Webcams en vriezers zijn sinds enkele dagen veel populairder in Pricewatch

Onder meer webcams en dockingstations zijn in de afgelopen dagen veel populairder geworden in de Pricewatch. Het aantal clicks op webcams lag zondag 35 keer zo hoog als op een gemiddelde dag eerder dit jaar.

De grote uitschieter is de categorie webcams. Ten opzichte van een gemiddelde dag tussen 1 januari en 1 maart van dit jaar waren er zondag 34 keer zoveel click-outs. De oorzaak lijkt te liggen bij het feit dat veel mensen vanaf maandag moeten thuiswerken en voor overleggen door middel van video op zoek waren naar een camera. Het thuiswerken is nodig om de verspreiding van het coronavirus in Nederland tegen te gaan.

Behalve webcams zijn meer categorieën die met thuiswerken te maken hebben, populairder geworden. De grafiek hieronder is als die hierboven, maar dan zonder webcams, om zo de stijgingen van andere categorieën goed te laten zien. Onder meer dockingstations, monitoren en toetsenborden gingen in populariteit omhoog sinds de overheid afgelopen donderdag mensen opriep om thuis te werken als dat mogelijk is. Ook lijken mensen op zoek naar entertainment; click-outs op gameconsoles gingen eveneens omhoog.

Daarnaast valt het bij witgoed op dat meer mensen dan gemiddeld klikken op vriezers. Het is onmogelijk een oorzaak te achterhalen, maar er zijn in de afgelopen dagen veel berichten geweest over het hamsteren van boodschappen en een vriezer kan helpen om gehamsterde boodschappen op te slaan.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-03-2020 • 14:27

311

Reacties (311)

311
284
108
7
1
117
Wijzig sortering
Ik probeer helder te blijven en me te bedenken waarom mensen extra vriezers kopen.

Als ik mijn eigen vriesvak van mijn tafelmodel koelkast tot de nok toe vul met pakken diepvriesgroenten van de AH en Iglo heb ik voor acht avonden eten in huis.

Maar dat wil niet zeggen dat ik dan automatisch een vriezer nodig heb om langer in mijn eentje te overleven, want er is ook nog de optie voor het in huis halen van lang houdbaar blik en potvoedsel.

Dus ik snap het niet... :?
Er zal normaal ook niet gek veel worden gezocht naar vriezers, en daardoor valt er natuurlijk al heel snel een stijging waar te nemen.
Vlees, brood, wraps, bladerdeeg, patat... genoeg redenen. Er zijn genoeg mensen die helemaal loco gaan atm. Ik zie overal mensen met pakken wc papier lopen, vandaag ook weer.

[Reactie gewijzigd door spokje op 23 juli 2024 20:28]

En dat het niet hebben van wc papier wel het kleinste probleem is dat je kun bedenken. Gewoon de douche erop als je geen papier meer hebt.
Oude colafles zoals in Indonesië.
In de Pilipinas zie je dan weer een soort steelpannetjes van plastic.

Maar ja, als de waterdruk weg valt door een stroomstoring.
Ik zou een stijging verwachten van generatoren en watercontainers.
Indonesië net zo. Zelf heb ik op AliExpress een wc-bril gekocht met ingebouwde spuit. Ik doe een jaar (in m'n uppie) met zo'n familiepak wc-papier!
Niet om vervelend te doen, maar wordt het daar echt schoon van? En dan moet je het toch alsnog afdrogen?
Ja, de Filippijnse 'tabu'. Ik vergeet het elke keer weer als ik daar wil schijten op een openbaar toilet... éérst ergens servetjes oid scoren.

Aan de andere kant, met de temperaturen daar is je bips wel in no-time weer droog.
Dat woord kende ik niet, het is een Tagalog woord, en.wikipedia heeft het trouwens over de tabò.
Ik vond via Google aanvankelijk alleen een actrice uit India, daarna een stadje in Negros. Met Tabo vindt je nog wat meer plaatsjes wereldwijd. Wikipedia in Cebuano en Tagalog hebben er geen pagina over.
Mijn 360 rollen wc-papier liggen in mijn drie nieuwe vriezers, dan blijft het maanden goed!
Met hoeveel man wonen jullie in huis? Wij hier met 5. Elke week een boodschappenkar vol ..
Hier 1 man :P

En een kat ;)
Maar dan heb je vast wel al een vriezer/koelkast met voldoende ruimte.

Het artikel sluit meer aan op dezelfde trend van de paranoia idioten die ineens spontaan beginnen in te slaan alsof er een nucleaire winter aankomt. Dergelijken die ineens beseffen dat ze een (grotere) vriezer in huis moeten hebben bv.
Ik ervaar dit ook. Wij zijn met 6 dus wij hebben elke week een winkelwagen goed gevuld. In deze tijd krijg je dan toch een schuin oog op je gericht. Bijna tot zover dat je voelt dat je jezelf moet verantwoorden. "Ja, wij doen elke week zoveel boodschappen voor 6 personen." Het gekke is dan wel dat wij gewoon 1 pak wc papier meenemen en vervolgens de huishoudens met 2 a 3 man pakken schijtlint op de kop tokken. Dat nuchtere is toch ver te zoeken.
M'n ouders hebben al sinds ik weet een extra vriezer. Wonen iets landelijker en zorgen op die manier voor dat ze maar 1x in de 2 weken naar de winkel moeten. Altijd iets in huis en zodanig hoef je niet voor 1 ingedient ff naar de super zegmaar
Het een schijnveiligheid wat mensen graag willen voelen.
Helemaal niet. Mensen met genoeg voorraad in huis hoeven dus minder vaak naar buiten toe. In een lockdown is naar de winkel gaan een benodigd iets als je niet genoeg reserves thuis hebt liggen.

Dat scheelt weer een x aantal mensen die elkaar kunnen besmetten.
Beetje door denken kan geen kwaad.
Denk jij wel door dan?
Als er een lockdown komt kan je wel gewoon boodschappen doen.
Deze hamsters zijn super egoïstisch bezig.
Totaal niet met andere bezig.
Lees jij wel?
Mensen met genoeg voorraad in huis hoeven dus minder vaak naar buiten toe.
innerchild heeft feitelijk gelijk, en ja, hoarden in egoïstisch. En daarom doen mensen dat, om in ieder geval voor zichzelf te kunnen zorgen. Vrij menselijk.
En mensen die na hun werk nog boodschappen doen kunnen dan stikken?
Verpleegkundige bv.
Er is genoeg voor iedereen, maar niet voor ieders hebzucht.
Er zijn al legio goede voorbeelden in winkels die het proberen te reguleren. De plus bij ons laat mensen alleen nog maar boodschappen doen met een winkelwagen zodat er automatisch 1.5 meter er tussen zit. Daarnaast mogen mensen maar 2 dezelfde artikelen mee nemen. Ok het is niet helemaal hufterproof maar het scheelt enorm. Andere winkels geven aan dat als je meer dan 2 dezelfde artikelen mee neemt dat je dan voor het 3rde product heel veel meer moet gaan betalen.

Verder kunnen winkels hier ook meer aan doen door bv na sluitingstijd nog een uurtje open te blijven waarbij alleen mensen met een zorgpas van het ziekenhuis bv naar binnen mogen om boodschappen te doen.

Of denk aan groothandels die open kunnen voor medisch personeel.

En je kan als burger zelf ook misschien wat doen voor het medisch personeel door boodschappen voor hun te doen.

Beschaving is maar een dun schilletje over de mensheid.
Een limiet op de inkoop is waarschijnlijk de meest praktische manier om dit binnen de grenzen te houden.
Schijnbaar! Het ging mij er vooral om dat innerchild feitelijk gelijk had. Ik denk dat regulering in de supermarkt de beste manier is om dit soort gedrag (en de gevolgen er van) voor klanten te beperken.
Reserves voor (onder andere) gezondheidspersoneel is zeker een aanvullende mogelijkheid.
Omdat je een producten in een vriezer langer kan bewaren dan een week, eerder tot 3 maanden. Dus als je flink zaken als vlees en brood aan het hamsteren bent, dan is dat niet voor een week maar voor maanden.

Ik hoop dat bij die lui over een week de stroom er 2 dagen uit ligt en alles bederft.
Mwoah, dat gaat een beetje te ver, niet. Maar ik snap je frustratie.
Bij een lange stroompanne is alles in jouw koelkast bedorven maar weet wel dat sommige vrieskisten meer dan 60 uur de voeding kunnen bewaren.
Ik hoop het niet, dan gaan ze weer hamsteren om weer aan te vullen. Laat alsjeblieft het aanbod in de supermarkten weer een beetje stabiel worden.
Vandaar dat we een aggregaat en dieseltank hebben :)
Ik heb al lang een extra vriezer gekocht. Het vriesvak van mijn koelkast was te klein om restjes in te vriezen (bv wittekool) en het is ook zeer praktisch om bv. ingevroren geraspte kaas achter de hand te hebben voor wanneer je dit vergeet in de winkel en nodig hebt voor een recept. Ook brood invriezen is tijdsbesparend. Nog een handigheid is dat wanneer je geen zin hebt om op een drukke periode naar de winkel te gaan, je steeds wil iets gezond vindt in je vriezer. Tot slot heb ik er ook minder onderhoud door. Mijn vriezer heeft nofrost terwijl het vriesvak dat ik niet meer gebruik meermaals per jaar ontdooid moest worden om het ijs weg te halen.
Klinkt erg logisch allemaal, maar heb je ook gekeken naar wat je extra uitgeeft aan stroom met zo'n extra kast?
Daar kun je best wat extra keertjes van naar de supermarkt rijden om extra ingrediënten te halen, dus hangt het ervan af of je het gemak dat waard vindt.
Jawel, zo'n 60 EUR per jaar (zuinig model) en daarbij komt dan ook nog het minderverbruik omdat ik het vriesvak van mijn koelkast heb opgevuld met isolatiemateriaal (moeilijk te berekenen). Op termijn ga ik die koelkast ook vervangen door eentje zonder vriesvak (minder verbruik en meer plaats). Moest ik er plaats voor gehad hebben, dan zou ik trouwens een kleine zuinige vrieskist genomen hebben (nog minder verbruik).

