Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Sony verwacht minder PS5's te kunnen maken door chipproblemen' - update

Sony denkt dit jaar 4 miljoen PlayStation 5-consoles minder te kunnen maken dan het aanvankelijk had gepland, volgens bronnen van Bloomberg. De yield van de soc van de console zou tegenvallen.

In plaats van 15 miljoen consoles verwacht Sony in zijn huidige fiscale jaar, dat eind maart 2021 eindigt, 11 miljoen PlayStation 5-modellen te kunnen produceren. Dat beweert Bloomberg op basis van informatie van mensen die bekend zijn met de planning. Sony zou in juli een grote hoeveelheid bestellingen bij hardwareleveranciers hebben geplaatst, maar inmiddels tegen productieproblemen zijn aangelopen.

Onder andere zou de yield, de opbrengst van functioneel goed werkende chips, van de soc tegenvallen. Bloomberg heeft het over een aanvankelijke yield van slechts 50 procent, hoewel de opbrengst geleidelijk aan verbeterd zou zijn. Nog altijd zou de yield echter niet op een stabiel hoog niveau zijn.

De PS5 bevat een AMD-soc met 8 custom Zen 2-cores met smt en een RDNA 2-gpu met 36 cu's, die TSMC waarschijnlijk op 7nm produceert. Wat de oorzaak is van de yieldproblemen is niet bekend. TSMC maakt al sinds 2018 7nm-chips en heeft inmiddels twee verbeterde nodegeneraties ten opzichte van N7 in productie: N7+ en N7P. Niet bekend is op welke van die procedés de PS5-socs gemaakt worden.

Ook is niet bekend of Microsoft met dezelfde problemen te maken heeft. Microsoft maakt eveneens gebruik van een bij TSMC geproduceerde AMD-soc voor zijn Xbox Series, maar dan met hogere kloksnelheid voor de cpu en meer cu's maar lagere kloksnelheden voor de gpu. Vanaf 22 september neemt Microsoft pre-orders voor zijn next-gen-console aan. De Xbox Series X en Series S verschijnen vervolgens op 10 november voor respectievelijk 500 en 300 euro.

Woensdag houdt Sony een PlayStation 5-evenement waar het bedrijf waarschijnlijk de prijzen en verschijningsdatum bekend gaat maken. Analisten van Bloomberg verwachten dat Sony 449 dollar voor de PlayStation 5 en 400 dollar voor de dunnere variant zonder optische drive gaat vragen. Volgens game-analist Daniel Ahmad heeft Sony voor oktober zestig vluchten naar de VS geboekt om leveranciers van voldoende PS5's te voorzien. Transport per vlucht is duurder dan per schip, maar uiteraard sneller.

Update, 21:12: Sony ontkent tegenover GamesIndustry.biz dat de productieaantallen zijn aangepast sinds de massaproductie van start is gegaan.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-09-2020 • 07:49

190 Linkedin

Reacties (190)

Wijzig sortering
De xsx heeft volgens mij toch meer cu's maar een lagere kloksnelheid op de gpu, dat is waar Sony zo over aan het blazen was dat kloksnelheid beter was. Ik vraag me af of misschien die hogere kloksnelheid op het gpu deel hier dan voor verantwoordelijk zou kunnen zijn. We weten natuurlijk niet of Microsoft ook tegen deze yield problemen aan loopt, maar vooralsnog zijn die heel erg zelfverzekerd geweest in hun communicatie.
Ja en nee, Sony heeft een variabele snelheid met een hogere max, Microsoft een vaste clock en meer cu's.
Dat zegt ie toch ook, de ene moet een hogere clock halen wat mogelijk net het probleem is, waardoor de ander er mogelijk geen last van heeft.
Nee, de clock is variabel de 2.23Ghz is de piek wat hij kan halen na lange wat het power budget is. Hij zegt dat hij een hogere clock heeft maar zo zwart/wit is het niet. Kan best zijn dat de meeste spellen ook maar 1.8Ghz halen omdat er meer power naar de CPU gaat.
Dan is het hopen dat Sony de koeling in dat apparaat op orde heeft, anders ben ik bang dat hij niet altijd op die max snelheid zal draaien.
Als ik het goed van Sony hun presentatie begrepen heb is dat ook alles behalve het geval. Omdat je resources met de CPU moet delen kan er sowieso maar een op de max draaien. In theorie kun je zo min of meer stellen dat je CPU en GPU totaal altijd een bepaalde hoeveelheid warmte produceren dus er zou makkelijk rekening mee te houden moeten zijn.
https://youtu.be/KasVMOMWM-4?t=2245

Dat is niet helemaal waar. Ze kunnen beiden op max. draaien. Cerny zegt in de video het volgende:
36 CU's at 2.23 GHz is 10.3 Teraflops. And we expect the GPU to spend most of its time at or close to that frequency and performance.

