Bill Gates toonde eerste Xbox-prototype twintig jaar geleden

Het is dinsdag twintig jaar geleden dat Microsoft bekendmaakte te gaan concurreren met consolebouwers als Sony en Nintendo. Op de Game Developer Conference toonde Bill Gates op 10 maart 2000 een Xbox-prototype in de vorm van een grote x.

De originele Xbox kwam voor het eerst uit in de Verenigde Staten op 15 november 2001, maar ruim anderhalf jaar eerder maakte Microsoft al bekend dat de console er zou komen. Het bedrijf deed dat bij monde van topman Bill Gates op de Game Developer Conference.

Ten tijde van de presentatie was de console nog niet klaar. Bill Gates toonde wel een prototype op het podium, in de vorm van een grote X. Het apparaat had toen nog de naam X-Box. De X is een referentie naar het gebruik van DirectX en de interne codenaam DirectX Box die Microsoft gebruikte. Het prototype staat sinds een aantal jaar in het bezoekerscentrum van Microsoft.

Xbox-prototype
Het Xbox-prototype dat Bill Gates toonde - Foto: Graeme Boyd

Gates maakte op de conferentie details bekend over de specificaties en het besturingssysteem. Zo bleek dat de console zou draaien op een aangepaste Intel Pentium 3 en een door Microsoft en Nvidia ontworpen gpu zou krijgen. De console draaide op een besturingssysteem dat is gebaseerd op de Windows 2000-kernel met DirectX daaraan toegevoegd. De volledige presentatie staat op YouTube.

Nu twintig jaar later staat Microsoft op het punt om zijn vierde generatie Xbox-console uit te brengen. Na de oorspronkelijke Xbox volgden de Xbox 360 en de Xbox One. Van die laatstgenoemde kwam ook de krachtigere One X-variant uit, maar de consoles behoren tot dezelfde generatie. Eind dit jaar komt de Xbox Series X uit, die twee keer zo krachtig is als de One X.

Microsoft was van plan om dit jaar tijdens de Game Developer Conference wederom een presentatie te geven over Xbox, maar omdat de conferentie is afgelast zal dat deze keer via een livestream gebeuren. De presentatie is volgende week woensdag.

Xbox-presentatie begint rond 17:53

Xbox aankondiging slidesXbox aankondiging slidesXbox aankondiging slidesXbox aankondiging slidesXbox aankondiging slidesXbox aankondiging slides

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-03-2020 • 19:03

81

Reacties (81)

81
78
32
1
0
40
Wijzig sortering
Hopelijk weet de nieuwe series X een aantal sterke punten van die originele eerste Xbox terug te brengen: Split screen met vrienden op de bank, Duidelijke menu’s, en vernieuwende games.
Dat is nog wel het meeste wat ik mis: goede co-op games. Ben redelijk teleurgesteld in de laatste generatie consoles. Alles is gericht op online samenspelen. Het dieptepunt was toch wel Halo 5 wat de co-op ontbrak. Ik wacht nog steeds op de nieuwe Splinter Cell.
tja co op is tegenwoordig via internet. koop 2 consoles en 2 tv s en je heb ook co op
Waarmee de console zijn eigen graf aan het delven is. Mensen kochten vroeger een console voor het gebruiksgemak, je kocht dat ding, je sloot het aan op je TV en je kon spelen met je vrienden zonder geode en gezeur. En als de oma een spelletje wilde kopen voor het kleinkind dan hoefde ze enkel te weten voor welk merk van console, geen gedoe met complexe systeem vereisten whatsoever.

Maar dan kwam internet naar de console, het begin van het einde. Plots moest je updates installeren voor je console, een online account hebben dan een abbonement. Nu konden games uitgebracht worden die niet klaar waren en later wel gepatcht warden, de consoles kregen dezelfde problemen die PC al langer had. Vervolgens kwam het DLC verhaal, staat moeder in de Bart Smit te vragen of spelletje wel compleet is voor die 50 euro, zei de koper doodleuk ja hoor (het was CoD, ze zag de bui al hangen maar kent er niets van). Vervolgens pushen ze always online er gewoon door en vervolgens komt streaming.

