Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Crysis Remastered heeft raytracingmodus op Xbox One X en PlayStation 4 Pro

Crytek voegt een raytracingmodus toe aan Crysis Remastered voor de Xbox One X en de PlayStation 4 Pro. Die consoles hebben geen raytracinghardware, maar Crytek gebruikt dan ook een softwarematige variant in zijn CryEngine.

De raytracingmodus is een optie die spelers kunnen selecteren. Op de Xbox One X draait de game dan in een dynamische 1080p-resolutie met een framerate van 30fps. Bij de PlayStation 4 Pro is het een dynamische resolutie 'lager dan' 1080p, met diezelfde framerate. Afhankelijk van hoe zwaar de grafische last is, wordt de resolutie in de game verlaagd. Een dergelijke techniek wordt veel toegepast in consolegames.

Digital Foundry heeft de raytracingmodus op de Xbox One X kunnen uitproberen en toont daarvan een uitgebreide video met een technische analyse. In de modus worden reflecties op metaal en glas realistisch weergegeven dankzij raytracing. Ook voorwerpen die niet in beeld zijn worden gereflecteerd.

Volgens de technische afdeling van Eurogamer heeft Crytek een doorontwikkeling van de softwarematige raytracingimplementatie in de CryEngine gebruikt. Begin 2019 werd die techniek gedemonstreerd in de Neon Noir-demo.

Xbox One X PlayStation 4 Pro
Prestatiemodus 1080p / unlocked framerate 1080p / unlocked framerate
Resolutiemodus 4k dynamic / 30fps 1800p dynamic / 30fps
Raytracingmodus 1080p dynamic / 30fps <1080p dynamic / 30fps

De softwarematige raytracingimplementatie vergt veel rekenkracht, waardoor de resolutie en framerate relatief laag zijn. Crysis Remastered krijgt op de Xbox One X en PlayStation 4 Pro ook een prestatiemodus en een 4k-modus, voor respectievelijk hogere framerates of een hogere resolutie. In die modi wordt geen raytracing gebruikt.

Crysis Remastered komt op 18 september uit voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. De game verscheen eerder al voor de Nintendo Switch. Crytek had de game al op 23 juli op alle platforms willen uitbrengen, maar na kritiek op een uitgelekte trailer besloot de ontwikkelaar de game uit te stellen, om grafische verbeteringen door te voeren.

De komende Xbox Series X en S en PlayStation 5 hebben wel raytracinghardware aan boord. Of de game op die consoles daar gebruik van kan maken en of er een patch komt om de hardware van die consoles optimaal te benutten, is nog niet bekend.

Ook de pc-versie van Crysis Remastered krijgt ondersteuning voor softwarematige raytracing. Daardoor is de techniek ook beschikbaar voor gamers die geen RTX- of GTX-videokaart met Nvidia's raytracingtechniek hebben. Wat de opties voor raytracing bij de pc-versie zijn, is nog niet duidelijk.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-09-2020 • 17:00

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
Leuk voor MS dat ze hier goed uit de bus komen!

Ben erg benieuwd wat de consoles en de nieuwe generaties videokaarten gaan brengen. Hopelijk niet alleen remasters met raytracing maar ook leuke nieuwe (soorten) games.
Wat ik opmerkelijk vind. De Xbox S is aangekondigd. En deze heeft een mindere specificatie dan de nieuwe X en 5. Dan zijn de ontwikkelaars voor de next-gen toch eigenlijk al gehouden aan de specificaties van de Xbox-S. En dus minder. Zodat ze dus niet alles uit de X en 5 kunnen halen? Of zie ik dit verkeerd. Dit is voor mij een oprechte vraag.
De S houd ze niet echt terug omdat bijv de CPU gewoon even krachtig is als de Series X waardoor programmeren voor beide al een stuk makkelijker word daarnaast is de SSD en zelfs Ray Tracing ook aanwezig. Het enige aspect dat veel minder krachtig is bij de S is de GPU maar het is niet moeilijk om de resolutie, grafische features etc wat naar beneden te halen. De echte gameplay innovaties zoals een verbeterde AI en meer destructie kan dus ook gewoon op de S door die krachtige CPU.
Bedankt voor je bericht.