Verder bespaar ik door die vrieskast ook geld in de winkel want ik kan zonder problemen genieten van gezinskortingen en kan de grotere verpakkingen kopen (bv. 1 kg soepgroenten i.p.v. 500g).
Als het kon, zou ik je een +1 geven voor je reactie.
Er wordt nog nagedacht in NL _/-\o_
Wij hebben een koel/vries combinatie, met een zeer grote koelkast. Daardoor hebben we nu 1,5 lade. 2 broden en 2 zakken patat en de grote lade zit vol. Hebben we een halve lade over.

Ik had een extra vriezer nu wel handig gevonden...
Wij hebben ook zo'n koelkast en hebben gewoon de standaard dingen er in. Paar diepvriespizza's, wat spinazi-a-la-creme, wat restjes en bijv. koel-elementen en ijsblokjes. Prima voor een gezin van 2+jong kind.
De tafelmodel vriezer in de garage staat al jaren uit, en ben eerlijk gezegd ook niet van plan die aan te gaan zetten.
Ik vrees dat het een kwestie van tijd is voordat de prijzen van vriezers, dockingstations en webcams omhoog gaan, en dan wanneer de crisis voorbij is, niet terug omlaag gaan. Zo gaat het altijd in een crisis; direct de prijzen van de meest bekeken/geliefde producten omhoog gooien om een slaatje eruit te slaan. Laten we hopen dat dat uitblijft en dat we juist wat solidair blijven.
Anoniem: 696166 @Deathchant16 maart 2020 21:13
Zo werkt het gewoon niet. Lees eens wat over Vraag en aanbod, prijselacticiteit, varkenscyclus,...
Je doet uitschijnen dat een ondernemer/fabrikant zo meer eventjes kan beslissen om de prijs 10% te verhogen en dat dat dan geen gevolgen heeft voor de vraag. Er is genoeg concurrentie op deze markten om de prijzen binnen de perken te houden
Maar heel eerlijk, een ondernemer wil ook verdienen. De vraag zal ook weer gaan dalen dus geef ze groot gelijk dat er meer gevraagd wordt voor dit soort producten op dit moment.

Een ondernemer is commercieel en zal dit ook altijd blijven.
Dat een ondernemer wilt verdienen lijkt me normaal; als ondernemer ben je geen liefdadigheidsinstelling ;) Waar ik op doelde is het enigszins buitensporig verhogen van de prijzen om nóg meer te verdienen omdat er een grotere noodzaak bij mensen lijkt te komen om bijvoorbeeld een diepvries te kopen.
Het gaat zich mij om het bewust profiteren van een (humane) crisis door in te spelen op een noodzakelijke behoefte. Je kunt het ondernemersschap noemen, je kunt het begrijpelijk noemen, en nee, het is niet illegaal, maar een ondernemer is een persoon, en ook een ondernemer heeft een moreel kompas, en dat hoor je mijns inziens als fatsoenlijk persoon in tijde van crisis een beetje bij te stellen en niet juist nóg meer uit te baten.
Moreel kompas is bij de meeste mensen ver te zoeken hoor als er (veel) geld te verdienen valt.. Dit zal zoals met zoveel zaken gewoon een kwestie van vraag en aanbod zijn, dus als de vraag flink stijgt en het aanbod niet zullen de prijzen ook flink stijgen.. Dit is niet anders dan b.v. de situatie rondom videokaarten tijdens de crypto gekte, altijd is er wel ergens iemand in de keten die de marge flink omhoog gooit als de situatie dat toelaat..
Grote kans dat over 3 maanden marktplaats vol staat met gebruikte vriezers en webcams.
ik hoop op een mooie nieuwe monitor, 2 maand gebruikt, nog een maandje in de weg gestaan, toch maar verkopen :)
Heel bot gezegd deze crisis zal mensen en bedrijven raken en ja dan zul je soms voor weinig over paar maanden iets kunnen kopen. De ene zijn dood de ander zijn brood, krom, bot, maar wel realiteit.
Webcams gaan al hard omhoog in prijs, €10 extra per stuk op de inkoop prijs voor de meest verkochte modellen.
De prijzen van eieren zijn inderdaad nog steeds abnormaal hoog, sinds de fipronilcrisis.
Dat heeft volgens mij te maken met de gestegen prijzen voor schoonhouden/ontsmetten van die stalen. Daar was dat goedje een goedkoop, maar schadelijk middel voor een dat moeten ze nu vervangen voor duurdere manieren, wat je natuurlijk terug ziet in de prijs.

Wanneer de vraag naar producten groter is dan het aanbod dan gaat het product naar degene die er het meeste voor over heeft; zo werkt dat nu eenmaal.
Wanneer producten te duur worden dan worden ze niet meer verkocht en is het prijs plafond bereikt.
Zolang mensen blijven kopen zou je als ondernemer wel gek zijn om je prijzen te verlagen.
Waarom zullen prijzen van dockingstations omhoog gaan?

Bij ons op kantoor wordt er nu een uitzondering gemaakt en mag men spullen zoals toetsenbord en muis en overige randapparatuur mee nemen naar huis, waarom appart aanschaffen voor thuis ?

Gewoon papiertje tekenen en meenemen die handel.

Behalve headsets en webcams zie ik weinig reden waarom de rest omhoog gaat, en veel hebben al een laptop waarbij je de webcam kan gebruiken, en vergeet de smartphone niet die kan ook heel veel taken, in nood kan je daar gerust mee videobellen doormiddel van skype bijvoorbeeld.

Ik zou het eerder kinderachtig vinden als de medewerker zijn privé apparatuur in tijd van nood niet beschikbaar wil stellen voor thuis werken, als de werkgever dat allemaal moet aanschaffen zitten ze straks met een berg apparatuur opgescheept.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 20:28]

Ga toch geen webcam kopen voor thuiswerken, nu kan ik lekker in oud t-shirt, ongeschoren werken. Stem is genoeg.
Ik heb inderdaad in al die jaren dat ik soms thuiswerk en nog nóóit de behoefte gehad om de webcam aan te zetten. Bellen of skypen op laptop (zonder video) is meer dan genoeg. Als er iets getoond moet worden deelt iemand z'n beeldscherm ofzo.

Ik sta toch beetje versteld van de dingen die mensen ineens en masse aan zijn gaan schaffen. Heb je echt een nieuwe bureaustoel / bureau nodig als je 3 weken thuis moet werken?
Helaas, ik heb de laatste jaren mijn bureaustoel zo weinig gebruikt dat hij naar rechts helt. Dat ding komt uit het jaar 0.
Ja wil ik 8 uur netjes kunnen werken zonder last te krijgen van mijn rug moet ik inderdaad een nieuwe bureaustoel. En die ga ik halen ook.
Maar nee ik vertik het om wc papier en anders soort onzin te hamsteren. Er is voedsel genoeg in Nederland. Als iedereen nou eens normaal na ging denken, konden we ook echt boodschappen doen zoals het hoorde. En at ik morgen rijst. In plaats van kant en klare pannenkoeken. Want dat was het enige dat in de winkels lag helaas...
En toch is het al dagen een probleem normale voorraden bij te vullen.
Zelfs bij Picnic en ah website is wc papier uitverkocht. Dat zijn de distributiecentra...
Ik hoorde vandaag bij de appie twee medewerkers praten bij de lege stellingen: “het is ook gewoon niet bestelbaar, geen idee wanneer we het weer kunnen bestellen”
Ik heb liever eten dan wc-papier, je kan ook gewoon de douchekop op je reet zetten om het schoon te krijgen.
Ik denk dat de meesten (ik ook) aannemen dat dit langer dan drie weken gaat duren...
Mogelijk docenten van hoger onderwijs. Daar proberen ze zoveel mogelijk lesmateriaal online aan te bieden. Zelfde geld op middelbare scholen en dan met name examenklassen. Dan kan beeld via webcam toch erg handig zijn ;-)
Vriezers.... wat in hemelsnaam.
Mogelijk om straks je schoonmoeder in te bewaren als de uitvaartondernemingen het niet meer aankunnen?
Maak je een grapje over. Maar alle uitvaarten mogen dus naast directe familie niemand aanwezig zijn. Geen koffie, geen drankje want is horeca.

Mijn schoonvader is overleden en wordt nu een enorm vervelend verhaal want verder mag er niemand afscheid komen nemen. En wij zitten straks in een bijna lege zaal....
Dat is inderdaad vervelend en gecondoleerd.

Maar ik vind (in vergelijking met hier in Azie) dat er enorm (vals) naief over deze uitbraak wordt gedaan in met name NL al sinds dat de uitbraak in China al lang bekend is wat en welke enorme risico's het geeft als je het openbare leven niet zoveel mogelijk stil legt. Het virus veroorzaakt voor velen (ouderen, zieken) zeer ernstige long complicaties en legt een enorme druk op heel veel onderdelen van de maatchappij - met name de zorg.