Welk bestaansrecht heeft een console dan nog? Hoe lang denk je dat het gaat duren voor streaming apps de boel volledig overnemen? Uiteraard zullen alle TV fabrikanten eerst hun eigen dienst proberen op te zetten maar op een gegeven moment zullen ze allemaal de Netflix van game streaming op hun TV zetten met een fixed prijs per maand. Gedaan met al het gezeur en gedoe die consoles zijn geworden, back to the roots van consoles, op de bank zitten en spelen zonder gezeur maar dan wel zonder een console.
Wow op deze manier kun je elke vooruit kapot redeneren. Wat vervelend dat internet : gamen met iemand die ver weg woont en dus niet bij je langs hoeft te komen voor een uurtje gamen, je hebt nu online 100 vrienden ipv 3 in je buurt om mee te gamen, updates waardoor je elke keer de beste versie van het spel speelt of nieuwste levels krijgt, je niet meer naar de winkel hoeft maar in de ochtend kan downloaden en na het werk meteen kan spelen.....
Zijn punt is niet dat internet vervelend is, zijn punt is dat een console de meerwaarde's t.o.v. PC's aan het verliezen is.

Met een PC kun je immers altijd hetzelfde en/of meer bereiken als met een console. Zaken zoals design, interface e.d. is waar je eventueel kant en klaar nog een console voor koopt, maar eigenlijk zijn dit soort dingen ook prima te bereiken op een PC.
Dat haal ik er niet uit, het hele verhaal gaat over de toegevoegde waarde van een console ivm steeds meer mogelijkheden om te streamen wat wellicht via de tv kan. Nergens wordt de pc aangehaald. Daarnaast is en blijft een pc voor een gemiddelde gamer veel meer werk dan een console. 95% van de gebruikers weet echt niet welke pc wel of niet voldoet om een spel te spelen, laat staan dat het veel meer geld kost dan een console. Console zet je daarnaast zo neer in je woonkamer, zie ik de meeste mensen met een pc niet doen.
Zolang er exclusieve spellen blijven en het gemak van plug & play blijft bestaan zal de console altijd toegevoegde waarde hebben.
Console is groot geworden omdat het heel instap vriendelijk was zonder gedoe en heel het probleem van de consoles is dat er alsmaar meer gedoe bij komt. Nu zijn hier wel mensen die zeggen dat ik overdrijf of dan doe je toch de update, Tweakers zijn niet de grote doelgroep van consoles.

Kind krijgt console, ouders kennen er niets van => Console eist internet, probleem want niemand weet de wifi code. Vervolgens eist console een account, probleem want kind heeft geen email en later weet niemand nog het wachtwoord. Vervolgens vraagt het ding alvast om een credit card wat de ouders niet willen geven, je hoeft dat niet in te vullen maar het duurt even voor men het door heeft. Vervolgens moet het ding een uur updaten of langer want brakke wifi of de console servers kunnen niet volgen. Dan steek je het spelletje in, denk je te beginnen, weer update.
Enig idee hoe gefrustreerd zowel het kind als de ouders aan het geraken zijn? Dan heb je nog een EA account nodig of een betaald abbonement voor internet services terwijl niemand in huis er ook maar iets van kent.
Als je slim bent als ouder dan installer je eerst heel de boel voor je het terug inpakt om onder de kerstboom te leggen, anders is heel je kerstavond omzeep met dat ding aan de praat te krijgen.

Dan heb je een andere doelgroep, de werkende mens, komt thuis van zijn werk, heeft eindelijk nog eens tijd om te gamen, zet zijn console aan, tegen dat hij kan spelen is het tijd om te gaan slapen.

Heb je ooit een Nintendo64, Gamecube, PS1/PS2, orginele Xbox gehad? Je sloot dat ding aan, je duwde op het knopje en je kon spelen. Wilde iemand meespelen? Je sloot een extra controller aan en je selecteerde 2 spelers, klaar, simpel, eenvoudig, snel.

Als je dat nu wilt doen dan moet je een extra TV kopen, een extra console, terug heel dat drama doorlopen van hierboven, hetzelfde spelletje 2 keer kopen, exact dezelfde DLC kopen, die 2 accounts ergens "vriendjes" maken en hopen dat de brakke wifi het trekt. Hoe bedenk je het?

