Microsoft: Xbox Series X-ontwerp zorgt voor 70 procent meer airflow

De behuizing van de Xbox Series X met aan de bovenkant een axiale ventilator zorgt volgens Microsoft voor 70 procent meer airflow dan eerdere ontwerpen. De consolemaker zegt dat in een toelichting over de ontwerpkeuzes.

Het huidige prototype van de Xbox Series X bevat een interne 315W-voeding om de krachtige hardware van stroom te voorzien. Chris Kujawski, principal designer bij Microsoft, zegt tegen Eurogamer dat de keuze voor het staande ontwerp met name is gebaseerd op het koelen van de componenten.

Kujawski zegt dat Microsoft veel studies heeft gedaan naar airflow en het ontwerp met één axiale ventilator bleek het meest efficiënt en het stilst. Lucht wordt door een 130mm-ventilator via gaten in de onderkant en zijkanten aangezogen langs de componenten en de heatsink. De fan is op veel fronten aangepast en geoptimaliseerd. Zo is de geometrie van de fanbladen en de behuizing afgestemd op het ontwerp.

Microsoft gebruikt 64 diodes in de soc die de temperatuur uitlezen. Aan de hand van die informatie wordt de ventilator aangestuurd. Een algoritme moet ervoor zorgen dat de fan zo stil mogelijk draait en waar nodig de koelprestaties biedt als er veel rekenkracht wordt gevraagd.

Ten opzichte van de huidige Xbox-consoles, levert het nieuwe ontwerp volgens Kujawski 70 procent meer airflow op en gaat er 20 procent meer airflow door de heatsink. De ontwerper benadrukt dat ook het splitsen van het moederbord in twee delen belangrijk is voor de distributie van de warmte in de behuizing. De twee delen van het moederbord zijn bevestigd op een fors blok aluminium. Aan de ene kant zit de soc en het gddr6-geheugen, aan de andere kant de southbridge en de ssd.

De pci-e 4.0-ssd in 22x30mm-formfactor verbruikt tot 3,8W. Koeling van die ssd is belangrijk om consistente presentaties te kunnen garanderen. Volgens Microsoft haalt de ssd constant een snelheid van 2,4GB/s.

Zowel Microsoft als Sony hebben in de afgelopen weken veel technische details bekendgemaakt over hun nieuwe consoles, die eind dit jaar uitkomen. Tweakers publiceerde een achtergrondartikel over de next-genconsoles. Sony heeft de behuizing en koeling van de PlayStation 5 nog niet getoond.

Xbox Series X-hardware
Xbox Series X-hardwareXbox Series X-hardwareXbox Series X-hardwareXbox Series X-hardwareXbox Series X-hardwareXbox Series X-hardwareXbox Series X-hardwareXbox Series X-hardwareXbox Series X-hardware

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-03-2020 • 11:49

153

Reacties (153)

153
145
75
3
0
63
Wijzig sortering
Ik vraag mij af of de console ook liggend gebruikt kan worden en in hoeverre dit invloed heeft op de airflow. Heb de console liever in een kastje onder de tv ipv prominent in het zicht.
Microsoft heeft bevestigd dat je hem ook liggend kan gebruiken.

Hier wordt het uitgelegd https://www.youtube.com/watch?v=7Fjn4GRw8qE
En hierbij een link met timestamp waarin het gezegd door Chris Kujawski zelf. Voor als je niet door 23 minuten aan video wilt gaan.
de koelblok van de series x heeft ook een vapor chamber van binne.

dit is ook nog wel even de moeite waard te vermelden en misschien kan tweakers dit in een volgend nieuws bericht er bij pakken en is ook erg naar mijn mooi naar mijn idee.

Then there’s 16GB of GDDR6 memory with a 320mb bus. Microsoft is quoting 10 GB of bandwidth at 560 GB/s, or 6GB at 336 GB/s. For storage, the Xbox Series X is using a customer NVME SSD. That has 1 TB of capacity.

It’s fast, too. 2.4 GB/s RAW, but that as much as doubles to 4.8 GB/s when the console uses compression with a custom hardware decompression block. If you need more capacity, there’s an expandable storage system: a 1 TB expansion card that matches the internal storage exactly, Microsoft says---> https://www.slashgear.com...eed-and-storage-16613267/ een hardware gebaseerde decompressie hardware.

dit is ook nog die moeite waard om te lezen:
Enter Xbox Velocity Architecture, which features tight integration between hardware and software and is a revolutionary new architecture optimized for streaming of in game assets. This will unlock new capabilities that have never been seen before in console development, allowing 100 GB of game assets to be instantly accessible by the developer. The components of the Xbox Velocity Architecture all combine to create an effective multiplier on physical memory that is, quite literally, a game changer.

https://news.xbox.com/en-us/2020/03/16/xbox-series-x-tech/
https://news.xbox.com/en-...6/xbox-series-x-glossary/ dus als ik het goed begrijp zit er ook een koel element die de geheugen en de opslag koelt appart van alle andere koel elementen.


ik hoop dat tweakers.net dit mee neemt met het volgende stukje xbox nieuws bericht, anders stuur ik hem nog wel in een submit, als ik het nergens meer ga tegen komen op tweakers.

@Gropah laat ook maar weten wat je zelf er van vind.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 27 juli 2024 01:51]

Echt indrukwekkend, helaas nog wel even wachten maar man wat een techniek }>
Dankje. Filmpje is duidelijk.
Ik meen ergens gelezen te hebben (weet niet of dat het achtergrondartikel hier was), waarin Microsoft aangaf dat hij voor de beste airflow staand gebruikt zou moeten worden. Maar de console is ook liggend te gebruiken.
Beste is natuurlijk staand, maar dat is logisch.
Warme lucht stijgt op
En toch zou ik voor een omgekeerde airflow gaan. Op deze manier moet je eerst om je console heen gaan stofzuigen omdat hij anders in no-time vol met stof zit. Blaas je de hete lucht naar beneden en is daar je uitlaat dan verminder je de hoeveelheid stof die je aanzuigt aanzienlijk.

