Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft onthult specificaties en technische details van Xbox Series X

Microsoft heeft vrijwel alle technische details bekendgemaakt van de Xbox Series X. De console krijgt een 'custom' 1TB-ssd en een soc die bestaat uit acht Zen 2-cores op maximaal 3,8GHz en een gpu met 52 compute-units. De cpu en gpu delen 16GB gddr6-geheugen.

De chip in de Xbox Series X wordt op TSMC's 7nm-procedé gemaakt en bevat acht cores die verwant zijn aan AMD's Zen 2-cores. De cpu haalt maximaal 3,8GHz en met simultaneous multithreading is dat maximaal 3,66GHz. De gpu bestaat uit 52 compute units op basis van AMD's RDNA 2-architectuur. AMD heeft nog geen videokaarten met die nieuwe architectuur uitgebracht. De huidige RX 5700XT, momenteel AMD's snelste videokaart, heeft 40 compute-units op basis van de eerste RDNA-generatie.

Sommige details waren al bekend, zo had Microsoft al laten weten dat de Xbox Series X een cpu met Zen 2-cores krijgt en dat de gpu is gebaseerd op de RDNA 2-architectuur met hardwarematige ondersteuning voor raytracing. Nu geeft de Xbox-fabrikant uitgebreide details over de kloksnelheden en wordt ook duidelijk dat de console voorzien zal zijn van een 1TB-ssd.

De Xbox Series X is vooral wat cpu-rekenkracht en opslagsnelheid betreft een grote vooruitgang ten opzichte van de Xbox One X. De overstap naar een nvme-ssd voor de primaire opslag moet het laden van grote gamewerelden veel soepeler maken. Volgens Microsoft haalt de opslag een doorvoer van 4,8GB/s bij gebruik van compressie. Zonder compressie is dat de helft.

In een filmpje toont Microsoft het effect daarvan op de laadtijden van games in vergelijking met de Xbox One X. Ook demonstreert de fabrikant de Quick Resume-functie die met verschillende games tegelijk werkt.

Microsoft toont ook een nieuwe versie van de Xbox Wirleless Controller, die meegeleverd zal worden met de nieuwe console. De d-pad van de controller is aangepast en er is een shareknop toegevoegd. De Xbox Series X komt in het najaar uit. De prijs is nog niet bekendgemaakt.

De console kan worden uitgebreid met een externe 1TB-ssd. Het blijkt niet te gaan om een CFexpress-kaart zoals werd vermoed, maar om een propriëtair formaat. Microsoft heeft daarvoor samengewerkt met Seagate. De extra opslag zou net zo snel zijn als de interne ssd.

Microsoft publiceert de informatie en foto's van de binnenkant van de console op zijn eigen website. Ook heeft de Xbox-maker uitgebreide informatie verstrekt aan Digital Foundry; de technische afdeling van Eurogamer. Die site heeft een analyse gemaakt van de specificaties. Ook YouTuber Austin Evans heeft de nieuwe console in handen gehad en publiceert zijn ervaringen in een hands-onvideo.

Console Xbox Series X Xbox One X Xbox One S
Processor 8 custom Zen 2-cores met smt 8 custom Jaguar-cores 8 custom Jaguar-cores
Cpu-snelheid 3,8GHz (3,66GHz met smt) 2,13GHz 1,75GHz
Gpu 52 cu's @ 1825MHz 40 cu's @ 1172MHz 12 cu's @ 914MHz
Gpu-architectuur Custom RDNA 2 Custom GCN + Polaris Custom CGN
Gpu-rekenkracht 12Tflops 6Tflops 1,4Tflops
Die-formaat 360,45mm² 366,94mm² 227,1mm²
Procedé TSMC 7nm enhanced TSMC 16nm FinFet+ TSMC 16nm FinFet
Geheugen 16GB gddr6, 320bit 12GB gddr5 8GB ddr3
32MB esram
Geheugenbandbreedte 10GB @ 560GB/s
6GB @ 336GB/s
326GB/s 68GB/s
Esram @ 219GB/s
Opslag 1TB 'custom nvme-ssd' 1TB hdd 1TB hdd
I/o-doorvoersnelheid 2,4GB/s (raw), 4,8GB/s (compressed) 120MB/s 120MB/s
Uitbreidbare opslag 1TB Expansion Card - -
Optische drive Blu-ray (4k-uhd) Blu-ray (4k-uhd) Blu-ray (4k-uhd)
Prestatiedoel 4k @ 60fps, tot 120fps 4k @ 30fps, tot 60fps 1080p @ 30fps, tot 60fps

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-03-2020 • 14:23

143 Linkedin

Submitter: menzo

Lees meer

Reacties (143)

Wijzig sortering
FYI
  • 12 TFLOPS is tussen een 2080 Super en 2080 TI.
  • 6 TFLOPS is rond de 980 TI.
Qua performance verwacht ik dus ook wel ergens 2080 Super-niveau prestaties, wat best netjes is.

Een 2080 Super kost op dit moment zo'n 700-800 euro (voor alleen de GPU), dus als de xbox series X 800 euro of minder is heb je echt veel performance per euro.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 maart 2020 14:32]

Het is eerder vergelijkbaar met de 5700XT. Ja die heeft 40 CU's in plaats van 52, maar console gpu's draaien op lagere kloksnelheden om de koeling en het stroomverbruik binnen de perken te houden.

De 5700XT kost momenteel 400 euro.

Over een half jaar zou die prijs wel eens gezakt kunnen zijn als Nvidia inderdaad een 8000 shader monster uitbrengt.
Dat is een rare aanname, hij loopt wellicht 100Mhz (iets van 6%) lager voor zijn max boost dan de 5700XT maar hij heeft ook 30% meer CU's. Daarnaast maakt hij waarschijnlijk gebruik van een architectuur die tussen RDNA 1 en 2 inzit waardoor de IPC een stukje hoger zal zijn. Hij maakt dus gebruik van een custom RDNA 2, de IPC zal dus ook een stukje hoger liggen.
Ik denk dat de inschatting dat hij tussen RTX 2080 Super en RTX 2080Ti niveau zit best accuraat is.

Ik denk dat de prijs een tijd gelijk blijft (naast wat acties). Console makers maken vaak geen winst op een console.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 16 maart 2020 16:48]

maar console gpu's draaien op lagere kloksnelheden
Volgens mij is 1825MHz hoger dan de 1755MHz 'game clock' van de 5700XT. Alleen de peak boost clock (1905MHz) ligt een klein beetje hoger.
Klopt, het hangt ook van de temperatuur en type belasting af. In sommige spellen boost mijn 5700XT naar 1960 (Anniversary versie) bij andere blijft hij steken op 1800.

