Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Crytek werkt aan remaster van Crysis voor pc, consoles en Switch

Op de Crysis-website is informatie verschenen over Crysis Remastered, een game die in ontwikkeling is voor de pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Ontwikkelaar Crytek hintte eerder al naar een remaster van de grafisch veeleisende game uit 2007.

Op het moment van schrijven toont Crysis.com een filmpje van enkele seconden in een loop, zonder inhoudelijke informatie. Een Twitter-gebruiker merkte op dat de pagina over het cookiebeleid een logo van Crysis Remastered bevat. Verder bleek via de broncode van de site meer informatie te achterhalen, waaronder een afbeelding met daarop de platforms waarop de nieuwe versie van Crysis uitkomt.

Een van de afbeeldingen toont een screenshot van de game. De omgeving die daarop is te zien, lijkt veel op het fragment dat onlangs in een demonstratievideo van de CryEngine verscheen. In twee van dat soort video's heeft Crytek de afgelopen tijd fragmenten getoond die aan Crysis doen denken, zonder erbij te vermelden welke game het is. Ook begon het Twitter-account van Crysis deze week weer berichten te plaatsen, dat gebeurde voor het laatst in 2016.

Crytek heeft Crysis Remastered nog niet officieel aangekondigd. Vooralsnog is alleen bekend op welke platforms de vernieuwde versie uitkomt. Het spel kwam in 2007 uit en was toen grafisch opzienbarend. Bij de release was het uitdagend om de game vloeiend te draaien. Pas in de jaren daarna kwamen er videokaarten uit die dat mogelijk maakten met de hoogste settings bij hoge resoluties.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-04-2020 • 13:06

131 Linkedin

Reacties (131)

Wijzig sortering
Vind dit sinds het eerste gerucht al een aparte keuze. Toevallig heb ik Crysis een aantal maanden geleden nog helemaal doorlopen en het voelt in de verste verte niet als oud. Waarom een remaster van een game die nog prima mee kan?

Om de huidige generatie consoles mee te pakken? Zou een reden kunnen zijn maar noem het dan geen remaster.
Belangrijkste winst is te halen uit multicore optimalisatie. De oude versie schijnt vooral GHz hongerig te zijn, terwijl processoren juist in de breedte(cores/thread) gegroeid zijn. Ik denk bijvoorbeeld dat het niet veel scheelt tussen mijn 4770k of mijn verse 3900x, terwijl het verschil enorm zou moeten/kunnen zijn. Ook consoles hebben 8 cores tegenwoordig, dus die kunnen er ook voordeel uit halen.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 16 april 2020 13:16]

Het is niet enkel de CPU's, vooral ook de GPU's. CE2 deed allerlei dingen waar de hardware toen nog nét niet geschikt voor was. Niet zo zeer qua prestaties als wel qua architectuur. Velen vergeten dat het spel en de engine alles deden in een tijd waarin zelfs dual-core amper gemeengoed was (laat staan de quad-cores) en er tijdens de ontwikkeling nog geen Unified Shader architecturen in GPU's waren.

Je had echter wel bijna overal soft shadows, AO, refractie onder water, volumetric lighting, fysieke interacties op veel objecten (die varens O+ realistisch niet, maar voor die tijd prachtig). Het resultaat is dat het spel er zelfs nu, 13 jaar na dato, wel meer dan "heel behoorlijk" uit ziet. En dat in vrij grote maps, waar de textures op veel plekken nog steeds van hogere kwaliteit zijn dan veel moderne AAA games (ook veel textures die dan weer ver ondermaats zijn, met name grotere oppervlakken).

Waar je met moderne hardware tegenaan loopt is dat het spel/de engine allereerst meer kloktikken wil hebben om werk naar de GPU te sturen (100% CPU limited :P). Het werk dat dan naar de GPU gestuurd wordt maakt weer geen gebruik van modernere architecturen. Dus: wat multithreading en wat shaders herschrijven en ik zou er niet van opkijken als de framerate ineens vervijfvoudigd omdat de hardware ineens benut kan worden.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 16 april 2020 14:24]

Eens, ik ben ook fanatiek voorstander van spellen die op Ultra op de huidige hardware niet speelbaar zijn zodat ze 10 naar later nog om aan te staren zijn(en dat is Crysis zeker, Outcast heeft ook een tijd mee kunnen liften op hardware verbeteringen). Zo lang het op High of medium er ten opzichte van de concurrentie goed uitziet is het ook slechts een fictief probleem(behalve voor degenen die alles op Ultra zullen en moeten spelen, maar ja dat is hun gebrek).