Dus ja, als men dan met een streaming dienst afkomt, niets installeren, niets updaten, niets wachten, klik hier en play dan vliegen die consoles naar het museum omdat ze totaal lijken te vergeten waarom ze ooit populair geworden zijn bij het grote publiek.
Je hebt overdrijven naar een nieuw niveau getild, gefeliciteerd!!
We leven in een tijd dat je voor alles een account nodig hebt, van boodschappen doen tot aan je zorgverzekering en dan zeg jij doodleuk dat een gezin geen idee heeft hoe account aanmaken werkt etc.
Updates kunnen klote zijn ja, maar nog steeds speel ik 95% van de tijd gewoon een spel als ik mijn ps4 opstart en hoef ik niet elke keer mezelf in slaap te sussen van het wachten zoals jij beweert.
Nee een gezin weet niet wat een PSN, PS Plus, PS Now, EA account is (letterlijk Chinees voor die mensen) is en er is iets heel belangerijk, gezinnen zijn absoluut niet geïnteresseerd om daarmee bezig te zijn in tegenstelling tot hun zorgverzekering. Als ik het cru mag zeggen, ouders kopen een console voor kinderen om ze bezig te houden, hier is het ding, veel plezier ermee.

Dat de gamende jeugd daar allemaal minder problemen mee heeft en als je regelmatig speelt zijn die updates niet meteen een probleem. Maar wat als je weinig speelt, wat als je om 20.00 uur in je bed moet liggen en je op die locatie maar 2 dagen op de 14 bent?

De 14-20 jarige groep mag dan wel intens gamen, die moeten met een bijbaantje proberen die 50 euro voor dat spelletje op tafel te leggen. De jeugdigere gamers die kijken is lief en de familie betaald. De oudere gamers kopen een hele console zonder dat ze het financieel voelen.

Zal de vraag anders stellen, waarom is PC gaming terug populair geworden? Zou het te maken kunnen hebben dat als je toch al die drempels over moet je even goed terug naar de PC kunt grijpen?

En waarom, als je de volledige gaming markt neemt, komt 59% van de omzet uit mobile device gaming en zitten consoles op nog maar 22% Ooit had console 50% van dat marktaandeel in handen, de markt groeit harder dan dat de koek herverdeeld is dus verlies hebben ze niet gedraaid maar zou het dan toch kunnen zijn dat de massa simpel, instapvriendelijk, zo weinig mogelijk drempels wilt bij het gamen?

En als dat zo is, wat is de toegevoegde waarde nog van een console als we morgen massaal games kunnen streamen? Behalve bij Nintendo, ik zie het niet meer. Het graf van de consoles is al reeds gegraven, hij moet er enkel nog in geraken, en dat is ook iets van deze tijd waarin we leven, het gaat altijd maar sneller waarbij de maatschappij gemakzucht boven alles stelt.
Je haalt van alles erbij en overdrijft nog eens extreem. De wereld verandert en zo ook de game industrie. Consoles kunnen makkelijk bestaan naast een pc en mobiel, alles krijgt een ander doel. Mobiel gamen is gemakkelijk, altijd in bereik en veel gratis content. Gebruiksmoment is totaal anders dan een console dus vergelijken heeft geen zin. Wanneer consoles het voor elkaar krijgen dat je alsnog een kastje moet kopen om top games te streamen maar je "console" dan blijven ze voorlopig nog makkelijk bestaan. Je denkt toch niet dat een Sony zich even gewonnen laat. Zelf zou ik bijvoorbeeld nooit meer op een pc gamen, iets wat ik wel 20 jaar geleden deed, de doelgroep verandert.
Ik denk dat je de argumenten vooral op jezelf betrekt als een console gamer die ook Tweakers bezoekt. Het is mijns inziens niet overdreven en dit is een scherp opgemerkt inzicht in de doorsnee gebruiker of doelgroep van een console.
Sorry hoor maar ken de feiten. In de VS is bijvoorbeeld maar 21% van de gamers onder de 18 jaar. Bron: https://www.statista.com/...o-game-players-since-2010. Dus 79% is ouder en weet niet hoe internet of het aanmaken van een account werkt???? Zelfs onder 18 jaar is de groep van 10 jaar of jonger waarschijnlijk nog een stuk kleiner.
Kom op zeg als hier dan in de reactie niet overdreven wordt weet ik het ook niet.
Complexe systeem eisen op een console? Volgens mij werkt elke ps4 game op elke ps4 console hooguit dat je een keer te oude software heb dat een spel niet wil starten maar even updaten en het werkt gewoon. Niet alsof je ineens extea geheugen of snellere cpu moet kopen. En ach een eenmalige account aanmaken is ook zo moeilijk.