Ouderen, die vaak in grote getale bij begrafenissen aanwezig zijn is het zeer gevaarlijk. Het is helaas niet meer dan terecht dat er niemand bij mag. Wil je het werkelijk indammen (de piek afzwakken) bij u in Nederland dan moeten er snel zeer strenge maatregelen worden genomen m.b.t sociaal verkeer. Dit is geen paniek, dit is hoe je het goed aanpakt: zie hier in Japan, Singapore en HK.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 23 juli 2024 20:28]

In Hong Kong, Taiwan etc draait alles gewoon nog op volle toeren. Dus horeca open, restaurants, scholen.

Wat ze daar doen is preventie. Dus mondkapjes op (anders kom je in HK op veel plekken niet binnen), temperatuur metingen voor scholen en andere openbare plekken, overal handgel etc etc.
Ik was er een paar weken geleden nog(Taiwan en Hong Kong) en het was een collectieve effort om alles in te dammen.

Hier in Nederland deden we niks aan preventie, gooien we daarna alles plan en laten we het nu maar lopen.

Nog steeds komt niemand op het idee om massaal de mondkapjes te gaan produceren. In Taiwan hebben ze het leger ervoor ingezet. Dat zijn niet de kapjes die je beschermen, maar die de andere mensen beschermen omdat je niet in hun gezicht hoest.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 23 juli 2024 20:28]

Mondkapjes kunnen ook averechts werken. Zie kunnen gaan broeien en irriteren waardoor je vaker met je hand aan je gezicht komt. Ik denk eigenlijk dat een Nederland sowieso niet te vergelijken is met bijvoorbeeld Hong Kong. Daar leven ze toch meer als een collectief. Zelfs al zou je er vanuit gaan dat mondkapjes zouden helpen, dan zouden Nederlanders over het algemeen nogal te eigenwijs,te naïef en te egocentrisch zijn om deze mondkapjes te dragen. Totaal andere cultuur.
Met je hand vaker aan je gezicht komen is natuurlijk een minder groot probleem als iedereen in z'n eigen mondkapje hoest. De misvatting hier is dat je zo'n mondkapje als bescherming voor jezelf gebruikt of als je al symptomen hebt(dan ben je te laat).

En die cultuur moet natuurlijk toch eens veranderen. Dit gaat zo honderden mensenlevens kosten en miljarden voor het bedrijfsleven.

Als het OV het verplicht om een mondkapje op te doen, alle winkels, stations etc, dan ben je al een heel eind en is dat zo normaal. En je ziet nu ook wel dat veel mensen best zich willen aanpassen, ze hebben hier alleen geen flauw benul van de best practices, dus komen ze met onzinnige dingen als geen handen meer geven.
Gezichtsbedekking in ov is verboden in Nederland.

https://www.rijksoverheid...chtsbedekkende-kleding-in
Die gaat niet echt op voor de maskers:
In de wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding zijn de volgende uitzonderingen opgenomen:

Kleding die noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam. Bijvoorbeeld bij de uitoefening van een beroep of sport. Denk aan een veiligheidsmasker van een lasser.
Blijft een onnodige belachelijke wet overigens.
Hier in Nederland deden we niks aan preventie, gooien we daarna alles plan en laten we het nu maar lopen.
Zo is het Europees beleid. Wij gaan allemaal Italië achterna. Spanje en Frankrijk mag al niemand meer op straat zonder vergunning.

Daarnaast roept men in Belgë al de particulieren op om mondkapjes naar de zorginstellingen te brengen, ze zitten daar met een gigantisch tekort. 7(8)7
Nog steeds komt niemand op het idee om massaal de mondkapjes te gaan produceren.
Vanmorgen op VRT nieuws of NOS teletekst gelezen dat Aliexpress er 500.000 ging leveren, België had er 4.500.000 besteld.
In Taiwan hebben ze het leger ervoor ingezet. Dat zijn niet de kapjes die je beschermen, maar die de andere mensen beschermen omdat je niet in hun gezicht hoest.
Hier zoeken ze dus nog steeds naar kapjes om zichzelf te beschermen, met name voor de verpleegkundigen, artsen en aanverwanten dus. Ondertussen gaan steeds meer mensen handschoenen dragen, Ontsmetten ze bureau's, toetsenborden, muizen, alles meerdere malen maar zijn bij Kruidvat en andere drogisterijen Dettol en ontsmettingsmiddelen en al lang op.
Gecondoleerd.Gaan jullie alsnog een grotere herdenking/afscheid organiseren wanneer dat wel mogelijk is?

[Reactie gewijzigd door Jago2 op 23 juli 2024 20:28]

Mijn schoonvader is overleden en wordt nu een enorm vervelend verhaal want verder mag er niemand afscheid komen nemen. En wij zitten straks in een bijna lege zaal....
Troost je met de gedachte dat hij er toch niets meer van merkt, en ...
Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden 1.kor.15:52
Het gaat niet om hem maar in de mensen die geen afscheid kunnen nemen.
Gecondoleerd, maar is er geen optie aanwezig waarbij men via een webcam mee kan kijken tijdens de uitvaart ?
Eerder dat je zelf niet meer bij de uitvaart mag zijn....
Wij hadden aantal USB headsets nodig voor de mensen die thuis moeten werken, maar vrijdag veel winkels al uitverkocht. Net als bureaustoellen.
Ja niet zo heel vreemd natuurlijk, vraag en aanbod.

Voor bepaalde bedrijven is dit natuurlijk leuk verdienen, maar voor heel veel bedrijven is dit ook een grote strop. Laten we hopen dat het allemaal snel voorbij is.

Gelukkig hebben veel mensen vast nog wel een stoel en hun eigen mobiele telefoon. Voor alles zijn wel oplossingen te bedenken.
De thuiswerkers in Nederland neem ik aan... :-)
Ik vraag me trouwens af of die alarmsystemen dan juist weer voor ondernemers bedoeld zijn voor hun lege kantoorgebouwen?
Vandaag ook voor het eerst thuis gewerkt. Met webcam aan via Teams. Heel apart: scheef gevoel ook: dat is je eigen vertrouwde Pc, je eigen domein, je eigen chillax je weet zelluf en dan heb je opeens collega's op beeld xD dus ik snap heel goed dat webcams opeens zo omhoog schieten. Maar het werkt goed... dit is wel een goed experiment om te kijken of dit vaker kan zo...

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Kusanagi op 23 juli 2024 20:28]

Gelukkig hebben de meeste laptops een webcam, en gezien de meeste verkopen voor thuis een laptop zijn en zakelijk ook zal het wel mee vallen, waarom zie ik nergens een run op headset/microfoon verkopen ?

Of gaat men de zakelijke pc mee nemen naar huis?
Als je een videovergadering start wil je toch ook geluid of mis ik nu iets?
Geluid is dan belangrijker dan een webcam.

Heb sterk het vermoeden dat die webcams ook voor bewakingsdoeleinden(opnames) zijn.

Trouwens je kan met mobiele telefoon ook mee doen met een videovergadering maar dat weten ze schijnbaar niet(mobiel gebruiken als webcam en de app zoals teams daarop zetten). XD
Op je pc log je nogmaals in.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 20:28]

Geen run op headsets? Success met vinden van een betaalbare headset. ik probeerde gisteren een vervangende headset te kopen, gezien oude defect was, maar bijna alle headsets waren uitverkocht. alleen enkele modellen in de top waren nog beschikbaar. Uiteindelijk uit die range 1 gekocht, maar de keuze was erg beperkt.
Geen idee waar jij gekeken hebt maar bol.com bijvoorbeeld heeft voldoende op voorraad, vandaag besteld morgen in huis, de high-end en mid-range en tevens ook de budget modellen.

Ok een paar modellen Jabra,s en Microsoft headset,s zijn even niet leverbaar, maar het overgrote deel juist wel, genoeg in de prijs categorie 20-40 euro, wat bedoel je met betaalbaar, is dit niet betaalbaar genoeg?

Ik ben zeer benieuwd hoe het morgen en overmogen zou gaan als de scholen daadwerkelijk beginnen met les geven, reken maar dat het "figuurlijk" rennen en zweten wordt voor de engineers door de datacenters om snel extra servers bij Microsoft erbij te gooien en fors op te schalen. XD

1 voordeel van deze crisis iedereen gaat nu daadwerkelijk actief in de cloud werken, docenten zullen nu wel moeten om de lessen voor te bereiden, en achteraf komen ze tot de conclusie dat cloud werken best wel goed werkt en gaan het vaker doen in de toekomst ipv steeds terug vallen op "papier winkel".

Dat thuiswerken krijgt op deze manier wel een flinke boost.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 20:28]

NIET. HAMSTEREN.

Je creëert daarmee alleen maar problemen voor anderen, met name degenen in de zorg die nu keihard moeten werken.

Ja, het voelt een beetje eng de supermarkt, maar als je van te voren een lijstje hebt, dan kun je binnen 5-10 minuten je spulletjes hebben..

Afstand houden. Handen wassen. Klaar.

