van de fanboys). Tech zoals dit komt dan vanzelf terecht in apparatuur waar ik zelf meer op zit te wachten (beetje goed betaalbare Steam VR wireless PC headset).

Ideaal scenario is natuurlijk dat Apple en Steam op tech gebied samewerken https://appleinsider.com/...-valve-to-make-ar-headset. De bedrijven zitten elkaar niet mega in de weg zolang Apple mikt op mixed reality and Steam mikt op pure VR gaming headsets (alhoewel het toelaten van Steam store op apple apparatuur de appstore wel iets ondergraaft) en ik kan me goed voorstellen dat het bundelen van expertise hier wel bij werkt.
Laat Valve eerst maar eens zorgen dat ze de ARM transitie goed volbrengen. Het heeft een jaar geduurd voordat ontwikkelaars überhaupt ARM native games uit konden brengen op Steam, en ik vermoed dat men tot het laatste moment wacht om Steam zelf te gaan updaten. Misschien zelfs nog langer.
Dat is een reden waarom ik niet zo snel echt grote botsende belangen zie tussen een Steam en Apple samenwerking op dit gebied. Zolang Steam zich focust op PC gaming met wired of wireless streaming naar een headset zie ik weinig problemen voor apple om hardwarematig samen te werken of zelfs wat software VR ervaring van Valve te gebruiken.
Waarom moet men over op ARM?
Omdat nieuwe Macs op ARM processors draaien. Dus als je wilt dat je Mac software goed werkt, en in de toekomst blijft werken heb je weinig keus.
MacOS heeft ongeveer 2% marktaandeel onder steam gebruikers. Daar is je antwoord. Die vertaalslag komt er wel eens, maar het heeft echt 0 prioriteit, zeker omdat MacOS een dood platform is voor 3rd party ontwikkelaars: Apple wil er duidelijk een afgesloten systeem zoals iOS van maken.

Waarom denk je dat er amper echte games (en daarmee bedoel ik: meer dan opgeblazen mobiele games) voor de Mac zijn?

[Reactie gewijzigd door kiang op 1 november 2021 19:24]

Volgens de analist is een groot nadeel van mixedrealitybrillen die tot nu toe op de markt zijn gebracht, dat ze allemaal een bekabelde verbinding nodig hebben. Dit is omdat ze extra bandbreedte vereisen vanwege de benodigde hoge resolutie.
uhh.. Wat is dan precies volgens de analist een MR bril? want tot nu toe is MR sowieso een term die Micorsoft gebruikt voor hun VR implementatie binnen windows, en alle MR brillen tot nu waren bekabeld omdat de toevoeging van wireless ook nogal een extra prijs met zich meebrengt waarbij de fabrikanten niet denken dat de gebruiker die wil betalen.
En de Quest 2 kun je toch ook wel scharen onder de 'MR' headsets met 'hoge resolutie' die draadloos is.
Veel te duur voor de consumenten natuurlijk.
Ik denk dat dit een bril wordt voor ontwikkelaars om aan de gang te gaan met zowel VR als AR, en het ontwikkelen van apps voor IOS of voor de nieuwe Macs.

Ik denk dat er dus zowel een AR bril komt voor consumenten en ook een VR product.
Dus 2 (minder dure) producten in de toekomst voor de consument ipv 1 zeer duur product die zowel VR als AR ondersteunt.
mixedreality / multiverse
waarom real life schoonheid...POP zet er maar augmented reality op
Geloof er niet veel van. Apple zal voornamelijk een betaalbaar consumentenmodel moeten lanceren om impact te kunnen maken. Dat zal geen 3000USD kosten, maar zal eerder in de 500-800 range liggen als introductieprijs. voor een snelle en grote adoptie zodat ze deze nieuwe markt kunnen domineren.

Apple heeft niets te winnen bij een veel te duur niche-product, enkel geschikt voor een selectief groepje. Dat is de R&D niet waard en is ook niet iets dat Apple normaliter doet.

