PlayStation 4 kan nog geen 3d-blu-rays afspelen

Uit de handleiding van de PlayStation 4 blijkt dat de console geen 3d-blu-rays kan afspelen. De PS4 kan wel 2d-blu-rays lezen. Verder blijkt dat van de 500GB ruimte op de harde schijf van de console er 408GB beschikbaar is voor de opslag van games.

Vlak voor de introductie van de PlayStation 4 op de Noord-Amerikaanse markt, kwamen diverse details over de nieuwe console van Sony naar buiten. Zo is de PlayStation 4 User Guide online verschenen en daaruit blijkt dat de console niet overweg kan met een 3d-blu-ray. De PlayStation 3 kan wel 3d-blu-ray-schijven afspelen en Sony liep in de afgelopen jaren voorop met het promoten van 3d-content. Zo bracht het bedrijf diverse 3d-tv's op de markt. De console kan wel blu-rays met 2d-beelden afspelen.

Sony hoopt ondersteuning voor 3d-blu-rays later toe te voegen, zo kan worden opgemaakt uit een tweet van Sony's Shuhei Yoshida. De topman bevestigt via Twitter dat de PlayStation het formaat 'niet bij de lancering' ondersteunt. Sony moest eerder al bekendmaken dat de console geen mp3's en audio-cd's kan afspelen en ook niet overweg kan met dlna. Ook dat wil Sony via een toekomstige patch mogelijk maken.

Nu de eerste consoles zijn uitgereikt aan Noord-Amerikaanse media, blijkt ook hoeveel ruimte er is op de harde schijf van de PlayStation 4. De schijf heeft een capaciteit van 500GB en daarvan blijkt 408GB beschikbaar voor de opslag van games. Er is bovendien een lijst beschikbaar van de opslagruimte die de diverse launch games innemen op de harde schijf. NBA 2K14 neemt de meeste ruimte in. De basketballgame beslaat 41,8GB. Killzone Shadow Fall is met 38,5GB een goede tweede.

Opslagcapaciteit PlayStation 4

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

13-11-2013 • 16:21

208

Reacties (208)

208
191
112
9
0
29
Wijzig sortering
Op 1 of andere manier heb ik het hier wel moeilijk mee.

Zowel MS als Sony komen uit met een nieuw apparaat en merken nu dat ze allerlei door eindgebruikers gewenste functionaliteit missen. En verkondigen dan maar dat ze die support later zullen toevoegen.
Maar hoe bindend is dat allemaal ? Wat als ze later toch beslissen om dit niet in te bouwen, of om andere functionaliteit aan te passen (remember linux support on ps3)

Uiteindelijk koop je nu een doos waarbij de fabrikanten zoveel nog kunnen aanpassen zodat de functionaliteit binnen 6 maand wel eens helemaal anders kan zijn (positief en negatief)

Dit zorgt er bij mij in ieder geval dat ik de nieuwe console periode maar eerst een half jaartje ga afwachten vooraleer ik iets koop. En dat is spijtig want ik kijk er eigenlijk wel naar uit...
Raar dit werd namelijk 2 dagen geleden op het internet gegooid
http://games.fok.nl/nieuw...x-one-wellicht-later.html

"Sony heeft bevestigd dat de PlayStation 4 het afspelen van 3D blu-rays zal ondersteunen. "

en deze
http://www.engadget.com/2...-ps4-3d-blu-ray-playback/

het zou wel kunnen zijn dat er een paar dagen na de lauch een software update zou kunnen zijn met een unlock voor 3D blurays maar ondersteunen gaat de PS4 het zowiso in tegenstelling tot de Xbox one.

[Reactie gewijzigd door JeffreyGorissen op 22 juli 2024 17:35]

Hoe kan het toch dat verschillende functionaliteiten die wel in de PS3 zaten, opeens niet meer bij de lancering van de PS4 zitten?
omdat ze enorme concurrentie hebben en de apparaten complexer worden kiezen ze ervoor om het eerst op de markt te brengen en later deze zaken toe te voegen. Zo hopen ze voorsprong te hebben op de concurrentie, die dit overigens ook doet. Zo is de xbox1 niet eens bruikbaar zonder day-one update. Puur omdat men zo de consoles kan produceren en verschepen terwijl men werkt aan de software. Scheelt weer enkele maanden dat hun volgend (hopelijk) succesverhaal zijn enorme investering kan terugverdienen.

Volgens mij is het een gevolg van drie zaken:
1- de mogelijkheid om te updaten. Een SNES moest bijvoorbeeld af zijn bij het naar de winkel gaan, anders moest je dure terugroepacties ondernemen. Nu KAN je eerst verschepen en daarna het product afmaken bij de consument thuis.
2- de enorme ontwikkelkosten voor een dergelijk product en de financiele druk om deze terug te verdienen voor de investeerders (de aandeelhouders)
3- de flinke concurrentie tussen sony en microsoft om de gunst van de hardcore gamer (versus de meer casual gamer 'van' nintendo)

[Reactie gewijzigd door Bram S op 22 juli 2024 17:35]

Dat vind ik zelf ook wel vreemd. Misschien toch niet voldoende tijd om dit toe te voegen? Microsoft doet tenminste nog een day one release van hun firmware om wat functionaliteiten toe te voegen en dergelijke. Had Sony wel gesierd om dit voor PS4 ook te doen.