Zoals je al aangeeft kleeft daar één klein nadeeltje aan, je kan je moeilijk richten op optimalisaties die in de toekomst bij nog niet uitgevonden standaarden/opties gunstig zouden zijn. Sterker nog je kan een pad kiezen die in de toekomst je spel slechter speelbaar maakt(single core performance is daar ook een voorbeeld van).

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 16 april 2020 15:01]

Dan vind je de video van Digital Foundry vast interessant. Ze hebben onlangs een item over Crysis gedaan en waarom hardware hier zoveel moeite mee heeft.

https://youtu.be/PcYA-H3qpTI

Ik had ook ergens een artikel gelezen wat ik helaas niet meer terug kan vinden over het in efficiënt codewerk waar Crysis uit is opgebouwd. Kan maar zo zijn dat dit ook een artikel van Digital Foundry was. Heb dat onlangs ergens gelezen.

edit:
typo

[Reactie gewijzigd door Campo di Casa op 17 april 2020 03:33]

Erg interessant inderdaad, thanks. :) Ik had al een andere gezien maar dat was vergeleken bij deze een management summary.
Dat zou best met een patch te verhelpen zijn. Hoef je toch geen remake voor te maken? Bij een remake ga je in mijn ogen toch echt de 3d assets, muziek, geluid, etc updaten en vernieuwen.
Een groot doel van de remake is om de nieuwste features van de meest recente Crytek engine te showcasen. Dus dan is een remake nodig en makkelijker dan een heel nieuw spel ontwikkelen want je hoeft geen moeite te stoppen in nieuwe verhaallijnen en level design.

En iedereen can weer roepen “but can it run Crysis?” Bij elke dikke pc/reken computer wat gratis marketing is.
But can it run Quake II RTX? :P
Denk dat dat juist wegvalt omdat er ook een Switch-versie komt. Dat zou dan betekenen dat de game een verrot eind beter geoptimaliseerd moet worden, maar daarnaast ook dat hij veel meer schaalbaar zal worden. En dan zou dus elke huidige PC de game aan moeten kunnen.
Ze noemen het ook een remASTER :) Ik denk dat ze voor de PC en consoles hogere resolutie textures zullen implementeren en hier en daar wat dingen tweaken. Zou mij ook niet verbazen als ze de game omzetten/porten naar een nieuwere versie van de CRYEngine om dus bijvoorbeeld betere multicore-support te krijgen.... zodat het nog een klein beetje goed kan draaien op bijv. de Switch haha.
Je hebt een punt dat het een remaster betreft en geen remake. Toch blijft de strekking hetzelfde de definitie van remaster is namelijk:
Remaster (ook digitale remastering en digitaal geremastered) verwijst naar het verbeteren van de kwaliteit van het geluid of van het beeld, of beide, van eerder gemaakte opnamen, hetzij audiofonisch, filmisch of videografisch.
Valt het optimaliseren van de framerate niet onder 'verbeteren van beeld'?
Ik denk dat een patch niet voldoende zou zijn, dit zal een upgrade zijn naar de nieuwste versie van hun eigen engine. Dat is niet iets wat je zomaar even gratis doet, daar zullen aardig wat uurtjes aan besteed zijn.

Ik vermoed ook dat dit direct als reclame moeten dienen voor hun CryEngine om te laten zien wat de nieuwste versie allemaal kan, net zoals de originele Crysis voor ze heeft gedaan.
Het gaat ook om een bedrijfskundige beslissing. Voor een patch kan je doorgaans geen geld vragen, en de game heeft al niet de hoofdprijs meer. Terwijl men regelmatig wèl de poeplap trekt voor een stukje nostalgie.
Zomaar een patch uitbrengen waarmee je het fundament van de game mbt resource-allocatie omgooit is nog een hele opgave.
Een 'patch' is niet voldoende. Je kunt wel sub-surface scattering of tesselation 'inschakelen', maar de assets moeten er ook voor geconverteerd worden onder andere. Je kunt niet een schakelaar van 'displacement mapping' omzetten naar 'tesselation'. Ze gaan ook van CryEngine 2 naar CryEngine V.

