Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Phil Spencer: Xbox Series X loopt geen vertraging op door coronavirus

De release van de Xbox Series X aan het eind van dit jaar wordt niet uitgesteld door de coronacrisis, zegt Microsoft-vicepresident Phil Spencer. Wel verwacht hij problemen met de releasedatums van games zelf.

Phil Spencer, de baas van de gamingtak van Microsoft, zegt in een interview met CNBC dat hij niet bang is dat Microsoft de release van de console moet uitstellen. "Over het algemeen denk ik dat we nu zitten waar we moeten zitten", zegt Spencer. Desondanks wil het bedrijf de veiligheid van werknemers voorop zetten. "We gaan niet harder doorzetten als er dingen nog niet helemaal klaar zijn."

Spencer ziet meer obstakels in de ontwikkeling van games zelf. Dat is 'een grotere onbekende'. "Gameproductie is een activiteit op grote schaal, je komt met honderden mensen samen en moet creatief zijn met elkaar." De productie van games kan daardoor vertraging oplopen, waarschuwt Spencer.

De Xbox Series X moet eind dit jaar uitkomen, ongeveer tegelijkertijd met de PlayStation 5. Een exacte releasedatum is nog niet bekend. Hoewel beide consoles voorlopig geen vertraging oplopen is dat bij sommige games inmiddels al wel het geval. Zo werd The Last of Us Part II uitgesteld met drie weken, net als de samoeraigame Ghost of Tsushima.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

01-05-2020 • 18:21

93 Linkedin

Reacties (93)

Wijzig sortering
Ik heb de Gameboys, Nintendo 64 en de eerste generatie zwarte xbox gehad.

Ik heb voor mijzelf voorgenomen dat ondanks 2020 een zwart jaar is om een nieuwe console te kopen. De vraag is dan welke console? Dit blijft voor mij een moeilijke vraag en je zult je antwoord moeten baseren op het aantal exclusives. Ik ben gek op rpgs en singleplayer games. Dus ik ga hier nog over na denken.

Het is een moeilijke tijd voor iedereen maar ik hoop van harte dat beide kampen hun spulletjes voor elkaar zullen hebben zonder elkaar in de haren willen vliegen zodat iedereen lekker hun eigen ding kan doen.

[Reactie gewijzigd door MoldyInko op 1 mei 2020 18:28]

Laat je niet gek maken door console fanboys. Kijk welke console exclusives heeft die je graag wil spelen en koop die.

Voor Xbox heb je Forza, halo en gears of war bijvoorbeeld. En op de PS heb je bijvoorbeeld the last of us, god of war, Spider-Man, gran turismo en een sleu aan Aziatische games

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 1 mei 2020 18:30]

Laat je niet gek maken door console fanboys. Kijk welke console exclusives heeft die je graag wil spelen en koop die.

Voor Xbox heb je Forza, halo en gears of war bijvoorbeeld. En op de PS heb je bijvoorbeeld the last of us, god of war, Spider-Man, gran turismo en een sleu aan Aziatische games
Bij Xbox kun je kiezen voor een ecosysteem waarbij je games op de Xbox, PC (windows store) en mobiel (project x-cloud) te spelen zijn. Hierbij is gamepass een essentieel onderdeel aan het worden; toegang tot honderden games voor X euro per maand.

Voor wie er niet mee bekend is. Heb je gamepass ultimate dan kun je Forza op de Xbox spelen en daarna probleemloos de game verder spelen op je PC. Je savegame wordt gesynchroniseerd. Ondertussen is er een beta van x-cloud waarmee je de game van je xbox naar je telefoon kunt sturen en je xbox controller via bluetooth aan je telefoon koppelt.
Dat is precies hoe ik het doe. Gamepass voor de PC wordt wel steeds beter, maar blijft nog wel achter bij gamepass voor xbox.
Momenteel valt dat wel mee. Mijn Xbox One S digital zat op 100 euro met black friday. Gamepass kun je xbox live gold omzetten naar ultimate voor 1 euro waardoor je effectief per jaar 46 euro betaald.

Een pc is overigens zo duur als je hem zelf maakt. Met een AMd Ryzen 5 3600 en een Nvidia GTX 1660 (ti) kun je prima Forza op very high spelen. Een dergelijke pc heb je voor minder dan 600 euro.

Los daarvan is alleen het game pass voor pc ook wel geinig, bijna 200 games voor standaard 3,99.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 mei 2020 15:10]

Maar er wordt hier gevraagd naar de nieuwe consoles, dan is die 100 Euro de komende jaren onrealistisch, maar daar maar eerder rond de 500,- van. En voldoende mensen die helemaal geen interesse hebben aan gamen op een PC of telefoon (waaronder ikzelf, ik game alleen op de console)
Maar ook die 500 euro is alles behalve een gegeven. Xbox gaat naar een subscription model toe waarbij je X per maand betaald voor gamepasss (ultimate) + de hardware. In de USA kun je dit nu al afsluiten. Daar staat ook al bij dat je na Y maanden betalen mag hem omruilen voor de nieuwe Xbox generatie. Het bekende model waardoor half Nederland aan de iPhone zat komt dus nu naar Xbox.
The price of Microsoft’s new Xbox All Access program depends on which console you choose. Prices range from $19.99 per month for 24 months ($479.76) for a an all-digital Xbox One S to $30.99 per month for 24 months ($743.76) for an Xbox One X. Each subscription comes with 24 months of Xbox Game Pass Ultimate, which allows users access to a library of free games both on the Xbox and on the PC. A controller is included.
xox one all access
Microsoft

...

Each program also comes with a bonus: the option to trade in the Xbox that comes with the lease for the new Project Scarlett, the next-generation Xbox due in holiday 2020. Normally, all of the plans require 18 months of payments before the console can be exchanged—in other words, summer 2021 if you act now. For a limited time, however, Microsoft is saying that the Xbox One X option can be swapped out after just 12 months.
Je betaalt dus een vast bedrag per maand voor de hardware + games. Daarmee kom je dan straks op het punt dat het 20 - 30 euro per maand is voor een console mét een paar honderd games die je tevens zonder extra kosten op je pc en je mobiel kunt spelen tegenover een console waar je wel eerst tussen de 300 en 500 euro voor moet neerleggen + een vergelijkbaar bedrag voor een hand vol games.