En denk je echt dat games streamen geem bugs zullen bevatten? Het enigste verschil is dat je de update niet zelf hoef te installeren. Maar verder verwacht ik wel dat ze nog steeds te vroeg zullen uitbrengen. En ik verwacht ook wel dat streaming diensten losse DLCs zullen krijgen of de je een toevoeging krijgt op je abonnement om die te mogen spelen.
Waarschijnlijk een verwijzing naar de pc games van destijds...
Toen moest je goed opletten of je wel de juiste processor / videokaart had en of er genoeg ruimte was op je hdd en of het RAM toereikend was .
dan spreek je al over de tijden dat het makkelijker werd. De hele Direct3D vs CosmoGL (OpenGL) waar soms 1 van de 2 gewoon niet werkte. De geluidskaarten onboard met brakke support en 20 minuten rommelen met herstarts om uberhaupt geluid in je game te hebben omdat games niet snapte wat de juiste settings waren. Daarnaast had je programma's als gamespy om online game lobby's te vinden omdat games zelf de meest simpele optie als filter "lege servers" weg niet hadden.
En top of the iceberg een windows herinstallatie na een virus wat gewoon je halve zondag was samen met 10 driver cd's want niets was direct compatible.
Ten opzichte van dat mogen we echt niet klagen tegenwoordig.
Het landschap is ook veranderd. Men komt minder snel bij elkaar over de vloer om games te spelen.

Het is niet meer zo dat je met 5-10 man op een verjaardag of regenachtige dag om de beurt GoldenEye tegen elkaar speelt, of Tekken/Street Fighter/Mortal Kombat met "verliezen = controller doorgeven".

Dat doen de meeste nu allemaal via het internet. Het splitscreen/coop is gewoon lang niet meer zo populair met dank aan het internet.
Het splitscreen/coop is gewoon lang niet meer zo populair met dank aan het internet.
Dat sluit elkaar totaal niet uit, het ligt puur aan het type spel, denk aan ibb & obb. Ik vind best dat je mag redeneren dat splitscreen spellen minder worden gemaakt of minder populair zijn, maar dat dit aan het internet ligt dat betwijfel ik. Je kunt beter stellen dat door de opkomst van eSports (=competitie) het bijna een voorwaarde is dat iedereen op zijn eigen scherm speelt.
De PS4 zorgt voor mij genoeg vermaak. Ik heb enkele controllers en genoeg CO-OP games om met vrienden op de bank te gamen. Daarnaast zit er Netflix op waarmee ik kan streamen op een TV die niet smart is. De console heeft z'n voor- en nadelen.
Genoeg bestaansrecht lijkt me, anders zouden we niet nog een generatie consoles krijgen a 6 jaar gemiddeld.
Ik ben dan op mijn beurt benieuwd hoeveel mensen co-op zouden spelen als dat mogelijk is. Vlak het aantal mensen niet uit dat puur alleen voor de single player gaat of die voor de online multi player gaat. Ik gok erop dat dit soort cijfers goed door de consoleboeren / softwaremakers wordt bijgehouden en dat er daarom een reden is waarom er weinig co op / split screen is.

Zoals hieronder aangegeven heeft Nintendo wel het e.e.a., waarbij Mario Kart wel de belangrijkste is in mijn ogen. Ik speel dat geregeld tegen mijn zoontje van 9. Echt ontzettend leuk. Wat dan weer een extra dimensie geeft is het spelen via LG Dual Play. Dat is spelen met de 3D-instelling aan op SBS en twee speciale brilletjes (eentje met twee 'linker glazen' en eentje met twee 'rechter glazen'). Hierdoor zie je allebei alleen je eigen karakter racen. En dat allemaal op groot scherm. :)

ON TOPIC:
Ik mis toch best wel veel detailinformatie in het filmpje: video not available. Dat zal toen zijn geweest om de Sony's en Nintendo's van deze wereld niet te veel te verklappen. Maar die redaction was nu toch niet meer nodig geweest. :) Maar jeetje. 20 jaar sinds de aankondiging. Dat is alweer even geleden. Toen was ik al praktisch volwassen. :S :S :S
Zo lang het streamen van games nog geen gemeengoed is doen consoles het nog prima. Ik zal nooit een PC kopen (véél te duur en veel gedoe), maar heb de laatste 20 jaar wel een console in gebruik (eerst Nintendo, inmiddels Sony). Zie dat de komende jaren ook nog niet veranderen.... Ik denk wel dat de volgende generatie consoles zomaar eens de laatste kan zijn in huidige vorm.
Ook gelezen wat @sprankel zei... Die kijkt juist naar de toekomst en vraagt zich hardop af of de consoles richting de toekomst nog veel bestaansrecht hebben... Als er hier iemand een 'boomer' opmerking plaatst ben jij het dus wel... want met computers lopen sjouwen naar LAN-parties is niet iets dat regelmatig voorkomt, maar juist hartstikke 'old-school' (wat natuurlijk niet wil zeggen dat er iets mis mee is!). De nieuwe generatie doet dit gewoon online, ieders vanuit huis, koptelefoon op en gaan.
Of een Switch. Deze zit bomvol games met couch coop.

