Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft: Xbox met 'streaming only' staat niet op de planning

Microsoft zegt geen plannen te hebben om een Xbox uit te brengen die geen lokaal afspeelbare games meer accepteert. Volgens het bedrijf wordt er gefocust op de telefoon om games naartoe te streamen, maar zijn er dus vooralsnog geen plannen om de Xbox 'streaming only' te maken.

In een interview met Gamespot bevestigt Phil Spencer, bij Microsoft het hoofd van de afdeling Xbox, dat er voorlopig geen Xbox komt waarmee alleen games gestreamd kunnen worden en waar niet langer games lokaal opgeslagen kunnen worden. Daar waren de afgelopen tijd wel geruchten over, nadat Microsoft xCloud aankondigde en bevestigde dat het aan een nieuwe console werkte.

Spencer denkt dat cloudsystemen nog niet afdoende zijn de om in de behoeften van consolegamers te voorzien. Alhoewel de topman denkt dat cloudgaming in de toekomst steeds belangrijker wordt, blijven er nadelen aan kleven, zoals meer vertraging dan bij het spelen van een game vanaf een schijfje of als download.

Microsoft werkt aan een nieuwe versie van de Xbox die een stuk krachtiger moet zijn dan de huidige versie. Met die extra rekenkracht moeten games straks in 4k met 60fps te draaien zijn. Ook moeten laadtijden worden verkort. Het bedrijf werkt onder de codenaam Project Scarlett aan de nieuwe Xbox.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

17-08-2019 • 09:31

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
Op zich logisch. Wat zou het nut zijn van een console die "steaming-only" is? :? Het idee van streamen is toch dat je juist geen console nodig meer hebt, zoals ze hebben gedemonstreerd met smartphones.
Wat betreft fysieke discs, als de opslag maar groot genoeg is van een console hoef ik geen disc-drive erin te hebben. Maar dat maakt het geen "streaming" console.

[Reactie gewijzigd door dreester op 17 augustus 2019 10:08]

Het verminderen van lag. De streaming only console bevat relatief krachtige hardware wat stukken sneller is dan je telefoon. Deze hardware werkt in synergie met de stream. Het berekent bijvoorbeeld lokaal uit hit registratie, misschien post processing, physics etc. Hierdoor voelt een gestreamde game snel en responsief.

Het is duidelijk dat Microsoft op dit moment dit even in de ijskast heeft gezet. Ik persoonlijk geloof wel in een specifieke streaming hardware wanneer deze beduidend goedkoper is. De tijd dat in ons huis alleen een geavanceerd beamer systeem hebben staan waarin alles wordt gestreamd van de cloud en we geen andere hardware nodig hebben lijkt mij nog verre toekomst muziek. Specifieke hardware blijft toch wel zn plekje in de huiskamers behouden.

edit: -1 is ongewenst, 0 is offtopic/ben het niet eens met je mening

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 17 augustus 2019 17:34]

Streamen van de "cloud" in plaats van lokaal games renderen vermindert lag? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Voor bepaalde situaties kan games streamen erg handig zijn, maar dit kan ook worden opgelost door bijvoorbeeld Steam die je savegames op elk apparaat synchroniseert, zodat je in je zelfrijdende auto op je laptop verder kunt gamen. Ik zie het verschuiven van de render hardware van je eigen apparaat naar een of andere serverpark ergens in de wereld juist als een achteruitgang, niet in het minst omdat je zo nog meer macht, controle en privacy aan bedrijven geeft. Maar ook omdat je lokaal toch krachtige hardware nodig blijft hebben, voor bijvoorbeeld 4k of 8k renderen en multitasken met inefficiente software op de achtergrond, of browsers. Dan kan je net zo goed alle hardware lokaal hebben in plaats van op twee plaatsen. Het hele game streaming vind ik minstens 10 nadelen hebben voor elk voordeel, en snap niet dat dit soms als "innovatie" bestempeld wordt.
Het uitgangspunt is van de xCloud is games spelen door te streamen, dus zoiets als Google Stadia. Jij neemt het uitgangspunt van een console, waarin 100% lokaal wordt berekend. Daar gaan mijn reacties niet over.

Microsoft heeft zelf besloten dat een streaming only console (wat een apparaat is voor hardcore gamers) nog niet voldoet aan de verwachtingen van deze groep gamers. Ze moeten dus nog met slimmer oplossingen komen om de lag te verminderen.

Dat kan dus met een hybride console waarin bepaalde berekeningen lokaal worden afgehandeld. Door bijvoorbeeld hit detection lokaal te berekenen kan een gestreamde game soepeler aanvoelen dan dat eerst je schot naar de server gaat en dan weer terug komt met *raak*.

Het low latency streamen staat nog in de kinderschoenen. Er komen wel oplossingen die goed genoeg zijn voor de grootste groep gamers. Bijv. de controler van Google Stadia. Deze staat niet niet in verbinding met jou apparaat, maar rechtstreeks via wifi met de servers van Google om zo de input latency te verminderen.

edit: aanvullingen

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 17 augustus 2019 19:11]

Krijg je dan dankzij de lag tussen spelers onderling dan juist niet nog vaker dat ongeacht wie in real life als eerste de trekker overhaalde dat beiden dankzij shotguns dood zijn.
Waarom doen jullie net alsof ik dit allemaal heb bedacht. Dit waren de geruchten/plannen van Microsoft mbt xCloud sinds 2018.
https://www.eurogamer.net...re-than-one-next-gen-xbox
https://www.theverge.com/...-streaming-service-rumors

Het lijkt er nu op dat Microsoft zich focust op één console en streaming naar de mobiel. Geen streaming console voor dit moment.

