Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hoge framerates en korte laadtijden krijgen prioriteit bij next-gen-Xbox

Bij de ontwikkeling van de volgende Xbox, met als werktitel Project Scarlett, geeft Microsoft prioriteit aan hoge framerates en korte laadtijden. Verder is er veel aandacht voor achterwaartse compatibiliteit. Xbox-baas Phil Spencer gaf de nieuwe details vrij in een interview met GameSpot.

Volgens Microsoft wordt de next-generation-Xbox vier keer zo krachtig als de huidige Xbox One X. De extra rekenkracht moet onder meer de hoogst mogelijke framerate en kortere laadtijden opleveren. "Mensen zijn dol op 60fps-games, dus het is voor ons van groot belang om ervoor te zorgen dat spellen straks in 4k-60fps draaien", vertelt Xbox-hoofd Phil Spencer. Over de laadtijden zegt hij dat games 'onwaarschijnlijk snel' zullen starten.

Een ander speerpunt bij Project Scarlett is achterwaartse compatibiliteit. "We vinden het belangrijk dat alle vier de generaties games straks op het nieuwe platform kunnen draaien. Oftewel: de originele Xbox- en Xbox 360-spellen die je vandaag op de Xbox One speelt, Xbox One-games én de nieuwe content voor de next-genconsole", aldus Spencer. Ook blijft het volgens hem mogelijk om cross-gen te gamen met spelers met een console van een andere generatie.

De Xbox-baas onthulde verder dat de nieuwe console compatibel zal zijn met de controllers die gamers al in huis hebben. "We weten dat veel mensen gebruikmaken van de mogelijkheid om hun Xbox-controllers te personaliseren. Daarom willen we garanderen dat dergelijke controllers ook in de toekomst gewoon bruikbaar blijven."

De volgende Xbox verschijnt naar alle waarschijnlijkheid tussen oktober en december 2020 op de markt, tegelijk met het spel Halo Infinite.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

13-08-2019 • 13:27

188 Linkedin Google+

Reacties (188)

Wijzig sortering
Mensen zijn dol op 60fps-games, dus het is voor ons van groot belang om ervoor te zorgen dat spellen straks in 4k-60fps draaien
Wow, dat is nog een uitspraak. Volgens mij kan de huidige hardware op PC nog niet eensnet 4k 60fps aan, hoe willen ze dan gaan doen in een console?

Alles op low settings om maar de 4k-60fps te halen?

Edit: Als we het originele bericht erbij pakken, staat daar vermeld:
People love 60 frames-per-second games, so getting games to run at 4K 60 [FPS] I think will be a real design goal for us
Een doel stellen, of ergens voor zorgen zijn 2 verschillende dingen toch?

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 13 augustus 2019 14:33]

Mits je dikke hardware hebt kun je toch al een paar jaar 4k gamen op 60 fps?. Vanaf een 1080 Ti was dit in (bijna) alle games gewoon mogelijk volgens mij?.
Niet dus. Dat dacht ik dus ook toen ik die videokaart haalde, maar bij elk spel kan ik weer gaan tweaker ipv de boel opengooien. En dan heb ik het over dingen als World of warcraft, GTAV, planet coaster, assassins creed etc. Niks 4k60FPS, eerder 2k60FPS of 4k30fps.

Die consoles gaan dat echt niet doen. Ja nintendo misschien, die heeft de bal al heel lang bij 60fps liggen.
Alleen als je alles op ultra zet dan heb je een probleem.

Het verschil tussen high en ultra zie je doorgaans bijna niet.

Een beetje tweaken is voor 4k inderdaad nog nodig maar goed te doen.
Euh 1080TI & ryzen 3700x en TOTAL WAR 3 kingdoms, GTA V , Witcher 3 , PUBG & WOWS speel ik zi-onder problemen op 4K en die haalt gemiddeld toch meer dan 60fps overal hoor.

En vergeet niet dat xbox beter geoptimaliseerd is. Met de huidige hardware is dat dus al voldoende .
XBOX en PS waren vroeger anders, andere grafische APIs en architecturen. Tegenwoordig draaien ze gewoon x86 en DX11/12 zover ik weet. Wat precies is er verder geoptimaliseerd aan? misschien iets minder achtergrond taken dan in windows? Ik zie niet hoe dit nog op gaat maar misschien zie ik iets over het hoofd hoor!
Minder achtergrond taken en meestal minder overhead in de game zelf omdat er maar voor 1 type hardware moet geprogrameerd worden en je van alle optimalisaties van die hardware gebruik kan maken.
Dat klinkt leuk op papier maar ben erg benieuwd of 1) er uberhaupt gebruik van word gemaakt door multiplatform games en 2) of dat meer oplevert dan een paar frames hier en daar. Eerlijk waar. Als PC versies bijvoorbeeld extra support toevoegen voor vulkan op het PC platform heeft dat ook geen enkele invloed op de performance als je op dx11 blijft draaien.
Sterker nog; Playstation had eerder al toegezegd dat Vulkan-support een ding wordt.

Vulkan kan in redelijk wat situaties optimalisatiewinst leveren, zeker aan de mensen die AMD graphics gebruiken; meewegende dat de PS4 op AMD graphics draait durf ik te vermoeden als een volgende iteratie dat opnieuw doet, voor sommige developers misschien een situatie vooral gericht op Vulkan best aantrekkelijk kan worden :)

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 13 augustus 2019 19:06]

Uiteraard, maar vulkan is ook niet echt een console ding, dus mijn vraag blijft een beetje staan eigenlijk. Ik krijg wel antwoorden, maar echt ingaang op mijn vraag doen ze niet.Nog geen voorbeelden of bronnen gekregen waaruit blijkt dat er optimalizaties gedaan worden specifiek op de hardware of het ecosysteem oid, dat op een PC niet kan.
Zou vooral wat voorbeelden van NMS hebben in de shaderfiles commented dingen te vinden waren die bijv xbox of ps-specific patches zijn. (de shadercache .bin-files zijn human-readable ;) ) Of dat vanwege performance of compatibility zou zijn kon ik moeilijk zeggen, vond het vooral grappig om dat in de pc-release tegen te komen.

Ook is het moeilijk enkel dat voorbeeld als sample-size te nemen :p geen idee hoe andere ontwikkelaars er tegenwoordig mee omspringen :)
Dat hangt natuurlijk van de studio ed af. Als ze weten wat ze doen dan kunnen ze zelfs bij multi platform die extra performance krijgen. Het hoeft trouwens niet veel te zijn 10% is genoeg om alle huidige games met goede kwaliteit van graphics naar 60fps te krijgen voor een 1080ti .

Het is dus zeer goed mogelijk met huidige bestaande hardware, natuurlijk de kost is iets anders geen idee of MS door massaal 108ti/readon 7 af te nemen ze dit in de kost van een console kunnen krijgen.
Bij het ontwikkelen op console stel je je game zo af zodat hij 30 fps of 60 fps draait, terwijl je bij pc gaming dit zelf kan aanpassen in de settings (afhankelijk van de hardware die je hebt). De huidige consoles hebben een zwakke cpu, dan kan je er dus voor kiezen om daar compleet omheen te werken zodat je goede performance houdt op console of negeert de cpu limitaties als dev (zoals Fallout 4 of assasins creed unity) en je krijgt matige performance.