Similarly, running the CPU at 3 GHz was causing head aches with the old strategy. But now we can run it as high as 3.5 GHz. In fact, it spends most of its time at that frequency.

That doesn't mean all games will be running at 2.23 GHz and 3.5 GHz. When that worst case game arrives, it will run at a lower clockspeed. But not too much lower. To reduce power by 10% it only takes a couple of percent reduction in frequency. So I'd expect any down clocking to be pretty minor.
Nu hopen dat het ding ook een beetje stil is. Gamen op mijn PS4 Pro (opstijgend vliegtuig) en Xbox One X (zuchtje wind) is een wereld van verschil. Wat dat betreft is Microsoft beter in het maken van hardware. Nu de games nog :9
Want? Er is niet nagedacht over het thermal design?
En volgens jou draait de PS5 GPU dan het meeste van de tijd op 1Ghz of zo? Misschien draait hij wel heet meeste op dezelfde snelheid als de Xbox, dat weet niemand behalve Sony en wat developers.

Het thermal design van mijn Xbox one X is volgens mij een stuk beter dan die van mijn PS4 Pro, een is namelijk geruisloos en een blaast bijna vol continue. Tests met warmtebeeld camera's wijzen ook uit dat de Xbox de warmte beter afvoert dan de PS4, die een stuk heter is bij de onderdelen waar jij het over hebt.

Microsoft heeft duidelijk geleerd van de 360, en Sony denk ik ook want latere revisies van de PS4 Pro waren ook stiller (en ik gok ook koeler).

Lijkt mij sterk dat een van de twee niet heeft nagedacht over de warmte.
Heb je de Xbox S-X gezien? Het ding is één grote ventilator.
Dat verwacht ik dus niet als zowel gpu en cpu haast niet worden belast zal die ondanks de core frequentie niet net zoveel warmte dissiperen als bij maximale belasting. Ik denk dat MS een hoop heeft geleerd van het hele RROD probleem.

ook snap ik niet waarom iedereen zo opgewonden is over die 2.23GHz, die volgens mij net zoals de CPU boost clock gewoon niet oneindig vast te houden is. Wel zie ik die power shift als een welkome uitvinding naar optimalisatie maar het is geen heilige graal die infinite performance gaat geven en dat lijkt men in de hype allemaal te vergeten.
XSX: 52 CU @ 1.825 Ghz fixed
PS5: 36 CU @ 2.23 Ghz max
Altijd leuk hoe iedereen speculeert over hoe de consoles presteren terwijl het elke generatie hetzelfde is. Multi platform games zien er praktisch hetzelfde uit met vergelijkbare performance op beide platformen ongeacht hoe groot het verschil is in hardware.
Klopt :) Enkel de exclusives zijn geoptimaliseerd en halen het onderste uit de kan. Ghost of Tsushima bijv op de PS4, een echt pareltje!
En het pareltje van de Xbox kant?
(niet om te provoceren) elke is dat?
Forza Horizon 4 vind ik énorm knap, om snel iets uit mijn mouw te schudden om jou gelukkig te maken ;-)
Dat denk ik ook. Dat de die's wel goed zijn met het aantal CU's maar dat ze niet stabiel zijn op 2.1GHz?
16 miljoen willen en 11 miljoen krijgen is een flink verschil. Al is het wel apart dat de techniek van de soc helemaal niet zo nieuw is en het dus gewoon goed zou moeten gaan. Ook vanuit de kant van Microsoft hoor je deze problemen niet.
Het kan ook handig zijn om dit vlak voor het persevenement met prijzen en releasedata naar buiten te brengen om straks de pre-orders wat op te schroeven, want je moet er snel bij zijn.
Ik denk ook dat het geruchten zijn die niet kloppen. Genoeg geruchten over de ps5 van mensen die playstation in diskrediet wilde brengen. Zoals dat de ps5 geen 4k aan zou kunnen. Bleek achteraf dat iemand dat had verzonnen om de series x beter te laten lijken. Bloomberg had in april ook gemeld dat er maar 6 miljoen ps5 geproduceerd zouden worden tot maart 2021 door de hoge kosten van de console.