Xbox is zijn eigen alternatief aan het creëren is, een andere manier van naar een console kijken dan simpelweg sony vs ninendo vs microsoft. Het wordt een ecosysteem dat meer omvat dan alleen de console met een hele lage instapdrempel en een hele hoge flexibiliteit.
En voldoende mensen die helemaal geen interesse hebben aan gamen op een PC of telefoon (waaronder ikzelf, ik game alleen op de console)
Ook als je geteste games gratis kan spelen op je pc/laptop? Vroeger kon ik me dat goed voorstellen want toen was een console iets dat je met 2 of 4 mensen in split screen in groepsverband ging gebruiken. Tegenwoordig zijn er in mijn ervaring meer games zonder splitscreen dan met en kun je wel online maar dan moet iedereen zijn eigen console én scherm én subscription hebben. Dan kom je op het punt dat je net zo goed achter je pc kunt gaan zitten, zeker wanneer die pc je controller naadloos ondersteund inclusief weergave van dezelfde gekleurde knoppen. Enige verschil is dat op die pc je laadtijden korter zijn, je input lag lager is en je frame rate hoger is*.

*Mits je natuurlijk een pc hebt die minimaal gelijkwaardig is aan het hierboven beschreven systeem van 600 euro met een AMD 3600 en 1660 Ti

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 mei 2020 15:14]

Langdurig huren is tot noch toe altijd duurder gebleken dan zelf kopen.
In het geval van de xbox exclusives die je hier noemt zijn die eigenlijk ook gewoon voor de pc verkrijgbaar. Ik durf niet uit te sluiten dat dat daardoor mogelijk ook interessant kan zijn :)

Op de langere termijn is naar mijn persoonlijke mening een pc een betere investering omdat in veel gevallen vooral de gpu na een aantal jaar aan vervanging toe is en mogelijk een uitbreiding bij ram of opslag onderweg nog wenselijk (en in contrast tot de consoles) en niet duur en makkelijk uit te voeren.

Neem het iig graag in je overweging mee, en als je wilt denken dat dat niet compact kan is als voorbeeld (hoewel enigszins aan de prijs) intels nieuwe nuc met 2060 of 2070 een mooi voorbeeld van een kant een klare pc die compact en uitbreidbaar is :) ook itx/htpc is nog lang niet dood m.i. :)

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 1 mei 2020 18:45]

Mjah, deels mee eens; wat kost een degelijke midrange GPU (en dan niet perse high-end spul), 300 a 400 euro? Stel dat je die een a twee keer vervangt (er van uitgaande dat een consolegeneratie 6 a 8 jaar duurt); da's toch wel een best een aardig bedrag. Daar staat doorgaans wel tegenover dat gamen op PC een (stuk) goedkoper is en het een wat meer multi-purpose machine is natuurlijk :)
Gamen op een PC is inderdaad goedkoper, maar het verschil is niet meer zo groot als het vroeger was. Het verschil zit hem vooral in het betalen voor multiplayer, zeg zo'n 45 euro per jaar als je een beetje handig inkoopt. En als je zo af en toe eens blij bent met een van de games die je er bij krijgt dan heb je het er eigenlijk al uit.

Prijzen van games zijn op de PC nauwelijks goedkoper, tenzij je gebruik maakt van shady keystores. Maar dan kun je eigenlijk net zo goed gaan piraten want bij die keystores loop je het risico keys te kopen die met gestolen creditcards gekocht zijn waardoor je de uitgever/dev juist nog meer pijn doet dan als je de game pirate (ze moeten namelijk niet alleen het bedrag terugbetalen maar ook een backcharge fee/boete). Het enige moment dat een game wel vaak echt goedkoper is op de PC is direct bij release. Daar tegenover kun je op de consoles eventueel met iemand je library delen en games dus samen kopen, of de games fysiek kopen en weer verkopen, iets wat op de PC compleet uitgebannen is.

Verder heb je op zowel PC als Xbox de Gamepass dienst, maar hij werkt vooralsnog wel beter op de Xbox dan op PC (maar kost ook meer). Als je veel verschillende games speelt dan helpt dat. Sony heeft hun PS Now, waar ik iets minder over hoor, maar die ook een goede library lijken te bieden. Nadeel is dat Sony niet gelijk hun first party titels meteen allemaal in PS Now stopt waar Microsoft dat wel met Gamepass doet.

Uiteindelijk zou ik de keuze tussen console of PC, naast welke games je wil spelen (de Sony exclusives kun je hooguit streamen of misschien dat ze jaren later naar PC komen, zoals Horizon Zero Dawn nu), wat vind je belangrijk? Qua power zal het met de nieuwe generatie weinig meer verschillen, hoewel je waarschijnlijk vooral in het begin een stuk duurder uit zult zijn op de PC om hetzelfde niveau te halen (hangt er wel vanaf hoe scherp Sony en MS hun consoles in de markt gaan zetten, maar een gelijkwaardige PC gaat hoe dan ook veel duurder zijn).

De PC heeft verder een aantal voordelen zoals modding. Ook bij games waar je daar niet direct aan denkt kan dat een voordeel zijn. Zo stoorde ik me in Assassin's Creed Odyssey ontzettend aan dat je paard langzaam wordt zodra je in de buurt van een stad komt... Op de PC geen probleem, is te modden en ik ren nu in volle vaart door Athene heen :) Wel zul je op de PC toch altijd nog een beetje meer zelf de handen uit de mouwen moeten steken af en toe. Het voordeel van de consoles is dat alles voor je geregeld is. In het allerergste geval als iets echt helemaal mis gaat moet je het ding volledig resetten en je game opnieuw laden. Op de PC, hoewel het echt niet meer zo erg is als vroeger, kun je soms toch ineens voor problemen staan waar je zelf mag puzzelen wat het is.

