Microsoft verhoogt prijs van Xbox Live Gold naar 120 dollar per jaar - update

Microsoft verhoogt in de Verenigde Staten de prijs van het Xbox Live Gold-abonnement naar 11 dollar per maand. Drie maanden Gold kost nu 30 dollar en er is een abonnement van zes maanden voor 60 dollar. Daarmee is de prijs minimaal 120 dollar per jaar.

Tot vorig jaar was er een jaarabonnement van 60 dollar, maar dat is halverwege 2020 verdwenen. Nu keert dat abonnement ook niet terug en verhoogt Microsoft de prijzen van de kortere abonnementen. In de VS gaat het om een prijsverhoging van 1 dollar voor het maandabonnement en 5 dollar voor het kwartaalabonnement. Voor lopende abonnementen verandert er niets, maar bij een verlenging van het abonnement gelden de nieuwe prijzen.

Microsoft heeft nog geen nieuwe europrijzen bekendgemaakt. Momenteel verkoopt Microsoft in Nederland en België alleen een maand- en kwartaalabonnement, voor respectievelijk 7 en 20 euro. Volgens Microsoft krijgen Xbox Live Gold-leden een melding als de prijs in hun regio omhoog gaat. Prijzen worden niet eerder dan 45 dagen na die melding aangepast.

Volgens Microsoft is de prijs van Xbox Live Gold jarenlang niet aangepast en in sommige landen zelfs tien jaar lang niet. Sony biedt echter nog altijd zijn PlayStation Plus-abonnement aan voor 60 dollar per jaar en dat is hetzelfde in euro's. De twee abonnementen zijn vergelijkbaar; ze zijn nodig om online games te spelen op de consoles en abonnees krijgen iedere maand een aantal games.

Hoewel de prijs omhoog gaat, krijgen Xbox Live Gold-gebruikers daar niet meer voor terug. Microsoft geeft zijn Gold-abonnementen sinds de komst van Game Pass weinig aandacht. Mogelijk wil het bedrijf met de prijsverhoging meer spelers ertoe bewegen om de duurste versie van dat abonnement af te nemen. Het Game Pass Ultimate-abonnement, dat 13 euro per maand kost, bevat ook Xbox Live Gold. Bij het reguliere Game Pass-abonnement met een prijs van 10 euro per maand, is nog een los Gold-abonnement nodig om online te spelen.

Update, zaterdag: Microsoft heeft deze beslissing ongedaan gemaakt.

Live Gold Game Pass Game Pass voor PC Game Pass Ultimate
Prijs per maand 7 euro * 10 euro 10 euro 13 euro
Pc-games - Nee Ja (100+) Ja (100+)
Consolegames Ja (enkele per maand) Ja (100+) Nee Ja (100+)
EA Play Nee Nee Ja (komt later) Ja
Cloudgaming Nee Nee Nee Ja

* huidige europrijs, zonder verhoging

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-01-2021 • 17:38

246

Reacties (246)

246
240
79
17
2
142
Wijzig sortering
Real news is in the comments!
Ze hebben dit inmiddels alweer geannuleerd, ze kregen toch teveel commentaar erop. Sterker nog ze hebben zelfs aangekondigd dat free to play games zoals Warzone van COD, geen xbox live meer vereist.

https://twitter.com/Xbox/status/1352845180735393793
Ik ben eigenlijk altijd een console gamer geweest… groot fan van het gemak ook. Dat de games dan vaak wat minder snel in prijs zakten als hun PC-tegenpool deed me niet zo heel erg veel.

Sinds een jaar of 2 ben ik overgestapt naar PC als console (Zotac Magnus doosje), en heb hoe langer hoe meer een weerzin tegen consoles. De interfaces lijken steeds minder simpel cq. intuitief te worden, de prijzen van games blijven relatief hoog in verhouding tot PC-games, en nu met dit soort abonement-fratsen is het volgens mij echt de doodsteek… ik kan me niet voorstellen dat console-games nog dezelfde groei gaan meemaken als voorheen, en niet alleen omdat "de rek er uit is", maar vooral omdat de makers (vooral Microsoft en Sony) dit soort prijsverhogingen doorvoeren.

Ergens kun je natuurlijk zeggen dat je er een mooie service voor terug krijgt… maar daar ben ik 't toch niet zo mee eens. Op de PC werkt 't namelijk ook geweldig. En met diensten als GOG en Steam heb je een hoop vergelijkbare opties als wat consoles nu doen.

Als je een beetje regelmatig games speelt en koopt, en je telt er dit abonnement bij op én de prijs van de console, dan zit je volgens mij in een steeds kortere periode aan een vergelijkbaar bedrag als een mooie instap-game PC. Jammer, want daarmee zetten consolemakers toch een stap die me echt niet de juiste lijkt.
Het is toch vooral een kwestie van smaak denk ik... Ik heb in 2018 mijn Xbox one x verkocht omdat ik toch alles op de pc kon spelen, maar dat viel me eigenlijk vies tegen. Ja in theorie kun je alles mooi regelen dat je met een controller klaar bent, maar in de praktijk zat ik toch vaak te rommelen met muis en keyboard om daar te komen waar ik wou zijn. Ook stonden mijn games allemaal verspreid over verschillende launchers, met allemaal verschillende functionaliteiten. Ook had ik toch nog wel geregeld wat issues met games waar ik dan weer voor moest zitten troubleshooten.

Ik heb daarom afgelopen zomer toch weer een one x gekocht en zodra het kon overgestapt naar een xsx en ik ben daar hartstikke blij mee. Ja het wordt wat ingewikkelder dan consoles vroeger, maar het is nog altijd veel simpeler dan een pc. Bovendien, veel van het gepruts met settings op consoles is van mensen die per se het allermooiste plaatje uit hun oled tv willen halen of zo. En dat is prima, maar je kunt ook gewoon de game starten en gaan en dan loopt het zo goed als altijd gewoon goed.