Gelukkig heb ik nog een PS3 voor 3D Blurays ;).
Sony heeft de PS4 mooi voorgesteld het afgelopen jaar terwijl men bij de Xbox-afdeling van Microsoft net het tegenovergestelde heeft gedaan. PS4 werd als gedoodverfde winnaar gezien nog voor men eigenlijk wist hoe de console er überhaupt ging uitzien :p

De vele negatieve commentaar die Microsoft moest slikken over de "inferieure" One is ondertussen echter gerelativeerd of hard aangepakt in de zeer drukke afgelopen maanden voor het dev-team bij Xbox. Het is lang stil geweest na de E3 over de PS4 en nu, wanneer de release aanstaande is en de pre-orders binnen zijn, krijgen we plots de ene dag na de andere negatief nieuws van Sony:

- slechts 400GB bruikbaar van de 500
- bouwkwaliteit controllers blijkt bedenkelijk
- 1080p COD blijkt in singleplayer nu toch slechts op 720p te lopen
- framerate COD op One hoger dan op de PS4
- Sony monitored wat je doet op de PS4 en deelt het met derden (en herinner u de flame dat de One o wee met cam geleverd werd en Microsoft wie weet wel eens gewoon zou meekijken!)
- doorverkoop games toch niet zo'n rozenkleur en maneschijn after all
- beloofde features niet klaar tegen release
- Meer betalende onlinefuncties dan eerst vermeld

En ja fanboys gaan hier massaal -1 op spammen omdat ik anti-PS4 post en zelf een "Xbox-fanboy" genoemd ga worden (mijn picture zal ook niet helpen). Waarheid is dat ik objectief ben en geen van beide consoles voortrek. Ik wou gewoon uitten hoe marketing onze visies beïnvloed heeft door pro-PS4 te wezen en anti-One, terwijl de daadwerkelijke verschillen en berichten een even beeld scheppen die beide consoles competitief tegenover elkaar plaatsen. Zo wordt er met de One gelachen dat hun release uitgesteld wordt, terwijl de PS4 nu features uitstelt omdat ze ze niet klaarkrijgen... het zijn zelfde verhalen met andere aanpak.

edit@Ge0force: ik zeg ook niet dat de een minderwaardig is aan de andere. Integendeel, ik pleit net voor een visie op iedere console door éénzelfde bril. Microsoft heeft er bij hun presentaties een potje van gemaakt met een verkeerde focus, terwijl Sony het net veel mooier voorstelde, wat resulteerde in de gedoodverfde triomf van PS4. Vandaag liggen de kaarten echter anders. Beide bedrijven hebben inderdaad een andere focus op hun console, en de focus op de PS4 lijkt voor de meesten gunstiger, maar de One eerst afschrijven en nu er wat ongunstiger nieuws over de PS4 lekt relativeren is niet schoon. Zoals ik reeds zei: ik wou aantonen hoe de marketing ons een beeld in het hoofd heeft geprent.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 22 juli 2024 17:35]

Wat een flauwe "minpunten" haal je hier ook aan:

- Op PS3 nam het OS ook een deel van de schijfruimte in, en op de Xbox One zal ook niet de volledige schijfruimte beschikbaar zijn aangezien er drie OS'en op staan.
- De controllers die stuk gingen waren test exemplaren
- CoD Ghost is wel native 1080p op PS4
- MS heeft ook in de voorwaarden staan dat er persoonlijke gegevens worden doorgegeven aan de autoriteiten bij misbruik of als hier door de rechtbank om gevraagd wordt.
- Er verandert niks aan doorverkopen van games tov de PS3.
- XBox One heeft ook een aantal aangekondigde features die nog niet klaar zullen zijn bij release.
- Sony heeft reeds maanden geleden laten weten wat betalend is en wat niet. In vergelijking met de Xbox One zijn er een pak meer gratis features op de PS4, om nog maar te zwijgen over de meerwaarde van PS+

Het is niet meer dan normaal dat elk bedrijf haar product zo positief mogelijk probeert voor te stellen. Het is ook logisch dat elk product nadelen heeft, maar daarom is het nog steeds niet minderwaardig t.o.v. een ander product.

Edit @Chris5488: ik denk dat de "minpunten" die jij opnoemt in het niets vallen in vergelijking met de oorspronkelijke plannen van Microsoft m.b.t. always online, anti-tweedehands, verplichte Kinect, verbod op self-publishing, regio-lock, geen bijgeleverde headset enz... De impact daarvan gaat wel wat verder dan het niet kunnen afspelen van een 3D film, en valt dus niet zomaar te relativeren.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 22 juli 2024 17:35]

En dat 500.000.000.000 bytes helaas maar "465GB" is.
65GB voor OS + cache + whatever is zo slecht nog niet.
Mijn Windows 7 installatie (C:\Windows) is nu al 30GB (dus zonder "C:\Program FIles\*")
Cod Ghost draait alleen Native 1080P in single player mode. Tenminste, dat meld Activition. Bij een test gebeurde precies het tegenovergestelde; native 1080P in multi-player en 720P upscaled in single player mode. Wat is het nu? Iig nog niet totale 1080P ;)

Activision will issue a day one patch for the PlayStation 4 version of Call of Duty: Ghosts that improves the native resolution of the single-player campaign, Eurogamer can exclusively reveal.

The patch makes the campaign output at a native 1080p resolution. Without it, the campaign outputs at 720p.

Digital Foundry's tests with a retail copy of the PS4 version of Infinity Ward's shooter turned up surprising results: the multiplayer runs natively at 1080p resolution - but the single-player runs natively at 720p. This clearly contradicts messaging from both Infinity Ward, Activision and Sony about the resolution of the game, which on Xbox One runs natively at 720p across all modes.
Bron: http://www.eurogamer.net/...ingle-player-1080p-on-ps4

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juli 2024 17:35]

Wat een onzin. Je neemt een flinke aanloop en hopla, een even beeld, competitief zelfs. 3D functionaliteit later patchen is gelijk aan al die belachelijke restricties die we moesten slikken. Natuurlijk zijn het consoles waar net als deze generatie van alles en nog wat aan toegevoegd gaat worden, maar het zijn ten eerste nog altijd gameconsoles, we zitten hier ook in de tab Games. Inferieure hardware, minder design, 100 ballen meer en dezelfde milking attitude mbt accesoires als altijd plus een verplichte sensorbar die nog geen enkele goede game heeft voortgebracht. En waarover ze maar niet kunnen stoppen met praten, op bijeenkomsten van adverteerders, gamers bleek niet zo'n goed idee:) Die rommel tegenover dat ding dat die Japanner hier laatst vakkundig ontleedde, waarover op bijeenkomsten van gamedevelopers enkel positief wordt gesproken. Dat is geen even beeld, dat is niet hetzelfde verhaal, wel een heel andere aanpak en 1 die consolegamers terecht veeel meer aansprak de laatste maanden, en nu nog steeds.