Red dead redemption 2 laat denk ik het best zien wat het maximale is wat je uit de consoles kan halen (met een extreem hoog budget), maar een game als Fallout 4 laat dan weer de limitaties zien van een console (terwijl de graphics al vrij lelijk zijn van Fallout 4).

Daarnaast gebruikt de ps4 openGL en de xbox one DirectX12 als API.
Ik vind de correcte instellingen kiezen voor 60fps niet per se console specifieke optimalisaties, zoals je zelf aanhaalt is dit ook wat je op de PC doet. dan krijg je dus niet per se meer performance t.o.v. snellere hardware op PC, dat vind ik geen console specifieke optimalizatie. Fallout 4 draait ook op een oeroude engine, en draait ook op snelle pc's niet fantastisch, ook dit heeft weinig te maken met consoles an sich.

Ik lees net dat PS4 op een andere API draait
The PlayStation 4 features two graphics APIs, a low level API named Gnm and a high level API named Gnmx

[Reactie gewijzigd door daellat op 13 augustus 2019 15:40]

PS3 kon OpenGL gebruiken dat kan op een PS4 ook maar niemand doet dat, PS3 had net als PS4 zijn eigen graphics API. Je gebruikt GCM op een PS3

[Reactie gewijzigd door NC83 op 13 augustus 2019 20:00]

Alleen de Xbox draait op DirectX12. PlayStation heeft natuurlijk een eigen API.
GNM schijnt niet ver van Vulkan af te liggen én PlayStation heeft ongeveer anderhalf jaar terug aangegeven Vulkan-support te willen bieden (eveneens Nintendo, staat mij bij.)

Als je dan via Vulkan PC,PS4 en Switch kan leveren denk ik dat er voor MS nog wat werk aan de winkel kan zijn om niet het risico te lopen minder geoptimaliseerd te raken.
Het zal er inderdaad niet ver vanaf liggen, beide zijn immers gebaseerd op OpenGL. Dat zou erg mooi zijn, misschien maakt Nintendo nu ook al gebruik van een eigen versie van OpenGL.
Er is maar 1 hardware configuratie waardoor men veel meer kan optimaliseren. Men kan veel dichter op het metaal programmeren.
Ergens vind ik het wel jammer dat men opx86 architechtuur is overgestapt, vond de exotische hardware bij Sony altijd wel wat hebben. Maar x86 geeft veel meer voordelen.
Heb je games op de PS4 (pro) gezien? Met die zwakke gpu en cpu? Games als Uncharted 4 of GoW? Die games zien er ongelofelijk goed uit. Dit komt simpel weg door pure optimalisatie van de hardware. Er hoeft maar voor 1 configuratie te worden geprogrammeerd en zo kunnen de devs het meeste eruit halen. Bij PC zie je enorme verschillen tussen brands maar ook soms tussen generaties. Sommige games houden van de groene kant (the Witcher, GTA5 is een voorbeeld) andere houden van de rode kant (BF, Metro). He ziet enorme verschillen erin. Bij een console dus niet.
Witcher 3 met alle nvidia options aan? No way man. Ik heb het wel over ultra settings, misschien vergeten te melden.
Die nvidia settings zijn gewoon onrealistisch zwaar, alle normale games (die ik zelf speel iig) draaien probleemloos in 4k volgens mij. Heb zelf overigens een 1440p / 144Hz scherm ;).
Ja, wel een belangrijk punt. Want ik vermoed dat als jij nu Witcher 3, op 4k ultra bekijkt, dat het betere graphics heeft dan de next gen consoles. FPS en resolutie zeggen niks als je graphics er niet bij haalt. Pong op 4k 120fps, natuurlijk makkelijker dan de witcher.

Wat ik in elk geval goed vind om te horen is dat er begrepen word dat FPS belangrijk is voor game plezier. Volgende stap, gameplay belangrijker dan micro transactions? :+
Geen idee wat je bedoelt met "all nvidia opties aan" ALs je bedoelt 32x AA en MSAA en al die zooi, neen want dat is gewoonweg niet nodig resolutie is hoog genoeg dat je met een heel lage AA (die niks van fps kost) geen kartel randen meer hebt.

https://www.tomsguide.com...nchmarks,review-4241.html

Alles ultra behalve hairworks en toen (2 jaar geleden) hadden ze al 60fps.

https://www.tomsguide.com...nchmarks,review-5779.html

66fps nu kijk gerust de rest in 4k meesta haalt wel of bijna 60fps.
Die nieuwe Xbox zal in de meeste gevallen dan ook niet de games op ultra settings kunnen draaien.
Per definitie zijn console settings een stuk lager vergeleken de ultra settings op de PC.
Ja witcher ultra muv nvidia hair works, want die halen de fps enorm naar beneden. Zelf de 1080ti en witcher draait strak 60fps op ultra 4k, maar wel met hair works off.
Vanaf 2080Ti is dit toch wel mogelijk voor alle games op High, voor veel zelfs Ultra.
Zie test:https://tweakers.net/reviews/6611/4/vijftien-turing-kaarten-custom-kaarten-van-fabrikanten-getest-assassins-creed-origins.html
Ultra 4K:
Assassins creed: 63-65
BF: 96-100
F1: 78-99.4
FC5: 69-75
GTA 5: 70-75
Rise of the T: 71-76
... en dit is allemaal op Ultra. Als je dit terugschroeft naar medium/high dan zit je er gegarandeerd overal ruim over.

Of dit toepasbaar in een console (qua budget van de kaart dat evenveel is als 2 consoles) dat is een ander verhaal...
Sneu eigenlijk hé, haal je een videokaart van ruim 1300 euro. Blijf je alsnog plakken op de 71-76fps voor een game van 4 jaar oud. Laat staan het gebruik van RayTracing :'(
Nouja waarom? Dan had de game gewoon nog wat rek in zijn maximale instellingen, dat gevoel dat sommige lijken te hebben dat alles op Ultra altijd met release prima te spelen moet zijn is hoe je minder woeste grafische opties krijgt. Terwijl, van mijn part mag Ultra best niet speelbaar zijn met release, als de effects/textures die dat veroorzaken maar echt effect en zin hebben, HairWorks bijvoorbeeld, kost gigantisch veel power, maar ziet er wel leuk uit, dus als we dat over zeg 5 jaar lekker helemaal voluit kunnen draaien, zonder compromissen, hartstikke leuk.
Klopt ik speel 4K 60 FPS. Met 2080TI
Met de 1080TI haalde ik 30-40. Alles ultra.
Moet zeggen dat de laatste Forza's, Gears of War's en nog een paar ander handjevol games aardig goed draait op 60fps met 4K checkerboard rendering Xbox one X (dus niet echt 4K) maar dit ook zeer strak kunnen op je Windows 10 PC mits je de hardware er voor hebt.
Forza Horizon 4 draai ik met een ultrawide monitor 3440x1440 op ultra settings met een 2,06 Ghz overclock op een GTX 1070 FTW met 70-90fps. Dit is weliswaar geen 4k maar het komt wel in de buurt. Ohja, ik gebruik een 'simpele' i5 8600k
Ja de laatste paar games (gears of war 4 en forza 7 en horizon 4) lijken aardig geoptimaliseerd voor PC.