Vooral nu met de xsx ben ik door de snelheid van het apparaat en het feit dat het ding puur op gamen gericht is effectief gewoon veel meer aan het spelen en veel minder bezig met zorgen dat ik kan spelen.

Wat de prijs betreft, ik koop eigenlijk maar zo af en toe iets buiten gamepass. Wat ik koop koop ik meestal pas als het flink afgeprijsd is en dan zijn de prijzen niet echt significant anders dan de sale prijzen van Steam. Je kunt natuurlijk nog grijze keys kopen, of Epic heeft nog betere acties waarbij je nog eens 10 euro korting krijgt op alles vanaf 15 euro, maar op een console kun je eventueel weer je account met iemand delen. Uiteindelijk ontloopt het elkaar niet zo gek veel als je een beetje geduld hebt en games niet zo snel mogelijk hoeft te hebben.
Heel spijtig die eigenwijsheid van makers. Eerst was steam de facto. Nu heb Steam, gog, epic en natuurlijk de launchers van ea, ubisoft, blizzard, etc.
steam was eerst een goede winkel, met een big picture mode en goede ondersteuning voor controllers.
Wist je dat je de meeste launchers kunt koppelen aan GOG? Je games uit Steam, Epic en uPlay worden dan gewoon in GOG ingeladen, werkt goed.
Maar nog altijd zuigen al die launchers je pc leeg qua 'statistieken', oftewel ligt je hele hebben en houden dat op de PC zo zichtbaar is bij 4-5 partijen ipv enkel Valve. Steam voorwaarden zijn gemiddeld bezien ook nog eens privacy vriendelijker dan die van EA, dus in meerdere opzichten een achteruitgang.
Idd, om deze reden heb ik ook een PC speciaal voor gaming. Dat datagegraai van die launchers (Epic met name) is mij ook een bezwaar.

Niettemin zou ik nooit meer terug willen naar Console. Heb een tijdje X360 gehad (eigenlijk de hele levensduur van die console) en hoewel ik niet hoefde te upgraden, konden de games niet met de tijd mee gaan. Wel was het tof om de games in te kunnen ruilen of te verkopen.

En dat steeds moeten betalen voor dat irritante Gold abo was ook vervelend. Want op de PC krijg je die functionaliteit nog gratis en de games zijn nog goedoper ook.
Hoeveel en welke data stuurt de Epic Launcher door naar Epic?

Ik heb sinds een tijdje ook maar dat Epic ding geinstalleerd maar heb tot nu toe niet gekeken wat voor data het zoal doorstuurt over mij.
Ik heb de link niet meer maar in de tijd dat ze net begonnen was er iemand op reddit die een flinke analyse had gedaan. Het keek onder andere naar de bestanden van andere launchers zoals Steam.

Maar de link heb ik niet meer, heb het nu ff gegoogled en kom onder andere dit tegen:
https://ekgaming.com/2019...-spying-on-your-computer/
Ik heb daar eigenlijk nooit last van eerlijk gezegd. Ik speel inderdaad alles met een controller (ben geen hardcore FPS-gamer bijvoorbeeld). En die enkele keer dat ik een muis nodig heb gebruik ik m'n telefoon app "Remote Mouse" een keertje. En zelfs dat is hooguit om van game te wisselen, of tussen Steam en GOG te switchen bijvoorbeeld.

En qua snelheid, ik heb hier op de PC alleen GOG, Steam, Uplay e.d. draaien. Met de NVME SSD die hier in zit kan ik nauwelijks van de PC naar de bank lopen of alles is alweer opgestart… nagenoeg even snel als wanneer je een console aan zet lijkt me.

Er heeft hier jarenlang een PS3/PS4 gestaan, en met veel plezier ook hoor. Maar games waren maar weinig in de aanbieding, en als je dan toch met regelmaat een spelletje koopt loopt 't al snel aardig in de kosten… zeker als je het PS+ er nog bij optelt. Zelfs Cyberpunk heb ik kort na de release al voor €38 kunnen kopen bijvoorbeeld, en Witcher 3 voor €15 zelfs. Dat soort prijzen met AAA-games heb ik nog nooit zo goedkoop gezien bij consoles :)

Als je geduld hebt kun je op de PS of XBOX natuurlijk ook wel wat kortingen krijgen op den duur, maar als veel van je vrienden een bepaalde game spelen wil je natuurlijk graag af en toe mee kunnen doen. En soms is er een game die je gewoon graag wilt spelen, en niet pas over een half jaar/jaar :)
Ik weet niet hoe lang je de ps4 nog actief gebruikt hebt, maar in ieder geval in de tijd van de PS3 waren de aanbiedingen op consoles inderdaad nog veel slechter dan bij de pc. Nu heb je eigenlijk gewoon continu sales, en meermaals per jaar grote sales waarbij bijna alles (wat niet net 1 maand uit is) flink korting heeft. Hoe het in het begin van de Xbox one en PS4 was durf ik niet te zeggen want ik ben pas veel later ingestapt in die generatie (was vol pc gamer toen, onder andere inderdaad door het prijsverschil in games).

The Witcher 3 goty komt ook op console al een hele tijd geregeld voor 15 euro langs. Cyberpunk zie ik op budgetgaming voor 40 euro staan. Dat bedoel ik dus, het scheelt niet zo gek veel :)

En dan scheelt het ook nog of je je in het tweedehands circuit wil begeven. Zo ja, dan kan een console duidelijk goedkoper zijn omdat je je games weer kunt verkopen. Zo nee, en vooral als je toch alles digitaal wil en de beste deals afloopt, dan is de pc in het voordeel. Maar het verschil is de laatste jaren veel kleiner geworden. Wel moet je voor online play inderdaad betalen en dat is wel een nadeel (al heeft Microsoft zijn keutel ondertussen al ingetrokken, de prijsverhogingen gaan niet door).