Interview E3 dit jaar.
You've finally put a name on Project Scarlett and started talking about it. To me, that name sounds like Project Scorpio, a big beefy new console, singular. But last year Phil Spencer talked about new Xbox consoles, plural. What should we expect next year?

Matt Booty: Everything we're talking about - we talked about today. We're not talking about more than what we showed in the video, and what Phil talked about. Project Scarlett is our console plan headed into 2020.

You did say console not consoles plan there.

Matt Booty: Scarlett is our console plan going into 2020. What I'd like to share a little more relevant to my world on the game studios side, is what [Scarlett] will open up in terms of game design. Going all the way back to the early 2000s with streaming, what you do when things are streaming, even some ways Unreal Engine is architected to allow for certain things - going into a room through a little hallway - people have been designing games around load times for so long.

To be able to have the power, the SSD to unlock a new approach to game design... We're probably sitting on a pivot point in game design, when you add up the new console's speed and performance, what cloud streaming will offer up when all the instances of a multiplayer game are running in one location, what it means to be running a game in a data centre... all that in combination with some of the hardware stuff could be as big a transition as when we went from 2D to 3D.

Think when the first 3D console first showed up. A lot of games were 2.5D. It took a while for people to figure out, y'know, how do you make a fighting game in 3D? How do platformers work? I feel we're sitting on a pivot point equal to that because of what the hardware will unlock.
https://www.eurogamer.net...ite-and-the-lack-of-fable
Dat hangt zwaar af van je telefoon, maar als je een console maakt die veel krachtigere hardware heeft dan een huidige high-end smartphone, dan kun je kun je het streamen gewoon achterwegen laten. Die dingen, die een spel responsief laten lijken kunnen al prima op een smartphone. Het is het zware grafische werk dat er niet kan en daar is geen uitbesteding nodig.
Met z'n box, moet je dus als nog een apparaat aanschaffen die meer dan 100 euro of misschien wel 200 euro kost.
Ja en in ruil voor die uitgave krijg je dus een betere game ervaring. In een andere post heb ik gezegd dat Microsoft duidelijk een strategie heeft dat ze de miljard gamers willen laten gamen op XBOX "live" (dus een breed platform, apparaatonaffhankelijk). Keuze voor de consument hoort daarbij.

In de geruchten van 2018 werd er gesproken over meerdere consoles. Een hybride streaming console zat daar bij. Focus op dit moment is verlegt naar alleen project Scarlet. Ik vind dat verstandig omdat de markt nog niet klaar is voor brede streaming adoptie. Pinoieren met inhouse streaming of streaming naar mobile vind ik een grotere toegevoegde waarde dan een console waar de lag zo laag mogelijk is.

We geven 150 euro uit een een XBOX Elite controller. Om iets beter te gamen. Waarom dan niet een premium betalen voor een streaming device waarmee de game ervaring beter wordt. En met dat stukje hardware behoudt Microsoft ook een foothold in de huiskamer. Want Google, Amazon, Apple allemaal hebben ze hardware die consumenten in hun huiskamer plaatsen. Microsoft heeft alleen "domme" laptops.
Waar haal je die informatie vandaan over het gedeeltelijk lokaal en in de cloud renderen? Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen of ik mis informatie.
Wat er bij google stadia gebeurt is dat de controller direct met wifi verbonden is, dus direct met de server, in plaats van nog eerst naar de box te moeten en dan pas naar de servers. Dat verbetert de latency ietsjes. Maar je hebt nog steeds de vertraging van de compressie en afstand. Ik zou niet weten wat er anders op je console berekend zou worden, behalve misschien een interface.
Lokaal is nog altijd theoretisch het snelst. Qua reactietijd. En de beste beeldkwaliteit, maar via de cloud kun je dan wel krachtigere apparatuur gebruiken dus hogere in-game settings, maar de compressie en latency blijven een beperking.
edit: -1 is ongewenst, 0 is offtopic/ben het niet eens met je mening
0 is off-topic. Eens zijn heeft er niets mee te maken. Mensen die dat laten meewegen in hun moderatie mogen zich terug richting Twitter, Instagram en Facebook begeven waar ze "like" knopjes hebben.

In het pop-upje staat zelfs letterlijk:
Beoordeel objectief om nuttige en minder nuttige reacties te scheiden.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 18 augustus 2019 00:26]

Wat denk je van mensen die een tergend langzame verbinding hebben? Laten we nou niet doen alsof iedereen de beschikking heeft over 100Mbit verbindingen en het geld er niet voor hebben (bedenk je even dat iemand ook een jaar lang of wat spaart voor een console!) voor dergelijke verbindingen. Met een "streaming only"-console of dergelijks, benadeel je die klandizie.
Ja en die mensen maken geen gebruik van streaming diensten en zijn dus niet de doelgroep. Het is zo simpel.

