Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft start publieke test xCloud-gamestreamdienst met vier games

Microsoft start de publieke test van zijn Xbox xCloud-streamingdienst voor games in drie landen en met vier games. Android-gebruikers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea kunnen de dienst vast uit proberen.

De test start met Halo 5: Guardians, Gears 5, Killer Instinct en Sea of Thieves. Gebruikers hoeven deze games niet in bezit te hebben om mee te kunnen doen. Microsoft belooft het aantal games uit te breiden gedurende de test.

Gebruikers in de drie landen kunnen zich aanmelden en in de komende weken stuurt Microsoft uitnodigingen om mee te kunnen doen. Het gaat in eerste instantie om een beperkte groep, maar Microsoft belooft deze in de komende tijd gefaseerd uit te breiden. Over het uitbreiden van de publieke preview naar andere landen meldt het bedrijf niets.

Gebruikers dienen een smartphone of tablet met Android 6.0 of latere versies en met minimaal bluetooth 4.0 te hebben om mee te kunnen doen. Daarnaast is een Microsoft-account en een Xbox One Wireless Controller vereist. Microsoft adviseert een smartphonehouder voor de controller te gebruiken. In Korea kunnen alleen klanten van SK Telecom mee doen, in de VS en het VK werkt Microsoft wel samen met T-Mobile en Vodafone maar gebruikers hoeven niet bij die providers te zitten.

Microsoft kondigde Project xCloud vorig jaar aan en in de afgelopen tijd testte het bedrijf de dienst met eigen medewerkers. Uiteindelijk moeten alle Xbox One-games via de dienst op onder andere mobiel te spelen zijn.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-10-2019 • 07:48

62 Linkedin

Reacties (62)

Wijzig sortering
Ben benieuwd, de cloudgaming dienst die ik nu heb heeft toch moeite met 4K over wifi.
Dat beloven al deze diensten dat het allemaal goed werkt...
Tja, ligt het dan aan de dienst of aan jouw infrastructuur? De dienst mag nog zo goed zijn als maar kan, als jouw verbinding het niet aankan, dan sta je weer aan het begin.

Als ik een 4k video wil streamen, ergens op het platteland waar er maar met moeite 3G voorhanden is, moet ik niet veel klagen dat de dienst niet goed werkt.

Maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat jouw infrastructuur perfect werkt en het inderdaad aan de dienst ligt ;)
Nou gewoon een standaard ziggo WiFi modem ;)
Overigens aangevuld met 2 access points.
Alleen de 5Ghz alleen op het modem zelf aan gezet maar die 2 access points zijn er naderhand pas bij gekomen.
Zou graag nieuwe bekabeling laten trekken zodat de access points ook een goede kabel hebben denk dat het dan iets verbeterd.
Wellicht slim om niet gebruik te maken van WiFi maar gewoon LAN. Overigens ontdekte ik vorige maand dat Ziggo mijn internet afknoop. Doen ze wel vaker bij hoog data verbruik maar los daarvan is 4K streaming iets heel anders voor gamen dan het is voor je Netflix app. Verwacht voorlopig absoluut geen 4K Cloud gaming. Ook Stadia kan dit niet leveren zonder latency issues. Met glasvezel zou het wellicht nog kunnen maar op je wifi thuis absoluut niet slim en kun je overigens niet mee gamen via de cloud. Zelfs op je Playstation of Xbox One is er latency thuis op wifi zonder cloud functies. Kijk maar naar fighting games online. Zit veel frame delay in zelfs via Lan puur omdat bijna nooit beide partijen een stabiele en snelle internet verbinding hebben. Nou is het mooie dat Microsoft vrijwel de beste servers ter wereld heeft waarvan Azure en grote datacenters van Xbox en ga ik er vanuit dat bij xCloud het grotendeels draait om je eigen verbinding maar als je wifi gamed of een adsl aansluiting hebt gaat dit niet werken. Google Stadia en xCloud zouden overigens ook op LTE blijken te werken maar daar speel je absoluut geen fighting games, race games of shooters mee. Bij lange na niet. 5G zal dit waarschijnlijk wel oplossen!
Ja heb ik voor mn cloudgaming "kastje" wel maar die is gekoppeld aan een accesspoint die via het stroomnetwerk is gekoppeld.
Er liep geen netwerkkabel naar zolder maar alsnog merk ik dat dat voor 4K zelfs te licht is.
Gebruikers hoeven deze games niet in bezit te hebben om mee te kunnen doen.
Lijkt me logisch. Een dienstverlening en onderdelen daarvan kan je niet bezitten als enkel gebruiker.
Zo logisch is het dus niet, bij Google Stadia bijv moet je games wel gaan kopen.
Behalve dat je niets koopt. Het is niet alsof de spellen van jou blijven zodra Stadia ooit niet meer bestaat.

