Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft Store toont Crysis Remastered met releasedatum 23 juli

Een productpagina voor Crysis Remastered in de Microsoft Store bevat afbeeldingen en een introductiedatum van het spel. Op 23 juli zou de opgepoetste versie van het spel uit 2007 verschijnen volgens de pagina. Ook is een trailer verschenen.

De productpagina is voor de Xbox One-versie van Crysis Remastered. Het spel neemt 7GB in beslag en bevat volgens de begeleidende tekst 'opnieuw gemasterde graphics, geoptimaliseerd voor een nieuwe generatie hardware'.

In de Microsoft Store staan bij de Crysis Remastered-pagina ook screenshots van het gemoderniseerde spel. Daarnaast is er een tweede productpagina in Microsofts winkel voor een Launch Edition van het spel. Op deze pagina staat ook de launchtrailer.

Crysis verscheen in 2007 en de shooter kreeg toen lovende kritieken vanwege zijn grafische weergave, maar ook kritiek vanwege de hoge systeemeisen om het te kunnen draaien. Het spel werd gemaakt door Crytek en kreeg twee vervolgen. De remaster wordt gemaakt door Crytek en Saber Interactive. Crytek kondigde zelf aan dat het op 1 juli een bekendmaking over Crysis Remastered zou doen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-06-2020 • 08:26

91 Linkedin

Reacties (91)

Wijzig sortering
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de huidige generatie PC's Crisis zomaar kunnen draaien, dus een remaster met verbeterde graphics was te verwachten ;)
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de remaster wel goed zal draaien als ze bij Crytek hun huiswerk hebben gedaan.

Rond de tijd dat Crysis uitkwam, kwamen de dual core processoren net op de markt. En was het namelijk zo dat ze er bij Crytek ervan uit gingen dat processoren in de hoogte zouden gaan schalen (kloksnelheid over de 5 GHz) in plaats van in de breedte (meer cores). Uiteindelijk bleek dat het moeilijk is om kloksnelheid alsmaar te verhogen, vandaar dat er meer cores toegevoegd gingen worden om toch prestaties te blijven verhogen.

Aangezien Crysis helemaal single threaded was, had je dus niet of nauwelijks voordeel met een Core2Duo of Core2Quad. Wat verder ook niet hielp was het feit dat Crysis erg leunde op processorkracht en minder op de videokaart.

Desalniettemin ben ik erg benieuwd hoe Crysis Remastered eruit gaat zien en hoe het zal draaien op mijn hardware :)

Edit: Ik snap de meme, bij iedere upgrade rond die ik rond die tijd in mijn pc stak was het verplicht om een Crysis benchnark te runnen ;)

Edit2: Het lijkt erop dat dit niet per se een aanname van alleen Crytek was, maar industrie breed. De roadmap van Intel suggesteerde dat er processoren zouden komen met 7+ GHz (bron)

[Reactie gewijzigd door soulcrusher op 30 juni 2020 12:23]

Ik mag hopen dat je gelijk hebt naar stiekem hoop ik toch weer op een Titan slopende game, puur om de meme door te zetten. Desnoods een extra extreme graphics setting: Low, Medium, High, Ultra, CRISIS....
Dan zal je teleurgesteld worden. Dit is een remaster, geen remake. Beetje hetzelfde als het Skyrim -> Skyrim SE verhaal. De graphics zijn wat opgepoetst maar het gaat er niet als een moderne game uitzien.
Als ik de screenshots hierboven zo bekijk ben ik zeker niet echt onder de indruk. Ik heb veel mooiere spellen gezien, en dat voor een re-master....
Aangezien Crysis helemaal single threaded was, had je dus niet of nauwelijks voordeel met een Core2Duo of Core2Quad. Wat verder ook niet hielp was het feit dat Crysis erg leunde op processorkracht en minder op de videokaart.
Het lag niet aan Crysis, het was gewoon een DirectX 9 en 10 probleem. Die waren volledig afhankelijk van single thread prestaties. Pas bij DX11 werd het enigszins beter en nu met DX12 is het stukken beter.
Interessant, dit wist ik niet. Dit verbaast me wel een beetje aangezien je games dan twee keer zou moet programmeren voor zowel DX en OpenGL (rond die tijd het enige alternatief, nu ook Mantle etc). Ik nam aan dat physics, pathfinding, AI etc niet per se iets te maken hoeft te hebben met DX. Dat het rendering gedeelte single threaded was met DX9 en 10 zou me niks verbazen.