Edit: oh ik zie nu pas dat je hierboven zei dat je 2 jaar geleden overgestapt bent naar pc... Dan snap ik niet zo goed dat je zegt dat er minder sales zijn voor consoles. 2 a 3 jaar geleden was dat ook al zo. Misschien dat je minder goed oplette op wat er allemaal langs kwam in de sale? Op de pc is het wel makkelijker omdat er allemaal verschillende stores zijn en er altijd wel iemand sale heeft.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 08:08]

Op de PC werkt 't namelijk ook geweldig. En met diensten als GOG en Steam heb je een hoop vergelijkbare opties als wat consoles nu doen.
Vergeet ook niet dat je tegenwoordig prima een 'console' kan bouwen met een PC. Ik heb een game PC die ik zes maanden lang enkel op afstand heb benaderd, via Nvidia GameStream (met de Moonlight client), en enkel heb gebruikt met Steam Big Picture en een controller. Het systeem wordt ingeschakeld met WOL, en gaat na verloop van tijd in slaapstand.

Laatst toch even in de desktop gekeken. Updates worden netjes geïnstalleerd wanneer het systeem niet gebruikt wordt. Dat heeft een beetje werk nodig voor de initiele configuratie, maar daarna is er geen omkijken meer naar. Ik hoef nooit te wachten op een grote update van het systeem als ik een nieuw spel wil spelen. :)

Verder zijn spellen inderdaad goedkoper dan op consoles (lang leve meerdere winkels en distributieplatformen!), en is online multiplayer gratis.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 08:08]

Zoveel goedkoper zijn games op pc ook niet. Tenzij je het over sales hebt. Met nieuwe releases is het even duur. Grijze markt is wel goedkoop maar daar heb je op xbox ook iets voor.
De grijze markt is niet de enige. Green Man Gaming heeft zo goed als altijd een 10-15% korting op nieuwe launches. Ik betaal amper nog €60 voor nieuwe games op PC, wat het minimum is voor nieuwe games op console.
Ja dat snap ik maar vaak word er gesproken over pc gamen is zoveel goedkoper. Vaak praten ze dan over keysites. Ik kocht vaak bij cdkeys.com toen ik nog een game pc had. Nu koop ik via braziliaanze methode op de xbox. Beide liggen ongeveer op dezelfde prijs met nieuwe releases. Verschil is wel dat je daadwerkelijk de game kan sharen op de xbox en andere consoles(tegelijkertijd kan spelen). Bij steam kan je dat bijvoorbeeld niet. Bij gog dacht ik wel maar weet ik niet zeker. Dus ben je nog stukken goedkoper uit op de console.

Vandaar dat ik cyberpunk heb gekocht voor 20 euro op de xbox.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 juli 2024 08:08]

Grijze market geeft gelegenheid voor kredietkaart fraude. Beter geen gebruik van maken. En GOG is volledig DRM-vrij, je kunt gewoon de gamebestanden doorgeven aan vrienden en zo spelen.
Meeste sites ondersteunen gewoon paypal.
Dat is niet waar ik het over heb. Het zijn de codes die verkocht worden aan de site die via kredietkaartfraude verkregen worden.

Iemand steelt kredietkaartinformatie, gebruikt die om een grote hoeveelheid codes aan te kopen en verkoopt ze door. De persoon van wie de informatie gestolen is geeft dat door, hun bank zorgt ervoor dat het geld terug komt naar hun rekening. De ontwikkelaars/uitgevers geven dan niet enkel het geld dat ze ontvangen hebben terug, ze betalen er vaak transactiekosten bovenop. Ze maken dan enkel geen winst, ze verliezen geld.
https://webwereld.nl/nieu...n-console-gaming-3773417/

Quote:

Sales en free-to-play-games

En dit is toch wel het beste argument dat je kan geven dat gamen op de pc voordeliger is dan op spelcomputers. De gemiddelde prijs van pc-games daalt sneller en er zijn een hoop platformen waarop games in de (virtuele) aanbiedingen bak worden gegooid. De Steam-sales schieten je waarschijnlijk als eerste te binnen. Sommige games worden in die periodes aangeboden met met 90 procent korting, maar ook andere platformen als GOG, Amazon, Green Man Gaming, Gamersgate en Humble komen van tijd tot tijd met fantastische aanbiedingen. Het is dus erg makkelijk een gigantische bibliotheek op te bouwen voor weinig. Zo haal je de meerprijs van je hardware er wel heel makkelijk uit.
Zoveel goedkoper zijn games op pc ook niet.
Scheelt aanzienlijk. Als je slim inkoopt was Cyberpunk 2077 bij release slechts 24 EUR in plaats van 60 EUR. Je moet wel slim shoppen, maar op de PC als platform heb je tenminste keuze.
Grijze markt is wel goedkoop maar daar heb je op xbox ook iets voor.
Meer concurrentie is beter. Aan het einde van de dag is het op de Xbox Microsoft die bepaalt wat zij in hun speeltuin toestaan. Op de PC is er geen single point of failure.
Wat ik bedoel is dat je ook op de xbox met bijvoorbeeld vpn kan kopen of braziliaanze giftcards. Bij de release van een spel zijn de prijzen ook gewoon hoog in een bepaalde stores op pc. Als je goedkoop wil gamen op pc moet je ook gebruik maken van de grijze markt. Ik heb bijvoorbeeld cyberpunk voor 20 euro gepreordered op de xbox.
Ik herken heel erg wat je zegt. Heb recent ook de overweging gemaakt om de console pc te verkopen en een series x te halen.