Zou wel cool zijn als je met een 'patch' even bijvoorbeeld Mass Effect van UE3 naar UE4 zou kunnen updaten. :)
Dat is ook precies mijn punt wat ik probeer te maken. Als ze alleen van single core code naar multicore gaan, dan zou je dat met een patch kunnen doen en heb je geen remaster nodig. Met een remaster ga je de assets updaten om echt een verandering door te voeren op grafisch gebied.
Crytek heeft een nieuwe showcase nodig om hun engine te verkopen, maar hebben (volgens mij) niet de mankracht om zelf een nieuwe game te ontwikkelen.
Ze zijn inderdaad enorm gekrompen de afgelopen jaren.
In 2014 zaten ze in een financiële crisis (ha) en hebben ze het bedrijf geherstructureerd.

Laatste jaren hebben ze weinig grote titels op de markt gebracht op Hunt Showdown na die sinds vorig jaar uit is maar niet al te goed ontvangen werd. The Climb en Robinson The Journey waren VR exclusives, Ryse Son of Rome was eigenlijk hun laatste grote titel, maar dat is alweer 2013.

Warface hebben ze helaas verkocht aan een Russische gamedeveloper.
Ryse Son of Rome, wat een ijzersterke game vond ik dat zeg! :D Jammer dat er daarna niets bijzonders meer is gekomen...
Ryse Son of Rome vond ik inderdaad ook een meesterlijk spel! Helaas was het verhaal vrij kort en viel er naast de multiplayer vrij weinig te doen.
Wat ze volledig aan zichzelf te danken hebben gehad.

Crysis en Crysis:Warhead waren écht games met flinke vooruitgang. Niet alleen qua graphics, maar vooral qua physics. Lekker sneaken door de jungle, veel huisjes die kapot konden, mooie setting.

En wat doen ze met de vervolgen? Die doodgeslagen "urban-jungle" troep. Véél minder destruction, stuk kleinere stappen qua graphics, inwisselbare vijanden (vijanden die Koreaans spreken op Delta en vliegende aliens, versus deeltje 2, waarin alle vijanden opeens op twee voeten/poten lopen. En de meest generieke vijand ooit in de vorm van C.E.L.L operatives). Voor mij na deel 1, deel 2 nog wel gekocht, maar eigenlijk na de eerste play trough niet meer aangeraakt.
Crysis kon dan ook niemand draaien. Het lijkt me logisch dat je dat wat terugschaalt, zodat je ook daadwerkelijk klandizie overhoudt. Ik vond die tech-aliens uit Crysis redelijk zielloos en vond de Noord-Koreaanse? enemies een stuk leuker. Behalve de bosses die natuurlijk sowieso leuk waren.
Crysis kon dan ook niemand draaien *op ultra settings.
Het spel was te draaien als je de settings terugdraaide. En dat had je nog steeds een prachtig plaatje over.
welnee het spel is nu nogsteeds niet normaal te draaien op 120+ fps ook al klok je je cpu over de 5ghz, dus ik ben wel blij dat er een hopelijk vloeiende remake komt. (ook haal je met een hd 4870 hogere framerates als een gtx 1080 dus tja...)
Hij is zeker niet oud, maar toch als je een beetje rondkijkt naar de details en textures kan je zeker wel zien dat het spel 13 jaar oud is. Daarbij is het niet het meest stabiele spelletje om op moderne systemen draaiende te krijgen, die Windows Vista/7 generatie games hebben zeer veel issues op Win 8.1/10 computers.

Ook de bloom in die game, om gek van te worden! 8)7

Maar qua looks heeft hij zeker wel bewezen dat het zolang de 'pc killer' was waar iedereen zijn rig op kapot ging om hem naar ultra 1080P te krijgen.

