Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Medewerkers Microsoft luisteren naar Xbox-audio sinds 2014

Medewerkers van bedrijven die samenwerken met Microsoft luisteren al jarenlang naar audio die de Xbox opnam via Kinect. Dat claimt Motherboard op basis van interviews met zulke medewerkers. Dat gebeurde voordat de Xbox Cortana-ondersteuning kreeg.

Een meerderheid van die audio was van kinderen, blijkt uit het artikel van Motherboard. Zij vroegen bijvoorbeeld om bepaalde Minecraft-skinspack of om alle games gratis te kunnen downloaden. Aanvankelijk zaten er ook veel audiofragmenten tussen van mensen die geen stemcommando wilden geven en bijvoorbeeld midden in een game zaten.

Microsoft maakt sinds deze maand duidelijk dat mensen luisteren naar audio van zijn spraakdiensten om de software te verbeteren, maar daaruit werd niet duidelijk dat het ook al gebeurde bij Kinect. Ook is er een site om opgenomen audio te verwijderen. Het luisteren van audiofragmenten gebeurt sinds 2014.

Het luisteren van fragmenten om een spraakassistent te verbeteren gebeurt bij alle grote bedrijven: Siri van Apple, Alexa van Amazon en Assistant van Google. Alle bedrijven zijn vanwege de ophef gestopt met het mensen laten luisteren naar opnames, in elk geval tijdelijk. Bij het luisteren naar opnames beoordelen medewerkers of de spraakassistent de persoon juist heeft gehoord en juist heeft geantwoord. Met die informatie willen de bedrijven de spraakassistent verbeteren. Geen van de bedrijven maakte dat duidelijk in de voorwaarden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-08-2019 • 20:49

115 Linkedin Google+

Reacties (115)

Wijzig sortering
Om op het onderwerp in te springen, had het met een paar andere gasten over het spreken van Japans. Krijg ik wanneer ik Facebook open daarna een advertentie voor Japanse lessen. Terwijl ik nooit iets over Japans spreken heb opgezocht op m'n mobiel of laptop.
Dit is alleen echt al tig keer debunked en komt niet van het afluisteren van gesproken IRL-gesprekken. Er was ergens een artikel waar het zeer uitvoerig is getest, je wilt niet weten hoe slim die algoritmes zijn en hoe bizar veel data ze aggregeren, maar de microfoon maakt nul verschil. Een constante stream genereert ook teveel data. Daarnaast kan je in iOS bijvoorbeeld zelfs zien als een app (op de achtergrond) de microfoon gebruikt omdat de klok dan diep rood kleurt. Allemaal niet ‘t geval. Vraag een vreemde in een kroeg om een compleet random product te noemen, laat niemand er op zoeken op Google of Facebook ed, werkelijk enkel over praten. Kans dat je er ads over krijgt is nagenoeg nul. Daarnaast is er nog een stukje confirmation bias. ;)
Als je zegt dat het onzin is, geef dan op z'n minst een link. Dan had ik er twee links bij kunnen zetten.
Het artikel dat vaak wordt aangehaald en jij vast ook hebt gelezen: https://gizmodo.com/these...ng-whether-you-1826961188
Dit is het artikel op Northeastern: https://news.northeastern...smartphone-spying-on-you/ (al een stuk beter en een voorzichtigere conclusie)
Dit is het paper die niemand leest (omdat het niet gelinkt wordt in artikelen met schreeuwende koppen): https://recon.meddle.mobi/papers/panoptispy18pets.pdf

Na lezen van het paper zie je dat de setup en de doelstellingen anders zijn. Het onderzoek dat Northeastern heeft gedaan, is of Android apps met toegang tot de microfoon, media bestanden opslaan en doorsturen naar het internet. Ze hebben geen test gedaan waar gekeken wordt of gesprekken invloed hebben op de getoonde advertenties, wat een cruciale omissie is in het onderzoek. Dit betekent heel eenvoudig dat het paper niet uitsluit dat bijvoorbeeld (pre)processing van gesprekken op de telefoon gebeurt, en dus kunnen we dit hoofdstuk niet afsluiten.

Gizmodo impliceert dat het onderzoek alles uitsluit, en duwt kritisch denkers in de hoek met de woordkeuze ("Sorry, conspiracy theorists"). Het is zorgelijk dat we hier in kampen praten ("ja" versus "nee"), en niet gewoon een uiteenzetting kunnen doen van de werkelijke situatie.

Dus: papers lezen voordat je iemand napraat, en vermijdt gebruik van gesloten antwoorden (wellus-nietus).
Ik vind het sowieso een beetje voorbarig om al dit soort theorieen direct af te wimpelen als gekkenpraat. Ik bedoel leren we dan helemaal niets van het verleden, hell, Apple was tot voor kort een van de beste privacy bedrijven die we hadden. Totdat plotseling Apple al die tijd al meeluisterden via Siri.