Microsoft heeft aangegeven dat ze een consistente ervaring. Alle clocks van de cpu en gpu zijn gelocked op de aangegeven specs. Dus er is niet eens sprake van boosting (wat ik nog wel dacht in mijn vorige post).
Daarnaast heeft AMD de gpu zo gebouwd dat hij zelfs kan werken op 4bit en 8bit precisie ipv de standaard 32bit en de 16bit van RPM (rapid packed math).In sommige workloads kan hij dus 96 TFlops (volgens mij niet de correcte afkorting want 8bit en 4bit zijn int dacht ik) nu halen op 4bit precisie. Dit hangt heel sterk af van de workload natuurlijk.
Maar ga je daarmee 4k60 halen zonder veel consessies te moeten doen op allerlei Eye-candy settings? Niet dat het voor mij persoonlijk een halszaak is, maar ze claimen het natuurlijk wel.
Met een RTX2080 haal je makkelijk 4K60 met de meeste games als je de settings rond medium/high zet. Merk op dat medium/high settings in moderne games vaak uitstekend beeld geeft: De verschillen tussen medium/high/ultra zijn vaak verwaarloosbaar.

Het is niet zo dat je steeds krachtigere GPUs nodig hebt om hetzelfde mooie beeld te krijgen. Moderne games zijn ronduit prachtig, ook op medium settings.

Los daarvan, 3D werelden renderen in 4K voor op een TV is echt zinloos. Ergens rond 1440p de 3D wereld tekenen met een 4K GUI en niemand die zal kunnen zien dat het niet echt native 4K is. Ik speel 1440p120hz op mijn 82" TV en geen moment dacht ik: goh, ik wou dat dit 4K was.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 maart 2020 14:40]

Niet alleen dat, games worden stuk beter geoptimaliseerd op consoles want als je kijkt wat voor hardware huidige (non pro) consoles hebben, toveren sommige devs echt prachtige graphics erop.
'zowel qua hardware als software, maar daar houd het ook op."

Lijkt mij toch al heel wat betreft optimaliseren.
Wat je zegt is simpelweg niet waar. De xbox one x doet het prima met 4k native 30fps, zelfs RDR2.
Probeer eens rdr2 4k 30fps stabiel te krijgen met een rx580, veel succes.
Ik heb een RTX 2070 Super en die trekt RDR2 op native 4K 30fps... maar die kaart zelf is al meer dan een Xbox One X.

Sowieso een PC met de specs van de X zou bij lange na geen 4K 30 halen, dus men optimaliseert zeker en niet zo'n klein beetje ook.
Juist! Erg benieuwd wat ze uit de nieuwe Xbox halen, raytracing zelfs.
Deze generatie gaat de console weer een voorsprong pakken de eerste jaren vermoed ik.

Dan heb je (heel) misschien met een 3080ti van €1400 mogelijk wat hogere framerate's met vergelijkbare kwaliteit (raytracing niet vergeten), maar dan heb je een systeem wat 4 tot 5 keer zo duur is.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 17 maart 2020 11:25]

3080 Ti (of hoe die ook gaat heten) lijkt mij een stap te ver, sowieso de super high end GPU PC markt tel ik liever niet mee omdat hoewel het makkelijk de consoles overtreft, het ook zo goed als onbetaalbaar is voor de meesten.

en als je kijkt naar de huidige kaarten, Rx 5700 XT of de RTX 2070 Super zijn momenteel de plek waar je het beste kunt stoppen in de prijs vs performance markt, alles daarboven is Nvidia only en hoewel het sneller is weegt het niet op tegenover de kosten

Daarnaast console makers tekenen contracten en kopen de boel in, en soms verkopen ze hun consoles met verlies zodat de games dat later terugverdienen (zoals de PS3 dat deed to name one)

Prijs technisch kan een PC daar nooit tegenover opboksen, maar aan de andere kant PC is ook meer dan gaming.
Doelde ook op een pc systeem dat betere prestaties neerzet, met een 3080ti.

Verder zitten we helemaal op een lijn 8-)
Behalve textures, meestal vind ik daar de verschillen tussen high en Ultra nogal aanzienlijk. Rest maakt vaak niet uit.
Gelukkig zijn high-res textures niet zo belastend voor de GPU tegenwoordig, enkel voor de VRAM, en dat heeft-ie voldoende.
Tja ken je die reclame van Ziggo...?

Wat jij zinloos vindt, is dat voor een ander mogelijk niet. Ik heb liever native 4k dan een "tussenmaatje".
Checkerboard rendering op een hoge framerate en mits goed geimplementeerd is zo goed als niet te onderscheiden van 'native' 4k, komt geen opschaling van resolutie bij kijken. Voor spellen die grafisch zeer zwaar zijn is het waarschijnlijk zelfs per definitie beter om checkerboard rendering toe te passen, zodat je nog wat GPU overhoudt voor andere zaken.
Los daarvan, 3D werelden renderen in 4K voor op een TV is echt zinloos. Ergens rond 1440p de 3D wereld tekenen met een 4K GUI en niemand die zal kunnen zien dat het niet echt native 4K is. Ik speel 1440p120hz op mijn 82" TV en geen moment dacht ik: goh, ik wou dat dit 4K was.
Wat ik me snel weer herinnerde na jaren pc gamen terug wat op console te kunnen gamen: Kunnen claimen dat je console hogere resoluties haalt dan de andere is superbelangrijk voor veel consolegamers :p
wat ik merk is dat dingen als AA, FXAA of MSAA (en zo zijn er nog een paar) steeds minder effect hebben bij hogere resoluties. ik kan ze zo niet allemaal ff beschrijven maar zit er 1 tussen die meer met beweging doet die heeft nog redelijk effect maar valt ook weer weg bij fps boven 60+.

In principe zijn het (redelijk zware) filters die iets verbloemen en bij 4K + 120 fps nauwelijks nodig zijn. Schakel je die uit dan vervalt vaak al de ultra setting.
Ik heb een RTX 2080 Ti en games zonder ray tracing draaien vrijwel allemaal op meer dan 60 frames (4K) op de hoogste instellingen. Dat zijn echter doorgaans games van de huidige generatie en in veel gevallen eerst ontwikkeld voor de Xbox One en PS4. Ik denk dat we de eerste periode veel 4K/60fps-games gaan zien omdat ze crossgen zijn en dat later in de generatie weer wordt teruggeschakeld naar 30fps.
60fps of 90fps boeit niet echt zolang het maar stabiel is en er geen plotse drops Zijn van 60fps naar 45fps want dat merk je en is erg irritant.
Maar ga je daarmee 4k60 halen zonder veel consessies te moeten doen op allerlei Eye-candy settings?
Ik was in de veronderstelling dat dit al de hele bedoeling van de One X al was. En die is een stuk minder krachtig. Volgens mij kwam Phil alweer op het podium met grotere woorden of ik herinner het me niet goed. Maar ik meen dat 120 FPS in ieder geval al is genoemd en... 8K?? Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. Net als dat veel resolutie en framerate discussies eigenlijk heel weinig zeggen, als je niet weet wat in beeld is en op wat voor eye-candy niveau.