Dit kan natuurlijk ook bij het systeem horen zodat na verloop van tijd iedereen een nieuwe moet kopen omdat...
Er zit een laagje stof/vezel bovenaan (dat is ook meteen hetgeen het groene accent voorziet). Dit dubbelt misschien ook tegen stof?
Stof? Nee hoor... Dat groen wat je ziet zit gewoon in het plastic.
En de bovenkant blaast naar buiten dus zou ook nogal onzinnig zijn om daar een filter te zetten, dan hou je stof juist in het apparaat. Hooguit voor neerslaand stof als het apparaat uitstaat, maar dat is in de meeste omgevingen toch niet zoveel en blaas je zo weer weg als de console aan gaat.
Het is geen plaatje maar het onderste stukje van de gaten die je ziet, die zijn groen ;) Een optische illusie als het ware

Hier kan je het beter zien: https://tweakers.net/i/LS...KhJ02PUf5DaAtamWYMh80.png
Video waar de ontwerper het ook uitlegt: https://youtu.be/7Fjn4GRw8qE?t=1054 (timestap: 17:34)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 27 juli 2024 01:51]

Dat zal voornamelijk zijn om te zorgen dat er geen stof/vuil invalt van langs boven.
Als ze ventilatiegaten met een stoffilter uitrusten is het prima. Top > down is niet logisch natuurkundig gezien.
Na het lezen van dit bericht dacht ik ook: ik moet m'n laptop weer eens even uitblazen ;)

Een soort van verwijderbare caddy met luchtfilter zou helemaal niet gek zijn voor zo'n console.
Anoniem: 310408 @dhrto30 maart 2020 13:01
Het effect van de opstijgende warme lucht is maar zeer beperkt in een dergelijk ontwerp. Ik denk dat je het verschil nooit zal merken hoe je het torentje ook houd.
Ligt aan het inwendige ontwerp. Als de binnenkant weinig volume heeft dan niet, maar als er veel volume is dan is er ook veel ruimte voor de lucht om turbulent te worden, te gaan kolken en dode plekken te creëren waardoor warme lucht op kan hopen.
even ter opheldering:
Een gemiddelde ventilator heeft TOTAAL geen problemen met het omlaag blazen van warme lucht. Het probleem zit hem in turbulentie die veroorzaakt kan worden doordat deze warme lucht botst tegen stijgende lucht en daardoor ongewenste luchtstromingen of dode plekken kan veroorzaken.
In een rechte cilinder met een enkel fan op een van de uiteinden is het verschil in luchtverplaatsing onder-> boven of boven-> onder verwaarloosbaar omdat de geproduceerde 'kracht' van die ventilator significant meer is dan de 'kracht' van de warme lucht die wil stijgen (of koude lucht die de warme lucht omhoog wil duwen, hoe je het ook bekijken wil).
Absoluut mee eens dat de ventilator het wint, maar net zoals jij al aangeeft: meer turbulentie -> meer geluid! En meer risico op dode plekken, omdat de cilinder niet leeg is, maar allerlei door de componenten erin hoekjes en nokjes heeft, waar de lucht opwarmt en daar van nature omhoog wil stromen.
Nee hoor. Ik heb zelf ook een pc met airflow van beneden naar boven van 10.5 jaar oud (Silverstone Raven RV02) en er zit nauwelijks stof in.
Filtertje onderaan? Dat heeft dit ding nl. niet ;-)

Mijn Silverstone FT05Mini had altijd super veel stof aan het filter onderaan en ook wel wat binnenin. Maar daar zat de fan ook onderaan - op zich beter qua geluid, maar wellicht de reden voor de stoffigheid.D
Ok, dat had ik niet gezien. Dat is wel stom dan. En zo duur is een filtertje toch niet.
Geen idee waarom je een plus krijgt, maar (warme) lucht omhoog blazen gaat makkelijker dan omlaag drukken.

Buiten dat, anders blaas je stof van boven naar onder, zit nog steeds alles vol.
Omdat het verwaarloosbaar is.
Net zoals we allemaal roepen dat je maar een ert koelpasta moet gebruiken. Omdat gaat het helemaal mis. Maar uiteindelijk blijkt er niets waar van te zijn.
Filter systeem lost dat probleem op.
Je console zal immers niet 24/7 aanstaan.

Omgekeerde ariflow kan je componenten juist sneller doen uitvallen omdat je warme lucht er lang blaast ipv van koude lucht.
Hierdoor moet je fan ook meer en maybe ook sneller draaien.

Hoe je het wendt of keert stof komt sowieso bij je fan onder of boven.
Ik denk dat MS voor de beste oplossing heeft gekozen.
De intake zit aan de achterkant, niet de onderkant... Dus omgekeerd zou weinig effect hebben op hoeveel stof je naar binnen zuigt.
Aangezien deze manier de beste koeling geeft zou ik hem gewoon wat hoger plaatsen en vooral niet op de grond.
Dan heb je heel snel kortsluiting in je luchtstroom. De warme lucht die je dan onder uitblaast stijgt op en dat pik je dan weer op om door je systeem heen te halen. Niet echt efficiënt me dunkt.
Dan is het toch juist vreemd dat de CPU hoger op het moederbord is geplaatst?

Lager op het moederbord is het koeler.
maar dat is ook net het onderdeel dat het meeste warmte veroorzaakt. Plaats je deze beneden dan krijgt alles warme lucht terwijl de lucht nu maar een beetje opgewarmd is.
Dat opstijgen door warmte heeft amper effect op de airflow in een pc of console. Lucht op zulke temperaturen zorgt nauwelijks tot niet voor een flow.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 27 juli 2024 01:51]

Zeg ook niet op dat het verschil maakt met je flow maar wel met je temperatuur over je verschillende componenten heen.
Dat denk ik ook niet, het verschil zal nog geen 1 graden zijn, aangezien warmte afgevoerd wordt door je fans. Bij passief is het een ander verhaal zoals marcop82 zegt.
Hete lucht die stijgt, oftewel convectie, is zeer beperkt qua "kracht". Bijna elke ventilator kan op elk toerental dit effect teniet doen. Dit is enkel van belang bij passieve koeling.
Ja dat kan, dat heeft Microsoft meermaals bevestigd.

Voor de airflow verwacht ik niet dat die veel slechter wordt. Het effect van stijgende warme lucht is veel kleiner dan je denkt. Ik heb wel eens een video gezien waarbij ze een pc met koeling die van beneden naar boven blaast om dat effect te gebruiken op zijn kop gezet hebben (dus alles blaast omlaag) en dat had nauwelijks invloed.