Ik ben toch wel echt heel teleurgesteld in de ontwikkeling, bijna niets is in coop te spelen, zelfs spellen die zich eigenlijk prima zou moeten lenen. Maar omdat developer niet de moeite nemen om het grafische e.d. aan te passen voor splitscreen, krijg je dit...
Ook Sony is helaas meer gaan focussen op online multiplayer met de PS4. Nintendo lijkt de enige te zijn die nog brood ziet in splitscreen multiplayer. Trouwens, ook LAN wordt door de meeste games niet meer ondersteund (inclusief PC). Bijna alles loopt via internet en is volledig afhankelijk van de servers van je platform naar keuze. Je kan zelfs geen Xbox One gebruiken zonder Microsoft ID (na 1 keer online inloggen kun je wel offline). Halo Infinite schijnt overigens wel weer splitscreen te krijgen.
Uw eerste zin klopt niet helemaal gezien de succesvolle games die Sony heeft uitgebracht en zal uitbrengen. Bijna allemaal puur singleplayer games zoals Horizon, God of War, inFamous en Spider-Man. Bij The Last of Us 2 zit er niet eens een Multiplayer component. Gran Turismo Sport en Uncharted 4 hebben een uitgebreide multiplayer maar als je kijkt naar de content is dit slechts een fractie van de game en enkel bij GT Sport een echte focus. Ze zijn juist meer gaan focussen op singleplayer en diezelfde lijn wordt volgens Hermen Hulst (vandaag interview) doorgetrokken naar de PS5.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 24 juli 2024 22:11]

Ja, ik had beter moeten verwoorden dat ik games bedoel die een multiplayer gedeelte hebben; dit is vaak online only, en splitscreen en LAN sterven uit. De uitzondering op de regel zijn vaak indie games. Als PS4-bezitter ben ik ook zeer tevreden met de exclusives die we hebben gekregen. Bijvoorbeeld bij Uncharted 4 lag de focus ook duidelijk op singleplayer en ik heb nooit het gevoel gehad dat er 'gesneden' is in de singleplayer voor de multiplayer modus.
Wat ik inderdaad jammer vind is dat er weinig split screen games zien. Gelukkig zijn er nog wel een aantal zoals Call of Duty zeer consistent, Crash team racing, rocket league, recent ook Fortnite. Eigenlijk best wel wat lokale Multi-player maar local co op een verhaal spelen zat er nauwelijks in. A Way Out was echt leuk om thuis met mijn broer te spelen.
Ik vind het inderdaad ook jammer maar ik vermoed zelf dat het mede komt komt dat veel spellen te grafisch en te "ingewikkeld" waardoor split screen minder goed kijkt. Dan bedoel ik dingen zoals vroeger waren de mappen kleiner (of meer ingedeeld in verschillende ruimtes) waardoor je iedereen en alles sneller zag. En je kon minder goed verbergen. Nu is er zoveel open gebieden waar iemand lekker met een sniper paar honderd meter ver in de bosjes ligt en bijna niet ziet op een volledig scherm, laat staan dat je een halve scherm heb. En veel meer spul/afleiding en bewegende dingen in de levels.
Van de 40 PS4 games die ik heb is er maar 1 met offline splitscreen.