[Reactie gewijzigd door soulcrusher op 30 juni 2020 10:44]

Klopt wat je zegt. Het is inderdaad met rendering, het klaarzetten van draw calls voor de GPU was eerder singlethreaded. Dingen zoals audio, physics en AI konden wel over meerdere threads worden verdeelt.

Games zijn erg goed modulair op te zetten dus heel veel dubbel werk zal hopenlijk niet hebben.
Het was al wel mogelijk om de renderer naar z'n eigen thread te verhuizen, maar dat was in die tijd nog niet gebruikelijk.
Het lag weldegelijk aan Crysis, al was het natuurlijk wel in de tijdsgeest van dat moment dat multithreading nog niet veel gebruikt werd, zeker op PC. Maar een mutlithreaded renderer is niet per se nodig, alle D3D calls kunnen prima vanaf 1 thread. Maar ja, als de rest van de game ook alles van diezelfde thread moet doen zijn de rapen natuurlijk snel gaar.
Het is algemeen bekend dat de port van Crysis 1 voor de xbox 360 & PS3 uit 2011 wél geoptimaliseerd was voor de Multi-CPU threads van de chips van die consoles.
Veel fans riepen dan ook cynisch om een PC port van die versie, zodat deze wel met moderne multi-threaded CPUs om zouden kunnen gaan (en dus hogere FPS).

Onduidelijk is of die console versie dan op een andere API is geport, maar het is aannemelijker dat het inderdaad - wat soulcrusher suggereert - het een kwestie van optimalisatie is geweest met de aanname van Crytek dat we nu in 2020 op Single Core 30ghz CPU's zouden zitten.

Deze console versie uit 2011 is trouwens geport op de CryEngine2 Engine (Crysis 1 PC = CryEngine1) en zou geen dergelijke DX11 implementatie moeten hebben, die kwam pas bij Crytek3 voor Cysis 2. Deze remaster zou op CryEngine V moeten gaan draaien. (bron)

[Reactie gewijzigd door SpoSword op 30 juni 2020 12:43]

het een kwestie van optimalisatie is geweest met de aanname van Crytek dat we nu in 2020 op Single Core 30ghz CPU's zouden zitten.
Crysis is van eind 2007, de Core 2 Quad Q6600 is van begin 2007. Op roadmaps jaren er voor was ook al duidelijk dat we in die tijd gingen naar meer cores en niet naar hogere klokfrequenties. In het jaar 2000 sprak men over een 10GHz CPU bij Intel, maar niet snel daarna is men daar al terug op gekomen.

Het probleem was puur softwarematig daarom waren er geen games in die tijd die wel perfect schaalden over meer cores.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 30 juni 2020 12:55]

Crysis op de Xbox 360 en PS3 draait op de Cryengine 3 (net zoals Crysis 2)
bron?

Op meerdere plekken is te vinden dat deze juist op de CryEngine 2 engine draait; zelfde engine als Crysis Warhead op de PC, verbeterde versie van CryEngine 1 (dx9 & 10 only).
En was het namelijk zo dat ze er bij Crytek ervan uit gingen dat processoren in de hoogte zouden gaan schalen
Heb je hier een bron voor? Het lijkt me enorm sterk dat dit de reden is. Het was in die tijd normaal om games single-threaded te programmeren, omdat games nou eenmaal moeilijk zijn om multi-threaded op te zetten.
Je was me net voor :D
@Wolfos Mijn bron is bovenstaande video vanaf 18:00. Nu ik het terugkijk lijkt het er meer op dat dit de tendens van de hele pc industrie en niet alleen die van Crytek.
Nou als ik naar die screenshots kijk dan vind ik de remaster niet zo master eigenlijk.