En dan heb je eventueel nog VR. Op de PS is het een optie, hoewel het nog niet bekend is volgens mij wat Sony met PSVR op de PS5 gaat doen. Op Xbox verwacht ik uiteindelijk ook wel iets, maar voorlopig is er niks aangekondigd (en op zijn allervroegst verwacht ik misschien volgend jaar pas wat, ruim na de launch). De PC is verreweg de beste plek als je wil VR-en. Je kunt zelfs combineren met een Quest en goede wifi om draadloos te spelen. Maar hier speelt wel nog meer dan anders, op de PC moet je zelf aan de slag om alles goed te laten draaien.
PC games zijn sowieso niet goedkoper, want die kan je niet doorverkopen waar dat met console games wel kan. Daardoor zie je vaker console games snel in prijs dalen.

Ik denk niet dat alle keystores slecht zijn, ze gaan volgens mij alleen specifiek op g2a af.

De PS VR wordt ondersteund op de nieuwe PS verder.
het verschil is dan weer dat de console-games maar zelden onder de 20€ zakken terwijl er op de pc genoeg acties zijn waarbij je vaak topgames voor een paar euro kan kopen. (steamdeals, humble bundle, ...)

Indien je absoluut een paar recente games wil spelen is er inderdaad niet veel verschil meer, maar indien je gewoon regelmatig een paar goede games wil voor een goede prijs kan pc vele malen goedkoper zijn.
Oke, de discussie gaat alweer over de pc.
Het artikel gaat over de nieuwe xbox, dan komt er een tweaker die na een lange tijd een console overweegt.
Reacties gaan uiteraard weer over de PC, videokaarten, steam en etc.

Elke keer die wellus nietus reacties hier mag weleens stoppen toch?
Vreemde gang van zaken zodra er een console artikel komt, mja wie ben ik? :D

Maar om reactie te geven op: @MoldyInko mijn persoonlijke voorkeur gaat mee met mijn familie en vriendengroep, iedereen zit bij mij op het xbox platform. Dit omdat hun vooral het OS zelf een hele prettige ervaring vinden (deel ik overigens ook), de games die op de xbox uitkomen spreken hun en mij ook aan.

Soms snak ik wel naar de PS want de games die wij op de xbox doen die heb je ook op de PS, echter vind ik sommige PS exclusives mij wel aanspreken.
Maar helaas, ik ben dusdanig gewend aan het xbox platform dat ik bij release van de PS4 deze direct gekocht had en na een maand vond ik het (persoonlijk) totaal niet fijn werken, idem voor de controller. Deze is toen gelijk via tweakers weer verkocht.

Qua prestaties hoef je niet te twijfelen tussen de console van Sony en Microsoft, dat ligt redelijk gelijk.
Ik zou dus kijken naar:
- Wil je online gamen met vrienden/familie? Wat gebruiken hun?
- Gaat het je totaal niet om je vrienden/familiekring: bekijk de exclusives (sony is hier sterk in).
- bekijk het OS
- bekijk de controller (hoewel je vast wel een xbox look-a-like controller voor de PS kan kopen).

Have fun haha
Gelukkig iemand die een reactie geeft waar de vraag steller iets aan heeft. Ik sluit me aan bij hier boven. Ik had een ps4 en xbox en ik speelde alleen op de xbox omdat, al mijn bekende pc/xbox gamers zijn.
bij mij is het juist andersom. al mijn vrienden spelen op de ps4 (waardoor deze generatie qua gameplay met vrienden en een headset op echt niets is)

mis dat wel opzich.

heb toen voornamelijk de xbox aangeschaft omdat deze ook gewoon als multi use platform gebruikt kan worden. (door bijv kodi op de xbox kon mijn htpc de deur uit)

hier komt ook bij dat de playstation controllers gewoon niet mijn ding zijn.
we gaan zien wat de nieuwe generatie brengt. ivm de controller zal het bij mij gewoon weer een xbox worden. nu hopen dat mijn vrienden volgen en dat er een paar toffe games uitkomen.

denk wel dat ik wacht met de aanschaf m$ staat niet echt bekend om hun goede launches (rrod / verbeterde versie jaar later) enz enz. en de nieuwe games zouden ook op xbox one moeten draaien als ik dat goed begrepen heb.
Ik moet zeggen dat ik met al mijn day ones nooit problemen heb ervaren . Xbox/360/one/onex
En vergeet niet dat PC naast de standaard DRM platformen als Steam ook nog projecten heeft als GOG, waarbij je helemaal geen keys enzo meer nodig hebt en je de games voor altijd kan bewaren op je eigen opslagmedium.
Op console heb je ook nog quick resume. Weet niet of de PS4 dat ook heeft maar iig de Xbox One en de Switch kunnen verder gaan waar je bent gebleven. De Series X kan dat straks zelfs met meerdere games tegelijk.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 mei 2020 20:41]

PS4 ondersteund ook quick resume :)
Ja zoiets moet je makkelijk een gpu aan de bovenkant midra ge kunnen vinden die mooi meekan met de tijd.

Ik vind het zelf vooral mogelijk een voordeel voor iemand die vooral microsofts Halo en Forza series qua exclusives interresant vindt dat iendien je voor pc gaat ipv xbox je náást die twee series ook nog eens toegang kan hebben tot het volledige pc-assortiment zonder extra investering afgezien van die games :) wat dat betreft vind ik het xbox for windows concept best tof.
Eens met de stelling over de exclusives. Vanwege sociale contacten die enkel Xbox hebben zelf ook voor de Xbox gegaan. Mocht je niet perse gebonden zijn aan de Xbox dan zou ik, zoals het er nu voor staat, zeker voor de PlayStation gaan. Last of us en God of War zijn machtig mooie games.
Daarnaast heb je ook nog die exclusieve met die soort van Indiana Jones Guy ( sorry mensen, kom niet op de naam). En voor racen hoef je het ook niet perse te doen.
Je bedoelt Uncharted, een reeks die zeker de moeite waard is. Op dit moment is de PS waardevoller in termen van exclusives, maar vergeet niet dat Microsoft met alle nieuwe bemachtigde studio's in de (nabije) toekomst daar best nog wel eens verandering in kan brengen, maar dat is op dit punt alleen nog maar speculatie. Uiteindelijk moet OP zelf beslissen of de exclusives van de PS het waard zijn. Qua platform vind ik Xbox Live bijvoorbeeld veel fijner. Vooral met dingen als de Game Pass is dat het zeker waard.