Het is jammer dat ULTRA settings minder lekker bekt, want je moet eigenlijk de hele context hebben om iets zinnigs over resolutie en framerate te kunnen zeggen.
Ze schrijven dat ze minimaal 60fps op 4k wilden halen en ze daarom eerst de tflops verdubbelt hebben. Echter, de nieuwe gpu is sowieso al sneller, waardoor de gpu 3-4x zo snel is als die van de xbox one x en ze daardoor ook de 120fps kunnen halen op 4k (alleen dan met minder eye candy).
Textures kunnen bijna instant in geheugen gezet worden door de ssd te gebruiken als extended geheugen. En daarnaast gebruiken ze een speciale vorm van raytracing die de huidige videokaarten nog niet gebruiken.
Het Digital Foundry artikel is erg interessant om te lezen wat MS allemaal heeft gedaan. Ben benieuwd naar wat Sony nu vrij gaat geven.
Maar ga je daarmee 4k60 halen zonder veel consessies te moeten doen op allerlei Eye-candy settings?
Sowieso een merkwaardige claim, want een ontwikkelaar kan altijd de wens hebben om meer aandacht te geven aan spectaculaire graphics met bijvoorbeeld 30fps vs een framerate van 60fps. Tenzij Microsoft het verplicht stelt; maar dat zie ik dus niet gebeuren.
Maar ook de daadwerkelijke prestatie? Want ze mogen misschien wel hetzelfde aantal TFlops hebben maar het zijn beide compleet andere architecturen.

nVidia is nu misschien aan het luieren want games voor de consoles zijn vaak veel beter geoptimaliseerd dan voor de PC en wie weet wordt het weer de X360/PS3 tijden toen de PC zwak werd. En ja, ik weet dat de PC nu beter en sneller is maar helaas tegen absurde en forse prijzen dat je het echt goedkoper bent met een console en dit komt uit de mond van een PC-liefhebber. Helaas kan ik geen enkele controller hanteren en de spellen die ik wil hebben geen native support voor M+KB.
Kijk bijv. naar een xbox one X: De prestaties liggen niet zo extreem ver van een 980/980TI. Ik denk dat het een veilige aanname is dat de Series X niet onder doet aan een 2080 Super, en dat is een beest van een GPU.

Als PC liefhebber: Geen stress, na de nieuwe consoles komt er weer een dump aan nieuwe GPUs met veel betere performance per euro. Geef het 1-2 jaar na de release van de Series-X (lees: ~2022 dus) en je kan voor 300-400 euro een GPU kopen die betere prestaties biedt dan RTX 2080 Super.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 maart 2020 14:37]

Er wordt wel akelig verkeerd gekeken naar de prijzen. Console bouwers maken weinig winst of leggen zelfs bij de op hardware. Daarbij kost een pc spel 45 euro nieuw en op de console bijna 80 tegenwoordig. Je kunt dus of dure hardware kopen op de pc en de games goedkoper of andersom. Uiteindelijk betaal je linksom of rechtsom voor de 2080 super. Daarnaast betaal je voor online te kunnen ook nog eens een vast bedrag per jaar of maand op consoles. Ja het lijkt goedkoop een Xbox met een 2080 performance maar je betaald het dubbel en dik terug met online services en dure games.
Daarbij kost een pc spel 45 euro nieuw en op de console bijna 80 tegenwoordig
Bijna 80 euro 8)7. Buiten de special editions kost zo ongeveer elk spel op de dag van release 60 euro, en het overgrote deel ligt binnen 2 maanden ook gewoon voor 45 euro of minder in de winkel.

Dat er op PC vaker en meer goede aanbiedingen zijn en je dus eventueel wel wat kunt besparen ten opzichte van console-games op day one kopen dat ga ik niet ontkennen, maar overdrijven is ook een vak. Ik betaal zelden meer dan 30 euro voor mijn console games bijvoorbeeld, omdat ik ze meestal pas een jaar na release ofzo koop.
Inderdaad, sterker nog: doe je een beetje onderzoek op prijsvergelijkers dan krijg je de meeste nieuwe releases voor prijzen net onder de €50 (inclusief verzendkosten).

Overdrijven is ook een kunst :)
Even los van de door @johnbetonschaar al terechte nuance op de prijs die je noemt, er zit wel een schaal voordeel in een console. In mijn huishouden zijn er meer gamers, dan zijn die 4 Xbox X consoles toch echt een behoorlijk stuk goedkoper dan wanneer ik daar allemaal gamepc's voor had moeten aanschaffen. Naast het tech support verschil natuurlijk ;) En met 2 gold abbo's is iedereen online en heeft dankzij gamepass een ruimte collectie aan games om te spelen. Kopen doe je zo nog maar zelden.
Na decenia pc gamer de overstap op de Xbox One en heb er geen spijt van, maar ik heb die keuze gemaakt tijdens de opkomst van Steam, dus had daar nog geen grote library, nu wel voor de console.
Ik zie dat je je vorige reactie hebt aangepast, nu is het heel wat duidelijker :P

Klopt, de 2080S is ietwat sneller dan mijn 1080Ti en dat is al een beest van een GPU.

