Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft: In de toekomst brengen we geen exclusives meer naar andere consoles

Microsoft is niet van plan in de toekomst meer exclusieve games voor de Xbox te porten naar andere consoles. Het bedrijf zegt bestaande contracten nog wel te blijven eren, en te blijven werken aan crossplay en xCloud.

Het bedrijf zegt dat in een verklaring aan GamesIndustry.biz. Microsoft reageert daarmee op vragen of er in de toekomst nog meer games komen zoals Ori And The Blind Forest. Dat was aanvankelijk een exclusive voor de Xbox One en de pc. Microsoft werkte echter samen met Nintendo om de game te porten naar de Switch. Daarnaast werken de twee consolebouwers ook af en toe samen aan andere projecten, zoals het toevoegen van Banjo-Kazooie aan Super Smash Bros. Ultimate.

Microsoft zet de laatste tijd steeds meer in op exclusieve games. Het bedrijf heeft daarvoor onder andere Obsidian Entertainment en inXile overgenomen. Die studio's hebben eerder wel games gemaakt voor andere consoles en platformen zoals de Switch. Microsoft is echter niet van plan om dat vaker te doen. "Het afgelopen jaar hebben we het interne creatieve team achter de Xbox Game Studios bijna verdubbeld", zegt het bedrijf in een verklaring. "Ook nu die studio's langzaam integreren snappen we dat zij bestaande verplichtingen hebben tegenover andere platformen, en die houden we in stand. Maar in de toekomst komt de focus van die studio's te liggen bij games voor onze eigen platformen." Het bedrijf verduidelijkt 'niet van plan te zijn onze exclusieve first party content naar andere consoles te brengen.'

Microsoft zegt wel dat het van plan blijft andere consoles te blijven ondersteunen door te werken aan cross-play, maar ook door eigen platformen zoals xCloud. Ook werkt het bedrijf aan een aantal pc-games, en bracht het eerder dit jaar een pc-versie uit van Game Pass.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

23-08-2019 • 20:14

126 Linkedin Google+

Reacties (126)

Wijzig sortering
Ik snap het wel, ik denk toch dat Microsoft een groot aandeel heeft verloren door PlayStation Exclusives zoals Uncharted, God of War, Spider-man en The last of Us.
Dit soort titels heeft mij toch doen kiezen voor een PlayStation.

Bij een volgende release doen ze er voor hun zelf goed aan een paar ijzersterke exclusieve titels aan te kondigen.

Jammer voor de consument, maar beter voor Microsoft

[Reactie gewijzigd door yorroy op 23 augustus 2019 20:18]

Xbox One heeft ondertussen tussen de 40-50 miljoen consoles verkocht, Playstation 4 100 miljoen. Hoeveel daarvan staat te verstoffen? Alleen Steam heeft al 90 miljoen actieve gebruikers. LoL heeft 80 miljoen actieve gebruikers, sure er zal overlap in zitten, maar dat zijn echt niet alle PC gamers.

Ik heb in het verleden een Xbox en een Xbox360 gekocht voor een aantal heel specifieke exclusives. Dat doe ik gewoon niet meer. Ten eerste omdat het gewoon bagger werkt als je primair op een PC bezig bent, ten tweede omdat je een hoop geld kwijt bent (console, games, accessories, subscriptions), terwijl het uiteindelijk niet veel oplevert. Er is tegenwoordig zoveel keuze op de PC, welke over het algemeen relatief makkelijk speelbaar blijft op moderne hardware (je wil niet weten wat voor adapters ik nodig had voor de originele Xbox).

Ik zou het ronduit dom vinden als MS games niet ook uitgeeft op Windows (niet via de appstore aub, die zuigt!), want PC gamers die niet al een Xbox hebben, gaan hem hierdoor echt niet kopen. En ik zit me af te vragen of de Xbox daadwerkelijk beter verkocht toen ze meer exclusives hadden, ik betwijfel het ten zeerste.

@waspoeder Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik een PS3 geleend heb van m'n broertje om de EVE Online shooter te testen (die voor de een of andere reden PS exclusive was) en ik vond het opzetten van een account bijna net zo erg als bij de Xbox. Bij de Xbox was het nog erger, denk de Windows Gamestore, maar dan nog veel erger... Af en toe vroeg ik mij af wat voor UI developers er aan de PS/Xbox werkte, alsof ze nog nooit een computer hadden aangeraakt...

@Typhone Ik bedoel daarmee te zeggen dat de hoeveelheid geld die ik heb gestoken in een Xbox + handjevol exclusieve spellen + accessoires niet in verhouding staat tot dezelfde hoeveelheid geld die ik in PC games had kunnen steken. Daarnaast is de geforceerde controller optie op de consoles niet altijd de fijnste methode, op de PC heb ik meer opties inc. games spelen met een controller die er niet voor zijn gemaakt of gewoon met muis + keyboard.

Echter zit ik in de positie waarbij het geen optie is om geen PC te kopen, het is dus niet of/of, maar en/en. Tegenwoordig zijn er echter steeds meer mensen die geheel geen PC meer in huis hebben, laat staan dat ze er op gamen. De introductie van smartphones, tablets en de keuze uit verschillende (handheld) consoles heeft daar aan bijgedragen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 augustus 2019 22:27]

Microsoft geeft aan dat je geen exclusives meer gaan delen met consoles. Microsoft heeft nu al met een aantal games dat je bij aanschaf van een xbox-game, dat je hem ook kan spelen op PC, met dezelfde licentie. Ik zie niet in waar dit nieuwsbericht dat onderuit haalt. Als Microsoft slim is, gaan ze dit juist veel vaker doen.