Overigens vind ik het argument dat exclusives voor de Xbox ook voor PC's zijn niet heel relevant. Een PC kost aanzienlijk meer dan een console en is dus niet volledig te vergelijken.
Yep, thanks.
Daarnaast heb je ook nog die exclusieve met die soort van Indiana Jones Guy
Bedoel je toevallig Uncharted? Wat een fantastische beschrijving :P
Thanks! Dat is hem.
Je kan al je Xbox One spellen spelen op de nieuwe console XBox Series X met alle voordelen van een snellere CPU,GPU, daarnaast een hele reeks X360 (waarvan er ook nog een deel enhaced zijn) spellen en originele Xbox games.
Dit is denk ik de reden voor mij om bij PS te blijven na van een 360 naar de ps4 te zijn overgestapt. De exclusives zijn van andere stijl dan die voor xbox (zoals uncharted, horizon, last of us, spiderman) die me veel meer aanspreken dan titels als gears of Halo. Qua pure power zou ik denk ik eerder voor de series x kiezen, maar aangezien een console is voor games zou ik vooral kiezen welke games je liever speelt. Voor pure power blijft een PC het antwoord
Beste is om beide consoles eens ergens de winkel te proberen. (niet nu maar na corona)

Heb zelf een PS4 Pro gekocht vanwege de exclusives zonder ooit een Xbox of PS te hebben gehad en achteraf gezien had ik liever een Xbox gehad.

Vond de interface enorm tegen vallen wat betreft customization wat het als media speler ook beetje waardeloos maakt. Het werkt, maar vindt het een onhandig ding. Netflix dat je niet kan pinnen en eerst naar video moet met allemaal andere kak stream apps die ik niet gebruik.

Playstation store viel me ook enorm tegen, weinig info over de games. Erg globaal en paar screenshots of een trailer. Steam doet het wat dat betreft beter.

Het is waarschijnlijk erg subjectief en anderen zullen mijn mening niet delen dus vandaar het advies om ze functioneel eens te proberen voor je het koopt
Haha laat je niet gek maken door fanboys en dan een van de grote sale points van de Playstation benoemen: de exclusives.
Beide consoles hebben exclusives. Maak je keuze gebaseerd op welke je wilt spelen.

Ik heb zelf overigens een Xbox ;)
Het aantal en de bijbehorende ontvangst van die exclusives is wel een eenzijdig verhaal richting het blauwe team.
De huidige generatie wel ja. Maar met al die studio’s die Microsoft heeft gekocht lijkt het er op dat ze dit gaat willen gaan verkleinen. Ik heb deze generatie voor een Xbox gekozen omdat de enige exclusive waar ik om geef Halo is. Dus de pre order voor de series x gaat er van mij ook komen
Triest dat dit 15 jaar geleden ook al DE titels waren.
Enige wat belangrijk is zijn de exclusives.

Welke vind jij het leukste van welke console.

Ik heb nu een PS4 maar ga echt geen ps5 kopen dit jaar, er zullen weinig games zijn die meteen bij launch beschikbaar zijn.

Ik kijk in de loop van volgend jaar wel wat er uitgekomen is wat de moeite waard is, kan zomaar een Xbox worden.

En wellicht is Stadia dan verder op stoom gekomen zodat ik helemaal geen console meer koop.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 1 mei 2020 18:47]

Ben ik het totaal niet mee eens. Exclusives zegt niet alles. Net als pc gaming kies ik liever voor krachtiger hardware. Ik speel vooral third party games. Dat speel ik toch echt liever op de console die het beste presteert. PlayStation staat bekend om de meeste exclusives maar dat betekend niet automatisch dat ze leuk zijn. Maar is natuurlijk persoonlijk.
Als performance belangrijke is koop je een pc en geen console.

Het verschil tussen consoles is dusdanig klein dat ze beelden op pauze naast elkaar moeten zetten om vervolgens een gedeelte van het beeld moeten croppen om het verschil te laten zien. :o

Tja als je daar warm van wordt prima.

Maar jij speelt dus liever een spel op 60 fps op console A, ipv het exclusive spel wat je eigenlijk wil spelen op console B want console A is heeft betere hardware?

Tja ieder zijn beweegredenen, ik begrijp wel meer mensen niet...
Ik speel sowieso geen spel dat niet op 60 draait... :+
Voor een console open wereld RPG is 30 fps niet z'n probleem. (mits de game dat echt stabiel houdt!)
Echter voor een racegame/firstperson shooter is 30fps echt niet te pruimen.
Ook games met hoge moeilijkheidsgraad en timing denk aan Ni-Oh is het echt een ramp.

Al heeft ni-oh op de PS4 de keuze tussen resolutie en framerate.
De xbox one x draait alles beter dan de ps pro. Gewoon omdat het een krachtiger console is. Graphics is niet echt merkbaar maar framerate stabiliteit wel. Dat vind ik heel belangrijk.

De consoles zijn ook gewoon een soort game pc. PlayStation Pro is een zwakkere game pc dan de de xbox one x. Dus kunnen prestaties minder zijn bij de zwakkere console. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen. Anders zou digital foundry geen video's maken als er geen verschil was. Ik kom misschien als een fangirl over maar als het andersom is kies ik voor de PlayStation.

Dat je me niet begrijpt betekent niet dat ik ongelijk heb.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 1 mei 2020 22:09]

Probleem met krachtiger hardware is dat ontwikkelaars regelmatig luier worden aangaande optimalisatie en het qua performance weinig uitmaakt welke console je neemt.
klopt moeten we ook wel de kanttekening maken dat de standaard Ps4 een vergelijkbaar voordeel had ten opzichte van de normale Xbox one als het verschil nu tussen de X en de pro.