Je geeft éénmaal geld uit om aangeleverde dienstverlening uit te breiden. De reguliere kosten van de dienstverlening blijf je betalen.

In praktische zin (wettelijk laat ik even buiten beschouwing) is dit anders dan bij spellen die je voor je eigen computer koopt, zolang die spellen maar geen verplicht online component hebben of zolang dit component er maar uitgesloopt kan worden. Deze spellen kan je (opnieuw, praktische zin) wel daadwerkelijk bezitten, en daarmee zelf de volledige controle houden over waar je wat wanneer en hoe speelt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 oktober 2019 09:57]

beetje gemierenneuk, maar ook die spellen voor je lokale computer/console bezit je niet, je koopt een licentie om het betreffende stukje software te mogen gebruiken.
Praktisch heb je spellen in je bezit. Je hebt ervoor betaald en niemand kan op afstand ze afnemen. Het is in Nederland onwaarschijnlijk dat een rechter zal oordelen dat je een zelf gekocht spel (op fysiek medium/offline, onafhankelijk van een dienstverlening) niet meer mag spelen omdat het tot een rechtspraak zal komen. Zelfs als het tot een rechtspraak zou komen is er een kans dat een rechter het zou zien als onredelijk. Een EULA gaat daar niets aan veranderen, zeker niet als deze pas gepresenteerd werd na aanschaf.

Dit was de reden dat ik de wettelijke discussie buiten mijn reactie liet. Je bezit een spel in praktische zin als je zelf toegang hebt tot de volledige programmacode zonder online dienstverlening, in tegenstelling tot Stadia.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 oktober 2019 11:00]

We weten natuurlijk niet hoe de toekomst er uit komt te zien betreffende Stadia. Zou zomaar eens kunnen, dat Google zegt (als Stadia over X jaar offline gaat) "hier zijn al je games en hier is een launcher, zodat je ze offline kan blijven spelen".

Het is wat voorbarig om nu al te zeggen dat je spellen weg zijn, als Stadia stopt.
"hier zijn al je games en hier is een launcher, zodat je ze offline kan blijven spelen".
Zolang dat niet met uitgevers van die spellen is afgesproken dan gaat dat niet gebeuren. Het is onwaarschijnlijk dat Google dit afspreekt (en uitgevers daarmee akkoord gaan), anders hadden ze het al bekend gemaakt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 oktober 2019 12:08]

Steam heeft toch ook een functie, waar je je spellen offline kan backuppen en nog steeds kan spelen? Zie niet in waarom dit dan niet bij Stadia zou kunnen èn waarom uitgevers hier iets over te zeggen zouden hebben?
Wel raar om te adverteren met een race game in da afbeelding als dit geen onderdeel is van de eerste 4 games. Want dit is net een van de moeilijkste games om via een streamingplatform aan te bieden, daarvoor is de latency net heel belangrijk.

Dus het had wel gedurft geweest als ze direct met een racegame zouden beginnen.
Het is een advertentie voor de dienst, niet voor de test. Ze zeggen dat ze het aanbod tijdens de test gaan uitbreiden. Niet zo gek dat ze niet direct met het lastigste soort spellen gaan beginnen, want dan schreeuwt iedereen meteen moord en brand dat het niet werkt.
Ik ontdekte dat laatst ook toen ik steeds te laat remde bij F1 time trial, ondanks dat ik volgens de visual breaking assist op tijd remde. Het vervangen van m'n VA monitor door m'n oude TN monitor maakte veel verschil!
Zelf ben ik niet geïnteresseerd in het cloud aspect van xCloud, wel ben ik zeer geïnteresseerd in eventuele verbetering met betrekking tot streaming vanaf je eigen console.
Microsoft adviseert een smartphonehouder voor de controller te gebruiken.
Hopelijk komen hierdoor meer en betere smartphonehouders uit.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 15 oktober 2019 08:07]