Fable en Project Gotham Racing, kom er maar in!
Dat is precies ook hoe ik het bron bericht (en okk bovenstaande) lees.

De uitstapjes naar de Switch etc zijn eenmalig geweest en zullen na overnames alleen bestaande contracten uitdienen.

Wel mooi dat ze hameren op crossplay.

In een ideale.werreld.zou ik het liefst 1 goede neutrale console zien, voor mij part Sony de hardware, Microsoft de online dienst en Nintendo de handheld.

En alle 3 de bedrijven die voor beide devices hun games uitbrengen...

Nu gaat wr gewoon heel.veel concurrentie komen vanuit mobieltjes en streaming platformen zoals Google en Apple.
Microsoft zegt in feite dat je geen Forza, Halo en Gears op andere platform hoeft te verwachten.
Is jammer dat mensen niet voorbij die drie franchises kunnen kijken als het om exclusives gaat.

Bleeding Edge, Zoo Tycoon, Flight Sim, Ori, State of Decay, etc... Om nog niet te spreken of alle Rare franchises zoals Banjo, Sea of Thieves, Battletoads en Killer Instinct.

Vergeet ook niet dat Double Fine van Microsoft is. Rad is nu nog multiplatform, maar de volgende games zullen dat dus niet zijn. Gezien Psychonauts 2 nog even op zich laat wachten is het mogelijk dat deze dus exclusive wordt. Ook Obisidian en InXile zijn van MS (zoals in het artikel vermeld wordt), dus franchises als Wasteland worden ook exclusive.

En dan kunnen we het nog hebben over Indie games die door MS gefinancieerd worden. Ik weet niet of ze dit als "first party" zien, maar ik vermoed van wel.

Dus in feite zegt MS veel meer dan dat.
Die 3 zijn de meest bekende en populaire franchises. Alles wat je opnoemt komt er uiteraard ook achteraan. Maar het onderscheid zit hem dus grotendeels in first and second party studios met Minecraft als uitzondering.
Alles wat genoemd heb is first party, en die is ver van compleet, en als we second party pakken wordt die lijst namelijk nog veel langer... Deze statement van Microsoft gaat vooral juist NIET om de door jou genoemde franchises, die zijn al exclusive...
In principe een mooi en begrijpelijk betoog, gericht op de situatie hoe deze nu is.

Het zit er aan te komen dat tijden gaan veranderen. Gaming as a service. Hoe lang duurt het nog dat consoles zo bepalend zijn als nu? Dit kan niet anders dan dat het verplaatst naar het platform. Dat het device niet meer uitmaakt. Xbox, computer, telefoon, Chromecast, raspberry Pi, heck wie weet zelfs op een PlayStation. Je installeert de Xbox app en je kan altijd overal spelen.

Misschien pakken ze het zo aan dat je met de Xbox de privilege houdt games lokaal op te slaan en te kunnen spelen. De rest stream je.
Ik denk dat je de stappen meer in het geheel moet bekijken, wat is Xbox van plan.

En dat sluit eigenlijk aan op je laatste alinea. Hoe kan ik als gaming bedrijf die grote groep mensen alsnog binnenhalen.

Xbox Scarlett de gamers kast met extra's.
Xbox light, stream device waar je je controller op kan aansluiten of je muis en toetsenbord.(gratis bij een 1 jarig abonnement).
Dan kan je de hele concurrentie uit de markt slaan.
In principe een mooi en begrijpelijk betoog, gericht op de situatie hoe deze nu is.
...
Dan kan je de hele concurrentie uit de markt slaan.
Ik snap je perspectief, echter denk ik dat deze niet voor de hele markt zal gelden. Er zullen vast exclusives komen voor de gaming as a services/streaming, dat zal vast een bepaald segment gaan aantrekken, echter een hoop games worden uitgegeven door bedrijven die helemaal niet gebaad zijn bij exclusives, maar juist bij een zo breed mogelijk publiek (veel F2P spul bv.). Maar ook veel indies die tegenwoordig goed spul leveren, wellicht zelfs beter dan de 'AAA' studio's, dat die beschikbaar zouden komen op streaming services, sure. Maar waarom zouden die zichzelf beperken als dat niet hoeft? Natuurlijk kan een dienst flinke zakken geld gaan uitdelen zoals Epic dat nu ook doet/deed, maar op een gegeven moment is die voorraad geld op en gaan bedrijven weer hun eigen weg. PC is een platform welke extreem groot is voor gaming, groter dan de individuele consoles, zeer waarschijnlijk ook groter dan alle huidige consoles bij elkaar.

Uitgevers kunnen zich eigenlijk niet permitteren zonder zware sponsorship van een console bouwer om exclusives uit te geven. Kijk naar bv. naar de populaire console game Red Dead Redemption 2, deze heeft 25 miljoen copies verkocht in de laatste 10 maanden op zowel Xbox One als PS4. Xbox One 40-50 miljoen consoles verkocht, PS4 100 miljoen consoles verkocht. Daarmee heeft ~17% van de console bezitters RDR2. Volgens bepaalde statistieken zijn er rond de 1,2 miljard gamers, Steam heeft meer dan een miljard accounts en 90 miljoen active unieke users per maand, als ze alleen al van dat laatste getal ook 17% kunnen omzetten naar RDR2 sales is dat alleen al 15 miljoen extra sales. Daarnaast worden veel console games doorverkocht, terwijl dat niet langer het geval is bij PC games, daar tegenover staat dat PC games sneller goedkoper worden met vaak een veel lagere prijs, verkopen zullen ook langer plaatsvinden.