Je kunt dit zelf ook wel beredeneren... Je hebt vast wel eens je hand boven een radiator gehouden en gevoeld dat lucht omhoog stroomt. Dan weet je echter ook dat dat niet bepaald erg snel gaat. Een rustig draaiende ventilator veroorzaakt al een veel snellere luchtstroom.

Uiteindelijk gaat dat kastje waar je hem in wil zetten veel meer invloed hebben. Zorg dat de warme lucht weg kan en de console niet gewoon de binnenkant van de kast steeds verder op kan warmen (want dan ga je die ventilator uiteindelijk steeds harder horen omdat de lucht die binnenkomt gewoon al te warm is en de componenten steeds verder op zullen warmen).
Precies. Dit is gewoon een mooi uitziende buis met een sterke ventilator aan het ene eind, en een hoop ventilatiegaten aan het andere eind. Zolang je beide niet blokkeert is de oriëntatie verwaarloosbaar. Die fan is enorm sterk, misschien zelfs 38mm dik exemplaar. Het enige "probleem" is als de exhaust richting een gesloten kast of tv meubel blaast, dat verzadigd raakt met warme lucht en voor problemen gaat zorgen.

Zo'n kastje als dit plat leggen met een setje mooie pootjes (hout?) eronder ziet nog mooi uit ook.
In het filmpje waar SYQ hieronder naar verwijst, zie ik rubberen voetjes aan de zijkant. Hopelijk wel liggend te gebruiken dus.

https://youtu.be/7Fjn4GRw8qE?t=29
Microsoft heeft bevestigd (ik vind de bron niet, maar ik denk dat Brad Sams het vermeld heeft) dat de unit ook "liggend" gebruikt kan worden.
In het filmpje wat @SYQ hierboven linkt laten ze zien dat hij ook liggend gebruikt kan worden.
Ik hoor dit zoveel mensen zeggen, maar toch snap ik het niet zo goed. Ja, wel dat je het liefst de console helemaal niet ziet, maar we willen wel allemaal high-end hardware. Dat gaat nou eenmaal samen met productie van warmte. En die moet ergens weg zien te komen. Zonder dat het samenkomt met de koele lucht.

Ik zou de XSX zeker niet ergens weg willen proppen in een kastje, daar ga je spijt van krijgen.
Het heeft veel weg van een gewone pc case ... op zich niks mis met een vertikaal design, maar het gaat wel minder gemakkelijk in de meeste tv meubels passen ( bij mij thuis zou ik niet onmiddelijk weten waar ik hem moet plaatsen)

[Reactie gewijzigd door spoonman op 27 juli 2024 01:51]

Gezien de hardware die er in komt te liggen zal dat mogelijk ook met opzet zijn gedaan. Consoles in een kast of krappe ruimte stoppen is vragen om ellende. Vroeger (PS360 tijdperk) zou je console vanzelf de geest geven. Tegenwoordig verwacht ik eerder dat de processor en GPU terug gaan klokken wat vervolgens weer tot een slechtere spelervaring zal leiden. Beide zaken wil je als fabrikant vermijden.

Toegegeven, ik vind het apparaat er ook niet uitzien, maar op een gegeven moment moet er toch een keuze gemaakt worden tussen performance en koeling. En laptop-hardware zoals in de vorige generaties het geval was wil de markt ook weer niet.
De vraag is of Microsoft bewust dit design heeft zodat mensen hun console niet in een kastje proppen. Over het uiterlijk valt te twisten, maar ik ben nieuwsgierig of het ook in andere kleuren komt zoals zilver, space grey, of zelf wit. Ook hoe mensen deze gaan plaatsen in hun woonkamer, want dit ding zuigt alle stof zo van je kast of vloer.
Mensen zijn toch wel zo eigenwijs dat ze hem toch in een kast gaan proppen..
En dat kan en mag. Je mag de console op z'n zij leggen en je geen zorgen maken over de performance. Microsoft heeft de XBOX series X ontworpen om in alle (extreme) omstandigheden te zorgen dat de performance rock solid is. Microsoft heeft de XBOX Series X zelfs in de Woestijn getest met 40 graden.
Als je een 315W console in een kleine, afgesloten kast propt , zul je snel over de 40 graden gaan. In een "woestijn", zonder nu te weten wat die test dan precies inhield en hoe de kast dan opgesteld stond, heb je nog steeds voldoende verse lucht om aan te voeren, en 40 graden zal nog steeds koeler zijn dan de temperatuur van de te koelen componenten.
"Who is playing XBOX series X in a box in the dessert."
https://www.youtube.com/w...jg&feature=youtu.be&t=495

Ze denken echt aan alles :). Ik heb vertrouwen in de koelcapaciteit en stabiliteit ongeacht waar je de console stopt.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 27 juli 2024 01:51]

Dbrand of een andere skin-fabrikant komt waarschijnlijk binnen een week met een skin die je erop kunt plakken.
Mij lijkt het eerder dat dit design gewoon nodig is door de Big APU en nVME SSD tech. Die dus tijdens game ook zwaar belast kan worden omdat er minder gebufferd wordt en de SSD vaker moet aanleveren.
Gamen kan dus SSD IO controler intensief zijn. Dus niet alleen de APU moet goed gekoeld worden maar dus ook de IO chips. Dit design is kwa vierkante airflow flow doorgang meest ideale voor maximum Fan size zodat zware koeling ook stil kan zijn. Dit kan je verder maximaliseren door de volume lagere te maken zodanig dat alles goed kwijt kan dus kubus kon ook nog.
Daarbij big APU met grote igpu maakt het stuk duurder.
Dus kan duurdere console worden.
Voor gamers minder van belang als MS het met verlies in de markt dumpt om niet meer dan €50 duurder dan PS5 te zijn. Maar kan ook €100,- schelen.
Man man, de vorige generatie was op het moment van verschijnen ook echt geen laptop-hardware. waarom moeten sommige mensen toch altijd zo overdrijven hier op tweakers.
Het is me niet te doen om de consoles af te kraken, maar gewoon gewoon om zaken te benoemen zoals ze zijn. 8 Rekenkernen was inderdaad geen laptop-niveau, de 1.6 GHz kloksnelheid en basis van de architectuur daarentegen wel. De low-power basis heeft zijn invloed op de noodzakelijke koeling, en daarmee het ontwerp. En ook hier hebben een hoop Playstations het zwaar.