Maar toch. Als een ontwikkelaar het onderste uit de kan wil halen bij de X en 5. En Dan wellicht niet de 4K (zelfs 8K volgens geruchten) kan halen. Maar voor zich zelf een consensus doet om ook op de X en 5 'maar' een 1440P of net een 4K te halen. Dan kan zo'n game dus al niet lekker op een S draaien.

Beetje moeilijk om uit te leggen. Maar we hebben vanaf de release van de next-gen nog 5 jaar te gaan tot de volgende...
De huidige generatie consoles haalt ook geen 4K en daar klaagt ook niemand over de upscaling. Sowieso is de volgende generatie consoles niet echt next gen meer. NVIDIA's nieuwe midrange enthousiast kaart heeft al 66% meer compute dan de Series X.
Next Gen heeft echt helemaal niks met de PC te maken. De PC maakt continu een ontwikkeling door daar waar bij de consoles om de zoveel jaar met een nieuwe generatie komt aldus de term "Next Gen".

-Dus ja de nieuwe consoles zijn next gen.
-En ja Nvidia's laatste en vooral duurste kaarten zullen bijna altijd beter zijn dan een console in prestaties. Je kunt ze ook niet 1 op 1 vergelijken want bij een Nvidia kaart zit geen: controller, SSD, CPU, moederbord, ect... (en zelfs geen aan en uit knop).
Je hebt tegenwoordig toch een PC nodig, dus in feite betaal je alleen de meerprijs voor de tools die je nodig hebt om te gamen. €500 voor een GPU, hetzelfde als een console, en €100 extra voor een krachtigere PSU + CPU. Het prijsverschil is niet zo groot als je denkt.

Verder heb je ook gewoon nieuwe generatie videokaarten, de 3000 serie is de volgende generatie (is immers nog niet uit, net als de PS5 en Series X nog niet uit zijn).
Ik zou dit eigenlijk omdraaien. Tegenwoordig heb je geen PC meer nodig. Eigenlijk kun je het zien in de volgende generaties:

jaren 80 - halverwege jaren 90
  • Consoles kunnen meer dan PCs
  • Meer games beschikbaar voor consoles dan PC
halverwege jaren 90 - 2010
  • Een PC is een must voor thuis
  • Laptops zijn voor dagelijkse dingen nog onvoldoende dus een PC upgraden om te gamen is een kleine moeite
  • Het game aanbod tussen PC en console is anders, maar zo goed als gelijk in aanbod
2010-2015
  • PC of laptop is voor 'gewone' zaken gelijk
  • Laptops beginnen in game versie goed genoeg te worden
  • Game aanbod voor PC wordt groter en groter met indie titels
  • De mobiele telefoon begint een laptop/pc te worden
2015-2020
  • Game laptops zijn zo goed als gelijk aan PC's (excluding high end gaming)
  • Simpele laptops <500 euro kunnen alles waar je een PC voor nodig zou hebben, zelfs een groot game aanbod
  • Consoles bieden een 'gelijke' ervaring als een pc van 2x zo duur
  • De telefoon vervangt de PC voor de meeste zaken, overige dingen gebeuren vaak op werk pc/laptops
Wat ik zie gebeuren is dat mensen langer doen met hun laptops van een paar honderd euro, een telefoon gebruiken voor bijna alle dingen (zoals bankieren, email, etc.) en daarnaast een console pakken voor de games.
Vroeger verving je een laptop elke 2 jaar en een PC elke 4, nu gaan deze 4 en 8 jaar mee respectievelijk. Hierdoor is het gebruik van een console naast je huidige setup dus goedkoper dan het upgraden van de PC.