Betreffende de meerdere launchers: daar heb ik wel een oplossing voor gevonden. Met Playnite kun je de games van meerdere stores in een launcher samen brengen. En je krijgt ook nog eens een UI die prima met een controller te besturen is.
Betreffende de meerdere launchers: daar heb ik wel een oplossing voor gevonden.
Wat ik gebruik werkt. Of ik koop mijn spellen op Steam, of ik importeer ze in Steam als non-Steam spel. Werkt tot nu toe voor alles dat ik speel.

Playnite moet ik eens naar kijken. Belangrijkste is een goede interface voor op TV (om op grote afstand te lezen), alles te bedienen met een controller, en goede integratie met GameStream m.b.t. starten en focus.
Voor mij juist precies andersom.
Altijd pc gamer geweest tot 2016/2017. Toen een ps4 pro gekocht.
Enerzijds vanwege toename hackers in de fps games en anderzijds omdat mn vrienden allemaal op PS zaten al jaren.
Moet zeggen dat ik er tot op heden geen spijt van heb. Vooral het niet tegenkomen van aimbotters en wallhackers is een verademing. En uiteraard meer contact met vrienden online.
Ook werd t mij een beetje te dure hobby om bij te blijven..
En games op schijfje dalen ook vaak wel snel in prijs voor de consoles. Dus dat valt opzich wel mee.

Mn pc gebruik ik nog wel voor wat leuke indie games enzo. Maar zal even duren voordat ik een nieuwe koop. Eerst de PS5 voor mij straks.

Ben trouwens benieuwd wat Sony met zn abbo geld gaat doen. Nu kan ik vaak voor €45 een jaar vooruit.
de prijzen van games blijven relatief hoog in verhouding tot PC-games
Vind je? Ik heb de volgende games uit de Microsoft store kunnen halen voor een prikkie:
Gears 4 € 9,99
Gears 5 € 9,99
The division 2 € 8,99
Assassins creed origin € 14,99
Forza 7 € 25
En zo zijn er veel fantastische spellen meestal vanaf een jaar oud die je voor een prikkie kan kopen.
@Dorstlesser , ik vind je reactie een klein beetje overtrokken, In 31 jaar dat ik gebruik maak van een Pc ervaar ik sinds Windows 7 nog amper problemen? dat is dus nu al 11 jaar.. En ik game elke dag zeker een aantal uren!
Nu is het een feit dat ik nooit pruts, Tweak of overklok aan het ijzer wat ik gebruik om juist de stabiliteit te waarborgen. Buiten dat, ik heb toch heel vaak mee gemaakt dat mijn Xbox 360 crashten en zeker ook mijn PS 2 en 3 die spontaan problemen gaven op een moment waar het mij totaal niet uitkwam!
De ervaring zal voor iedereen verschillen, en ik heb ook veel lol beleefd aan PC gamen hoor. Een deel van de problemen zal ook komen doordat ik niet al decennia ervaring heb met het inrichten en stabiel draaien van mn PC, maar ter illustratie even een lijstje van zaken die ik op de PC tegen ben gekomen en nog steeds tegenkom. Opmaak tikkeltje slordig want ik zit op m'n mobiel.

- Halo: elke update faalt/faalde eerst meerdere keren waardoor ik 9/10 keer geen toegang had tot de game wanneer ik ervoor ging zitten.
- Forza: Crossplatfom matchmaking werkt niet.
- Borderlands 3: party joinen leidt regelmatig tot crashes
- Game updates in het algemeen verlopen niet automatisch. Wil je gamen? Eerst even 30 GB update binnenhalen. Oja, onze gameserver is gebottlenecked op 40 Mb/s.
- de lange laad/introsequence bij het opstarten van een game; zag je op consoles in het verleden (!) alleen als je van game wisselde, al staat je console uit; moet je op pc elke keer doorheen als je een game opstart.
- Steam kaapt controller input bij andere launchers vandaan
- video output format vergt veel handmatige herinstelling bij wisselen scherm (HD SDR > 4K HDR).
- Graphics instellingen; wil je genieten van die killer PC graphics (en ja, die zijn prachtig! Kon lange tijd geen console aan tippen), dan moet je voor elke game en elk scherm tijd besteden het af te stellen.
- Xbox 360 controller werkt alleen met een dongle op PC. Xbox Series X controller werkt alleen bedraad. Is dat even pech.
- Microsoft games werken alleen als ze op de C schijf geïnstalleerd staan; gelukkig heb ik ruimte zat op die SSD (*not*).
- AMD Ryzen: fantastische prestaties en fantastische prijs, maar wel heel kieskeurig wat RAM betreft. Lichte CPU undervolt was vermoedelijk de oorzaak van RAM compatibiliteitsproblemen die wekelijks een idle crash veroozaakten. RAM stond volledig stock ingesteld; je moet er maar net opkomen.
- verschillende launchers; Steam; hoezo update jij niet automatisch? Epic, waarom al die popupreclame? Xbox, waarom al die bugs?
- audio, welke microfoon staat ingesteld? Waarom hoor ik niks? Ligt het aan discord? Mn volume? Windows audioinstellingen? Die zitten echt goed verstopt tegenwoordig. Oh, nee.. het was mn GPU die de audio over HDMI wilde serveren.... Fijn, nu dat opgelost is moet ik in discord alleen nog mn codec, noise cancellation en volumenormalisatie instellen en dan kunnen we beginnen makkers, bedankt voor het wachten.