Ik ben wel geinterreseerd in wat CryTek kan doen als ze een volwaardige remaster maken. Misschien kunnen ze er een moderne pc-killer ervan maken voor 1440P/4K builds. "Can it run Crysis Remastered?" :+
Het wordt vooral een optimalisatie. De Crysis ziet er nog steeds goed uit en zag er fantastisch uit voor zijn generatie. Daar komt ook het gezegde 'but can it run Crysis' vandaan.
Het probleem is dat de detaillering niet meer van nu is. Een muur bijvoorbeeld, daar maakte ze alles 3D in, de textuur, de voeg, alles was 3D wat voor een enorm hoog aantal polygons zorgde.
Tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van platte objecten die met behulp van een Normal-, Reflection-, Displacement-map en nog veel meer textures diepte en realisme aan objecten gegeven wat voor minder zwaar is voor je grafische kaart.

Voor de geintresseerden, hier is een leuk artikel wat betreft bump- en displacement-mapping: https://www.photigy.com/s...-vs-displacement-mapping/

[Reactie gewijzigd door _RickvdL_ op 16 april 2020 13:45]

Crysis gebruikte ook gewoon displacement mapping hoor. Zelfs eigenlijk een gemodificeerde vorm, een soort voorloper van daadwerkelijke tesselation zoals we die nu kennen. De reden omdat het relatief traag loopt ten opzichte van wat je zou verwachten is niet het hoge aantal 'vaste' polygonen, maar het feit dat de displacement mapping die gebruikt werd een stuk zwaarder was dan tesselation nu is.

Nuance verschil misschien, maar denk ik wel belangrijk om te melden.
Ik vond de multiplayer altijd leuk! Het deed een beetje aan as C&C Renegade. Ik hoop dat die ook terug komt!
De multiplayer van crysis of crysis 2 en crysis 2 deel 2?
- RT
- Crytek zet zich hiermee weer even goed neer maar hoeft geen nieuwe game te devven
- Prima marge op dit product en opnieuw te releasen op alle consoles, dus $$$
- De engine kreeg onlangs nog een flinke update

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2020 14:23]

Ik laat even terzijde wat sommigen hier al hebben genoemd, maar eigenlijk is de orginele Crysis best verouderd ook grafisch.

Physics en multicore ondersteuning terzijde, ik speelde Crysis 3 niet zo lang geleden terug en zelfs als ik daarmee de eerste spel vergelijk zie je hoeveel grafisch beter 3 is, laat staan dat er ook games bestaan die beter uitzien dan Crysis 3.

Ik snap dus het punt van een remaster wel, grafisch alleen al is er genoeg te verbeteren.
tja, ook bij de PC versie zal hier en daar wel een texture verbeterd zijn en vooral de CryEngine is enorm verbeterd ten opzichte van toen. En denk vooral dat het gedaan is om gewoon extra geld te vangen met niet al te veel werk. Veel games worden nu als remasters of remakes uitgebracht (waarbij een remake natuurlijk veel meer tijd/geld kost dan een remaster).
Ik vermoed dat Crytek wel wat meer naams bekendheid weer nodig heeft. Ze hebben nu een mooi spel uitgebracht die een lange early access heeft gehad: Hunt Showdown en ja wat moet je dan nog meer oppakken als je al bijna geen geld hebt en het moet hebben van eigen resources. Maar dat is mijn persoonlijke ingeving.
Veel andere mensen die op jouw comment hebben gereageerd hebben al veel punten uitgelegd, ik wilde wel nog even deze toevoegen:

https://www.youtube.com/watch?v=PcYA-H3qpTI

De oude Crysis was zijn tijd ver vooruit, maar veel grafische technieken waren eerder 'dirty hacks' dan iets anders. Er zijn ondertussen erg veel nieuwe technieken gekomen die een equivalent of zelfs beter visueel resultaat geven dan men destijds kon, met veel betere performance.

Ook kunnen er leuke nieuwe zaken worden toegevoegd, zelf hoop ik eigenlijk zal ze overal volumetric clouds toevoegen en niet alleen tijdens die cinematics bijvoorbeeld :)

Oh, and nog belangrijker, werkende physics in multiplayer!
Meer dan ik had gehoopt :) !
Dit filmpje is top, ga ik even voor zitten vanavond. Dankje!