Er zijn ook snelwegen ondanks dat er mensen zijn die geen auto hebben.
Klopt, maar die doelgroep waar jij het over hebt - hoe groot is dat nu daadwerkelijk?
We leven ook niet in een communistisch systeem waar iedereen in theorie althans hetzelfde krijgt. Niks verkeerd met een beetje harder/slimmer werken om jezelf een betere levensstandaard te laten ervaren.
Ik denk dat ze vooral wachten op wat Google Stadia gaat doen, mocht dat een success lijken, dan wie weet? Volgens mij is het nu nog erg vroeg, maar wie weet als internet snelheden wereldwijd beter worden (in sommige delen van Amerika zijn de snelheden nog bedroevend laag bijvoorbeeld), dan gaan we zeker weg van fysieke discs.
Google Stadia zou kunnen werken in een land als NL waar de bevolkingsdichtheid groot is en de internetsnelheden hoog. Hier in Zuid Frankrijk gaat dat niet lukken. Ik mag blij zijn als ik Netflix zonder haperen kan kijken en ook 4G is slechts 4G in naam
dan gaan we zeker weg van fysieke discs.
Dat horen we al zeker een jaar of 10. Eerst dat online stores fysieke discs overbodig zouden gaan maken, en nu weer over streaming. Maar ik zie het zo snel nog niet gebeuren. Er zitten gewoon een aantal nadelen aan die zeker voor mij een dealbreaker zijn.

Fysieke discs liggen in een winkel. Winkels kunnen onderling met elkaar concurreren. Winkels kunnen tweedehands discs verkopen tegen gereduceerd tarief. Met een download winkel is er vaak maar 1 aanbieder: de maker van het platform. De Microsoft Store, de Playstation Store, de App Store, de Play Store, etc. Allemaal aanbieders met een monopolie op hun platform. Zonder concurrentie blijven de prijzen gewoon altijd kunstmatig hoger. Komt nog bij dat winkels na een tijdje oude games tegen korting weggeven om plaats te maken voor nieuw aanbod. Dat zul je met downloads nooit hebben, want die nemen geen plek in en hoeven dus niet perse op korting. Zo heel af en toe doen ze wel eens sales, maar nooit op de games die je écht wilde hebben. Meer als lokkertje en verkapte reclame om je de duurdere te verkopen. Concurrentie is goed voor ons als consument en al die download stores maken dat kapot. Komt nog bij dat ik vrienden heb met dezelfde console en we gewoon games onderling kunnen lenen op disc. Gaat je met account-locked downloads niet lukken.

Downloads en streaming hebben beide een grote afhankelijkheid op een snelle betrouwbare internetverbinding. Als we alleen naar ons land kijken, is het internet meestal wel stabiel genoeg, maar snelheid laat vaak nog te wensen over. Ik ga op mijn 8mbit echt geen 50Gn games downloaden. Met een 10Gb day one patch moet ik m al een hele nacht aan laten staan. Ronduit irritant. Plus de afhankelijkheid die je creëert op de store. Als ze die stop zetten ben je je games kwijt. Die op disc blijven speelbaar (alhoewel meestal dan wel in een buggy versie zonder patches, en pure online games natuurlijk uitgezonderd). Bovendien is met games van 50Gb zelfs een 1Tb disc redelijk snel vol, terwijl een hoop consoles nog met kleiner komen. Daar passen minder dan 10 games op als de patches er ook nog bij moeten. En dan heb ik het nog niet eens over de privacy aspecten van clouddiensten in het algemeen gehad.

Nee hoor, discs blijven nog wel even. Niet voor niks hebben zowel Sony als Microsoft al aangekondigd dat de volgende generatie van hun consoles ook weer games op disc zullen ondersteunen. Je ziet hetzelfde met muziek: streaming groeit, maar ondanks die groei blijf een oud formaat als vinyl ook groeien. Er is toch gewoon behoefte aan tastbare objecten. Wellicht voor muziek sterker dan voor games, maar zolang ze de nadelen niet weten te fixen blijven die discs nog wel even. En ik ben bang dat ze het nadeel van hogere prijzen door het hebben van een store-monopolie niet op willen geven.
De Xbox One is volgens mij ook meer een entertainment systeem.
Je kan je TV decoder er aan hangen en door sturen naar de TV waardoor je tegelijk zou kunnen gamen en TV kijken. Je hebt internet, Netflix, media playback.

Geen flauw idee wat er verder nog meer in zit aangezien ik zelf alleen de gaming functionaliteit gebruik, maar je zou het dus een entertainment systeem kunnen noemen. Een alles in 1 box, soort van.
Oh, ik heb ook geen idee hoor. Ik weet alleen dat er op mijn oude (eerste generatie) Xbox One nog aansluitingen zitten hiervoor, ik ging er van uit dat dit dus hardware matig was gedaan.

Als dat inderdaad het geval is dan zou een streaming functie totaal niet logisch zijn inderdaad.
Microsoft lijkt de juiste lessen getrokken te hebben uit de launch van de XBOX One. De lange termijn visie van XBOX is duidelijk. Microsoft gaat mikt hoog en wilt dat de één miljard gamers die er zijn straks met via "XBOX live" gamen. Ik spreek hier duidelijk over een dienst (ik noem het XBOX-live, niet correct) en niet over één specifiek hardware platform. Of dat nu je XBOX console is. Je Windows 10 computer of je android telefoon met de XBOX app; het moet niet uitmaken want xCloud brengt de games wel naar jou apparaat toe.

Dit is de strategie voor de mainstream. Maar een nieuwe console lanceer je voor de hardcore gamer en die zitten niet te wachten op een verplichte streaming console. Net zoals de hardcore gamer niet zat te wachten op een XBOX One die je huiskamer veranderde in de beste TV/bisocoop/sport ervaring.