Heerlijk. Ik maak ook dankbaar gebruik van Playstation Now. Geen geklooi meer met alles mee zeulen naar m'n vakantie adres. Gewoon Surface bookje mee en klaar.
ik ben een absolute leek op console-gebied hoor.. dus ik zat even te kijken naar het aanbod bij PS Now. Wat mij direct tegenstaat is het regeltje "Beschikbaar tot 2 januari 2020" onder de blockbusters.

Wordt dit de nieuwe manier van gaming? Dat wil je toch niet?
Waarom niet? Wat nog gespeeld wordt blijft gewoon beschikbaar. Wat niet meer gespeeld wordt loopt het risico uit de het assortiment verwijderd te worden. En dat is prima. Mocht je het spel toch nog willen spelen dan trek je hem ergens uit een budgetbak, of bestel je hem online. Al heb ik die behoefte nooit gehad. Al mijn oude games liggen te verstoffen, om ze nooit meer te starten. Er komen teveel nieuwe games uit, om me nog te interesseren in oude games. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als er vraag naar is komt er vanzelf een aanbod. Dus als mensen oude zooi willen spelen zal er echt wel een streaming service daar op inspringen.
Is het niet zo dat wanneer je die games download naar je PS4, dat ze beschikbaar blijven? maar voor streamen verdwijnen? Het lijkt me ook dat ze natuurlijk op een later moment ze nogmaals aanbieden maar dan definitief vast in het assortiment.
Die budgetbak gaat juist verdwijnen door dit soort diensten.

Je kan nu menig game al niet meer offline spelen door kut DRM of online omdat de servers niet online zijn, en al helemaal kapot ergelijk is dat ze geen server tools uitgeven daarna voor longevity van een game.

Laat mij maar meesleuren, ben ik niet afhankelijk van "doen de servers het?". Alhoewel ik Steam gebruik prefereer ik de optie zoals GoG dat heeft. Gewoon lekker je eigen spellen bezitten.

Dat licentieargument is achterhaald.
Ik zie voor mijzelf geen toekomst in dit soort oplossingen. De paar spellen die ik speel, speel ik vaak erg lang. Sommige al 4-5 jaar.
Als je dan zo'n abbo, voor dezelfde doorlooptijd van 5 jaar , afneemt en je betaald zeg 5,- per maand, ben je in totaal 300,- kwijt.
Dan moet ik minimaal 6 spellen spelen om dat eruit te kunnen halen.

Als ik dan ook nog kijk naar mijn ervaring die ik heb met de steam link op mijn intern (toch vrij high end mesh en volledig dekkend ) netwerk, dan heb ik toch nog steeds regelmatig artifacts wat gewoon de speelplezier wegneemt en ik dus de steam link laat liggen. Je blijft toch afhankelijk van een extra laag infrastructuur wat potentieel erg frusterend kan zijn als dit zijn taak niet waarmaakt.

Het lijkt een uitkomst doordat iemand je de hoge hard en software kosten afneemt en theoretisch overal kan gamen. Maar uiteindelijk is het gewoon een nieuwe manier van bedrijven om games voor onbepaalde termijn, maandelijks geld op te laten leveren. En hoe meer bedrijven dit soort diensten bouwen, hoe meer gefragmenteerd het aanbod raakt, waardoor grootafnemers genoodzaakt zijn om elke maand flink wat geld af te tikken.
Hoewel ik technologisch gezien de streaming diensten erg interessant vind, maak ik me ook zorgen over de invloed op onze cultuur. Zowel praktisch als filosofisch gezien.

Ten eerste kun je de streamingdiensten zien als een uitbreiding van het copyright. Onder copyrightwetgeving heb je bepaalde rechten zoals het maken van backups en de belofte dat een werk na een bepaalde periode z'n bescherming verliest en beschikbaar wordt voor iedereen. Streaming diensten maken dat vrijwel onmogelijk, want niemand heeft nog een kopietje thuis liggen. Ik vraag me wel eens af wat de archeologen en geschiedkundigen van de toekomst van deze periode gaan denken, waarin alle cultuur opeens achter slot en grendel zit. Ik vond het al belachelijk dat de kinderliedjes die mijn bejaarde vader op de basisschool leerde nog steeds copyrightbescherming genieten en niet (her)gebruikt mogen worden.