Waarom heeft Microsoft geen productieproblemen met deze soort chips? Dit soort geruchten zeggen niet zoveel en laten we ze met een korreltje zout nemen.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 15 september 2020 08:51]

Omdat zij naar alle waarschijnlijkheid de mindere chips in de Series S kunnen zetten? Ik ga er vanuit dat het probleem vooral in de GPU zit een niet in de CPU.
Ook vanuit de kant van Sony hoor je deze problemen niet. Het gaat om geruchten van anonieme bronnen. We weten dus niet of het waar is en als het waar is kan je alsnog geen uitspraken doen over of Microsoft geen problemen heeft aangezien die van een gelijkaardige CPU en GPU voorzien worden.
Oh jee. Als we morgen maar niet te horen krijgen dat het ding uitgesteld gaat worden.
Vast niet, wat mogelijk wel gaat gebeuren (puur eigen speculatie, zeker op basis van dit bericht) is dat de console mogelijk niet in alle werelddelen uitgebracht gaat worden op de officiële (wat dat ook mag worden) release datum. Mogelijk worden Japan e.d. later van de PS5 voorzien, zoals bij de PS4 ook gebeurde, die moesten enkele maanden langer wachten dan de USA en EU
Japan, het thuisland van Sony, pas later? Dat zie ik niet gebeuren. Denk dat ze nog sneller de VS achteruit gaan schuiven om zeker in eigen land geen achterstand op te lopen ten opzichte van de Xbox.
Het land waar je de grootste concurrentie zal hebben wil je als eerste lanceren. En dat zal de VS zijn, nu heeft Sony daar 50% marktaandeel. Europa iets van 80% en Japan 98%. Maar 11 miljoen units is nog steeds meer dan de ps4 in die periode heeft verkocht en dat is 1 van de best verkopende consoles ooit. Dus ik maak mij geen zorgen.
Maar 11 miljoen units is nog steeds meer dan de ps4 in die periode heeft verkocht en dat is 1 van de best verkopende consoles ooit. Dus ik maak mij geen zorgen.
Dat is natuurlijk waar, maar let er wel op dat wij nu 7 jaar verder zijn en gamen veel meer mainstream is dan toen. Daarnaast zitten we nu allemaal thuis in quarantaine en is daarmee ook de vraag naar entertainment aantoonbaar gestegen. De vraag is denk ik niet meer te vergelijken met 2013. Ik verwacht dat het aanbod van 11 miljoen units te kort zal zijn voor de nieuwe vraag naar consoles.

Verder speculerend over de toekomst (advocaat van de duivel); we gaan de wintermaanden in, de corona-achtige symptomen gaan terugkeren in de vorm van najaar- en winterverkoudheid en we gaan weer met strengere maatregelen leven. We gaan zoals elk jaar ook meer binnen zitten in deze donkere koude dagen. Alles bij elkaar een reden om een console te kopen!
Waar haal jij vandaan dat consoles steeds meer mainstream is geworden? De markt is sinds de ps2 nauwelijks groter geworden. Het aantal consoles die verkocht zijn tijdens de ps2 tijd:

ps2: 158 miljoen
xbox: 24 miljoen
Gamecube: 21 miljoen
totaal: 203 miljoen

Ps4: 106 miljoen
xbox one: ongeveer 50 miljoen
Switch: 50 miljoen
totaal: 206 miljoen

De markt is nog nagenoeg hetzelfde gebleven. Dat gaming mainstream is geworden zie je alleen aan het aantal mobiele games op telefoons terug. Maar niet in de verkopen van consoles. Die markt is al de laatste 20 jaar gelijk gebleven en ik verwacht dat dit niet anders is met de next gen generatie.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 15 september 2020 09:26]

Heeft de ps2 niet over een veel langere tijd gelopen? Je vergelijking is heel interessant, maar een verkoop aantal per jaar zou misschien wel laten zien dat er een stijging is.