Hierdoor heb ik echt het gevoel dat het 'altijd wel iets' is met PC gamen, en heb ik weinig vertrouwen dat een PC game meteen werkt zoals ik het verwacht. Tuurlijk, consoles crashen ook wel eens (zelfs mn SNES heeft wel eens een vastloper gehad), maar dat staat in mijn geval echt niet in verhouding tot de problemen die ik constant ervaar op PC.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 23 juli 2024 08:08]

Kwestie van ervaaring. Met Origin van EA op pc’s regelmatig last gehad ook op de Mac van hangende applicatie tot zelf BSOD.

Dat zal binnen toch echt wel combinatie van hardware en drivers kunnen zijn. Of updates.

Maar niet regelmatig vaak nieuwe driver of terug rollen of Windows of steam uodate. Doet wonderen.

Ook de Xbox en PS wel eens vast lopers gehad hoor.

Maar voor beide platformen zijn er voeg uren geweest om te spelen meer dan dat ik problemen aan het oplossen was :+
Idem, al heb ik nooit echt ellende meegemaakt zelfs vanaf Windows 3.11, absoluut wel eens hardware in de begin dagen die incompatibel was out of the box, maar klachten als instabiel, regelmatige crashes etc met mijn eigen systemen, kan ik mee eigenlijk niet herinneren. Wel eens een defecte PC gehad, en dergelijke, maar meestal als er ellende was, was deze herleidbaar wel naar een defect onderdeel, of dat het gene tussen stoel en keyboard zat er weinig van snapte op dat moment ;-), en alles de schuld gaf behalve zichzelf, natuurlijk :D
Maar nooit de ellende meegemaakt die word geassocieerd met PC's en genoemd als nadeel van een PC.

Wel heb ik diverse ellende met mijn Xbox en Xbox360 gehad, die in tegenstelling van mijn PC, gewoon niet te fixen waren met een simpele ingreep, zoals vervangen van een CD speler die je CD's vernietigde (1st gen XboX) tot aan ring of death (360), met daarbij als je een game had die op bije systemen verkrijgbaar waren, altijd de Console versie op een of andere manier inferieur leek aan de PC versie.
Ik wist niet dat gold 2x zo duur is geworden, dat maakt de keus voor een volgende console ineens weer een stuk makkelijker. 60 euro per jaar voor de mogelijkheid om games online te kunnen spelen terwijl dat op pc gratis is vind ik al onzin, 120 euro is ronduit belachelijk en ik hoef al helemaal geen huurabonnement voor mijn games.
Zie de reactie boven je!
geen idee welke reactie je het over hebt. Mocht je vinden dat het noodzakelijk is om geld te vragen voor een dergelijke dienst dan raad ik je aan om te kijken naar alle online diensten die wel gratis zijn en prima werken met andere verdienmodellen. Dat playstation online voor geen meter werkte toen het gratis was is geen vergelijking, dat was meer dan 12 jaar geleden en online diensten zijn tefenwoordig veel eenvoudiger te implementeren.
Letterlijk de reactie boven jou bericht al, die zegt prijsverhoging gaat niet door.

https://www.trueachieveme...-live-gold-price-increase

Misschien heb je tweakers reacties niet gesorteerd op tijd oudste 1ste staan, maar gesorteerd op kwaliteit ?
stond er niet inderdaad. volgens mij staan ze bij mij gesorteerd op rating. Maar mooi om te weten.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 23 juli 2024 08:08]

$120 per jaar dus om online te mogen gamen op Xbox. Ook als je dus F2P games speelt zoals Fortnite. Absurd. Maar viel te verwachten, alles moet naar subscriptions bij Microsoft, met deze move proberen ze zo Gamepass Ultimate aantrekkelijker te maken voor $13 per maand. De standaard Gamepass bevat niet eens XBL Gold...

Je kan er nu al vanuit gaan, dat na deze agressieve push naar GP ultimate, die ook verhoogd zal worden in prijs. Maar waarschijnlijk niet dit jaar, subscriptions prijzen verhogen gaat strategisch/geleidelijk, dus op z'n vroegst begin 2022 wanneer heel veel GP ultimate '$1 upgrade' abonnementen aflopen... De games bezit je niet, dus als je nog verder wil gamen mag je als Xbox gamer tegen die tijd minimaal $10 per maand in het geval van XB gold of minimaal $13 per maand in het geval van GP ultimate betalen.
Wordt wel lastig om marktaandeel uit te breiden voor Microsoft zo de komende jaren.
Vrij logisch dat de standaard Game Pass geen Xbox Live Gold bevat. Daarom hebben ze er Ultimate van gemaakt om van beide te kunnen genieten. Daarbovenop krijg je nog eens EA Play.
Genoeg mensen die enkel games als Fortnite, Warzone en Apex spelen en nauwelijks iets anders. Dan zou het gewoon gek zijn om daarvoor een Xbox te halen. Had daar zelf nog niet aan gedacht maar 120 per jaar voor free to play games te spelen...kun je net zo goed verder op PC / PS. Je kan hier niet verwachten dat ouders of kinderen beginnen te zoeken naar Braziliaanse codes om het goedkoper te krijgen of iets dergelijks.

Microsoft moet gewoon geld binnen halen met Xbox vroeg of laat want die resources zou je kunnen steken in takken waar wel grote marges binnen gehaald worden. Dus lijkt me wel dat MS wat agressiever gaat zijn op korte termijn om de investeringen terug te vinden en denk inderdaad dat het averechts gaat werken.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 23 juli 2024 08:08]

Free 2 play games kan je binnenkort ook gratis online spelen op Xbox.
Alles moet naar subscriptions in de wereld, niet alleen bij MS..
Slimme mensen hebben meteen voor 3jaar ingekocht O-) .

In die 3 jaar spaar je gamepass punten waarmee je ook ongeveer 6 maanden gamepass kan kopen.