Het design van de Playstation zal ongetwijfeld ook anders zijn dan voorheen. Het zal me ook niet verbazen als zij kiezen voor een ontwerp wat wegstoppen in een kast of lade onmogelijk maakt, simpelweg om te voorkomen dat mensen het toch proberen.
Een consol vs laptop zou minstens gaming laptop pakken of gamig desktop replacement , want met ultra mobile thin notebook heeft console niet veel te maken. Gezien de igpu wel vaak zwaar belast wordt. Wat ook zou kunnen met meer gamers laptop. In desktop replacement de goedkoper was vaak of vroeger ook gewoon een desktop CPU. ipv mobile variant.
Volgens mij is het vrij zeldzaam voor een pc case dat de hardware zo dicht op elkaar zit en de lucht er van boven eruit moet komen.
Het meest gekende voorbeeld is van de ronde mac pro (ziet er uit als een fancy prullenbak). Het idee is dat je vertrekt van de airflow/koeling en dan je componenten gaat plaatsen binnen die airflow om deze zo weinig mogelijk verstoren.
Er zijn cases met top fan mounts alleen zijn het niet de enige locatie en je hebt dus keuze om fans air er in te blazen of er uit dus keuze hoe de airflow zal zijn. Alleen met standaard componenten is er geen rekening met de airflow dus grote kans op niet ideale plaatsing. Naast kans dat koelribben niet inline met airflow geplaats worden.
De ATX standaard is niet geschikt voor optimale airflow.
G-kaarten hebben hun eigen geforceerde koeling waaronder naar buiten blazen versies.
19” Rack server cases hebben design dat front to back airflow hebben met componenten die specifiek hiervoor koelblokken hebben krijg je hetzelfde effect van optimale airflow waar alle componenten gebruik van kunnen maken.
Gkaart en CPUheeft dan koelblok die actief gekoeld wordt door de case fans.

Probleem is dus dat consumenten gkaarten niet zulke koelblokken hebben en dus airflow omleiden door eigen oplossing mits ze naar buiten blazen werken ze nog enigzins mee.
De xbox series X kan neer leggen 3 naast mekaar stuk dieper en je hebt een 19” behuizing als de 3 merged zijn en je de airflow behoud en componenten designed voor die airflow.

Airflow omhoog is niet belangrijk voor actieve koeling , dat is cruciaal voor passieve koeling. Passieve koeling is optimale airflow naar boven ook veel belangrijker omdat natuurlijke airflow stuk zwakker is.
Hij is wel echt veel kleiner dan een pc kast hoor. Als je tv meubel een av receiver kan huisvesten dan past deze in ieder geval op zijn kant ook wel.
Maar inderdaad, hij is iets minder makkelijk te plaatsen dan de huidige generatie.
I moet bij de formfactor denken aan een NZXT H1. Daar gaan ze volgens mij ook net de hoogte in omdat je niet altijd de breedte wil uitgaan. Blijkbaar is er wel een markt voor kleine pc's, maar je moet je hardware toch op 1 of andere manier erin krijgen, en ook nog eens gekoeld krijgen. JayzTwoCents heeft er een review over gedaan.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 27 juli 2024 01:51]

Alleen wordt dit hem niet voor mijn opstelling. Juist door de toren kan ik het niet netjes wegwerken.
Hopelijk blijft Sony bij een plattere design.
Ik ben heel benieuwd naar het ontwerp van Sony, maar als ze het in het formaat van de huidige generatie gaan duwen dan ben ik ook benieuwd hoeveel decibel dat ding gaat produceren... De Xbox heb ik redelijk wat vertrouwen in dat hij zijn werk redelijk stil gaat doen, dat is me ook heel wat waard.
Je kan hem prima op z'n zij leggen, dan is hij marginaal breder dan huidige XBX, alleen een stuk hoger :P
Ik vind de Series X persoonlijk wel erg groot. Hij past niet in mijn TV meubel waar de One X een mooi plankje boven mijn receiver heeft past de Series X zeker niet. Dan moet de Receiver er ook uit en misschien past het dan net. En dat gaat dus niet gebeuren.

Qua hardware is het een verder een mooi aparaat maar had eigenlijk de hoop dat hij ongeveer de form factor van de One X zou hebben of iets groter maar niet zo veel groter als wat hij nu geworden is.
6-8x de ruwe performance en "slechts" dubbel zo groot qua volume. IMHO is dat een staaltje "goed gedaan". Microsoft zal zich zelf ook wel 4x achter de oren gekrabt hebben voor ze dit design goedkeurden, vooral vanwege het bezwaar dat jij aanvoert. Er zullen maar weinig mensen zijn die hem écht niet kwijt kunnen in hun opstelling.
Da's alleen maar beter :)

offtopic:
een artikel van ~2 pagina's wijden aan het verschil in grootte, en een hele paragraaf wijden aan hoe dit wel niet de op een na zwaarste console ooit is "But it’s still a far cry from the launch PlayStation 3, which tipped the scales at 11 pounds (5 kg)". Welgeteld een halve kilo meer.
Wat een journalistieke held, om 2 pagina's te vullen met informatie dat in een klein tabelletje past.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 27 juli 2024 01:51]

Ja klopt, ik kom ook niet echt op die site normaal maar was de eerste hit op Google :+
Df is de originele en betere bron maar ik was lui...
Ik vind zoiets wel leuk om te lezen altijd. Dit is ook het soort hypebeast-journalistiek dat rustig 3000 woorden vuil kan maken aan hoe de nieuwe iPhone 0.36mm dunner is dan de vorige.
Als je deze 7nm apu in de one X behuizing stopt kan je wellicht 80% van de series X prestaties halen.
Dus de vergelijking die je maakt is niet helemaal eerlijk. De cpu en gpu technologie is 5 jaar nieuwer. (qua cpu eigenlijk nog veel meer jaguar vs Zen2)
Dat klopt helemaal, maar als je uitgaat van 300W piek stroomverbruik voor de One X, en 80% daarvan neemt, zit je nog altijd aan 250W (waarschijnlijk meer) aan hitte dat je moet koelen. Dat gaat écht niet lukken in zo'n plat kastje zonder gebruik van hele luide ventilatoren. Voor zoveel hitte heb je in principe twee opties: je neemt de Magnus EN1080 route en gebruikt AIO waterkoeling, of je maakt een windtunnel-ontwerp.
Waar de Series X een power supply heeft van 300 watt is dat bij de One X 245 watt. Dus ja dat gaat dus wel als je het op die manier gaat vergelijken.
De Xbox One had een veel kleinere power supply. De One X was ook erg beefy. Daar zat voor z'n tijd ook een krachtige GPU in.