Mijn GTX1060 (6GB) en i7 8700 knallen deze games ook moeiteloos met 90 fps zonder stotteren.

De games daar voor op w10 waren andere verhalen..
De games die jij noemt AC:O bijvoorbeeld doet op 2k 84fps gemiddeld als alles open staat, BF5 110fps, FC5 106 fps, GRWL 63fps en Metro Exodus 61fps met een custom GTX 1080 Ti.
Natuurlijk wel. Ik heb zelf een RTX 2080 en daar kan je nagenoeg alles op ultra 4k spelen. Je noemt Witcher 3, die kan je ook op 4k ultra 60 fps spelen, enkel hair uitzetten.

Vergeet en vergis je niet in de prestatie die je verliest door het missen van de optimalisatie die consoles dus hebben.

Waar je met de nieuwe box een vaste hardware config hebt, is het vele malen makkelijk om de optimale settings te gebruiken, dan met een pc waar je miljoenen mogelijkheden qua hardware hebt.

Je hebt tegenwoordig heel veel games die makkelijk 60 fps + op je pc halen bij ultra op 4K enkel moet je even goed kijken welke zware settings die je game flink naar beneden halen uitzet of op low.

Zoals bv RT bij mijn RTX. Amper een meerwaarde, maar wel een gigantische framedrop wanneer deze aanstaat.

Neemt niet weg dat het dan nog steeds 4K blijft, en idd niet alles open en aan hebben.
Maakt een spel vaak niet minder mooi erop.
Nou gebruik je WoW wel als voorbeeld maar dat spel is super slecht geoptimaliseerd..
nintendo 60 fps??

of bedoel je 60 fps op 720p...
Ligt er maar net aan hoe ver je het open gooit en hoe zwaar je de textures maakt. Bf5 en bf1 zijn prima 4k 60fps te draaien. Maar niet als je alles op ultra zet en de resolution scale op 200%. Maar ja... is dit perse nodig als je een online shooter speelt? Ik denk dat je net als op pc straks op de nieuwe Xbox meer keuze gaat krijgen hoe je de game wil gaan draaien. Ultra settings 30 fps of normaal settings 60 fps. Niks mis mee. Zo kun je single.player in volle glorie spelen. En als het echt nodig is gooi je de 60 fps aan en kun je competitive spelen
Precies dat. 4K60 moet kunnen op next-gen, maar niet @ ultra settings. Daarnaast slim gebruik maken van dynamic resolution/scaling en onderdelen die nagenoeg buiten zich liggen van het focus gebied van de speler met lagere kwaliteit weergeven. Dacht dat die techniek ook in wolfenstein 2 zit. De resolutie scaling die the Divison 2 heeft is ook fantastisch. Scale 4K terug op 80% en je hebt een gigantische sprong in performance, terwijl je 80% van 4K amper kunt onderscheiden van volledig 4K bij bewegende beelden

@Jelster, de pro en x worden enorm genekt door de cpu die in de huidige generatie consoles zit. Een Ryzen 3 cpu zorgt al voor een enorme boost in cpu kracht. Daarnaast wordt navi gebruikt die meer operations uit kan voeren met eenzelfde aantal tflops als amd gpu's van vorige generaties. Een Ryzen 3 cpu met 8tflop Navi gpu (Radeon 5700) - max 10tflop is verwacht ik al voldoende voor 4x de rekenkracht tov de XoneX en dan is 4K60 prima mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 13 augustus 2019 14:20]

Precies dat. 4K60 moet kunnen op next-gen, maar niet @ ultra settings. Daarnaast slim gebruik maken van dynamic resolution/scaling en onderdelen die nagenoeg buiten zich liggen van het focus gebied van de speler met lagere kwaliteit weergeven

Dit zie je al meerdere games..

Red Dead Redemption
Days gone (PS4)
Moet er wel een gpu in de nieuwe Xbox komen die net zo snel of sneller is als een 1080ti he, dat wordt dan een console van 800 euro.
Nouja je ziet deze performance range wel in prijs dalen. Een 2070 super is gewoon een verkapte 1080ti en is al aan te schaffen voor 550 euro.
Daarom zeg ik, console van 800 euro, als je al een gpu van 550 erin doet, denk je dat de rest van de hardware geen 200 euro kost?
Denk jij dat Microsoft €550 per gpu betaald? Een beetje simpele aanname niet?

Het is niet dat ze even gaan winkelen om gezellig een paar miljoen consoles in elkaar te vouwen met wat vrienden en een pot bier.

Die betalen nog niet eens de helft van de €550, en het gaat uiteraard om een package-deal.
Microsoft en Sony betalen VANZELFSPREKEND geen consumenten prijzen.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 15 augustus 2019 13:15]

denk jij dat ze 100 per gpu betalen? Beetje simpele aanname of niet?
Dat zeg ik toch niet. Man doe niet zo zuur, kan toch dat je je vergist. Overkomt de beste.
Vergeet niet dat een 1080 Ti tussen de €800 en €1200 te koop iswas, hoe duur wil je de console maken, of met hoeveel verlies wil je hem verkopen?

Dikke hardware kan het misschien *net* aan, maar die dikke hardware kun je niet voor ~€400 verkopen en koelen.

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 13 augustus 2019 14:14]

Tuurlijk heb je het over dure hardware, maar het statement dat je op de PC geen 4k/60 fps kunt halen is gewoon onzin.
Vanaf de 1080 Ti was dit (op misschien 1 uitzondering na?) gewoon mogelijk.
Godverdomme kap nu eens, je bent net zo oud als ik en slim genoeg.

Microsoft en Sony betalen toch geen consumenten prijzen, nondeju denk potverdomme even na.
Nou, doe daar dan even ~10% vanaf (inkoop prijs), ach weet je wat, doe maar 20% er vanaf. Een lekkere marge. Dan zit je als nog op de €640,- tot €960,- wat bijna het dubbele is van de PS4/XBONE tijdens launch!
Wat mensen vergeten is dat console zelden op ''ultra'' draaien. Er zijn ook verschillende games gedowngraded omdat ze anders op console niet speelbaar waren (watchdogs 1 anyone?)

4K op ultra 60FPS is tegenwoordig inderdaad nog kielen, kielen. Maar 4K medium/high 60FPS is makkelijk te doen. Daarbij moet je niet vergeten dat games voor Xbox/PS4 beter geoptimaliseerd kunnen worden dan voor PC.
Maar er zit een wereld van verschil tussen 4k en 4k. Niets wijst erop dat de games daadwerkelijk naitive 4k zijn. Waarschijnlijk is het veel genuanceerder en wordt er een truckendoos gebruikt met dingen als upscaling, checkerboard rendering ect ect. maar dat er uiteindelijk wel een haar scherp 4k beeld naar de tv gestuurd wordt.

Het wordt veel complexer dan lomp maar die resolutie omhoog schroeven, met wat slimmere implementaties kan er ook op andere vlakken stappen gezet worden in de next gen.
Dat is dus waar ik bang voor ben.
De huidige hardware kan dat echt nog niet aan.
Tenzij je niet alleen de settings naar beneden haalt, maar ook gewoon minder objecten op het scherm tekeken.