De geruchten leken duidelijk te hinten op een lancering van meerdere nextgen consoles. De krachtige console voor de hardcore gamer en de kleine goedkope hybride stream console voor de mainstream. Ik lees nu duidelijk dat die laatste hybiride console niet in 2020 wordt gelanceerd. In plaats van streaming verplicht door de gamers haar strot te duwen, tovert het bedrijf nu alle XBOX One S om tot een streaming device waarmee je games naar je telefoon kan streamen. Het geeft de gamer keuze ipv dat het iets oplegt en als de hardcore gamer na een paar jaar gewend is dan is de tijd ook rijp om midden in de generatie met een hybride streaming console te komen.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 17 augustus 2019 13:32]

De berichten van The Verge en Eurogamer waar je eerder naar refereerde wijzen allemaal naar Thurrot.com als enige bron van de geruchten over de "streaming only" console. Hoewel Thurrot.com doorgaans goed geinformeerd is over de plannen van Microsoft, zie ik niets concreets over deze streaming console naast Scarlett in hun artikel:
Since uncovering that little bit of info, I was able to dig up a few tiny bits of content about how Microsoft is developing its next-generation consoles. And yes consoles because right now, they are planning two different pieces of hardware.

First, Microsoft is building a traditional console that you would expect from the Xbox brand. I think it’s important to point this out so that those who prefer to have all their hardware locally, will have an option with the next generation Xbox.

As for specs for this device, that’s still not known at this time as it’s the early days of development for that piece of hardware. But what I am starting to hear more about is the second device, a streaming box that is designed to work with the company’s upcoming game streaming platform.

Scarlett Cloud as one person called it, is the game streaming service that we have all been envisioning ever since Microsoft showed off a demo game streaming at its all-employee meeting back in 2013. But this time, Microsoft has a path to bring it to market.

The second ‘console’ that the company is working on is a lower-powered device that is currently planned to ship with the next generation device that is designed for game-streaming. But the catch here is that Microsoft thinks it has figured out how to handle the latency sensitive aspects of gaming.

The cloud console will have a limited amount of compute locally for specific tasks like controller input, image processing, and importantly, collision detection. The downside of this is that it since more hardware is needed locally, it will raise the price of the streaming box but it will still cost significantly less than what we are accustomed to paying for a new-generation console which should help expand the platform’s reach.

And that is very important as Microsoft doesn’t typically make much money on the hardware sales but they do on things like Xbox Live, Xbox Gamepass, and game sales. If Microsoft can create a next-gen console that requires lower up-front payment and longer subscription payments (remember, all games will run in the cloud, so you will need to pay ‘something’ to access them), this is a huge win for Xbox and Microsoft.

The portion of the game that runs locally, some have referred to it as a slice or splice, means that the game is ‘running’ in two locations at the same time and utilizes Microsoft’s cloud to stitch it all together.

The benefit here is that Microsoft’s cloud platform reaches around the globe with data centers in every major market. This makes streaming the games platform available globally but this also likely means that it can run on any type of device. Of course, Microsoft would love you to buy their hardware but the company’s end-goal is that you can access ‘Xbox’ from any device, anywhere and Scarlett Cloud is looking to deliver on this idea.

One person familiar with Microsoft’s plans said that this may reduce latency in all aspects of the game as well. If a multiplayer game is using Azure as it’s central server, Scarlett Cloud console will be closer physically to the multiplayer server resulting in less latency.
Allemaal speculatie. Microsoft heeft nergens toegegeven te werken of te hebben gewerkt aan zo'n console.
Het zijn inderdaad geruchten. Ik heb dat ook in mijn reacties wel benoemd.

Wat het idee van een hybride console versterkt heeft is de uitspraak van Phill Spencer op de E3 2018.
He revealed that his team is “deep into architecting the next Xbox consoles
Dat Microsoft later zegt dat dit over de XBOX One S Digital ging gelooft niemand.

Feit is dat er stevig aan xCloud gewerkt wordt en er met zekerheid geen streaming console komt de komende jaren :P.
Wait, waarom klinkt het alsof de enige manieren met schijfje of alleen streaming zijn? Een console met een grote interne schijf zou je download-only kunnen maken, i.p.v. een disc tray toevoegen. Het toegevoegde nut van discs is er toch niet echt meer, aangezien de helft van de game alsnog gedownload moet worden, of een day-1 patch heeft van tientallen GBs.
Mensen willen nog steeds heel graag kunnen pronken met een kast vol spellen en het is nog steeds makkelijker te verkopen als je het spel hebt uitgespeeld. Dat de volgende speler dan vervolgens alsnog lang bezig is om alle patches te downloaden en te installeren is voor de verkoper uiteraard niet meer relevant en de koper vindt dat ook niet erg aangezien de koper van het 2e hands spel ook alle patches bij een nieuw spel had moeten downloaden en installeren.

geef mij maar gewoon download
Ik koop alles fysiek omdat ik het leuk vind iets tastbaars te hebben en er zit restwaarde in fysieke schijfjes, en niet in digitale downloads omdat je die niet kan verkopen als je die hebt uitgespeeld. Die games blijven eeuwig aan je account gekoppeld en aangezien je je account niet mag/kan verkopen is dat zinloos.