En precies ook wat ik zei: je bent vele malen goedkoper af met een console. 800 euro alleen voor 1 onderdeel vind ik wel echt absurd.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 16 maart 2020 14:40]

Ja ik ben de ninja-edit koning, mijn excuses :D
Misschien eerst even de uiteindelijke prijs afwachten, dit gaat geen goedkope console worden en het feit dat Lockhart wellicht tegelijk als goedkoper alternatief komt zal de prijs alleen maar hoger stuwen.
Ook idd weer ninja-edit :P

Ik hoop het want de prijzen zijn tegenwoordig compleet buiten proportioneel en nVidia is ook steeds arroganter geworden en heb dus helaas minder tot geen hoop. Niet alleen dat maar het lijkt of het ook stilstaat qua prestatieverbeteringen. 2080Ti kostte bij de release €1400 afhankelijk welke AIB. Dat is serieus mijn hele pc.
Een vouwbare telefoon kost ruim 2000 euro. Een stel nieuwe gordijnen kosten ook snel 600 euro. Ik denk dat iedereen loopt te bitchen op 1400 euro voor echt wel een hoog staaltje techniek. Als 2 hoveniers van ons een dagje komen snoeien in de tuin ben je ook makkelijk 1200 euro kwijt... Van die videokaart heb je langer plezier dat weet ik zeker! Ik vind het altijd erg grappig dat mensen zeuren over een prijs van 1400 euro voor een videokaart maar wel voor 3000 euro een vakantie boeken. Die vakantie ben je na 3 weken alweer vergeten. Die videokaart gaan heel makkelijk 6 tot 8 jaar mee. Mijn 980ti is nu een jaartje of 6 oud en die kan echt nog prima mee. Wellicht niet meer alle nieuwste games op 4k ultra. Maar nog dik prima de normale settings en een prima resolutie

[Reactie gewijzigd door sygys op 16 maart 2020 15:04]

Maar een vakantie geeft herinneringen voor het leven. Dat klinkt trouwens raar uit mijn mond omdat ik ook heel materialistisch ben.
2000 euro telefoon, 600 euro gordijnen, 3000 euro vakantie en 2 daglonen betalen om je gigantische haag te snoeien.
Heb je er al bij stilgestaan dat maar zeer weinig mensen zo enorm rijk zijn als jij?
12 TFLOPS CU + 13 TFLOPS raytracing.....Een monster....
Wat mij persoonlijk ietwat tegenvalt bij al het geroep om een nieuwe generatie is dat het verschil in Tflops tussen Xbox Series X en Xbox One X (2x zo snel) in feite kleiner is dan tussen Xbox One X en Xbox One S (4x zo snel).
Ook verwacht ik dat veel daarvan in de praktijk weinig uit zal maken, tuurlijk iets sneller en mooier, maar zo te zien geen gamechanger.... Zoals Noisia al opmerkt is het de vraag of je hiermee 4 k trekt op hetzelfde niveau als vroeger de 2k (HD).
Nvidia Teraflops en AMD teraflops laten zich niet met elkaar vergelijken - Notabene Digital Foundry die bij dit even aanwezig was heeft het daarover.

Ontopic:
Dit is premium klasse hardware voor een premium prijs. Als dit met een verlies op de markt wordt gebracht aan 500 euro, dan is het een schijntje. Dit mag met recht een beest worden genoemd.
Je kunt TFLOPS niet zomeer rechtstreeks vergelijken. De 6TFLOPS van de X1X is vergelijkbaar met een RX 580.
En tot vandaag de dag persen console's véél meer performance uit de hardware, benieuwd naar vergelijking video's straks mét raytracing.

Nu kopen console boeren natuurlijk gigantische partijen op met de hardware, en zijn de winstmarges klein omdat er winst gemaakt word op de games. Vermoed zelf een prijskaartje van zo'n €650.
Wat ik jammer vind is dat ze zelfs nu nog steeds praktisch 0 detail geven over het audio systeem, behalve dat het '3D audio' ondersteunt... Zelfde verhaal bij Sony...

Wat ik wil weten is gewoon heel simpel of alle games eindelijk standaard Dolby Atmos gaan ondersteunen, in plaats van een handjevol (Xbox One) of helemaal niks (PS4). Ik heb een hele thuisbioscoop gebouwd met 7.1.4 speaker setup, en ik zou er nu zo onderhand ook wel eens volledig gebruik van willen maken in games, wat volgens mij de perfecte use case is volledig 3D positional audio. Maar in plaats van gewoon bevestigen of ontkennen dat dit in de nieuwe consoles komt moeten we het doen met vage praatjes over support voor 3D audio en geluid met raytracing en wat dan ook, en hoe geweldig dat ook wel niet gaat zijn als je alleen maar een stereo setup of headphones hebt :X
Atmos ondersteuning zit in Windows ingebakken, je hoeft enkel de licentie te hebben om het te activeren. Ik ga er dan ook van uit dat het op iedere xbox zal zitten.
Ja ik heb het al vrij lang op W10, maar helaas maken er maar weinig spellen gebruik van... Xbox One heeft er ook gewoon support voor, alleen ook daar praktisch geen games die het gebruiken. Wat ik wil horen is dat het de default wordt voor spellen (downmixen van atmos naar 2-kanaals kan ook gewoon prima namelijk, dus waarom niet?)

De manier waarop Dolby Atmos in W10 is geïmplementeerd is overigens ook zeer karig, dat je eerst die Dolby Access app uit de UWP store moet halen die je de hele tijd loopt de naggen om voor geld te upgraden naar Dolby Atmos voor headphones (heel logisch als je aan een 11-kanaals receiver verbonden bent), en om de haverklap de speaker configuratie vernacheld, regelmatig opnieuw moet worden geïnstalleerd na een windows update, etc. Komt allemaal bijzonder gammel over, maargoed dat terzijde..
Nog geen woord over Dolby Atmos. Wel heeft men bekend gemaakt dat er een dedicated chip voor audio terug te vinden is in de hardware, maar verder nog geen details naar mijn weten.
“We’re going to have a dedicated chip to work with audio, which means we finally won’t have to fight with programmers and artists for memory and CPU power.”
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, ook wat de PS5 gaat doen gezien beiden direct bij launch in huis komen. Er zijn nu wat spellen die Atmos ondersteunen (Gears of War bijv.) maar het is helaas niet de standaard. ik vind goed geluid erg belangrijk, ook (of juist zeker) in games. Voor veel games 50% van de ervaring. Hoe beter het geluid geplaatst kan worden i.c.m. een hoge(re) bitrate hoe beter.
Dat ligt aan de developers, ze kunnen nu bij de one x bij elke game volledige Dolby Atmos weergeven.

Dat developers dat niet willen of te lui zijn.....

Ik wijs met een vinger naar BF 1, welke op pc wel atmos heeft en op de Xbox niet.
Feit is dat de Xbox Series X een dedicated sound processor heeft welke niet afhankelijk is van de processor of GPU cores, zie https://www.google.com/am.../xbox-series-x-audio/amp/

Dit ding is een beest van een computer vermomd als console, alles lijkt doordacht, ik ga er voor ....
Hier een klein beetje meer info over de 3D audio processor. Als audio zo precies berekend zou kunnen worden op het system-level lijkt het me onlogisch als dat niet meteen Atmos-compatible is.
Wow, flinke specs. Zal hij dan toch over de 499€ gaan? En snel opgevolgd door een Xbox Series S (oid)? We gaan het zien. Ik ben wel geïnteresseerd als hij niet meer dan €499 wordt.
Flinke specs? Sorry maar ik vindt het allemaal nog wel meevallen, we praten hier over een next generation console en geen huidige. Prijzen zijn lastig te vergelijken, want een fabrikant neem zo veel hardware af dat ze bij verre weg niet dezelfde prijzen betalen als een consument.