Wat door deze site onder het tapijt werd geveegd met hun dramatisch review tijdens lancering

waar in de conclusie stond dat ze vergelijkbaar waren maar dat de Xbox one een trucje had met ESram.(wat nergens over ging aangezien de ps4 gddr5 gebruikt ipv ddr3 voor de xbox one)
Dat klopt ook. Ik heb eerst een ps4 gehad. Daarna voor een xboxonex gegaan.
Ik vind de controller ook niet onbelangrijk. Ik vind de DS4 een onding terwijl ik de Elite controller en pro controller van Nintendo vele malen prettiger om mer te gamen.
Dit is ook een ding. Mij gaat het om de plaatsing van linker thumbstick. Ik heb een third party controller voor de Nintendo switch die qua formaat en grootte heel erg lijkt op een dualshock controller maar door de linker thumbstick bovenaan te hebben is hij zoveel beter dan een originele dualshock.
Uiteindelijk was de controller van de PS voor mij de reden om volledig met Sony te kappen aangaande gamen, kan niet wennen aan die dingen.
Naar mijn mening zijn ‘exclusives’ echt niet alles. Alle top titels (RDR, GTA etc etc etc) komen altijd naar beide. Het gaat ook om de ervaring en andere bijzaken. Vroeger vond ik de PS ervaring vele malen fijner, op dit moment Xbox met Game Pass en de andere services. Los van exclusives zou ik ook alle andere plusjes en minnetjes op een rij zetten. Ik ga beiden halen, maar stiekem hoop ik dat de PS5 mij aangenaam verrast, echter de realist in mij denkt dat ik toch wederom de Xbox het meest zal gebruiken (dus het fijnst zal zijn).
Exclusives zijn belangrijk maar ik kijk naar wat mijn vrienden hebben. Ik weet niet of je inmiddels cross platform online kan spelen (heb onder een steen gelegen) maar dit is voor mij de belangrijkste reden.

Ik reageer op de verkeerde |:( |:(

[Reactie gewijzigd door jemson op 1 mei 2020 19:22]

Ik weet niet of je inmiddels cross platform online kan spelen.
Veel games ondersteunen dit inmiddels wel ja.
Nintendo Switch👍

Zeker als je ook al een pc hebt. Bijna alles goede spellen op ps en Xbox zijn er ook voor de pc.
Of je koopt ze beiden en je hele probleem is opgelost. :+
Als je niet op PC speelt, zou ik voor Xbox Series X gaan, want dat is de krachtigste console.
Als je wel op PC speelt, zou ik voor PlayStation 5 gaan, want die heeft meer exclusives. Vrijwel alle Xbox games komen ook op PC uit.
Natuurlijk zijn er meer dingen waar je over na moet denken en zijn er überhaupt nog geen games aangekondigd, maar zo sta ik er nu in. Switch is een ander verhaal, dat is een handheld met graphics die vergelijkbaar zijn met de PS3 en Xbox 360 en het vooral moet hebben van de bekende Nintendo titels en daar zitten wel wat pareltjes tussen. Kun je er prima bij hebben ongeacht welke consoles je al hebt staan.
Altijd gedacht dat de volgende XBox zou zijn. Maar uiteindelijke altijd voor PlayStation gekozen meestal toch door de eerste exclusives.

Naast de Nintendo’s uiteraard. Ik heb ze allemaal gehad behalve de VB.

Nu weet ik het nog niet... we gaan het zien.
Ik heb ze allemaal. Al zit ik vaker op de xbox omdat de ps4 wat trager is met zijn menu en store. xbox gaat net wat fijner
Zelfde hier, altijd Box gehad, maar de kwaliteit van controller is sinds de xbox 360 zo ontzettend kut dat ik nu overweeg naar PS te overstappen. Wellicht zijn die controllers ook bagger. En ik speel alleen FIfa, is dus niet eens zo heftig qua controller gebruik denk ik. Al mijn vrienden hebben precies hetzelfde euvel met de xbox controller.

Uiteindelijk gaat VR voor mij de doorslagevende reden zijn qua keuze.
Qua exclusives heeft Sony een enorme voorsprong. Xbox heeft alleen maar Forza en Halo, welke ook op de PC speelbaar zijn. Eigenlijk zijn alle Xbox exclusives ook op de PC speelbaar.

Maar de Xbox heeft dan weer Gamepass, wat een erg goede service is en daar ben ik als Playstation gamer best wel jaloers op. En de multiplats schijnen ook beter te draaien op de XBox, en gezien wat we nu weten van de techniek van de PS5 en Xbox SX gaat dat komende generatie zo blijven.

Als je niks hebt met de Sony exclusives en geen game pc hebt is een Xbox misschien interessanter. Ik ga voor de PS5, maar alleen vanwege de exclusives (God of war 2, Spider-Man 2, Persona 6 bijv die ik erg graag wil spelen)
Gears of War is ook altijd een topper voor de Xbox. Microsoft weet goed genoeg dat exclusives super belangrijk zijn daarom dat ze ook enkele game studios overgenomen hebben dus ik verwacht wel nog wat nieuwe titels. Ik ga sowieso voor de Xbox Series X.
Ik zou voor Xbox Series X gaan als eerste, goede online functionaliteiten en betere specs. Vervolgens als de PS5 ooit wat goedkoper is, dan die nog eens aanschaffen.
Zelf stond ik voor een vergelijkbare keuze (alleen dan groot fan van platformers en niet rpgs). Ik wou eerst voor de PS4 gaan, maar toen was er net een goede aanbieding die de Xbox One S zo'n 130 euro goedkoper maakte.

Combineer zo een aanbieding met de Xbox gamepass of PS Now en dat is waarschijnlijk de optie die je het meest waar voor je geld geeft (tenzij je op heel specifieke titels uit die je persé moet hebben en die exclusive zijn).