Wat mij betreft draaien we de gehele boel om. Nu is een bedrijf goed bezig totdat we doorhebben dat het fout of fout maakt. Waarom draaien we dat niet om?

Waarom bekijken we bedrijven niet altijd met een schuin oog totdat ze daadwerkelijk bewijzen dat ze proper en kosher bezig zijn? Waarom blijven we constant in dezelfde val trappen? Het is alsof niemand wil leren van het verleden. Ik zie het op allemaal verschillende gebieden terugkomen. Van technologie tot politiek.
Ik had het eens met iemand over hoe handig die Tork-rollen op het werk zijn. Een dag later zie ik een advertentie van Tork op mijn tijdlijn in Twitter staan. Ik geloof niet dat dat toeval is.
Wellicht is dit een erg niche onderwerp. Zag een algoritme in de data dat jij en die persoon dicht bij elkaar waren qua locatie. Wellicht zocht jiuw vriend naar dit onderwerp en icm nog een aantal andere factoren leek AI de kans groot te achten dat jij deze informatie dan ook interessant zou vinden? Hoeft niet per se aan de microfoon te liggen...
Vraag inderdaad eens aan vriend/collega of hij misschien op Tork heeft gezocht. Best kans dat daar de link zit. En waarom jij die advertentie dan te zien krijgt heeft weer te maken met vele andere factoren zoals gedeelde interesses en persoonlijke connecties.
Als je dit echt wilt testen moet je naar mijn idee inderdaad zorgen voor een hele schone opstelling zodat je het voice stuk echt kunt uitfilteren. De artikelen (hieronder een paar genoemd) doen dat redelijk goed. Dat gecombineerd met het feit dat dit soort praktijken letterlijk de doodsteek kunnen zijn voor techbedrijven (recentelijk liet Cambridge analytics al zowat een 'social media leegloop run' zien) kan ik me niet voorstellen dat je dit serieus moet nemen. Sterker nog, techbedrijven steken aantoonbaar erg veel moeite om dit zo transparant mogelijk in goede banen te leiden. De modus hier lijkt haast 'technisch kan het' + techbedrijven verzamelen heel veel data = afluisteren via voice moet wel waar zijn. Das een tikkie conspiracytheory waar ik geen fan van ben. Beetje een IT kijk op de zaak. Bekijk het liever als ondernemer. In dat geval: doesn't make sense".
Maakt het niet minder creepy though.
Fair enough. Wellicht is het grootste probleem de marktwerking. Techbedrijven verzamelen steeds meer data. Zijn door concurrenten niet meer in te halen. Kopen alles wat in de buurt van concurrentie komt op. Feitelijk werkt kapitalisme hier voor geen meter meer: is gebaat bij veel middelgrote spelers. Dat maakt dat het ontwijken van hun diensten en producten steeds moeilijker wordt en je een beetje bent overgeleverd aan de algemene voorwaarden die toch niet echt te doorgronden zijn voor een leek. Geen goede situatie. Dat voelt iedereen denk ik wel aan.
Mensen zijn heel slecht in het inschatten van toeval en kans. Maar als je reeel kijkt, de ad valt je op, terwijl de ad je nooit was opgevallen als je het er niet over had gehad.
Ik had dat met groenland en kamperen en raad eens
Trump wil groenland kopen en op facebook adv's kammen en peren
En ik drink alleen appelsap
Tja als jullie beiden op het zelfde werk WiFi zaten dan is de link al snel gelegd .

Je moet dit soort algoritmes ook eerder op zon niveau zien dan dat ze alles afluisteren want dat is gewoon te veel data
Confirmation bias. Kan een heel creepy gevoel geven, overkomt mij ook met enige regelmaat, maar dat is een mentaal iets en geen conspiracy theory.
Wat jij gelooft en wat werkelijk gebeurt kunnen 2 verschillende dingen zijn. Veel mensen vergeten dat.
Toeval is precies dat, toeval. als jij en je collega nu eens voor de lol over koalas gaan praten dan zou je volgens deze redenering morgen koala/Australische gerelateerde reclame moeten zien ?

Als het bij gericht reclame blijft, wat is hier de negatieve impact eigenlijk ? als het alleen voor dit doel wordt gebruikt ?

Er zullen wel zat instanties in het geheim van alles bekijken en luisteren waarvan je nooit iets zult vernemen, tenzij je over de Illuminati gaat lopen zeiken dan gaan ze je zeker pakken.
Je komt met een opmerking "er was ergens een artikel". Zo ken ik er nog wel een paar. Als je zo begint moet je ook gewoon de bron erbij halen.