Geef mij maar liever 1080p met alle details en zoveel mogelijk modellen. Dan zwaar versimpelde beelden op 4k.
1080/120fps hoop ik op, 4k/60fps, primitieve 8k/30fps (als ze dat aanbieden, Sony gaf het specifiek aan bij de PS5 maar wellicht is dat alleen voor video).
Huidige hardware kan dat toch echt wel voor de meeste games hoor, console presteerd meestal beter op dezelfde hardware dus ik zie echt niet dat met de huidige beschikbare hardware in console vorm men niet op 99% van de games 4k/60fps kan halen zonder de beeldkwaliteit drastisch te verlagen.
eigenlijk doen ze dat ook al op de one x en 4k/60fps met bepaalde games. Gewoon bepaalde settings niet op MAX zetten, maar gewoon medium. zonder teveel inbreuk op kwaliteit, maar met behoud van de framerate en resolutie. 90% is wel nogsteeds 30 fps op 4k of gebruikt dynamische resolutie schaling voor 60 fps. maar enkele niet al te veel vragende games zijn wel 4k/60 fps :P

[Reactie gewijzigd door Simply1337 op 13 augustus 2019 13:37]

Checkerboard rendering word in veel gevallen gebruikt geloof ik.
Klopt, of iets van reconstructie. Als je kijkt naar de checkerboarding 4K van Horizon Zero Dawn of God Of War dan is dat op bewegend materiaal amper te onderscheiden van native 4K. Dat is echt een knap staaltje techniek.
Absoluut, ongelofelijk hoeveel performance en kwaliteit sommige mensen uit deze consoles kunnen halen.
op een gesloten systeem gaat dat makkelijker dan op een pc.
Maar ze willen het meer gaan open gooien zodat development gemakkelijker loopt en ports niet teveel tijd vragen.

Wat niet wegneemt dat je veel units hebt met exact dezelfde hw in de console wereld.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 13 augustus 2019 13:54]

Een spel op de PC moet draaien op alle soorten hardware. Een console heeft dit niet, er is maar 1 type CPU en maar 1 type GPU. Het is veel makkelijker om software te optimaliseren als de hardware al bekend is.
Behalve dat dat bij MS / Sony dus al niet meer waar is, er zijn wel degelijk verschillende versies.

Natuurlijk is voor 2 CPU's waarvan 4 revisies bestaan op één close-to-metal "OS" makkelijker programmeren dan voor 400+ courante CPU's met diverse besturingssystemen, maar dat is ook niet eens zo heel erg een argument meer. Dat daargelaten, redelijk geoptimaliseerde games kunnen prima 60fps uitspugen op een 2 jaar oude AMD / Intel quadcore van onder de €200, haast ongeacht de resolutie.

Maar het voordeel dat consoles hadden met GPU's is inmiddels wel een beetje komen te vervallen. Met DX12 en al helemaal met Vulkan is de driver overhead niet zo heel erg groot meer. Daarnaast zijn er realistisch gezien voor 4K gaming maar 2 partijen, en doet alleen Nvidia een beetje mee met de 1080Ti, 2080 (super) en 2080Ti. Een Radeon VII of 5700XT zit er wel op bij wat lagere instellingen, maar is niet een optimale keuze voor 4K (mening).

Maar laat nu net AMD waarschijnlijk de hardware gaan maken... Ik vraag mij af of ze straks werkelijk 60fps 4K kunnen bieden... Een PS4 pro kan ook "30fps" bieden, maar dipt daar vaak genoeg onder. Gezien het gebruik van TV's voor velen zijn technieken als adaptive sync, welke versie dan ook vaak geen optie. En laat dat nu juist (Freesync (2)) voor AMD zijn waar ze 4K wat prettiger mee kunnen pushen...
Ja, zoiets en dan na 2 jaar met een geupgrade versie komen.
Is het niet zo dat het veel beter te realiseren is op 1 bepaald soort hardware. Bij de Xbox dus altijd hetzelfde. Dit is niet te doen bij pc's. Iedereen heeft wel andere hardware in zijn of haar systeem. Puur even wat ik me kan bedenken waarom dit wel haalbaar is op console. Ook de software speelt daar natuurlijk weer een grote rol in. Overigens hebben ze bij de console natuurlijk allemaal van die foefjes die het wat vloeiender maken zoals motion blur etc. Iets wat ik op de pc haat.

Ik vind het persoonlijk jammer dat 4K zo gepusht word met dit soort dingen. Ik ben voor verbetering en iedereen koopt nu tegenwoordig een 4K tv natuurlijk. Maar de meeste content is daar gewoon nog niet voor. Mijn tv ontvanger kan ik ook op 4K 60hz zetten maar vervolgens zijn er alleen wat informatiekanalen op 4k te zien.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 13 augustus 2019 13:47]

Gezien de PS4 Pro en de X1X al aardag wat games op 4K hebben (natuurlijk niet allemaal 'native') lijkt het me niet heel ver gezocht, vooral omdat de CPUs in de komende generatie consoles (relatief) een stuk krachtiger zullen zijn. Met een moderne Ryzen 3 (of 5) en een 8+ TF Gpu moet men een aardig eind kunnen komen.
Voordeel van een console is dat daar zeer goed voor geoptimaliseerd kan worden omdat er amper tot geen rekening gehouden hoeft te worden met verschillende hardware. Daarom kunnen ze uit de GPU van een console veel meer toveren dan bij gebruik van de dezelfde GPU in de PC. Op de console heeft het nut om echt zwaar te optimaliseren en leert men de hardware steeds beter, op de PC is het eigenlijk gewoon nutteloos, want het aantal configuraties is ontelbaar.
4k is een rekbaar begrip bij tv-gamen. Het betekent gewoon: "voor 4k-tv's" maar omdat er geen tv's zijn tussen de FullHD(1080P) en 4k, is alles boven de 1080P een 4k-tv voor nodig. Niet voor niets hebben ze dus het nieuwe begrip bedacht: "native 4k", wat dus echt de 4k resolutie moet aanduiden.
[...]
Wow, dat is nog een uitspraak. Volgens mij kan de huidige hardware op PC nog niet eensnet 4k 60fps aan, hoe willen ze dan gaan doen in een console?
Ik vermoed dat Radeon Image Sharpening niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Waarschijnlijk gaan de consoles vooral upscalen.

Edit: r100 geeft hieronder al hetzelfde aan.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 13 augustus 2019 15:05]

Vergeet niet dat optimalisatie een heel end komt.
Met een 2080ti haal je al bij veel games de 60fps op ultra settings, dus als de nieuwe xbox iets van een 2070 of 2080 krijgt kwa kracht, is de 60fps 4k goed te doen.
Uhhh, 4k60fps haalt de tegenwoordige hardware makkelijk. Check benchmarks.

Je durft ook niet vergeten dat je een PC niet kan vergelijken met een console. Bij een console is de firmware en software alleen voor gamen geoptimaliseerd en gebruikt zo ook veel meer resources. Bij een PC is dat helaas niet zo, een PC is voor alles goed, maar niet super goed voor 1 ding. Ja of je betaald een vermogen in vergelijking met een console.

Ik heb persoonlijk liever high refresh, high frames en een lagere resolutie dan 4k60fps.. sinds ik een 144hz monitor heb, vind ik dat belangrijker als op de hoogste reso te spelen. 1440p op een 27" is de sweetspot voor PC, oftewel ook een 34" ultra-wide.