Maar de max van hun power supply zullen ze niet gebruiken maar geeft wel iets aan over het mogelijk toegenomen verbruik van de Series X en dat er dus ook meer gekoeld moet worden.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 27 juli 2024 01:51]

Je hebt gelijk, ik vergat even dat de vorige generatie ook veel kon gebruiken. Ik weet ook niet wat het piekstroomverbruik van de vorige generaties consoles is. Ik weet wel dat het met iedere generatie fors toeneemt, en dan bij de "geupdate versie" meestal afneemt omdat betere hardware wordt gebruikt.
Desalniettemin, mijn pc (Ryzen 3600 / RTX 2070) gebruikt ook ongeveer 350W piek, dus het is best een prestatie om dit te gaan koelen met één fan (en hopelijk zonder teveel lawaai).
De one x gebruikt 175 watt ongeveer in een worst case dat is dus vrij ver onder de 250 watt van de power supply.

Als je ter vergelijking de rx 5700 + een ryzen 3700x en de power draw van overige componenten a 30 watt neemt kom je al op 310 watts uit als je dan bedenkt dat de 2080 zon 250 watt verstookt waar de 2070 zon 30 watt minder verstookt. gaan we dus nog wel wat watts omhoog met de chip die hier in komt.
dus een basis van 350 watt is een mooi uitgangs punt.
Als je daarbij bedenkt dat deze architectuur niet volop zal draaien en dus de cpu zuiniger is en de gpu ook zuiniger is en wat verbeteringen mee krijgt zou 225 tot 250 watt power draw voor de series x mij niet verbazen.
Echter is dat ALS de cpu volledig belast word. iets dat je niet moet willen omdat dit stutters en dergelijke veroorzaakt dus er zal nog 10 a 20 watt bespaard kunnen worden. zeker in de eerste jaren waar de cpu power nog niet volledig nodig is. Zo draait mijn 9900k met veel games op nog geen 40% power soms zelfs maar 15%
Dus als hij in het begin 200 a 225 watt zal verbruiken en later in zijn levensduur iets meer zou mij dat niet verbazen.

En qua koeling is dat best te doen zeker als je bedenkt dat het meeste uit de gpu komt en er kaarten zijn die 300+ watt gebruiken en te koelen zijn.

Maarja we gaan het zien.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 juli 2024 01:51]

Ik vind het voor een console toch wel indrukwekkend.

Nu nog Sony...
Heb je de hardware presentatie van PS5 niet gezien? Daar ging ze diep de hardware in en velen delen stapsgewijs toelichten.

[Reactie gewijzigd door Ramazan op 27 juli 2024 01:51]

Ja, maar over het "doosje" waar de PS5 in zit weten we nog weinig. ik hoop alleen dat het niet zo'n gedrocht wordt als de ontwikkelconsoles... maar ik heb vertrouwen in Sony's ontwerpers!

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 27 juli 2024 01:51]

Ok true, maar wat bedoelde je met je 1e reactie? Praat je nu voornamelijk over het uiterlijk? Of over de airflow? Hardware onderdelen? Of?

Want in dit artikel praten ze over de fan en airflow hoofdzakelijk en niet hoe het doosje er uit ziet.

Sony heeft inderdaad nog niks verteld over het design en airflow van de ps5.
Welke hardware? Was meer theorie dan wat anders..
Jouw mening deel ik niet. Ze hebben prima onderbouwd en laten zien waar de focus op ligt en wat ze gaan doen.

Het waren dan ook highlights. De fysieke onderdelen zag je niet nee, maar dat is naar mijn mening niet altijd nodig.

Je reactie is zo kort door de bocht en niet onderbouwd waarmee ik niks kan.

Wellicht wat meer toelichting hoe jij tot je mening bent gekomen?

[Reactie gewijzigd door Ramazan op 27 juli 2024 01:51]

Sony komt alleen met "geleuter", sorry iets anders kan ik het echt niet meer noemen.

Ze laten niets zien, en mijn vermoeden is dat ze geschrokken zijn van de 12 TF van Microsoft en dat ze de performance omhoog hebben gegooid om maar de 10.x TF te halen (de geruchten van 9.2 TF waren dus waar!), daardoor komen ze in (koelings) problemen en moeten ze aan de bak voor betere koeling..

Waarom laat je niet gewoon je console zien, als alles allemaal zo tof is als Cerny voorschotelt..

Eerst zien, dan geloven.

Terwijl Microsoft gewoon alles laat zien, sterker nog, ze laten een YouTuber onder toeziend oog gewoon de Series One X in elkaar zetten.
Waarom moeten ze haasten ? Ze voelen de druk van xbox niet dus doen ze alles volgens hun eigen agenda lijkt mij.
Die druk voelen ze wel, gezien de plotselinge technische spec presentatie die ineens naar normaal publiek werd doorgezet (en daarmee de plank missloeg omdat hij voor developerpubliek was bedoeld).
De dag nadat MS het in het nieuws gooide kwam Sony ineens voor t publiek met paar dagen erna een preso die niet voor dat publiek bedoelt was... dat is echt wel plotseling. Anders hadden ze de preso wel aangepast aan het nieuwe type publiek of het niet op ps blog gezet en het alleen voor devs gehouden.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 27 juli 2024 01:51]

Anoniem: 298195 @SunnieNL30 maart 2020 17:41
Is het dan niet juist Microsoft die plotseling met iets kwam ? De GDC talk stond allang op het programma. Tenzij je wil beweren dat het in een paar dagen in elkaar is geflansd.