Ik snap het punt dat je wil maken, maar als ik me een beetje probeer te verplaatsen in de data-drang van de grote reuzen is het niet zo heel vreemd te denken dat ze van alle data die ze aggregeren om een profiel op te bouwen de audio van al die slimme speakers en streams er perfect in past. Een audio stream van stem is helemaal niet groot, omdat onze stemmen maar een heel beperkt frequentiebereik hebben en uitermate efficient te compressen zijn.

Het feit dat 1 artikel het ergens getest heeft wil nog niet zeggen dat het onomstotelijk waar is. De technologie is er.
Hier een voorbeeld van zo'n experiment: https://www.vrt.be/vrtnws...it-experiment-van-vrt-nw/
https://www.newstatesman....our-conversations-adverts
https://www.cnet.com/news...one-conversations-really/

Er zullen nog wel testen gebeurd zijn, maar dit is al een mooie aanzet. "Het feit dat 1 artikel het ergens getest heeft wil nog niet zeggen dat het onomstotelijk waar is.", vind ik een een flauw excuus. Van jouw lijn van het debat vind ik enkel anekdotische bewijzen terug, van mijn kant is er tenminste iets van onderzoek gedaan. Je verwijt je tegenpartij de fouten die je zelf maakt.
Er was ergens een artikel
Ik wou mijn avond nog met wat lachen afsluiten. Bedankt :)
"Nagenoeg"...

Dat is nog altijd een kans.
Ken je het gezegde "hoe meer toeval, des te minder toeval"? Ik noemde tegen een collega "Subway surf" en had de volgende dag advertenties erover. Niet getypd je? Je mobieltje doet aan spraakherkenning en heeft de mogelijkheid die 20 bytes te versturen. Motief... Capaciteit... Wat ontbreekt er nog?
Wat dacht je van bad publicity en rechtzaken die een run op je social netwerk kan veroorzaken 10x erger dan cambridge analytica deed? Ik denk dat dit de grote angst is voor een Zuckerberg en dat ze hier echt ver vandaan willen blijven. Zal technologisch allemaal kunnen. Maar dat is allemaal niks waard als het qua business echt zo’n onwijs risicogeval is. Zie dit om die reden niet gebeuren eerlijk gezegd...
En hoeveel heeft Cambridge nou daadwerkelijk uitgehaald? Iedereen is dat alweer vergeten.
Euh mega boete, omgekeerde groei in user base. Onherstelbare schade in vertrouwen. Ik denk dat het scenario afluisteren veel groter zal zijn en ook dubbel hard aankomen gezien dit eerdere incident. Als je echt denkt dat de CEO van de grote 3 dit niet als mega belangrijk item doorlopend op de agenda hebben dan vermoed ik dat je er naast zit..
En ondertussen is Facebook nog steeds aan het groeien.
Ik denk dat we met z'n allen al een tijdje de strijd op hebben gegeven.
Ik ben het hier ook niet mee eens, ken ook gevallen dat er gesproken is over een bepaalde plek en dat ik later maps open en die mij vraagt of ik naar die specifieke plek wil rijden...
Daarnaast meteen ads met hotels in de omgeving van die specifieke plek.
Dit is totaal niet waar! Ik heb het echt dagelijks....... Als ik het over honden heb? Honden advertenties... Brillen? Brillen.. etc etc.. Gister zelfs zo erg dat iemand het over condooms had.. en je raadt het al.. een paar uur later DUREX.......... En nee ik zoek naar geen van die producten op mijn telefoon/pc. Dit is allemaal via de mic opgenomen en krijg de advertenties op facebook/instagram.
Dit is allemaal via de mic opgenomen en krijg de advertenties op facebook/instagram.
Nee, dat is het dus niet.
zojuist met collega's de sin op de proef genomen. We gingen het over videokaarten hebben... En 3maal raden wat 2 van de 4 binnen (waaronder ik) een half uur op instagram tegenkwamen? Juist! Verklaar dit dan?
Mee eens. Heb zelfs het idee dat als ik denk aan een onderwerp en hierop het 1e deel google dat de rest aangevult wordt.

Ik praat niet de hele dag met mezelf ;)
Exact hetzelfde fenomeen had ik toen ik met een aantal vrienden (zij zijn zanger en zangeres) sprak over goede zangmicrofoons. En ja hoor, de dag erna kreeg ik op Facebook reclame over microfoons (ik ben zelf geen zangeres).
Exact hetzelfde fenomeen had ik met een auto. Bij de dealer geweest en een test ritje gedaan. Daarvoor had ik die auto amper gezien op de weg en nu kom ik ze constant tegen!

Er is ook gewoon een stukje bewustwoording. Iets spreekt je vooral goed aan c.q. valt je op als je er (semi) mee bezig bent.
Ik had bij de Albert Heijn boodschappen besteld en nu kom ik spontaan overal AH bestelbussen tegen.
What The Bleep*: Down The Rabbit Hole
(Quantum Physics)
Ik had het ook met een auto, maar dan wel op een hele bijzondere manier.