Ten tweede maak ik me zorgen over vernauwing van het aanbod en censuur. Kijk bijvoorbeeld naar hoe verschillende organisaties reageren op druk vanuit China rond de protesten in HongKong. Een stel van de grootste bedrijven ter wereld valt nu al op z'n knietjes om maar geen ruzie te krijgen met China. Dan kunnen we hier wel vrijheid van meningsuiting hebben, maar daar heb je niks aan als er geen platform is om je mening te uiten. Denk ook aan hoe Apple z'n producenten aanspoort om rekening te houden met China en geen gevoelige onderwerpen aan te snijden. En als China z'n censuur weet door te drukken zullen andere landen ook hun lokale wetten willen doordrukken. Als China, Rusland, en Saudie-Arabie dat allemaal doen blijft er geen enkel sappig onderwerp meer over om te filmen en krijgen we alleen nog Disney familiefilms te zien.

Dat wordt versterkt door de consolidatieslag die er aan zit te komen. Op zo'n beetje ieder gebied zien we dat er online één grote winnaar is en de rest marginaal is. Weliswaar zitten de videostreamers momenteel in een fase van versnippering na het initiele succes van Netflix, maar ik verwacht dat over een paar jaar al die diensten weer worden samengevoegd of overgenomen. Als er eenmaal een duidelijke winnaar is dan zal die vroeg of laat gaan bezuinigen op nieuwe producties om zo de winstmarges te verhogen. Zonder concurrentie hoef je de kwaliteit immers niet te bewaken.

Ten slotte vraag ik me af wat de invloed op onze geest is van het feit dat we steeds minder eigen bezit hebben maar steeds meer huren. Alles is van anderen die de regels maken en die met technologische maatregelen afgedwingen. Eigendom en eigen verantwoordelijkheid bestaan haast niet meer in die wereld. Al onze acties en behoeftes worden continu gemonitored en via reclame en "nudges" bijgestuurd. Games zijn wat dat betreft helemaal "gevaarlijk" omdat er zo ontzettend veel mogelijkheden zijn om je gedrag te monitoren, te testen en te sturen met (fictieve) beloningen en straffen.
Hoop dat deze dienst snel in Nederland uitkomt ik begrijp niet waarom mensen niet gewoon met de tijd mee kunnen gaan ik vind streaming diensten juist erg fijn.

Netflix: Betekend voor mij niet meer downloaden dit geld dan ook gelijk voor games en muziek uiteraard heerlijk gewoon je hoeft ook niet meer te wachten maar goed als je wilt heb je dus de functie deze te downloaden zodat je zonder internet deze functies kunt gebruiken.
Er zitten wel nog grote voordelen aan games kopen bij bijv Steam of Gog in plaats van streamen (stuk goedkoper/handiger als je games over de jaren heen speelt of games koopt in de sale) en het lijkt mij ook dat het geen opties voor mods of extra ini settings oid geeft. Aan de andere kant is het wel een voordeel dat je zware spellen kan spelen op een ultrabook oid, dus dat is wel handig (en in sommige gevallen voordeliger als je veel nieuwe titels wat korter speelt).
Hoe dan ook, lijkt me dat Steam en Gog etc toch wel blijven bestaan dus voor iedereen wat.
Je neemt geeft alleen aan wat je wilt zonder enige vorm van onderbouwing.

Ik sta in dit geval lijnrecht tegen over jou. Ik heb een high End telefoon en zou daar graag zonder extra hardware best wel dit soort spellen willen spelen in abonnementsvorm.

:edit Ik heb geen andere apparatuur die deze games op een goede manier kan streamen. Zoals ik hieronder al aangaf. Zelfs www.tweakers.net heeft al lag...beginnend bij de eerste letter e.

