Checkra1n brengt jailbreak uit voor Apple Homepod-speaker

Ontwikkelaarsteam Checkra1n heeft een jailbreak uitgebracht voor de Apple HomePod-speaker. Het is voor het eerst dat de slimme speaker van de Amerikaanse fabrikant gekraakt is en de jailbreak moet de deur openen om software te draaien die Apple niet toestaat.

Checkra1n meldt de ondersteuning in de nieuwe versie 0.12.1-beta, waar het in de releasenotes staat. "Gedeeltelijke ondersteuning voor de originele HomePod." Het gaat daarbij dus om de eerste Homepod van enkele jaren geleden, niet de onlangs uitgekomen HomePod mini. Daarbij is nog geen mogelijkheid tot jailbreak.

De gedeeltelijke ondersteuning verwijst ernaar dat het alleen werkt via command-line. Een jailbreak kan het op termijn wellicht mogelijk maken om de HomePod als reguliere bluetoothspeaker te gebruiken of om diensten te gebruiken die Apple niet ondersteunt. Het is onbekend of en wanneer dat gebeurt. De bèta van Checkra1n werkt alleen op macOS en Linux en vooralsnog niet op Windows.

Jailbreak HomePod van Checkra1n, bron: L1ngL1ng op Twitter

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

23-11-2020 • 10:53

111

Reacties (111)

111
107
32
2
0
63
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Het is toch echt te gek voor woorden dat een bedrijf een speaker/microfoon in je huis heeft, en dat jij als *eigenaar* van die hardware niet zelf mag bepalen welke software er op draait, *of* kunt zien wat dat ding allemaal uitspookt.

Edit: Tjonge:
17x Off-topic / Irrelevant
16x Ongewenst
Hoe is dit off-topic danwel ongewenst, wat denken jullie dat iemands beweegreden is om uberhaupt een jailbreak te ontwikkelen voor een stuk hardware?

[Reactie gewijzigd door killercow op 22 juli 2024 15:11]

Te gek voor woorden? Je weet toch overduidelijk wat je koopt? Je koopt een Apple product en de daarbij behorende ervaring (welke vele malen beter is met andere Apple hardware). Apple belooft je bij de aankoop van het product dat het werkt met een aantal diensten en producten en dat het goed werkt. Dat koop je. Je koopt niet de hardware bij Apple (of elke andere fabrikant) om er vervolgens zelf software op te zetten.

Als je hardware wilt waar je nog echt zelf de software op moet zetten zijn er alternatieven, je kunt open source projecten kopen of zelf iets bouwen. Een product als deze koop je voor het gemak, de ervaring en de beleving. Niet om je eigen software erop te zetten.

Maar het lijkt me meer dat je een aversie hebt tegen het plaatsen van een microfoon in je huis waarvan je Apple niet gelooft dat ze niet meeluisteren.. Dan is er maar een conclusie en dat is dat dit product niks voor jou is.
Ten dele eens, je weet inderdaad wat je koopt en als je beseft dat je daar niet mee door een deur kan, is er inderdaad maar één advies. Waar ik wel bezwaar tegen heb - maar in het algemeen - is dat fabrikanten steeds meer macht naar zich toetrekken wanneer een product "eindig" wordt verklaard. Als een apparaat het nog prima doet na 5 jaar, maar de fabrikant de stekker er uit trekt, doet hij het ineens niet meer. Of - ik ben er één keer ingetuind - een Smart TV waar al binnen 2 jaar er diverse iconen verdwenen omdat samenwerkingsverbanden werden opgezegd met derde partijen. Daar trap ik dan ook echt nooit meer in.

Een tweede nuance is dat het vervangen van firmware mij ook veel te ver gaat, maar het verbieden om software te draaien die niet in een "store" staat gaat me ook te ver. En ja, ik voel hem al komen, securty, beleving en alles wat erbij komt kijken ... maar "in the end" bepaalt iemand anders wat jij op je toestel mag draaien aan gebruikssoftware. Daar denk ik liever zelf over na en daar vind ik zelf liever iets van. Om het cirkeltje rond te maken, voor mij dus geen Apple omdat ik niet met hun beperkingen in mijn gebruikservaring om kan gaan.
Voor 99% van de mensen gaan jouw argumenten echter niet op, en daar gaat het om. Waarom zou een fabrikant als Apple de 1% bedienen die hun toestel nu nog moet jailbreaken om er allerlei minder standaard dingen mee te doen? Door zich te richten op de 99% die dit niet hoeft kan Apple voor hen een betere ervaring aanbieden. Wat denk je dat het aan tijd en geld kost om een goed werkend store op te zetten, of manier om apps te installeren op een HomePod, let op; zonder daarmee het risico te lopen de rest van de gebruikerservaring te schaden? Alleen als UX'er en software ontwikkelaar heb je echt een idee van de hoeveelheid werk die daarbij komt kijken. En hoe onplezierig en vermoeiend het is om iedereen tevreden te kunnen houden, daarom richten ze zich op 'hun' klant.

Als iemand die zelf software ontwikkelt voor nitwits besef ik maar al te goed hoeveel werk er in de details gaat zitten om te zorgen dat Ans en Henk er ook mee kunnen werken, en dat het ook 99% van de tijd gewoon doet wat je wilt. Er zijn wat dat betreft genoeg mensen die de Apple filosofie ook gewoon echt niet begrijpen.

Als een bedrijf als Apple bepaalde zaken moedwillig tegenwerkt is dat ook echt vaak met een andere gedachte dan puur "de gebruiker tegenwerken". Als er een potentieel lek in je device of software zit kan niet alleen die slimme jailbreaker er gebruik van maken, maar mogelijk ook andere hackers, en daarom bestaan er dingen als T2 chips en Secure Enclaves. Je gaat gewoon steeds verder in het dichttimmeren van de boel, op meerdere niveaus, want als je het niet goed doet zijn de gevolgen ook steeds groter. Je gaat juist steeds meer en persoonlijker met je devices om, dus het risico is groter als het mis gaat. Producten van Apple mogen precies om die reden zonder problemen in allerlei corporate omgevingen gebruikt worden tegenwoordig waar aan allerlei certificering moet worden voldaan om daar een kans te maken.