@Bram34 Ik begrijp wat je bedoelt, echter is dat niet heel veel anders dan het MMO model dat platform onafhankelijk is. De drempel is nog steeds betalen om te kunnen spelen EN blijven betalen om te kunnen spelen. Op een dergelijke schaal en populariteit is het porten van een game tegenwoordig een insignificante kostenpost, kijk bv. naar Fortnite. Iets als LoL is niet naar de console geport omdat de primaire control methode daar niet voor geschikt is (controller).

Een bedrijf kan veel beter extra tijd steken in extra ports maken, dan het op een streamingdienst knallen. De meeste winst gaat immers naar de streamingdienst ipv. naar de uitgever van het spel (de servers/bandwith/support moet immers betaald worden).

Een echt gigantische 'wereld' MMO is er al heel wat jaartjes, EVE Online. Een enorme shooter is er ook allang, Planetside 2. Dergelijke concepten hebben gewoon geen streamingdienst nodig en dergelijke concepten maken een spel niet super populair. Het super populair maken zit in de details, presentatie, timing en natuurlijk enig geluk. De originele Fortnite was een game waar niemand eigenlijk ooit van had gehoord, pas nadat ze de F2P BR mode hadden toegevoegd op het juiste moment is het ge-explodeert. Niemand heeft ooit nog WoW kunnen nadoen qua succes, ook al zijn er honderden pogingen gedaan en zijn ondertussen miljarden aan ontwikkelkosten in rook opgegaan (verdeeld over honderden projecten). Wie heeft LoL voorbij kunnen gaan? Recent zie je met Apex Legends dat ook al heeft een game een sterkere formule, dit niet betekend dat het super populair wordt.

Ik zie zeer zeker een bepaalde kracht in gaming streaming diensten, wellicht dat ik het in een aantal situaties ook zal gebruiken, maar je moet je realiseren dat dit niet hetzelfde is als een Spotify of een Netflix. Je betaald namelijk niet voor de content, je betaald voor de computingpower, welke mee moet groeien met het aantal gebruikers en constant geupdate moet worden. Je kan de streaming truckjes van Netflix/Youtube niet gebruiken bij zo een gaming dienst. Hierdoor verwacht ik dat het verre van direct een succes zal zijn, if ever.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 24 augustus 2019 12:13]

Alsnog bekijk je het teveel in hokjes.

Stel je voor dat je als dev geen rekening meer hoeft te houden met wat kan, maar creatief kan zijn met wat je wil.
Je hoeft het alleen maar voor het Xbox platform te ontwikkelen en je kan het overal op spelen. Jou game is meer en breder beschikbaar dan ooit tevoren.
Voor een miljard gamers is jou creatie beschikbaar, want het hangt niet meer af van welke hardware je hebt.
Misschien zit je al jaren te wachten op AOE4, komt dat spel uit. Trekt je computer het niet.
Een Pokémon world game mmo, waarbij je echt een gigantische wereld hebt, gotta catch them all.

Daarom mijn statement ook. Als Microsoft nu de juiste stappen weet te zetten. Revolutionair game ontwikkeld die zo anders is, dan ben je binnen.

Voor shooters. Een WII event waarbij je D-day gaat "naspelen", maar dan op echte schaal. Genoeg mogelijkheden.
‘Terwijl het niet veel oplevert’. Dus jij wil zeggen dat PC games en console games niet in dezelfde homogene behoeften voorzien of wat is dat nu voor een non-argument?
Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Heb zelf de PC, PS4 Pro, Xbox One X en de Nintendo Switch. Elk platform is anders, switch voor de family en simpele games. Ps4 voor een enkele exclusives en pc uiteraard voor veel alpha’s en beta’s en rest. De xbox heeft bij mij de voorkeur als all-arounder en geeft (naar mijn mening) de beste beelden. Al met al, hangt het van de game af en en de mensen die meespelen. Heb op Xbox & PC ook de Game Pass Ultimate voor 3 jaar dus ook fijn om vaak content kosteloos erbij te krijgen.
Consoles heb ik alleen maar voor de exclusies de rest op de pc. Hoop ook dat de nieuwe xbox ook geen exlusives heeft. Hoop ook een beetje dat sony die niet heeft.
Dan kun je blijven hopen, maar ik denk dat je dat kunt vergeten. Zie het artikel waarop je reageert en ook bijv. de ontwikkelingen bij Netflix en Disney+. Als MS Forza, Forza Horizon en Halo exclusief houdt, waarom zou Sony dit dan bij Spider-Man, Uncharted of Ratchet and Clank anders doen? Waarom zou Nintendo hun IP's als Zelda en Mario op de andere consoles vrijgegeven? Exclusives zorgen voor een usp en daarmee meer consoleverkopen. Ik zou heel graag Forza Horizon 4 spelen. Mijn laptop trekt dat niet en ik heb geen Xbox. Dat feest gaat dus niet door.
Wat is er mis met de appstore? We gebruiken ze op smartphones ook zonder er moeilijk over te doen. Als het om exclusiviteit gaat... Alsof Valve hun titels op andere stores uitbrengt.