Daarnaast zijn fysieke discs net zo duur. Als ikeen game koop die nieuw is verschenen voor 60 euro kan ik die een maand later makkelijk voor 40 verkopen als ik er klaar mee ben. Dat maakte deze gaming ervaring ineens 2/3 goedkoper dan als ik de game digitaal had gedownload.
Ik zou als ik Publisher was de Retail om die reden compleet schrappen. Want ook al wordt je game grijs gespeeld door miljoenen als 1/10 ervan daadwerkelijk betaald dan is toch nog commerciële faal.
Nee. Als je in Mediamarkt, Saturn etc ligt dan bereik je een ander publiek en dat blijft bijzonder interessant voor de producten die niet alle aandacht krijgen. Zelfs als de doos allen een Steamkey bevat (zoals tegenwoordig vaak het geval is) is dat een markt die je anders niet bereiken kan. Je betaald als uitgever dan niets aan Steam he?

Blijf altijd onthouden dat de markt in Nederland niet die in andere landen is. Doosjes zijn in Duitsland, Spanje, Frankrijk nog altijd belangrijk. Afhankelijk van het product kan dat tot 50% van de omzet zijn. En in mijn ervaring en kijkend naar de sales die wij doen, is dat in de laatste 5 jaar niets veranderd. Volkomen stabiel. Een goed contract met Mediamarkt is nog altijd goed voor een paar miljoen omzet. Omzet die je ander gewoon niet hebt.
Ik combineer digitale downloads en fysieke schijfjes. De laatste zijn idd weer door te verkopen of uit te lenen. Voordeel van digitaal is dat er regelmatig leuke aanbiedingen voor zijn (evt via digitale tegoedbonnen en buitenlandse game stores).

En niet boeven wisselen van disc is ook wel makkelijk :)
Dat werkt alleen als je nieuwe games koopt. Ik koop ze digitaal want in een sale, en omdat MS je game bibliotheek laat delen kan ik de kosten delen. Dat scheelt heel veel geld.
Mijn ervaring is dat digitale games veel duurder zijn, althans in de Xbox-store. Regelmatig dat ik op Bol.com al een game voor 30-40 euro kan krijgen. Op de Xbox-store is deze dan nog keurig 69,99..
Dat is toch al aan het verdwijnen. Ik heb zelf een 50/50 mix op mijn Switch omdat de fysieke versie gewoon niet bestaat van bepaalde games.
Deze groep slinkt net zo hard hoor. Beetje hetzelfde als dat je steeds minder mensen met een kast vol cd's en dvd's ziet. Boeken houden een ander soort status. Hier op Tweakers kan dit beeld wat anders lijken omdat er meer "hardcore" gamers/verzamelaars tussen zitten maar de algemene trend is toch echt richting digitaal.

Zo lang ik als dat ik game gooi ik de hoesjes al weg. Altijd een verzamelmap of case gebruikt. Dus voor mij kwam digitaal als een oplossing. Heb volgens mij ook nog nooit een game verkocht of ik moet hem ergens gratis bij hebben gekregen en die niet wilde spelen.
Op zich lijkt het mij logisch dat boeken het nog altijd goed doen. Met het downloaden van een film/muziekwerk of game (uitgaande van dezelfde kwaliteit, wat helaas niet zo vanzelfsprekend is) is de ervaring identiek. Je hoort/ziet hetzelfde als bij de fysieke variant. Eventueel zelfs beter i.v.m. laadtijden vanuit SSD/HDD t.o.v. het fysieke medium.

Digitale boeken levert een andere ervaring op. Het enige dat hier nog overeenkomt is de tekst. Hoe het aanvoelt en eruit ziet wijkt hier af waarbij dit bij games e.d. niet het geval is.

Gezien ik voornamelijk op de PC games speel, download ik alles. Fysieke releases zijn daarbij veelal niet keer dan een doosje met een downloadcode (of beide). Ik kijk hierbij enkel nog naar het prijsverschil :)
Nu kan je pronken met je digitale collectie :P Als ik zie hoeveel spellen sommige kennissen van mij in hun steam-library hebben staan...

[Reactie gewijzigd door Robinho96 op 17 augustus 2019 10:07]

Hee zulke kennissen heb ik ook!

10,876
Games Owned

Echter pronken met je digitale Xbox of Switch collectie is dan weer wat lastiger...
Een paar GB downloaden met een rottige DSL verbinding van minder dan 1Mb/s is dan niet leuk meer. Hier in NL hebben we bijna allemaal een deftige up- en download, in de rest van de wereld is het op veel plekken en stuk slechter.
Zoals ik al aangaf, dat probleem heb je met discs nog steeds, want niet alles past erop en er wordt kort na release altijd een patch uitgebracht die erg groot is.
Maar dan als nog al krijg je een day 1 patch als nog, het scheelt je wel even een grote download die al op de schijf staat.
Was dat maar waar. Ik praat uit ervaring vanuit de publisher kant. In games development zie je met regelmaat dat voortschrijdende ontwikkeling ertoe leid dat je al je textures en sounds in een ander format wilt hebben kort na release van een product.

Ik sta dan altijd te schreeuwen in mijn kantoor maar kan niet ontkennen dat andere formaten gewoon beter zijn voor nieuwere grafische kaarten (AMD ik kijk naar jullie). Dus dan accepteer je maar dat je een doos hebt met een product waar de gebruiker vrijwel het hele product overnieuw moet downloaden. Dat is enorm pijnlijk maar er is heel weinig aan te doen.