Wil je dat allemaal niet, dan zijn er, zoals gezegd, alternatieven. Dat moet je niet afdoen als slecht argument, want dat is gewoon een keuze maken tussen concessies. Er bestaat geen perfecte middenmoot, want daarvoor moet je teveel mensen tevreden houden, en daar zitten conflicterende interesses tussen.
Over het algemeen helemaal met je eens. Die beperking in vrijheid is voor velen een zegening. Jailbraken is ook helemaal niet nodig. Wat mij over de streep zou trekken is dat ik ergens een keuze krijg: "Blijf je bij mijn shop, of wil je ook elders shoppen?". In dat geval vervallen alle gebruiksgaranties behalve garantie op de hardware, alle online diensten etcetera. En dat is dan mijn keuze. Net zoals ik met mijn auto ook bij universele garages terecht kan met mijn A kwaliteit auto.

Voor 99% van de huidige gebruikers gaat dit inderdaad niet op omdat die keuze er niet eens is op dit moment. Daarom heb ik ook geen Apple spullen in huis en dat is prima, neemt niet weg dat ik nog steeds die keuze zelf had gehad en niet mij werd opgelegd. De term "slecht argument" heb ik overigens niet gebruikt . Wat blijft is dat Apple in hun ecosysteem de boel volledig hebben dichtgetimmerd en daar vind ik wat van. Dat er alternatieven zijn was me allerminst ontgaan, maar daar gaat het niet over.
Het is zaak dat wij als consument stemmen met onze portemonnee. Ik ben het ook totaal niet eens met de zogenaamde 'planned obsolescence' maar dat komt deels ook door ons, wij kopen om de zoveel jaar een nieuwe tv, speakers, telefoon, laptop etc. De fabrikanten gaan daardoor anders hun producten ontwerpen, niet duurzaam, niet toekomstbestendig etc. Ze verzinnen ieder jaar wel iets nieuws wat aantrekkelijk is om WEER te kopen terwijl het in werkelijkheid vrijwel niks toevoegt.

Ik ben wel een Apple koper en zie in mijn omgeving dat er echt super lang met iPhones, Macbook e.d. gedaan wordt in vergelijking met andere merken.
Het vage is wat je daar precies aan koopt en wat er onder dekking valt. Je TV functioneert immers nog en heeft altijd zijn primaire doel zonder internet/apps kunnen bereiken. Bij die TV heb je gelukkig nog de optie om er voor 2-3 tientjes een eigen smart stick in te drukken of een Apple TV.
Een product als deze koop je voor het gemak, de ervaring en de beleving. Niet om je eigen software erop te zetten.
Je kan argumenteren dat, als je een product koopt, je er mee mag doen wat je zelf wilt. Dat het niet aan de fabrikant is om jou op te leggen wat jij met het fysieke materiaal in je huis mag doen en wat niet. En bovendien onafhankelijk van welk product dat in de eerste plaats was.

Dat is volkomen terecht, maar een fabrikant is uiteraard ook in z'n recht om bepaalde dingen niet te faciliteren.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:11]

Dat kun je als argument opgooien, en uiteindelijk mag dat ook. Maar een fabrikant hoeft zoals je zelf al zegt hierin niks te faciliteren omdat het niet in het plan / idee past van de fabrikant.

De fabrikant levert een product en schept bepaalde verwachtingen, mocht binnen een bepaalde tijd (verwachte levensduur) het product niet meer aan die verwachtingen voldoen kun je je beklaag doen bij de fabrikant. Ga je zelf rommelen met hard en software dan vervalt ook al je recht om dit te doen.
Draai jij dan ook je eigen software op je oven/TV/koffiemachine/auto? :p
Dat vind ik een rare vraag hier op Tweakers. In tegenstelling tot een oven, koffiemachine of auto kan je eigen software draaien op een speaker geen brand veroorzaken of levens in gevaar brengen.

En er is een reden dat LineageOS voor smart TV's bestaat. En Plasma voor big screens. Zo'n gek idee vind ik het niet om als Tweaker je eigen software te draaien als je die beter vindt werken dan wat de fabrikant je brengt.

Dat zo'n apparaat uit de fabriek niet komt met instructies om de eMMC te flashen is logisch, maar een beetje Tweaker wil natuurlijk onder de motorkap kijken en spelen met de mogelijkheden die zo'n apparaat biedt, alsook controleren wat er nou wel of niet écht verzameld wordt door Apple en wat voor features er zijn klaargezet maar nog uitgeschakeld door Apple. Dat dit schier onmogelijk is geworden op consumentenapparatuur vind ik nogal zorgelijk, omdat het een enorme afhankelijkheid creëert van de fabrikant.

Mijn Samsungtablet is na zeven jaar nog steeds up to date met de laatste Android patches, langer dan de (overigens uitstekende) supportperiode die Apple handhaaft, juist omdat het mogelijk is die software aan te passen. Sterker nog, met wat moeite boot het apparaat gewoon Linux in de vorm van postmarketOS, waarmee de levensduur enorm wordt uitgebreid.

Ik zou van een speaker van 350 euro toch wel verwachten dat ik hem over tien jaar nog steeds kan gebruiken, maar alle lockdowns die Apple vanwege "beveiliging" (in welk aanvalsmodel?) op hun chips heeft gezet, ben je gewoon de klos qua support nadat de vijf jaar ondersteuning afloopt. Zodra het ding niet meer met Siri kan praten, kletst hij straks nog prima met Almond of Google Assistant als je de firmware maar zelf kan aanpassen.

Dat je zelf het nut niet inziet van een custom rom op een homepod, à la, maar ga nou niet iemand bespotten omdat hij graag zijn eigen software wil draaien op de computer die hij koopt.
Voorspelbare reactie natuurlijk maar om er toch op in te gaan. Ik bespot hem niet omdat hij zijn eigen software wil draaien, maar omdat hij het 'te gek voor woorden' noemt dat fabrikanten hun eigen software meeleveren zonder instructies te geven hoe je deze voor je eigen software kan vervangen. Dat is namelijk niet te gek voor woorden maar doodnormaal. De selectieve verontwaardiging als het toevallig een Apple product is slaat dan ook nergens op. Dat beklag kan je bij 99% van de consumentenproducten voeren.