Dit is voor mij de goedkoopste console generatie
Op nu.nl staan ook de Nederlandse prijzen

Microsoft verhoogt prijzen Xbox Live Gold-abonnementen in Nederland https://www.nu.nl/tech/61...ementen-in-nederland.html (via @NUnl)
Op de Xbox omgeving van MS is ook nog alleen 1 en 3 maanden nog aan te schaffen.

Nog wel onder de oude prijzen.
Ik heb weer zo'n gevoel van 2013, toen Microsoft de Xbox One aankondigde. Eenmaal een CD in bezit, dan kon je niet meer verkopen. Ook met de Kinect verplichtingen. Daarna schafte ze dit af, omdat veel mensen overstapten naar Playstation 4.

Nu gaan mensen waarschijnlijk toch meer Playstation 5 kopen, omdat niemand 120 euro per jaar wilt besteden aan een abonnement (het abonnement is al iets minder dan 1/5 deel van de Xbox Series X!). Belachelijk natuurlijk!

Een tweede scenario is (als we kijken naar de telefoonmarkt, Apple schaft de 3,5 mm jack + oplader, andere bedrijven volgden). Het zou zomaar kunnen dat Sony ook gaat besluiten om de prijs te gaan verhogen naar 120 euro. Hopelijk niet, maar je weet maar nooit.
Hopelijk niet. Sony heeft nog wel 1 troef in handen, en dat is dat ze nog geen Gamepass Ultimate antwoord hebben. Een verhoging van PS+ en vervolgens combineren met PSNow is nog een optie
Denk niet dat er snel een Gamepass voor de PS5 komt want Sony heeft al meermaals gezegd dat het niet mogelijk/interessant is om hun eigen AAA games op releasedatum in een abonnementsdienst te stoppen.
Ik bedoel het ook als een combi van PSNow en PS+ samen voor een gereduceerd tarief.
Wow, blij dat ik zojuist viavia voor een jaar verlengt heb. Wat een idiote prijs.

Voor dit bedrag had ik mijn XBLG abonnement niet verlengt. Ik gebruik het enkel om online te spelen, de "gratis" games boeien mij niet. Ik snap dat ze mensen naar gamepass willen pushen maar voor iemand als mij die het enkel voor online multiplayer gebruikt wordt het wel erg duur.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 08:08]

Precies dat is ook waarom ik Gold heb. De gratis games zijn niet interessant, de deals with Gold af en toe wel (bij de start van de lockdown nog voor een leuke prijs AC: Odyssey binnen gehaald), maar ik kan wel gamen met m'n beste maatje die naar Hong Kong is verhuisd. Ik ben wel blij dat ik al die tijd pre-paid kaarten heb gebruikt, want daarvan zijn er nu nog zat te koop voor 24 maanden. Zijn we toch weer 2 jaar verder, is de One definitief afgeschreven en weten we precies wat Microsoft met Game Pass Ultimate wil qua prijs.
Als collector en gamer met beperkte tijd is Game Pass voor mij gewoon totaal niet interessant. Als ik nu al niet aan m'n games toe kom, waarom zou ik dan in vredesnaam honderden titels willen hebben om uit te kiezen waarvan het risico bestaat dat ze van Game Pass verdwijnen na verloop van tijd. Square-Enix beloofde samen met Microsoft dat alle Final Fantasy titels die op de Xbox uit kwamen ook naar Game Pass zouden komen; de meeste staan er nog niet op, en nu wordt alweer aangekondigd dat FF15 van Game Pass af gaat. Heel blij dat ik het gewoon in de kast heb staan, dat verdwijnt tenminste niet - want ik ben sinds aanschaf in 2018 nog altijd niet aan FF15 toe gekomen!
Je kan zelfs voor 99 euro drie jaar Xbox Game Pass Ultimate krijgen. Ik zit tot en met 2023 in ieder geval nog goed. Een van de diensten waar ik enorm veel gebruik van maak op mijn Series X.

https://www.techtastic.nl...ing-90-euro-januari-2021/
Ik zit ook goed voor 3 jaar,misschien nu nog ff snel een key kopen.
Ik ben bekend met de €1 truc ;) Maar ik heb geen enkele interesse in Gamepass.
En het was geen idiote prijs toen het 1 dollar minder kostte?
Het kostte geen euro minder, maar was de helft van de prijs als je voor een jaarabonnement ging. Als je per maand betaalt is de verhoging inderdaad niet zo spannend, maar dan ben je in de eerste plaats al een dief van eigen portemonnee.
Doe niet zo dom... Bijna iedereen ging voor een jaar tegelijk voor 60 dollar. Dat kost nu 120 dollar.
zo dan, dat is of de doodsteek voor de xbox, of een afspraak met sony dat die ook de prijzen kan verhogen... en wat krijg je er voor terug.....
Onzin, gamepass blijft en daar zit gold bij in. Ze willen gewoon pushen naar de gamepass ultimate. En dat blijft een grote hoeveelheid games incl AAA voor een kleine prijs. Ik denk dat er sowieso nog maar weinig mensen zijn met een gold abo.
Daarnaast is op Twitter bevestigd dat mensen die een doorlopend abonnement van 6 of 12 maanden hebben tegen dezelfde prijs als hun huidige abo verlengen.
Wie heeft er nog Xbox Live Gold dan? Iedereen heeft Game Pass Ultimate. En omdat de Xbox regiovrij is betalen de meesten hier niet meer dan 30 euro per jaar voor...
De meeste? Ik denk inderdaad de tweakers die hier te vinden zijn, maar de gemiddelde consument gaat zich echt niet wagen aan een VPN en buitenlandse keys gebruiken. Dit zal de mensen wel afschrikken die alleen maar een potje fifa willen spelen. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel een onrealistisch bedrag. Wie gaat er nou 120 euro betalen om online te kunnen spelen? Ik in ieder geval niet. Gooi ik er over 2 jaar (als mijn gpu verloopt) wel een nieuwe videokaart in mijn pc.