Waarschijnlijk wel minder dan ik op mn gevoel zou verwachten.
Overzicht is hier te vinden; te groot om te kopieeren plakken :)

Op basis daarvan je je het ongeveer inschatten.

PS2:
https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_2_sales
https://vgsales.fandom.com/wiki/PlayStation_2

PS3:
https://vgsales.fandom.co...n_3#Sales_figures_tidbits

PS4:
https://vgsales.fandom.co...067.5%20million%20shipped

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 15 september 2020 10:06]

Tijdens Playstation (1) tijd ongeveer:
Playstation 102.49 million
SNES: 49.1 million
Sega Saturn: 9.26 million

Volledige lijst: https://en.wikipedia.org/...est-selling_game_consoles

Puur voor entertainment en vermaeck :Y)
Nintendo's Playstation-concurrent was de Nintendo 64 (32.93 million), niet de SNES.
Zie https://en.wikipedia.org/...on_of_video_game_consoles
Ja, die kwam 2 jaar later, had zelf gekozen voor degene die er al waren/zelfde; kwam dus op de SNES uit. Het is niet helemaal 1 op 1 te vergelijken.
De PS2 is ongekend lang in de verkoop gebleven. Trek de cijfers van de PS2 verkopen er eens af sinds de ps3 op de markt was. Dat is een uitzondering in de statistieken. Kijkend naar de rest zie je nagenoeg een verdubbeling van de markt.

Edit: Je mist mijn punt. Je bent nu verschillende periodes aan het vergelijken. Je moet de periodes juist gelijk trekken om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Kortom, per jaar gaan kijken en niet per console in zijn totaliteit.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 15 september 2020 11:06]

Zo mag je dat natuurlijk niet rekenen dat de rest dan een verdubbeling van de markt is. De markt is verdeeld over verschillende fabrikanten. De ene keer heeft die weer meer marktaandeel dan de ander. Dat de xbox one 50 miljoen heeft verkocht en met de xbox classic 25 miljoen, betekent niet dat de markt verdubbeld is. De markt is het totale aantal verkochte units in die generatie. Xbox 360 heeft er 80 miljoen verkocht en dat is de generatie voor de xbox one. Is daardoor de markt gekrompen omdat de xbox one 50 miljoen heeft verkocht? Nee, de ps4 doet het veel beter dan de ps3 in aantallen en die heeft een groot stuk van het marktaandeel van Microsoft afgepakt.

Als je dan de cijfers van de zevende generatie erbij pakt:
ps3: 86 miljoen
xbox 360: 81 miljoen
wii: 101 miljoen
totaal: 260 miljoen

Dan lijkt het er nu op dat de markt nu dus gekrompen is tijdens de 8ste generatie. Alleen de wii is een beetje een oneerlijke vergelijking omdat elk kind toen een wii kreeg, of ze het nou wilde of niet. De switch is later op de markt gekomen dus die zal wel weer wat extra aantallen pakken.

Wat een veel interessanter gegeven is de verschillen tussen xbox en playstation:

ps2: 158 miljoen
xbox; 24 miljoen

ps3: 86 miljoen
xbox 360:81 miljoen

ps4: 106 miljoen
xbox one: 50 miljoen

Zoals je ziet blijft dit ongeveer tussen de 180 en 160 miljoen elke keer. Dus je kan hier op uitmaken dat deze markt nagenoeg hetzelfde is gebleven. Ik heb Nintendo niet meegerekend omdat die na de gamecube sowieso zijn eigen weg is gegaan en Sony en Microsoft niet als concurrent ziet. Je kan eigenlijk wel stellen dat Nintendo zijn eigen markt heeft gecreëerd. Het gaat om de aantallen van diezelfde generatie. Dat Microsoft besluit om de xbox classic na de introductie van de xbox 360 direct uit de verkoop te halen dat is de keuze van Microsoft. Dus dan kan je niet ineens de cijfers van de ps2 er af halen.
Krapte creëren of zeggen dat er krapte zal zijn om twijfelaars over de streep te trekken? Dat zou zelfs invloed kunnen hebben op welke console men koopt/ wil hebben. Ik vermoed een slimme marketeer..
Het land waar je de grootste concurrentie zal hebben wil je als eerste lanceren.
Dat absoluut.