[Reactie gewijzigd door jqv op 15 oktober 2019 08:10]

Je neemt geeft alleen aan wat je wilt zonder enige vorm van onderbouwing.
Ik denk dat ik die wel kan invullen. Je stelt je op deze manier steeds meer in een positie, dat je minder te zeggen hebt over wat je hebt gekocht. Je huurt je spellen en je kunt deze spelen bij de gratie van de leverancier van het product. Dat klinkt negatief en misschien bedoel ik dat ook wel een beetje zo. Je bent namelijk afhankelijk van hoe lang een spel ondersteunt wordt. Kijk naar bijvoorbeeld Netflix. Iedere maand verdwijnen er films en series van het platform. Dat ga je hier ook krijgen. Als je favoriete spel verdwijnt, dan heb je niets meer. En als deze ontwikkeling door gaat, dan loop je het risico dat straks spellen helemaal niet meer in de winkel te krijgen zijn. Ik speel regelmatig oudere spellen. Mijn all-time favorite is The Maze of Galious op de MSX2 uit 1987 met een goede tweede in de vorm van Metal Gear (ook uit 1987). Ik merk trouwens dat ik mijn MSX wel vaker nog gebruik. Ik blijf het leuk speelgoed met een aantal leuke titels vinden. Genres die je tegenwoordig op deze manier niet meer ziet. Ik weet zeker dat we over dertig jaar niet veel meer van de spellen van vandaag kunnen spelen, puur omdat zaken als activeren niet meer mogelijk is. (of je moet naar een crack). Dat vind ik wel jammer.
Leuke argumenten, maar dat zegt nog niks over de uitspraak Ik hoop dat deze game stream diensten allemaal keihard falen
Natuurlijk kan het je ding niet zijn, maar het is verdomd egoïstisch om dan maar te hopen dat ze falen, wellicht zijn anderen wel voor een dergelijk model te porren.
Ik denk dat jij de gevaren van zulke diensten niet snapt voor de game industrie in zijn algemeen. Ik heb mijn originele reactie aangepast en lees die maar eens.
Als je eens leest waar ik op reageerde.

En dat jij een originele reactie plaatst, maakt dat nog geen waarheid. Daar ga je even aan voorbij.

Echter ondersteun ik wel een aantal opmerkingen van je.
Zoals verdwijnen van games. Jammer maar waar, maar dat weet je van te voren. Hoe vervelend het ook is.
Dat winkels leeg komen te staan omdat spellen alleen digitaal zijn. Alleen zie ik daar geen probleem in.
Nee je moet nog verder doordenken. Veel mensen blijven hangen op het stukje van waar de verkoop plaats vind. Maar denk nou eens nog verder.

Wat als er straks 2 of 3 of in een heel erg geval 1 grote speler straks de hardware eisen van games gaan bepalen, dan is toch de innovatie zoek? Google gaat straks hardware eisen stellen aan game developers want die willen niet telkens hun hele farm weer van nieuwe hardware voorzien. Zo krijg je 5 jarige hardware iteraties en geen enkele game zou meer vooruitstrevend zijn omdat er enkel nog binnen de gestelde kaders van de grote game streaming diensten ontwikkeld kan worden.

Ja dat straks Google of Microsoft of wie dan ook enkel nog het enige verkooppunt wordt en de overige verdwijnen is zeker een probleem. Maar dat is mijn inziens nog lang niet het grootste probleem. Het is juist hun monopolie straks op hardware vereiste en innovatie welke straks het echte grote probleem wordt!

Stel ik ontwikkel een game welke gebruikt maakt van een veel betere graphics API met een totaal nieuwe bijbehorende GPU. In een vrije open PC markt kan ik deze gewoon verkopen hoe ik dat wil. Als straks niemand meer PC's thuis heeft staan en alles via Streaming diensten verloopt. Hebben Google / MS dan uberhaupt intresse? Het gaat ze namelijk veel geld kosten om hun hele server farm te upgraden met mijn nieuwe bedachte hardware. Naast dat hun al waarschijnlijk exclusiviteits deals hebben met bijvoorbeeld een Nvidia. Het klinkt misschien heel erg ver gezocht, want wie ontwikkeld er nou een nieuwe GPU? Maar ik kom nog uit een tijdperk dat de eerste GPU's precies zo op de markt kwamen, gemaakt door een of andere klein bedrijfje genaamd Nvidia waar nog nooit iemand van had gehoord. Zelfs de grote reuzen als Intel zagen er toen geen heil in. Iets waar ze vandaag de dag nog altijd veel spijt van hebben. Innovatie kan onverwachts uit elke hoek komen, maar innovatie is iets wat grote tech reuzen niet willen want innovatie is hun grootste gevaar. Zij zullen hun systemen dan ook zo inrichten dat innovatie niet mogelijk is en alleen gestuurd vanuit hun kant kan komen. Iets waar ik als vrije developer zeker nooit voor zou zijn! Ongeacht welke voordelen hun diensten ook opleveren.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 oktober 2019 13:09]

