Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft hernoemt Xbox Live naar Xbox network en Xbox Live Gold blijft

Microsoft gaat de naam van Xbox Live veranderen in Xbox network. Dat is al gebeurd in een bèta van het Xbox-dashboard. Volgens Microsoft moet dat het onderscheid met Xbox Live Gold duidelijker maken. Dat abonnement blijft bestaan onder die naam.

Microsoft bevestigt de naamsverandering tegenover The Verge en zegt dat dit gedaan wordt om duidelijker onderscheid te maken tussen algemene Xbox-netwerkdiensten en het Xbox Live Gold-abonnement. Xbox Live is al 18 jaar de naam waaronder diverse online functies van Xbox-consoles vallen en alle gebruikers hebben daar toegang toe. Er is een betaald Xbox Live Gold-abonnement nodig voor online multiplayerfuncties.

Er waren recent diverse aanwijzingen dat Microsoft de naam zou wijzigen. Zo merkten Xbox Insiders op dat het nieuwe dashboard niet langer naar Xbox Live refereert als de plek waar bijvoorbeeld screenshots zijn opgeslagen. De Xbox network-naamgeving is in de bèta al doorgevoerd. Ook wijzigde Xbox Live-topman Larry Hryb onlangs zijn Twitter-profiel. Daar stond voorheen 'Xbox Live's Major Nelson', maar dat is veranderd in 'Xbox's Major Nelson'.

Er gaan al langer geruchten dat Microsoft in zijn geheel wil stoppen met Xbox Live Gold en de functionaliteit bijvoorbeeld alleen wil aanbieden via Game Pass, maar dat is nog niet bevestigd. Vorig jaar is Microsoft gestopt met de verkoop van Xbox Live Gold-jaarabonnementen. Die jaarabonnementen zijn nog wel bij andere aanbieders te koop.

Eind januari kondigde Microsoft een prijsverhoging aan voor Xbox Live Gold, maar na veel kritiek werd die teruggedraaid. Ook zei Microsoft bij het terugdraaien van de prijsverhoging dat Xbox Live Gold binnenkort niet meer nodig zal zijn voor het spelen van free-to-play-multiplayergames zoals Fortnite. Wanneer dat doorgevoerd wordt, is nog niet duidelijk.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-03-2021 • 10:53

105 Linkedin

Reacties (105)

Wijzig sortering
Xbox Live Gold wordt niet meer verkocht? Ik kan anders gewoon via de website nog verlengen, hoor.

Niet dat ik dat ooit doe of heb gedaan, want de officiële site is het gewoon veel te duur. Ik bestel altijd alles via https://www.allkeyshop.co...logue/category-xbox-live/ of via CD Keys. Scheelt behoorlijk wat geld.

En inmiddels heb ik sowieso 3 bundels van 12 maanden Live Gold op elkaar gestapeld, dus voorlopig zit ik nog goed. Voor mij geen rare fratsen en Game Pass Ultimate. Ik wil gewoon mijn maandelijkse gratis games en games met korting via Deals with Gold... ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 maart 2021 11:25]

Je kunt je 3 jaar Xbox Live Gold gratis upgraden naar Gamepass Ultimate trouwens (nou, het kost €1): https://www.theverge.com/...ive-gold-36-months-how-to

Is toch mooi meegenomen!

P.s. het artikel heeft het alleen over het niet opnieuw kunnen afsluiten van een jaarabonnement. Natuurlijk is Gold anders nog beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 23 maart 2021 11:37]