TV is weer wat anders, ik zou het erg fijn vinden als bijvoorbeeld Samsung met een FreeSync TV komt, dat zou echt baas zijn met bijvoorbeeld de nieuwe PS5. Lower Res, higher frames met high hz. Dat is een droom! haha
Qua optimalisaties vind ik het nog altijd appels met peren vergelijken daar waar de consoles over het algemeen toch echt wel een stukkie beter geoptimaliseerd zijn vergeleken de pc games/versies.

Als je ziet wat de (bijvoorbeeld) one x alleen al eruit perst met deze ''oude'' hardware, dat lukt je niet met diezelfde hardware in een pc, zelfs met een paar stappen betere hardware krijg je dat niet voor elkaar op 4k.

Dusja, het zou mij niks verbazen indien deze next gen consoles dit gewoon keurig gaan leveren :D
Inderdaad. Sowieso is:
'People love 60 frames-per-second games, so getting games to run at 4K 60 [FPS] I think will be a real design goal for us'

Vertalen als:
'Mensen zijn dol op 60fps-games, dus het is voor ons van groot belang om ervoor te zorgen dat spellen straks in 4k-60fps draaien'

Een ernstig vrije en daarmee onzorgvuldige vertaling. Op deze manier komen onzingeruchten in de wereld. 'Ik denk dat het een doel zal zijn' is hier 'ervoor zorgen dat' geworden. Er zijn oorlogen om minder uitgebroken ;)
Admin-edit:Bedankt voor je feedback. Commentaar voor de redactie hoort echter thuis in Geachte Redactie. Hier staat het de inhoudelijke discussie niet in de weg en kan de redactie het eenvoudig terugvinden.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 13 augustus 2019 19:29]

Je hebt op zich gelijk. Vertalen is moeilijk; achteraf besef je pas waarom mensen iets anders interpreteren dan je gedacht had. Maar ik vind dat hierin de fout ook bij Microsoft ligt, bij hun wollig en nietszeggend taalgebruik; zoiets is ook bijna onmogelijk om te vertalen. Anders gezegd: Microsoft zegt eigenlijk bijna niets hiermee.
Ja en nee. Microsoft maakt de vertaling niet, die moet op zichzelf gewoon nauwkeurig zijn. Dat ze wazig zijn klopt, en dat ze niets zeggen kan je prima vertalen.

'People love 60 frames-per-second games, so getting games to run at 4K 60 [FPS] I think will be a real design goal for us'

Wordt dan:
'Mensen zijn gek op 60 frames-per-seconde games, dus games op 4K 60 [FPS] laten draaien wordt denk ik een echte ontwerpdoelstelling voor ons'

De focus in de eerdere vertaling ligt op 'getting games to run at' terwijl de crux van de (nietszeggende) uitspraak zit in 'I think will be a real design goal'. Dat vind ik wel een stukje zorgvuldigheid die bij het vertalen hoort. Vertaal het anders niet, het is tweakers ;)

[Reactie gewijzigd door Jheroun op 13 augustus 2019 16:36]

Dat ben ik met je eens. Ik vraag me inderdaad ook af of het de moeite van het vertalen waard is. Tegenwoordig hebben veel media het idee dat citaten en vertalingen leuk zijn, terwijl ik altijd heb geleerd dat ze de tekst onderbreken en alleen toegevoegd moeten worden wanneer er een goede reden voor is. Zelfs een parafrase lijkt me hier nauwelijks iets toevoegen. Ook vertalingen als "volgens Microsoft wordt de next-generation-Xbox vier keer zo krachtig als de huidige Xbox One X" vind ik niet zo nodig: het is puur reclamepraat van Microsoft, dat is meteen duidelijk. Dus wat voegt het toe?
Het is echt niks nieuws dat marketing niks zegt als je wat beter kijkt, ze kunnen het simpelweg ook niet beloven. 4x zo snel zegt ook niet bijster veel, je krijgt niet opeens 4x zoveel FPS of 4x zo een hoge cinebench score.
Als je zegt dat Microsoft hier fout zit nou dan zit elk bedrijf bijna fout, het is hun doel om dat te halen en bij sommige games zal dat waarschijnlijk net lukken. Ze kunnen het niet beloven want als ze het niet kunnen waarmaken over een product dat nog geen eens bestaat hebben ze een probleem.
Inderdaad zijn de meeste adverterende teksten van grote bedrijven vrij slecht, om diverse redenen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 13 augustus 2019 18:34]

Een ernstig vrije en daarmee onzorgvuldige vertaling.
Heb jij in je vertaling rekening gehouden met de cultuur en het karakter van de persoon die deze uitspraak deed? In de ene cultuur worden onzekerheden onderstreept, in een andere juist afgezwakt.

Mijn vooroordeel zegt me bij dat deze, naar ik aanneem Amerikaan, eerder het laatste aan de orde zal zijn.
OK, you win!
Een beetje kaart kan op medium settings 4k 60 fps wel draaien. Neemt niet weg dat het voor een APU een prima prestatie zou zijn!
Betaal je 850 euro voor "een beetje kaart" word je alsnog geforceerd om op 4k medium te spelen.

Ben benieuwd hoe men dit gaat aanpakken met de "next-gen" consoles.
Dikke onzin natuurlijk. 'medium' graphics settings betekenen helemaal niets. Je zal nooit op 'high' kunnen spelen op de hoogst mogelijke resolutie, want als dat kon dan veranderen ze gewoon wat 'high' betekend. Als je 'high' settings kan gebruiken op 4k, dan betekent dat praktisch gewoon dat 'high' op 2k gewoon niet de hardware optimaal benut. Als dat zou kunnen dan renamen ze gewoon de 'high' settings naar 'medium' en zetten ze alles nog een tandje hoger op 'high'.

De 'medium' setting van vandaag is gewoon de 'high' setting van een paar jaar terug.
Niet overdrijven. De 5700 xt of de 2070 kunnen 60 fps 4k ook draaien. Die zijn geen 850 euro.

Zelfs de 2060 kan dat, al zal dat niet in alle games zijn.
De 5700 xt of de 2070 kunnen 60 fps 4k ook draaien.
Je leest blijkbaar niet goed, je hebt dat stukje op medium settings 4k spelen gemist.
Natuurlijk kan je met een 5700xt of 2070 ook op 60fps 4k spelen, maar met verlies in details.

Je betaald immers 500 euro om net aan de 60fps aan te tikken...

btw dit verschilt ook heel erg per game natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Ictturk op 13 augustus 2019 14:08]

Op de man spelen is niet nodig, ook niet chique overigens. Een 2080 speelt veel games op hoge instellingen in 60 fps. Dus je punt over "geforceerd" medium moeten draaien is niet accuraat.

Je hoeft overigens van die APU ook niet te verwachten dat het 60 fps 4k Ultra wordt. Daarnaast is de prijs van het apparaat ook nog niet bekend. Gezien de nieuwe technologie zal het me niks verbazen als deze naar niveau PS3 gaat.
Volgens mij draait forza op 4k 60fps en ziet er goed uit (Volgens mij waren het de high settings + betere lichteffecten). Maar dat is ook helaas ook de enige game waar ik zo snel op kom.
Wat je vergeet is dat de console games geoptimaliseerd kunnen worden om de maximum te halen uit één specifieke hardware combinatie waar dit met PC onmogelijk is.
Een game kan zal in realiteit altijd meer optimaal het potentieel van een console benutten tov z'n pc tegenhanger waar men met vele compatibiliteit beperkingen zit.
[...]