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 16 april 2020 20:12]

Vind het nu wel gedateerd hoor.
Ik vrees dat dit een DownMaster wordt, puur zodat ze inkomen kunnen generen. Want het verhaal was okee, het ging vooral om de grafische kracht en de physics.

Ik verwacht dat het een iteratie zal zijn van hun nieuwste engine. En daarbij zullen de physics komen te vervallen helaas. Ik verwacht niet dat de CPU van de huidige devices die destructie aan kan. Vooral de Switch niet haha. Dat ding gaat spontaan de fik in.
Ik heb alle Crysis games gespeeld en kan ben van mening dat alle vervolgen op Crysis 1 een downgrade hadden in hun physics. Grafisch waren ze stabieler en was de engine verbetert, maar als ik kijk naar de mogelijkheden uit deel 1 mbt de physics, dan zag ik dat niet terug in de delen erna. Denk aan de destructie van boomstammen, objecten en de complete interactiviteit van de spelwereld.
Crysis 2 zag er eigenlijk slechter uit dan Crysis 1. Met dank aan de consoleports, natuurlijk.
Ik zei ook "grafisch stabieler" ;) Niet beter.
Ik onthou van Crysis 1 vooral de onzichtbare muren. Far Cry was zoveel leuker in dat opzicht, enkele bad guys sniperen en dan een enorme omtrekkende beweging maken… Crysis 2 was nog leuk om te doen maar deel 3 is één van de weinige shooters waar ik het van verveling opgegeven heb.
Mwah, de eerste Crysis had toch wel wat tekortkomingen waar ze makkelijk punten op kunnen scoren. Als de remaster die enigszins oplost, zie ik het al als een upgrade.

Dingen die op te lossen zijn met mods:
  • Sommige textures (met name vegitatie) waren vrij slecht.
  • Texture streaming stond standaard aan en was veels te aggressief met LOD-scaling, zelfs op ultra.
  • Anti-aliasing werkt niet met de transparante textures van vegitatie, waardoor je terug moest vallen op edge blurring of een Nvidia/ATI-specifieke oplossing.
  • Resolutie van schaduwen staan vrij laag, zelfs op ultra.
Maar ook echt echt harde minpunten die niet te fixen zijn door de community:
  • Extreem single-threaded + dx9/10 overhead. Zelfs moderne processors kunnen Crysis niet op 60 fps houden.
  • Belichting werkt bijzonder slecht in interieur scenes (met uitzondering het extreem gestyleerde moederschip van de aliens, maar er was een reden dat die voor 90% uit donkere oppervlakken bestond).
  • Slecht geïmplementeerde SSAO (toegegeven, die techniek was in een vroeg stadium ten tijde van implementatie).
Het moederschip was voor zover ik heb begrepen niet eens 'normaal' opgebouwd, blijkbaar werd er een nogal vreemde vorm van voxels voor gebruikt - Waardoor het trager liep dan je zou verwachten voor een 'interieur' level.
Wachten op de lootboxes dus volgens jou?
Het zal waarschijnlijk een engine update zijn meer dan iets anders. De graphics worden niet gedowngrade, maar geoptimaliseerd.

Zo zou de verouderde en zwaar gemodificeerde vorm van displacement mapping die ze in Crysis gebeuren bijvoorbeeld vervangen worden door daadwerkelijke tesselation, die véél efficiënter werkt. Voor menselijke huid kunnen ze nu technieken zoals sub-surface scattering inzetten welke toen nog niet beschikbaar was, maar wel hebben geprobeerd te emuleren met nogal zware en "hacky" vormen van simpele multitexturing zaakjes.

Ze kunnen nu alle grafische pracht van de eerste Crysis omzetten naar nieuwere technieken die niet alleen beter uitzien (in de meeste gevallen) maar ook veel beter kunnen lopen op moderne hardware.
Tot op de dag van vandaag ziet de game er vrij goed uit dus waarom een remaster? De definitie van remaster is het verbeteren van de kwaliteit (audio/video), niet zozeer de inhoud veranderen op misschien wat QoL updates na.
Als de game al visueel goed is wat is dan een argument voor een remaster op het geld voor de uitgever na?
Een remaster hoeft natuurlijk niet alleen grafisch te zijn. Verbeteringen aan de hardware ondersteuning zal al een enorme stap vooruit zijn. Met name multi core ondersteuning.