Is dit nog steeds van toepassing? Het is nogal een oud artikel. Ik wil niet het risico lopen dat ik te laat ben. :'(
Ik denk van wel: "Purchase of Xbox Game Pass Ultimate automatically upgrades your existing Xbox Live Gold and/or Xbox Game Pass (for PC or Console) membership(s) to Xbox Game Pass Ultimate at a conversion ratio each based on days remaining. Learn how this works at www.xbox.com/gamepass. Future code redemptions are also subject to a conversion ratio. Conversion ratio subject to change. All conversions to Xbox Game Pass Ultimate are final: Once converted, you cannot re-convert your Xbox Game Pass Ultimate membership back to a previous membership. Other existing subscriptions may also be subject to conversion. Maximum 36 months of redeemed Xbox Game Pass Ultimate per account at a time, including any converted time from Xbox Live Gold and/or Xbox Game Pass (for PC or Console)."

https://www.xbox.com/en-US/live/gold/upgrade
Met Ultimate heb je ook gewoon je Live Gold voordelen hoor.. maar ja, doe het maar gewoon allen voor je vrijheid, lol.
Nee ben dat niet. Inderdaad kinderachtig. Zo gemint worden. Ik stop verder ook hoor. Was allemaal ook niet geheel serieus van mijn kant. Ook al begrijp ik je nog steeds niet 😜🤣

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 maart 2021 14:56]

Ik zou het je graag willen uitleggen, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik het nu nog duidelijker moeten maken dan ik al gedaan heb. Het is een combo van geen interesse, smaak, niet genoeg tijd hebben om te gamen, andere prioriteiten en geen belang hebben bij. Dat is nu eenmaal niet voor iedereen hetzelfde.

Net zo goed als dat sommige mensen liever sport op TV kijken en anderen er liever live bij zijn; daar ga je toch ook geen discussie over voeren? Dat is ieder voor zich en ieder zijn eigen mening of smaak, en dat mag best verschillen, zonder dat daar een specifieke reden voor opgegeven moet worden.

Misschien ligt het er ook aan dat ik al ouder ben en dus mijn interesses verschuiven. Netflix is voor mij voor TV al heel wat om te gebruiken, dus ik hoef niet iets soortgelijks voor mijn game console.
3 jaar gold stapelen en dan vervolgens niet voor 1 euro willen upgraden naar 3 jaar gamepass ultimate? Dief van je eigen portemonnee noem je dat.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 maart 2021 11:40]

Voor mij is er totaal geen meerwaarde aan Game Pass. Ik gebruik het nooit, want ik ben niet op zoek naar een Netflix voor games.
Je koopt nooit Microsoft of Bethesda Games?
Jawel, maar dan meestal toch fysiek. En zoals gezegd krijg ik ook al kortingen bij Live Gold, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
ja maar het is dan geen korting meer.. je betaalt dan letterlijk 0 euro extra voor die titels.. en die blijven er op staan.
Ik weet het, maar ik heb die paar euro extra graag over voor een fysieke versie, waar ik bij de digitale versie nog maar af moet wachten of ik die over 5 à 10 jaar nog opnieuw kan downloaden... ;)
daar heb je geljik in.. alleen kan je tegenwoordig met de fysieke disc ook niet veel meer.. je moet veelal alsnog altijd een update van tientallen GBs downloaden om uberhaupt te kunnen spelen :-(
Dat is waar, maar die staan bij mij doorgaans op een externe drive, dus dan heb ik èn de disc, en de update nog steeds in bezit. Ik maak ook eens in de zoveel tijd een backup van die schijf, voor het geval dat...
Laat het nog anders stellen. Voor die ene euro meer krijg je gamepass ultimate. Daarmee krijg je korting op de volledige aankoop van een spel. Nu weet ik niet of jij veel digitaal koopt. Maar zoja dat kan al die ene euro waard zijn.

Edit: vind je halo leuk? Binnen 3 jaar komt halo infinite uit. Exclusieve games gaan niet uit gamepass. Ook al die ene euro waard.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 maart 2021 12:00]

Microsoft is gestopt met het los verkopen van jaarabonnementen ;) Winkels die nog dergelijke abonnementen verkopen teren voort op de bestaande voorraad.