Wow, dat is nog een uitspraak. Volgens mij kan de huidige hardware op PC nog niet eensnet 4k 60fps aan, hoe willen ze dan gaan doen in een console?

Alles op low settings om maar de 4k-60fps te halen?

Edit: Als we het originele bericht erbij pakken, staat daar vermeld:

[...]


Een doel stellen, of ergens voor zorgen zijn 2 verschillende dingen toch?
Huidige hardware op de PC kan al wat jaren sinds de Geforce GTX 1080Ti al 4K spellen draaien op 60+fps op Very high/Ultra, maar dan had je het over een grafische kaart die toen €900,- koste, en je dus een computer had van rond de €1500,- of meer.

https://www.guru3d.com/ar...ing_x_trio_review,12.html

En ja Consoles kan je niet vergelijken met een computer, ook omdat die zo gemaakt zijn dat spellen
prefect draaien, en dat spellen speciaal aangepast zijn dat ze perfect draaien op die console, veel dingen hebben ze in console spellen ook veel lager gezet en aangepast zo dat het goed draait.
[...]
Wow, dat is nog een uitspraak. Volgens mij kan de huidige hardware op PC nog niet eensnet 4k 60fps aan, hoe willen ze dan gaan doen in een console?

Alles op low settings om maar de 4k-60fps te halen?
Nou, als je ziet dat ze met (nu al relatief oude en by-design "low power", wat gewoon gelijk staat met "mindere rauwe performance") die Jaguar APU's (nog niet eens Zen architectuur) al redelijk goed meekunnen met 4k op 30fps (XOX dan, de PS4 en zijn checkerboarding is gewoon fake). Gesteld dat de volgende generatie Zen2 en Navi gaat gebruiken, wat beiden fameuze sprongen zijn, denk ik wel dat native 4k60fps niet totaal van de pot gerukt is. voor een GTA V of RDR 2 zal dat echter misschien niet heel stabiel zijn, die 60fps.
4k met 60fps kan makkelijk. Als je maar niet alle settings maxed, logisch toch.
Dat ze dat in reviews doen oké, ze moeten resultaten vergelijken. Maar in de praktijk zie je van de meeste 'ultra' settings geen reet.
Als je dus, gewoon op het oog, de settings afgaat kun je makkelijk een stabiele 60fps krijgen zonder visueel in te leveren op graphics.

Sorry maar dit is algehele kennis de afgelopen 10 jaar, begint een beetje irritant te worden.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 15 augustus 2019 13:05]

Wat voor een monster kaart had jij wel niet 10 jaar geleden? 10 jaar geleden is 2009 hè;

Toen kwam AMD/Ati met een 4850x2 en Nvidia met de 9600GT/9800GT. Volgens mij konden die nog niet eens Full HD aan...

In ieder geval, mijn 5870 die ik eind 2009 had gekocht kan dat meestal aan met oudere spellen. (Full HD en echt geen 4K, laat staan op 60fps).

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 15 augustus 2019 13:51]

Je begrijpt me verkeerd. Het is al meer dan 10 jaar algehele kennis dat je settings moet tweaken om de beste performance te krijgen.
Maar dan geef je weer een stuk compatibiliteit op.. aka cross platform tussen MS, sony en of de PC.. Dus dat zou vertalen in slechtere ports..

Vergeet niet dat er genoeg consoles geflopt zijn omdat de development ervan te moeilijk was.. en ik denk dat Microsoft niet meteen DirectX langs hun neer gaan leggen..?
https://blogs.unity3d.com...ilable-with-unity-2018-3/
Exact. Windows 10 op PC begint steeds meer te lijken op een Xbox, zeker als je de Windows Store gebruikt. Waarom denk je dat het zo makkelijk is voor Microsoft om alle Xbox exclusives ook op Windows 10 te zetten? :)
Ze stomen momenteel al alles klaar om de 2 volledig in elkaar te integreren. Ik speelde laatst al red dead redemption 2 op mijn surface tablet in bijna full resolution gewoon door het te streamen vanaf de Xbox app op Windows 10. Alles werkt al naadloos samen tussen win10 en Xbox... dat lijkt me dus geen probleem. En 4k 60 fps is prima te doen hoor. Mijn 980ti kaartje draait Rocket League op 80-100 fps op 4k. De volgende generatie gpus die volgend jaar uit komen zullen geen moeite meer hebben met 4k 60 fps. Daarnaast kan er uit console hardware altijd wat meer geperst worden dan pc games. Puur omdat er op een pc miljoenen combinaties aan hardware configuraties zijn waarop het spel moet kunnen draaien. Op een console kunnen ontwikkelaars zich volledig storten op 1 hardware config en daar de hele game omheen bouwen.
Of consoles beginnen meer op computers te lijken. De hardware is sinds laatste generatie gelijk. De software begint nu te komen. Uiteindelijk is een console slechts een vorm van drm.
Zolang ik een game (op schrijf) in mijn gaminglaptop kan stoppen en kan meenemen naar mijn neefje slaat je opmerking inderdaad nergens op.
Het ene heeft toch niets met het andere te maken (of je ergens een disc in kunt stoppen).

BlaDeKke heeft 100% gelijk dat de hedendaagse consoles gewoon PC's met een andere formfactor zijn geworden. Dezelfde hardware, voor XBox praktisch hetzelfde OS.
Xbox heeft een xbox OS (voor de games) een hypervisor en een uitgeklede variant van het kantoorautomatiserings OS voor de apps en het dashboard. 3x raden welk OS jij je games speelt.... hint: niet de games variant...
Denk je nou echt dat het heel anders zal zijn als de Windows Kernel en onderdelen? Ja, het heeft betere beveiliging en alles is afgeschermd want het moet allemaal meer beveiligd zijn tegen kraken, maar zoals al eerder gezegd is worden heel veel API's die op Windows beschikbaar zijn ook gebruikt voor de Xbox(DirectX12 bijv.) in game development land.

Ik snap dat je het over de overhead heeft die een compleet OS heeft, maar een Hypervisor met 2 draaiende operating systems is ook niet zonder overhead. Uiteindelijk zal de nieuwe Xbox ook weer achter lopen op PC, omdat die niet makkelijk te upgraden is, dat is nou eenmaal een feit. Dat is het grootste nadeel van een console.