Overigens heeft MS met de Xbox beta app de store opgedeeld voor de PC titels zonder de rest van de troep die appstore brengen. Werkt verder best prima.
Wat er mis is met de appstore... Je heb goede appstores (bv. de AppleAppStore, GoolePlayStore, Steam, GoG, etc.) en je heb bagger appstores (Uplay, WindowsGameStore, Xbox, etc.). Nu is het wel zo dat ik die console stores al jaren niet meer heb aangeraakt en EA Origin heeft laten zien dat bedrijven kunnen verbeteren in dat opzicht, zelfs Uplay is iets minder erg geworden. Echter hoe lang MS al in deze markt zit en hoe bagger hun appstores zijn/waren is gewoon verbazingwekkend te noemen. De laatste keer dan ik naar de Windows Game store heb gekeken (recenter dan de console stores) ben ik gillend weggerend... ;-)

@batjes Ik gebruik al 'enige tijd' W10, dus echt al de W10 game store geprobeerd, wellicht dat dit recentelijk (significant) beter is geworden (maar ik betwijfel het). Ik betwist ook absoluut niet dat er geen bagger in de Apple store zit, ik zou zelfs willen zeggen dat 99,9% bagger is in de Apple store. Echter ga ik ook niet in een winkel uitkiezen welke computer onderdelen ik wil hebben, dat doe ik buiten die winkel om via reviews en tests. Hetzelfde gebeurd met het gros van mijn iOS aankopen. Nee, ik had echt issues met alles er omheen, aanmelden de juiste versie van game vinden, etc. Uiteindelijk niet aangekocht.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 24 augustus 2019 20:08]

Ik zie geen verschil tussen de Windows store en de Apple en play stores. Ze zitten allemaal stampes vol bagger. Verder hebben ze allemaal een search en install/uninstall knopjes. Qua features zit er tussen deze stores 0 verschil. Waarom de ene afvallen en de ander niet?

Het voordeel van de Xbox beta app op PC is dat dit een store is die enkel voor PC games is. Lekker simpel en overzichtelijk.

Waarschijnlijk sinds release van Windows 10, of 8, de store niet gebruikt en toch een mening hebben.
Ik heb ooit een gratis spel van de Windows Store gehaald. Wat een ramp was dat zeg. Ik kon er geen installatie-pad voor kiezen, dus ik kreeg het niet in C:\Games geïnstalleerd, vond het ook nergens anders terug, geen enkele manier om er achter te komen hoe groot de game op schijf was, natuurlijk geen backup installatie-bestand. Ik kon niet eens een snelkopping naar de .exe maken voor in mijn werkbalk van waaruit ik mijn games start, want ik kon er nergens een .exe van vinden. Rechtermuisknop op de knop in het startmenu (de enige manier om het spel te starten die ik kon vinden), leverde geen 'open bestandslocatie' op. Als ik voor het icoon in het startmenu voor 'kopiëren naar bureaublad' koos, kreeg ik een generiek icoon en kon ik zelf een icon in elkaar flansen door online op zoek te gaan naar een afbeelding van het logo van het spel, daar een bitmap van te maken en filename te veranderen in .ico.

Geef mij maar gewoon een .exe installatiebestand van mijn favoriete gamestore om te downloaden, op te slaan en te installeren zoals ik dat wil. Nooit meer games uit de Windows Store heb ik besloten. Een notitievel-programmaatje, dat is het enige dat ik gebruik uit de Windows Store, voor serieuze zaken is het hopeloos. En om wat goeds te vinden tussen de bagger is het ook hopeloos (en dat heeft het met de Google Play Store gemeen).

Dus ik hoop van harte dat Microsoft de PC games van Obsidian en InXile, net als hun eerdere games, gewoon op GOG uit laat brengen en anders koop ik ze niet.

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 24 augustus 2019 20:42]

Recent geinstalleerde apps/games zie je in het start menu boven aan onder all apps, dan kun je vervolgens de app/game pinnen aan de taskbar of start menu. Of je start het vanuit 'my library' binnen de Windows Store (wat vergelijkbaar is met bijv Steam of Gog alleen iets verborgen in het menuutje rechtsboven. Ik ben meer fan van Steam of Gog's interface maar echt slecht kan ik ook niet noemen (vergelijkbaar of iets beter nu dan Apple store of Playstore).

Het gebrek aan een 'open bestandslocatie' is logisch bij sommige (simpele) apps en irritant bij anderen (persoonlijk voor mij waar je als gebruiker content maakt en je wilt het even kopieren/backup'en oid of je wilt de ini/settings file bekijken). De developer hoort hier eigenlijk een functie of overzichtje te maken in de app om dit makkelijk te doen (of een launcher voor de extra settings), maar dit doet niet elke developer en dan valt het gebrek van een dergelijke optie op.
Hahaha hoe kun je Steam nu een goede store noemen? Iedereen kan zijn diarree-software uitbrengen zonder enige moderatie of keuring!

Fanboy? Of niet meer objectief?

[Reactie gewijzigd door kangeroe op 24 augustus 2019 23:14]

Dat er slechte producten tussen zitten, zegt nog niks over de kwaliteit van het platform. Hooguit over de te lage toelatingsdrempel.
Als een winkel willens en wetens slechte producten verkoopt dan is dat toch gewoon een slechte winkel? Waarom zou Steam een uitzondering zijn?
Dat is zo, maar aan het platform an sich mankeert niet zoveel. En voor slechte games heb je bijv metacritic.
Er zijn wel eisen, je moet als developer geloof ik een bedrag inleggen en dat krijg je pas terug als je game vaak genoeg verkocht wordt. Het ligt dus niet zozeer bij Steam maar bij consumenten. En smaken verschillen natuurlijk, ik vind de zoveelste sidescroller of survival game troep maar voor anderen kan het erin gaan als zoete koek.
Waarom is de huidige Windows Store dan slecht terwijl de Playstore of Apple store dan wel goed is?
Precies dit.