Wat een blurry, bloom-overloaded zooi. Het origineel had veel meer 'fidelity'. Je ziet dat er heel karige temporal AA wordt gebruikt, of iets in die trant. Niets is scherp. Contrast is ook niet je van het...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 juni 2020 09:47]

Komt dat niet gewoon doordat de screenshots verkleind zijn voor de store pagina?
Daar worden die bomen zeker ook vierkant van ;)
Zijn bovenstaande screenshots niet van de originele game?
Duidelijk niet, nee.

Kijk eens naar de huls die uit de MG vliegt op het linker screenshot. Daar faalt de AA eventjes... en kijk je naar een super low res render met een dikke jaggy in het midden van de huls.

En verder, die blur krijg je alleen maar met recente TAA technieken. Vroeger bestond dat niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 juni 2020 10:36]

Het valt wel mee hoor, hier zijn er twee in 1080p: https://imgur.com/a/xlurpxh

Hier is ook een stukje 4k teaser trailer van twee maanden geleden: https://youtu.be/ZqBP3kXi9jM?t=15

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 30 juni 2020 10:58]

Eh.... Zie je nou écht niet dat de afbeeldingen gewoon van lage kwaliteit zijn?
Ik zou haast zeggen dat je zit te trollen...
Heb je gezien welke systemen worden gesupport, of niet?

En het is echt heel simpel, dit ziet er gewoon anders uit en de algehele sfeer spreekt me minder aan. Meer motion blur en andere post processing troep als saus over assets die echt niet van hogere resolutie zijn als in het origineel.

Dat zie je ook in de trailer overigens, voor zover je daar wat van kan maken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 juni 2020 13:33]

Zonder raytracing, in dit geval hadden ze het beter kunnen laten.
Ik denk dat CryEngine SVOGI gebruikt. Software based dus, zoals we ook zagen in de Neon Noir demo.

https://docs.cryengine.co...ge.action?pageId=25535599
Hadden ze eigenlijk overal ray tracing toe moeten passen. Dan waren we wel weer een tijdje zoet geweest :)
Dat dus :P Crysis 2007, beetje oppoetsen en dan Quake II/Minecraft style raytracing er tegen aan gooien. Kun je die game de komende 10 jaar weer niet normaal spelen :)
Ach ja, ik weet nog dat ik Crysis draaide op me 2x Geforce GT 8800 in SLI, en dat ik veel moeite had om hem te laten draaien op 1600x1200 monitor (Iiyama ProLite E511S-B), was een leuke tijd, toen we nog meerdere grafische kaarten kochten en zo, ja draaide altijd de Crysis Benchmark als ik nieuwe CPU/GPU kocht om te kijken hoe meer ik er op vooruit was gegaan, ook vooral toen ik een Intel Core i7 920 kocht +/- 1 a 2 jaar later of zo, met 6GB RAM.

En helemaal toen ik 2x Geforce GTX 460 in SLI kocht in 2010, heb nog steeds de score op mij HD staan, en dat was op 1920x1080 op Very High:

3-9-2010 19:29:29 - Vista 64
Beginning Run #1 on Map-harbor, Demo-Assault_Harbor
DX10 1920x1080, AA=No AA, Vsync=Disabled, 64 bit test, FullScreen
Demo Loops=4, Time Of Day= 5
Global Game Quality: VeryHigh
==============================================================
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 4100, Recorded Time: 132.23s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 150.66s, Average FPS: 27.21
Min FPS: 19.66 at frame 2902, Max FPS: 35.87 at frame 957
Average Tri/Sec: -3894658, Tri/Frame: -143115
Recorded/Played Tris ratio: -0.10
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 141.82s, Average FPS: 28.91
Min FPS: 19.66 at frame 2902, Max FPS: 36.66 at frame 974
Average Tri/Sec: -5246011, Tri/Frame: -181454
Recorded/Played Tris ratio: -0.08
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 141.14s, Average FPS: 29.05
Min FPS: 19.35 at frame 168, Max FPS: 36.66 at frame 974
Average Tri/Sec: -5251059, Tri/Frame: -180761
Recorded/Played Tris ratio: -0.08
!TimeDemo Run 3 Finished.
Play Time: 140.64s, Average FPS: 29.15
Min FPS: 19.35 at frame 168, Max FPS: 38.27 at frame 952
Average Tri/Sec: -5241458, Tri/Frame: -179791
Recorded/Played Tris ratio: -0.08
TimeDemo Play Ended, (4 Runs Performed)
==============================================================