De grafische kaart zal niet veel beter zijn dan de huidige high-end kaarten. Laten we eerlijk zijn de huidige high-end zijn alleen nog maar zo duur omdat er gebrek is aan concurrentie. Nvidia heeft op dit moment op dat gebied vrij spel en je moet wel gek zijn om een kaart te kopen voor +€1000,-

Wat mij nog het meeste opvalt is dat de opslag maar 1T is, wat ik weinig vindt gezien de huidige games vaak 100+ gig zijn. Daarbij kopen veel mensen hun games online en downloaden die, afgezien met de save games en andere apps etc. zullen er maximaal 6 tot 8 spellen op zo'n harde schijf geplaatst kunnen worden. Veel te weinig naar mijn mening.

Vergeet niet dat er bij de introductie van nieuwe consoles in het algemeen eerst verlies wordt geleden op de verkoop van de console. Men verdient voornamelijk op games en pas later als het productieproces en de hardware meer mainstream is wordt er pas echt geld verdient.
> we praten hier over een next generation console en geen huidige.

Ben geen console speler maar als ik zie wat ze uit de oude generatie consoles qua graphics halen en bekijk wat er in de nieuwe zit. Dan mag je zeker zijn dat de volgende jaren de boel lekker vooruit kan gaan.

Als je van 8 custom Jaguar-cores op 2Ghz gaat Zen-2 Cores ... De IPC per core gaat niet met 100% omhoog maar eerder met 500%... Jaguar is een enorm oude architectuur dat altijd een zwakheid geweest is in de consoles.

De Jaguar cores zijn vergelijkbaar met 2 * AMD A6-5200 in de Xbox. Op de single core alleen al, zie je een IPC verbetering van 500 a 600%. Dan spreken we nog niet over de SMT verbetering wat je dan nog eens 20 a 30% meer performance kan opleveren. De CPUs zijn al jaren de zwakheid van de huidige generatie consoles.

Dan heb je de GPU, waar men de performance verdubbeld. Smijt er dan nog eens een 1TB SSD bovenop. En meer geheugen en sneller...

Ja, binnen een jaar zal de console kwa hardware "verouderd" zijn als je vergelijkt met top end PC hardware. Dat is altijd al zo geweest. Maar ondanks dat, blijven Consoles enorm dicht bij PC graphics voor een lange tijd ( optimalisatie! If only we got that also on a PC level! )...

Het is altijd de droom, tijdens iedere grote introductie van nieuw consoles, dat de hardware exotisch, future tech en 5000 Euro kost tegen 499. Maar in de praktijk is het een gewone launch zoals altijd dat de bar hoger zet.

Zelf op PC gaming is er in de afgelopen 5+ jaren de graphics eigenlijk niets meer dat de boel echt pushed. Waar je kan zeggen: WOW, dat is echt enorm. Nee, vaak is het screenshot vs screenshot vergelijkingen omdat game graphics al zover zitten dat je eigenlijk niets te kort hebt.

En nu krijg je een console, waar de CPU ( het zwak puntje in vele generatie consoles ) kracht enorm omhoog gesmeten word. Ik zie echt niets mis met deze configuratie voor de volgende 5 jaar consoles.
Idd. Als ik zie wat mijn One X behaald qua graphics vergeleken met mijn PC (die ten tijde van de One X nog ruim 2 - 3x duurder was) dan zal de nieuwe generatie weer heerlijk wegspelen.

PC fanboys kunnen altijd veel roepen, maar consoles zijn verreweg de beste bang for your buck als je kijkt naar de kosten en prestaties.

EDIT: En voordat ik fanboys in m'n nek heb, ik speel zelf al 18 jaar voornamelijk op PC.

[Reactie gewijzigd door aevitas1 op 16 maart 2020 17:18]

Ben geen console speler maar als ik zie wat ze uit de oude generatie consoles qua graphics halen en bekijk wat er in de nieuwe zit. Dan mag je zeker zijn dat de volgende jaren de boel lekker vooruit kan gaan.

Als je van 8 custom Jaguar-cores op 2Ghz gaat Zen-2 Cores ... De IPC per core gaat niet met 100% omhoog maar eerder met 500%... Jaguar is een enorm oude architectuur dat altijd een zwakheid geweest is in de consoles.

De Jaguar cores zijn vergelijkbaar met 2 * AMD A6-5200 in de Xbox. Op de single core alleen al, zie je een IPC verbetering van 500 a 600%. Dan spreken we nog niet over de SMT verbetering wat je dan nog eens 20 a 30% meer performance kan opleveren. De CPUs zijn al jaren de zwakheid van de huidige generatie consoles.

Dan heb je de GPU, waar men de performance verdubbeld. Smijt er dan nog eens een 1TB SSD bovenop. En meer geheugen en sneller...