NIET. HAMSTEREN.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 20:28]

Tja nu wordt er gehamsterd, supermarkten moeten massaal meer inslaan en aanvullen. Fabrieken draaien volle toeren. Straks heeft iedereen zoveel thuis en hoeft niemand even wat te kopen en gaat alles in de supermarkt overdatum. Het hele systeem is uit zijn balans en dit gaat ons nog veel geld kosten.
Kans is groter dat wat je in de vriezer hebt over datum raakt.
Ik run zelf een kleine supermarkt. Het is nu even cashen, maar het is echt een ramp kwa voorraadbeheer en als er straks een dip komt met de inkopen gaat er gewoon veel overdatum van je volle voorraad. Als winkelier moet je het weggooien als iets overdatum is. Maar wat jij in je vriezer doet blijft nog erg lang goed. De datum op de verpakking is niet heel boeiend.
Dat heb jij toch ook lekker laten gebeuren? Bij de Jumbo hier mocht je gelijk vanaf het begin maximaal 2 artikelen van heel veel producten meenemen. Die supermarkt heeft veel punten bij mij gescoord, want die gaat niet voor het snelle cashen, maar denkt aan al zijn klanten.
Als kleine winkel kan ik erg snel aanvullen. Er is nergens een tekort van. Groothandelaren staan vol en mijn winkel wordt elke dag en soms vaker aangevuld. Alle hysterie is werkelijk voor niks. Je kan zoveel kopen als dat je geld hebt.

Het probleem is alleen dat de balans verstoord wordt en dat gaan we later merken.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 23 juli 2024 20:28]

Ik heb mijn voorraad vergroot zodat ik niet meer iedere dag naar de winkel hoef. We hebben allemaal het advies gekregen om binnen te blijven en dan ga ik niet meer iedere dag naar de supermarkt.

Het is toch niet verkeerd om wat blik en potjes in huis te hebben? Juist die dagelijkse afhankelijkheid van die supermarkt wil je niet meer.

Ik snap dat het lastig is maar dit trekt ook voor de supermarkten bij. Wees blij dat je nu goed kan verdienen, wie weet hoe het er over een maand uit ziet
Klein voorraad is niks mis mee, ik zag mensen letterlijk de hele achterbank vol met waterflessen hebben liggen. |:(

Daar zijn ook wel creatieve dingen op te bedenken zoals laat het bad maar vollopen heb je nog ruime tijd genoeg drinkwater.

Ik heb ook wel een (klein) voorraadje zoals rijst in huis en andere zaken wat niet bederft voor het geval dat maar ik ga geen vriezer aanschaffen en volgooien.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 20:28]

Mensen zijn nu natuurlijk wel bewuster geworden van de afhankelijkheid, dus mogelijk dat een aanzien deel de voorraad voortaan behoudt. De dip gaat dan mogelijk meevallen. Ook het niet meer uit eten gaan zorgt natuurlijk voorlopig nog wel voor extra vraag.
Iedereen doet het dus ga jij het ook doen, gewoon kudde gedrag.

Als deze hele crisis weer over is doet men weer alsof je neus bloed en gaat men gewoon weer dagelijks boodschappen doen.
Hoe weet je dat @HakanX niet zo'n regel heeft ingesteld? 100 klanten x 2 artikelen is nog steeds ramp in voorraadbeheer.
En als er een max is ingesteld zijn er genoeg mensen die nogmaals de winkel inlopen en hetzelfde product kopen.
Dat heb jij toch helemaal niet gevraagd?

Da's eerder een beschuldiging met een ondertoon van "weerleg het maar even". Niet echt een gebruikelijke manier om oprecht een vraag te stellen.
Ik snap dat niet, waarom weggooien als veel producten nog goed zijn na de uiterste verkoop datum. Geef het dan aan de voedselbank
Omdat de datum een garantie is van de fabrikant dat zolang je voor deze datum een product consumeert, je er niet ziek van kan worden. Als je er wel ziek van word terwijl je het product goed hebt bereid dan kan je denk ik een zaak starten of een schadevergoeding eisen (weet het niet zeker, mss kan iemand anders dit bevestigen).

Als je iets eet buiten die garantie dan is het eigen verantwoordelijkheid.
Als aanvulling hierop. Fabrikanten gebruiken de tht ook zodat zowel de consument als de winkelier niet teveel opslaat. Als ik in de winter Coca Cola inkoop heeft die vaak 6 maanden tht. In de zomertijden waarin het juist meer verkoopt opeens maar 3 maanden tht. Dit doen ze zodat je hun drankjes een prominente plek in de winkel geeft en meer verkoopt voordat die overdatum gaat. Ze zijn ook vaak in de aanbieding dan, maar je mag ze dan ook als consument niet teveel thuis opslaan voor een lage prijs en dat voorkomen ze met een kortere tht.
Als winkelier mag je toch wel producten over de datum verkopen?

Bijvoorbeeld de 'datumvoordeelshop' verkoopt bijna alleen producten die over de datum heen zijn.

Risico is dat wanneer je dat doet niet de fabrikant maar de winkelier verantwoordelijk is?
Niet verse producten kan je blijven verkopen, maar dan neem je inderdaad de verantwoordelijkheid over en dat wil je niet. Wat je ook niet wilt is bekendstaan als winkel die overdatum producten verkoopt of als winkel waar dus klaarblijkelijk veel overdatum gaat en niet goed draait. Slecht voor de imago.
Nou, hadden op het werk laatst flessen cola die 5 maanden over datum waren.
Ik ben er aan begonnen omdat ik weggooien zonde vind, maar na de tweede fles was ik het toch zat hoor.
Overigens kwam dit doordat iemand de flessen in een andere kast dan normaal had gestopt en dit niet had doorgegeven aan de cola drinkers.
Gelukkig maar, want cola hoort altijd tussen het afval en niet in je maag :) #1 oorzaak van diabetes. Is helaas mijn hardst verkopend product.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 23 juli 2024 20:28]

Het was cola light... en nee, daarvan krijg je echt geen diabetes.
Coca cola gaat echt niet haar fabrieken elke winter op halve kracht laten draaien.

Die produceren het hele jaar door ongeveer hetzelfde, daardoor ontstaat voorraad in de winter die ze in warme delen van het jaar pas uitleveren. Dus is de tht datum korter, want die flessen staan al een tijd in opslag.
Dat is wel een behoorlijke aanname, dat opslag (van oktober tot april/mei?) goedkoper is dan productie bijstellen.

[Reactie gewijzigd door a fly op 23 juli 2024 20:28]

Dat snap ik, daarom is het begrip houdbaarheidsdatum voor mij eigenlijk verkeerd.

De houdbaarheid en garantie op een goed product zijn twee verschillende zaken. Dat het op eigen risico is spreekt voor zich.

Vroeger toen ik bij de Lidl werktw gaven we ook elke ochtend oud brood weg b.v
De voedselbank accepteert geen producten waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is.
Versproducten niet, maar andere producten zeker wel. Droog broodbeleg, pasta's, meel, rijst etc worden gewoon verstrekt als ze over de datum zijn. Is ook niets mis mee, want is veelal een consumenten t.h.t..
Bij onze supermarkt gaan producten zoals vlees die niet verkocht zijn op de laatste datum de viezer in en dat komt de voedselbank ophalen. Hebben die mensen ook eens een biefstuk oid.
Hij heeft het over voorraad beheer en op korte termijn. Dit betekent dus meestal vers product en met een korte houdbaarheids datum. En zijn daarom voorzien van een TGT datum. En die mogen NIET door de voedselbank worden weg gegeven. En heb je dus weinig aan.
Maar die sla je toch niet in?
Dan moet je nu al stoppen. Want als morgen ineens veel mensen ziek zijn(in de buurt) en liever niet naar buiten gaan. Zit je een voorraad. Maar heb je helemaal geen voorraad dan komt niemand meer. Want de Jumbo op de hoek heeft genoeg.(en kan het ook prima lijden).

Dus nee het is niet zo makkelijk. En ik heb voor ongeveer 2 weken eten in huis(allemaal buiten de vriezer BTW). Maar zolang ik kan haal ik nog steeds mij producten bij de supermarkt.(en dus ook de verse producten). Wanneer ik niet meer kan ga ik wel over op mijn voorraadje.
Ik gooi niks weg,gebruik mijn neus als het niet stinkt is het nog ok. ;)
Wettelijk verboden om te verkopen, zelfs.
Niet wettelijk verboden. Als je onder de tht datum zit ligt het risico bij de fabrikant, als je het toch verkoopt terwijl die datum voorbij is dan is het het risico van de winkelier.
Aan de andere kant, zonder Horeca zal je als supermarkt toch wel structureel meer omzet draaien?
Dat klopt, ik draai meer omzet, maar ik ben ook geen prijsbepaler. Ik kan als zzper heel snel schakelen en heb er zelf niet direct problemen mee. Maar mijn groothandel die met pallets moet inkopen wel. Die gaan nu weer nieuwe bestellingen uitzetten welke veel langzamer gaan verkopen en ik uiteindelijk ook producten met korte tht in de schappen ga hebben. En de grote ketens gaan straks de prijzen omhoog gooien als ze veel moeten afschrijven. Die gaan dan echt niet zeggen, nou twee maanden geleden hadden we meer verdiend dus we schrijven het daartegen weg. Die willen alleen maar meer en meer.
Ik denk dat daar de kabinet wel een stokje voor gaat steken als de prijzen echt de pan uit gaan.
Ik denk wat jpsch bedoeld, is dat mensen toch wel de gewoonte hebben om verse producten te halen bij de supermarkt, en uiteindelijk een pak gehakt wat een aantal maanden in de vriezer ligt alsnog weggooien.