Van de 8 xbox one titels die ik heb hebben er 7 offline splitscreen.
Tja vroeger, iets met red alert en een zooi rs232 kabels om de pc’s aan elkaar te knopen...
Dieptepunt was inderdaad Halo 5, ik kocht al sinds de originele xbox elke xbox/halo om dit co-op te spelen met mijn broertje. Was ook grotendeels de rede dat ik een Xbox One had aangeschaft, en toen kwam dat nieuws.....peins er niet meer over om nog een console aan te schaffen hierna. Bedankt Microsoft.
Daardoor heb ik Halo 5 ook niet gekocht, wel nog een keer de campaign uitgespeeld via Game Pass. Maar bizarre beslissing, Halo en co-op heb ik zoveel mooie herinneringen aan. Denk dat de Halo serie zonder co-op nooit zo succesvol was geworden.
wacht - na Splinter Cell 4, 5 and 6 wacht jij nog steeds op een nieuwe? Ik laat het liever bij de fantastische herinnering die ik heb aan Chaos Theory, en doe alsof 4,5 en 6 er nooit zijn geweest.
Ik heb me juist met die laatste versies van SC in co- op uitstekend vermaakt. Heerlijk met z'n tweeën tactisch de levels uitspelen. Chaos Theory was wellicht wel beter, op de graphics na dan, maar die laatste versies waren zeker niet slecht.
Xbmc was na modden ook geweldig. Project bestaat nog altijd (weliswaar onder kodi) maar was dat geweldig.

En games spelen en films bekijken op je console!
Ik gebruik m'n Xbox "classics" nog steeds met XMBC als dash. Op de One met Kodi en die is nét iets krachtiger :+ maar ik blijf het lompe ding tof vinden. Heb er inmiddels een stuk of 10, verschillende varianten en nog verschillen in mods. Ik hoop nog steeds ooit een gemodde te vinden met 1,4 GHz Tualatin erin 128MB RAM ipv. 64.

Kocht hem destijds in 2002 samen met Jet Set Radio Future en Sega GT. Vervolgens echt genoten van Splinter Cell toen deze uitkwam, op de Xbox een stuk mooier dan later op de PS2 en Gamecube.

Enige originele accessoire wat ik niet meer gebruik is de Duke controller. De S ligt toch echt veel beter in de hand. Ook ideaal destijds (en soms nog steeds in the heat of the moment) zijn de break away kabels..al moest je toch echt flink trekken om de Xbox van z'n plek te krijgen ;)
128mb is appeltje eitje dat kan je in redelijk veel revisies doen die 1.4 tualitin is het probleem dit is geen standaard cpu dus redelijk zeldzaam er zijn wel oplossingen doormiddel van een custom sandwich pcb tussen board en cpu, zo een 15 jaar geleden zelf 128mb versie gemaakt enige nadeel is dat de standaard firmware hier niks mee kan enkel emulators en xbmc kunnen dit aanspreken.
https://circuit-board.de/...-Xbox-1-4GHz-CPU-Upgrade/ Info over Duitse modder die wat reverse enginering heeft gedaan voor de sandwich.
ik heb mijn voorkeur bij de duke controller (die kleinere vond ik maar niets)

ben en blijf een xbox man gewoon omdat ik die playstation controllers maar schijtdingen vind. (opzich wel jammer dat al mijn vrienden een ps4 kochten)

apart eigenlijk dat iedereen zo zijn eigen voorkeur heeft.. en ben met hetzelfde begonnen jet set radio / sega gt en splinter cell wat een tijd. (met de oude xbox live nog)
Dit geld voor alle consoles, al blijft Nintendo dit wel redelijk hoog in het vaandel houden. Jammer, die focus op geld altijd.

Wij spelen vaak Towerfall op de PS4. Hoe ironisch is dat, een lelijke pixel game. Zit je dan met al je pracht en praal, 4k tv, ps4, stereo home cinema set. Maar als elke speler net speelt alsof zijn leven er vanaf hangt in combinatie met wat bier = urenlang plezier.
een goed menu! want dat van de xbox one is gewoon echt slecht, en onduidelijk helaas.
verder erg benieuwd wat ze gaan ermee
Mee eens ... alleen maar gericht op hun winkel.

En die updates?!!! Hallo zeg; als dat ding een maand uitgeweest is; moet eerst het OS updaten ... en kun je niets anders dan wachten. En daarna het spel wat je wilt starten ook nog een keer.
Ik heb goede hoop dat het goedkomt met de nieuwe xbox. Gamepass is een fantastische service. Xcloud ziet er veelbelovend uit. De console lijkt bij release zeer krachtig te zijn als je kijkt naar hoe de xbox one zich hield ten opzichte van de pc's in 2013 en ze hebben een hele sloot aan studios gekocht. Daar moet wat goeds tussen zitten.
En makkelijk te modden :)
Voor het eerst kon je traditionele PC games spelen op een console! Nu heel normaal maar de Xbox had een harde schijf en een standaard Intel chip.
Dat zou niet aan de console moeten hoeven liggen :/
Veel mooie herinneringen aan het gamen op deze eerste Xbox :)
MechAssault, 007: Agent Under Fire, Splinter Cell...