Completed All Tests

<><><><><><><><><><><><><>>--SUMMARY--<<><><><><><><><><><><><><>

3-9-2010 19:29:29 - Vista 64

Run #1- DX10 1920x1080 AA=No AA, 64 bit test, Quality: VeryHigh ~~ Overall Average FPS: 2903,6666666666666666666666667

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 juni 2020 15:59]

Speelde de game eerst een op core 2 duo E6600 met geforce 880gts 320mb en ik denk 2gb ram. 1024x768 was t maximaal haalbare :p en dat was zeker geen 60fps. Even later de game, en warhead, weer eens van stal gehaald op een core i7 860, 4gb ram en n Radeon 5850. Draaide toen als een zonnetje. Mooie tijden.
"Can it run Crysis?" is coming back!

VET :D
@soulcrusher oulcrusher heeft die meme niet door ;)
(Maar goed antwoord hoor)
Nu nog een Farcry remaster en we zijn weer rond.
Farcry draait nu op 1080p met hoogste instellingen op mijn processor (getest een i3 8100 en een ryzen 5) en ziet er nog goed uit! Maar ik heb farcry gespeeld in 2004 en nu 16 jaar later ben ik ineens heel slecht er in. laat zien hoe oud ik ben geworden...
Tip:
Als je de 1.4 patch van Steam hebt, kunnen vijanden je door muren heen zien.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Deze patch heeft dat gefixed: Far Cry Patch 1.50 FCAM unofficial.exe
Alleen save games moet dan wel handmatig gedaan worden.
Far Cry (1) heeft echt hele moeilijke stukken.
Ik heb er ook moeite mee op bepaalde stukken, met lagere moeilijkheidsgraden.
Far Cry 3 Blood Dragon ook opgegeven, is mij ook te moeilijk :-p
Je linkt naar een Xbox farcry classic shop pagina?
Lijkt me geen remake...
Wordt weer een stevige Bench voor de aankomende 10 jaar.
Heb je de screenshots gezien? Dit is geen next-gen game. Volgens de geruchten gaat ie zelfs op de Switch komen.
Heb je de screenshots gezien?
Het lijkt erop dat de screenshots uit het origineel komen.
Lijkt me sterk. De screenshots zijn veel kleurrijker dan het origineel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 juni 2020 09:02]

Op de productpagina van Crysis Remastered in de Microsoft Store (gelinkt in de eerste woorden van het artikel) zie je deze screenshot ook terug. Het zijn dus daadwerkelijk screenshots van Remastered. Oops :P
Het lijken haast screenshots uit FarCry...
Zelfde makers he. Of bedoelde je dat ook? :)
Ik moet erkennen dat ik dat even vergeten was... Het kleurrijke herinner ik me meer van FarCry dan van Crysis, maar dat kon ik dan ook pas jaren later draaien ;)
Was ook sarcastisch, omdat de originele versie heel zwaar was en een flinke pc moest hebben. Die game is ook nog jaren gebruikt als Benchmark..
Geen multiplayer maak ik op uit die pagina? Jammer, de Power Struggle mode was geweldig!
de Power Struggle mode was geweldig!
de multiplayer mode of het draaien van het spel?