Ook ik heb nog snel mijn XBLG abonnement verlengt nu er nog jaarabonnementen te krijgen zijn. Gamepass hoef ik niet.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 maart 2021 11:35]

@ThanosReXXX Geeft in een lopend gesprek met jouw al aardig antwoord op die vraag ;)

Ik heb simpelweg geen interesse in gamepass, ook niet in GwG btw. Natuurlijk kan ik, nu, makkelijk voor één euro mijn XBLG abonnement upgraden naar Gamepass maar daarmee geef ik ook een signaal af naar Microsoft dat er nog iemand geïnteresseerd is in de dienst terwijl ik dat helemaal niet ben. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind Gamepass een prima dienst maar het is het niet is voor mij.
Omdat ik niet kan begrijpen dat je voor die ene euro het niet doet. Er van uit gaan dat je 3 jaar gold hebt gekocht. Gaat er toch wel iets zijn dat die 1 euro waard is? 1 exclusieve game is het al waard in principe. Tenzij je een FIFA gamer bent die echt niets anders speelt.
Ah, excuus, daar moet ik per ongeluk overheen gelezen hebben.

Ik heb nu even snel gekeken, dus misschien zie ik iets over het hoofd, op zowel mijn dummy/guest account (Silver) als op mijn hoofd account (Gold) kan ik enkel verlengen met één of drie maanden.
Mag toch hopen dat het Xbox Live Gold blijft... of dat het online spelen gratis wordt.
Ik speel zelden op de Xbox en als ik speel is het Forza Motorsports of Assassin's Creed.
Zo'n Game Pass is dus totaal niet interessant.

Wel fijn dat MS wat meer duidelijkheid probeert te creëren tussen de verschillende diensten/omgevingen.
De Game Pass is vooral interessant voor Microsoft he. Steeds meer en meer diensten stappen over op maandelijks betalen en bieden geen optie meer voor iets eenmalig te kopen. Of het nu gaat om videostreaming, gamen zonder console, muziek en ga zo maar deur. Tien euro hier, zeven vijftig daar en op het eind van de rit sta je met lege handen.

Al sinds SAAS wordt aangeboden zien bedrijven hun inkomsten groeien en de klant wordt omgepraat dat die nergens meer naar om moet kijken....zolang het geld maar blijft rollen. Intussen kan ik met Word 2010 nog altijd diezelfde brief schrijven toen ik dat pakket kocht en kan ik nog altijd een potje Tekken of Mario Kart spelen op consoles die hier staan. Hoe kun je na 10+ jaar nog eens een oud tijdloos spel uit de kast trekken als het niet meer aangeboden wordt en je het nooit hebt kunnen kopen?
Er is geen enkele aanwijzing buiten fud zoals jij nu weer verspreidt dat Microsoft wil stoppen met de losse verkoop van games...
Nog niet maar ik zie alleen maar stappen die richting op gaan. De cloud dienst wordt constant bijgewerkt, het ding dat je koopt is "as is" en zie maar of er updates komen. Na de aangekondigde sluiting van de Playstation Store voor PS3 en PSP gisteren komen er ook heel veel vragen van "en wat met game x die ik gekocht heb" waardoor het vrij duidelijk is dat we meer en meer afhankelijk worden van de verkoper, ook na de verkoop. Dit is niet alleen Microsoft he, de hele entertainment markt beweegt die kant op.
En ook komen er steeds meer tijdlozen games juist terug via deze methode die ik niet meer, of met hoog risico, kan kopen. Waar jij het als nadeel benoemd ervaar ik het als voordeel.
Mijn kast ligt ook vol met tijdloze games die ik niet meer kan spelen omdat ze niet met de moderne OSen of hardware overweg kunnen. Juist deze diensten bieden die weer aan.