Ik zat samen met een vriend in de auto terwijl de (toen nog) nieuwe Volvo V90 langsreed. Dat was de eerste die ik op de openbare weg zag rijden. Uiteraard hebben we het er even over gehad. Ik had nog nooit op die auto gezocht en hij ook niet. 10 minuten later open ik Facebook en krijg ik er reclame voor. Dat vond ik te bizar voor woorden maar ik begin er steeds meer in te geloven dat Apple (had toen nog een iPhone) onder de noemer Siri gewoon meeluisterde. Hoe verklaar je het anders?
Laatst zat ik ergens aan te denken.. en ineens.. een advertentie! Het zullen wel al die microstralen in de telefoon zijn die je hersengolven uitlezen |:(

#On:
De kwaliteit van TTS is nog bedroevend slecht, zeker wanneer er achtergrond geluid is, verder is het al uitgebreid bewezen dat Facebook niet zomaar audio doorstuurt. Ook zijn er genoeg mensen die continu Android files zitten te decompilen en analyseren.. als het gebeurd met Facebook was het al lang bewezen.
Haha, dat gebeurt zeker regelmatig en d.m.v. algoritmes is inmiddels veel online gedrag te voorspellen. Deze paste echter niet in een van die verklaringen. Maar blijf vooral tof doen. :Y)
Ik sprak een tijd geleden met mijn collega over een blauwe gaming muis, wij gebruiken beide geen wifi enkel 4g en we hebben het ook niet opgezocht.
half uur later hadden wij beide reclame op facebook over blauwe gaming muizen...
We worden sws afgeluisterd, dat zijn geen algoritmes meer.
Wáár sprak je met die vriend? In de buurt van een slimme speaker?
Ja dat kan ook te maken hebben met het feit dat je vrienden/kennissen in Google wel zoeken naar Japanse lessen. Dan is die link met jou zo gelegd.

[Reactie gewijzigd door CR1691 op 21 augustus 2019 21:57]

Maar dat verklaard niet waarom ik ervoor nooit deze advertentie kreeg. Daarnaast had ik de 2 jongens ook niet als vriend op facebook.
Nou misschien had je hem wel eerder gehad maar vielt het nou op

Net als dat je het bv over zwarte bmws hebt, de volgende zag zie je ze overal terwijl voor je gevoel je ze nooit eerder zag :)
Of je hebt toch eens heel snel ergens stiekem toch een keer iets ingetypt over Japan, maar bent het gewoon vergeten. O-)
sowieso maak je je (schijnbaar) druk over afluisteren e.d. (Ik weet bijna zeker dat dit gewoon confirmation bias is). Maar vervolgens gebruik je wel vrolijk en vrijwillig facebook?

Sorry hoor niets persoonlijk, maar soms kan ik andere mensen echt niet begrijpen...
Maar als zij op de zelfde locatie waren en al helemaal op hetzelfde netwerk dan is zo'n algoritme snel happy, al helemaal als jullie elkaar in de contacten hebben staan; er hoeft er maar een te syncen met FB of Google Services (en dat laatste doe je al heel erg snel als je Android alles op default hebt) en voila. Je wilt niet weten hoeveel datapunten er gebruikt worden voor dit soort zaken.
Standaard doelgroep voor Facebook adverteerders: vrienden van mensen die geinteresseerd zijn in een product of de website van een adverteerder bezocht hebben.
En dit heeft iets te maken met afluisteren?
Niet echt, want dan had je al veel langer bewijzen gezien dat dit ECHT gebeurde.

En als je dat niet geloofd zet je mooi app toegang tot microfoon uit.
Of nog beter doe je facebook gewoon weg, moet je niet bang zijn.


Reply all: Is facebook spying on you?
This year we’ve gotten one question from listeners more than any other: is Facebook eavesdropping on my conversations and showing me ads based on the things that I say? This week, Alex investigates.

[Reactie gewijzigd door fentoment op 21 augustus 2019 22:17]

Heb ik ook wel eens gehad. Was hartstikke eng.
Om op het onderwerp in te springen, had het met een paar andere gasten over het spreken van Japans. Krijg ik wanneer ik Facebook open
Daar is je antwoord al.

Als eens gekeken wat voor permissies de Facebook app en je webbrowser waarmee je Facebook bezoekt hebben? Sinds HTML5 Web Audio API heeft je browser toegang tot je microfoon. Handig hè?