Ook Samsung geeft jou geen support voor het rooten van je tablet. Dat het via een achterdeur toch mogelijk is, zoals nu ook bij de HomePod is voor een niche van de markt natuurlijk super gaaf. Maar als je echt interesse hierin hebt moet je een apparaat kopen wat van begin af aan open is, niet een LG kopen en dan gaan roepen dat het stom is dat je er geen Sony software op kan installeren.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 22 juli 2024 15:11]

Je legt me nu woorden in de mond.
Ik ben niet geselecteerd verontwaardigd over dit trucje van Apple, ik vindt het zelfde niet kunnen op hardware van anderen. Doorgaans kun je echter nog zonder al te gekke sprongen wel iets anders installeren (maar is het er simpelweg nog niet), maar wordt het niet zo intens tegengewerkt als bij deze apparaatjes, en in het bijzonder apple devices.
De lockdown van Apple gaat nog een paar stappen verder dan de gelockte bootloader die Samsung levert. De een is namelijk triviaal te ontgrendelen via de voordeur (fastboot flashing unlock na wat fysieke handelingen), eventueel met verlies van data, DRM-sleutels en andere nadelen van dien. Op apparaten van Apple, maar ook Huawei, Xiaomi* en Microsoft, kan dit simpelweg niet (zomaar).

Dit is geen selectieve verontwaardiging, je zult dezelfde reacties zien onder nieuws over een gejailbreakte Surface X, rootmethodes voor Huawei/Xiaomi* of een lek in UEFI secure boot op een Surface tablet. De nieuwsberichten komen minder vaak voor, en tot checkra1n zijn ze ook voor Apple zeer lange tijd weg geweest.

Support vraag ik niet; als ik ze bel over garantie nadat ik de kernel van mijn tablet heb geflikkerd, mogen ze me wat mij betreft een dikke middelvinger geven. Waar het hier om gaat is het expliciet onmogelijk maken van het draaien van custom software.

Ik verwacht van LG net zo goed dat ik er geen Sonysoftware op kan draaien als ik verwacht van Apple on Windows te porten naar M1. Het is niet hun verantwoordelijkheid om dat te doen, en het is onrealistisch dat van ze te eisen. Ze hoeven er geen cent in te stoppen om het te laten werken. Als ik zelf een legale Windows image (of, om 100% legaal te blijven, een Ubuntu image) pak en dat op mijn telefoon wil proberen te flashen, dan vind ik dat ik dat moet kunnen. Maak ik mijn telefoon kapot in dat proces is dat jammer voor mij, maar als ik de moeite erin wil steken om het werkend te maken, vind ik dat ik het recht moet hebben om mijn gehackte port te draaien.

Moderne bedrijven pompen actief veel geld en onderzoek in trucs om dit recht af te nemen. Helaas loopt Apple vaak voor op het gebied van techtrends. Nu Microsoft doorheeft dat Apple weg heeft kunnen komen met de T1 chip, hebben ze nu ook hun eigen securitychip ontwikkeld, en ik verwacht van Google op termijn niks anders. Als je geen weerstand biedt bij de eerste verandering, verdwijnen de alternatieven vanzelf.

Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat hier op Tweakers zoveel kritiek is op Apple voor het blokkeren van custom software; je begeeft je tussen mensen die technologie naar hun eigen hand willen zetten. Apple is nu eenmaal een van de bedrijven die het verst gevorderd is in het ontwikkelen van een totale vendor lock-in, iets waar Google en Microsoft momenteel alleen maar van kunnen dromen. Als je Apple-nieuws uit het oogpunt van een normale Apple-consument wilt zien, heb je wellicht meer aan het nieuws op macrumors of 9to5mac. Hier op Tweakers zal iedere restrictie op toegang tot het uitvoeren van je eigen code door een fabrikant worden bekritiseerd en als bedrijf dat heel expliciet geen interesse heeft om dat mogelijk te maken, zal Apple vaker negatief in het nieuws komen te staan.

Overigens heb ik er niks op tegen als je Apple koopt omdat je het Apple-ecosysteem fijn vindt. De HomePod is marktleider op dit gebied, het product is veel verder doorontwikkeld dan wat ik zou verwachten van een speaker en de Google Home kan amper concurreren.

*=bij Xiaomi kun je je bootloader ontgrendelen maar alleen met een code die van Xiaomi moet komen en die vervolgens weer gekoppeld is aan je account, dus dat is ook gewoon een zware restrictie.
Wow bootloader enz......

We hebben het hier over een speaker heb jij op je JBL of Böse BT speaker ook je eigen software draaien? Wees blij er projecten zijn die het op Apple mogelijk maken, heb als jail break gezien voor je Böse BT speaker?
De Echo kan het, dus waarom andere merken niet? Het spul draait meestal Android, dus het is een kwestie van de ADB poort vinden en er een ROM op flashen. Dat er weinig ROMs beschikbaar zijn voor dit soort vage producten is geen reden om het later niet te willen.
ADB. Zegt toch genoeg dat nooit de bedoeling van de fabrikant is dat het gebeurd. De rede dat vaak nog via ADB is omdat niet veel gebeurd wanneer er meer alternatieve software komt gaan andere merken ook steeds meer blokkades opwerpen.
ADB is de standaardinterface voor Androidgebaseerde hardware. Je kunt geen .img uploaden naar een apparaat nee, maar dat betekent niet dat het daarmee finaal onmogelijk is. Ieder device dat niet compatible is met het PC-bootproces moet via een vaag protocol worden benaderd voor het installeren van custom firmware, op mobiele telefoons en voor Qualcomm modems is dat via ADB, op routers is dat UART, op ESP-gebaseerde IoT is dat het protocol van de programming tool.

Dat het niet de bedoeling is van de fabrikant maakt geen zak uit, ik koop een apparaat en wat ik ermee doe is mijn probleem, niet dat van de fabrikant. Als ik een HomePod wil gebruiken als dure deurstop dan doe ik dat, kan me niet schelen of Apple dat wil of niet. Het zou de fabrikant ook geen zak uit moeten maken dat ik een custom ROM op mijn smart-toiletborstel flash. Ze hoeven het niet te ondersteunen, maar ze hoeven het ook niet tegen te houden voor mensen met de technische know-how die het wel willen.

Ik zie het probleem van alternatieve software ook niet. De fabrikant kan mooi zien welke features mensen willen hebben door te kijken wat er in custom roms wordt gestopt en het enige dat ze ervoor hoeven te doen is zich aan de GPL te houden (wat ze sowieso al zouden moeten doen). De open sourcenatuur van Android is de enige reden dat er al snel hype van ontwikkelaars voor was en daarmee ook de enige reden dat we in Nederland allemaal Android en wat iOS draaien in plaats van Windows Mobile en wat iOS.