Hele topic is onzin trouwens, wat is er met die Paul als het op dit soort nieuws aankomt. Deze week nog, een regeltje wat al 15 jaar in alle terms of service staat compleet miskleunen, catchy titel erboven en zie de hits eens gaan. Kom op zeg. Officieel Forza stuur niet compatible met Forza, ga daar-es achteraan. Non compatible rechargable batteries sold seperately. Niet eens PC maar zowaar PS4 footage voor Xbox gameplay door laten gaan. Gebeurde laatst, weet de game niet meer. Of vorige week, iemand kreeg z'n Xbox vroeg van Target, moest online voor de day one patch, zet het op youtube en krijgt een ban. De eerste klant:) Niet permanent natuurlijk, maar goed, al met al wel vier knoeperds van flamebaitkansen die Paul dan weer niet inkopt. Goed op zich, maar wel een beetje vreemd.

Ga eens informeren bij welke winkels ik deze december nog eens geluk kan hebben, ik heb geen pre-order. Daar hebben we wat aan. 3D Blu rays komen later wel.
- Euhm nooit ervaring met hard schijven en voor het gemak maar sterk naar beneden afronden? 408 GB is dus bruikbaar, wees er maar zeker van dat de Xbox One iets vergelijkbaars vrij heeft
- Dat komt door mensen die met opzet in de sticks gaan prutsen met hun vingernagels en je kunt de vingernagelssporen ook zien op de foto's. Als je er gewoon normaal mee omgaat is er n iets mis met de analoge sticks.
- Fout, is nog steeds gewoon 1080p met de day one patch
- Wachten op het verdict van Digital Foundry, want de berichten hierover zijn niet unaniem. Er zou ook een patch komen die de framerate zou fixen op PS4
- Link mij eens een keer naar een online service die dit niet niet doet.....? Hetzelfde staat exact in de TOS van Xbox Live
- Onzin, weet je zelf ook
- Die feature is nooit 'beloofd' en nooit lang en breed aangekondigd...
- Zo is het steeds aangekondigd...

Wat een ongelooflijke ongeïnformeerde post, sorry. Ik zou het in feite niet anders kunnen omschrijven als een troll in de poging om de PS4 te demonisren.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 22 juli 2024 17:35]

Zucht, echt waar

-500 gb harddrives zijn nooooooit 500gb
- Een foto geweest, op neogaf en reddit al ontkracht
- Nope
- Nope, soms, ander geen last, komt een patch
- Microsoft ook, google ook, tweakers ook iedereen
- Wel
- Tja das jammer maar goed beter laat dan nooit
- Nope

Fanboy ja zo klink je een beetje, maar goed daar is niets mis mee zolang je respect heb voor de ander partij, Maar goed ik krijg binnenkort mijn geweldige ps4 binnen en ben er hartstikke blij mee. Volgend jaar komt de Xbone ook dus kan niet beter.
Mjah, 3D Bluray support is ook pas later in de PS3 gepatched. Aan de een kant jammer dat alle 'basisfuncationaliteiten' van de PS3 niet bij de launch al in de PS4 zitten, maar zoals al wel duidelijk is is het ook wel begrijpelijk. Een launch console met alle features die mogelijk zijn; volgens mij is dat al jaren niet meer van toepassing. Zelfs Nintendo heeft met de Wii U nog na de launch flink het OS moeten patchen om allerlei applicaties (beter) te laten werken.
Vergeet niet dat tijdens de lancering van de PS3 Blu-Ray nog in de kinderschoenen stond, en dat er nog strijd was wie nu ging winnen... HD-DVD of Blu-Ray.

De patchbaarheid van de PS3 werd toen dus ook als pluspunt gezien over de losse Blu-Ray spelers, aangezien deze niet ge-update konden worden met nieuwe mogelijkheden. En wanneer patchen wel kon bleek soms dat de hardware in de Blu-Ray spelers niet toereikend was voor de nieuwe features, waardoor dus alsnog de feature update uit bleef.
De PS3 had al wel de juiste hardware aan boord vanaf het begin en kon makkelijk de nieuwe features ondersteunen, inclusief 3D.
Dat klopt dat dit pas later aan PS3 is toegevoegd. Maar aangezien PS4 opvolger is van PS3 lijkt het mij niet raar om te verwachten dat de huidige basisfunctionaliteit van de PS3 ook in de PS4 zit. En dat is blijkbaar nu dus niet het geval dus dat is mijn ogen vreemde keuze. Zeker omdat ze de PS3 heel erg als bluray speler hebben gepromoot is bij mij de verwachting zo dat de PS4 ook een goede bluray speler is, en dat is zonder 3D support niet het geval.

Je zal maar je PS3 verkopen als je een PS4 hebt gekocht en er bij de eerste 3D film die je erin stopt achter komen dat je dus geen 3D Bluray's meer kan kijken ;).
Er lijkt een nieuwe ontwikkeling gaande: de consoles maar in de markt gooien ondanks dat ze nog niet echt af zijn, om de concurrentie voor te zijn.
Daar nemen ze een flink risico mee.

Het is ook maar wachten op het eerste bericht dat er in de hardware ook nog iets niet echt af is, waardoor beloofde patches niet gaan werken.
Ik kan me niet voorstellen dat als je bepaalde software-functionaliteit nog niet live hebt, je de daarvoor benodigde hardware al wel 100% hebt kunnen testen.

Mogelijk hebben ze een reservering achter de hand om first-day consoles om te wisselen als blijkt dat de hardware ervan nog niet rijp was.
Worden wel zeldzaamheden dan die first-day versies, leuk voor de verzamelaars.
Dat is geen nieuwe ontwikkeling, zie red ring of death bij de eerste Xboxen.
Er zijn ook al berichten dat er PS4 hardware problemen zijn, die vooral te maken lijken te hebben met het niet binnenhalen van de day-one patch voordat er gespeeld wordt.

Schijnbaar hebben mensen die een PS4 gewonnen hebben via Taco Bell het apparaat vroeg ontvangen.

Oplossing die bij een aantal werkt:

1. PS4 uit;
2. HD loskoppelen;
3. PS4 aan;
4. Foutmelding: geen HD;
5. PS4 uit;
6. HD aansluiten;
7. PS4 aan.
8. Patch downloaden en installeren.