Anderzijds, de kans dat het onderwerp "Japans spreken" zomaar uit de lucht komt vallen bij een gesprek in vriendenkring is klein..
Het kan ook zijn dat de advertentie getoond wordt op basis van je interesses of de interesses van je Facebook-vrienden.
Of op basis van je (recente) surfgedrag. Want je zag een advertentie, dus ik maak eruit op dat je geen gebruik maakt van een adblocker oid die ook trackers en dergelijke spyware blokkeert.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 21 augustus 2019 22:47]

Het zal eerder omgekeerd wezen: jij en/of je vrienden hebben een advertentie over japans spreken gezien, maar zijn dit vergeten. Ergens in je hersenpan is deze advertentie onbewust toch opgeslagen en jullie zitten dan lekker te keuvelen en zonder aanleiding komt deze advertentie te sprake. Je komt thuis en de advertentie toont zich wederom, maar het valt je nu pas op: "oh jee - we worden afgeluisterd".
Mogelijk dat je bij die Japanse mensen in de buurt was en je hun ook op facebook hebt. Als jullie dan beide op dezelfde locatie zijn dat je dan advertenties voorgeschoteld krijgt die je vrienden ook hebben? Ik ben even bij de Jamin binnengelopen om een blikje drinken te kopen met de pin. Volgende dag Jamin reclame op facebook. Kan een wifi spot zijn die het logt... Kan de pin transactie zijn met een pin terminal die door een derde bedrijf geregeld is...

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 22 augustus 2019 11:32]

Ik had ook deze week naar Mongodb gezocht op Duckduckgo om het te installeren voor mijn herexamens Angular. Daarbij gebruik ik uBlock + blokkeer ik trackers. Toch slaagde Instagram erin om mij een uur later Mongodb advertenties te presenteren. Ik had er ook niet over gesproken. Conclusie voor mij is, dat advertentie algoritmes echt sterk zijn en zelfs ip-adres linken aan uw profiel.
Nou sorry hoor maar ik ben het echt niet eens met de stelling dat de bedrijven het niet duidelijk gemaakt hebben in de voorwaarden. Ook bij Microsoft met hun Xbox en Kinect is mij overduidelijk gevraagd of ik wilde delen zodat de software verbeterd kon worden. Buiten Microsoft heb ik verder alleen ervaring met Amazon Alexa en ook daar is mij de vraag duidelijk gesteld. Snap heel die ophef niet helemaal, ik begrijp dat als je niets doorleest en simpelweg door de tekst klik iets als een verassing kan zijn maar dit zou betekenen dat bijna heel de wereld te lomp is om te lezen……..
Meeluisteren naar alles wat je zegt gaat heel wat verder dan alleen maar zeggen dat je wilt helpen om de software te verbeteren.

Microsoft had moeten vragen 'Mogen wij vanaf nu continue of soms continue en ongevraagd met u meeluisteren naar alles wat u zegt thuis of op het werk en dit analyseren, blijvend opslaan en deze data en analyses doorverkopen naar onze partners. Waarbij u afstand doet van al uw rechten."

Zeg je dan nog steeds van ja?
Natuurlijk niet! Ik snap ook wel dat de betrokkene bedrijven het mild brengen, wellicht ben ik daarmee naïef om te denken dat het alleen om spraakopdrachten gaat.

Leuke gebruikersnaam trouwens _/-\o_
Thnx :) Ze doen het heel gewiekst, anders schrikt iedereen zich lam natuurlijk. Steeds gaan ze weer een stapje verder.

Gelukkig komt de laatste tijd steeds meer bovendrijven van veel tech bedrijven en bepaalde overheden.
Bedankt voor je username; ik realiseer me net dat er een nieuwe batterij in de remote van mijn auto moet. Laat dit nou een CR2032 zijn.
(Dit is beiden echt waar, overigens.)

Op alle andere momenten zou dit volledig of-topic zijn en zou ik het niet eens melden. In dit geval met alle verhalen hierboven over het onverwachts krijgen van advertenties is het wel een aardige indicator van hoe een menselijk brein werkt: het eerste wat ik denk bij het scrollen is: nou, dat is wel heel sterk.
Daarna realiseer ik me dat dit volstrekt normale verschijnsel ook bij mij zo werkt.
Microsoft had moeten vragen 'Mogen wij vanaf nu continue of soms continue en ongevraagd met u meeluisteren naar alles wat u zegt thuis of op het werk en dit analyseren, blijvend opslaan en deze data en analyses doorverkopen naar onze partners. Waarbij u afstand doet van al uw rechten."
Reductio ad Absurdum....