Ik had al een Switch (daar zijn ook veel RPGs op ;) ), dus die deed niet mee in mijn persoonlijke keuze.
Ik heb tot heden iedere generatie gekocht maar sommigen wat later in hun leven dan anderen (zo is de ps4 net pas binnen samen met FF7 remake).

Maar als ik voor een console zou gaan zou ik de xbox pakken puur en alleen door de geweldige backwards compatibility met games die je al fysiek bezit. Dat is gewoon iets waar de rest van de console fabrikanten gewoon volledig misslaan (en zeker sony gezien het medium hetzelfde blijft)

Ik heb gewoon niet die behoefte om iedere game die ik bezit als port weer te moeten kopen (remakes of anders verbeterde versies vind ik wel vaak tof/ok)
welke console
Lang verhaal kort, Switch of Ps4 en wacht een jaar voordat je de Ps5 of Series X koopt.
Na de ps2, Xbox360 en ps4 ga ik ditmaal weer voor een Xbox. Ze hebben de boel goed voor elkaar met Phil Spencer aan het roer en de overtuiging straalt er ook echt vanaf bij de mannen van Xbox! De specs van de XSX ten opzichte van de Ps5 liegen er ook zeker niet om, het is duidelijk dat ze komende generatie gelijk de druk er vol op leggen bij Sony.

Met de XSX haal je eigenlijk een kleine "high end" pc in huis met de grafische rekenkracht vergelijkbaar met een gtx2080 en dat voor de helft(of meer) van de prijs van een game pc met dezelfde soort specs.

Tel hierbij op dat we nog veel mooie exclusives mogen verwachten van Xbox game studios, en dat in combinatie met de gamepass en xcloud is het toch wel erg aantrekkelijk allemaal! 7 mei zullen we hopelijk een stuk meer te weten komen over de games maar ga er maar vanuit dat het dit keer niet blijft bij alleen "gears, halo en forza". (Al kijk ik zelf wel weer uit naar een nieuwe halo, de laatste keer speelde ik halo op de 360 haha)

Ja voor mij persoonlijk moet het wel heel gek lopen wil Sony mij nog weten te overtuigen om mijn XSX pre-order in te trekken. Ik krijg een beetje een "ps3 déjà vu" bij de ps5. En laten we wel wezen, dat Xbox het dit keer beter voor elkaar lijkt te hebben is alleen maar goed voor de consument, altijd goed een beetje concurrentie.

De Xbox fanboy in mij is in ieder geval weer helemaal aangewakkerd deze ronde! 😉
Waarom kiezen, koop ze alletwee. Er is per definitie geen betere console. Qua specs wint de Xbox en qua exclusives gok ik op PS5. Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk wat mijn vrienden doen. Potje Warzone met mijn vrienden vind ik nog steeds een van de leukste redenen om mijn PS4 aan te gooien. Dat werkt toch allemaal wat lekkerder als je op dezelfde console speelt ;)
Zou zomaar kunnen dat ze er uiteindelijk alletwee komen. Alleen heb al tweemaal XSX in de pre-order staan, 1 voor mij en 1 voor mijn verloofde dus nog tweemaal Ps5 erbij wordt een beetje te veel van het goede. Maar wie weet in de toekomst 😉
Welcome home mate. ;)
Ik ben wel benieuwd naar games je heb en hoeveel tijd je erin stopt. En dan is de nieuwsgierigheid vooral na speel je dan lang dezelfde games (zoals Call of Duty online) of ben je iemand die toch best veel verschillende spellen. Want mijn ps4 library heeft al 400 echt gekochte games (dus geen gratis games die je maandelijks kan krijgen want dat voelt voor mij niet alsof ik dan de game bezit) en dan nog me ps3 spellen. Ik heb meer dan 10000 trophies.

Niet dat ik van plan ben om over te stappen maar als ik daar alleen al aan denk voelt de alsof de overstap toch wel heel lastig zou zijn. Voelt dan alsof ik weer bij stap 1 zou moeten beginnen. Daarom ben ik een beetje benieuwd hoe het met iemand zit die eigenlijk elke generatie dus over springt.
In jou geval snap ik dan inderdaad dat een overstap een ander verhaal is. Ik heb nooit echt bijgehouden hoeveel games ik heb, bij mij is het echt een mengelmoes van verschillende consoles en pc games. Sommige games heb ik duizenden uren in zitten(i.e. world of warcraft) en andere games speel ik niet eens uit en kijk ik nooit meer naar om, maar wel veel verschillende games ja. Soms kan ik weken lang wow spelen en dan stap ik weer over op een weekje call of duty online op m'n ps4 en daarna kan ik zomaar weer dagen lang zelda spelen op m'n switch.

Dus ja ik ben niet echt gebonden aan 1 console en achievements heb ik ook niet zoveel mee. De keuze voor de volgende generatie console baseer ik echt op wat ik hierboven gepost heb, en daarbij komt zeker een stukje gevoel kijken waar ik het meeste vertrouwen in heb. Vandaar dat ik ditmaal voor de Xbox ga en PlayStation (eventjes) vaarwel zeg. No hard feelings Sony 😇
Mooi gezegd, phil spencer heeft de zaakjes goed voor elkaar, met name omdat ze heel goed naar de gamers luisteren. Super snelle console specs ook.. ik zie xcloud ook echt zitten. Eerst 7 mei wat games checken!
Dit gaat echt een lastige worden. Heb sinds 3 maanden weer eens een PC in elkaar gezet (had 15 jaar geen computer) en merk dat mijn xbox one s nu nog meer stof staat te happen dat die al deed.

Eind dit jaar is het dus de keuze uit dit apparaat of een nieuwe rdna 2 videokaart van ATI.

Ik denk dat qua prijs het een xbox ons series x en een nieuwe videokaart elkaar niet zullen ontlopen.

PC heeft bij mij het psychologisch voordeel dat de spellen goedkoper zijn en je voor online niet jaarlijks hoeft te betalen. Al is xbox live natuurlijk ook niet heel erg duur, maar toch voelt het lekker om gewoon gratis online te kunnen spelen.