Maar dit is ook duidelijk een goede reden waarom een console aanschaffen bij release niet altijd een goed idee is. Wat dat betreft is het ook wel goed dat wij in Europa de PS4 2 weken later krijgen. Kunnen iig. grote bugs al verholpen zijn.
Ik heb ook niet gezegd dat ik het niet vreemd vond. Mijn reactie was ook op Cam82 welke een beetje het idee wekte van "bij de ps3 is het ook niet zo geweest, dus het is normaal dat het net zo gaat bij de ps4". Vandaar mijn verduidelijking dat de techniek toen not nieuw was, en duidelijk pas werd geïmplementeerd als deze uitontwikkeld was.
uhh dat day-one-patch heeft sony ook gewoon hoor.. zonder die patch zou je helemaal geen blurays oa kunnen afspelen. maar ik ben met je eens dat dit soort dingen gewoon bij release er al in hadden moeten zitten.. 1 pluspuntje, de xbox-none kan het ook niet...
Omdat het OS vernieuwd is, en Sony er een haast klus van heeft gemaakt, om maar voor de launch van Microsoft te blijven.
ik blijf erbij dat oorspronkelijk de bedoeling was dat ze net zoals Microsoft een veel strikter OS zouden uitbrengen met oa Always online vereisten.
Sony heeft daar last minute ( vrij letterlijk ) vanaf gezien en heeft zo Microsoft een slechte beurt laten maken.
Net zoals Microsoft hebben zij de laatste maanden hard moeten werken om hun software aan te passen.

Dit is nooit bevestigd maar er waren wel alom geruchten over en gezien de verbazing van Ms lijkt het me wel plausibel dat er best wel waarheid kan achterzitten.
Haast klus? Ze hebben er jaren aan gewerkt. En is de manier van lanceren bij MS dan zoveel beter? Zonder internet zit je bij MS met een baksteen. Deze console voorziet vanaf de launch in de benodigde functionaliteit om de basistaak van het systeem te vervullen, namelijks games spelen.
Worden games eigenlijk op blu-ray geschreven? Want zo ja, dan heb je een groot probleem met een console die dit niet kan lezen (de PS4 ondersteund ook geen Blu-ray out-of-the-box). Daarbij zal je toch echt ook je PS4 aan het internet moeten hangen om bijvoorbeeld online te kunnen spelen, vooraf gegaand door een day-one update.
Hoezo ondersteund de PS4 geen Blu-Ray out of the box. Deze ondersteund echter niet direct 3D films van Blu-Ray.
PS4 heeft een zero day update nodig om ook gewone blu-ray films af te spelen.
Games werken wel direct.
Oftewel, het ondersteund Blu-Ray discs out-of-the-box.
Doelde ook niet specifiek op films, aangezien degene op wie ik reageerde begon dat een Blu-Ray disc waar games op staan ook niet zouden worden gelezen zonder update.
Dat doet het dan niet, out-of-the-box betekend zonder er iets aan te veranderen, een day-one update toepassen is iets veranderen.
Degene waar ik oorspronkelijk op reageerde gaf aan, dat de PS4 uberhaubt geen Blu-Ray discs leest, dus ook geen games wat concreet werd vermeld, terwijl dat ALLEEN gaat om films.
Een Blu-Ray is meer dan een film.

De PS4 leest wel Blu-Ray discs out-of-the-box, echter niet Blu-Ray films, maar wel games (dus ook Blu-Ray discs).
Wellicht dat dit het verschil wat verduidelijkt tussen een Blu-Ray en een Blu-Ray.
Omdat ze waarschijnlijk een efficiente en stabiele port naar FreeBSD zitten uit te voeren.

Ze willen nu niet opeens in het nieuws komen van alles werkt traag of crasht. dus waarschijnlijk dachten ze liever features die wel werken dan features die half werken, met nare gevolgen.

edit: naar verkeerde OS gerefereerd

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 205328 op 22 juli 2024 17:35]

Je hebt gelijk, behalve dat het FreeBSD moet zijn volgens mij, daar is Orbis OS op gebaseerd.
Om dat de hardware eerder klaar was dan de software, en je dus kan gaan leveren maar nog niet alle software hebt. Daardoor dus. Dat staat ook op veel andere pagina's op tweakers, en google kan je dat antwoord ook best snel geven.
Ik denk dat de feestdagen ook wel een rol spelen, ze hadden misschien haast om dit product snel voor alle feestdagen in de markt te zetten.
Nu ligt er bij veel mensen een PS4 onder de boom...
Dit kleine ongemak lijkt later goed te komen als we het zo lezen

gr. John
Dat komt omdat dit closed source software is ipv open source. Bij open source kan een opvolger meer en ook alles wat de vorige release kon. Bij closed source gaat het erom zo veel mogelijk geld te verdienen. Bij open source een zo goed mogelijk product neer te zetten.
Wat?

Ik snap echt niks van dit argument. Wat je wilt zeggen is dat bij alle open source projecten een opvolger altijd meer kan, en dat bij closed source dit niet belangrijk is en geld verdienen de enige prioriteit?

Heb je hier nog iets van een bron voor?
Aha,

Wat te denken van XBMC.
Aangaande Open source software, daar zitten meestal CLI bij en die geeft dus bij elke release meer opties denk maar aan VLC, FFMpeg, MySQL, Mplayer, wget etc
500 GB is wel weinig, stel, iemand installeert alles:
Angry Birds Star Wars: 1.5Gb : $49.99
AC4 Black Flag Gold Edition: 21.2GB : $79.99
AC4 Black Flag: 21.2GB : $59.99
Battlefield 4: 33.9GB : $59.99
Black Light Retribution: 4.9GB : F2P
Call of Duty: Ghosts: 31.1GB : $59.99
Call of Duty: Ghosts Digital Hardened Edition: 31.3GB : $119.99 (season pack)
Contrast: 2.3GB : $14.99
DC Universe Online: 22.7GB : F2P
DC Universe Online Ultimate Edition: 22.7GB : $29.99
FIFA 14: 9GB : $59.99
Flower: 1.8GB : $6.99
Injustice: Gods Among Us: 22GB: $59.99
Just Dance: 22GB : $49.99
Killzone Shadow Fall: 38.5GB : $59.99
Knack: 35.6GB : $59.99
LEGO Marvel Super Heroes: 6.4GB : $59.99
Madden NFL 25 : 13.1GB : $59.99
NBA 2K14: 41.8GB : $59.99
NFS Rivals (TBA)
Resogun: 460.8MB : $14.99
Sound Shapes: 3.4GB : $14.99
Super Motherlode: 393.6MB : $13.99
Trine 2: Complete Story: 2.6GB : $19.99
Warframe: 4.2GB : F2P
Totaal: 394.05GB
Heb je nog ongeveer 14 GB vrij...
En denk niet dat GTA V maar 14Gb is.
Hadden ze er niet beter een hd van 1TB of beter 2TB ingebouwd?
Sony geeft jou de optie toch om zelf een 1TB / 2TB schijf er in de duwen ?
Het is helaas niet zo makkelijk aangezien de HDD er nogal diep in zit, en 2,5" schijven met een dikte van maximaal 9,6mm zijn in grote formaten lastig te vinden; de meeste 1TB disks zijn 12mm+... externe schijfen worden niet ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 22 juli 2024 17:35]