De hele reden dat Sony nu succesvol is, is vanwege de system sellers die MS gewoon simpelweg niet heeft. Ze hebben matige of minder aansprekende IP, en het zoveelste deeltje Halo of Gears kennen we nu ook wel. Sony kan daarentegen de vrij unieke Aziatische games localiseren, en Westerse spinoffs maken, en er zit gewoon historisch ook veel meer IP achter het aanbod. Sony biedt unieke games voor ons, en MS vooral meer van hetzelfde.

Ook ik heb nooit en te nimmer redem gezien om een Xbox te kopen omdat er al een PC staat. Maar heb wel overwogen om na de PS3 toch weer eens n PS4 te kopen. Nog niet gedaan want uiteindelijk bleek dat ook veel PS content een vergelijkbaar alternatief OF degelijke port bleek te kennen.

En dan is er nog emulatie...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 augustus 2019 13:33]

Ja Pc gamen zal er heus wel boven uitspringen maar ik wil gewoon nu met mijn maten een potje racen languit op de bank met een pot bier en voetjes op tafel.
Dat zie ik niet zo snel gebeuren met een PC, daarom dus een console ;)
Als ik op PS4 BF V speel ben zwaar gefocused dan is achter TV op de bank of achter monitor niet relevant. Je game niet relaxed languit op de bank tenzij wii non action slowpace iets is. Waar casual nog vooruitkomt in non game.
Je begreep wel dat mijn reactie bedoeld was om het gemak van een console aan te duiden toch?
Tuurlijk zijn er games die je niet relaxed speelt maar daar ging het ook niet om.
Ik game het liefst op een ps4

Op rts spellen na
Dat is het mooie van pc gaming. Je hoeft niet met tobo/muis te spelen, een controller werkt er ook op. En dan maakt het niet uit wat voor doosje er naast het scherm staat.
Ja dat klopt idd heb een paar spellen met controller gespeeld of de pc

Maar blijf toch voorkeur aan de ps geven
Pc werkt nooit 100% , er is altijd wel weer wat.
Altijd wat is nogal vaag. Heb zelf nooit problemen met pc games, tenzij het slechte ports zijn. Een pc is modulair, een console niet.
Die tijd zijn we al heel erg lang voorbij, de pc versies presteren op een vrij “normale” pc ten minste net zo goed als de console versie.

Ja, dat is niet altijd wat de pc gamer wilt, maar het alternatief is dat deze spellen helemaal niet op pc te spelen zijn.
Even redelijk offtopic, maar waar haal je die cijfers vandaan?
Ik heb een 240W voeding met een I7-7700HQ, een GTX1070 (Géén Max-Q), 32GB en 3 SSD's én een 120Hz G-Sync 17" monitor. mijn stroomverbruik komt niet boven de 200W, maar mijn games lopen wel 100Hz/FPS+ op very high/ultra (en very high op de PC is beduidend betere kwaliteit dan op een console).
Eerlijk is eerlijk, als ik hem aansluit op mijn 4K OLED dan moeten de settings terug naar medium/high@60Hz

De PS4 Pro verbruikt ook 165W (max), de XB1 zelfs 175W, zónder monitor.

On-topic: gelukkig ondertussen gecorrigeerd, want MS doet juist heel veel eraan om PC/Xbox naar elkaar toe te trekken, wat in mijn optiek een goede zaak is (en een goed business model), voor de PC gebruiker helaas wel ten koste van de prijs, want de PC games zijn de laatste jaren ~gelijkgetrokken met console titels, waar ze vroeger altijd maar 30-60% van console titels kosten, wat ook veel eerlijker is, omdat PC gebruikers geen gesponserde hardware kopen, en de consolemakers dus niet hun geld terug hoeven te verdienen middels de games bij een PC....


Geen exclusives meer naar andere platformen hadden ze al jaren terug moeten doen, of een gentlemans agreement met Sony hebben om beide géén exclusives uit te brengen, want MS heeft (niet alleen, maar wel met name) de strijd voorheen van Sony altijd verloren vanwege genoemde exclusives.

[Reactie gewijzigd door zion op 24 augustus 2019 11:25]

wat is actief in steam... dat de programma opgestart wordt? of een keer een spelletje op gespeeld wordt...

verstoffen of niet de console games verkopen nog steeds als een malle boven pc games..
Echter zit ik in de positie waarbij het geen optie is om geen PC te kopen, het is dus niet of/of, maar en/en.
Tussen een PC (voor web, Office en programmeren) en een game-pc zit nog wel een paar honderd euro.
Dat ligt er een beetje aan wat voor PC je heb, wat voor kaart je er insteekt (als je er al wat in kan steken), op welk stuk van de console generatie je instapt, etc. Als je aan het einde van een console generatie instapt bij een PC hoef je alleen maar een relatief goedkope GPU er in te proppen.

Daarnaast hebben verschillende ITers verschillende eisen, als je een aantal jaar geleden bv. 3x 4k 60Hz monitoren wilde aansturen dan was een GTX970 je goedkoopste keuze. Daarnaast hebben verschillende applicaties voordeel bij GPU acceleratie (denk bv. aan Adobe of 3D programma's) en niet iedereen hoeft daarvoor direct een Quadro te hebben.