Maar met marktaandeel bedoel je denk ik alleen een Sony vs Microsoft?
En dat zal de VS zijn, nu heeft Sony daar 50% marktaandeel. Europa iets van 80% en Japan 98%.
Want ondanks dat Nintendo zelf blijft zeggen dat ze geen concurrent is van de andere 2, is dit natuurlijk wel zo. Ze zitten allemaal in de console gaming markt, waar iedereen nog steeds zijn 'tijd'/'geld' maar 1 keer kan uitgeven.

En de laatste keer dat ik het checkte was Nintendo enorm dominant in Japan. Switch zit (15 miljoen) nu op 1.5x het aantal PS4's in het thuisland? Microsoft in Japan is natuurlijk gewoon 1 grote grap, met de Xbone op ergens rond de 150 000 units.
Ik heb het dan alleen over Sony vs Microsoft inderdaad. Nintendo zit wel op dezelfde markt maar die onderscheid zich veel meer dan zijn concurrenten. Dus je kan zeggen dat ze eigenlijk een eigen markt hebben gecreëerd. Dat is nou juist heel erg knap, erg unieke games etc. Daarnaast zullen er meer mensen zijn die een Switch + ps4 of xbox hebben dan mensen die een ps4 en xbox hebben. Dus ik denk inderdaad dat Nintendo wel gelijk heeft en dat ze weinig concurreren met Sony en Microsoft. Nintendo heeft niet meer de concurrentie die ze vroeger van Sega hadden. Met de gamecube hadden ze nog wel veel last van de ps2. Maar na de gamecube hebben ze eigenlijk helemaal hun eigen ding gedaan en dat heeft vaak genoeg goed uitgepakt (de wii u daargelaten).
Ja daar zit wat in. Dat zit hem dan vooral in de type games die Nintendo in huis heeft. De absurde hoeveelheden die ze ervan verkopen is deel 1. Maar deel 2 is dat Nintendo deze generatie eigenlijk hehelemaal geen prijsvoordeel heeft.
Laten we niet vergeten dat de Switch met 350,- bij release, gewoon een kneiter duur apparaat was.
Op dit moment is de Switch niet eens veel goedkoper dan een PS4 Pro en de reguliere/slims van Sony en MS zijn zelfs een stuk goedkoper. Ja Switch heeft een goedkope Lite versie, maar die verkoopt niet beter dan de reguliere Switch.

Dus het is niet perse de console 'voor erbij' omdat deze goedkoop is. Wat de Wii wel was tov de andere consoles.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 15 september 2020 09:43]

Dat was met de PS4 ook gebeurd
https://nl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_4 (tabelletje aan de rechter kant)
Oh dat zou niet de eerste keer zijn. Bij de PS4 was dat ook al het geval. Japan is niet de belangrijkste markt, plus dat Xbox daar nooit heel groot is geweest, dus als ze later lanceren worden ze alsnog wel groot in Japan. Heel veel concurrentie heeft Sony daar niet.
Toch grappig, want volgens mij was de PSP en de Vita toch écht een succes in Japan maar in andere (westerse) landen niet zo?... Of verzin ik dat nou? Ik zie altijd in Anime ed. die japanners met PSP en Vita's rondlopen. :9
Dat klopt, maar ja... marktwerking. Het is gewoon zo dat Xbox geen succes heeft in Japan. Ze verkopen er wel, maar Sony hoeft daar echt minder z'n best te doen om PlayStation's te verkopen, terwijl in Europa en de VS er echt wel een "strijd" is tussen Sony en Microsoft voor de grootste afzetmarkt. Het is ook niet voor niets dat ze vooral in die werelddelen ver onder de productie kosten gaan zitten van een Console, puur om een grote afzetmarkt te genereren. De grootste winst maken ze uiteindelijk niet op de Consoles, maar op de accessoires en vooral de games.
Xbox speelt in Japan geen rol ...
In thuisland hebben ze meer last van Nintendo dan van xbox
Ja, want dan is het leven opeens wel een stuk onaangenamer.....
En daar gaan we, de eerste "smoezen" worden alweer gemaakt..
Idd, artificial scarcity
Deed me gelijk denken aan de Futurama scene (eye-phone)
https://www.youtube.com/watch?v=eJyMEkb_8to
En hoppa, naar aanleiding van dit bericht gaan nog een miljoen mensen hun PS5 preorderen :+
Ik speel het meeste op de ps4 maar Xbox heeft wel een hele mooie deal met de xbox series x en de game pass dat die er als eerste gaat komen. Als sony de exclusives ook echt gaat uitbrengen voor de pc komt de PS5 er waarschijnlijk bij mij niet meer in. Dus dat hele pre orderen zal wel meevallen er zullen er meer denken zoals ik.
Is het idee niet dat Sony hun exclusives pas een paar jaar na originele release op PC uitbrengt, zoals met Death Stranding en HZ:D? Dan kunnen ze nog wat extra cashen aan die titels en mensen warm maken voor PlayStation.
Sony heeft welgeteld één game (HZD) uitgebracht drie jaar na release op de PC en mensen verwachten nu dat ze al hun exclusives meteen op de PC uitbrengen |:(