HDD staat als ik me niet vergis met welgeteld 1 enkele schroef vast en zit achter een deel van de behuizing dat je zonder schroefwerk kan verwijderen. Wat bedoel je dan met 'nogal diep'?
als je naar het filmpje had gekeken dat van de week op tweakers stond kon je zien dat de HDD zeer makkelijk te vervangen is

nieuws: Sony-medewerker toont binnenwerk PS4
je hoeft de console niet volledig open te schroeven er zit ergens een plastic klepje dat je heel makkelijk weg kan halen

verder of die schijfjes moeilijk te vinden zijn?
http://tweakers.net/categ...xDQjXoztxqu4uwd3DHJzxqrV8

hele was lijst van 2,5inch schijfjes van 1TB of hoger
je hebt ze al vanaf 65 euro niet echt super duur dus!

hier de goedkoopste
pricewatch: Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB
2,5inch 1TB en 9,5mm

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 22 juli 2024 17:35]

Maar ja, even serieus.....

wie installeert er nou 25 games op een machine. Je speelt ze vast niet alle 25. Dus wat dat betreft kan je er prima een aantal afhalen om nieuwe games te installeren.

En je hebt de mogelijkheid om zelf een grotere HD in de bouwen.
Het probleem is echter dat veel games een install vereisen, en als je dus al die spellen speelt, heb je kans dat je dus met ruimtegebrek zit.
maar wie speelt er nu 25 games? Beetje realistisch blijven :)
Nou, ik heb zeker wel 25 games voor m'n 360, waaronder BF3 wat ik regelmatig speel, en ik heb op m'n 360 al chronisch ruimtegebrek.
25 games in bezit hebben is heel wat anders van 25 games spelen.
Ik had voor de Xbox destijds wel 50 games. En voor de PC heb ik er ook een stuk of 30. Maar die heb ik echt niet allemaal geinstalleerd :)
in mijn geval speel ik de meeste van die 25+ games die ik heb ook regelmatig, waarvan sommige discs ook nog eens niet meer lekker werken, waardoor het verwijderen van de game van de HDD de boel onspeelbaar maakt.
Conclusie: Jij zal dus de harde schijf moeten vervangen door een grotere variant. Sony heeft voor een 500GB variant gekozen, omdat dat volgens hun de beste keus is.
Als ik ooit bij m'n XBOX One de keuze krijg doe ik er direct een 1TB exemplaar in, of welke dan op dat moment het grootste is.
ik heb 100 games geinstalleerd op de ps3, maar ik speel er max 5. en eigenlijk is er steeds maar 1 of 2 games 'hot'. Het is gewoon fijn om een bibliotheek aan games te hebben die je per direct kunt spelen, zonder van de luie bank af te komen.
ja ok, maar de gemiddelde gebruiker (en dat zal Sony echt wel weten) heeft geen 100 games geinstalleerd staan. Dus ze moeten keuzes maken.

Wat doet de harde schijf met de kostprijs van ons product? Hoeveel GB hebben de klanten gemiddeld nodig? En wat doet de concurrentie?

Die vragen stellen ze zichzelf en daar is uit gekomen dat een 500GB schijf blijkbaar groot genoeg is en de kostprijs van de console niet te ernstig benadeeld t.o.v. de concurrentie.
Anoniem: 181786 @Brantje13 november 2013 16:34
Ik mag toch aannemen dat je gewoon een willekeurige externe harde schijf kan aansluiten. Dat neem ik toch aan en dan kan je zelf gewoon een schijfje van 2TB erbij zetten.
Ik mag toch aannemen dat je gewoon een willekeurige externe harde schijf kan aansluiten. Dat neem ik toch aan en dan kan je zelf gewoon een schijfje van 2TB erbij zetten.
Niet bij launch, externe opslag wordt nog niet ondersteund voor het installeren van games e.d. Ook dit wordt naar verwachting op een later moment toegevoegd :P

Overigens zie ik het probleem niet echt, want wie speelt er nou al die spellen tegelijk. Zet de paar spellen die je actief aan het spelen bent op de HDD en pleur de rest eraf, je kunt de spellen altijd her-installeren als je ze weer wilt spelen.
mwah zit hier anders toch liever met spellen op de HDD dan dat ik een cd'tje moet gebruiken kan krassen veroorzaken :/
Vziw heb je de BD nog steeds in de drive nodig om het spel te starten; wat er op de HDD staat is enkel bedoeld als een soort cache om sneller bestanden van in geheugen te kunnen trekken.

Als je dat niet wilt zul je titels vanaf PSN moeten kopen en installeren, maar die kun je niet meer doorverkopen.
Je kunt toch ook gewoon direct van disc spelen? En dan zet je de spellen die je het meest gebruikt fijn op je HDD. Zie echt het probleem niet zo..
direct van disc gaat niet altijd op. Spellen als COD en GTA 5 zijn zo groot, dat je wel een deel moet installeren.
direct van disc gaat niet altijd op. Spellen als COD en GTA 5 zijn zo groot, dat je wel een deel moet installeren.
een deel ja, maar da's lang niet alles. Het heeft heel lang geduurd - met toch aardig wat games - voor ik de 80GB schijf die bij m'n PS3 zat vol had.
Dat je dus niet met 1 of 2 games gelijk je hele schijf vol geblaft hebt met data. Je installeerd als het goed is een paar gigabyte die je snel toegankelijk wilt hebben, en de rest blijft op de BD.
Anoniem: 338569 @Brantje13 november 2013 16:32
Tja heb je zo veel games ..... de schijf is zelf vervangen voor een groter exemplaar dat is dus wel een fijn idee.
Weet niet of je alles bij elkaar opgeteld hebt (echt geen zin om te controleren), maar het is natuurlijk niet mogelijk COD twee keer te installeren (1x normaal en 1x hardened edition) en zo staan er wel meer op. Verder is het totaal 394,05 GB van de 500 en is er 14 GB vrij, gebruikt het OS echt zoveel, of heeft Sony afgerond om op 500 te komen?