Er wordt niet continue mee geluisterd. Er wordt heel soms naar geluidsfragmenten geluisterd. Er wordt zowieso nooit iets van deze data gedeelt of door verkocht. Je voorbeeld slaat dan ook nergens op.
De vraag of je data wilt delen met Microsoft om de dienst te kunnen verbeteren is exact dat; data delen met Microsoft om de dienst te verbeteren. Niet meer, niet minder.
Er staat dan ook "continu of soms continu". Er is continu een kans dat er meegeluisterd wordt. Omdat een deel van privacy bestaat uit het weten wie er wanneer meeluistert, verschilt "continu een kans" nou ook weer niet zo heel veel van "continu".
Ga zelf wat beter op onderzoek en lees de EULA van Microsoft en volg het nieuws. In die EULA staat toestemming voor delen met derden/ partners van Microsoft met als drogreden 'om de service te verbeteren'. Geluid wordt bij spraakassistenten ook opgenomen zonder dat het codewoord, is vaak genoeg in het nieuws geweest.
Een weldenkend mens weet allang dat dit gebeurt. Ik ben géén expert op dit gebied, maar precies om deze reden staat alles dat met spraakassistenten te maken heeft bij mij al vanaf het begin uit.

En inderdaad, ik ben vaak voor gek verklaard, want "ze gaan echt niet luisteren naar wat ik te zeggen heb". Ze doen er inderdaad weinig nuttigs mee behalve de dienstverlening verbeteren, maar luisteren gebeurt dus blijkbaar wél.
Indd!
Het staat er altijd zeer cryptisch en voor een leek totaal niet te begrijpen. En dat weet een fabrikant natuurlijk ook.

Dit moet anders!
Microsoft had moeten vragen 'Mogen wij vanaf nu continue of soms continue en ongevraagd met u meeluisteren naar alles wat u zegt thuis of op het werk en dit analyseren, blijvend opslaan en deze data en analyses doorverkopen naar onze partners. Waarbij u afstand doet van al uw rechten."

Alleen is dat niet wat gebeurd. Het gaat om fragmenten, en het wordt niet doorverkocht.

Het stond er eigenlijk altijd al in. Immers wat dacht je dan dat "helpen verbeteren van spraak" betekende? Immers hoe anders dan het sturen van fragmenten zou dat noemenswaardig kunnen ...
Google deed laatst hetzelfde en heeft na een mediarel aangekondigd om voorlopig te stoppen met het meeluisteren. Waarom denk je dat hetzelfde niet voor Microsoft geldt. Al dat gespioneer.

Wat is het volgende? Continu de camera van je smart tv aan die je filmt op de bank om ' de service te verbeteren'. Ook geen probleem zeker.
Ik vind dat het duidelijker in de voorwaarden had gekund, maar wat veel mensen in deze post missen is dat het een opt-in feature is. Je hoeft dus niet mee te doen met het delen van data.

Het is dus niet zo dat bij iedereen altijd onvoorwaardelijk geluisterd werd, laat staan continue en voor het doorverkopen van de data.

Jammer dus dat mensen weer 'oneens' modden ipv 'on topic' 8-)
Ook al zet je de functie uit dan wordt er vaak nog steeds meegeluisterd op dit soort devices. Dat is nu bij verschilllende devices al in het nieuws geweest. Dan is er geen sprake van opt in.
Ook al zet je de functie uit dan wordt er vaak nog steeds meegeluisterd op dit soort devices

Alleen in dit geval dus niet ...
Al deze passages worden nu pas toegevoegd aan de voorwaarden, bij Apple, Google, en Microsoft. Het stond er dus niet in of stond er niet duidelijk genoeg in.
Niet duidelijk is voor iedereen anders natuurlijk, sommige mensen kijken nergens naar en gaan dan piepen en mee gaan in de hype om af te zeiken omdat hun "waardevolle" privacy "zomaar ineens" geschonden is. Beetje mens die even nadenkt begrijpt dat zijn of haar data gedeeld of gebruikt wordt, als je dan de vraagstelling voorgeschoteld krijgt of je toestemming wil verlenen en dan alsnog huilie huilie doet snap je er niet veel van denk ik.

Jaren geleden was er ook gezeur over windows dat je de standaard programma's van Microsoft door de spreekwoordelijke strot geduwd kreeg, toen kreeg je keuzes voor programma's die je wilde gebruiken. Dit is weer zo'n hype terwijl de gebruiker de vraag al gekregen heeft.


Privacy bestaat sowieso al bijna niet meer met always online met alle apparaten.
Oneens. Voorwaarden dienen duidelijk te zijn en wel duidelijk voor de gemene deler. De gemene deler van Nederland is geen IT specialist, tweaker, hoger opgeleide of andere wijsneus.

Kijk niet zo neer op je medeburgers. Richt je woede eerder op de bedrijven die op maximaal misleidende wijze proberen weg te komen met zo veel mogelijk data graaien.