Tweakers weten waarom deze spellen mijn favorieten zijn op dit platform. Maar dat is niet per se omdat het goede spellen waren... O-)

[edit]
En Tony Hawk's Pro Skater 4, natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 22:11]

De savegame "Linux" voor Splinter Cell staat nog steeds op m'n memory card :+
Ik kan mij herinneren dat er een (Xbox LIVE?) demo was van MechAssault die ik grijs had gespeeld terwijl ik geld verzamelde voor de full game. Zeker geen verkeerde beslissing. Genoten van zowel deel 1 als 2 van MechAssault.
Toen Need for speed nog vet was :) Onlangs weer met een savegame gestart.
Beste online ervaring in die tijd met xbox live. Menig potje topspin gespeeld destijds en hoog in de rankings in de dubbel. Mooie tijden.
Mooie tijd ja! Ghost Recon toen ook nog 👌 En via Xbox Connect de eerste Halo ‘live’ kunnen spelen
Oww top spin, nooit meer zo’n leuk tennisspel gespeeld daarna. Heb nog een avond op rank 3 gestaan met een maat van me. Elke avond volle bak en we verloren geen pot, vaak zelfs geen enkel punt.
devices in your living room, devices in your pocket, in your car, tablet devices, that can be readable enough that you can think of electric books.. je zat er weinig naast vriend :)
Aan de eerste Xbox heb ik zoveel goede herinneringen, dat het zelfs mijn favoriete console ooit is. Tijdens die periode heb ik echt veel tijd gestopt in Dead or Alive 3, Jet Set Radio Future, Panzer Dragoon Orta, Quantum Redshift (de game met toen de mooiste water effecten!) en Ninja Gaiden. Ook westerse games als SSX Tricky, Crimson Skies en Max Payne waren veel gespeeld.

Voor mij blijft de eerste Xbox een klassieker. Ik ben ook benieuwd naar de series X. De 360 was ook een top console maar qua unieke titels minder dan zijn voorganger. Dus op naar een gouden toekomst met veel unieke titels! :D
Xbox... wat een heerlijke consoles :)

20 jaar alweer ! Bizar....
Wat weinigen weten is dat voor het ontwikkelen van de xbox 360 apple powermacs g5 gebruikt werden, meer leesvoer hier en hier Een creatieve oplossing :)
PS deze site vermelde ook wat :)

[Reactie gewijzigd door tweazer op 24 juli 2024 22:11]

Mooi was die tijd: Xecuter chip erin solderen, de nieuwe 120GB harddisk nullen en XBMC erop...
De originele xbox had nog wat exclusives die de aanschaf rechtvaardigden. Dat is sinds de 360 niet meer het geval.

We ain't doing geometry, we tryna play some gaaaaames!

- Chad Warden
Het is maar net wat je zoekt. De 360 had met Dead Rising, Crackdown, Halo 3, Forza 2 en up, Fable en bijv. Saints Row (1) genoeg goede exclusives. En dat zijn er maar een paar. De One daarentegen...
De aanschaf van de Xbox 360 was ook nog te rechtvaardigen met games zoals Elder Scrolls IV Oblivion en Mass Effect, pas later kwamen ze ook naar de Playstation 3. Xbox 360 heb ik destijds aangeschaft vanwege Oblivion. En met Bioware games zoals Star Wars Knights of the Old Republic keek ik ook uit naar Mass Effect. Tegenwoordig zijn dat soort games allemaal multiplatform.
De aanschaf van de Xbox 360 was ook nog te rechtvaardigen met games zoals Elder Scrolls IV Oblivion en Mass Effect

(...)

Tegenwoordig zijn dat soort games allemaal multiplatform.
Die spellen zijn multiplatform. :? Je kon ze bij launch ook op de PC spelen.
Ik ben geen PC gamer, wellicht daardoor over het hoofd gezien :P Xbox was in ieder geval de enige console waar je games zoals Knights of the old Republic, Morrowind en enige tijd Oblivion en Mass Effect op kon spelen. Dat bedoelde ik.
Xbox was in ieder geval de enige console waar je games zoals Knights of the old Republic, Morrowind en enige tijd Oblivion en Mass Effect op kon spelen.
Voor die eerste twee spellen kwam dat waarschijnlijk omdat multiplatform ontwikkelen voor PC en Xbox in die tijd gemakkelijk was. Dat was nog niet zo voor alle consoles. De Xbox lag ook dichter bij een PC in die tijd dan de Playstation 2, mede doordat het meer geheugen had. Er waren daarom minder beperkingen tijdens het ontwikkelen voor de PC en voor beide platformen.