Ja, binnen een jaar zal de console kwa hardware "verouderd" zijn als je vergelijkt met top end PC hardware. Dat is altijd al zo geweest. Maar ondanks dat, blijven Consoles enorm dicht bij PC graphics voor een lange tijd ( optimalisatie! If only we got that also on a PC level! )...
Ik ben al jaren een console en PC gamer. Ik speel op dit moment nog op me pc met een I7 930 processor. Die is al meer dan 9 jaar oud. En ik kan nog prima games spelen. De processor heeft al jaren weinig invloed op games. Vooral voor een PC. Voor een console iets meer omdat het daar mogelijk is om een game te optimaliseren en meer taken door een processor te laten doen. Maar dat is meestal alleen het geval bij games die exclusief zijn voor een platform.
Het is altijd de droom, tijdens iedere grote introductie van nieuw consoles, dat de hardware exotisch, future tech en 5000 Euro kost tegen 499. Maar in de praktijk is het een gewone launch zoals altijd dat de bar hoger zet.
Voor de Xbox en ook de Playstation is het vaak zo geweest dat er nieuwe processoren en grafische processoren gemaakt worden, die beter waren dan de bestaande hardware. Pas sinds de afgelopen generatie is de architectuur vergelijkbaar met die van PC's. Daardoor is het eerder goedkoper en heb je minder research kosten om een product te ontwikkelen. Het zou dus makkelijker moeten zijn betere hardware te ontwikkelen.
Alleen al door de aantallen en dezelfde configuratie zou men makkelijk vergelijkbare resultaten moeten behalen als een pc die nu grofweg €2500,- kost. Daarbij betaald men nog niet eens 50% van de consumentenprijs voor dezelfde hardware.
Zelf op PC gaming is er in de afgelopen 5+ jaren de graphics eigenlijk niets meer dat de boel echt pushed. Waar je kan zeggen: WOW, dat is echt enorm. Nee, vaak is het screenshot vs screenshot vergelijkingen omdat game graphics al zover zitten dat je eigenlijk niets te kort hebt.
Juist de afgelopen jaren is er voor het eerst weer een nieuwe interessante ontwikkeling in games, Raytracing. Hoewel men tegenwoordig erg goed is geworden om realistische belichting na te bootsen is Raytracing veruit de mooiste en makkelijkste manier. Tegenwoordig moet men nog genoeg trucjes uithalen om het te kunnen implementeren en er zijn ook verschillende manieren waarop men het gebruikt. Maar dit is wel de toekomst en zal over enkele jaren gemeengoed zijn. Dit is juist een van de ontwikkelingen die de hardware juist gaat pushen. Het probleem echter is dat de concurrentie op de high end videokaarten zo goed als niet bestaand is.
Een 8c/16t Zen2 CPU, GPU die een RTX2080 benaderd, 1TB nvme ssd en 16GB geheugen en dat voor €499 of minder? Het is natuurlijk de grote vraag wat MS voor deze hardware betaald en hoeveel verlies ze op een console willen leiden, maar ik verwacht dat het toch wel over de €499 heen zal gaan.
Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Dan zijn de specs toch minder boeiend... ik was vooral onder de indruk als de prijs van 500 euro waarover gespeculeerd wordt (werd) waar is.
Zelfs voor 600 euro is dit nog een prima prijs als je het mij vraagt!
De externe opslag vind ik er wel vet uitzien, alleen jammer dat het niet op een huidige standaard gebaseerd is
Er zal toch op een of andere manier marge op gemaakt moeten worden. Het partnerschap met Seagate voor de externe opslag is er niet voor niets.

Overigens, een externe SSD, maar ik verwacht nog steeds dan een USB 3.0 drive gewoon gaat werken..... Beste van twee werelden dus, keuze vrijheid....
Klopt, USB 3.0 drive werkt gewoon, maar voor Series X geoptimaliseerde games moet je wél de SSD slot gebruiken aangezien die voor een SSD bedoeld zijn. Als je de USB 3.0 HDD gebruikt of externe SSD via usb wordt een gedowngrade versie gedownload. Dat zijn verschillende downloads.
https://www.youtube.com/watch?v=5V_vMjkDzGE
Als ik het Digitalfoundry artikel mag geloven zit er ook dedicated IO-hardware tussen de uitbreiding en de CPU; dus een algemene standaard hanteren zal zeer waarschijnlijk niet de prestaties en features leveren die men voor ogen heeft.
Mijn xbox interesse is wel opnieuw gewekt eigenlijk (laatst 2 consoles waren Sony's, daarvoor MS xbox, daarvoor Sony). Het is duidelijk dat Microsoft geleerd heeft uit vorige console launch fails. Daarentegen vond ik de PS4 best een teleurstellende console. Veel focus op "social" features, matige stap vooruit qua graphics ten opzichte van de PS3. En dan heb ik het nog niet over de "PS4 PRO" halfweg de generatie. Neen bedankt.

Het ziet er volgens de geruchten naar uit dat Sony met hun PS5 een soortgelijke console zal neerzetten maar ik heb nu tenminste toch het gevoel dat ik weer keus heb tussen ofwel Playstation of Xbox. Zeker gecombineerd met de 'xbox game pass' heeft Microsoft NU al een degelijk aanbod. Sony zal al fameus voor de dag moeten komen om mij terug te winnen voor hun console waar één van de top features een "share" button ipv een "start" button was. 🤦‍♂️

Voorlopig hou ik het gewoon bij de Switch. In alle geval: Good times for gamers!
Gezien je liefde voor de switch zou je zeggen gameplay > visuals, PS4 heeft toch aardig wat super gave exclusieve spellen waar de xbox niet aan kan tippen? Vanwaar de twijfel nu?
Best vreemd om graphics zo belangrijk te vinden en dan te kiezen voor de switch.
Gameplay is king voor veel mensen, maar in geval Switch is natuurlijk de mobiliteit een groot pluspunt. En als je niet van 3rd person (action)adventure games houdt dan zijn veel van de PS4 exclusives ook niet je ding.
Is de PS5 niet even krachtig of krachtiger dan de nieuwe xbox? En welke exclusieve spellen heeft de xbox die je zo graag zou willen hebben?
Snap het als je een xbox fan bent, maar als je er soort van neutraal ingaat snap ik niet dat je voor een xbox zou kiezen.
PS5 zal vergelijkbaar in kracht zijn ja. Dat kun je wel zeggen zonder de precieze specs te kennen (Sony is nog niet zo scheutig geweest met info). De specs gaan op dat gebied niet van doorslaggevend effect zijn, verwacht ik.

Maar ook als je een neutrale gamer bent heeft Xbox een aantal punten die er voor kunnen spreken. Game Pass is een volwassen dienst die veel gamers als meerwaarde zien. De BC van een groot deel van de library aan Xbox-games kan een pluspunt zijn. Daarnaast het speelbaar zijn van titels op zowel Xbox áls PC met dezelfde aanschaf. Of misschien wel de betere controller? Xcloud is misschien een meerwaarde? Gamen is nog nooit zo goedkoop geweest als nu in ieder geval, met een beschikbaarheid zo breed zoals je nog nooit hebt gezien.

Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg gamers die games als Halo: Infinite, Sea of Thieves of de nieuwe Ori wel interessant vinden. Maar dat is smaak gebonden. Als je graag Uncharted speelt heb je niks aan een Xbox. Zelfde als je graag Forza Horizon speelt, dan kun je met een PS4 ook niet veel.

In alle acties die Microsoft tot nu toe met de XSX gemaakt hebben spreekt in ieder geval uit dat men de focus op de games legt. Flink wat studio's aangekocht die met een sloot aan games gaan komen. Nee, ik kan eigenlijk wel goed begrijpen waarom een neutrale gamer ook eens bij Xbox moet kijken.

Of PS5 moet 100 euro onder de XSX gaan zitten, dan mag je bovenstaande allemaal schrappen :+
Buiten TLOU 2 en misschien Horizon kan ik niets bedenken wat ik spannend vind aan exclusives op de PS4.

Er zijn zoveel spellen buiten exclusives om dat je moet kiezen welke controller je fijner vind ipv welke exclusives je wilt spelen, exclusives duren een paar uurtjes maar controller zit je aan vast.