Ik vind het maar raar dat dat argument steeds maar aangedragen blijft worden, heb je dat probleem ook met Spotify en Netflix? Waarom zou het voor games anders zijn?
Hoe meer ik dit soort discussies lees hoe meer ik tot de conclusie kom dat gamers maar een stel ouderwetse mensen zijn. Oh wee als er wat verandert

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 15 oktober 2019 08:43]

Ja dat probleem hebben ik & anderen ook bij spotify & netflix. Precies zoals hij al benoemt, series die verdwijnen van netflix ondanks dat misschien die specifieke series zijn waarom je voor netflix betaald. Of uberhaupt series die gewoon nergens te streamen/te kopen zijn omdat ze 'oud' of niet populair zijn geworden.

Desondanks zie ik niet waarom game streamings diensten niet gewoon naast de huidige vorm van games kunnen bestaan... Sure het kost allemaal geld, maar het verlaagt ook de drempel om te gaan gamen (geen hardware investering wat de grootste initiele kostenpost is), waardoor er ook weer een groter publiek aangetrokken wordt en dus weer meer geld mee verdiend wordt.
Desondanks zie ik niet waarom game streamings diensten niet gewoon naast de huidige vorm van games kunnen bestaan.
Maar wie zegt dat dat niet gaat gebeuren dan? Volgens mij heeft Microsoft al duidelijk aangegeven dar fysieke games gewoon blijven bestaan
Denk niet dat je een high end telefoon nodig hebt voor wat I/O en streaming :)

Maar er is zeker een markt voor streaming game diensten, in mijn omgeving genoeg mensen die af en toe een spelletje spelen maar daar geen 'dure' console of pc voor willen aanschaffen.

Ikzelf zou ook zo instappen op stadia, ware het niet dat ik nog steeds een nerd ben die het leuk vind om zo nu en dan wat te sleutelen aan een pctje , maar met de tijd ga ik er ook aan geloven.
Ik was niet duidelijk.
Naast mijn high End telefoon hen ik verder weinig dat deze games kan weergeven.
Het zou op mijn laptopje kunnen, maar die heeft al lag als je www.tweakers.net opent.
Dus jij koopt in de winkel binnenkort jouw games als Blu-ray? De nieuwe CoD wordt naar verluid namelijk 150GB+. Alle games die je nu nog fysiek koopt (op de Nintendo-games na) zijn al verkapte download-disks.
Het gaat niet om het fysieke. Ik ben overigens best fan van de goede oude PC game dozen, maar dat terzijde.

Denk eens na.
Wil je echt dat Google straks bepaald welke games je speelt, hoe je gamed, waar je gamed en hoe duur dat is? En wil je straks dat Google bepaald hoe developers hun games ontwikkelen, welke voorwaarden deze aan moeten voldoen en wat de bovengrens is van het hardware gebruik?