Een bijzondere port is bijvoorbeeld Half-Life 2 voor de Xbox. Deze kwam een jaar na de PC versie uit, en speelde verbazingwekkend goed voor zulke beperkte hardware. Half-Life kwam eerder wel uit voor de Playstation 2, maar het vervolg zag pas met de Playstation 3 een release op het platform van Sony.

Waar de Playstation 2 meer exclusieve spellen had konden ontwikkelaars vaak net iets meer uit de Xbox persen voordat men over ging op de volgende generatie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 22:11]

Ja klopt, het was praktisch een PC, ook de enige console met een ingebouwde hardeschijf destijds. Ik heb de eerste Xbox gekocht omdat ik graag Need For Speed Hot Pursuit 2 wou spelen, de PC was bij ons thuis niet krachtig genoeg daarvoor. Geen idee waarom het de Xbox is geworden, had net zo goed een Gamecube of een Playstation 2 kunnen zijn. Waarschijnlijk omdat het de meest krachtige console was. Maar enorm veel plezier gehad met de Halo spellen en Knights of the Old Republic 1 en 2. Deze positieve ervaring en de PC games die ook op de Xbox uitkwamen was voor mij een goede reden om voor de Xbox 360 te gaan. De Xbox One S in huis gehaald omdat de Xbox 360 voor de tweede maal een ROD kreeg, dus voornamelijk gehaald vanwege de Backwards compatability mogelijheden, prima console, maar voelt voor mij niet zo speciaal als de eerste Xbox en de Xbox 360.

Van de Half-Life 2 port voor de Xbox heb ik destijds ook gehoord, volgens mij was dat ergens in het laatste jaar uitgebracht voordat de Xbox 360 op de markt kwam. Heb deze nooit gespeeld. Wel The Orange Box gehaald voor de Xbox 360, puur vanwege Portal, ik heb Half-Life 2 nog steeds niet uitgespeeld :P

Maar wat een mooie console was de Xbox, ik heb de afgelopen zomer mijn Xbox nog gerepareerd, grotere hdd in gezet en een component kabel gemaakt zodat je games in HD op de tv kan draaien.
De aanschaf van de Xbox 360 was ook nog te rechtvaardigen met games zoals Elder Scrolls IV Oblivion en Mass Effect, pas later kwamen ze ook naar de Playstation 3. Xbox 360 heb ik destijds aangeschaft vanwege Oblivion. En met Bioware games zoals Star Wars Knights of the Old Republic keek ik ook uit naar Mass Effect. Tegenwoordig zijn dat soort games allemaal multiplatform.
Reden waarom ik de XBox One X heb aangeschaft: backwards compatibility.
De originele xbox had nog wat exclusives die de aanschaf rechtvaardigden. Dat is sinds de 360 niet meer het geval.
Ik moest van PS3 overstappen naar Xbox 360 vanwege de vele exclusieve titels zoals Eternal Sonata (kwam weliswaar ook naar PS3, echter véél later) en Ace Combat 6. Later kwamen daar meer exclusives bij zoals Akai Katana, Deathsmiles en Onechanbara: Bikini Samurai Squad. Ridge Racer 6 is ook exclusief, maar daar had ik niet zo'n last van vanwege RR7 op PS3. Maar toen moest ik dus aan de 360 vanwege eerder genoemde games.
2x zo krachtig, kijkend naar de wet van moore die wellicht op zijn einde loopt, maar nog steeds geldig lijkt(?); is dit dan niet een enorm kleine verbetering t.o.v de one die al jaren oud is?
2 x zo krachtig tov de Xbox One X en 8 x zo krachtig tov de originele Xbox One ;
Dus eigenlijk kunnen we zeggen dat de stap van originele x box one naar xbox one X een grotere stap is dan de stap van x-box one X naar de nieuwe x box X series?

In die vergelijking is de xbox one X 4 keer krachtiger dan de originele xbox one. Dan is de xbox one series X maar een klein stapje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.