Dat is de reden dat ik een Xbox heb en ik betwijfel of de PS5 aan de Series X kan tippen, gezien de PS4 pro dramatisch was vergeleken met de One X. Sony is te lui geworden.

En ook al is de PS5 2x sneller, fuck die controller :P

[Reactie gewijzigd door aevitas1 op 16 maart 2020 17:15]

Ik wil alleen even inhaken op je "je moet kiezen welke controller je fijner vind", want dat heeft helemaal niets te maken met je keus voor welke console je liever hebt. Ik ben al jaren Playstation fan en heb dan ook de PS2, 3, 4 en de Pro gehad, maar speel ook al jaren met een Nacon Revolution controller met XboX layout omdat ik die fijner vind vasthouden ;)

[Reactie gewijzigd door dartbord op 17 maart 2020 11:21]

Grappig hoe je al mijn punten juist op de verkeerde manier interpreteert.

* "Niet kunnen tippen" - ik verwacht dat de PS5 langzamer wordt, ook al is het 5-8% verschil. Waarom verwacht ik dit? De Pro had erg matige specs en zoals ik zei vind ik dat Sony lui is geworden nu ze een tijd comfortabel op de troon hebben gezeten (wat betreft service en hardware). Is hij toch sneller dan de Xbox, good for you.
* "Geen spannende exclusives" - Mooi hoe je de rest van mijn reactie niet mee neemt als je hier op reageert, ik heb duidelijk gezegd dat er meer dan genoeg spellen zijn buiten exclusives om. TLOU2 is bijvoorbeeld een titel waarvoor ik ooit een PS5 zou halen (als ik niet weet wat ik met mijn geld moet). Gezien ik enkel een PC en 1 console heb, kies ik voor de Xbox.
* "PS4 Pro dramatisch" - performance. Wat boeien mij sales nou? Als je heel eerlijk bent dan is de PS4 Pro niet bepaald een grote upgrade vergeleken met de One x...
* "Sony lui geworden" - Ja, dat is mijn mening. Kijkend naar wat MS heeft toegevoegd (service gerelateerd, Game Pass om maar iets te noemen).

Ik vind het oprecht prachtig hoe mensen altijd het alleen maar over exclusives hebben, terwijl dingen zoals game pass, controller etc ook zwaar mee hoort te tellen.

Zelf heb ik in 2014 (EDIT: of 2015, geen idee. Heb Bloodborne uit kunnen spelen, dat was wel een top spel zeg) een Playstation gehad maar die binnen 4 maanden de deur uit gegooid voor een Xbox One. Als Sony de MS controllers had dan was ik waarschijnlijk aan die kant beland, omdat ik pijn in m'n klauwen krijg van die dingen. Mazzeltje voor mij dat ik MS over het algemeen een beter bedrijf vind.

[Reactie gewijzigd door aevitas1 op 17 maart 2020 02:24]

Beetje rare, reactie. Ik verduidelijk graag.

Ik wou gewoon aangeven dat ik gewoon game op de console die mij het beste uitkomt op een gegeven moment. Momenteel is dat dus de Switch omdat ik het zo wat gehad heb met yet-another-3rd-person-adventure-game die de mechanics van uncharted/tomb raider kopieert of yet-another-1st-person shooter met DLC op de huidige generatie 'klassieke' consoles. Kan nog wel een tijdje doorgaan. Ben echt al een tijdje klaar met die huidige generatie, zowel xbox als playstation. Switch is portable en fantastisch voor zowel enkele top 1st party titels als enkele indie gems! ( In my humble opinion ).

Vraag mij ook af waarom iemand persé in het gameplay > visuals of visuals > gameplay hokje geduwd moet worden. Voor mij missen de games die nu nog op PS4/xbox uitkomen de grafische WOW factor tegenover bijvoorbeeld de games die op't einde van de generatie playstation1/PS3 uitkwamen. Een console zou dan op z'n best moeten zijn maar dat is duidelijk hier niet het geval. Voor mij heeft de PS4 (en de Xbox) nooit dat "Wow" gevoel kunnen leveren. Doe mij in die omstandigheden dan maar gameplay/portability over betere graphics voor sommige games ja.

Again, het voornaamste is dat ik weer het gevoel heb keuze te hebben welke mijn next-gen console kan worden.
Ik vond de Xbox One ook teleurstellend om dezelfde redenen. Vond de One X wel een gouden zet overigens. Maar inderdaad, afgelopen generatie te weinig focus op het gamen zelf. De X360/PS3 waren in dat opzicht veel beter. Hoop dat zowel MS als Sony goed achter hun oren hebben gekrabd.

Ben zelf wel van plan deze console in huis te halen + een mooie 4K TV. Mocht ook wel eens. Hoop nu wel dat MS meer geld in mooie games gaat steken want ik heb me nou niet echt vermaakt met Forza, Gears of Halo 5 deze generatie. Ik had deze generatie toch vaak spijt dat ik niet een PS4 had gekocht i.v.m. de interessante exclusives.

Overigens wel goed om te zien dat MS zo enorm open kaart speelt in vergelijking met Sony. Althans, goed voor MS. Sony moet niet veel langer achterblijven.
Wat in de volgende generatie gaat meewegen is je digitale game library. Hoe zeker weet je dat die mee komt. Vroeger was dat een gegeven, nieuwe generatie, nieuwe games kopen. De oude liet je gewoon nog even staan. Maar nu is dat werkelijk anders. Overstappen naar een andere console levert verlies van bibliotheek op naar de nieuwe generatie niet meer (tenminste niet bij Xbox, PS weet ik niet)
Inderdaad. Ik haal nog wekelijks mijn N64 spellen uit de kast.