Dit zegt niet dat er geen markt meer voor PC is, maar deze markt is voornamelijk naar gamers geschoven die graag andere games spelen dan op consoles beschikbaar zijn (of met andere controllers) of mensen die de beste ervaring wensen met de beste hardware. Daarnaast zijn er nog de werktoepassingen waar een waarde zit, en zullen PC's dus ook nog echt niet uitsterven.
Laptops en telefoons bieden echter niet de ergonomie die je wilt. Ik weet dat sommige mensen hier weinig aandacht aan schenken, maar ik geef in dat opzicht meer om mijn lichaam. Dus in het geval van een laptop mag je er in ieder geval het docking station, een scherm, muis en toetsenbord bij rekenen. Ik werk voor een grote retailer en je wilt niet weten hoeveel we van bovenstaande hebben verkocht de afgelopen maanden. Alleen een laptop is écht niet voldoende.

PC's die vergelijkbaar zijn met de consoles zijn niet 2 keer zo duur :).

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 9 september 2020 09:10]

O ik ben het volledig met je eens over de ergonomie. Maar we moeten rekening houden met non-tweakers, de overige mensen zijn er namelijk meer.

Echter om een PC te vinden van ongeveer 800 euro die bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 op 1080p / 30fps kan draaien op vergelijkbare grafische instellingen als een PS4 Pro of One X is knap lastig. Om maar een voorbeeld te noemen. Ja, in specs is de PC dan vele malen beter maar dat is niet het doel van de vergelijking. Door de specifieke hardware van consoles is hier altijd meer mogelijk dan op een generieke PC.
RDR2 is wel een verschrikkelijk voorbeeld, die game is ongeveer zo goed geoptimaliseerd als een Lada is voor snelheid. Maar goed, een GTX1660 doet dat dus gewoon op ultra (wat los van de resolutie een veel hogere setting is als op de One X of Pro). 1440p zit ook nog net op de grens met die settings.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 9 september 2020 11:12]

goh, het feit dat de nieuwe consoles heel binnenkort uitkomen leunen ze al hard richting "current gen". Next Gen - letterlijk "volgende generatie" zijn ze bij release dus niet meer.
Next-gen is meer dan alleen een GPU.
Ja, daarom geef je 70 euro extra uit aan CPU upgrade t.o.v. een instap CPU. De CPU architectuur in de consoles is al weer een tijdje te koop en de nieuwe generatie staat alweer voor de deur van AMD ;).
Ja, op 30 fps. Sommigen onder ons hebben hogere standaarden ;).
"Maar toch."? Niet "maar toch", zo werkt het simpelweg niet. Games voor de PC worden ook niet gemaakt voor de laagste specificaties (en in tegenstelling tot Xbox moet daar wel rekening gehouden worden met CPU, opslag, etc.). De Series S gaat echt niet tegehouden dat de Series X 4K of zelfs 8K bereikt.
Niet op dezelfde instellingen, maar zoals hierboven ook vermeld wordt, dan zetten ze die wat lager.

De resulotie is echt niet het enige ding, kijk naar PC games, dat je een PC van €1000 nodig hebt om een bepaalde game op 1080p@60FPS te draaien, zegt niet dat je het op een PC van €500 niet kan draaien op 1080p@60FPS.

Maar dan zonder ray-tracing, mindere/geen AA, lagere kwaliteit textures/shadows/etc. Ja er zal door zo'n dev even naar gekeken moeten worden wat de settings zijn waarop de S goed draait, maar dat zal echt geen maanden in beslag nemen.
Niet op 4K nee, maar wel op 1440p/1080p
Je zegt dat het een oprechte vraag is maar als je antwoord krijgt geloof je het niet en hou je stug vast aan je eigen opvatting die gewoon niet klopt? Waarom stel je de vraag dan?
De S zal kwa resolutie van 1080p tot 1440p gaan dus mocht een Series X game 1440p zijn (wat denk ik niet zovaak voor gaat komen, als Native 4K niet gehaald kan worden kiezen ontwikkelaars vaak voor upscaled 4K) dan zou die alsnog prima moeten draaien op de S op 1080p. Dat is iig mijn verwachting maar we gaan het allemaal zien!
Je kan het ook andersom zien. Door de S zijn developers genoodzaakt om de game ook voor lagere specs goed te laten draaien. Daardoor zal de ps5 of Xbox x de game op hogere reso en fps draaien (wat ze beloofd hebben). Als de S er niet is, grote kans dat games er op de series X super mooi uit gaan zien, maar dan weer met 30 fps. Hetgeen de echte gamer dus niet wilt.