Maar het is ook gewoon vet om een heel nieuw apparaat aan te schaffen voor dat geld ipv alleen een nieuwe videokaart.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 1 mei 2020 18:53]

Als de Xbox One bij jou stof ligt te happen dan zal de Series X dat waarschijnlijk ook doen. Voor mij is het (vooral dankzij Game Pass) inmiddels mijn primaire game platform.
Behalve als de series x de voorkeur gaat krijgen. En dat kan zomaar gaan gebeuren, als je kijkt naar de specs..
Het klinkt alsof een nieuwe console niet echt voor jouw is weggelegd. Tenzij er een speciale reden is dat de huidige nu stof aan het happen is en dus weer van plan ben het op te gaan pakken natuurlijk. Als je huidige pc pas 3 maanden oud is vraag ik me ook af of over een half jaar een nieuwe videokaart al rendabel is. Of gebruik je nu de onboard videokaart? En hoeveel presentatie verbetering gaat het je opleveren?

Over goedkopere spellen. De pc spellen zijn iets goedkoper bij maar nogmaals als je huidige console stof aan het verzamelen is hoeveel speel je dan? Als het niet zoveel is zal je ook niet echt veel kopen en dus ook niet veel voordeel in je portemonnee zijn. Wel inderdaad dat je geen pass hoeft aan te schaffen maar zoals je zelf al zegt is dit ook niet duur.

Maar zoals ik het nu en zou moeten kiezen tusssn die 2 zou ik voor de videokaart gaan. Als de nieuwe console ook stof gaat happen is het zonde geld. Maar de videokaart gebruik je ook als je alleen even internet (al zal het dan geen verbetering zijn met wat je nu heb, je gebruikt het dan toch).
Mwa ik heb zo mijn fases. Dan speel ik een hele tijd niet, maar dan kan ik opeens een spel hebben dat ik helemaal grijs speel.

Het is gewoon dat ik wel de mogelijkheid wil hebben om een spel te kunnen spelen. Nu ben ik bezig met wat emulatoren (wii en wii-u) en soms een potje warzone met wat maten. De xbox gebruikte ik voornamelijk voor een potje fifa, maar dat heb ik nu al een tijdje niet aangeraakt.

Toen ik mijn PC in elkaar zette heb ik bezuinigd op de videokaart (rx 560) omdat ik de rdna 2 zo interessant vind. Dus momenteel kan ik een spel spelen, maar niet met alle toeters en bellen op max.

Daarom twijfel ik nu ook, want ik ben iemand die een nieuw stukje hardware gewoon vet vind, en ik waarschijnlijk wel weet dat die nieuwe xbox gebruikt gaat worden, maar hoe veel weet ik ook niet.

Ik weet wel dat de xbox series x naar alle waarschijnlijkheid krachtiger gaat zijn, dan mijn huidige pc met een nieuwe videokaart.

Ach ik denk dat ik gewoon voor die videokaart ga (spel aanbod op de pc is uitgebreider) en deze nieuwe xbox in de slim variant ga aanschaffen.
7 mei gaan ze games laten zien voor de Xbox Series X, ben benieuwd. Ik zie mijzelf eind dit jaar nog geen nieuwe Xbox halen. Ik kijk uit naar Halo Infinite en Cyberpunk 2077, maar deze games en mogelijk nog aankomende games kan ik ook gewoon op mijn Xbox One S draaien. Al lijkt me Cyberpunk 2077 wel een titel die je met net wat meer grafische pracht wil spelen.
Ik wacht met smart op starfield. Hopelijk krijgen we er iets van te zien want dat wordt echt next gen
Die naam had ik al een tijdje niet gehoord. Daar ben ik ook benieuwd naar. Net als een nieuwe Elder Scrolls. Voor dat soort games haal ik graag een nieuwe console. Destijds een Xbox 360 gehaald om Oblivion te kunnen spelen.
Ik heb al jaren geïnvesteerd in een grote game collectie voor Xbox. Games die je voor de nieuwe console niet nogmaals hoeft aan te schaffen. Ik blijf dus lekker bij het Xbox platform.
Dat is goed om te horen. Maar wat zal het een vreselijke dure maand worden (en de rest :'( )
Dan wacht je een maandje, dan is december niet zo een dure maand ;)
Vroeger altijd PC fan geweest, maar sinds Xbox One maak ik mij niet meer druk om bij elke nieuwe game weer te moeten kijken naar de specs/requirements van die game of ik mijn PC niet weer moet upgraden.
Nu weet ik gewoon dat alle games van Xbox One het gewoon doen en goed zijn afgestemd op de console.

Naast de console vind ik ook die Game Pass Ultimate fantastisch en xCloud.
Heb nog de originele Xbox One, ga deze zeker vervangen voor de Xbox Series X.

Tuurlijk heeft de PS4 mooie exclusives, maar niet allemaal mijn persoonlijke smaak...
Meeste games die ik speel zijn bijna allemaal al cross platform.
Zelfde voor PC, daar zijn ook goede games te vinden die niet op de console komen...
Maar goed, zoveel tijd heb ik ook weer niet om al die games van alle platformen te spelen.

Spel waar ik het meeste naar uitkijk is Grand Theft Auto 6 op de nieuwe generatie.
Die komt toch overal uit.
Of je wacht nog even totdat de kinderziektes eruit gehaald zijn. Ik wacht het een paar weken of maanden na release af en ga dan overwegen of de kinderziektes een groot probleem zullen gaan worden. Daarnaast zal er ongetwijfeld wel een xbox series x pro/slim komen,Playstation 5 pro/slim worden uitgebracht in de toekomst.
Dat er een 'slim' komt verwacht ik ook wel; het productieproces kan immers goedkoper/efficiënter na verloop van tijd (bv door een kleinere node).