Voor pasta/rijst etc zal dat wss niet gelden. Maar wel voor groente, vlees, zuivel, etc.
Klopt, ik ken maar weinig mensen die hun vriezer 'leegeten'. Bij 't boodschappen doen neem je weer een nieuw pak gehakt mee.
Misschien is TooGoodToGo dan wel iets voor je :) Op die manier kun je je producten kwijt voor een lagere prijs zonder ze weg te hoeven gooien.
Bedankt voor de tip. Gelukkig gooi ik bijna niks weg, buren zijn er vaak blij mee en wacht niet tot ze helemaal overdatum zijn.
Ik weet niet of je het al doet, maar TooGoodToGo is een erg goed initiatief voor de artikelen die net nog niet over de datum zijn. Wellicht het overwegen waard!
Ik weet niet of het in NL bestaat, maar hier in DK zijn er vrijwilligers die bijna-overdatum spullen ophalen bij supermarkten, en het voor heel weinig (kostendekkend) verkopen aan hun leden, vaak ingevroren, en meestal op flinke afstand van de supermarkten. Het doel is om verspilling van voedsel tegen te gaan.

[Reactie gewijzigd door iceblink op 23 juli 2024 20:28]

Veel mensen gooien het gewoon weg als iets over datum is, dat is een luxe probleem in de westerse wereld.

Ondanks het mogelijk nog prima eetbaar is, ik begrijp hem ook niet helemaal waarom ook de vlees schappen leeg zijn, bij een calamiteit wil je blikvoer met lange houdbaarheid datum.

Bij ons hebben ze limieten erop gezet, je mag niet meer dan zoveel per product dat werkt goed.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 20:28]

probleem komt juist NA het hamsteren.. Die mensen hebben nu voor een maand aan voorraad in huis. Dus die zie je de komende maand of langer niet in je winkel terug.
In iedergeval niet voor WC papier nee.
Kans is groter dat wat je in de vriezer hebt over datum raakt.
Datum is maar een getal ....
Voornamelijk om de verkoop te stimuleren, en tegelijkertijd om fraude tegen te gaan.

Maar ingevroren vlees kan je makkelijk een paar maanden langer in de vriezer bewaren
Nieuwe producten komen op de oude terecht, in de zomer ga je weer invriezen uit eigen tuin. Voor je 't weet is 't december en is je gehakt echt niet meer goed. Thuisvriezers zijn niet zo koel als de pakhuizen waar jarenlang vlees opgeslagen kan worden.
Dan schrijf je gewoon de datum op een plastic zakje en doe jet hrt daar in 8)7 :+
Hoe denk je dat ik weet dat het over datum is? Trouwens je ziet het ook aan het product.
Hopelijk gebruiken ze ‘t overschot om de voedselbank flink te spekken. :)
Laten we hopen! Die zullen het nog meer nodig hebben dan normaal.
NIET. HAMSTEREN.
Mwa, een klein voorraadje is wel goed (al had je die al moeten hebben). Niet zozeer uit angst voor een lege supermarkt, maar zodat wanneer je zelf ziek wordt, je jezelf in quarantaine kan zetten voor 14 dagen. En niet met je besmettelijke kop door de appie hoeft voor je maaltijd.

Maar voor 14 dagen uitzieken heb je inderdaad geen kar vol wc-papier en 10kg pasta nodig.

[Reactie gewijzigd door CrashOverDrive op 23 juli 2024 20:28]

Ik heb vrienden en collega's bij mij in de wijk wonen. Als ik ziek wordt doen zij boodschappen voor mij. Of ik voor hun. Tas bij de voordeur, even zwaaien door het raam en een tikkie sturen. Zo moeilijk is dat toch niet?
Met als probleem dat diegene die achter je komt geen wc papier meer kan kopen, plots in quarantaine vliegt voor 14 dagen met nog maar 4 wc rollen op voorraad.

Ik spreek geen fictie, dat is exact wat er hier gebeurd is. Maar ik kan sowiezo niet eten stockeren voor 14 dagen, al helemaal niet omdat je 14 dagen enkel en alleen thuis eet waarbij je niet meer buiten kan of mag, ook niet naar de supermarkt wat dat betreft. Bij de eerste levering boodschappen zal dus hopelijk een paar rollen WC papier zitten, tenminste als iedereen even aan elkaar denkt ipv zichzelf.
Of je planned in de tussentijd je douchebeurt na je grote boodschap.
Eten voor 14 dagen hoeft niet dadelijk een probleem te zijn, maar het kan wat kosten als je bijvoorbeeld geen diepvriezer of broodmachine hebt.

In de diepvriezer kan je makkelijk voldoende groenten en vlees kwijt om enkele weken te overbruggen. Zelf je dagelijks broodje bakken is met een broodmachine ook kinderspel. Broodbeleg blijft redelijk lang goed en kan ook in kleinere porties ingevroren worden om nog een langere tijd te overbruggen. Aardappelen en vooral dingen als pasta en rijst bewaren ook lang.

In het slechtste geval laat je een koelvriescombinatie en een broodmachine leveren en vraag je familie of vrienden om even voor je te gaan winkelen en het aan je deur te zetten als je in quarantaine bent. Buren kunnen elkaar meestal ook verder helpen als je een beetje een goede buurt hebt.
Met dubbelzijdig wc papier kom je een eind.. Kan je twee keer gebruiken. En wat dacht je van drielaags poep papier.. een beetje overlevenaar die redt zich wel
In het ergste geval kun je bij quarantaine online bestellen (desnoods elke dag thuisbezorgd). Nu is niet de tijd om de voorraad aan te spekken.

Mensen die gedwongen overdag werken komen thuis bij een lege supermarkt, da's echt niet okee. Voedselbanken hebben ook niks meer nu.
Online bestellen? Waar woon jij dat dit nog kan?
  • AH zit t/m 31 maart vol
  • Picnic zit t/m 23 maart vol
En een latere datum selecteren kan überhaupt niet. Zodra er iets beschikbaar is *poef* is het weg. De lokale Aldi/AH zijn niet drukker dan normaal en alles is gewoon verkrijgbaar, behalve wc papier 8)7 Dus geen probleem verder.

[Reactie gewijzigd door Freakster86 op 23 juli 2024 20:28]

In de Lidl tegenover mijn flat is er zeer consequent een einde gemaakt aan het "geen wc-papier" probleem.

Ik kon vanmiddag met gemak een zak met 10 rollen kopen. Dat was omstreeks 12:00 uur.
Elke dag bij thuisbezorgd.nl of het lokale bezorgrestaurant dat ook online betalingen accepteert.
Dat wordt te duur/ongezond :+
Geen idee weer waarom mensen je een 0 geven. Elke dag thuisbezorgd voor twee weken kost je minimaal 150 euro, waarschijnlijk meer. En het zal de verwende jongetjes en meisjes verbazen dat er genoeg mensen zijn die dat niet zomaar kunnen betalen. Voor veel mensen is dat geen optie.

Wat betreft ongezond zijn er wel gezonde opties als je in een stad woont, daarbuiten word al lastiger. En het vreten van thuisbezorgd is nu niet bepaald wat je wil als je ziek bent.

[Reactie gewijzigd door hrichard op 23 juli 2024 20:28]

Ja laten we lekker ontbijten met ..... Van thuisbezorgd.
champagne ontbijt
De lokale Aldi/AH zijn niet drukker dan normaal???

Misschien bij jou niet maar de winkel van AH waar ik werk worden op het moment records
in omzetten en verkopen gebroken.
Vanmorgen was alles vol bij AH, maar zojuist besteld voor een levering aanstaande woensdag.

Af en toe even opnieuw proberen.
Dat zou je denken, maar geen enkele supermarkt bezorgt bij mij, en thuisbezorgd is nu gesloten.
Niet alles is de randstad ;)
Thuisbezorgd is niet gesloten. Ze mailden zelfs nog dat ze actief door gaan.
Nee, dat mag dus niet.
Als je in quarantaine bent geplaatst door een arts mag je eigenlijk je kamer niet eens uit.
Stop met onzin verspreiden.

Het woordje *moet* is niet een keuze, je bent gewoon verplicht je aan deze regels te houden.
Ik ben het helemaal met je eens en je hebt helemaal gelijk hoor, maar in Nederland zijn er dus geen voorzieningen voor mensen die in thuisquarantaine zitten. Ben je sociaal geïsoleerd en kun je geen eten voor thuis bestellen, dan heb je een probleem.

Dus ja, het RIVM zegt dit inderdaad, zie ook hun zeer informatieve video: https://www.rivm.nl/video-thuisquarantaine-nieuw-coronavirus

Echter anders dan in China waar men boodschappen voor je haalt zijn er hiervoor geen maatregelen. Dus als je er noodgedwongen uit moet omdat je anders verhongert dan moet je toch iets.

Als je denkt dat dit in Nederland niet voorkomt dan vergis je je. Heb aan de originele reactie een dikke disclaimer toegevoegd. Wel benieuwd of jij alternatieven ziet.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 23 juli 2024 20:28]

Het Rode Kruis heeft een hulplijn geopend voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten in verband met het coronavirus. Wie hulp zoekt, kan vanaf 9 uur maandagochtend het nummer 070-4455888 bellen.
Dank voor deze reactie!!
Met andere woorden je moet dus voor 14 dagen eten/drinken in huis hebben. Wat precies de opmerking was waar je zo hard tegenin ging
Nee, hamsteren is in geen enkele situatie gewenst. Zie ook de andere reacties hieromtrent.
Met slim voorraadbeheer hoef je gelukkig niet te hamsteren, je moet zorgen dat je houdbare producten in je eetpatroon verwerkt. Op die manier maak je dingen op en vul je ze weer aan. Zou houd ik altijd een voorraad aan waar ik twee a drie weken op kan leven. Niet alleen handig bij eventuele thuisquarantaine, maar ook bij een overstroming of andere ramp waar de overheid eerst ouderen, gehandicapten, en andere mensen die minder zelfredzaam zijn helpt.
Ik ben al jaren de deur niet meer uitgeweest om boodschappen te doen, dus das een beetje onzin.
Alsof dat helpt, dat is hetzelfde geef een kind een volledige koekje en zeg dat je maar de helft mag opeten.