Ik ben blij met een minder snel systeem, games hoeven er niet altijd mooier uit te zien. Ik wil gewoon minimaal 60 fps en met de S serie wordt de kans daarop veel groter bij de series X en ps5.
De GPU is wat dat betreft makkelijker rekening mee te houden. Ze kunnen altijd de resolutie omlaag doen. Verder zijn de consoles nagenoeg hetzelfde.
Dit is niet uniek. De basis PS4 is wat sneller dan de gewone Xbox One, terwijl de PS4 Pro wat langzamer is dan de Xbox One X. Vrijwel elke multiplatform titel draait het beste op de One X (stabielere framerate en een hogere resolutie).

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 8 september 2020 17:17]

nu is de vraag of dat ook ondersteund wordt op series S ...
De series S heeft ondersteuning voor hardwarematige raytracing, dus het is even de vraag wat Crytek daarmee gaat doen.
Ja idd, daarbij is de series s pas officieel (?) vandaag getoond dus mogelijk volgt dergelijke info nog.
Ik vind grafisch naast raytracing dat de graphics niet op hetzelfde kwaliteit is als op de pc met max settings.
Het is natuurlijk ook bijzonder lastig om PC-performance van een high-end computer te evenaren met een current-gen console. Een (set) 2080ti's, 32GB geheugen en 12+ core zen2 processor zijn hardwarematig gezien veel verder dan een xbox one x of PS4 pro.
het team van Crysis heeft een tweat gepost over de PC versie Can it Run Crysis? over de naam van de ULTRA setting voor de pc , voor de echte tweaker.
Alleen schaalt de game op PC niet geweldig omdat het puur uitging van 1 a 2 cores die dan op zoveel mogelijk gigahertz zouden draaien. DIt is uiteindleijk dus quad en octacore setups geworden met een soortgelijke kloksnelheid. Dus de game draait niet veel sneller als dat het 5 of 10 jaar terug deed.
Dat is dus opgelost in deze remaster.
Onmogelijk te zeggen de game is nog niet uit. En zeker niet op PC. Jij doet aannames, en da's the mother of all...
De pc versie in de video is de oude (2007) versie. Niet de remastered.
Oh je bedoelde het andersom.
Ik neem aan dat dat gedaan is om te compenseren voor de raytracing prestatie impact. Misschien heeft de setting zónder meer polygonen etc. Softwarematig rt heeft natuurlijk veel meer impact op de prestaties.
Ik neem aan dat je ook de de tekst " Work in progress" hebt gezien, links bovenin? Dit is duidelijk een video die de raytracing wil demonstreren, terwijl de volledige graphics nog niet klaar zijn. Dus ik denk dat @dezwarteziel gelijk heeft.
En jij denkt dat die videobeelden van vandaag zijn? Is misschien opgenomen op basis van een release van twee of drie maanden geleden. Weet jij veel.
Raytracing ziet er minder spectaculair uit, en dat is net de bedoeling (soms).

We zijn allemaal gewend geraakt aan flashy, colorful graphics die er high end uitzien. Maar dat is geen realisme. Ray tracing zorgt voor realistischere lighting wat er op eerste zicht wat saaier kan uitzien, maar als je wat op let komt het veel overtuigender over.
En de resolutie en (variabele) framerate op ‘normale’ One’s en Ps4’s?
Wordt letterlijk in de video gezegd :)

"Only the pro consoles, have the feature the base consoles certainly do not"
En daarom ook de vraag wat de native resolutie en framerate is op de niet ‘pro’ consoles...
Ik denk dat je dan op de prestatie modus komt. En dat is 1080p met unlocked FPS wat zal neerkomen op 30 fps vermoed ik.
Zonder de Raytracing optie bedoel je?