Death Stranding is geen first party titel en is op de PC ook niet uitgegeven door Sony. Ja het is een PlayStation exclusive (geweest), maar ontwikkeld door Kojima, welke onafhankelijk is. En is door 505 uitgegeven op de PC.

Ik denk dat het antwoord waarom Sony HZD op de PC heeft uitgebracht erg simpel is. Death Stranding maakt gebruik van de engine van HZD. Kojima wilde de game op PC uitbrengen, dus zal er gesleuteld moeten worden aan de engine. Prima kans om dan meteen HZD ook hier gebruik van te laten maken en als test case op de PC uit te brengen. Spel heeft al zn piek bereikt op de PS4. Het kwam gewoon goed uit door Death Stranding meer niet.

Aan de hand van één gebeurtenis proberen mensen nu een trend vast te leggen met claims dat alle PlayStation first party games naar de PC komen. En zelfs dan: ik ga niet 3 jaar wachten om de game op PC te spelen :P

Daarbij: games ouder dan HZD zijn helemaal niet op PC verschenen. Dus waarom zouden die niet opeens alsnog geport worden, als Sony er zo serieus over was.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 15 september 2020 08:39]

Het gaat niet om een gebeurtenis. Want Sony heeft laatst ook weer een nieuwe deal gesloten met Epic. Grote kans dat dus meer Sony exclusives richting PC gaan komen is aanzienlijk. Grote kans dat je inderdaad een jaar of twee moet wachten, maar sommige mensen (waaronder ik) hebben daar absoluut geen problemen mee. Een goede singleplayer game, blijft ook naar twee jaar een goede singleplayer game.
Sony heeft wel al eerder kleinere games uitgebracht op Steam en volgens mij bezig Sony ook de rechten van eigenlijk alle games die ze uitgeven, zo ook Death Stranding. De deal hierin was idd ook dat het naar de pc zou komen en Death Stranding maakt ook gebruik van de Decima Engine waar HZD op draait.

Sony is bv ook de IP owner van alle games van David Cage, zoals Detroit Become Human, Heavy Rain en Beyond 2 Souls. Maar ben het eens dat mensen idd niet moeten denken van "ow nu hoef ik geen PS5 meer te kopen, want alle games komen naar de pc".

@FireBladeX Dat heeft meer met UE5 en tech te maken, dan met de Store.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 september 2020 09:24]

Dark souls was Sony exclusive, kwamen naar Steam.
Nioh, was Sony exclusive, kwam zelfs een half jaar later op Steam.
Nu zijn HZD en Death Stranding uitgekomen voor de PC.