Ik ben het met je eens dat het grafisch nog wel in orde is. Maar mede daarom ben ik erg benieuwd waar ze dan mee zullen komen onder de noemer, verbetering.
Crysis was en is een vrij intensief spel, op high end PC's is het nog vrij lastig om het te spelen.
Met deze remaster willen ze denk ik het spel naar de current gen consoles (PS4/XBONE/Switch) brengen en het spel beter optimaliseren. Natuurlijk dmv de huidige CryEngine versie die veel beter geoptimaliseerd was dan CryEngine 2.
De game was ook heel slecht geprogrammeerd en geoptimaliseerd.
"Crytek werkt aan remaster van Crysis voor pc, consoles en Switch"

Valt de Switch dan niet onder de consoles :?
Waarschijnlijk wordt dit door hun gezien als handheld, en geen traditionele console met controller.
Jawel, maar als ik Switch weg zou laten uit de titel, zou je waarschijnlijk niet verwachten dat er ook een Switch-versie komt. Daarom ook los genoemd.
Ik hoop dat de mogelijkheid om vrijwel de gehele omgeving kapot te maken in deze remake terugkomt. Mijn vrees is echter van niet, aangezien deze ook naar de consoles komt.

Onlangs het origineel nog een keer gestart en dat was toch echt een gaaf iets. Je zou verwachten dat dat in de afgelopen 10+ jaar juist toegenomen zou zijn, omdat de PC's krachtiger zijn geworden, maar het tegendeel is eerder waar. Tweakers heeft hier onlangs ook een artikel over geschreven.
Dus alleen in PC games kan de omgeving in zijn geheel gesloopt worden? Als je dat bedoelt dan heb jij al heel lang geen game meer op een console gespeeld.

Anywho... Ik denk niet dat je voor deze Remastered versie een NASA-pc nodig gaat hebben. Als dat zo zou zijn dan zou ie ook niet voor de Switch worden uitgebracht. Ik vond het toen een heerlijke game met een leuke twist op ongeveer de helft van de game. Cloack engaged!
Dat klopt dat ik al tijden geen game op de console heb gespeeld. De laatste game was Final Fantasy XV op de Xbox One (totaal ander genre).

Ik realiseer me dat consoles een stuk krachtiger zijn geworden de afgelopen jaren, maar daartegenover heeft de PC wereld ook niet stilgestaan. In mijn beleving is het niet onterecht om nog steeds te zeggen dat PC's een streepje voor hebben qua mogelijkheden (bijvoorbeeld hoeveelheid geheugen) en persoonlijk vind ik het jammer dat daar niet meer op ingezet wordt. Crysis 1 was destijds echt een showcase die de zwaarste PC's van toen nog onderuit kreeg. Nu zijn zowat alle spellen geoptimaliseerd voor de kleinste gemene deler, zodat voor mijn gevoel niet het maximale voor de PC eruit gehaald wordt. En dat vind ik jammer.
EDIT: Oh en voor de volledigheid, ik doelde op zodanig kapot kunnen maken en dat de destructie dan gebaseerd is op natuurkundige principes (die realtime worden berekend) en niet vooraf geprogrammeerde X aantal mogelijkheden.

Ik heb Crysis 2 en 3 ook gespeeld, maar daar was bijvoorbeeld het kunnen kapot maken van de omgeving stukken minder. Overigens ben ik zeker benieuwd naar welke games er dan zijn op de console die de hoge mate van destructibiliteit hebben. Heb je voorbeelden?

[Reactie gewijzigd door dhrto op 16 april 2020 14:12]

Black (PS2), Red Faction (PS2).