Het kan zijn dat er een developers-only model uitkomt om de ontwikkeling een boost te geven, zoals men deed bij de M1 Devkit. Maar ook dit is voor een hele nieuwe productlijn uiterst ongebruikelijk. Daarnaast heeft Apple al AR-kit en zijn er al veel apps / games die ze wellicht 1-op-1 kunnen vertalen, dus qua apps zal het vast wel goed zitten bij launch.

Kortom: Ik zie geen logische usecase om een belachelijk duur niche-product op de markt te brengen dat niet voor consumenten is bedoeld.
Net als @Halo_Master vermoed ik dat het een ding voor ontwikkelaars is, niet voor eindgebruikers. Die zou dan 1-2 jaar later kunnen komen.
Apple en een VR headset voor 500-800 euro, never gonna happen. Minimaal een 1 ervoor, en dat is dan mogelijk het instapmodel.
Volgens de analist is een groot nadeel van mixedrealitybrillen die tot nu toe op de markt zijn gebracht, dat ze allemaal een bekabelde verbinding nodig hebben
En wederom een 'Apple analist' die niet eens weet hoe google werkt en 0,0 kennis heeft van bestaande technologie die niet door zijn favoriete fruitmerk wordt verkocht.

De Oculus Quest 2 heeft nu al lang officieel support voor draadloze PC-VR. De eerste quest had dit al met 3rd party tools: Virtual Deksktop gebruik ik al lang en het werkt hier 100% zonder problemen, echt geweldig: ongeveer 20ms latency, 100+ Mbps bandbreedte, geen vuiltje aan de lucht. En dat allemaal op 'gewoon' 5GHz ac wifi.

Maar ach, wanneer apple het uitbrengt zal de hele mac-wereld wederom doen alsof het uniek en bijzonder en wereldschokkend is.
ik vraag mij af in hoever deze headset 3000$ waard is, ik bedoel een quest 2 kost 415€
Het is dan waarschijnlijk ook niet bedoelt voor consumenten, naast het feit dat het geen VR bril is maar een AR bril.
Tegelijk als je kijkt naar de bijgevoegde schets, de enige manier waarop dat AR is doordat ze een stel camera's op de voorkant hebben staan. Dat heeft de Quest ook. Granted camera's die nooit bedoelt zijn voor echt AR toepassingen, dus moet je betere krijgen. Maar het is ook echt niet te vergelijken met bijvoorbeeld een HoloLens.
Nee, de AR bril komt juist pas later.. Dit is gewoon een VR bril, met ook de extra mogelijkheid voor passthrough video via de gebruikte camera's, wat in principe ook al mogelijk is met meerdere headsets die al uit zijn.
ik bedoel een quest 2 kost 415€
Correctie, die begint al bij 349 euro (128GB versie), plus voor beter fitting 49 euro voor de elite strap..
Als je naar headsets kijkt als de Varjo Aero of de aangekondigde Pimax 12K, die zitten in de €2000,- tot €3000,- range als basis-headset, dus dan komen er nog zaken als base stations, controllers of face plates bij. De reden dat deze headsets duurder zijn, is omdat ze simpelweg veel beter zijn. Betere pancake-lenzen, hogere resoluties, grotere kijkhoeken, miniled-schermen en toekomstig wellicht zelfs OLED Microdisplays, eye tracking, automatische IPD. Dat is allemaal technologie die een bril duurder maakt. Tel daarbij op dat Facebook de brillen gesubsidieerd verkoopt, omdat ze onderdeel zijn van een advertentiestrategie en daarmee een stuk goedkoper zijn dan ze daadwerkelijk zijn. De Quest 2 wordt onder kostprijs verkocht om die reden.