Edit: Microsoft was ook van plan om op de 18 een livestream te houden met de GDC presentatie maar daar zijn ze dus van af geweken en Sony dus niet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 298195 op 27 juli 2024 01:51]

Je leest niet goed...
De GDC talk was voor developers maar werd na de Microsoft aankondiging ineens ook gepromoot richting een doelgroep waar deze niet voor bedoelt was en was anders nooit op de blog van PlayStation en op de PlayStation Twitter gekomen. Net als Microsoft hun game development sessies niet onder de aandacht van normaal publiek heeft gepromoot.
Hierdoor kreeg Sony een hoop commentaar op de sessie omdat deze niet meer was afgestemd op de nieuwe doelgroep.
Anoniem: 298195 @SunnieNL30 maart 2020 19:31
Microsoft was eerst ook gewoon van plan een livestream te doen met de GDC talk op de 18de net als Sony dus. Microsoft heeft dat dus gewijzigd naar de aanpak die ze nu hebben gehanteerd door middel van YouTube en Digital foundry. Microsoft is dus diegene die van het plan is afgewerkt en Sony heeft stug volgehouden.

Dus de Hypothese dat Sony het puur als reactie op Microsoft heeft gedaan is onlogisch.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 298195 op 27 juli 2024 01:51]

Mwah, die druk voelen ze wel hoor. Microsoft is er alles aan gelegen goed beslagen ten ijs te komen en dat tonen ze tot nu toe ook. Dat neemt Sony echt niet lichtjes op. Althans, dat mag ik hopen, want dat zou uitermate dom zijn.
Anoniem: 298195 @Rossi4630 maart 2020 15:55
In mijn optiek zou je juist een verkeerd signaal geven als Sony vlak na de XsX reveal alle info zou prijsgeven. Als je gewoon van je eigen kracht uitgaat en je eigen agenda erop na houd sta je sterker. Ze hebben nu gewoon het geplande GDC verhaal publiekelijk gehouden vanwege het coronavirus meer dan dat is er niet gebeurd.
Je bent wel behoorlijk negatief over Microsoft hoor, volgens mij ben je meer pro Sony dan je denkt of toe wil geven.

Ik ben ook benieuwd naar Sony's PS5 en zal ze echt niet afschieten voor ze alles op tafel gelegd hebben, en eigenlijk gewoon niet voor die dingen uit zijn en er onafhankelijke testen uit zijn. Maar Microsoft laat hier zeker wel een heel sterk staaltje engineering zien hoor. Tuurlijk, we moeten nog afwachten wat het in de praktijk doet, maar dit afdoen als niks nieuws laten zien is echt heel kort door de bocht en klinkt nogal fanboyerig.

Verder is het mij eigenlijk helemaal niet duidelijk wat je bedoelt met dat Microsoft de plank mis zou slaan wat betreft het gebruiken van de hardware? Sony heeft op dit moment nog een voorsprong op exclusives, maar Microsoft is goed op weg met dat gat dichten. Verder hebben ze een geweldig aanbod met gamepass. Het is echt heel erg goed vertoeven in het Xbox kamp hoor... En multiplatform games draaien bijna altijd beter op de Xbox one x, dus ook daar zie ik niet hoe Microsoft hun hardware niet goed zou kunnen gebruiken.

Sony heeft zeker wat leuke exclusives, ik heb zelf ook een PS4 pro, maar gamen is mijn primaire hobby en ik koop rustig verschillende consoles. Maar het exclusive voordeel wordt vaak ontzettend opgeblazen. Tenzij je toevallig heel erg houdt van dat specifieke Sony sausje zijn er nou ook weer niet zo ontzettend veel must play games en bij Xbox valt echt ook meer dan genoeg te spelen.
Op welke manier ben ik negatief over MS?

Ik zie niet zo gauw waaruit jij dat concludeert en onnodig de aanval opent.

Onnodig conclusies trekken, jammer :-)

Waarom zou ik iets toegeven wat ik niet ben. Ik ben een pc gamer.

MS brengt al vaker HW beesten uit, maar los van 4k rendering word er weinig mee gedaan. Dit is waar ik op doel. Er word nergens beweerd dat MS iets verkeerds doet hier, maar de ontwikkelaars kunnen / doen te weinig met de OP HW van MS consoles. Wellicht dat ze er met de nieuwe console het verschil kunnen maken, maar daar is nog weinig over verteld.

Verder is het telkens je console upgraden pure for rendering? 3 verschillende consoles van normal to S naar X? Oke i guess wegens 4K
Sony de normal en pro?

Verder haal jij allemaal andere onderwerpen er bij die los staan van deze discussie zoals: games : content en diensten?

Praten wij nu nog over het zelfde?

Het gaat hier om een hardware discussie.

[Reactie gewijzigd door Ramazan op 27 juli 2024 01:51]

Ik val niet aan, wie trekt hier nu onnodig conclusies :) maar goed, geschreven tekst is makkelijk verkeerd te lezen... Ik bedoelde het niet aanvallend in ieder geval.

Wat betreft waarom je voor mij negatief klonk, je zegt dat ze niks nieuws laten zien (terwijl het naar mijn idee zwaar indrukwekkend is wat ze laten zien), en je zegt dat het algemeen bekend zou zijn dat ze de plank mis slaan (vrij verwoord). Dat klonk voor mij wel negatief ja :)

Wat betreft dat ze met de x niet veel meer doen dan de resolutie pushen, dat komt enerzijds door de prut cpu in die generatie (in beide kampen) die veel meer de beperkende factor was dan de gpu (en waarom het nu zo'n enorm goed nieuws is dat er zo'n krachtige zen in komt), en anderzijds omdat het een krachtiger model in dezelfde generatie was. Games moesten allemaal nog gewoon op de originele Xbox one kunnen draaien, het was niet toegestaan om Xbox one x only games uit te brengen. Dat is nu anders, dit is een volledig nieuwe generatie en er gaan wel games komen alleen voor deze machines (al zal dat waarschijnlijk even op gang moeten komen want er is nog een enorme installed base op de oude generatie natuurlijk).

De one S was verder een refresh, geen (echte) upgrade van de launch one. De one x was verder puur optioneel voor wie hem wilde, geen verplichte upgrade. Ja, het is wel zo dat sommige games wat minder goed draaien op de one en one s, maar dat ligt meer aan de hardware die deze generatie gekozen is die bij launch eigenlijk al verouderd was. Wederom nu niet aan de orde. En het wordt zo eigenlijk meer een pc VS console discussie wat toch altijd meer op smaak aankomt uiteindelijk.