Ik kan me niet voorstellen dat Linksys inkomsten is misgelopen door DD-WRT en OpenWRT. Waarom zou dat voor een smart speakerfabrikant anders zijn? TP-Link weet ook donders goed dat hun Archers volop worden herflasht naar OpenWRT maar als ze hun software dichten, kost dat ze alleen maar ontwikkelaarstijd en -geld, en daarnaast ook nog eens klanten.
Dat vind ik een rare vraag hier op Tweakers. In tegenstelling tot een oven, koffiemachine of auto kan je eigen software draaien op een speaker geen brand veroorzaken of levens in gevaar brengen.
Oh? Voor zover ik weet is dat zeer zeker wel mogelijk zeker als de voeding ingebouwd zit. In principe kan ieder apparaat met 220V aansluiting brand of letsel veroorzaken.

Anders zou een ingebouwd usb socket (van die dingen die dan direct met trafo in een WCD passen) ook absoluut niet gevaarlijk zijn terwijl big clive al van een aantal heeft aangetoond dat er gewoon 220V op ground staat door slechte isolatie van hoog en laagspanning circuits.

Dit is echt kompleet onjuist. Het zal absoluut niet zomaar gebeuren, maar de kans is altijd aanwezig. Zeker als je het apparaat buiten spec gaat gebruiken (dus bepaalde features die met een reden uit staan inschakelen bijvoorbeeld).
Ik zou van een speaker van 350 euro toch wel verwachten dat ik hem over tien jaar nog steeds kan gebruiken
Die kans is dan ook vrij groot. Apple support nog steeds apparaten uit 2012 van enkele tientjes (airport express met Airplay 2).
Mijn Samsungtablet is na zeven jaar nog steeds up to date met de laatste Android patches, langer dan de (overigens uitstekende) supportperiode die Apple handhaaft, juist omdat het mogelijk is die software aan te passen.
.

Euhm nee. De iPad air 2 zit nu in zijn zevende jaar en wordt dus minstens tot volgend jaar oktober/november ondersteund. En daarna volgen ws nog security updates.
De iPad air en iPhone 5S hebben laatst ook nog een patch gehad en die komen uit 2013. Hoef je geen majors meer voor te verwachten, maar patches zijn er dus wel degelijk nog.
Vanuit milieu-perspectief heb je wel een punt. Dat Apple een jaar of 5 een device ondersteunt en gesloten houdt vanwege de ‘gegarandeerde’ gebruikservaring vind ik prima. Maar zodra er helemaal geen support meer op zit, geef het apparaat dan vrij. Ik heb bv een paar heel oude iPads in huis. Werken op zich prima en verkeren elk zelfs in nieuwstaat. Maar iOS is zwaar verouderd. Geef deze apparaten vrij zodat ik er een linux distro op kan zetten en ze voor weet ik veel welk project kan gebruiken. Nu moet ik ze eigenlijk weg doen, laten recyclen - vanuit milieuperspectief lijkt dat heel nobel maar er is helemaal niets mis met de hardware. Enige dat mis is, is de halsstarrigheid van Apple om dit vrij te geven, waarschijnlijk in de veronderstelling dat ze anders minder iPads verkopen - m.i. kortzichtig: als zo’n apparaat een tweede leven wordt gegund met bv Linux, ben ik ook sneller geneigd een nieuwe te kopen.
Ik zou het inderdaad ook helemaal prima vinden als Apple het spul vergrendeld tot het EOL is. Laat fabrikanten de nodige broncode en sleutels vrijgeven zodra ze hun spul niet meer willen bijwerken zodat anderen die taak kunnen overnemen. Dat geeft meteen een goede reden om langer softwareupdates te publiceren voor het spul dat ze verkopen.
In tegenstelling tot een oven, koffiemachine of auto kan je eigen software draaien op een speaker geen brand veroorzaken of levens in gevaar brengen
Volgens mij kan een plastic speaker, die in het stopcontact zit, ook gewoon in de fik.
Mijn koffiemachine / wasmachine / oven draaien geen software, zijn nog dom kunnen gelukkig niet aan het internet / bluetooth :+ .

Maar goed als jij zelf wil tweaken dan weet je dit van te voren, en ook veel niet tweakers weten Apple gewoon dicht getimmerd zit.
Als je van alles mee wil doen waar die niet voor gemaakt is, koop je iets anders dan een Apple.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 15:11]

Je wasmachine draait met 99% zekerheid software. Het is al heel lang voordeliger en veiliger die logica te programmeren. Mijn moccamaster heeft geen IC, maar in een Senseo zal er wel eentje zitten. Je oven is een beetje 50/50 afhankelijk van of het een gasoven is.

Overigens durf ik erop in te zetten dat ook het merendeel van de Tweakers netwerkapparatuur heeft dat geen open code draait. Je WaaiWaai modem van T-mobile? Je switch? Je AP? En als het wel open-source software draait, heeft het dan ook een open-source driver? En heeft het open-source firmware? Dacht het niet hea.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 22 juli 2024 15:11]

Mijn keuken spullen zijn (en worden) niet aan het internet gekoppeld. Overigens bestaat het merendeel van de elektronica daarin uit een elektronische timer (die ik bij wisseling van winter- naar zomertijd zelf moet corrigeren ...).
Dat het niet aan het internet hangt betekent niet dat er geen software op draait. Ik heb een vrij simpele oven met een tft schermpje denk ik, maar als je hem aan zet is er wel logica die aangestuurd moet worden om de juiste stand en temperatuur te geven. Het is nou eenmaal goedkoper om in bulk heel vaak hetzelfde te kopen en daar dan veel dingen van uit te schakelen dan voor ieder apparaat een nieuw ontwerp te maken. Vaak heb je dus dezelfde logica als de duurdere versies aan boord maar dan niet geactiveerd of mist er een hardware module (veelal is een combi oven hetzelfde apparaat als de niet combi oven, maar dan zonder de microwave module). Softwarematig worden er dan dingen uitgeschakeld dmv featureflag configuratie. Dit gebeurt ook bij auto’s bijvoorbeeld.