Apple kennende willen die niet inleveren op kwaliteit en gaan ze de bril ook niet gesubsidieerd verkopen. Dus ik denk dat een belangrijk deel van die prijs gewoon zit in de technologie die in de bril terecht komt, die waarschijnlijk veel verder gaat dan wat een Quest 2 brengt.
Tja, na zo'n 2 jaar nadat de Quest 2 op de markt is gekomen mag het ook wel dat die VEEL beter is en natuurlijk helemaal als ze er zoveel voor gaan vragen. Ik verwacht dan ook zeker dat er tegen eind 2022 ook een Quest 3 zal verschijnen.
Tja, na zo'n 2 jaar nadat de Quest 2 op de markt is gekomen
De Quest 2 is 1 jaar op de markt.
Ik verwacht dan ook zeker dat er tegen eind 2022 ook een Quest 3 zal verschijnen.
Hoe de headset zal heten is nog niet bekend, maar op Facebook Connect gaf Facebook een kort inkijkje in de ontwikkeling van wat zij “Project Cambria” noemen.
NU, is de Quest 1 jaar op de markt, maar zodra de headset van Apple eind 2022 uit komt is de Quest al 2 jaar op de markt.
Project Cambria is niet de Quest 3, maar zal naar aller waarschijnlijkheid de Quest Pro gaan zijn, en zoal het er naar uit ziet zou deze mogelijk al ergens in de eerste helft van 2022 uitkomen. De Quest 3 zou weer een 'goedkope' headset zijn die weer wat beter is dan de Q2, verwacht dan weer betere lenzen, schermen, en SOC, maar nog geen eyetracking bv.
NU, is de Quest 1 jaar op de markt, maar zodra de headset van Apple eind 2022 uit komt is de Quest al 2 jaar op de markt.
Als de headset van Apple in 2022 uitkomt. Er zijn ook analysten die op 2023 mikken.
Project Cambria is niet de Quest 3, maar zal naar aller waarschijnlijkheid de Quest Pro gaan zijn, en zoal het er naar uit ziet zou deze mogelijk al ergens in de eerste helft van 2022 uitkomen. De Quest 3 zou weer een 'goedkope' headset zijn die weer wat beter is dan de Q2, verwacht dan weer betere lenzen, schermen, en SOC, maar nog geen eyetracking bv.
Ik durf even niet meer af te gaan op Quest leaks nadat op connect bleek dat er geen (nog) concrete nieuwe hardware was.
Je kan altijd wel zo doen maar de kwaliteit van apple is net even iets anders. En de hardware zal er rondjes omheen lopen
Ik ben best tevreden over mijn apple spul (koop het ook omdat ik kan, maar eigenlijk is het te zot voor woorden), maar bvb de macbook en imac zijn totaal niet te verantwoorden.
Net als de iphone 13 pro 1tb.

Je betaalt gewoon een premium voor het merk, dat is ook de reden dat ze zoveel miljoenen op de plank hebben liggen.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 1 november 2021 13:20]

je hebt half gelijk: Apple maakt ook premium producten en die zijn echt mooi en echt duur.
Voor het gewone volk bouwen zijn ook spullen die minder luxe zijn maar wel een goede price/performance verhouding hebben, b.v. de nieuwe iPad vanaf €379.- Ja , er zijn goedkopere tablets, maar dit is voor zijn kwaliteit zeker niet te duur.
True, maar als ik een goede macbook pro samenstel van 4.5k dan kan ik dezelfde performance ook krijgen voor de helft van de prijs.
De iPad en iPhone minis zijn eigenlijk wel erg goede bang for buck.
Dan nog haal je de zelfde prestaties amper en is de package 3x zo lomp en trekt het ook nog 2 a 3x zoveel stroom. En het zet zeker niet in een cnced machined body.

[Reactie gewijzigd door BruceLee op 2 november 2021 10:09]

Uhuh :') sure.

Ik heb beiden en kan je echt vertellen dat dit onzin is. Ik voel me telkens een debiel als ik zoiets koop "just because it's pretty". Maar goed, dat is een keuze die ik maak.
Niks grappigs aan zijn gewoon feiten die dinosaurus intel en amd zooi is straks compleet irrelevant. Alles word zoiezo arm straks nog ff wakker worden ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True