Wat betreft content en diensten, ik probeerde te bedenken wat je zou kunnen bedoelen met dat Microsoft de plank mis zou slaan en dacht dat je bedoelde dat er geen games zouden zijn of zo, iets wat PS4 fanboys nog wel eens willen roepen. Maar dat had ik dus gewoon verkeerd begrepen :)
Al jaren... Ja, ok, het is bijna 2,5 jaar geleden dat MS de One X uitgebracht heeft, dus technisch gezien heb je gelijk (the best kind of right volgens sommigen), maar de One X is de ENIGE console die ze uitgebracht hebben die technisch duidelijk superieur is.
De basis Xbox One (en de S idem) zijn duidelijk zwakker dan de PS4. De Xbox 360 was moeilijk te vergelijken met de PS3 vanwege radicaal andere architecturen, maar de PS3 was uiteindelijk krachtiger (toen devs eenmaal snapten hoe ze er mee om moesten gaan).
De allereerste Xbox misschien? Toen werd er nog niet zo gefocust op de exacte kracht van consoles dus durf ik je niet te zeggen...

Ik heb werkelijk geen idee waar je dat idee van hebt dat Microsoft al jaren zwaardere hardware neerzet, want het is gewoon niet waar. De One X was een ommekeer maar werd tegengehouden door het feit dat hij in een bestaande generatie geplaatst werd. De nu aangekondigde console is de eerste waarbij Microsoft echt keihard inzet op die hardware kracht bij de start van een nieuwe generatie.

edit: En wat betreft iets anders doen dan Sony... het hangt er vanaf hoe je er naar kijkt. Gaat het uiteindelijk voor de gamer heel veel verschil maken? Waarschijnlijk niet echt nee. Maar Microsoft zit met hun kloks wel veel dichter tegen die van Ryzen op de PC aan en dat is toch echt wel indrukwekkend te noemen, vooral omdat het niet alleen een CPU is maar er ook een dikke GPU bij zit en het geheel in zo'n relatief piepklein kastje gepropt wordt.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 27 juli 2024 01:51]

Vergelijk de ps4 met de xbox one.
Deze dingen kwamen uit in 2013 / 2014?

En als je toch bezig bent :-) kijk ook naar de ps3 vs xbox 360, maar je hebt gelijk groot architectuur verschil.

Nee de gamer merkt er weinig van denk gevalletje persoonlijk voorkeur.

Ja maar Sony zit er ook dicht tegen aan. In de highlights zie je dat heel goed terug komen. Ze zetten in op het maximale wat er in zit.

Does MS dat ook zo nauw?
Ik kan dat niet zo snel terug vinden.

[Reactie gewijzigd door Ramazan op 27 juli 2024 01:51]

Ik vergelijk die toch ook? Zoals ik zeg, de Xbox one is zwakker dan de PS4. De Xbox 360 is zwakker dan de PS3 (hoewel moeilijker direct te vergelijken).

Sony klokt in ieder geval hun soc lager dan MS, althans, het CPU deel. GPU is hoger geklokt maar is veel kleiner en produceert dus waarschijnlijk ook minder warmte. Dus uit de specs zie ik niet dat Sony zo op het maximale zit aangezien MS hoger zit... Behalve de SSD, die is wel sneller bij Sony, al is het nog even afwachten hoe het zich in de praktijk gaat verhouden.

Het indrukwekkende bij Microsoft is namelijk ook dat ze ontzetten inzetten op dat de prestaties die zij zeggen te halen ook altijd onder alle situaties gehaald moeten worden. Het is dus niet een top die je kunt halen alleen als de console de ruimte krijgt in een ruimte van 20 graden maar ook als het veel warmer is bijvoorbeeld. Daarom ben ik ook benieuwd naar de verhouding van die SSD, gaat Sony echt twee keer zo snel zijn of is dat een "soms als het meezit tikken we die snelheid aan" waarde?
Als je goed naar de HW presentatie hebt gekeken en geluisterd. Word er duidelijk uitgelegd wat Sony doet met de HW en waarom ze er zo dicht tegen aan zitten.

Bron: https://youtu.be/euUdiYZDMpk

Ps4 sneller? Gpu maybe?

Bron: https://www.diffen.com/difference/PlayStation_4_vs_Xbox_One
Dank je voor die eerste video... Ik had geen zin om die lange presentatie te kijken maar heb hier even naar geluisterd terwijl ik de kattenbak verschoonde en het vuilnis buiten zette :+

Maar, als dat de highlights zijn dan ben ik eigenlijk nog minder onder de indruk van Sony dan ik al was. Ok, ze hebben een hele snelle SSD die ze misschien een voordeel kan bieden. Ik verwacht persoonlijk dat het weinig praktisch verschil gaat maken want de SSD van Microsoft is ook heel snel.

Verder heeft hij het over geluid, maar Microsoft heeft ook zo'n soort oplossing (project acoustics). Het is wederom afwachten of een beter is dan de ander maar ik verwacht gewoon gelijkaardige prestaties.

Vervolgens begint hij dingen te roepen over dat simple geometry zwaarder is dan dense geometry? Dat klonk al twijfelachtig maar vervolgens zeggen dat hij denkt dat daarom de kaart van hzd de fan zo laat blazen!? Dat is echt dikke BS en doet hem erg dom overkomen. Ik weet dat hij niet dom is, verre van, dus ik snap niet waarom hij dat zegt. Het probleem op het map screen is niks anders dan dat de fps om een of andere reden niet gelimiteerd wordt, een bug wat mij betreft.

En dan presenteert hij het power budget alsof het een positief iets is maar dat betekent dus gewoon dat het minder makkelijk te voorspellen is hoeveel power je hebt. En aangezien Microsoft aangegeven heeft altijd stabiel meer power te hebben zie ik niet zo waar die prestatie van Sony nou is? We gaan variabel je de beste power bieden die mogelijk is! Maar het gaat ten allen tijde minder zijn dan onze concurrent 8)7

En dan dat gezeur over dat tflops weinig zeggen... Ja in vergelijking met de vorige generatie klopt dat, maar in vergelijking met je concurrent die exact dezelfde architectuur van dezelfde leverancier (AMD) gebruikt zegt het wel degelijk wat.