Niet alleen met doosjes hoor. Een steam game dat ik regelmatig speel wilde vandaag een 100 gb update doen. Alle filmpjes waren in een beter formaat. Die had ik allemaal al eens gezien en de download was dus voor mij geheel nutteloos.
Toch gaat de rest van de wereld anders ook steeds meer voorruit. Ik woon in Spanje boven op een berg, en de laatste 18 jaar had ik idd een gaar 8mbit lijntje, maar sinds dit jaar ligt ook hier gewoon glasvezel tot in huis met 500/500
Het toegevoegde nut is er nog steeds en dat heet prijs, omdat je van de Sony of Microsoft store afhankelijk ben.
Op de pc kan je keys van zoveel websites kopen en daardoor vaak leuke prijs vinden, in de store van Sony/ms moet je maar hopen dat eens leuke aanbieding is.
Precies nog een goede reden voor ze om het wel te doen (tray weghalen)
Vaak vind je spellen veel goedkoper op schijf en al helemaal als je ze tweedehands koop, dus zie zeker wel nut, maar je kan ook Xbox One keys kopen, wat ook goedkoper is, maar je spellen zijn geen bal waard als je je Xbox One verkoopt, en je spellen los op Blu-ray in box zijn wel geld waard.
Je hebt ook sites die een aparte accounts geven. Dan kun je de games heel goedkoop krijgen.
Ze zijn 9/10 keer goedkoper als in de digitale store(losse keys zijn er bijna niet). Tevens kan je ze makkelijk verkoper als je er klaar mee bent. Of iets later giedkoop 2de hands kopen.
Microsoft heeft dan ook al de One S All-Digital uitgebracht, zonder optical disc drive.
Dat is all digital download niet full digital streamed.

Op de PS4 ben ik ook digital download bezig. Alle games komen bij mij van PSN.
Geen gezeur met opticals.

Streamed dan is de Clientside weergeven van Video stream en input en wordt de game in de cloud gerenderd. Tja dan ben je dus afhankelijk van latency en cloud capaciteit en ook belasting en dus drukte op internet.
Klopt, dat was precies wat ik aan gaf en was als reactie op ItsNotRudy zijn comment.
Nieuwe game digitaal is 70 euro. Op schijf 50 tot 55 euro.
Dat lijkt me normaal op dit moment. Als ze de digitale prijs verlagen snijden ze in de vingers van hun eigen partners. Als er morgen geen fysieke games meer zijn wordt het een ander verhaal.

Ze gaan alleen de marges op de console zelf flink moeten verhogen dan of zelf verkopen via hun site.
Niet als je de games in een buitenlandse MS store koopt. Mijn BF V Gold Edition was €35 voordeliger.
Of gewoon via cdkeys.com o.i.d. Begrijp niet hoe ze het doen, maar het is er vaak een stuk (!) goedkoper.
Ik weet niet hoe het via cdkeys.com gaat, maar via G2A.com was er een aantal jaar terug allemaal drama over gestolen keys, gestolen creditcards, etc.
Geen idee, nooit iets gemerkt van ongeldige codes of iets dergelijks.
Zoals ik toen had begrepen hadden bedrijven bewust besloten de Keys niet te deactiveren, gezien de playerbase hem dan zou flippen
Nieuwe game digitaal is 70 euro. Op schijf 50 tot 55 euro.
Nieuwe digitale game voor 70 euro kan ik multiplayer met m’n zoon spelen via game sharing. Op schijf zouden 2 games me 100-110 kosten.
Dan is het ideaal ja, maar denk niet dat de meeste meer dan 1 ps4 in huis hebben.
Het lijkt mij dan ook erg lastig om multiplayer xbox games te spelen op een PS4, maar wonderen zijn de wereld nog niet uit!
Vaak wel goedkoper hoor.
Tja je zegt het zelf al in je bericht. Het voegt niks toe de manier waarop het nu wordt gedaan. Maar dat betekend niet dat ze gewoon prima back to basic zouden kunnen gaan waarvan alles vanuit de disc wordt gespeeld, en alleen patches worden toegevoegd.

Heb liever dat dan dat ik altijd afhankelijk moet zijn van het internet om een game op te starten, je weet toch onderhand wel dat ze dit expres doen zodat je digitaal aankoopt. En dat is vrijwel altijd duurder dan fysiek via een webshop. Er zijn zoveel redenen om niet connected te blijven veel beter is.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 17 augustus 2019 10:03]

Een voorwaarde die ik altijd stel is dat het offline moeten werken, met een medium. Zo niet dan is het geen game maar een online-service waar je op kan gamen.
Het hele update-verhaal is onzin. Sinds wanneer moet een game noodzakelijk updates krijgen?
Klopt, als de game echt af is. Zouden updates ook niet hoeven.

Maar goed af en toe heb je glitches die misschien niet gezien werden bij de release. Dan is het handig.

Maar offline behoort bij mij toch echt tot een must. Ik neem vaak me PS4 mee op vakantie. En dan is het fijn om direct aan de slag te gaan. Nu doe ik vaak even van te voren updaten etc. Maar dat zou niet moeten.
Bij online verbonden platformen kan men bij Q&A beknibbelen. Gezien de update patching. Bij platformen die niet online kunnen. Moet game kwalitatief hoogwaardig zijn en is Q&A belangrijk want er zijn geen patch mogelijkheden. Q&A wordt dan met hogere prioriteit ingepland in de productie.
Ik heb et idee dat de programmeurs luier worden en denken van we patchen het later wel.
Of je de game nu wel of niet op schijf hebt, steeds meer games zijn zonder internet niet te spelen, koop jij zulke games dan ook niet?
Zolang online zijn in het spel geen rolt speelt: nee, want technisch overbodig. Sterke raakvlakken met machtsmisbruik en oplichterij, tegen mijn principes.