Software bezit is vanaf dag 1 een erg discutabel iets, zowel de licenties, single use install keys, support, veiligheid zijn allemaal problemen om eigendom van software te claimen. Juist de diensten geven redelijk garantie om bruikbaarheid.
Oude media dragers zijn ook niet allemaal nog goed te gebruiken zonder tweede hands devices te moeten kopen. Om het verval van de oude dragers er maar niet bij te halen, ik weet niet hoeveel tapes, video banden of cd's er zijn die niet meer bruikbaar zijn, is nu allemaal afval.
Nee niets.. Geen ervaring rijker? Geen plezier eraan gehad? Ik heb ook een aantal games die me zeer lief zijn in 'bezit' (*ahum* digitaal op Steam). En nog een hoop waar ik wel plezier aan heb gehad maar eigenlijk niet de aanschafprijs waard vind of geen replay waarde hebben. Die laatste categorie zou met bijv. GamePass mij een hoop geld hebben bespaard. De trend is er omdat het goed werkt voor consumenten. En ondanks dat de trend er is, kun je nog altijd keuzes maken. Ik vind het geen slechte trend. Niet iedereen is een horder / verzamelaar.
Een bewijs waarom het uitbrengen van media op diensten of download only niet goed is voor de consument , is bijvoorbeeld Scott Pilgrim vs The World. Dit spel was download only.
Doordat de uitgever de rechten over de film kwijt was geraakt, werd dit uit elke shop weggehaald waardoor niemand meer het spel kon kopen. Dit terwijl het een redelijk succesvol game is geweest.

Gelukkig hebben ze het na bijna 10 jaar later weer op de markt kunnen brengen en zijn er partijen als Limited Run Games die fysieke versies van spellen maken.
Dit juist omdat er een grote vraag is voor fysieke versies van download only games.

Problemen met het verlengen, kwijtraken etc van rechten , licenties, trademarks kan gewoon betekenen dat je favoriete spellen (en ook films) voor altijd verdwijnen uit shops of diensten.
En aangezien je (legaal) vaak geen kopie kunt maken, ben je als de SD kaart of console crasht, gewoon je media kwijt. (als het om een aangeschafte download gaat).
@Hoover
De discussie verwaterd een beetje tussen SAAS en digitale distributie ala Steam maar goed.

Dus een uitzonderingssituatie is gelijk bewijs dat download only niet goed is voor de consument? Ik snap niet dat sommige mensen blind een afkeer hebben tegen SAAS terwijl diensten zoals GamePass gamen voor de doorsnee consument veel toegankelijker en goedkoper maakt?

Ik ontken overigens ook niet dat digitale downloads inherente problemen met zich meenemen. Maar dat hebben fysieke producten ook. De blinde afkeer van bepaalde gamers tegen GAAS (games as a service :P) snap ik niet. Je hebt immers de keuze, en GamePass is zeker geen geldzuigerij onder het mom SAAS (looking at you, Adobe en Office 365).

@icecreamfarmer
Je doet alsof alles naar een huurmodel gaat. Als daar behoefte aan is door de consument zullen bedrijven het aanbieden. Net zoals er behoefte is aan eigen bezit / fysieke kopieën zal dat naast SAAS beschikbaar blijven. Dat sommige bedrijven hier misbruik van maken is ten tweede.

Vreemd, die afkeer tegen keuze voor de consument..
Ik heb zelf ook gamepass ultimate ,netflix, spotify ,steam etc.
Dus ik heb er zeker geen afkeer tegen. Maar ik ben mij heel bewust dat ze ineens zaken duurder, niet meer beschikbaar of zelfs kunnen cancelen.

Wat ik beschreef was ook maar één voorbeeld
Als je kijkt waar netflix enkele jaren geleden mee begonnen is als prijs en wat het nu kost. Das gewoon het dubbele (voorheen had je geen 3 verschillende varianten en kon je meerdere apparaten op gebruiken) . Is de content beter, in mijn ogen niet. Sinds de komst van Disney is er behoorlijk wat content afgehaald omdat Disney de eigenaar is (geworden) en een eigen dienst heeft. Ja je kunt Disney aanschaffen maar voor het weet heb je 10 abbo's lopen voor veel geld of je ligt elke maand te jongleren met diensten die je aanschaft of weer annuleert.