Maak je geen illusies. Er draait meer software op apparaten dan je denkt. Zelfs hele simpele one-cup koffiemachines.
Begrijp me goed: Ik heb geen enkel probleem met ingebouwde software voor welk apparaat dan ook. Waar ik wel een probleem mee heb is dat een apparaat op afstand, b.v. via het internet, door een ander kan worden uitgelezen en/of bediend.
Tsja. Wie zegt dat er in je oven geen simkaart met 4G modem zit? Of in je koelkast? Ik snap het wel hoor. Ik wil het ook allemaal in eigen beheer, maar ik heb niet de illusie dat non connected devices dat ook echt zijn.
Je hoeft niet aan het internet te hangen voor software. Je koffiemachine en (gas)oven kunnen nog softwareloos zijn maar als jij een wasprogramma kan kiezen of timer kan instellen kan ik je garanderen dat je wasmachine met software draait.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 22 juli 2024 15:11]

Oh die runnen absoluut wel software!

Microcontrollers zijn zo belachelijk goedkoop geworden, waarom zouden ze nog de moeite doen om dit puur analoog te implementeren? Het kost meer ruimte op de printplaat en bij een microcontroller kan je ook nog last moment changes implementeren terwijl de PCBs zelf al naar de fabriek gestuurd zijn
Heeft die een microfoon?
Daarnaast, als je een apparaat vergeten bent, of het wel van accepteert dat er third party software op draait, mag je meteen niet meer klagen over de rest?

Maar voor de volledigheid:
Mn computer draait linux,
Mn telefoon draait SailfishOS
Mn tv is een beamer
Mn auto staat niet in mn woonkamer te luisteren
Mn koffiemachine is een koffie-press.
Mn oven is een domme oven, zonder uplink, zonder mic, met een buzzertje en een lcd
Mn versterker is niet aangesloten aan het internet *omdat* hun software niet inzichtelijk is, en wel 100% karig in elkaar zit.
Je computer heeft een mic
Je telefoon heeft een mic
Je beamer heeft een mic
Je auto heeft een mic
Je oven heeft een mic
Je versterker heeft hele grote mics.

Een microfoon en een speaker zijn hardwarematig exact hetzelfde ding. Het ene is alleen iets dikker uitgevoerd omdat geluid produceren lastiger is dan geluid opvangen. Dus als je het zo gaat bekijken sure heb je dan ook gecontroleerd dat men niet output devices kan schakelen naar input devices?
Mn computer draait linux,
Mn telefoon draait SailfishOS
Nietszeggend. Nu neem je klakkeloos aan dat fabrikanten/developers van je distro een soort van absolute moraalridders zijn. Open source is geen mantel die betekent "dit bedrijf heeft altijd 100% mijn idealen als belangrijkste doel"
Je bedoelt net als:
- Thermostaat
- Koelkast
- Auto
- Telefoon
- PC
- Spelcomputer
- Wasmachine
- TV

Voordat er weer een wijsneus komt met "mijn bla is open source"; tenzij je zelf alle code bent doorgegaan, alles eruit knipt wat naar het internet toe communiceert en die binaries lokaal in elkaar hebt gedraaid is dat geen argument.
Dus als ik niet zelf mijn ijsbergsla heb gegroeit, besproeit en genoeg heb laten rondlopen is het geen argument voor bio ijsbergsla... 8)7.

Je trekt het in het extreme vind ik.
Dat mag jij vinden, maar roepen dat "het te gek voor woorden" is dat een software/hardware-leverancier gesloten software/hardware gebruikt op een device, terwijl je er thuis tien hebt staan is natuurlijk wel een beetje extreem. Vooral dat stukje over "microfoon" terwijl meneer/mevrouw dit zelf typt vanaf een laptop/telefoon waar waarschijnlijk een microfoon in zit of verbonden is met een headset die een microfoon heeft (en ook weer software)
Snap dat ook nooit zo.

Heel veel spullen en merken hebben software die je niet kan aanpassen.

Bij een JBL, Böse of Denon speaker/radio hoor nooit iemand klagen maar zodra het merkje Apple er op staat zijn mensen verbaast of doen verontwaardigd?

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 15:11]

Op mijn telefoon en PC kan in installeren wat ik wil. Al weet ik niet zeker wat er op loopt.
En mijn thermostaat, auto en wasmachine hebben geen verbinding naar buiten. Mijn koelkast heeft waarschijnlijk een analoge thermostaat.
TV is vervelend, maar een spelcomputer heb ik niet.
Maar jou stereo of home cinema heeft wel een verbinding naar buiten of streaming content af te kunnen spelen.
Dat is dan mijn TV. (Ik heb overigens altijd fout gevonden dat een zogenaamde "home cinema set" nooit een beeldscherm had, maar dat terzijde).
Je bedoelt net als:
- Thermostaat
- Koelkast
- Auto
- Telefoon
- PC
- Spelcomputer
- Wasmachine
- TV
Mag ik vragen waarom jouw thermostaat, koelkast en wasmachine een microfoon heeft en die in de woonkamer plaatst?

Eerste keer dat ik deze als voorbeeld voorbij zie komen en kan me weinig voorstellen van een wasmachine met een microfoon in je woonkamer (ik heb zelf nog een wasmachine die niet verbonden is met het internet, maar vraag me af wat de meerwaarde is van een wasmachine met microfoon).
Stand alone voice command natuurlijk. Als dat ding begint te centrifugeren terwijl je iemand op de koffie hebt dan schreeuw je luidkeels: “Shut the fuck up!!” waardoor je het in whispermode zet. Je kan dan ook “en nu ff ophouden!!” schreeuwen zodat het 30 minuten op pauze gaat.

Ouderen en alleenstaande zouden dan ook lekker kunnen kletsen met hun AI wasmachine.

Start up iemand?
Ik reageerde op zijn stukje over "dat jij als *eigenaar* van die hardware niet zelf mag bepalen welke software er op draait, *of* kunt zien wat dat ding allemaal uitspookt."

Maar dat had je zelf hopelijk ook wel door. Overigens heeft iedereen altijd in elke kamer een microfoon, want je hebt een mobiele telefoon. Snap die opmerkingen over de plaatsing van smart speakers (vooral omdat het merendeel van telefoonmakers zijn) nooit zo wanneer de telefoon meestal nog geen 30cm van het bed af ligt. Selectief paranoïde.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:11]

Dat weet je bij aankoop. Dus dan koop jij in dit geval de HomePod niet.
Overigens zijn er wel meer producten waarbij je dat niet kunt. Bijvoorbeeld eigenlijk alle home automatiseringsproducten.
Vind ik ook. Hopelijk mag ik binnenkort zelf bepalen welke software ik op mijn Tesla zet.
Ja helemaal mee eens. Schandalig dat ze geen handleiding mee geven hoe je Windows of Linux kunt installeren op je Tesla. Genoeg software wat het Tesla OS kan vervangen. /s
Je maakt vast een grapje (vanuit een hoek zonder kennis), maar de dashboard-computer draait al linux, en daar kun je ook prima root op krijgen en andere zaken mee proberen.
Ik weet het, vandaar ook de /s :)
Ja ik zou toch graag microsoft Sync2 draaien. Vind dat veel soepeler te bedienen op een touchscreen. Kan ik in principe Apple Carplay ook gelijk ernaast zetten.