Neemt niet wel dat je in de toekomst waarschijnlijk wel keuzes moet gaan maken en dus oudere spellen moet gaan verwijderen.
Onrealistisch.

En dan nog, zoals aangegeven, externe HD of vervangen.
Nee, want dan gaan mensen weer klagen dat de PS4 te veel kost en dat ze niet zo veel opslag nodig hebben.

Is steeds een afweging van kosten etc hoor.

De gebruiker kan zelf HDD vervangen als hij dat wenst, en dat is een prima oplossing.

En het is slechts een relatief klein deel van gebruikers die zo'n ganse line-up zouden installeren, de gemiddelde attach rate ligt veel lager, dus voor veel mensen geen problemen.


Bovendien kun je die instal files ook gewoon verwijderen als je klaar bent met een game hoor, btw, en later weer opnieuw installeren.
Grappig dat er in het artikel over de Xbox ONE enorm veel geklaagd werd over hoe klein de HDD wel niet was ten opzichte van de games, terwijl dit hier plots als onrealistisch enzo wordt afgeschilderd. En ja, je kan de HDD van de ONE inderdaad niet vervangen, maar je kan er wel gewoon opslag aan toevoegen.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 17:35]

Externe opslag, geen geheugen...
Het wordt steeds erger eigenlijk. Ze verkopen gewoon een product wat softwarematig nog niet af is.
Idem met de XBOX One.

Je koopt een product en vervolgens dien je deze constant te updaten om uiteindelijk na enkele weken (/maanden?/jaren?) de benodigde functionaliteit te krijgen die je ervoor al gewend was bij de vorige versie van het product....

En dat alles om je product maar eerder dan de concurrentie op de markt te krijgen.

En dan los nog van het feit dat Sony ook op elk moment bij een volgende update ineens weer functionaliteit van je kan afnemen. Zie OtherOS op de PS3. Dan mis je dus functionaliteit als je niet update en ook als je wel update....

Ik blijf dit wel een hele vreemde manier van zaken doen vinden.

Stel je koopt een TV, 3 maand later krijg je de speakers in je TV gebouwd omdat deze op het moment van aankoop nog geen geluid kan afspelen. Een week later krijg je je display erin gebouwd omdat het toestel momenteel nog niets kan weergeven. Dan krijg je een kabel aansluiting ingebouwd en vervolgens uitbreidingsmogelijkheden in de vorm van HDMI aansluitingen e.d.

Dat is toch een vreemde manier van handel?

Edit:
@JBVisual
Ik heb een PS3, maar deze zou ik dan vervangen voor een PS4.
De PS3 gebruik ik ook voor blu-ray en 3D blu-ray, deze laatste functionaliteit ben ik dus eerst kwijt als ik mijn PS3 omruil voor de PS4. De PS3 moet ik er dus eerst naast houden.
Ik ben een verwaand fervent filmkijker. Voor mij is het dus een gemis. Uiteraard is dit voor iederen anders. Echter ga ik er dus op dat moment m.b.t. blu-ray op achteruit t.o.v. de PS3.

@Dennism
idd, je mag toch verwachten dat het inmiddels dusdanig standaard is dat ze het er gelijk al in zouden moeten hebben zoals ook b.v. Audiocd`s afspelen. Dat mis ik persoonlijk dan weer niet, maar dat is toch iets dat standaard gelijk zou moeten kunnen en niet naderhand via software geupdate moet worden?

Je hebt al een console op de markt die dit alles wel kan, dan kom je met een nieuwe console op de markt welke ineens veel dingen niet meer kan, maar pas na enkele updates dit weer zal gaan kunnen.

@Falastine,
Dat zal het inderdaad wel zijn ,we halen de deadline niet voor 100% complete software. Het apparaat moet voor de kerst op de markt liggen, dus uitleveren. Een softwareupdate volgt dan wel.
@Excorsist
Woord vervangen :)

[Reactie gewijzigd door Passkes op 22 juli 2024 17:35]

De stelling van sony:
Eem console ontworpen door gamers voor gamers...
Multimedialiefhebbers worden niet benoemd.

De playstation 3 kon in het begin ook geen 3d blu-ray afspelen, ik snap dat dat nu anders ligt. Maar ik vind dat we in het achterhoofd moeten houden dat het een GAME-console is.
Ik zelf vind het ook een gemis moet ik eerlijk bekennen, maar als ik een 3D-blurayspeler zou willen, dan koop ik voor hetzelfde geld een mooie 5.1 home cinema set met 3d blurayspeler.

Ik zelf koop de PS4 om een reden, games...
Is het "de PS3 kon het ook pas later" niet wat achterhaald? Voor zover ik weet was 3D Blu Ray ten tijde van de PS3 release nog niet op de (consumenten) markt. Heden ten dage is het een standaard functie van 90% van de BR Players en eigenlijk alle TV's die in het 800+ euro segment zitten voor zover ik kan zien.
3D tv is nog niet echt een standaard functie hoor ;)
Een korte rondgang langs de verschillende fabrikanten laat zien 90% van de de midden segment en hoger TV's (800+ euro )een vorm van 3D tv ondersteund. Dat noem ik toch wel standaard. Vandaar dat ik het zeer vreemd vind dat juist de opvolger van de console die Blu Ray (non 3D) deels groot/poulair gemaakt heeft (de PS3 was lange tijd de best betaalbare Blu Ray speler) geen 3D ondersteuning heeft.
dat hangt er inderdaad vanaf hoe je het bekijkt. 90% van de huidige televisies heeft geen 3D, 90% van de televisies in de winkel ondersteunen het wel. Ja het zou logisch zijn dat de PS4 dat nu ondersteund.