Met fysieke media heb je dit soort problemen per definitie niet. Je een schaft een speler + media aan en mits je er goed voor zorgt kun je het 20 jaar later nog steeds bekijken.
Om deze reden heb ik voor alles wat ik vaker bekijk of speel een fysieke versie. De rest wat ik eenmalig nuttig regel ik wel ik via een dienst.
Nee daar is beperkte behoefte aan vanuit de consument.
Echter door winstmaximalisatie verdwijnt langzaamaan de eigendomsvariant uit de markt.
En dan heb je geen keus meer en dat is waar ik bang voor ben.

En heb idd een afkeer voor de korte termijn beslissingen en keuzes van de consument.
Ver ervaring kun je niet eten of in wonen.
Voor media begrijp ik het nog maar de trend is dat het overal naar toe gaat van fietsen tot aan bankstellen.
Dat kon al veel langer, je kan al tientallen jaren je auto, witgoed of tv 'leasen'. Het heeft zowel voor- als nadelen. Die afweging kan de klant gelukkig zelf maken.

Nadeel is inderdaad geen eigen bezit, afhankelijk van het aanbod van de serviceprovider. (en vast nog wel meer)
Voordeel is geen groot bedrag voorafgaand, altijd mogelijkheid voor inruil voor een nieuwer model, geen probleem bij schade/diefstal.
Niet, en dat is nu precies de reden waarom ze het doen. "Fear of missing out", een concept wat veelvuldig door bedrijven wordt toegepast. Van Nintendo (Mario 3D all-stars tijdelijk te koop), tot Netflix ("Verdwijnt binnenkort!") en Xbox ("Tijdelijk speelbaar") tot aan de staatsloterij ("wil jij de enige in je straat zijn die niet meedoet?").

Tegelijkertijd zijn dit soort diensten zoveel fijner om te gebruiken dan de "oude" manier, dat veel mensen het accepteren. Er komt natuurlijk een moment dat mensen het zat zijn, of er een dienst opstaat die een groter "archief" heeft.

Zelfs Office maakt de transitie naar een SAAS dienst, stukje bij beetje..
Ligt denk ik denk geheel aan je gebruik. Als je 2 spellen bij launch koopt heb je de waarde van een heel jaar gamepass er al uit. En er zijn trucjes waardoor je redelijk goedkoop 3 jaar gamepass + xbox live gold kan krijgen waardoor de kossten nog op minder dan 2 spellen per jaar ligt. Mede door gamepass ook speel ik spellen die ik in eerste instantie niet zou kopen, juist nu omdat het zo toegankelijk is. In december was er een Gears 5 DLC uitgekomen, en deze zou ik gekocht hebben, maar nu met gamepass heb ik deze wel gespeeld.

Ik ben het wel met je eens dat dit voor de retro spelers nadelig is, maar dit is ook niet waar gamepass op gericht is. Persoonlijk heb ik nooit echt de behoefte om weer eens een 10+ jaar oud spel uit de kast te trekken.

Ik zou er niet meer aan moeten denken dat ik voor elk liedje wat ik wil luisteren afzonderlijk moet betalen en ben blij dat er nu Spotify is, of voor elke film apart moet afrekenen. Momenteel is de snyder cut op Pathe Thuis voor 15 euro ongeveer. Met Netflix waar ik bijna hetzelfde voor betaal kijk ik heel wat meer voor hetzelfde bedrag.

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 23 maart 2021 11:23]

Ik kijk nu heel veel films en series waar ik vroegah voor naar de videoteeek moest. Geef mij Netflix maar. Toen was het ook huur, niet zoveel mensen kochten die films, maar huurde ze voor 5 gulden voor 1 avond. Kijken en klaar.
Geval van word kan het prima maar je mist veel functies en als je word 2010 op je cv hebt staan dan maak je het niet makkelijker met solliciteren.