/S
Bepaal je dan ook wat er op je telefoon, tv, router, modem, etc. draait?
Een telefoon bevat ook een speaker en microfoon. Sterker nog, een microfoon en speaker zijn hardwarematig hetzelfde; de functie is anders.

Als je terugdenkt aan de vorige eeuw dan is het inderdaad te gek voor woorden. Maar vergeet niet dat veel jongeren die niet of nauwelijks hebben meegemaakt. Voor hen is het hebben van een computer (blackbox) op zak doodnormaal. Er dan ook nog eentje in je huis hebben, is dan al gauw normaal. Ook als die 24/7 een microfoon aan heeft staan.

Vergelijk de originele Fahrenheit 451 met de nieuwe versie. De insteek van bepaalde techniek is totaal anders. Wat vroeger toekomstmuziek was, is nu realiteit. Met techniek is en blijft het twee stappen naar voren, één stap terug.
Dat wil niet zeggen dat niemand mag klagen over de dood van general purpose computing.
Hoe lang duurt het voordat je simpelweg geen allround computer meer kan kopen?
Surface van Ms is locked down, alles met een I ervoor is locked down. Chromebooks zijn tijden lastig geweest om iets anders te laten booten. En op die locked down computers kun je alleen goedgekeurde of steeds strenger wordende app-stores gebruiken om applicaties te gebruiken.
Je computer wordt steeds minder een computer, en steeds meer een apparaatje dat alleen doet wat het ecosysteem toe laat, en dat is in mijn optiek een slechte zaak.
Ja, wij zijn het daar in grote lijnen wel over eens.

Ik denk echter dat die locked-down toepassingen voor zakelijk gebruik prima zijn. Bijvoorbeeld een werknemer met een zakelijke telefoon met MDM er op, en de applicaties die enkel voor de zaak nodig zijn. Die heeft geen dataslurpende game op z'n zakelijke telefoon nodig. En ook geen privacy-schendende applicatie.

Voor particulier gebruik kan het ook prima werken (dan denk ik aan bijvoorbeeld spelcomputers), maar het is een mes dat aan twee kanten snijdt. Je levert er ook een stukje vrijheid voor terug. In dit geval ligt de juridische verantwoordelijkheid bij de ouders.

Waar ik me nog wel eens over verbaas is in hoeverre de Amerikaanse normen en waarden ons worden opgedrongen. Een tepel te zien is al fout, en alles dat met seks te maken heeft idem. Terwijl wij 18+ daar zelf over mogen beslissen in ons prachtige kikkerlandje, en met de browser zie kom je het ook tegen als je dat zou willen (wellicht een doorn in het oog van Apple). Nou zou ik dat op zich prima vinden om kinderen te beschermen, maar alles dat met geweld te maken heeft is ook beschikbaar voor onder de 18. Dat is meten met twee maten.

Denk ik aan mijn e-reader, dan ben ik degene die bepaald wat ik er op wil lezen. Het heeft zelfs een browser, maar de vraag is of je dat wel wilt. Je kunt daar erg veel mee, en hij moet ook up-to-date zijn. Soms is minder ook OK. Op m'n horloge hoef ik ook geen browser, en als ik kijk naar wat er tegenwoordig zoal wel allemaal een browser moet draaien, ook op general purpose computers, dan denk ik dat ook dat niet de goede weg is (Electron, Node, enz).
Het is toch veel meer dan "gewoon" een speaker? In principe is het een hele computer (draait een aangepaste versie van TVOS volgens mij), ingebouwd in een speaker.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 22 juli 2024 15:11]

Dat kan ook niet bij;
consoles
handhelds
auto's zoals Tesla
smartwatches
smart TV's
met andere woorden; je weet wat je koopt en zowat alles is tegenwoordig een gesloten omgeving.
Tweaker mentaliteit, als alles voor je gespoonfeed wordt is dat perfect!
Ik heb een stel Philips speakers die alleen werken met spotify... wist ik voordat ik het kocht - hedendaags heel erg prima : klinkt nu heel beperkt.

Sonos heeft volgens mij aantal jaar terug een prima werkende speaker software matig uit haar ondersteuning gegooid terwijl de gehele klantenkring dat ding nog gebruikte en de detailhandel tot de berichtgeving nog gewoon verkocht.

2 voorbeelden: andere merken, andere verhalen en conclusies. Je koopt een Apple mini speaker omdat je dat eco systeem wil en niet Alexa of Android.

Dus ik snap de relevantie van je bericht niet helemaal.

Ik koop een VW Golf en wil deze upgraden naar een motor van Renault. Die vlieger gaat ook niet logisch op.
Dat het kan misschien via een doe het zelfer is leuk.

Dit bericht is zo’n project. Het is cool dat iemand dit kan. Tenminste dat vind ik en denk de meeste die in de JB scène zitten ook. Apple is stiekem nog best blij met die lui want ze tonen toch iedere keer weer een lek wat Apple weer fixt door een nieuwe deur met kier ervoor te zetten. En die ontwikkelaars van de homebrew software maken soms nog wel dingen die je in een toekomstige iOS terziet. Widgets was volgens mij sinds iOS 8/9 al een jailbreak ding.
Dat weet je toch voordat je 350 EUR uitgeeft? Dan moet je maar een speaker kopen waarbij je dat wel kan doen.