Dat neemt niet weg van het feit dat een Xbox steeds meer op Windows 10 begint te lijken en Windows 10 op een Xbox. Het lijkt me dat het doel van Microsoft is uiteindelijk de twee platformen zoveel mogelijk samen te voegen, want dat scheelt heel veel development overhead voor Microsoft en andere game developers.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 13 augustus 2019 14:38]

Vergeet niet dat er genoeg consoles geflopt zijn omdat de development ervan te moeilijk was.
Niet echt hoor, PS3 is nog steeds 1 van de meest complexe consoles om voor ontwikkelen, en yet, het was wel de meest populaire van die generatie.. Meestal is de reden dat consoles floppen omdat ze niets toevoegde aan de betreffende generatie ten opzichte van de grote jongens, en doordat zeker toendertijd developers keuzes moesten maken.
De huidige gameengines hebben inmiddels allemaal zeer goede crossplatform ondersteuning, waarbij elk platform gewoon geoptimaliseerd is voor dat platform (zeker omdat de huidige platformen toch al meer op elkaar lijken). Ondanks dat je het misschien wel zou denken, dingen als DirectX zijn helemaal niet zo heel belangrijk in de scope van gehele engine/development process.
Ik bedoelde bv de saturn.. 3do.. etc..
De PC heeft al lang geen "primitieve API's" graphics meer, sterker nog, ze zijn moderner dan die op veel consoles. Met de komst van Vulkan, DirectX12 en Metal is er echt veel winst geboekt op overhead van de API zelf. De Xbox gebruikt gewoon Direct X en Sony heeft hun hele eigen low-level API geschreven, waarvan je je af kan vragen hoe veel beter die performt dan bestaande API's.

Om te antwoorden op Diaz z'n post; De reden waarom consoles nu '4K' supporten is dankzij checkerboarding en het niet gebruiken van anti-aliasing. Met checkerboarding render je stiekem op een lage resolitie maar upscale je het via een speciaal algoritme. Je kan makkelijk 4K gamen op de PC op 60FPS, maar je moet dan niet verwachten dat je ook nog eens 8x SSAA kan activeren (wat betekent dat je 8x de originele resolutie rendert en downscaled) of 8x MSAA (wat de basis geometry op 8x resolutie rendert en dan downscaled). Los van dat de PC veel hogere kwaliteit textures, post-processing en ambient occlusion gebruikt. Heeft dus totaal niets met hardware of API's te maken, maar keuzes van gebruiker en de openheid de settings.

Daarnaast is het ook makkelijker om te optimaliseren voor fixed hardware. Je weet wat je wel en niet aan kan zetten en het profilen van specifieke framerate issues fixed daadwerkelijk je problemen op consumer hardware.
Dit is nogal een kentering. Backwards compatibility in plaats van elke generatie opnieuw geld uit je te trekken voor games en controllers die je al hebt.

Commercieel heel slim natuurlijk, de mensen die nu al een Xbox hebben zijn daarmee veel sneller geneigd straks ook weer een Xbox te kopen. Lock in op het platform dus.

Een duidelijk teken dat het business model van spelfabrikanten aan het verschuiven is. Vroeger verdienden ze alleen geld aan de verkoop van spellen en toebehoren. Inmiddels wordt er veel meer geld verdiend aan gerbuik van de console dmv in-game aankopen etc.
Dit is nogal een kentering. Backwards compatibility in plaats van elke generatie opnieuw geld uit je te trekken voor games en controllers die je al hebt.

Commercieel heel slim natuurlijk, de mensen die nu al een Xbox hebben zijn daarmee veel sneller geneigd straks ook weer een Xbox te kopen. Lock in op het platform dus.
Mwah, alle onderzoeken laten zien dat Backwards compatibility na een jaar ongeveer niet meer relevant is.

Mensen hebben er veelal betere herinneringen aan dan de werkelijkheid was... De 1e periode wil je nog wel wat oude spellen spelen naast je nieuwe spellen. Maar daarna ga je toch echt zien hoe "lelijk" die oude spellen zijn in verhouding.
Het gaat er niet om of je er iets aan hebt. Het gaat om de impact op de aankoopbeslissing....
Commercieel heel slim natuurlijk, de mensen die nu al een Xbox hebben zijn daarmee veel sneller geneigd straks ook weer een Xbox te kopen. Lock in op het platform dus.
Maar de enorme zichtbare verbeteringen worden steeds minder in mijn beleving, ik ga straks van een 4K HDR console upgraden naar een 4K HDR console, het zijn de start/laadtijden in combinatie met backwards spelen die mij over de streep trekken om deze uitgave te doen. Zou ik ook mijn games opnieuw moeten aanschaffen dan laat maar zitten en komt dat ooit wel een keer en misschien sla ik dan zelfs wel een generatie over want grafisch gezien ben ik ook nu al erg tevreden, en af en toe een drop in framerate, ach dat stoort mij niet. Die laadtijden in de game zelf storen mij echter wel, maar niet zoveel om en een console en de games opnieuw aan te schaffen. (ik heb al 3 consoles staan, en geen behoefte om er nog meer naast elkaar te zetten)
Alleen die laadtijden zullen ook deels backward compatible gemaakt moeten worden, aangezien sommige devvers filmpjes etc tonen tijdens laadschermen en die kan je niet zomaar ineens skippen na 0,1 seconde.
Oh die filmpjes reken ik niet mee, die zie ik als onderdeel van het spel. Maar als ik in Destiny weer 10 seconden in de lucht stil hang op mijn speeder omdat ik een andere sectie van de map betreed die eerst geladen moet worden dan is dat wel storend. Net zoals in het menu van je karakter gaan, zoiets heb ik graag instant, en niet zoals zo vaak gebeurt dat het enkele seconden duurt om te laden en op te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 13 augustus 2019 15:14]

+ services / abbonementen. Xbox Live Gold en Xbox Game Pass
Ja iedereen die gebruik heeft gemaakt van de 3 jaar Xbox Game Pass Ultimate deal heeft een aardige lock-in.
Wat denk je aan 'Xbox Live' en GamePass....denk dat daar het echte verdienmodel zit. Een doorlopende stroom van inkomsten, veel interessanter dan een console en een paar games verkopen...en voor de klant ook een WIN, want je hebt 'in een keer' een hele catalogus games. En voordat mensen gaan mopperen dat ze dan de games niet fysiek hebben.

Voor de prijs van nog geen 2 games heb je dus meer dan 100 games die je kunt spelen. En ja, als je 10 jaar met die console zou doen, dan heb je dus de prijs van 20 games betaald...om er dus continue meer dan 100 te kunnen spelen. En als als je games echt wil hebben, dan koop je ze pas als ze in de 'aanbieding bak' liggen....
Een PC met nvme schijven heeft de snelste laadtijden mogenlijk, en nog moet je verplicht naar intros, logo's en online verbinding maken kijken. Neem bv fifa, 2 intros, 1 press A logo, verbinding met EA, dán pas in-game. En dat met ~1300MB/sec schijven.

Al is je console nog zo snel, makers van spellen vernoiken dat toch wel.
En vergeet niet dat je ook vaak moet wachten op de rest van je team heeft die een tragere console dan heb je gelijk niets meer aan je eigen snellere, als het aankomt op landen/starten van locatie/activiteit.
Klopt helemaal, ssds in je console, mag je nog 20sec wachten tot ze beginnen.
Geen idee van xbox'en, maar ssds in ps4 etc hebben relatief weinig nut omdat de console er simpelweg niet op gebouwd is en dus de data-doorvoer direct na de ssd in de file loopt...
SSD in een XboX One is een duidelijk merkbare verbetering.
Het gaat niet alleen om de transfer rate, maar ook om het aantal I/O operaties per seconde (iops). Bij het laden van spel gebeurt er natuurlijk ook een stuk meer dan alleen een blok data van schijf naar RAM kopiëren. Hier zijn consoles ook in het voordeel omdat ze shared memory hebben tussen de CPU en GPU.
Dan gaat hij dus 24 Teraflops worden? Lijkt me erg veel, Google Stadia gaat 10.7 teraflops worden dus dat valt dan meteen in het niet vergeleken hiermee.
Lijkt er op dat de PS5 kwa hardwardware vergelijkend word. Als MS genoeg goede games weet te organiseren gaat dit wellicht een strijd worden om all digital (gerucht XBOX) en de mogelijk laatste generatie fysieke media (PS5).
Want de rekenkracht zit alleen in de GPU?