[Reactie gewijzigd door blorf op 17 augustus 2019 16:02]

Technisch overbodig gaat wel erg ver, zou een Destiny toch wel erg saai vinden als ik de enige op een map zou zijn. Veel spelen zijn helemaal niet gericht op een solo omgeving.
Wolfenstein bijvoorbeeld op de co-op na dan nu. Zou eigenlijk gewoon offline gewoon moeten op een schijf meer niet. Maar zelfs dan moet ik alsnog internet hebben is echt om te kotsen..
Als een game groter is dan 25-50GB moet deze updates krijgen vanaf het internet. Het past dan namelijk niet meer op een schijfje. FFXV is bijvoorbeeld al meer dan 80GB...
Tja vroeger was FF ook gewoon op 4 cd's maakte het voor mij nooit een probleem. Had altijd het gevoel er zit veel progressie in.
Want meer schijfjes kan niet? :O
Dacht dat console de Royalties belasten per optical. Dus MS cq Sony willen Multi optical games mijden.
Dus in de productie is er eis dat het op 1 schijf moet passen. Gezien de main platformen de online functie hebben. Kan de rest ook gedownload worden.
We zitten al over de drempel van 2 schijfjes met de grootte van sommige games, en dan nog de overhead van alles splitsen. Ik zit er zelf niet op te wachten om een DVD-box te moeten hebben om een spelletje te spelen. Daarbij nemen assets de meeste ruimte in (filmpjes, textures, audio) dus die moet je dan dubbel/driedubbel uitvoeren op elke disc, anders kan de game die niet meer aanspreken wanneer nodig. De toekomst moet over naar flashkaartjes, zoals de Switch dit doet (want dan heb je potentieel 250-500GB per cartridge), of naar downloads.
Overhead van alles te splitsen? haha die PS2-generatie mentaliteit toch.

Op de PC waren multi-disc games 15 jaar geleden zowat gemeengoed. Installatieproces doorlopen en de schijfjes even wisselen wanneer nodig gedurende die installatie en daarna enkel nog de 'play disc' nodig
Dat komt omdat op de PC men altijd achterliep. Toen DVD gemeengoed was werden er op de PC nog games op CD uitgebracht omdat niet iedereen een DVD-speler had :o. Ja dan moet je wel splitsen!!
Dat komt omdat op de PC men altijd achterliep. Toen DVD gemeengoed was werden er op de PC nog games op CD uitgebracht omdat niet iedereen een DVD-speler had :o. Ja dan moet je wel splitsen!!
Tja, de enige reden dat DVD en BluRay wat zijn doorgebroken, is door de PS2 en de PS3. Zonder die toestellen had ook bijna niemand een DVD/bluray speler in huis.

Daarbij zijn we al heel snel naar multi DVD zelfs gegaan.

Ook is de mediastandaard niet het punt van mijn comment. Rudy's argument dat je gemeenschappelijke resources op beiden schijven moet hebben is net een voorbeeld dat de PC nooit heeft achtergelopen, zelfs. De PC heeft al die tijd een (veel sneller dan een optical drive) harde schijf gehad waardoor je bijvoorbeeld in games als GTA San Andreas wel verder dan 10 meter kon kijken.
[...]


Tja, de enige reden dat DVD en BluRay wat zijn doorgebroken, is door de PS2 en de PS3. Zonder die toestellen had ook bijna niemand een DVD/bluray speler in huis.

Daarbij zijn we al heel snel naar multi DVD zelfs gegaan.

Ook is de mediastandaard niet het punt van mijn comment. Rudy's argument dat je gemeenschappelijke resources op beiden schijven moet hebben is net een voorbeeld dat de PC nooit heeft achtergelopen, zelfs. De PC heeft al die tijd een (veel sneller dan een optical drive) harde schijf gehad waardoor je bijvoorbeeld in games als GTA San Andreas wel verder dan 10 meter kon kijken.
x86 4ever toch? :+
-haalt met gruwel de FFVIII disc box uit de kast-
Hah. Zelfs FF XV is daar weer een mooi voorbeeld van: 50GB plaats op een Blu-Ray schijfje, maar daarmee kom je er weer niet. Op de PC is FFXV al snel 90 GB. LOTRO is schijnt ook zo'n beast
Drempel? Nee, een internetkabel inpluggen en identificeren bij je permanente betaalservice, plus het risico dat je dienst ermee ophoudt omdat ze er geen interesse meer in hebben is minder "drempel" dan schijfjes wisselen...
Moving the goalpost. Het kopen/downloaden van games vereist momenteel geen abo tot een permanente betaalservice. En het aantal games dat menig persoon 10 jaar later nog eens replayed is dusdanig klein dat het verwaarloosbaar is.