Aparte vraag onder een artikel dat juist over de toevoeging van de Raytracing optie gaat :)
Niet zozeer. De normale consoles hadden wel toegevoegd mogen worden in de tabbel ter vergelijking.

Zeker bij Prestatie- en Resolutiemodus.
Mooi dat we als console spelers zo vast een voorproefje kunnen krijgen van Ray Tracing. Ga hem zelf in eerste instantie gewoon in de 4K modus spelen maar wie weet ff de ray tracing checken in een 2e playthrough.
Ben ik de enige die ray tracing niet altijd beter vindt uitzien?
Het verschilt per game. Ik vind het zelf nou niet de moeite waard voor FPS games. Raytracing zou echt nice zijn voor open-world games zoals GTA en daar zou raytracing echt goed tot zijn recht komen.
Mee eens! kan bij Witcher 3 flink wat toevoegen. las vandaag dat er een 'remaster' voor next gen met opgepoetste graphics en ray tracing in de maak is!
Precies! Bij The Witcher 3 kan je tenminste vrij rondlopen en van landschappen genieten bijvoorbeeld. Bij FPS focus je puur op de targets en verder niks anders. Daarom vind ik het zo een zonde dat er een FPS game is gebruikt toen nVidia het eerst hun RTX2000 aankondigde.
Spiegelende oppervlakken zijn dan weer wel handig voor FPS. Ray traced dan wel.
Juist ja, sommige zien niet in dat je daarmee dus via reflecties je tegenstander sneller kunt zien, bv om de hoek via een waterplas, zijkant auto of raam. Kan dus echt enorm voordeel opleveren ten opzichte van een tegenstander die het niet heeft.
Exact mijn gevoel. Er is veel te doen om ray tracing. Maar ik ben niet overtuigd van de meerwaarde.

Het voelt bij mij sterk als een commerciële hype. Ik begrijp dat deze render methode bepaalde voordelen kan bieden, maar ik wordt echt niet blij van de plaatsjes die ik tot dusver voorbij zie komen vol met reflecties die schreeuwen om aandacht. Voor mij is grafische fidelity toch wat anders.
Je merkt dus dat het persoonlijk is. Net als de keuze tussen hogere framerates en hogere resolutie/betere textures. Bij een FPS is het mogelijk minder interessant maar bij andere games zal het meer opvallen. Bij de nieuwe Ratchet and Clank op de PS5 ziet het er dankzij RT wel veel mooier uit. En toch... persoonlijk... vind ik RT bij FPS zeker toegevoegde waarde hebben, het ziet er gewoon realistischer uit. Ik denk dat het bij Crysis teveel opvalt omdat er bij de 'remaster' te veel niet echt erg goed uitziet en dan valt het realisme van de RT te veel op. Het is meer dan alleen maar reflecties, ook betere schaduwen en lichteffecten maar dat valt vooral op bij een direct vergelijk.
Klinkt allemaal niet zo goed lijkt me. Dan heeft id of Epic het toch allemaal beter op orde. Wat een zootje.
Wat is er precies een zootje dan? Volgens mij is dit de eerste game die raytracing ondersteunt op current-gen consoles. Dat is op zich best knap. Daarnaast kun je ook nog kiezen voor 4k of performance dus iedereen kan kiezen wat hij/zij zelf het fijnst vindt.
Iemand een idee hoeveel extra ram geheugen het gaat kosten op de pc? Lijkt mij best leuk dit spel even te testen met raytracing.
Een keer? Op dit vlak, prestaties van een multiplatform game, wint de one x bijna altijd...
Niet dat het nou per se altijd heel erg veel uitmaakt hoor, maar vind het een erg vreemde opmerking van je.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True