Ik vermoed dat het een kwestie is van tijd, Sony had niet genoeg tijd om alle features in software om te zetten. Hierdoor is deze feature komen te vervallen tijdens de launch om zo op een later moment geimplementeerd te worden. Dus zodra 3D tv's gemeengoed beginnen te worden in de woonkamer dan ga ik er van uit dat de PS4 dat ondersteund.
Kijk wat vooral belangrijk is dat de consoles voor kerst in de winkel liggen. En de basis als gamen aankunnen de rest komt later wel.
Ik ben een verwaand filmkijker. Voor mij is het dus een gemis.
Prachtig, die zelfkennis ;)

Maar on-topic. Ja, het is krom dat je, indien je je PS3 ook gebruikt voor 3D BR's, je deze nu "verplicht" ernaast moet houden. Ook het gebrek aan DLNA en MP3-ondersteuning siert Sony allesbehalve. Je vergelijking met de essentiële (!) onderdelen van een TV die later worden toegevoegd gaat natuurlijk volledig mank. Zie het als het kopen van een auto (doel: rijden) en je krijgt pas in de weken na aanschaf een autoradio ingebouwd, parkeersensoren en vloermatten.

Niet nodig om de essentie te beleven, maar in het begin minder dan je gewend was van je vorige auto.
Jouw Windows, Mac OS, Ubuntu, Android is toch ook nooit af? Hetzelfde geldt voor alle applicaties op deze platformen. Wees blij dat het achteraf nog aangepast of toegevoegd kan worden. Het zijn op dit moment erg kleine ongemakken die softwarematig aangepakt kunnen worden. Alleen het wifi ac verhaal zal wel niet te 'fixen' kunnen zijn, maar als je het goed doet sluit je toch je PS4 bedraad aan. Dat is ook beter voor het remote play verhaal met de PS Vita. Veel gemekker om niks, hoe gaat het gezegde ook al weer? Oh ja, spijkers op laag water zoeken.
Nou om eerlijk tegen je te zijn, vind ik het anders ook heel vreemd dat mensen dit tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld blijken te vinden. Het zou niet normaal moeten zijn mijn inziens.

Het gaat niet om spijkers op laag water zoeken....
Het gaat ook niet om Sony bashen, absoluut niet.

Het gaat erom dat dit maar de normaalste zaak van de wereld is geworden.
En veel fabrikanten deze manier van aanpak schijnen aan te houden en er verder weinig mensen meer naar kraaien.

In dit geval met de PS4 spreken we over de opvolging en vervanging van je huidige console de PS3. Iedereen gebruikt die console anders. Sony heeft de PS3 neergezet als entertainment doos en gameconsole. Momenteel gebruik ik de PS3 hoofdzakelijk als entertainment doos. Het is voor mij een blu-ray speler waar ik ook mee kan gamen.

De PS3 bevat functionaliteit die tegenwoordig als normaal beschreven mag worden:
Afspelen muziek, 3D-blu-ray, DLNA. Je spreekt hier dus over functionaliteit welke Sony gewoon in huis heeft. Waar ze mediaspelers mee uitrusten, hun TV`s en de PS3.
Hoeveel jaren waren ze al aan het bouwen met de PS4?
Het ding komt uit en kan dus niks van die dingen los van wat andere problemen.

Je zou toch verwachten dat dit dan gewoon voor elkaar zou zijn direct bij release?

Is het dan echt zo vreemd dat ik het zo vreemd vind dat dit maar normaal is?

Ik verwachte dat die functionalteit aanwezig zou zijn, dat is dus niet het geval.
Voor mij voldoet de PS4 dus niet aan mijn verwachting momenteel. Dat wil niet zeggen dat ik hem niet ga halen. Echter wacht ik tot de problemen opgelost zijn om dan een boxed versie van de PS4 te halen.

Het gaat erom dat fabrikanten het blijkbaar belangrijker vinden om een product voor kerst of voor de concurrent aan op de markt te hebben staan, alvorens dit product 100% klaar is. Ze leveren dus een halfproduct. Nogmaals dit gaat dus absoluut niet alleen om Sony.
Het valt mij persoonlijk alleen maar op dat dit nu de normaalste zaak van de wereld is.

Dit terwijl Sony de PS3 een jaar na de XBOX360 heeft gelaunched en de verkoopcijfers momenteel niet veel van elkaar afwijken. Ze doen het beide gewoon goed.
Verbazend om te zien hoe zowel MS als Sony zich hebben gehaast om hun console nog voor Kerst 2013 uit te brengen. Op zich heb ik er geen problemen mee dat er later functionaliteit wordt toegevoegd door een software update zolang het met de hardware maar goed zit en we volgend jaar niet worden geconfronteerd met uitvallende consoles.

Ik moet zeggen dat ik de video waar het binnenwerk van de PS4 werd getoond wel redelijk indrukwekkend vond dus hopelijk zit dat wel goed.

[Reactie gewijzigd door Jan de Olde op 22 juli 2024 17:35]

Waarom vind je dat verbazingwekkend? De kerst periode is dé periode bij uitstek om videogames en consoles te verkopen. Een release in het voorjaar van 2014 zou direct invloed hebben op de verkoopsaantallen en de buzz die ze dan met zo'n launch kunnen brengen.
Dat geld altijd, alleen krijg ik deze keer toch meer de indruk dat zowel MS als Sony toch eigenlijk nog niet helemaal klaar zijn. Meer dan de vorige keren in ieder geval.
Alhoewel het toen bij de Xbox 360 achteraf goed mis ging met de hardware, en Sony wat later is begonnen.

Er kleeft toch een zeker risico aan...

[Reactie gewijzigd door Jan de Olde op 22 juli 2024 17:35]

Des te beter dat ze dan gewoon duidelijke keuzes maken. Liever het nog niet toegevoegd hebben van functies die toch maar door 5% gebruikt worden en de rest wel naar behoren hebben werken, dan weer van die van de ducttape aan elkaar hangende RROD-apparaten. En ja, ik weet dat hardware niet hetzelfde is als software, maar het geeft in dit geval wat mij betreft gewoon een goede paradigm shift aan. De PS3 zat VOL met features en kon al bijna de banden van je auto wisselen. Daarom was hij ook vele malen later dan de (weliswaar gerushte) 360. En hoe meer het kan doen, hoe meer het fout zal doen. Liever zo, daar heeft iedereen wat aan.
Ik vind het verbazend dat de consument steeds vaker genoegen lijkt te nemen met een product dat (nog) niet af is.