Privacy bestaat niet meer als we meegaan in jouw fatalisme. Het bestaat wel degelijk als we dit aan de kaak blijven stellen. Privacy is een menselijk recht en er staan in de EU inmiddels uitgebreide wetgeving tegenover. Dus als we allemaal ons werk een beetje doen, zal het tech bedrijven zeer veel pijn doen als ze er slecht mee omgaan.
Het is geen woede hoor 8-), ik had het wellicht wat anders kunnen formuleren. ik ben het dan ook eens met je stelling (en). Er moet inderdaad kritiek zijn zodat bedrijven niet te makkelijk omspringen met verworven rechten. Laat ik het zo stellen, iedereen zou meer na moeten denken en inlezen voor ze een akkoord geven voor een privacygevoelige beslissing.

Fatalisme zou ik het toch niet willen noemen, met mijn woorden bedoel ik dat we langzaam aan steeds meer verworven rechten weggeven. Wederom had een andere benadering dit beter duidelijk gemaakt.
Vaak "moet" je de voorwaarden accepteren anders kun je niet eens inloggen.
Je wordt verplicht om "ja" te zeggen anders werkt je hardware of dienst niet.. Of kun je niet naar het volgende scherm om de boel te installeren.
[...] ik begrijp dat als je niets doorleest en simpelweg door de tekst klik iets als een verassing kan zijn maar dit zou betekenen dat bijna heel de wereld te lomp is om te lezen……..
Het probleem is dat wanner ik van elk apparaat, alle software, alle diensten etc. alle voorwaarden goed wil lezen en doorgronden en alle wijzigingen daarin wil bijhouden, ik daar een dagtaak aan zou hebben.
Grappig hoe alles wat de experts (die voor gek verklaard werden) ineens naar buiten komt en waar blijkt te zijn...
Bekend verhaal: eerst word je voor gek verklaard voor de waarheid die je spreekt, daarna word je te vuur en te zwaard aangevallen voor de waarheid die je spreekt en uiteindelijk wordt de waarheid die je spreekt voor algemeen geaccepteerd aangenomen, zonder ooit een excuus te krijgen voor je verkettering.
Als men het niet duidelijk gemaakt heeft in de gebruiksvoorwaarden dan gaat dit tegenwoordig om een ernstig vergrijp. Ik heb dit artikel alvast bij de overtreding van microsoft gevoegd - en de xbox staat nu ook op de zwarte lijst. Dat wil zeggen 't komt er niet meer in. Groeten aan m$ft.
Stond al jaren in de gebruiksvoorwaarden van de Kinect, was ook een probleem voor veel mensen online toondertijd.
Oei. Is hier expliciet mee ingestemd? Dit lijkt me een gevaarlijk gebied gezien het om kinderen gaat.
En het is grensoverschreidend. Dat maakt het helemaal een moeilijke zaak. Als er geen consent is gegeven (door een volwassene) dan is dit gewoon illegaal in de EU.
Heb toch medelijden met de mensen die dit moeten luisteren met een random potje pro clubs in fifa :D
Haha, als ik dit zie moet ik altijd denk aan de stembesturing van de xbox en hoe hier misbruik van werd gemaakt: Xbox One Shut Off Trolling

Ik kan mij wel voorstellen dat Microsoft nader wil onderzoeken waarom mensen zo in paniek raken...
Het zijn dus claims op basis van gesprekken met enkele medewerkers van MS.
Niet echt een geloofwaardige basis van informatie. Laat Motherboard dit dan maar onderbouwen met bewijzen buiten enkele verklaringen van medewerkers.
En dan zijn het natuurlijk anonieme bronnen die door geen enkel ander persoon kan worden geverifieerd.

Dat maakt de titel van het artikel een clickbait en suggestief. Er is namelijk geen enkel concreet bewijs geleverd.

[Reactie gewijzigd door jqv op 22 augustus 2019 01:11]

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of niet gewoon alles wordt afgeluisterd. nu is het weer Microsoft dan is het weer Google of Apple of weer de Amazom speaker.
En alsnog neemt het gepeupel dit soort producten en masse in huis. Het 1984 verhaaltje komt wel heel dichtbij zo.
1984 gaat voornamelijk over geforceerde surveillance door de overheid, niet door bedrijven wiens producten je zelf in huis haalt en de functies nog van kan uitschakelen ook. 1984 komt dichterbij om andere redenen zoals de sleepwet, maar niet vanwege dit soort apparaten imho.
Vervang 1984 door Brave New World en zijn vergelijking klopt beter (consumptisme en vrijwillige overgave in tegenstelling tot overheidsdwang).
Bij BNW is het wel wat erger, omdat die er biologisch op worden gekweekt.
Ja en nee. In sommige landen is de grens tussen overheid en bedrijfsleven erg vaag. Dat kan ons ook overkomen door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Gelukkig is heel dichtbij nog niet helemaal. En inderdaad, de sleepwet e.d..

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 augustus 2019 03:31]

Vervang overheid door bedrijfsleven en doorverkopen naar derden. Dus wie weet overheden en bingo..