Ik vind het ook maar een vreemde set en uiteindelijk zullen de prijzen in Brazilië ook gaan stijgen. Wordt het waarschijnlijk 60 euro per jaar? Iets wat het eerste was via de Nederlandse weg.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 23 juli 2024 08:08]

Maar dan nog is Game Pass Ultimate een koopje, ook voor de NL prijs. Je krijgt zoveel waar voor je geld.

Honderden games, waaronder alle 1st party vanaf day one, online multiplayer en saves en alles moeiteloos verder spelen op PC, Xcloud, EA Play, straks wellicht nog Ubisoft

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 23 juli 2024 08:08]

Tot je je abonnement stopt. Dan ben je al die "gratis" games ook kwijt.
Dat probleem heb je niet als je de games gewoon los koopt.

Ik vind dat het absurde proporties aan het aannemen is. Op de PC moet je toch ook niet nog eens een apart abonnement ergens op nemen als je online wil spelen?
Het is een Netflix voor games, je koopt niets
Veel gamepass games zijn met korting aan te schaffen, denk dat het voor mensen die meerdere games per jaar spelen alleen daardoor al aantrekkelijk is om dit af te nemen.
Netflix werkt op net dezelfde manier: Stop je abonnement, ben je al je films en series kwijt.
Moet je nou wat weten? Ik zette mijn spotify abo stop, en plots was ik al mijn muziek kwijt!
Goh, wat een absurde proporties neemt dat toch aan zeg.

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 23 juli 2024 08:08]

Spotify kan je ook gewoon gebruiken zonder abonnement. Je hebt dan alleen de "lazy-functions" zoals playlists en muziek downloaden niet meer. Groot verschil met zo'n game pass. Als je die niet verlengt verlies je al je games die je via die pass verworven had + al je online functionaliteiten in games (zelfs die die je gewoon los aangekocht had). Spotify is een manke vergelijking met zo'n pass.
En netflix negeer je voor het gemak even zodat het toch eventjes lijkt alsof je argument steek houdt?
Heb ook nog een Gamepass... maar aanbod van de games daarop vind ik naar mijn smaak maar beroerd hoor.. uiteindelijk de games die ik meeste speel die daarop staan, blijken voornamelijk games te zijn die ik al had aangeschaft voor die Gamepass, en de rest wat erop staat... laat eigenlijk ook maar.

Nee na een jaar Gamepass, heb ik het al weer opgezegt, net als consoles en al die andere ongein, denk ik te lang al met een PC werk en alle wegen daarop weet te bevaren, kan absoluut niets vinden dat mijn oude wijze van PC gaming kan verbeteren, vind al die diensten juist een stap achteruit, bedoelt wat ik nu gratis kan doen, geld voor te vragen.
Ja dat vind ik ook... Maar daar heb je natuurlijk niks aan als je maar 1 of 2 games wil spelen. Voor mij persoonlijk maakt het me ook niet zoveel uit hoor, maar voor wie alleen in het weekend af en toe een potje FIFA of cod wil spelen wordt de Xbox een erg oninteressant platform zo... Dat vind ik ook wel jammer en ik hoop dat ze dit niet te veel klanten gaat kosten (niet uit een console fanboy redenatie, maar ik vind Xbox het fijnste platform en wil dat het blijft bestaan en goed doorontwikkeld wordt).
Allemaal leuk en aardig die extra's, maar spelers die het alleen gebruiken om online te kunnen gamen betalen zo enorm veel puur voor online functionaliteit. Ik speel zelf maar een klein aantal games en heb ook geen behoefte aan de extra games die GPU biedt. Helaas biedt Microsoft niet (meer) de keuze tussen beide.
Dat er 100+ spellen zijn is niet interessant. Wat ertoe doet is hoeveel daarvan iemand echt gaat spelen. Dat verschilt sterk per persoon en dus ook de waarde van dit pakket.

Voor jou is het een koopje, voor mij zou het geldverspilling zijn.
Werkelijk? Ik snap het als je bijvoorbeeld alleen strategie games op pc speelt, maar een kleine greep aan Game Pass games:

-Jedi: Fallen Order
-Ori & the blind forest
-Ori & the will of the wisps
-Gears 5
-Gears Tactics
-Sea of Thieves
-Control
-Doom: Eternal
-Forza Horizon 4
-Forza Motorsport 7
-Resident Evil 7
-Tetris: Effects
-Battlefield
-The Medium

Maar je hebt gelijk hoor, 9 van de 10 speel ik ook niet en het is zeker een kwestie van smaak. Er is in ieder geval wel voor ieder wat wils. En je krijgt dus meer dan alleen games, zoals Xcloud (geen console nodig)

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 23 juli 2024 08:08]

Ja ik heb best een beperkte smaak ;p

Ik speel graag spellen zoals Anno, banished en factorio. MMO's zoals FF14 en guild wars 2. RPG's zoals octopath, xenoblade, tales of serie. En dan nog spellen zoals Stardew valley en story of seasons (oude harvest moon, op nintendo consoles)

Dus veel van de games die in die pass zitten zijn of van een genre dat me niet boeit of ze zijn wel rpg maar een typische Westerse AAA rpg en die vind ik dan vaak juist weer niet zo leuk. En first person games zijn sowieso een no go voor mij, omdat ik daar misselijk van wordt.

Verder heb ik geen xbox dus functies daarvoor zijn voor mij niet zo relevant.