Beste was dat de media daar niet constant aandacht aan geeft dat de schappen in de supermarkten leeg zijn en een run op WC papier, daarmee versterk je het alleen maar.

Hier is de supermarkt weer normaal als anders btw, alle schappen zijn weer vol.
Hier is de supermarkt weer normaal als anders btw, alle schappen zijn weer vol.
Dat is ook precies wat de overheid heeft gemeld, er is genoeg voor iedereen en het moet allemaal opnieuw aangevuld worden door het domme gehamster van bepaalde mensen.
Ik heb net 7 vriezers besteld. Mij krijgen ze niet gek.
26 webcams gekocht. Just in case.
En nu maar hopen dat je genoeg groepen hebt.
Als er, zoals de minister constant verkondigd, genoeg eten is overal dan is hamsteren helemaal geen probleem, want genoeg. Het voordeel is, dat je niet elke x dagen de supermarkt in moet voor eten en dus minder kans geeft aan het virus om zich te verspreiden.
Wel vreemd dat er overal lege schappen zijn, ondanks dat er genoeg eten zou moeten zijn. Elke regering probeert paniek tegen te gaan, maar de afgelopen weken is de 'war on panic' wel te ver doorgeslagen.
De winkel waar ik in werk is ook best leeg. Daarom komt er vanaf morgen ook bijna dubbele vracht. Het heeft een paar dagen nodig gehad om het logistiek voor elkaar te krijgen dat we voldoende handel krijgen. We hebben extra vrachtwagens moeten huren.
Hoorde van een super dat ze de hele nacht bijgevuld hebben. Ga je 3 straten verder naar een onafhankelijke Turkse winkel, ligt die vol met alles. "We gaan wel hamsteren maar alleen als we denken dat het een koopje is!"
Omdat supermarkten werken met JIT voorraden , dus alles ligt bij de distributiecentra, alleen duurt het wat langer want er zijn nou eenmaal maar x aantal vrachtwagens
Das alleen vreemd als je het niet snapt.

Van de één op de andere dag heb ze vijfvoudige omzetten iedere dag weer, de hele week al meer dan wat ze normaal met kerst omzetten.

Denk je dat iedere supermarkt een volledig magazijn achter de winkel heeft waar ze oneindig uit kunnen putten?

Tuurlijk raken er schappen leeg, alle schappen waar dat ontieglijk domme volk van heeft besloten dat ze 10x meer moeten hebben dan dat ze nodig hebben.

Hoe kunnen supermarkten daar op voorbereiden? Er is een griepvirus en de kanslozen gaan fucking toiletpapier hoarden. Als het niet zo ontzettend sneu was zou het grappig zijn.
Snap je nou echt niet dat het geen voorraad probleem maar een distributie probleem is?
Dat snap ik maar al te goed. Maar het hoeft geen weken te duren om een extra vrachtwagen in te zetten lijkt me.
Ik deel je mening mbt hamsteren.
De enige reden dat de winkels nu lege schappen hebben, is omdat er mensen aan het hamsteren slaan. De distributiecentra staan echter propvol met levensmiddellen, alleen zijn er door het hamstergedrag gewoon niet voldoende vrachtwagens om alle winkels bevoorraad te houden.

Nederland is een van de grootste voedselproducenten in de wereld (alleen de Verenigde staten produceert meer). Het grootste gedeelte van deze productie verdwijnt al jaren naar het buitenland.
We hebben in NL dus een voedsel overschot, het moet heel gek lopen willen we van een dergelijk (enorm) voedseloverschot ineens een tekort krijgen.

Toegegeven, we zullen misschien meer moeten gaan betalen voor exotisch voedsel (lees: voedingsmiddellen die niet in NL worden geproduceerd), omdat die wat schaarser worden, maar de producten die wel in NL worden geproduceerd, zullen prima voldoen om ons als Nederlanders vetgemest te krijgen (zeker nu ook de sportscholen dicht meoten).
NIET. HAMSTEREN.

Je creëert daarmee alleen maar problemen voor anderen, met name degenen in de zorg die nu keihard moeten werken.

Ja, het voelt een beetje eng de supermarkt, maar als je van te voren een lijstje hebt, dan kun je binnen 5-10 minuten je spulletjes hebben..

Afstand houden. Handen wassen. Klaar.

NIET. HAMSTEREN.
Ik vind deze oproep niet heel nuttig. Het is niet heel gek dat mensen meer inkopen dan normaal wanneer er van alle kanten wordt geadviseerd om 3 weken binnen te blijven. Sterker nog, hoe minder mensen tegelijk in de supermarkt komen des te beter. De berichtgeving uit Italië (1800 doden op 20k besmettingen) is niet gunstig en gezien de ontwikkeling hier gaan ook wij langzaam richting een echte lockdown.

Veel mensen zie ik normaliter onderhand dagelijks naar de supermarkt gaan en die zijn blijkbaar niet gewend om voor de hele week te kopen. Laat staan dat die nu voor 3 weken voorraad moeten aanleggen. Dan kun je wel kwaad worden dat mensen hamsteren, maar je kunt ze ook proberen te helpen.

Nuttiger lijkt mij een richtlijnen publiceren. Dus hoeveel wc rollen heeft een 4 persoonshuishouden in 3 weken nodig. Zeg dat het er maximaal 1 per dag * 21 dagen = 21 rollen. In een klein pak AH toilet papier zitten 8 rollen dus dan heb je er 3 nodig. Op die manier voorkom je dat mensen 6 pakken van 32 rollen gaan inslaan.

Overigens valt het hier in Breda reuze mee in de grotere supermarkten. Wat hard ging vrijdag waren eieren, maar die zijn er nu weer volop. Verder was het pasta schap leeg inclusief tomaten saus. Diepgevroren spinazie a la creme is op. Bruine bonen waren vrijdag op maar die waren nu alweer aangevuld. Boter is momenteel helemaal leeg, brood en kroepoek gaat ook hard. Verder kun je eigenlijk alles gewoon kopen inclusief groente en vlees. Oh en de actie met afwasmiddel daar was het display helemaal van leeg.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 20:28]

Waarom eieren? De mensen kiezen eieren voor hun geld.
Wellicht voor bij de grote hoeveelheid pannekoeken mix die werd verkocht (maar niet op was)? :P
Het sterfte percentage kun je wel opnoemen, maar we weten zo niet echt welke groepen dood gaan.

Zit Italie vol ouderen? Dan is een hoger sterfte cijfer niet raar.
Daar is inderdaad weinig informatie over, maar maakt dat echt uit?

Kijk anders even naar deze aflevering Inside one intensive care team fighting coronavirus in Cremona, Italy. De arts daar geeft aan dat er tot nu toe daar niemand van de IC afdeling is genezen. Volgens de voice over zijn 107 van de 845 mensen op de IC afdelingen van die ziekenhuisgroep gestorven. De vooruitzichten voor wie op de IC komt zijn dus niet best.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 20:28]

Helemaal eens. Ik werk zelf een redelijk grote AH maar het is op deze manier
gewoon niet meer te doen alles wat je ook maar krijgt is voor 12:00 compleet uitverkocht.

Vandaag 2 wagens gehad hadden ze alles in de 1e wagen gestopt om 12:00 niks meer te krijgen.

Maar niet alleen het Hamsteren heeft een oorzaak op het moment. Veel mensen lunchen niet buiten de deur nu of kunnen gebruik maken van de bedrijfskantine.

Zo lijkt het vaak ook of er nu nog gehamsterd word maar niemand heeft meer een andere keuze dan
naar supermarkt, bakker, slager enz te gaan.
Nieuwe aktie beginnen 5 halen 10 betalen.

Of je maakt serieuze extra winst over de rug van die kanslozen sukkels, of ze stoppen met die onzin.

Met die extra winst de komende dip opvangen en dan hebben diegene die het veroorzaakt hebben het ook betaald.

Ik zeg doen. :)
Prima bericht, misschien niet perse iets voor tweakers maar dit moet meer doorgedrukt worden.

Door al die media berichten van chaos en lege schappen denk ik ook wel eens in "paniek" ik moet meer inslaan. Maar als ik vervolgens wat vroeger op de dag langs een supermarkt loop is er niks aan de hand. Iedereen begint zijn best te doen, behalve bepaalde media kanalen.

EDIT:

Zie nu dat meer mensen er zo over denken, over dit onderwerp in de media. Misschien we maar ons eigen trollen leger vormen om mensen gerust te stellen. Tegen de media die 100 keer per dag dezelfde foto van hetzelfde lege schap toont.

[Reactie gewijzigd door Mh1992 op 23 juli 2024 20:28]

Ik doe normaal iedere dag boodschappen, nu heb ik voor een week+ gehaald omdat ik nu niet iedere dag naar de supermarkt wil. En we hebben een zoontje van 1 waar we wat extra potjes voor in geslagen hebben.