Gaming hoeft echt niet direct de nieuwste games 150fps op 4k te zijn. Ik speel juist iets oudere games (met hier en daar een uitzondering), die kan ik supergoedkoop krijgen, weet ik van voldoen reviews of het de moeite is of niet, etc. Er komt zoveel uit dat ik een enorme keuze heb uit een historische bibliotheek.

@Ninto Volgens de buren is een RX580 van €200 sneller dan de GPU in een XBOX One X (€400). En je heb niet bij elke nieuwe console generatie een nieuwe controller of toetsenbord/muis nodig. Als je een hele nieuwe PC koopt, sure dan ben je initieel meer geld kwijt, maar dat verdien je terug door veel lagere prijzen voor games. Als je normaal gesproken deze weer verkoopt bij de console zal je initieel goedkoper uitzijn, maar uiteindelijk bleed je geld over de jaren. Daarnaast kan je later moeilijk oude games op oude consoles spelen, wat je alleen nog maar meer geld kost.

Ik heb hier bv. nog 20+ jaar oude games op CD leggen die ik nog prima kan spelen, ondertussen wel weer op GOG of Steam gekocht omdat het me ruimte scheelt en in wel eens een lui kreng kan zijn... ;-) Niet alles is beschikbaar via die kanalen, dus heb ik nog een kleine collectie in de kast staan... De bijna 18 jaar oude Xbox (welke nog een aantal jaar geleden werkte) kon ik met moeite aansluiten om mijn oudere 2560x1600 monitor, met een dure adapter, wat houtje touwtje werk kreeg ik het wel draaiende. Nu met mijn 4k schermen... Ik denk het niet zonder een hoop gerotzooi...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 26 augustus 2019 16:51]

Onzin. We zitten nu tegen het einde van de consolegeneratie. Wat de Playstation en Xbox nu op beeld toveren is niet zomaar te behalen met een PC hoor. Ben je toch echt het tweevoudige, misschien drievoudige van de consoleprijs kwijt.

Alleen de GPU is al duurder dan de gehele console voor vergelijkbare prestaties.

[Reactie gewijzigd door Ninto op 26 augustus 2019 08:01]

Kan je garanderen dat een RX580 het niet haalt tegen een PS4 Pro. Laat staan de X. Op papier is het sneller, in de praktijk niet.
Ten eerste omdat het gewoon bagger werkt als je primair op een PC bezig bent,
Meeste huishoudens hebben geen PC meer maar alleen gewone laptops en tablets.
Daar kun je wel wat steam games op spelen maar een console is dan toch echt wel een prima ding voor wat steviger gamen
De appstore? Er is gewoon een Xbox app waarmee je je MS games op de PC kan beheren en installeren. Hij is nog in beta maar werkt prima. Je moet de app zelf overigens wel via de ms store kopen. Even drie jaar Xbox gold halen voor 120€ en voor 1€ omzetten tot ultimate game pas. Prima dealtje voor Halo, Gears 4 en 5, Forza, the Outer Worlds, Metro Exodus, en de bibliotheek groeit, en groeit.
Ik heb een Playstation maar enkel voor de exlusives zoals Spiderman, God of war, Uncharted en de David Cage games. De rest speel ik op pc.
David cage games zijn inmiddels ook op de PC!
Dit is denk ik gewoon zodat mensen de consoles nog blijven kopen. Net zoals toen Sony zei dat de PS5 nog lang niet komt en een jaar later werd geleaked en ook toen Nvidia zei dat er absoluut geen video kaarten meer uit kwamen voor een aantal jaren en nog geen jaar later kwam er een uit.
PS5 komt ook nog lang niet.... En leaks kloppen lang niet alrijd….
Microsoft heeft aangekondigd dat de next gen xbox in november (black friday) 2020 in de winkels ligt, ik verwacht niet dat Sony later dan Microsoft met de ps5 wil komen
Mensen blijven altijd consoles kopen. Een hoop mensen, mijzelf daarbij gerekend, willen het ultieme gemak van neerploffen op de bank en ff een spelletje spelen. Een game pc is leuk speelgoed maar niet voor iedereen, zeker niet die kinderlijke rgb trend die nu het pc landschap domineert
Een game pc is leuk speelgoed maar niet voor iedereen, zeker niet die kinderlijke rgb trend die nu het pc landschap domineert
Wist niet dat je verplicht werd tot RGB tegenwoordig bij de aanschaf van componenten...
Het echt makkelijke is er tegenwoordig wel vanaf met al die updates eerlijk gezegd... :(
Sommige updates zijn soms ook nog wel groot. Zoals bij Days Gone is een update zo de rond 14-15 gig. Heb ook altiijd dat die de updates nooit heel snel download. Dat heb ik op de pc niet.
Een hoop mensen, mijzelf daarbij gerekend, willen het ultieme gemak van neerploffen op de bank en ff een spelletje spelen.
Ik plof dan niet op de bank, ik plof in mijn bureaustoel en mijn spelletjes zijn sneller gestart en sneller geïnstalleerd/geupdate dan welke console ook. Er zit bij mij een blauw lampje onder de powerknop (Fractal Design Define R4) en mijn systeem is een stuk stiller dan de meeste consoles...

Een zelfde situatie kan je ook prima bereiken op de bank met bv. Steam Link en een controller. Het nadeel is dat een goede game PC een stuk duurder kan zijn dan een console, als je vervolgens nergens anders een PC voor gebruikt dan is het een duur geintje. Zelf gebruik ik de PC verre van primair voor games, gaming is wellicht het minste wat ik op de PC doe en de PC onderdelen die ik heb gekocht kon prima gamen in de configuratie die ik nodig had. (Een GTX970 was de goedkoopste kaart op dat moment met drie displaypoorten die ook nog eens 4k konden aansturen op een goede refreshrate.)