Maar wat vooral gebeurt is dat consoles backwards compatible zijn. Vroegah was dat veel minder het geval. Je kan zelfs Xbox 1 games op de Xbox series X spelen. Dat is een mega sprong vooruit.

Het kopen van een game op CD'tje of software fysiek kopen is gewoon niet meer van deze tijd. Vroeger had het ook maar 1 reden en dat was omdat internet en opslag niet snel en groot genoeg was. Dat is tegenwoordig geen probleem meer dus kan de distributie veel beter.

Software zaten vroeger enorm veel kosten aan relatief aan de ontwikkeling voor het testen want je kon niet zomaar over the air een update pushen. Nu kan dat wel om bugs en security issues snel en eenvoudig op te lossen. Om nog maar niet te hebben over de e-waste van al die losse schijfjes.

Verschil met game streaming vergeleken Netflix is dat het een gesloten ecosysteem is van Microsoft zelf. Games zullen dus niet zomaar verdwijnen en de grap is dat ik nu met game pass bijna 20 jaar oude games zo kan spelen zonder ergens op zolder in een oude doos te zoeken en hopen dat die oude console nog werkt.

Denk dat je teveel focused op 'de goede oude tijd' zonder te kijken naar hoe onpraktisch dit was en naar de voordelen van het nieuwe systeem
Office kan je nog vernieuwen 2019 kan je nog los aanschaffen, en volgens mij komen ze ook met een office2021 los pakket dit jaar.
Aangezien 2010 geen ondersteuning meer heeft zou je hem misschien kunnen vernieuwen, al tot nu toe weet ik dat office2010 het prima doet onder de laatste win10 versie.
Ik deel je onvrede, maar... Games, films en muziek kan je bijna altijd nog wel ergens anders krijgen, toch?

Series is iets lastiger, maar ook nog wel op DVD te krijgen.
Waarom zou Microsoft dat doen voor mensen die nooit gamen? Het is geen filantropische instelling he.
Ze doen het wel, zoals het bericht laat zien, maar vind jouw statement een beetje raar. Ook dat gamepass niet interessant is is voor heel veel mensen totaal niet waar.
Als je nooit gamed heb je ook geen xbox nodig, je bedoelt denk ik meer die niet veel gamen.
Ik zelf zou gamepas ook nooit nemen als ik een xbox had, want het is voor mij totaal niet relevant maandelijks te betalen voor hele catalogus spellen.

Ik game heel beperkt en maar weinig spellen speel ik, hierdoor koop ik liever het spel een keer.
Nu staat mijn ps5 voorbeeld al uit sinds begin december, als er een gamepass was had ik vrolijk doorgespeeld maar niks gespeeld zonde.

Nu ben ik op de pc laatst begonnen met lego lord of the rings en the hobbit, die heb ik voor een paar euro weten te kopen in steam.
Dan zal die vast bij die gamepas zitten maar dan betaal ik veel meer, nu 1 malig bedrag en kan zo lang spelen als ik wil.
Precies wat ik zeg. Voor jou niet interessant maar voor heel veel mensen wel.
Mensen die zo beperkt spelen daar kan Microsoft geen rekening meehouden. Alleen verwachten mensen zoals hellstorm666 dat wel. Althans zo kwam zijn reactie over.