[Reactie gewijzigd door secretqwerty10 op 30 juni 2020 14:24]

Crysis was een game wat zijn tijd ver voorruit was, hoop dat deze ook weer zwaar draait dan kan het weer een benchmark game worden zoals het vroeger was. (Y)

Het was ook overgens een game dat grafisch zeer goed uitzag voor lange tijd.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 30 juni 2020 08:51]

Zelfs de originele crysis ziet er nu niet eens zo slecht uit. De gezichtsanimaties waren echt top-notch.
Deze game had ook echt wel een opfrisbeurt nodig..... Not.
Niet op grafisch gebied, maar wel wat betreft optimalisatie. Zoals @soulcrusher ook al stelt was het niet geoptimaliseerd voor meerdere cores. Dus daar is daadwerkelijk winst te behalen, aangezien zelfs moderne CPU's nog altijd moeite hebben met bepaalde aspecten van Crysis.

Maar goed, remasters zijn helemaal hip, ze hadden beter het originele spel inderdaad kunnen updaten en het daarbij kunnen porten naar wat extra platforms.
Remasters worden gekocht en updates gratis verwacht. Ze gaan het werk wat ze erin stoppen natuurlijk niet gratis doen.
Ik snap de keus zelf ook wel, ik vind het alleen een klap in het gezicht van de consument elke keer dat dit gebeurt en een recent spel deze behandeling krijgt. Er zijn een aantal spellen die er daadwerkelijk op vooruit gaan qua huidige standaarden, zoals Spyro (de glitches op basis van de FPS even buiten beschouwing gelaten), maar niet allemaal. Veel kan ook met updates worden opgelost, wat in theorie minder werk zou vergen. Maar inderdaad zoals jij ook al stelt, daarmee kunnen ze niet de spaarpot vullen.
Ik hoop dat eigenaars van de PC versie de mogelijkheid hebben de opgepoetste versie tegen gereduceerd tarief te kopen.
En de xbox bezitters? Crysis heeft bc op de One.

[Reactie gewijzigd door Tweakers-69 op 30 juni 2020 16:26]

Nou, als een 3ghz core 2 duo al 60fps kan halen, zal een moderne cpu 200+ fps doen: https://images.anandtech....x3_042308023719/16891.png
Let wel: 60 FPS op 1024x768 en medium graphics.

Kijk ook het volgende artikel voor benchmarks met huidige hardware: https://www.eurogamer.net...gaming-pcs-10-years-later

Je aanname is dus verre van juist, aangezien recente i7 CPU's met zware GPU's moeite hebben om bij te benen.
Ah, op bepaalde stukken kan een moderne cpu het nog steeds niet aan dus. Grappig. De benchmark die ik linkte zal wel op een rustiger stukje zijn. En zoals je al zei, op medium graphics. Met waarschijnlijk minder physics en andere effecten die betrekking op de cpu hadden.

Leuk ook dat de developers verwachtte dat er 8ghz cpu's kwamen. Niet zo gek idee natuurlijk, maar toch.
Deze game is volgens mij dan ook vooral bedoeld als "tech demo" voor CryEngine 5.
Getuige ook deze CE5.6 Teaser
Zeer interessant. Ik zie alleen in de schermafdrukken nou niet echt iets waarvan ik denk 'dit kan niet met mods'. Ben benieuwd of de remaster dan vooral zit in het beter benutten van moderne hardware zoals meerdere cpu cores.
Ik zie hier nou nog niet echt waar de remaster precies grafisch beter moet zijn. Zijn dit beelden van de console versie?
Aangezien dit over de xbox gaat zullen het wel consolebeelden zijn.
Staat wel vaak 'captured on pc' in de trailer.
Ben erg benieuwd. Heb me erg vermaakt met Crysis. Als ik weer eens een nieuwe videokaart had gekocht ging ik de game altijd weer even installeren om te kijken hoe het nu weer zou draaien.

Ik hoop overigens dat de screenshots van het origineel zijn. En zelfs dan ziet de game er beter uit dan je hier ziet volgens mij.
Een nieuwsbericht over een grafische upgrade --> screenshots in 480P :D


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.