Het gebeurd wel maar mondjesmaat dat de Sony exclusives naar de PC komen want de exclusive games zijn de aanjagers voor PS verkopen.
Elke nieuwe exclusive die uitkomt doet mensen de PS kopen die alsnog over de streep gehaald worden om er dan toch alsnog voor te gaan.
Zou dit nog zo zijn als je weet dat ze naar de PC komen? Ik zou dan geen PS meer kopen, ik kocht de PS altijd voor die exclusives die je alleen via Sony kon krijgen en nergens anders.
Demon Souls is ps exclusive, niet Dark Souls. Deze is ook niet naar de pc gekomen.
Ik zie ook niet echt wat het voordeel is voor Sony om haar exclusives naar andere platformen te brengen. De redenen om het niet te doen staan in dit topic en in vele andere: mensen kopen de consoles van Sony niet meer als de exclusives verdwijnen, net als veel mensen de consoles van microsoft niet kopen omdat de exclusives ze niet aanspreken.
Nou: zo heel erg simpel ligt het ook weer niet, het gaat namelijk niet alleen om de hardware!
Voor een ontwikkelaar - incl. Sony zelf - is het ontwikkelen van een game voor een "deel van de markt" (PS) een dure grap. Het is beter die grote investering ook aan PCs en eventueel zelfs de XBox te verkopen. Sony verdient meer geld aan de games dan aan de hardware. Natuurlijk, exclusiviteit helpt bij de verkoop van PS dus de afweging "wel of niet exclusief" heeft echt wel twee kanten.
Zeker waar! Maar ik denk dat als je kan zorgen dat met de software speelt op je eigen systeem dat daar voor sony ook een voordeel in zit. Kan me voorstellen dat ze voor een game op Xbox iets aan microsoft moeten afdragen
Vast en zeker... maar dan blijft er nog steeds meer over dan wanneer de game niet verkocht wordt. het echte gevaar is dat dan de gebruikers een XBox kopen, die nu misschien vanwege de exclusives in de Sony PS wereld blijven.... Ik zou liever een Xbox hebben dan een PS, vanwege de wat beschaafdere vorm Kodi, en misschien betere performance. Maar... ik wil VR games spelen, en het lijkt duidelijk dat ik daarvoor bij Sony moet zijn, of een PC of een Quest...
Dit is bewezen onzin. Grote bedrijven creëren niet bewust schaarste. Hoe is het mogelijk dat zoveel mensen op internet denken dat het niet verkopen van je producten op één of andere bizarre wijze leidt tot méér winst?
Ja. De droom van iedere aandeelhouder: een bedrijf dat continu uitverkochte producten verkoopt. Mensen begrijpen nog steeds niet dat de productiecapaciteit niet onbeperkt is, dat er hevige concurrentie is op allerlei chips die door apparaten onderling worden gedeeld, tegenvallende yields en ga zo maar door. Blijf vooral denken dat Sony erbij is gebaat om in de eerste maanden niet aan de vraag te kunnen voldoen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 15 september 2020 09:53]

Maar wanneer iets limited is of iets moeilijk te krijgen valt, dan willen meer mensen het. Neem de wc-papier verkoop aan het begin van de coronatijd. Veel mensen gingen erin mee, Joost mag weten waarom.
Bij Nintendo werkt het helaas net zo, schaarste creëren door het aanbieden van pre-orders voor producten die daarna niet meer terug komen.

Mensen zijn bang om mis te grijpen...
Deze kan ik weer mooi in mijn lessen marketing gebruiken! Eens kijken hoeveel van mijn mavisten hier vatbaar voor zijn.

Als het bij de Nintendo Switch toch flink heeft bijgedragen aan het momentum. Door alle nieuwsberichten over de schaarste. En dat Nintendo in 3 jaar tijd eigenlijk de prijzen niet heeft hoeven te verlagen om het product goed te laten verkopen.

Waarom zou Sony dan niet hetzelfde doen?

Een flinke groep mensen is toch vrij vatbaar voor dit soort psychologische prikkels. Los van of de chipproductie werkelijk tegenvalt of niet.
Dan moet je ook even meenemen dat als je weinig winst/verlies maakt op je product er het liefst niet te veel van verkoopt. Dan kan je in een iets later stadium, als je productiekosten iets zijn gedaald, deze alsnog verkopen.