Ik ben heel blij met gamepass. speel spellen die ik nooit zou hebben gekocht en vermaak me er prima mee. Gamepass aangeschaft destijds voor een paar euro (live goedkoop gekocht en toen upgraden voor een euro) en ben er nog dagelijks blij mee. Het scheelt me veel geld omdat ik nu nog zoveel heb te spelen dat ik ook niet meer de volle mep hoef te betalen voor nieuwe releases. Ik heb nog zat te doen dus koop die wel later als ze in de aanbieding zijn
Ik vind het heerlijk om regelmatig 1 van die spellen te pakken om te kijken wat ik er van vind. Al die games die langskomen waarvan ik twijfel of die het geld waard zijn krijgen nu wel mijn aandacht (als ik tijd heb) en valt ie tegen, geen centje pijn, is ie toch wel leuk, gamepass heeft het weer waar gemaakt.
En zoals al een paar keer gezegd in deze dicussie: een paar hits zoals dat of 1 of 2 nieuwe games die ook zou hebben gekocht en de waarde is er ruimschoots uit.
Dat kan zoals ik al zij game bijna niet, misschien hoogstens 1 keer per week.
Ik speel ook maar een paar spelletjes, zoals nu lego the hobbit en er voor lego lord of the rings.

Die spellen die ik koop per jaar kan ik op 1 hand tellen, en ik hoef ook niet direct bij een release een nieuw spel te hebben(Speel er toch maar 1 tot ik hem uitgespeeld heb).
Zoals met spiderman en red dead redemtion 2 keuze gemaakt, ik koos voor rdr2 en kocht half jaar later voor 2 tientjes spiderman van iemand over.

Ik heb een paar weken terug dus die 2 lego spelletjes gekocht, maar het spel er voor was de ps5 met spiderman miles moras.
Dit was in november en kocht deze maand pas weer mijn 2 spellen(Lego spelletjes), dus heb een paar maanden niks betaald. terwijl ik dat met gamnepas wel had gedaan.
Blijft een mooi ecosysteem, xbox. Maar waarom moeten ze het altijd zo onduidelijk maken qua benamingen? Ik vind dit geen vooruitgang om eerlijk te zijn.
Waarom niet? Xbox live silver en gold waren juist onduidelijk lijkt me... Nu heb je het Xbox network waar alles over communiceert, en Xbox live gold als betaalde dienst waar je multiplayer en extra's mee krijgt. Lijkt me juist een stuk duidelijker inderdaad.
Zoals ik het altijd heb gezien had je

Xbox Live, het netwerk
Xbox Live Gold, wat betaalde extras over het netwerk.

De term silver heb ik al in geen jaren meer voorbij zien komen

Nu heb je Xbox Network, prima.
Xbox Live Gold, waar slaat die live vervolgens nog op? Waarom daar nog Live houden? Als je de benaming toch omzet waarom dan niet Xbox Network Premium o.i.d.?
Omdat ze het nou juist duidelijker uit elkaar willen trekken om verwarring te voorkomen. Als je weer exact dezelfde naam maar met gold er achter gaat gebruiken dan heb je exact dezelfde situatie en hadden ze beter niet van naam kunnen wisselen.
Maar waarom wil je zo'n duidelijk verschillende namen voor iets dat toch echt wel gerelateerd is ?

Ze hebben ook duidelijk gekeken naar de concurrentie, lijkt me :
* PlayStation Network (PSN) = Xbox Network
* PlayStation Plus (PS+) = Xbox Live Gold

Dat ze nu 2 woorden (Live, Gold) gebruiken voor 1 dienst, waarbij die 2 woorden ook nergens anders nog voorkomen, is toch best opmerkelijk, en kan toch echt alleen maar voor méér verwarring zorgen, vind ik.
Ja Xbox gold zou misschien logischer zijn dan, maar ik zie ook wel de logica in het niet wijzigen wat niet gewijzigd hoeft te worden... Miljoenen mensen zijn gewend aan de term Xbox live gold. Niet dat het zo erg zou zijn als het Xbox gold werd, maar ach.
De term silver heb ik al in geen jaren meer voorbij zien komen
Xbox Live Silver bestaat sinds 2010 niet meer. Bij het horen van de naam kwam wel een golf van nostalgie naar boven. O+
nieuws: Microsoft geeft Xbox Live Silver nieuwe naam - update
Zoals ik het altijd heb gezien had je

Xbox Live, het netwerk
Xbox Live Gold, wat betaalde extras over het netwerk.
Dat was ook mijn indruk (ten tijden X360). Wist niet eens dat Silver bestond.
Maar... Wat was gewoon Live eigenlijk?? Want Gold was toch verplicht om uberhaupt multiplayer online te kunnen gebruiken?