Nee, als Sony de zaakjes goed voor elkaar heeft dan wordt het echt hoog tijd dat ze eens echt wat laten zien want op dit moment zien ze er uit alsof ze de boel zo goed mogelijk proberen te spinnen omdat ze eigenlijk weten dat ze best wel achter liggen. Ja Sony heeft een voorsprong door de huidige generatie, maar die is niet zo groot dat je mensen kunt laten geloven dat je in de penarie zit als dat niet zo is. Veel mensen horen nu toch van alles over hoe Sony het dit keer gaat verliezen en dat kan best blijven hangen tegen de tijd dat er een aankoop gemaakt gaat worden. Ik geloof er dus niet zo in dat Sony alles onder controle heeft en rustig hun eigen marketing strategie uit aan het voeren is.

Edit: oh vergeet ik je andere link nog... Dat is een erg slechte vergelijking. Ja gpu ja, de PS4 heeft grofweg 1,5 keer zoveel gpu power en haalt meestal full hd waar de Xbox one een lagere resolutie opschaalt.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 27 juli 2024 01:51]

Ik vind het niet indrukwekkend maar eerder een gezonde keuze om koeling en ook vooral koel geluid aan te pakken door ideal design met maximale koeling en stilte. Zo hoort het. ipv design voorrang op functie. Vind het ook diskreet en neutraal uitzien.
Voor mij niet belangrijk. Ik zit in PS5 kamp want ik heb libary aan games op PSN en PS4 games kan je dus ook op PS5 spelen. Dus hier komt er een PS5. ook als lelijk ding is.
Stil zou leuk zijn maar ik game in de woonkamer aan mijn PC hoek het hangt dus aan PC monitor en koel geluid is geen probleem.
Ik verwacht dat de Ps5 goedkoper is. Want ik wil er eigenlijk wel zo snel mogelijk een M.2 SSD bij prikken en daar de PS4 games op zetten.
Hopelijk gaat deze betere airflow hand in hand met een lagere geluidsproductie. Zelf hecht ik meer waarde aan het laatste, ook al heeft dit een hogere temperatuur tot gevolg. Zolang er geen sprake is van throttling is voor mij de temperatuur ondergeschikt aan het geluid.

Maar het is mooi om te zien hoe Microsoft hier over heeft nagedacht en met ons dit soort details deelt. Benieuwd wanneer Sony eens wat laat zien.
Hopelijk gaat deze betere airflow hand in hand met een lagere geluidsproductie. Zelf hecht ik meer waarde aan het laatste, ook al heeft dit een hogere temperatuur tot gevolg. Zolang er geen sprake is van throttling is voor mij de temperatuur ondergeschikt aan het geluid.

Maar het is mooi om te zien hoe Microsoft hier over heeft nagedacht en met ons dit soort details deelt. Benieuwd wanneer Sony eens wat laat zien.
Op dit moment gebruik ik de PS4 en ik kan me af en toe echt ergeren aan het geluid wat ie produceert. Heb hem al eens schoongemaakt en koelpasta vervangen, maar alsnog is ie zeer hoorbaar. Als dit ontwerp ook voor reductie hierin zorgt is dat heel mooi meegenomen.

Ben het met je eens dat ik ook blij wordt van Microsoft details deelt.
Mijn one X staat in een kast en hoor je nauwelijks. Mijn ps4 pro staat naast de kast en maakt direct na het starten al veel meer herrie. De originele ps4 was idd nog veel erger.
Denk dat MS al redelijk veel op gebied van geluidproductie van koeling heeft geleerd en Sony daar nog een redelijke slag te gaan heeft.
Mwa echt stil hoeft het niet te zijn maar de playstation 4 is gewoon een gedrocht van een machine qua geluidsproductie. Het lijkt wel of iemand zijn haar aan het drogen is met een jumbojet motor.
Ergens denk ik, ja super knap en slim ontworpen.

Anderzijds denk ik, dit is een "probleem" dat je zelf gecreëerd hebt en makkelijk had kunnen oplossen door je console niet in een kubus te ontwerpen en gewoon het normale platte design aan te houden. Had ik persoonlijk ook geprefereerd aangezien het ding nu wat lastig in een meubel te plaatsen is, maar dat terzijde.
Ze hebben in diverse interviews juist de reden gegeven om te kiezen voor dit design ipv een platte versie. Als je gaat voor een 160mm fan kan je deze wel plat op bv de XBX plaatsen, maar verlies je enorm veel effeciente airflow over alle componenten.
Zeker indrukwekkend, leuk exclusive door Evans https://youtu.be/7Fjn4GRw8qE
Ik vind de transparantie van Microsoft hier in heel erg mooi, goed om te zien dat ze het echt goed doordacht hebben. Als Xbox fan van het eerste uur kijk ik ook erg uit naar de console. Ik zou het ook mooi vinden als Sony hier meer openheid over zou geven. Het lijkt er op dat beide consoles erg veel op elkaar gaan lijken namelijk. Ik denk dat het dichter bij elkaar zit dan ooit.
Ik blijf het een jammer design vinden.
De huidige Xbox one X, heeft gewoon het perfecte design.
Een vriend van mij zit al op zijn vierde One X, vanwege oververhitting problemen (xbox staat gewoon op zijn bureau, niet in een kast). Ik heb ook af en toe dat de One X ermee ophoudt, omdat deze te warm wordt. Nou is het natuurlijk wel afhankelijk van hoe zwaar een spel grafisch is. Op een Fortnite zal je er niet snel uitknallen.

Deze Series X zal nog betere koeling nodig hebben, dus een redesign gericht op optimale koeling vind ik niet gek.
Koelpasta op de One X is ook enorm slecht. De pasta is behoorlijk droog en kan het beste vervangen worden door een goed alternatief.
Het hele probleem is dat je dit alleen kunt doen na ja garantie, anders vervalt deze logischerwijs als je de console open maakt.
Dat wist ik niet. Dat zal inderdaad ook niet bijdragen aan het algehele koelproces.
Nee, inderdaad. Wat ik ook nog begreep uit, is dat de late 2017 modellen van de One X hardwarematige problemen willen vertonen. Dit kan ik vooralsnog niet met feiten onderbouwen en weet ook niet of dit alleen bij Scorpio modellen voor komt.

[Reactie gewijzigd door Mosin op 27 juli 2024 01:51]

tja, je zou toch verwachten van MS dat ze gewoon van fabriek af goede koelpasta gebruiken....
Dat ben ik helemaal met je eens. Daarom irriteert het mij ook, want ik durf niet met zekerheid te zeggen waar bepaalde problemen vanaf komen met de One X. Frame drops door hitte of HDD.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.