Oke een beetje flauw misschien, maar laten we eerlijk wezen, het merendeel kijkt niet om naar games die een generatie of meer ouder zijn. De keuze voor een digitale bibliotheek is heel persoonlijk. Je verruilt gemak en flexibiliteit voor eigenaarschap. Zelf maak ik gebruik van family sharing waardoor ik samen met een ander de kosten voor online gamen en digitale games kan splitten. Je bent weliswaar verplicht om de games digitaal aan te schaffen, maar bespaart wel de helft.
ik speel anders nog regelmatig op mijn Sega Saturn en Mega Drive (die laatste minder sinds ik de mini heb)
Ook dat! Nu ben ik meestal wel uitgekeken op mijn oude games of koop ik ze opnieuw, vaak veel goedkoper. Vind het het meestal wel waard om sommige games opnieuw te kopen. Al is het natuurlijk véél fijner om alles mee te nemen. Had ik niet aan gedacht. Wat dat betreft zal dit een bepalende generatie worden. Kan me voorstellen dat mensen nu nog wel willen wisselen, over een generatie of twee niet meer
Ik vind het knap van Microsoft. Waar de strijd met de PS3 vooral aan de Sony-kant gewonnen leek, wijzen de pijlen nu terug richting MS. Ik ben zelf nooit echt voor de consoles geweest maar de Series X, op de naam na dan, lijkt op papier toch al de winnaar. Ben benieuwd wat Sony te bieden heeft als antwoord.
Ik vind het knap van Microsoft. Waar de strijd met de PS3 vooral aan de Sony-kant gewonnen leek, wijzen de pijlen nu terug richting MS. Ik ben zelf nooit echt voor de consoles geweest maar de Series X, op de naam na dan, lijkt op papier toch al de winnaar. Ben benieuwd wat Sony te bieden heeft als antwoord.
Niet vreemd dat MS op papier de winnaar lijkt als MS de enige is die de papieren heeft laten zien...
Ik denk dat de twee consoles heel dicht bij elkaar zullen liggen qua performance; ik kan me namelijk niet voorstellen dat AMD twee compleet verschillende APU's heeft ontworpen. Ik hoop dat dit sterk het geval is, want dan moet men zich onderscheiden met games en andere features, en dat lijkt me prima voor de concurrentie :)
Tja, dit kan toch eigenlijk niet meer voor een prijs van 500 euro? Of gaat Microsoft dat verlies nemen om de console wars te winnen?
Dat consoles aan verlies worden verkocht is niet de eerste keer dat voorkomt.
Die specs komen inderdaad enorm dicht bij High end gaming pc's.

Console manufacturers gaan dan uiteraard hun grootste winst halen uit accessoires en de "price-cut" die ze nemen van elke spel die worden gereleased op hun platform.
En tegenwoordig zelfs ook uit hun maandelijkse subscription plans.
Of gaat gewoon voor die prijs en zal de Series S de 'goedkopere' zijn, zoals nu de Xbox X voor 'de echte gamer' is en aanzienlijk stuk duurder dan de S.
Prijs is nog niet bekend, maar los daar van.... Vergelijk een console met een auto, ook daar zit de winst op een product niet in het eerst jaar dat hij op de markt is.

Bij gameconsoles telt er veel mee mee, online diensten als Live en Gamepass zijn namelijk erg belangrijk geworden. Maar ook het aantal games per console, wat bij de consoles van Microsoft opvallend hoog is.

Kortom, je het het product wat het complete ecosysteem mogelijk maakt....
Is er eigenlijk ook al iets bekend over de afmetingen van de behuizing?
Zo te zien is het toch een redelijke unit en zal die niet zomaar bij iedereen in het TV meubel passen.
Die zijn allemaal al bekend: https://pbs.twimg.com/med...TsO?format=jpg&name=large

151mm x 151mm x 301mm
Thnx, gemiste kans om er dan geen banaan naast te houden.
In het gelinkte Digital Foundry artikel staan foto's waar ze hem naast de huidige XB1X hebben gezet.

https://www.eurogamer.net...-xbox-series-x-full-specs

[Reactie gewijzigd door Caayn op 16 maart 2020 14:32]

De verdere uitleg in dat artikel over direct access etc is ook wel een erg mooi stukje.
Los van de indrukwekkende specs ben ik vooral onder de indruk van de manier waarop Microsoft communiceert. Heel casual op een maandagmorgen een shit-load aan informatie er uit gooien. Zonder echte hype vooraf. Een verzamelijk met video's, wat verduidelijking in tekst en dat was het. Feitelijk missen we de prijs en dan is alles bekend.

Overigens zijn alle links en video's hier samengebracht: https://majornelson.com/2...ails-about-xbox-series-x/
Dat zal er misschien ook mee te maken hebben dan zo'n beetje elke beurs is afgelast en ze dus niet een special event kunnen houden.
Een online stream was natuurlijk vrij makkelijk op te zetten.
Ze doen het echter heel casual, gewoon een moment gekozen om informatie vrij te geven.
Een soort van "open kaart" spel techniek.
Ik denk dat dit de betere tactiek is..

Hoe vaak zijn we in de game-wereld al weken lang geteased zodat het hele internet over iets praat en uiteindelijk valt het best tegen?

Ik snap sowieso hype niet, laat de bom gewoon direct vallen dan heb je nooit de kans dat mensen enorm teleurgesteld zijn omdat hype hun verwachtingen onrealistisch heeft gemaakt.
Beetje jammer van de proprietary ssd-expansion slot. Ik hoop dat de mogelijkheid bestaat voor een adapter naar M.2 (als het ware een case om een M.2)
Het is wat jammer dat ze inderdaad niet voor een m.2 standaard gaan oid.

Maar wat ze er mee gedaan hebben is ook wel interessant. Het wordt gebruikt als virtueel geheugen en dan kan het zijn dat ze een beetje performance garantie eisen en dus gezeik willen voorkomen dat iemand er een goedkope SSD in propt om dan te klagen dat de console zo traag is.
https://www.tweaktown.com...ed-flexibility/index.html
De built-in SSD kan hier natuurlijk nog steeds gebruik van maken. We hebben het hier alleen over een storage uitbreiding.
Beetje verkeerd gelezen :/ Gebruiken ze daar niet zo'n standaard voor van fotocamera's? Omdat dat wat bestendiger is tegen mensen die niet zo goed zijn met computers i.t.t. die vrij fragiele m2 slot?

[Reactie gewijzigd door batjes op 16 maart 2020 19:45]

Geruchten waren dat het een formaat comac flash zou zijn, die nut heel toevallig ergens op iemand z'n CV genoemd werd icm de xbox series.
Oke en nu de loading times van state of decay 2 Testen op een Xbox one X waarvan de interne hdd vervangen is met een samsung 860 Evo. Mijne dus.

Ik heb die game nog niet binnen, wel besteld dus ik ben benieuwd hoe snel hij dan laad.

Xbox series X ziet er verder qua console mooi uit. Jammer alleen dat ze de ledjes hebben weggelaten achter de xbox logo van de controller en console.

Die ssd expansion slot van seagate gaat een dure worden als je de ssd grootte wil uitbreiden.

Ondanks dat de games gecompressed kunnen worden qua grootte had ik toch stiekem wel 2 terabyte intern verwacht ipv 1 terabyte.
Er zit zeker wel een led achter de power knop. De controller weet ik niet, maar verwacht ik ook te hebben.
Is goed te zien in dit fimpje: https://www.youtube.com/watch?v=5V_vMjkDzGE