Ik snap dat argument niet goed. Er zijn ook zat mogelijkheden om dit soort dingen helemaal zelf in te richten.
Hoho. De apparaten uit de S1 serie zijn nog steeds bruikbaar. Alleen niet meer met de S2 app. Nog steeds ontzettend karig (vind ik zelf), maar het is niet zo dat het apparaat stopt met functioneren.
Misschien niet altijd voor de veiligheid maar wel voor de 'Apple ervaring '. Als je die niet zoekt dan kun je gewoon beter een ander merk gebruiken.
En welke ervaring is dat dan, als ik mijn Apple spullen aanzet? En hoezo levert dat meer op dan advertenties?
Ik hoop dat je begrijpt dat @nexhil doelt op dat Apple producten (zo nu en dan) seamless met elkaar werken. En omdat je zelf weinig mag, kun je weinig stuk maken en blijft het werken. En dat t.o.v. Android is de eeuwige discussie hier op Tweakers.
Nee het is meer dat ik er van uit kan gaan dat ik zonder veel poespas een prettig werkend en veilig apparaat heb. En dat levert Apple inderdaad geld op want ik koop Apple producten, die vaak duurder zijn/lijken dan wat concurrenten van Apple aanbieden.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 22 juli 2024 15:11]

Er wordt bedoelt op de ervaring die Apple biedt... hierdoor kan je ongestoord genieten van het product dat jij hebt gekocht en is en blijft het nagenoeg plug-in-play met andere ondersteundende apple apparatuur en tegenwoordig zelfs joysticks.
Even gekeken wat een HomePod nou voorstelt, 350 euro voor een speaker waar je een digitale assistant mee kunt aanspreken en je home automation kunt besturen en muziek naar kunt streamen? Of mis ik iets... Lijkt mij een beetje duur, een Bluetooth speaker met mooi geluid heb je voor veel minder, een digitale assistent heb ik geen ervaring mee, vooralsnog geen behoefte gehad :)

Maar wel leuk te zien dat er een jailbreak voor is, je ziet er steeds minder van langskomen en het duurt bij een nieuwe ios ook veel langer tot er wat gevonden wordt (en Apple gooit het nagenoeg meteen dicht met weer een update).

edit:


Ok, ik heb me er even verder in verdiept, de geluids kwaliteit schijnt fenomenaal te zijn maar voor stereo heb je er al 2 nodig, koppelen aan andere apparatuur kan ook (bijv Sonos). Nadeel is dat je geen Bluetooth kunt streamen en andere services dan Apple Music (tientje per maand) altijd via je telefoon streamen.

Een jailbreak zou dat dus kunnen oplossen en dan zou het een mooi product kunnen worden ik verwacht wel dat Apple dat dan weer snel zal dichtgooien met een OTA update (die moet men met de jailbreak dan ook blokkeren, maar kan best zijn dat Apple dan geen Siri of Music meer aan je levert omdat de versie van de firmware te oud is ...).

[Reactie gewijzigd door mjl op 22 juli 2024 15:11]

Voor de grote versie €350, maar er is ook een HomePod Mini voor €99: https://www.apple.com/de/shop/buy-homepod/homepod-mini

Hij is nog steeds duurder dan de meeste andere slimme home-assistent-speakers, maar de focus moet bij Apple meer op de geluidskwaliteit liggen. Why Apple's HomePod is so much more expensive than Google and Amazon's smart speakers

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 22 juli 2024 15:11]

Ah, iets betaalbaarder :) maar daar is geen jailbreak voor, vandaar dat tweakers die niet bij het bericht zet denk ik (ik keek niet verder dan tot halverwege mijn neus ;) )
Komt vast nog wel, ding is net een paar dagen uit :-)
Hij is vrij prijzig inderdaad, maar je kunt het wel gebruiken los van een iPhone. Bij een normale Bluetooth speaker heb je altijd je telefoon nodig. Bij dit soort speakers niet.
Tja, bijna elke versterker heeft tegenwoordig wel een streaming functie, zelfs die van mij uit 2009 (niet de meest handige maar toch...). Dus het zou vooral voor de assistent functie zijn dan, Ikzelf heb daar (nog) geen behoefte aan.

Overigens net een Bluetooth speaker gekocht met sd kaart en Usb aansluiting, daar heb ik dus ook geen telefoon voor nodig, hoewel de muziek selectie vast niet erg handig zal zijn :)

[Reactie gewijzigd door mjl op 22 juli 2024 15:11]

Maar voor streamen heb je dus een telefoon nodig, of iets anders waar je het mee kunt streamen naar de speaker. Ik ken tenminste geen speakers die Spotify of Apple Music kunnen streamen zonder telefoon, behalve de Homepod, Google Home, en meer van dat soort speakers (die al duurder zijn dan de normale bluetooth speakers). Met dit soort speakers kun je muziek afspelen rechtstreeks vanaf de speaker zelf.
De HomePod kan je Siri dus bepaalde muziek vanuit Apple Music direct laten streamen zonder de telefoon op dat moment te gebruiken zoals ik het begrepen heb. Ik begreep ook dat met bijv Spotify dit niet kan en je dus alleen naar de speaker kan streamen via een telefoon.

Overigens ben je met een HomePod verplicht om een iPhone te hebben om deze te kunnen activeren.
Hoeveel Bluetooth speakers met 6.1 opstelling en automatische tuning voor €350 ken je? €350 is veel geld maar of het duur is is wat anders :)

[Reactie gewijzigd door biteMark op 22 juli 2024 15:11]

Krijg je een set van 7 speakers voor dat geld dan? Dan is het leuk, ik zie echter maar 1 speaker op alle foto’s.
Speaker configuratie heeft niks te maken met het aantal kastjes; 6.1 != surround
Even niet flauw bedoelt, maar wat versta jij dan onder 6.1?
Zes kleine speakers en een 'subwoofer(tje)' in één box/kastje?

Ik denk dat de meeste mensen 6.1 als term toch associëren met een vorm van surround (al is 5.1 of 7.1 gebruikelijker)
Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik bij speaker configuraties als 6.1 of zo niet per sé denk aan surround. Bij (zuil-)speakers wordt de configuratie ook vaak op een dergelijke manier beschreven.

Als er surround bedoeld wordt dan staat dat er ook altijd wel bij genoemd (“5.1 surround” oid).
Ligt er aan hoe je het bekijkt. Als geheel? Dan is het er idd 1. Kijk je naar de afzonderlijke interne componenten en hoe ze worden aangestuurd dan heeft @biteMark wel een punt. Dan is het een 6.1 setup met specifieke versterking per speaker en processed audio per kanaal. Best wel imposante soundstage voor een enkele speaker.

Kijk je naar vergelijkbare apparaten van bijvoorbeeld Sonos dan krijg je een veel groter apparaat met dito prijskaartje, met de helft aan functionaliteit.