[Reactie gewijzigd door Minoesh op 23 juli 2024 08:08]

Er zijn er meer dan genoeg die alleen fifa online spelen of call of duty. Diegene moeten dus verplicht allemaal de gamepass nemen? Of de hoofdprijs betalen. Ik vind het zelf een domme zet. Lijkt een beetje op de strategie die ze hadden bij de lancering van de Xbox One, iedereen verplicht online. Daar jaag je alleen maar klanten mee weg.
Precies de 2 spellen die ik op mijn PS5 speel. Maar de meeste games speel ik op de XSX omdat het veel goedkoper is. Als je het goed aanpakt
hij heeft het over alleen die 2 spellen spelen en dan is het wel een duur geintje.
je hebt zelfs zat kinderen die alleen fortnite spelen wat dan? gratis spel maar 120 euro betalen voor iets waar jij alleen de multie gedeelte van gaat gebruiken.
Jawel, eens, maar als je dan ook nog die 2 spellen door de regiovrije console voor een prikkie op de kop kan tikken (jaarlijks). Dan ben je onder de streep wellicht toch nog goedkoper uit. En dan ook nog eens via game sharing weer de helft daarvan. Al kan ik de laatste ook op de PlayStation volgens mij

En misschien dat ze toch nog een van de honderden beschikbare games zullen uitproberen

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 23 juli 2024 08:08]

Het feit dat free 2 play games achter een betaalmuur zit bij Xbox, maakt het de minst interessante console voor de mainstream die aan de Fortnite, Rocket league, en andere populaire gratis online games spelen. Die zijn daar dus idd verplicht een duur abbo te nemen. En dan heb je het nog over de meeste populaire multiplarform games die niet eens op Gamepass staan.

Dus hoe gierig sommige xbox fans nu opeens doen, de grote games moet je als nog kopen.
Anoniem: 306567 @Recon2422 januari 2021 21:13
Ik weet niet waarom je gemind wordt. Maar dat je moet betalen voor de free2play games bij Microsoft is volledig correct. Bij playstation vallen deze buiten ps plus.

Of het dan direct voor de mainstream de minst aantrekkelijke console maakt dat ben ik niet met je eens. Maar voor diegene die alleen online willen spelen en geen gamepass. Is playstation de goedkopere oplossing.
Ik wist dit niet eens, maar dan is het wel duidelijk op welke console je F2P games moet spelen ja.

Als je, net als ik, grote spellen day one wilt spelen, dan moet je ze alsnog kopen. Sommige, zoals EA games wel met korting. 1st party, van welke er nu nog weinig echt goede zijn maar waarvan ik denk dat er in de toekomst veel zullen komen, kan je wel day one spelen.
Als je echt goedkoop grote multiplatform spellen day one wil kopen, dan is de regiovrije Xbox wel echt een serieus goedkope optie, al helemaal icm game sharing, maar je moet wel je best doen.

Ik doe het zelf trouwens ook niet altijd hoor. Ik had zelfs tot voor kort 2 maandelijks automatische incasso’s. Pas sinds een paar jaar koop ik PS Plus elk jaar met een Black Friday aanbieding en sinds kort heb ik 3 jaar GP Ultimate. Ik koop mijn games veelal in de NL store, Game Sharing doe ik ook al niet aan en 9/10 games op Game Pass vind ik niks. Ik bedoel alleen te zeggen dat als je je best doet Xbox echt een veel goedkoper alternatief kán zijn.
Tenzij je dus alleen F2P speelt. Maar dan nog steeds kan je ook alleen goedkoop Game Pass voor 3 jaar kopen, geen console en alleen streamen met Xcloud. Ook dat is weer niks voor mij, maar de mogelijkheden zijn er.
Nvm, dan moeten die F2P games natuurlijk wel in Game Pass zitten, goedemorgen

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 23 juli 2024 08:08]

To b honest heb ik afgelopen half jaar maandelijks een gold aangeschaft...ouderwets x360 speler hier.
Gamepass had ik geen behoefte aan...ook niet op pc..Speelde maar 1 spel op x360 dus ja.
Ah Oke, dan is het wel zuur ja deze verhoging
Mwoah...ik heb sinds eind dec niet meer op de x360 gezeten...ben nu meer op pc aan t gamen maar ja..10 eiro per maand zou ik niet over klagen..
Precies. Ik heb 70 euro betaald voor drie jaar Ultimate.

Overigens gebruik ik de PS5 liever dan de XSS die ik heb, met name omdat het digitaal gamen voor mij net niet is op een of andere manier. Games die ik koop, daar kijk ik echt naar uit. Games die je kan downloaden en enigszins leuk lijken, ben ik vaak al snel weg van. Las toevallig op InsideGamer een artikel en reacties van meer mensen die dit herkennen.
Ik heb dat ook hoor, precies hetzelfde. Hoe meer keuze je hebt, des te minder je eigenlijk speelt of kijkt of luistert.

Wij hebben zelf volgens mij een jaar PS plus en 3 jaar GPU (ook beide consoles in bezit).
Nu heb ik het te druk op dit moment, dus geen tijd om echt te gamen, maar heb wel wat spellen uit geprobeerd, maar uiteindelijk veel ook weer verwijderd omdat je er niet direct lekker in komt. Heb je het gekocht, doe je er toch meer moeite voor.
Ik ben nu heel benieuwd. Ik heb een Europese Xbox account. Kan je mij de juiste weg opsturen om goedkoop Gamepass Ultimate af te sluiten?
Mijn dochters hebben Gold omdat ze graag Fortnite spelen 8-)
Wacht eerst maar af of Sony het ook niet gast doen. Sony dwingt je nu ook Plus te nemen voor online opslaan van save games.
[edit] PS5 kan dat idd niet via USB, my bad

[Reactie gewijzigd door Yngwie- op 23 juli 2024 08:08]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.