Of we met de komende generatie ook een 'pro' variant gaan zien van de consoles wil ik nog wel eens zien.. de huidige Pro / X1X kwamen precies in een moment waarbij ook 4K een soort 'gemeengoed' werden qua content, streaming en je bij de Mediamarkt praktisch niet eens een 1080p-only TV meer kon kopen. Je ziet dit ook terug in de betreffende hardware van de PS4 Pro en X1X; qua GPU heel erg gefocust om die extra pixels te kunnen renderen (met wisselende resultaten, maar dat is een andere discussie) terwijl de rest van de hardware een amper noemenswaardige update kreeg.

Omdat er de rest van de markt een ontwikkeling doormaakt was het ook vrij makkelijk om daar een 'nieuw' product voor uit te brengen. Maar ik zelf denk dat de stap naar iets als '8K' een stuk minder snel zal gaan (ook omdat je dan inmiddels serieus grote schermen nodig gaat hebben wil je in de huiskamer van 4K naar 8K een verschil kunnen zien; om nog maar niet te spreken over het aanbod). Natuurlijk zullen de liefhebbers altijd een 'krachtiger' stukje hardware willen kopen, maar als er geen algemene trend is om die units mee te verkopen dan voorzie ik geen 'Pro / X1X' varianten; tenzij ze de focus op andere elementen behalve resolutie leggen. Maar dan vraag ik me erg af hoe populair onderwerpen als bv raytracing zijn bij het bredere publiek :o
Hier gaat er in eerste instantie een Series X komen maar hoop stiekem dat ik wat verder in 2021 de PS5 ook kan gaan aanschaffen.
Nog even over "Gamepass Ultimate":
Er is momenteel een onwijs interessante aanbieding.
Als je momenteel in het bezit bent van een "xbox live gold" abo of je wilt dit gaan aanschaffen, kan je voor €1,- je abo upgraden naar "Gamepass Ultimate" welke dan direct geldig is tot de einddatum van je "xbox live gold" abo.

Heb zelf 2x een 12 maanden xbox live gold code gekocht welke mij rond de €90,- koste, tijdens het indienen van de codes krijg je van Microsoft een maand extra per code omdat je Microsoft toestemming geeft na het aflopen van dit abo het automatisch maandelijks te verlengen wat je naderhand direct weer uit kan vinken in je account settings.

Ik kreeg dus 26maanden in totaal welke ik dan via deze aanbieding heb geupgrade voor €1 naar "Gamepass Ultimate".
En je hoeft er dus niet meer maandelijks voor te betalen tot het einde van je "xbox live gold" abo.

Een kleine kanttekening: als je al eerder van deze aanbieding gebruik hebt gemaakt kan je het nog steeds doen alleen koste deze upgrade dag geen €1 maar eenmalig €12,99.

Ben zelf erg blij met Gamepass, keuze uit veel games en ook een paar grote titels.
Deze week ergens gelezen dat de game streaming dienst van Microsoft waarschijnlijk aan Gamepass word toegevoegd....

Ben nu de beta van deze dienst aan het testen, en moet zeggen dat dit me zwaar tegenvalt. (alleen Android telefoons of tabs) gears 5 is bijna niet te spelen door de hoeveelheid lag, voelt aan als bijna een halve seconde. Grafisch minder complexe games lijken beter te spelen. Maar een smartphone blijft in mijn ogen veels te klein om "echte" games op te spelen. Menu's en geschreven tips in laadschermen zijn bijna niet te lezen.

Google Stadia heeft echt een stuk minder lag alleen kan ik dit alleen op m'n laptop proberen waar het nog niet beschikbaar is voor mijn smartphone. (P30 pro)

[Reactie gewijzigd door vinkstarlet op 2 mei 2020 07:01]

M.b.t. de aanbieding welke je noemt, alleen de eerste maand is 1 euro.
De overige maanden worden omgezet, hierbij de opmerking hierover:

Als je Xbox Game Pass Ultimate aanschaft, wordt je huidige Xbox Live Gold- of Xbox Game Pass-lidmaatschap automatisch omgezet in Xbox Game Pass Ultimate met een conversieverhouding die is gebaseerd op het aantal resterende dagen.

De conversie verhoudingen zijn als volgt:
1 maand Gold
20 dagen Ultimate

3 maanden Gold
50 dagen Ultimate (1+ maand)

6 maanden Gold
79 dagen Ultimate (2+ maanden)

12 maanden Gold
4 maanden Ultimate

24 maanden Gold
8 maanden Ultimate
@Johannezzzz.
Dat is heel bijzonder want onder mijn Microsoft account > service en abonnementen: staat nu toch echt: "xbox game pass ultimate" "€12,99 per maand, volgende opwaardering op 30-06-2022 met Visa..... "

Misschien zit er verschil in game pass voor pc en xbox...
Mag ik vragen waar je aan deze informatie bent gekomen?
Dank.
Een verklaring zou kunnen zijn dat deze voorwaarden pas net zijn doorgevoerd.
Zelf twijfelde ik voor ik het ging doen en heb met de Microsoft klantenservice gebeld, de medewerker die ik aan de lijn kreeg heeft me gerust gesteld en gaf aan dat ik gewoon gold kon kopen en dit kon omzetten naar Game Pass Ultimate tot dezelfde einddatum.

Zou jammer zijn als dat nu niet meer gaat....
Iets met een half dooie mus... Haha
Xcloud is sterk afhankelijk van internet snelheid.. sowieso is t nog in beta. Maar het blijft toch via internet gamen he, t kan toch bijna niet anders dan langzamer zijn dan via lokale hardware met alles bekabeld..
Maar ze gaan toch de console niet uitbrengen als er amper games zijn bij de launch? Het is altijd al redelijk mager tijdens lancering, laat staan als er nu ook een aantal games wegvallen.

Ik had het wel geweten hoor... dan toch maar de tijd gebruiken om een spetterende lancering van de console te krijgen! Of willen ze gaan teren op de spelen die op dit moment al speelbaar zijn op de Xbox.

Ik koop sowieso de nieuwe console niet al na één jaar. Ik heb nog genoeg spellen voor op de PS4 en mijn gamegebruik is de laatste twee jaar sterk verminderd, dat er mogelijk niet eens meer een console in huis kom.. maar een sterke laptop/pc waar ik af en toe een spelletje op doe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True