Als straks Google de enige grote speler is en zij game developers bijvoorbeeld een voorwaarde opleggen van dat een game niet boven de 60% GPU gebruik van een GTX 1060 uit mag komen. Denk je dat dat goed is voor de game industrie en de innovatie hiervan? Dit zijn nameljk helemaal geen rare voorwaarden. Lijkt mij een vrij normale eis als je een game cloud platform beheert en je met resources aan het jugglen bent.
Ik zeg nergens dat ik voorstander ben van de Google Stadia of een andere "cloud-oplossing" om te gamen. Ik denk wel dat er zeker een markt voor is, alleen zitten jij en ik in een andere doelgroep. Het is een beetje hetzelfde als de tijd dat je een telefoon kon leasen. Je betaalde alleen je maandbedrag, maar je had de telefoon niet. Voor mensen die geen waarde hechten aan het daadwerkelijk "hebben" van een voorwerp of bijvoorbeeld af en toe een spelletje spelen is deze dienst wél een uitkomst, want je hoeft geen grote investering te doen.
Zie het een beetje als dat iedereen een smartphone leased en dat dan de leasemaatschappij vervolgens de innovatie van deze smartphones tegenhoudt omdat dit financieel in hun voordeel is. Alleen kan je als klant geen kant meer op, omdat inmiddels alle andere opties van het bezitten van een smartphone verdwenen zijn.
Waarom de haat? Niemand pakt je spelletjes of computertje af en voor anderen kunnen dit soort diensten juist een uitkomst zijn.
Als dit soort diensten veel succesvoller zijn dan de losse verkoop kan het op lange termijn zeker wel mijn spelletjes en computertje afpakken. Waarom zouden game publishers nog stand alone producten verkopen, als de levering via streaming vele malen meer oplevert? Als dit een success wordt kan het zeker wel een vervanger zijn voor de huidige manier van gamen.
Als dit soort diensten veel succesvoller zijn dan de losse verkoop is het blijkbaar wat een groot gedeelte van de markt wil, niet? Sterk stukje marktonderzoek dan, of je het er nou mee eens bent of niet.

Ik ben ook niet van het streamen, alles behalve, maar als dit het is? Dan is het zo. Ik ga er voolopig niet mee in zee, maar ga eindelijk eens beginnen aan de honderden kei goeie games aan backlog die ik vanaf de jaren 80 gemist heb. Kan ik de rest van mijn leven mee vooruit.
De markt wil dat op financiële basis (scheelt een game PC van +/- 2000 euro). Echter het verleden laat zien dat beslissingen op basis van een financiële grondslag niet altijd de beste beslissingen zijn.

Het gros van de markt voorziet helemaal niet wat voor problemen dit soort Streaming diensten op lange termijn zullen verzorgen. Zij denken HA kan ik eindelijk de nieuwste games lekker spelen. Begrijpelijk want ook deze streaming diensten zelf zullen de nadelen niet omroepen. Ik hoop dat het gros van de mensen verder kijkt dan hun financiële neus lang is, maar ik vrees het ergste.
Tja. De beste systemen winnen het niet altijd. Betamax was ook veel beter dan VHS maar toch werd het VHS. De consument bepaald uiteindelijk wat ie wil. Als er echt geen interesse is in dit soort diensten gaan ze falen. Maar waarschijnlijk wordt het groot.

Voor mij is het niks. Ik heb niet veel games of films, maar die ik heb worden over de jaren wel vaker bekeken. Ik ben ouderwets genoeg dat ik nog een doos met een handleiding enzo wil hebben :)

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 15 oktober 2019 15:36]

Het gaat me niet alleen om het bezit. Maar ook om wie bepaald.

Nu bepaal ik hoe ik mijn game maak, wat het doet, waar en hoe ik het verkoop. Met een streaming dienst wordt dat straks allemaal voor jouw bepaald en mag je als game ontwikkelaar alleen nog opereren binnen het kader van deze dienst. Een perspectief waar niemand naar toe wil, maar we op basis van financiële keuzes wel heen zullen gaan.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 oktober 2019 11:27]

Je noemt steeds innovatie, maar dat is sowieso al een probleem met aAa bedrijven.

Wat ik wel zeker zie gebeuren is dat de game met oog op streaming wordt ontwikkeld aka nog meer lootboxes, nog een laag DRM etc etc.

Dit is geen goede ontwikkeling in deze vorm, en zou echt tege gewerky moeten worden

Als Google nu aanbied dat jij je bestaande games kunt uploaden, of via Steam kan inloggen..Dan zou het nuttig zijn
Dat ligt ook aan de abonnementsvorm lijkt me?
Bij dit soort diensten betaal je doorgaans een X bedrag per maand waarmee je vrije toegang hebt tot de beschikbare games. Dat er af en toe een game weg gaat en een andere ervoor terugkomt is dan toch geen ramp?