Straks krijgen we hier ook Italiaanse toestanden dat mensen in de rij moeten staan voor eten, dus een kleine voorraad is geen overbodige luxe zodat je niet iedere dag perse de deur uit moet.

Overigens is bij ons gewoon alles aangevuld.

Dus niet hamsteren maar ik adviseer iedereen om een gezonde voorraad te hebben
Is al helaas al te laat je krijgt het bij die doomsdaygekkies niet meer uit hun hoofd.
Angst voor misgrijpen voedt de angst voor misgrijpen, het is exact dit cirkeltje wat er gaande is. Wat mij meer verbaasd is dat de echte conserven zoals groente in stazakken, potten en blikken veelal blijven staan terwijl die nog veel voedzamer zijn dan pasta's en granen zoals rijst.
Groente in blik heeft een beetje weinig calorieën, afgezien van de bonenschotels misschien. Behalve als je flink teveel weegt (maar ook dan :p) wil je liever genoeg calorieën tijdens een (kort) rantsoen.
En mochten de winkels wat minder overvloedig aanbod hebben: koop iets anders. Als ik zie hoe mensen nu al in paniek raken moet je er niet aan denken hoe men reageert als we echte problemen krijgen. Zoals in oorlogssituaties en zo. En dan klagen we ook nog eens over mensen die landen ontvluchten waar het veel en veel slechter is dan hier. Die hamsteraars zouden daar nog geen dag overleven en waarschijnlijk ook niet weten hoe ze het land zouden kunnen ontvluchten.
Ik heb afgelopen donderdag zeer bescheiden boodschappen gedaan. Gewoon naar de winkel gegaan omdat we wat spulletjes nodig hadden. Op de parkeerplaats zag ik het al.... mensen met meer dan 1 pak wc rollen.... 20 blikken soep.... Dat kon geen toeval zijn. Eenmaal in de winkel zag ik inderdaad abnormale rijen bij de kassa, door veel mensen, en veel mensen met bomvolle karren. De eerste schappen waren al leeg. Ik heb er niet anders boodschappen om gedaan... Nu moet ik ergens deze week weer naar de winkel, maar mijn angst is vooral dat ik een lege winkel aantref.... ik stel het bezoek zo lang mogelijk uit, hopende dat t.z.t. de paniekzaaierij een beetje voorbij is en ik niet uit nood ineens m'n eigen brood moet gaan lopen bakken. Als iedereen gewoon normaal z'n boodschappen gaat doen is er niks aan de hand. De eerste week plempt iedereen zijn huis vol en dan hoef je een tijdje niet meer, maar als mensen nog even extra vriezers gaan aanschaffen, dan ben je echt niet goed bij je hoofd.
Anoniem: 211516 @Keypunchie16 maart 2020 17:08
Kunnen we de horeca niet inzetten om eten te maken voor ziekenhuis personeel nu de druk langzaam op de zorg omhoog gaat en dan met eerste prioriteit ?🤔
Net boodschappen gedaan en zelfs alle borrelnootjes waren weg, net als al het WC-papier en veel andere zaken zoals pasta's, zuivel, brood etc etc.. Best wel bizar.. Waarom koopt men b.v. nu massaal WC-papier?!? Desnoods veeg je je kont af met een handdoek of washandje, ik zie het probleem niet?!? En borrelnootjes, waarom is men die opeens massaal aan het inslaan, die worden normaal gesproken amper gekocht?!? In ieder geval bedankt aan al die idiote hamsters, nu heb ik geen borrelnootjes! :X :| :/ O-)
Oke prima, maar waarom vind je het nodig om dat hier te verkondigen?
Omdat vriezers typisch een ding zijn wat helpt bij hamsteren, vind ik het niet per se een rare opmerking.
Vriezers populair, klinkt als voorbereiden op hamsteren.
Omdat ik zie dat vriezers veel verkocht worden.

Dat is niet doordat mensen die normale boodschappen doen nu plotseling allemaal een kapotte vriezer blijken te hebben.

Ook zijn er sommige mensen die denken dat ‘social distancing’ betekent dat ze nu hun ramen moeten afplakken met tape en niet meer naar buiten mogen en dus ook een maandvoorraad binnen slepen.

Er is voldoende voedsel, alleen creeeren de hamsters nu in bottleneck in de bevoorrading. Als je niet meer naar de supermarkt wil, bestel dan gewoon een pizza.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 20:28]

Zo lang we maar geen vriezers gaan hamsteren dan ?
punt is: waarom ga je net nu een nieuwe vriezer kopen? De kans is groot dat velen dit doen om hun gehamsterde voorraad in op te slaan. Niet iedereen. Als hij defect is en vervangen moet worden, dan is dat zo. Maar zo een stijging is daardoor niet te verlkaren.
Als je zeker weet dat je elke dag naar de supermarkt kan dan heb je een vriezer inderdaad niet nodig.
Maar als je zelf ziek wordt dan kan het handig zijn om een voorraad voor een paar dagen te hebben. In dat geval is een vriezer wel erg handig.
En hoe groot is het percentage van mensen dat helemaal geen vriezer in huis heeft en dat als morgen de winkels allemaal dicht zijn, niets meer te eten heeft? Ik denk dat je dat hier overschat.
En hoe groot is het percentage van mensen dat helemaal geen vriezer in huis heeft en dat als morgen de winkels allemaal dicht zijn, niets meer te eten heeft? Ik denk dat je dat hier overschat.
Ik kan me de topics ( op fok ) nog wel herinneren ....
Die er achter kwamen dat op X feestdag de winkels dicht waren, en er nu dus geen eten in huis was

die tijden lijken voor sommigen weer aan te breken, een onhebbelijk gevoel dat morgen de lokale supermarkt ineens niet open gaat.
Mijn vriezer puilt al maanden uit, we beginnen er aan om leeg te eten, maar elke keer weer komt er wat bij.
* gisteren een half gevulde horecavriezer oververhuist, omdat het restaurant dicht ging voor onbepaalde tijd.
Iedereen kreeg van alles mee naar huis, dan kan je zomaar ineens plaatsgebrek krijgen
Je kan prima een week voorraad hebben zonder grote vriezer, ik heb hier ook maar een klein vakje in de koelkast.

Een mens hoeft niet dagelijks vlees, dat heeft men zelf aangeleerd.
Als je zelf ziek wordt dan kan er altijd een buurman, familielid of vrijwilliger (Rode kruis bijvoorbeeld) boodschappen voor je doen. Als iedereen voor het geval hij/zij ziek wordt voor 'een paar dagen extra' boodschappen doet, dan betekent dat dus dat er voor anderen niet meer genoeg is. Voorbeelden als geen babymelk beschikbaar vind ik vrij ingrijpend.
Een voorraad voor een paar dagen wordt zelfs door de overheid geadviseerd ( https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten/) .
Een vooraad voor 3-14 dagen is ook heel wat anders dan een voorraad voor een paar maanden. Het eerste lijkt me alleen maar verstandig. Het 2e is een vorm van hamsteren.

Ik woon op het platteland. Het is hier gebruikelijk dat je een vriezer hebt met enige voorraad. De dichtbijzijnde supermarkt zit een paar kilometer verder. Misschien zijn we hier in het midden van nowhere daarom wel beter voorbereid dan in de stad.
Eens, wij hebben ook altijd wel wat op voorraad. Maar je maakt mij niet wijs dat we zaterdag in de winkel ons halve boodschappenlijstje om konden gooien omdat er mensen voor een paar dagen voorraad hebben gehaald.

Maar we redden ons wel met wat andere ingrediënten en pedaalemmerzakken i.p.v. vuilniszakken. Ik maak me meer zorgen over voedselbanken die de komende dagen nauwelijks aanvoer hebben omdat supermarkten niets over hebben. Hopelijk kunnen veel horecavoorraden daarheen.
Ok WC papier voor een jaar is ook ingrijpend?

Je noemt nu iets cruciaal als extreem voorbeeld, maar heel veel producten kan je switchen als het er even niet is.

Ik heb een pak in huis maar geen moment aan gedacht om maar 5 pakken op te halen voor de "zekerheid".

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 20:28]

Als je ziek bent eet je misschien een paar beschuitjes. Dan ga je die gehamsteerde pizza's echt niet eten.
Ik kan mij voorstellen dat ouderen en chronisch zieken waar het coronavirus oplopen een soort Russische roulette betekent hiertoe zullen besluiten. Als je dan een flinke bestelling laat bezorgen om de vriezer en koelkast te vullen hoef je je voorlopig niet naar de supermarkt. Ik kan mij ook voorstellen dat als je een groot gezin hebt dat je het ook kunt overwegen, dat hoeft overigens nog niet te betekenen dat je direct aan het hamsteren slaat.

Ik mijd de supermarkt zelf nu bewust een week omdat ik niet wil dat anderen mis grijpen. Ik zie volgende week wel wat er ligt en als de schappen er weer als vanouds uitzien dan zal ik misschien wat meer inslaan dan gebruikelijk.
Dat was vandaag al bij onze AH en Dirk
hier en daar wel lege zuivelschappen ( boter en yoghurt ) maar er was brood, handgel en vlees(waren)

de storm is gaan liggen, de internetgekte dat iedereen ineens aan het papierdieet moest is voorbij.
Tja de paniektokkies hebben hun spullen al, nu is er plek voor de gewone man.