@Flagg We zijn verdorie Tweakers! Wat is er exact te tweaken aan een console? De console is 'easymode gaming'... :-p

Nee, het is geen evangelisch geleuter, ik verwacht nog steeds dat hier primair PC user rondhangen, als die toch al een PC hebben staan vraag ik me af waarom ze dan een console gebruiken. Sure, bepaalde hardcore gamers hebben aan alleen een PC niet genoeg, maar daar verwacht ik van dat ze in de minderheid zijn. Zoals andere ook al aangaven, de kids zouden een console wellicht makkelijker vinden, dan denk ik in veel gevallen eerder aan Nintendo...

Maar even serieus, ik ben van mening dat console gaming zeker zijn plek heeft, maar 'gemak' is daar zeer zeker er niet een van tegenwoordig en daar reageerde ik op. Gebruik je alleen een smartphone/tablet of laptop met alleen een integrated videocard, dan zou mijn advies zeer zeker zijn: Koop een console, welke je koopt ligt geheel aan je smaak games/doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 24 augustus 2019 11:25]

Ik denk niet dat er veel concurrentie is voor de Xbox One X die nu 385 euro kost bij Bol.com. Een SSD was inderdaad fijn geweest maar dat ding heeft wel een prima slaapstand die dat probleem deels oplost. En ik denk dat de graphics beter zijn dan met een GTX 970 want de One X heeft 50% meer TFLOPS. Voor 385 euro, met alles erop en eraan.
Met de PC kun je vrijwel alles bereiken wat je op een console ook kunt. Behalve dat ultieme gemak. Wanneer je een spel koopt voor je console weet je gewoon dat het 100% werkt, geen gedoe over grafische instellingen, hardware requirements, DRM systemen, controller support/steam controller profiles, enz. Game kopen, installeren, en spelen maar. Zeker als je de prijs van de huidige consoles vergelijkt met een enkel component van de PC(!), de grafische kaart, is de keuze makkelijk gemaakt voor de casual gamer. Doe je echt veel met gamen? Natuurlijk, PC is heer en meester. Speel je net als ik 3-4 games per jaar... tsjah, console.
Voor mij is de pc allang niet meer heer en meester. Ik speel bijna alle games (single player of niet) lokaal 'samen'. Met meerdere bureaustoelen achter mijn 24 inch scherm lijkt me toch suboptimaal. En ja natuurlijk kan je de pc verplaatsen en aan mn 50 inch plasma knopen.. Daarnaast vinden de kinderen de console ook makkelijker. Kortom voor iedereen persoonlijk wat het beste platform is :)

On topic toevoeging; ik koop de console met de beste exclusives en hoop oprecht (ivm meest fijne software / controller voor mij grote handen) dat de next gen XBOX dat gaat worden.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 24 augustus 2019 07:50]

Helemaal mee eens. Vroeger gebruikte ik alleen de pc de hardware koste veel geld. Sinds de ps3 staat de pc stof te happen voor die paar games die ik speel is mij PS4 pro voldoende en voor die prijs heb ik geen game pc.
Je kan gewoon op de bank liggen met muis en toetsenbord hoor, gaat prima. PC en console hoor je bij mij ook niet die staan namelijk in een kast aan de andere kant van de kamer dankzij een stel 15 meter lange HDMI glasvezelkabels.
Ieder zijn ding hoor, maar waarom het een voordeel zou zijn om een game als Mass Effect met een controller te spelen, ontgaat me toch even 😋
Omdat je Mass Effect dient te spelen relax op de bank op een grote TV en niet in werkhouding achter een bureau :+
I did it wrong! ;-)

Achter de monitor, op de bureaustoel in 30 uur uitgespeeld, verdeeld over anderhalve dag (achterelkaar), een van de weinige games die ik daadwerkelijk heb uitgespeeld en in een ruk ook nog (alleen gestopt om te slapen). Toetsenbord + muis for the win! ;-)

Bij ME2 halverwege blijven hangen jammer genoeg...