Daarnaast is dit ook een domotica hub. Dat is wel een functie die het prijskaartje weer anders maakt. De combinatie van features in dit apparaat maakt het best wel de moeite waard. Zeker de mini die straks keihard tegen sonos/ikea aan concurreert, met een veel betere propositie. Sonos/ikea heeft namelijk nog extra hardware nodig om te kunnen functioneren (namelijk een smartphone voor siri/google assistant) en audio kwaliteit lijkt voor nu echt vele malen beter.
En die digitale assistent zit ook op elke smartphone ondertussen wel, waar veel mensen aan vast geplakt zitten tegenwoordig.
Maar dan ben je afhankelijk van je telefoon. Als je zo'n speaker thuis hebt staan kan iedereen in huis er gebruik van maken, of je nu thuis bent of niet.
Dat is dan wel weer zo je telefoon zal alleen reageren op jou, en die speaker op iedereen wellicht.
Zelf maak ik er geen gebruik van vind het de grootste onzin, maar als je meerdere gebruik van maakt kan ik snappen zo speaker makkelijker kan zijn(Ook voor gasten etc).
In het Engels (als je je iPhone ook op Engels hebt staan) kun je gewoon persoonlijke verzoeken vragen aan de HomePod.
Je iPhone reageert inderdaad meestal op jouw, en verder iedereen die niet 'Hey Siri'... :+
Ik heb geen persoonlijke verzoeken die mijn digitale assistent zou moeten uitvoeren :P.
“Hey siri, read my messages” is een voorbeeld waar dat in een meerpersoonshuishouden wel interessant is.
Ik lees mijn mailtjes wel zelf eens als ik de mail open of whatsapp of sms, hoeft niet voorgelezen te worden.
Als ik wil weten waar de postbezorger uit hangt, open ik de app/site van postnl of dhl vind ik net zo makkelijk.
Maar dat dit voor jou werkt doet niet af aan het feit dat de functionaliteit voor simpele dingen wel belangrijk is. Want als ie dan direct alle messages van het hele huishouden op een berg gooit en gaat voorlezen... oh boii.
Alexa van Amazon (gen 4) kost 29,99 (alleen engels)
Alexa draait bij Amazon op de server. Siri draait lokaal. Er is dus een flinke CPU nodig voor spraakherkenning en dergelijke.
Nu vraag ik me af of de "SoundScapes.app" de ambient sounds bevat. Zelf vind ik forest wel ontspannend klinken. Maar het zou fantastisch zijn als je dit kan beluisteren op je iPhone.

[Reactie gewijzigd door Davy de Vries op 22 juli 2024 15:11]

Is dat een app of meer streamingdienst.
Ik zou die geluiden ook wel willen hebben inderdaad. Ik heb in de slaapkamer geen mic device, maar daar wil je ze juist! ;)
Ben wel benieuwd wat voor mogelijkheden dit dan naar de Homepod brengt? Kan je dan Chromecast support toevoegen?

Heb zelf het probleem in de andere richting dat ik Google home speakers heb waar je niet heen kan airplayen waardoor veel apps hun audio niet kwijt kunnen. Al lost airconnect dat aardig op.
Ik hoop dat dit het mogelijk maakt om naast HomeAssistant ook de Apple Automation te emuleren. Voor nu moet je een VPN hebben om je accessoires vanaf buiten te bedienen maar het zou wel leuk zijn als ze ook dat 'kraken'. Misschien bevind men zich dan wel op glad ijs waar het reversen van de Homekit API nog wel meevalt....
En heb ik net mijn HomePods te deur uit gegaan 8)7
Waarom eigenlijk?

Overigens, ik denk niet dat een jailbreak op een HomePod nu echt zo fantastisch wordt zoals dat bij iPhone was. Het apparaat is toch gewoon beperkt qua hardware en apps.
Voornamelijk omdat AirPlay niet fatsoenlijk werkte. Inmiddels overgetapt op Google Nest Audio waarbij AirPlay beter werkt dan met de HomePods, maar waarvan ik toch weer af ga stappen omdat ik iets wil met een API, dus naar waarschijnlijk naar Sonos ga.
Buiten dat het kan snap ik toch echt niet wat iemand hiermee kan doen.
Ben je veel goedkoper af met raspberry PI+deftige speaker dan ben je veel flexibeler en geodkoper uit.
Dat is inderdaad de beste keuze voor een Tweaker :) Ik schat in dat menig aankoper van een HomePod nog nooit van een Raspberry PI gehoord heeft of gewoon een alles-in-een willen.
Maar die zal dan weer niet gaan jailbreaken, want daar hebben ze ook nog nooit van gehoord ;-)
Klopt voor het grootste gedeelte vast ook weer ;)
Nee? Daarbij is het gebruiksgemak slecht, is die oplossing groter voor hetzelfde geluid en is de DAC in een Pi echt erbarmelijk.

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik heb wel Shairplay gebruikt. In principe leuk als je al Linux draait op je grote jongens PC met speakers.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 22 juli 2024 15:11]

Jailbreaken is toch echt niet gebruiksvriendelijker hoor.
Maar wat kan je ermee...? Zou het mogelijk zijn om eigen commando's toe te voegen?
Een jailbreak kan het op termijn wellicht mogelijk maken om de HomePod als reguliere bluetoothspeaker te gebruiken of om diensten te gebruiken die Apple niet ondersteunt.
Volgens mij kan je de HomePod al gebruiken als reguliere bluetooth speaker. Verder denk ik niet dat dit zoveel zin heeft omdat er toch wel goedkopere opties zijn die een betere geluidskwaliteit leveren.
of om diensten te gebruiken die Apple niet ondersteunt.
Over wat voor diensten gaat het dan? Google Assistant of Amazon Alexa? Dat lijkt mij ook erg onlogisch.
Dat kan dus niet, er zijn voor Android bijvoorbeeld wel apps waarmee je muziek op de Homepod kunt afspelen, maar dat is verre van ideaal.

En dat zouden inderdaad diensten kunnen zijn, waarom zou dat onlogisch zijn? Niet iedereen met een iPhone wil persé Siri gebruiken.
En dat zouden inderdaad diensten kunnen zijn, waarom zou dat onlogisch zijn? Niet iedereen met een iPhone wil persé Siri gebruiken.
Ik bedoel ermee te zeggen dat het dan misschien een beter idee is om Google Nest speaker/Hub of Alexa speaker te kopen.
Dat telt voor zo'n beetje elk apparaat dat je tegenwoordig in huis haalt.
Kan jij zomaar.. dus zonder jailbreaks bijvoorbeeld xbox controller gebruiken op een playstation en vice versa?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.