Maar dat was niet geheel het niveau van crysis natuurlijk.
Er zijn wel degelijk console games waarin je de omgeving kan slopen naar wens, dus komt goed!
Ik ben oprecht geinteresseerd. Noem eens wat voorbeelden?
7 Days to die :)
Minecraft
In Battlefield Bad Company 1 en 2 kon je gebouwen (en volgens mij ook bomen) slopen. Het is wel jammer dat dit nog geen standaard feature is in spellen.
Red Faction Guirilla, Black op de PS2, meen ook Just Cause? Zullen er vast meer zijn maar deze komen ff in me op.
Soldner ook kraters
Het probleem van crysis is volgens mij vooral dat deze niet geoptimaliseerd is voor multi core. Daarom draait betere hardware het niet exponentieel beter. Als ze gewoon multi core optimaliseren zie ik niet in waarom huidige hardware, ook consoles deze niet fatsoenlijk moet kunnen draaien.
Ze zaten toen nog op de netburst filosofie van Intel. Dus weinig cores die ontzettend hoog geclocked worden. Denk 10 Ghz. Daardoor draaid alles zo ongeveer op 1 thread. Prijktijk is dat multicore de toekomst was en daardoor kan crysis ook moderne pc`s op de knieen krijgen.
Al schijnt de xbox360/PS3 versie betere multithreading te hebben.

But can it run Crysis remastered? Het mag van mij :)

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 16 april 2020 14:12]

Het was gewoon niet beter mogelijk onder DirectX in die tijd. DirectX 9 en 10 had gewoon een vrij beperkte mogelijkheid tot multithread optimalisaties. Dat kwam pas bij DirectX 11.

Ook @arbraxas
Dat kon al in Red Faction op de pc vroeger, en de consoles van nu zijn veel krachtiger dan die pc's.
Bij Red Faction kon je dit wel, maar enkel op bepaalde plaatsen ;)
Red faction begon de trend te zetten destijds met destructable environments idd, maar je hebt gelijk bepaalde punten/structureren. 2 games verder, Red Faction Guerilla was wel dat je elke structuur kon opblazen hoe je het wilde. Geniaal was dat, ook in multiplayer. Al moet ik zeggen de Mech Assault games van vroeger (spin-off op Mechwarrior) waren compleet destructive op de originele Xbox ook, net 1 generatie voor de PS3 zijn RF Guerilla. Die game was echt z`n tijd ver vooruit, ook de lobby system in MA2.
Silent Storm was daar ook erg goed in :)
Vroeger aanvaardbaar omwille van de beperkte mogelijkheden, maar het blijft inderdaad een belachelijk concept: je loopt met een zwaar machinegeweer (of soms zelf granatenwerper) rond in een gebouw, maar de deur gaat niet open... Zelf al heeft de deur een hout-texture, ze is onverwoestbaar (misschien gemaakt van sequoia?).
Met een raketwerper zou je verwachten om zelf muren kapot te kunnen schieten (geen deur nodig).
Het blijft natuurlijk een spelletje. Je moet een spel heel anders gaan maken om alles stuk te kunnen maken. Verhalen in spelletjes zijn vaak nog lineair en dat wordt lastig als iemand zich direct naar de uitgang kan blazen. Far Cry, het eerste spel op de CryEngine, had dit beter geregeld dan Crysis vond ik zelf. Crysis was heel lineair, waar je in Far Cry vijanden of hele stukken op het eiland kon passeren als je daar geen interesse in had.

Hoewel ik me vermaakt heb met Crysis zie ik het niet als een los spel. Je zou verwachten dat de overige delen dan ook verschijnen.

Ik heb ooit Crysis weten te starten op een Eee PC 4G (Intel Celeron-M ULV 353@900MHz, 2GB RAM, externe HDD, externe DVD, Windows XP met software shaders). Het menu liep vloeiend maar zelfs met de laagste instellingen had ik een, te verwachten, slideshow van 0.3FPS. Ben benieuwd wat het wordt op de Switch. Deze console versies zullen in ieder geval niet de ray-tracing bevatten die ze hebben laten zien voor de pc, misschien werkt dat straks wel op de PS5/XSX.
Op switch? Amai. Ik ben heel benieuwd!
Warface is de eerste game die gebruik maakt van de CryEngine op de Switch. Loopt best prima. (En gratis, dus het proberen waard!)