En dat deze chipproblemen worden gemeld nadat Microsoft de prijs van zijn concurrerende product bekend heeft gemaakt...
Negatieve aandacht is ook aandacht he :+
De prijs is ook nog niet officieel bekend gemaakt zeker? Dus die kunnen ze nu ook iets hoger leggen om het verlies een beetje te compenseren.
Waaruit maakt jij het uit dat Sony hulp nodig heeft om meer Playstations te verkopen? PS5 kan een PS4 in een nieuwe case Sony verkoopt waarschijnlijk alsnog miljoenen.
De champagne zal inderdaad ontkurkt worden vanwege de €1,5 miljard misgelopen omzet. Wat zullen ze ongelofelijk blij zijn bij Sony dat ze dat geld uit de boeken hebben weten te houden.
Heb je daar ook een link van?
Want ik vind dit nogal een zware beschuldiging
Het was sarcastisch, dus ik heb daar geen bron van.
Dan vind ik dit nogal een boute bewering, waarbij u dus willens en wetens een bedrijf schade kan toebrengen.
Dat zou kunnen, maar naar mijn mening was het sarcasme vrij makkelijk te doorzien.
11 miljoen tegen maart 2021 zou volgensmij nog steeds resulteren in de snelst verkopende PS5 console ooit. In een eerder stadium had Bloomberg volgensmij gezegd dat Sony 10 miljoen exemplaren wil verkopen in dit fiscaal jaar wat goed in lijn is met 11 miljoen verscheept.

Sony zal ook gebruik maken van Air freighters om sneller van consoles te kunnen voorzien bovenop de zeecontainers.

Denk dus dat die yields al wel langer bekend waren en dit gewoon al in de berekening zat.

Ter vergelijking. De ps4 verkocht over dezelfde periode 7.5 miljoen exemplaren.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 15 september 2020 08:01]

Precies. En ik neem het ook allemaal met een korreltje zout. Veel negatief nieuws over de ps5 bleek achteraf allemaal onwaar te zijn. Er zijn genoeg mensen die nep nieuws de wereld in brengen om playstation in diskrediet te brengen. Waarom heeft alleen Sony en geen Microsoft last van de chip productie? Laten wij het gewoon afwachten.

In april werd er al door bloomberg gezegd dat er door de hoge kosten van de console maar 6 miljoen consoles werden gemaakt tot maart 2021... Laten we gewoon officiële berichtgeving afwachten.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 15 september 2020 08:26]

Met betrekking tot de slechte yields: ik verwacht dat daar de winst voor Microsoft zit. De slechtste chips zullen met uitgeschakelde cores in de Series S komen., denk ik.

Daar gaat groot deel van het nadeel zo de deur uit.

Dat maakt het nog duurder voor Sony om onder de prijs van Microsoft te gaan zitten. Desalniettemin verwacht ik dat ze het gaan doen.
Het gaat voor een bedrijf er niet alleen om wat de absolute aantallen zijn, maar ook om wat je budgetteert. Als je 15 miljoen meeneemt in kosten en baten, dan hakt 11 miljoen er flink in.
Waarschijnlijk gaat intern de kostprijs van die 11m stuks ook nog eens omhoog ten opzichte van 15m want het verhogen van die yields gaat niet opeens vanzelf. Ik verwacht niet dat TSMC alle kosten daarvan op zich neemt, dat zou nogal een strop zijn waar ze hun hoofd in gestoken hebben dan.
Met 11 miljoen in maart is het ook de slechtst verkopende PS5 ooit...
Haha .... het is de eerste PS5 die op de markt komt .... dus 1 mio of 100 mio, het is zowel de slechts als de best verkopende PS5 ooit :)

Maar als je bedoelt dat het de slechts verkopende PS ooit is .... ik heb anderen daar hier anders over zien schrijven ....
Dan verwijs ik je graag naar de fiscale rapporten en presentaties voor iedere console. De PS4 had al de beste launch (31 maart 2014) en 11 miljoen is een stijging van bijna 50% ten opzichte van de beste launch.
Even het gevoel van schaarste creëren voordat de pre-orders bekend worden?
Moet het niet '15 miljoen consoles' zijn?
In het artikel van Bloomberg wordt aangehaald dat er 4 miljoen minder gemaakt worden, nu slechts 11 miljoen. 11 miljoen + 4 miljoen lijkt mij 15 miljoen. ;)
Zou dit nog iets te maken hebben met dat ze concurrerende prijzen voor de PS5 willen vragen?

Dus minder geld per console en daarom eerst een lagere oplage om dit kosten te kunnen dekken?

Vind de timing van deze aankondiging chronologisch gezien erg toevallig.
Ik ben een miljoen Ps5’s kwijt. Er zouden er 16mil gemaakt worden, maar er kunnen er maar 11mil worden gemaakt. Volgens het bericht worden er 4mil minder gemaakt. Waar is die andere miljoen dan? Grijze markt?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True