De grootste prestatiewinst is te behalen bij de cpu. De jaguar cpu's nekken de pro en X enorm om de sprong naar 4K te maken. Een ryzen 3 cpu is zoveel krachtiger dan een jaguar dat alleen dat al 4x de performance oplevert. Verwacht daarnaast geen enorme sprong in tflops rekenkracht van de gpu. De navi gpu kan meer operations uitvoeren per clock en heeft ca 25%performance met hetzelfde aantal tflops. Ik verwacht een 8tflop (Radeon 5700) - max 10tflop gpu in de next-gen consoles.
Wel grappig dat pc gamers klagen als iets maar 60fps draait, maar dat het bij een console wel goed is. Vraag me af waarom. Voor mij is 60fps gewoon goed, hoeft echt niet meer te zijn.

Maar wat de nieuwe xbox betreft, wel goed om te horen dat native 4k + 60fps het streven is. Heb het idee dat de huidige soms niet eens in de buurt komt van 60fps. Eerder 30fps.
Moet je maar eens kijken: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Het verschil is duidelijk. Je kan iemand misschien net toch wel hitten.
Goed punt, wellicht is het hele 60+fps verhaal een marketing truukje van de hardware fabrikanten? Ze moeten toch een reden kunnen geven om 144 Hz monitors en GTX 1080 ti grafische kaarten te verkopen... Ik geloof er niet in, op mijn niveau als semi-casual gamer gaat 144Hz tov 60Hz het verschil niet maken en ik zie het verschil ook echt niet. Zelfde met 4K, voegt weinig toe aan mijn ervaring op een 24 inch monitor.
Roepen ze dit niet elke generatie? Tenzij ze developers forceren om 4k/60fps games te leveren zullen de developers zelf bepalen wat ze met alle rekenkracht doen.
Ik denk dat dit gewoon een gevalletje zeggen wat mensen willen horen is. En over 2 jaar zul je zien dat deze uitspraak maar wat los water is.
Vooralsnog hebben zo goed als alle developers met de XBO/PS4 naar de XBX/PS4Pro gekozen voor hogere (voorkeur) 4k resolutie. Aantal hebben alsnog tweede optie om 1080/60 te gaan draaien, maar gros was toch voor hogere resolutie.

(uitzondering van GTA, die helemaal niets deed, de framerate werd gewoon beter).
Voor alle pessimisten: 4k60 op de volgende Xbox is prima mogelijk. Zen2 heeft zich bewezen als geschikt voor toch wel +-100 Hz-gaming en de Navi-chip zal naar verwachting ook wel een flink potent ding worden.

Waar echter de meeste mensen imho een denkfout maken in vergelijking met de pc is dat alles op ultra instellingen moet. Net als bij de huidige consoles zal het waarschijnlijk gaan om een mix van 'medium', 'high' en 'very high' qua instellingen, uiteraard gecombineerd met checkerboard scaling, Radeon Image Sharpening en adaptive resolution. Op die manier zal het zeker keurig op 60 fps draaien en er ongetwijfeld mooi uit zien. De purist zal er waarschijnlijk wel over vallen dat het geen 'true 4k' is, de massa ziet het verschil waarschijnlijk niet eens.
Voor alle pessimisten: 4k60 op de volgende Xbox is prima mogelijk.
uiteraard gecombineerd met checkerboard scaling, Radeon Image Sharpening en adaptive resolution.
Jaja, dus 4k zolang het maar niet 4k is.,.,. 8)7


edit:
De purist zal er waarschijnlijk wel over vallen dat het geen 'true 4k' is, de massa ziet het verschil waarschijnlijk niet eens.
Je begint met het verhaal dat 4k prima mogelijk is. Vervolgens zeg je dat het niet mogelijk is en met truuks gefaked wordt. En je eindigd met dat mensen het toch niet zien. Waarom dan uberhaut schrijven dat 4k prima mogelijk is? Klinkt meer alsof je kromme marketing probeert goed te praten.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 13 augustus 2019 14:05]

Nou dat is dus precies het punt: met goede upscaling is het verschil met true 4k voor de massa niet te zien. De flexibiliteit die je krijgt met adaptive resolution zorgt ervoor dat je wel true 4k krijgt in rustige stukken van een game, maar tegelijkertijd de framerate tijdens actie veel beter kunt waarborgen.

Zoals de One X laat zien is 1800p met upscaling een prima compromis voor het prijspunt, maar dat is mijn mening.
Nou dat is dus precies het punt: met goede upscaling is het verschil met true 4k voor de massa niet te zien.
Maar waarom dan doen alsof het om 4k gaat?
Ik bedoel, als jij een 4k bluray koopt dan verwacht je toch ook niet dat je een geupscalede 2k versie krijgt? Het punt is dat ze er wel reclame mee maken maar het vervolgens faken. En mensen hier die vervolgens de door marketing bedachte drogredenen herhalen.
Ja, het is 4k, ooh nee, toch niet, maar niemand die het merkt, haha.
En laten er nu heel veel films (ook in 2019) in een 2K resolutie opgenomen te zijn en als 4k verkocht worden
Yup.,., is grotendeels ook een farce idd.
En al helemaal als er veel CG aan te pas komen. Scheelt veel rendertijd.
Upgraden, upscaling, true etc.. het is allemaal 4K, als ze het als true 4K in de markt zouden zetten zou je een punt hebben, maar dat doen ze niet.

Verder hangt er aan True 4K en 60FPS ongeacht je spelmoment een enorm prijskaartje wat de console veel te duur zou maken.
Ooh, dus 4k is pas 4k als men het true 4k noemt?
Zo, ben jij even goed geindoctrineerd door de industrie. De afdeling neuromarketing heeft weer zn huiswerk gedaan :D
Zou je niet zeggen dat 4k gewoon true 4k zou moeten zijn en dat juist de geupscalede versie een speciale naam zou moeten krijgen?
Onzin, en dat beweer ik helemaal niet. 4K is 4K en zegt alleen iets over de resolutie en niets over hoe die resolutie tot stand komt. Jij bent het die vind dat 4K alleen 4K mag heten als het op een bepaalde manier tot stand komt, Maar daarvoor zijn dus termen als true en upscaling uitgevonden.

4K is een resolutie en alles wat op die resolutie word weergegeven is 4K en wat jij daarvan vind boeit de rest van de wereld niet zo.
4K is een resolutie en alles wat op die resolutie word weergegeven is 4K en wat jij daarvan vind boeit de rest van de wereld niet zo.
Ok, dus als ik een console bouw met een interne resolutie van 256x212 pixels en ik schaal dat naar 4k dan vind jij het gerechtvaardigd dat ik dat ding verkoop als een 4k machine?
Geeft die weer op 4K dan is het een machine met 4K weergave. En zo simpel kan het zijn :)