Sommige games spelen voor mij beter met een controller, andere weer niet.
MS hééft al praktisch geen exclusives... laat ze daar eerst maar wat aan doen.
Halo
Gears of War
Dead Rising
Forza
Titanfall
Dan heb je alles ook wel gehad sinds de originele Xbox ja... behalve die tijdreizende kat nog.
Titanfall 2 is ook op PS4, hoewel deel 1 idd exclusive was.
3 shooters een hack 3n slash van zo zo kwaliteit en een racegame. Niet echt om naar huis te schrijven
hmm paar dagen geleden op twitter zeiden ze dat ze gamepass op meerdere platformen willen uitbrengen naast de xbox 🤔
Gamepass zal naar mijn vermoeden ook worden uitgebracht / uitgebreid worden op diverse mobile platformen, het zal zeker niet zo zijn dat er in eens Xbox gamepass op de PS of Nintendo console verschijnt.
Het lijkt mij in elk geval vrij raar dat Nintendo of Sony dit zou gaan ondersteunen.
Sony heeft in elk geval wel een samenwerking met Microsoft aangekondigd voor cloud gaming, dus wie weet
Ja, was Sony PlayStation alleen niet zo blij mee. Maar wie weet.
Waarom niet op de Switch? Microsoft verdient toch vooral aan software en services, dus het concurreren van platformen maakt niet meer zoveel uit, en met Xcloud zou het echt iets kunnen toevoegen voor de Switch (hoge kwaliteit gaming op relatief zwakke hardware, eventueel on the go). Microsoft werkt nu ook al samen met Nintendo hier en daar. Ik denk alleen dat de samenwerking met Sony mogelijk wat stroever zou verlopen en dat het daar minder zou toevoegen door PS Now en de veel krachtigere immobile-only hardware.
Je ziet toch ook geen nintendo games op andere consoles.
Dus? Nintendo en Microsoft/Xbox zijn heel andere bedrijven met heel andere games en consoles. Er is geen mobiele Xbox, dus zou de Switch een nieuwe markt zijn voor Microsoft. De Switch zit na krap 2,5 jaar op 37 miljoen consoles (per eind juni), terwijl de Lite nog moet uitkomen, de Xbox One zit na bijna 6 jaar op 41+ miljoen. Microsoft/Xbox heeft Xcloud, Nintendo niet. Microsoft verdient relatief ook veel meer aan zijn online diensten dan de concurrentie. Dus dat je geen Nintendo games op andere consoles ziet wilt niks zeggen over Xbox games op Nintendo. Lees evt ook het artikel van Maranghas
Ik ontken ook zeker niet dat het geen toegevoegde waarde zou hebben maar het lijkt mij gewoon vrij raar als Nintendo of Sony ineens XCloud zouden ondersteunen, waarom zou je dan bijvoorbeeld een Xbox halen als je de games via Xcloud op je PS kan spelen? Ik zie het voorlopig niet gebeuren.
Bij die platformen zit geen een console heh
Windows 10 is toch hun platform dus ik denk niet dat ze pc ports bedoelen.
Nu ik de bron gelezen heb staat daar ook nergens dat pc ontwikkeling wordt gestopt er wordt juist gezegd geen poorten naar andere consoles.
Over pc wordt alleen gezegd dat ze begonnen zijn met het uitrollen van gamepass en een aantal spellen aan het ontwikkelen zijn die naar de pc komen

[Reactie gewijzigd door Dexmael op 23 augustus 2019 20:40]

Klopt, ik snap de kop ook niet helemaal.

Het is ook niet echt logisch, MS weet ook wel dat een gedeelte van hun Windows gebruikers geen Xbox zal kopen dus in die zin kan die markt wel interessant zijn.

Ik weet niet hoeveel het refactoren van een Xbox game naar pc kost dus dat zal meespelen. Een ander punt is de relatieve onbekendheid van hun distributieplatform waardoor je waarschijnlijk veel verkopen misloopt. Volgens mij hadden ze aardig kunnen verdienen als ze games als Forza op Steam uitbrachten.
Oh ik dacht dat Microsoft juist bezig was met de PC meer bij hun releases te trekken? Hier werd ik als PC gamer iig blij van.
Het gaat over exclusives voor Microsoft game platformen. (Windows & Xbox) Ik verwacht dus zeker niet dat we weer naar exclusief games voor de Xbox Console gaan.

Volgens mij doelt MS er alleen op dat zij hen games niet meer gaan uitbrengen voor niet Microsoft platformen.
Nu wel. Een hoop wordt geport naar de PC en de Switch. Dit is puur iemand bij marketing die zegt: "Ja jongens, leuk idee, dat porten van onze games naar pc en Switch, maar waarom zou men nog een Scarlet kopen?", " Hmm, ja, laten we nu vast vertellen dat dat niet gaat gebeuren zodat ze hem kopen. Als de verkopen dan tegenvallen net zoals bij de One kunnen we alsnog doen wat we willen. "
Je vergeet 1 aspect, xCloud. Verwacht dat ze daar wel breed inzetten en dit als 'alternatief' op andere consoles wegzetten, neem je geen Scarlett, maar wel een sub voor xCloud, blijft het een win/win.
Goed punt, maar ook de concurrenten krijgen cloud-oplossingen. Die console-wars van cloud-oplossingen kan net zo goed worden verloren als ze dezelfde fout maken van niet focussen op de gamer: weinig diversiteit, weinig titels van first parties. Niet dat ik - van wat ik nu zie - veel qua uitzonderlijke games zie op Stadia, maar hun marketing is gericht op de gamer. Daar komen vast nog wat ideeën bij van hun first party (Jade Raymond met veel ervaring in innovatieve spelideeën).
Real exclusives dus.... Hoop het voor ze.....
Moeten ze wel met wat goeds komen want met alleen Halo als ijzersterke exclusief win je de strijd niet
Voor de casual controller racer die realistischer wilt dan Need For Speed is Forza ook een sterke exlusive hoor, relatief zelfs veel sterker dan Halo. Halo is m.i alweer even een game die weinig meer innoveert behalve dat ze steeds meer bugs hebben bij release. Maar ik vond 5 ook heel saai zolang als ik het uithield dus misschien ben ik niet super objectief.
Sinds kort een stuurtje aangeschaft, primair voor F1, maar wat ben ik blij met de forza games, dat is echt genieten!
Porten van games gaan ze misschien niet meer doen. Maar Xcloud i.c.m. Games pass op alle devices gaan draaien.... dat dan weer wel.

https://www.gamereactor.e...me-pass-on-all-platforms/

[Reactie gewijzigd door Marsanghas op 23 augustus 2019 20:25]

"Microsoft is niet van plan in de toekomst meer exclusieve games voor de Xbox te porten naar andere consoles of naar de pc"

Er staat anders nergens dat ze géén exclusives meer uitbrengen voor de pc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True