Als de dienst ermee ophoudt, moet je ervoor zorgen dat je games op je disk staan, dan zijn ze nog steeds aanwezig. De Wii Shop is er op een gegeven moment ook mee gekapt, en daar kon je je openstaande credits nog uitgeven en je games downloaden/transferren:
https://en-americas-suppo...ail/a_id/27560/p/604#s1q6
"Winnen"

Ok... Volgens mij neem je de discussies hier iets te serieus. En als je nu daadwerkelijk beweert dat het makkelijker is om steeds schijfjes te moeten wisselen in een disc tray dan een enkele download doen, dan bedank ik je voor het hartelijke vermaak en wens ik je veel succes met deze "discussie" "winnen". Ik heb in ieder geval m'n zegje gedaan, dus hopelijk vind je nog iemand :-)
Wait, waarom klinkt het alsof de enige manieren met schijfje of alleen streaming zijn? Een console met een grote interne schijf zou je download-only kunnen maken, i.p.v. een disc tray toevoegen.
...omdat Tweakers lekker inaccuraat is hier en doet alsof geen discs === streaming-only. Wat natuurlijk niet waar is. Microsoft heeft gemeld dat er geen console zou komen die enkel en alleen uitgerust is om te streamen vanaf xCloud, maar een Scarlette zonder schijflade is niks over gezegd geweest (hoewel je die niet moet verwachten, is het absoluut niet uitgesloten).
Nut van de disk is dat ik het kan door verkopen nadat ik het heb uitgespeeld. Dat kan ik helaas niet digitaal. Digitaal is ook vaak veel duurder.
Die Xbox zonder dvd is er al. Maar hier gaat het over streaming. Niet over downloaden.
Ik weet niet of je op de hoogte bent van alle geruchten en feiten rondom xCloud die sinds 2018 bekend zijn geworden. Alleen Microsoft lijkt zwaar te experimenteren met hybride streaming. Hierbij stream je zware "nextgen" games terwijl je simultaan ook de relatief krachtige hardware aan het werk zet om berekeningen uit lokaal te voeren. Deze combinatie moet de lag drastisch omlaag brengen.

Download-only consoles moeten, naast opslag wel over de juiste (dure) hardware bezitten om de games af te kunnen spelen. Een streaming device heeft alleen een input device nodig en snelle video-decoding.
Zelf dacht ik aan om de hogere doel gerichte AI via cloud of server te laten lopen. Ook omdat het niet in een 60fps loop hoeft, maar dat 10 of zelfs 2 fps loop zat is.
Die patches ben ik met je eens, maar de wereld is groter dan NL. Niet overal is internet snel en betrouwbaar of zonder data limieten.

Dan wil je gewoon zo min mogelijk downloaden.
Bedenk je ook even dat het niet toegestaan is om je account even door te verkopen met X aantal spellen. Wil je je console verkopen, willen de meesten ook graag even fysieke media d'r bij. Een paar enkelen die willen ook je account overnemen, tegenover de zovelen die tastbare media willen.
De download-only versie komt er al, dus hoeft ook geen discussie meer te zijn. Voor streaming-only heb je een verrekte goede internetverbinding nodig en is dus voorlopig nog helemaal niet aan de orde, misschien over 10 jaar..
Om eerlijk te zijn had ik dit wel zien aankomen, aangezien de Xbox One S All Digital bij heel veel mensen niet in de smaak is gevallen zie je toch wel dat veel gamers / mensen er nog niet klaar voor zijn.

Persoonlijk heb games liever fysiek dan digitaal, maar zie ik zelf nog te veel problemen met games via streamen. Dat baseer ik dan op de stabiliteit van internet, bij ons in de straat valt Ziggo toch wel regelmatig uit en is ADSL geen optie.

[Reactie gewijzigd door linksquest op 17 augustus 2019 10:11]

Binnen no time zijn mensen daar klaar voor. Netflix zag in het begin ook niemand zitten en is nu niet meer weg te denken.
Grote verschil is natuurlijk dat bij gaming je latency erg veel aandeel heeft in de ervaring. Als je Netflix film of serie 10 seconden moet bufferen ipv 5 dan stoort niemand zich daaraan. Als je je tegenstanders in een online game na 1 seconden ziet ipv 0,5 seconden, dan maakt dat wel een verschil.
Dit is inderdaad precies wat ik bedoelde, ik heb zelf ook Netflix en als het even duurt met laden dan is het niet erg, maar bij schietspellen of platformers kan dat veel verschil maken.
Ik ben zelf eigenlijk wel dik tevreden met de All Digital in combinatie met Game Pass. De aanschaf-prijs is goed te overzien, qua content ben ik positief verrast met wat er te vinden is, en hoe vaak er nieuwe content verschijnt voor de game pass, en zeker omdat je een aantal games ook nog eens op je pc kan spelen met hetzelfde abonnement zie ik nog weinig nut voor fysieke media aan te schaffen, disks die beschadigd raken of kwijt raken etc. Alleen jammer dat je daardoor geen gebruik kan maken van een een hoop aanbiedingen omdat die alleen op fysieke media geldt.
laatst een azure presentatie bijgewoond van microsoft. Zowel microsoft amazon en google kunnen de datacenter's haast niet bijbouwen om aan de wens te voldoen. Het lijkt mij logisch dat de prioriteit momenteel dan ook ligt op servers en dat ze de "beperkte capaciteit" niet gaan inzetten op xbox streaming.
Is toch vrij logisch?
Als je voor streaming gaat wil je dat doen op een apparaat dat je al hebt, een laptop, telefoon, TV etc.
Dan heb je geen console meer nodig.
Je geeft een stukje eigen beheer uit handen voor de flexibiliteit van het op elk medium kunnen benaderen van muziek/films/series en in de toekomst dus ook games.
Och, volgens mij begrijpen ze het dondersgoed. Net zoals ze begrijpen dat fatsoenlijk internet nog lang niet voor iedereen beschikbaar is.
Inderdaad, vergeet niet dat wij in NL zitten en dat onze internet dekking nog altijd vrij bijzonder is.
Waarschijnlijk, maar de vraag is vooral hoe laat laat zal zijn want vroeg is het nog zeker niet, in ieder geval niet voor een groot gedeelte van de wereld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True