Sterker nog... Volgens mij kon je bij Trials HD ook alleen je tijden (records) verbreken als je online was. Anders werd deze gewoon in het geheel niet opgeslagen.

Later kwamen die free games erbij, maar alleen omdat Sony hiermee begon.

Anyway, beter dat Microsoft een aantal namen gewoon eruit gooit en het hele ecosysteem wat 'cleaner' maakt. Met alle services en console namen heb je als buitenstaander bijna een infographic nodig om het te begrijpen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 maart 2021 12:01]

Het netwerk is meer dan alleen online gamen, denk aan de shop bijvoorbeeld.

Ik heb jarenlang zonder Xbox Live Gold gezeten omdat ik zelf niet online game. Dus ook geen Gold nodig. Wel zat digitale aankopen gedaan.
Ah dat is ook weer zo.
Had toen echt totaal geen digitale 'koop' mindset, alleen voor die games die enkel en alleen digitaal te koop waren. Limbo, Castle Crashers (die ik liever couch co-op deed dan online) en.. naja vast nog wel een paar.

Maarja ik had Gold en kon ook niet zonder (SF4), dus nooit stilgestaan bij het alternatief. Maar indd... het heeft een functie.
Mijn gok, omdat ze het toch willen uitfaseren naar Gamepass. Dan kunnen ze nu overal de naam gaan aanpassen, wat heel veel werk is of ze houden het nu zo en zetten het over een tijdje om naar Gamepass
Juist wel. Xbox Live & Xbox Live Gold worden als synoniem gebruikt, terwijl ze dat niet zijn.

Nu is er een onderscheid tussen het gratis te gebruiken Xbox Network en de betaalde Xbox Live Gold dienst (multiplayer). Dus juist een verduidelijking.
*"Xbox network". Kleine "n". Er wordt hier niks hernoemd, de naam "Xbox Live" is gewoon geschrapt.
Klinkt een beetje als Blizzard die de battle.net launcher naam wilde veranderen en dat later weer terug draaide. We zullen zien.
Ik heb vanochtend nog mijn xbox live abonnement voor 3 jaar verlengd met cards. Voor 1 euro weer omgezet naar 3 jaar ultimate. Iets zegt me dat ik wel net op tijd was :P
ik stuur je ff een DM..
Xbox gaat ook steeds meer toe naar een ecosysteem ipv. een specifieke console. Ook de twee versies, xbox app op de PC, xcloud en het streamen naar apparaten.

In Amerika kun je ook al voor een maandelijks abbo een xbox console in huis halen. Op zich ook een logische keus om het xbox network te maken, ipv xbox live (online multiplayer voor consoles). Hiermee bundel je alles naar een ecosysteem.
Nog heel eventjes en we doen weer alles via Microsoft network.
Microsoft doet misschien geen losse jaar abbo maar als je een automatische verlengend abbo hebt wordt ie gewoon nog met een jaar verlengd.
Als ze Xbox live gold eruit gooien en mijzo verplichten om gamepass te nemen voor multiplayer zijn ze mij kwijt als klant. Ik zit al bij Xbox sinds de allereerste maar zal dan toch echt op zoek gaan naar een alternatief.
Xbox-netwerk is het overkoepelende netwerk, Xbox Live is een abonnement binnen het netwerk. Zie niet wat the big deal is.
Moet zeggen dat dit wel duidelijker is, toevallig laatst mijn vrouw al proberen uit te leggen wat elke dienst was omdat ze er na vroeg 🙈