Ik voorspel dat over 3 dagen er weer genoeg voorraad is voor iedereen. Tenzij er weer word gehamsterd.
De enige plek waar ik lege schappen zie is op social media.

Heb zoals altijd bijna elke dag boodschappen gedaan en ben geen leeg schap tegengekomen. Ja, zatermiddag toen ik uit mijn werk kwam waren de puntpaprika's op, maar gebeurt wel vaker dat er op dat tijdstip iets niet meer is.
Nou er zijn wel degelijk lege schappen, maar inderdaad zo extreem als op de socials het lijkt te zijn is het niet ( meer )

Bij onze AH was de zuivel en TP wel degelijk op.
Ik moet voor mijn 12u diensten wat inkopen ( eten en drinken ) en liep tegen een minimale keuze aan.
Er was nog wel, maar niet hetgeen waar ik als eerste voor zou gaan.
Zal een succes worden, je gehamsterde potten Hak in de vriezer.
Wc papier daarentegen.

:+
Ach...

over een paar maanden waarschijnlijk veel bijna nieuwe vriezers op "Vraag & Aanbod"

:)
Ik begrijp hem ook niet wat je met een vriezer moet(als extra dan hé), bij een echte noodsituatie zal de stroom ook uitvallen en je vriezer ontdooien, daar zit je dan met bedorven spul.

Als ze zo nodig willen preppen moeten ze water en blikvoer inslaan.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 20:28]

Het is niet zo zeer preppen, het is dat als men ziek word je een ''voorraadje'' hebt en je 2 weken vooruit kunt. De preppers hebben al lang hun 40 pakken WC papier, voorraadje mondkapjes en supergenezingszalf gemaakt van engeltjes en glitters.

Zelf heb ik geen voorraadje nodig. Als ik echt ziek word dan vraag ik of iemand voor me boodschappen wil doen, en in het ergste geval ga ik toch maar. Er word heel makkelijk geroepen dat men maar op Thuisbezorgddieet moeten. Maar A ik kan dat niet betalen en B is het veel te ongezond.

Natuurlijk kan je altijd in de natuur nog voedsel zoeken. Binnenkort groeien er weer brandnetels, dovennetels en kleefkruid. Heerlijke plantjes waar je lekkere dingetjes van kan koken. Hopelijk komt het Eendenkroos ook sneller dit jaar.
Sorry maar dit is dus precies wat er mis is....mensen die ziek zijn/worden en dan denken ik ga toch maar naar de supermarkt 8)7

Ik ben echt wel voor de nuchtere gedachtes, maar laten we het wel gewoon slim aanpakken zoals inderdaad vragen of iemand boodschappen voor je kan doen in het geval van ziek worden. Of bestel het online ( al zal dat wel druk zijn )
Wat is dan het alternatief als niemand voor je boodschappen wil doen?

Nogmaals, ik kan niet elke dag Thuisbezorgd betalen, en ik wil ook niet 30 kilo aankomen na 3 maanden. Het beste is of thuis laten bezorgen (maar daar is een wachtlijst voor atm) of iemand anders boodschappen voor je laten doen.

Maar als beide niet kan is het dus kiezen tussen hamsteren of ziek naar de supermarkt gaan, hoewel dat laatste niet mag volgens de richtlijnen.

Dus dat word brandnetelstamp........

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 juli 2024 20:28]

Ik kan niet geloven dat er letterlijk niemand is die boodschappen voor je kan doen. Daarnaast:
https://www.gewoonmensendiemensenwillenhelpen.nl/

Is een actie van studenten die een website opgezet hebben om mensen in "nood" te helpen die dus zoals jij bijvoorbeeld geen boodschappen kunnen/mogen doen door Corona. Daarnaast kan hamsteren wel, maar idd zorgen dat je niet meer dan 3 weken in huis hebt, maar is dat wel hamsteren? Want door het hamsteren kwam de zorg of politie thuis en gaan naar de supermarkt die volledig leeg is in de meest basis producten zoals brood of wc papier.

Er lopen ook genoeg lui met een winkelwagen vol wc papier....Of ze hebben darm problemen of misschien een mega groot gezin, kan natuurlijk ook

[Reactie gewijzigd door hollandnick op 23 juli 2024 20:28]

Ik zou niet in zo'n situatie komen denk ik. Maar ik lan me voorstellen dat er mensen zijn die in zo'n situatie kunnen komen.

Als je hele familie besmet is icl familie buiten je huis en je hebt weinig vrienden en woont in de stad waar je niet weet wie je buren zijn dan word het toch lastiger.

Wel goede links trouwens :)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 juli 2024 20:28]

Of leg gewoon een minimaal buffertje aan zodat je iig niet weg *moet* als er niet dezelfde dag nog iemand voor je naar de supermarkt kan. Dan heb jij een overbrugging en hoef je mensen niet onder te hoesten in de supermarkt. En een klein buffertje, voor een paar dagen dus, is ook geen enkel probleem. Kunnen supermarkten ook prima aan zolang er maar niet voor maanden tegelijk gehamsterd wordt...

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 20:28]

Al de producten in de supermarkt zijn ook door mensen aangeraakt. In een horecazaak gelden strengere normen over hoe je producten aanraakt.
Het is de vraag of je op die manier echt besmet kunt worden. Virussen overleven niet zo heel lang in de buitenlucht, en op een warme pizza die daarna ook nog eens je maag in verdwijnt valt het risico wellicht mee (ipv dat je het inademt en direct in je longen kan komen). Het is niet als een bacterie die zichzelf lekker kan vermenigvuldigen op de pizza.

Misschien is hier een viroloog of immunoloog die mij kan fact-checken?
Misschien niet zo waterdicht als een viroloog of immunoloog, maar NYP geeft aan dat na de oven de pizza's hoe dan ook virusvrij zijn:

Ons personeel dat jouw pizza bereidt wast regelmatig hun handen met zeep en desinfectans. Jouw pizza wordt daarna minimaal 5 minuten op 250 graden Celsius vers gebakken in onze ovens. Deskundig medisch advies heeft bevestigd dat virussen, waaronder COVID-19, de hoge temperaturen van onze pizza-ovens niet overleven. Zodra jouw pizza uit de oven komt, gaat deze na minimale handelingen meteen in de doos. Uit voorzorg hebben we een aantal zaken uit ons assortiment gehaald, zo hebben we geen salades meer en zit er geen sla meer op een aantal pizza’s.
Daar hebben ze handschoentjes voor, maar zal per pizzeria verschillen.
Heb nog nooit iemand met handschoenen zien werken in een pizzeria, en heb er veel gezien.
Bij NYPizza en Domino’s over ‘t algemeen haarnetjes en handschoentjes. Maar bij zo’n beetje elke pizzeria zonder franchise wordt ‘t idd uit de losse pols gebakken.
Ook weet zo iemand die (naar ik aanneem) niet in een risicogroep valt maar wel bewust anderen meer in problemen brengt met z'n hoardgedrag. Echt jammer, dan denk je dat mensen op Tweakers slimmer zijn dan dit...
Waarschijnlijk wegens de verhoogde interesse in vriezers.
Die dienen niet om je huisgenoten in op te bergen maar voorraden eten.
Het wordt pas echt problematisch als Amazone opeens veel meer streams dan normaal registreerd voor de serie Hannibal en deze kan linken aan meer verkochte vriezers...
Als dat zo was, was die interesse in vriezers niet zo hard gestegen lijkt me. Blijkbaar hebben we toch genoeg mensen hier die het aanschaffen van een (extra) vriezer op zijn minst overwegen, en dat doe je ook alleen maar als je meer voer in huis haalt dan je noodzakelijkerwijs nodig hebt.
Wat je wel kan doen is in een HAMSTERBAL boodschappen doen, houd je tenminste de juiste hoeveelheid afstand...
https://www.aliexpress.com/i/33055431000.html
Jeej, NOG meer rommel uit China. Nu al vergeten waar heel deze miserie vandaan komt?
Ja WIE heeft dat buisje pathogenen besteld en laten vallen ?
Er is altijd nog chocolade
Te bedenken dat ibuprofen een ontstekingsremmer is en het virus kan verergeren.
Iets dat ook weer wordt tegengesproken, dus ben je zeker van je zaak?
Iets dat ook weer wordt tegengesproken
Eigenlijk spreken ze het niet echt tegen. Ze zeggen er is geen gepubliceerd bewijs.
Ja nogal wiedes, want het is een nieuw virus dus er zijn nog niet zulke onderzoeken gedaan en dus niks gepubliceerd.

Dus dan moet je je verstand gebruiken hoe zo'n medicijn werkt en daaruit de logische conclusies trekken.
Veel onstekingsremmers beperken inderdaad de werking van het immuunsysteem. Vooral nuttig in situaties waarin het immuunsysteem te extreem reageert. Bv overmatige zwellingen.

En je immuunsysteem remmen is uiteraard nadelig bij een virus. Ook zonder gepubliceerd bewijs is dat overduidelijk waar.

De vraag is hoe groot de impact is bij ibuprofen, want dat is geen hele sterke ontstekingsremmer. Dus het effect op het virus is waarschijnlijk ook klein.
Maar ik ken iemand die op dit moment sterke ontstekingsremmers krijgt en die kreeg meteen van zijn arts te horen dat ie daardoor extra vatbaar is voor het corona virus en dus extra goed moet opletten niet besmet te worden.
https://www.ad.nl/binnenl...-geen-ibuprofen~a664f82a/ Ik heb er geen verstand van maar las laatst wel dit stukje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.