Stel de dienst kost €15,- per maand = €180,- per jaar, nieuwe games zijn direct beschikbaar want tegen die tijd is dit de manier van spelen, normaal haal je daar 3 nieuwe games van en dan zit je ook aan dat bedrag.
Daarnaast bespaar je dan op hardware in de vorm van een console of pc elke X jaar.

Ik zie het wel zitten hoor, al je games op elk apparaat zolang je een (fatsoenlijke) internetverbinding hebt. Geen gedoe meer met crossplay of crosssaves.
Je krijgt er geen games bij, (stadia) je moet elke game opnieuw kopen daar.
Ik denk eerlijk gezegd dat games streamen in de toekomst erg groot gaat worden. Voordat het zover is zijn we heel wat jaren verder - voor een 4K stream heb je een 35Mbit bandbreedte nodig, iets wat de wereldbevolking over het algemeen niet heeft waarbij er in veel landen ook nog eens een datacap is.

Ook blijf je met zaken als latency zitten wat voor veel games niet echt een issue is maar voor sommige spelers wel een struikelblok kan zijn.

Al met al denk ik niet dat streamen de komende 5 jaar echt veel invloed gaat hebben op het huidige aanbod.
Waarom in godsnaam? Als het goed en met lage latency werkt, dan is het toch juist mooi dat je het op alle hardware kunt spelen? 8)7

Het is efficiënter, en opent bovendien de mogelijkheid tot het spelen van kwaliteitsspellen op een heel scala aan devices. Je speelt toch ook spellen op verschillende laptops en tv's?
Ik snap wat je bedoelt qua lock-in, niets meer te zeggen hebben, geen bezit meer en spellen die ineens niet meer supporten zijn over 5 jaar.

Maar... het opent ook wel wat mooie mogelijkheden:

Veel minder mogelijkheden tot cheaten. Dingen als wallhack kunnen niet meer. Dus je kan eindelijk bijvoorbeeld een echte sniper game maken, waar het uitmaakt hoe zichtbaar je bent, en niemand kan je dan toch zien door wallhack of dingen op low detail te zetten.

Veel grotere werelden. De nieuwe MS flight simulator streamed bijvoorbeeld iets van 2 Petabyte aan scenery on demand.

Altijd de laatste hardware, op elk device. Geen eindeloos tuning meer met settings en upgrades van videokaarten.
Ja, want gelukkig is Xbox Live gratis |:(
Als ze deze dienst gaan uitrollen, dan zal dat niet gratis zijn.
Of denk je echt dat deze spellen dan gratis gespeeld kunnen blijven worden?
Tijdens de test wel....daarna komt er een abonnement
Ik verwacht dat xCloud gebruikt zal gaan worden icm game pass. En als je xCloud via je eigen Xbox doet denk ik niet dat MS daar geld voor vraagt. Gamen op mijn laptop op vakantie vind ik een prima plan 😚
Waarschijnlijk is deze dient geschikt voor gamers die niet in een keer een grote klap geld kunnen missen, en op deze manier toch hun favoriete games kunnen spelen.

Uitgevers kijken natuurlijk alleen maar naar wat zij denken dat veel geld opleveren en ik denk dat wanneer jij een soort gelijke dienst voor een tijdje aanhoud dat dit al snel meer oplevert dan het eenmalig kopen van bijvoorbeeld een spelcomputer. Daarover nog niet eens gesproken over pc gamers, dat levert de uitgever natuurlijk in eerste instantie weinig op, omdat de hardware hoogstwaarschijnlijk niet door hen geleverd is.

Persoonlijk lijken deze diensten mij ook niks, laat mij ook maar gamen op mijn eigen hardware.
Omdat lenen vaak duurder is dan kopen, zo had ik ooit budget software gekocht YNAB. Er was nooit een reden om van eenmalige software die bedoeld is om te besparen, ineens in een maandelijkse dienst te veranderen.

Waar je software voor 20 euro voor lifetime koopt, betaal je nu 100 euro bij wijze van spreke voor 6 maanden.

Terwijl het pretendeert je helpt te sparen. Waar ik wel het nut van zie is het legaal proberen van games op deze manier, ipv illegale demos te downloaden.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 15 oktober 2019 14:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True