Denk je nu nog werkelijk dat je die functies kunt uitschakelen?
Ja, geen probleem op de meeste devices. Why?
Ik gebruik geen Windows, maar dat terzijde ging het hier niet om telemetry maar audio-opnames. ;)
Geloof je echt dat een vinkje uitzetten om de microfoon uit te zetten ook echt uit is?
Dat kun je gerust vergeten. Een punaise erin werd laatst als een goed advies gegeven.
Ja hoor, in de meeste gevallen wel.

Mja of je haalt gewoon het apparaat niet in huis als je het niet vertrouwd. :+ Zo'n ding zal knap waardeloos zijn zonder microfoon, waarom schaf je het dan aan.
Dat is gemakkelijk praten. Hoe speel je dan je Xbox-games?
Het wordt pas echt eng als de overheid dit gaat doen om te luisteren of je geen foute gedachten hebt.
Maar wat verwachten mensen dan? "Hier heb je een computer die je opdrachten kan geven met je stem. Die doet het omdat we in het lab zoveel getest hebben op correctheid dat het werkt zonder fouten."

Dat kan toch niet. Als je een beetje nadenkt kun je toch ook wel bedenken dat ze mega veel data moeten analyseren om tot een goed product te komen. Dat kan niet geautomatiseerd :P
Nou, de meeste mensen, die niet tech savvy zijn, zullen best goedgelovig genoeg zijn dat dit niet gebeurd. Zeker indien de makers van dit soort produkten zo sterk benadrukken hoe veilig het wel allemaal niet is.

Daarom is de juiste aanpak om in super duidelijke taal aan te geven dat dit gebeurd, als opt-in:

"Onze medewerkers luisteren naar opnames uit uw huiskamer. Wilt u dit?"

JA/NEE, met standaard NEE.
Alhoewel ik begrijp wat je zegt en het gedeeltelijk met je eens bent, ben jij degene die ons weer een zoveelste ellendig pest scherm voor laat schotelen waar iedereen, tech savy of niet direct op OK klikt, om er vanaf te zijn. Niemand die die Eula leest, duidelijk of niet, op een enkeling na. Precies hetzelfde gebeurt met cookies.

Privacy hier, privacy daar. Terecht hoor. Maar wat we nu hebben is schijnveiligheid en een hoop irritatie. Door mensen zoals jij die -terecht- opkomen voor privacy en tegen boze bedrijven hebben we nu allerlei onzin schermpjes waar geen hond naar kijkt. Wat is die veiligheid dan waard? Daar denken de bedenkers van die schermpjes nooit over na, vermoed ik.

Als ik lekker wat aan het zoeken ben op het internet en op 10 verschillende sites terecht kom, krijg ik minstens van 6 van hen een bijna beeldvullende cookie melding (op Mn mobiel).
Heerlijk zoiets. De 1e lees in nog. De 2e alleen de eerste regel en daarin jens ik net als bijna iedereen gewoon op OK om door te kunnen.

Nogmaals, ik vind het ook niets als er in voor mij veel te lange documenten in onduidelijke taal staat dat men naar me luistert, Mn privacy is belangrijk. Maar zoals al eerder gezegd: hoe kan zo’n dienst ooit beter worden.

Jij en de mensen waar je telkens kritisch op reageerd hebben m.i. Beiden een gedeelte gelijk. En je gaat er nooit uitkomen. Krijgt de 1 gelijk dan lopen we de kans dat onze privacy nog verder geschonden wordt dan nu al gebeurt, krijgt de andere het dan gaan we leven in een wereld van ‘wilt u die, wilt u zus, wilt u zo’ wat buiten technische uitdagingen systemen, sites en applicaties flink irritanter of soms onwerkbaar maken.

Hier gaan we nooit uitkomen.
Je hebt gelijk hoor. De uitvoering van privacybescherming laat te wensen over, zoals het beruchte cookie scherm. Maar ook hier zie je wederom de ware aard van dit soort bedrijven: men gaat extreem ver om het zo ongemakkelijk mogelijk te maken om WEL je privacy te beschermen.

Dat betekent dat je privacy beroven het standaard model is.
Hadden die lui in West-Vlaanderen dat niet voor mekaar begin deze eeuw? L&H was destijds een redelijke pionier op het gebied van spraakbesturing. Destijds werden er al grappen gemaakt dat we voortaan West-Vlaams konden klappen tegen de computer. Die lui zijn voor zover ik weet opgekocht voor de ontwikkelde technologie maar toen was er nog geen cloud en kon je ook offline iets met een computer. Spijtig dat zoiets nooit in doorontwikkeld en dat tegenwoordig al-les online moet...
Waarom moeten daar prive gesprekken voor gebruikt worden?
Er zijn letterlijk miljoenen uren publieke media(radio/tv) waarop het getest kan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True