Ik heb hier de laatste tijd best veel over nagedacht. Het begon met mijn Asus Transformer Prime tablet, die een slecht functionerende GPS bleek te hebben. En dan achteraf een lompe dongel krijgen. Ik betaalde 600 euro voor een produkt dat niet af was, en slecht getest.

En zo kom je steeds vaker dure electronica produkten tegen, die vlak voor of net na de launch goede reviews krijgen, maar na een paar weken of maanden gebruik allerlei gebreken vertonen.
En dan moet je maar hopen dat alle problemen worden gefixed door de fabrikant.

Ik ben dus gewoon gestopt met het kopen van 'het nieuwste van het nieuwste'. Ik laat mij niet meer bedonderen, en houdt nog eens veel geld over ook!
Tja, het woordje ' nieuw' heeft nou eenmaal een grote aantrekkingskracht op grote groepen mensen. Veel meer dan het woordje ' kwaliteit'
Sorry dat ik het zeg en serieus ook echt niet om te flamen, maar:

Sony is allemaal trots aan het showen met zijn PS4 en dit en dat allemaal geweldig en goedkoper dan de XBOX ONE, maar ik lees afgelopen weken steeds meer gebreken van dit ding.
Dan mag de XBOX ONE in het begin wel minder zijn geweest, maar Microsoft laat zien dat ze nu toch wel naar de consument luisteren (dit is zeker niet goed praten, want dit mocht ook niet gebeuren).

Zelf weet ik nog niet welke console het gaat worden. Misschien eerst een jaar wachten, zodat al deze rare gebreken er in beide consoles zijn verwijderd. Wat een rariteiten voor de Next-Gen van 2013..
Welke "gebreken"?

De Xbox One ondersteunt overigens vooralsnog ook geen 3D Bluray.
"Steeds meer gebreken" lees je omdat de PS4 de spreekwoordelijke "hoge boom" is, die veel wind vangt. Zoals ik al eerder aangaf, die gebreken zijn beter te verwoorden als het ontbreken van bepaalde functionaliteit. In alle waarschijnlijkheid is de focus gelegd op wat men getracht heeft te bedenken wat NU belangrijk is. De overige dergelijkheden zoals MP3, enz., kan toegevoegd worden naar gelang de kritiek van het publiek.

Het idee heb ik daarin dan ook, dat de meeste source-code voor bepaalde functionaliteiten alreeds klaarligt.
Hoezo lees jij afgelopen weken steeds meer gebreken?

Bronnen aub..?
.oisyn Moderator Devschuur® @Cyrso13 november 2013 16:49
Oh kom op, als je het nieuws een beetje volgt dan weet je dat:
- er ophef was over de clausule dat je geen games door mag verkopen
- de PS4 geen MP3's en audio CD's af kan spelen
- en nu dus blijkbaar ook geen 3D Blu-Ray's.

In hoeverre de klachten ook daadwerkelijk gegrond en relevant zijn laat ik even in het midden, maar je kunt niet ontkennen dat er de laatste tijd wel wat ophef over ontstaan is.
Ok, maar dat zijn volgens mij allemaal relatief minitieuze zaken, zeker als we het hebben over een game console zijn het geen priotaire functies naar mijn mening.

Geen 3D Blu-ray en geen CD/MP3 is volgens mij iets dat maar een fractie van de gebruikers treft, maar het blijft inderdaad wel jammer voor hen, ja.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 22 juli 2024 17:35]

- er ophef was over de clausule dat je geen games door mag verkopen
- de PS4 geen MP3's en audio CD's af kan spelen
- en nu dus blijkbaar ook geen 3D Blu-Ray's.
- Controllers waarvan het rubber er af valt/scheurt.
- Streaming services worden niet ondersteund( media server software zoals in windows en TVersity e.d.)
- Externe usb worden niet ondersteund
- Plus de cijfers van de launchtitels op metacritic.
- Geen stabiel framerate voor COD

Maar ja voor elk van deze punten heeft ook MS een punt gehad het afgelopen half jaar, alleen nu waait de wind even de andere kant op.
De vorige consoles waren ook allemaal nog rond 600 introductie en voor mijn gevoel gewoon ambitieuzer neergezet.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 22 juli 2024 17:35]

Heb de Xbox en de 360 gehad. En ik vind dat de 360 nog steeds by far de beste controller heeft, maar heb nu toch echt een PS4 in de wacht staan. De One is me die 100 euro extra echt niet waar en daar komt het verschil in hardware dan nog eens bovenop. 3D functionaliteit zal de meesten echt niks uit maken lijkt me...
Anoniem: 338569 13 november 2013 16:31
vreemd aan de hardware zal het niet liggen.
Het is wel jammer want dit is een ideaal apparaat om content te streamen van je nas / computer naar je tv
Zijn de licentie deals nog niet rond? of wil sony misschien gebruikers voor deze extra's laten lappen?
Ik denk eerder dat de software gewoon nog niet klaar is. De basis afspeel functies natuurlijk wel, die hebben ze vast al lang op de plank liggen, maar eerdere GUI en de integratie met de rest van het systeem. Veel beter om dit soort features dan maar wat later uit te rollen dan een product leveren dat bomvol met half afgewerkte en/of instabiele features zit die niet goed werken.

Ik snap ook echt niet waarom mensen hier zo'n probleem van maken, ik bedoel ff serieus, wie gaat er nu CD's of MP3's afspelen met een PS4? En als je echt daadwerkelijk een fan bent van 3D Blu-Ray films, dan heb je toch al lang een apparaat die dat af kan spelen? Net alsof net nu de hele 3D hype compleet voorbij is je ineens op het idee komt dat je een PS4 wilt hebben om 3D Blu-Rays te kijken :-/

DLNA support is nog het enige waar ik het nut nog wel van inzie, jammer dat het er niet in zit, maarja beter dat dan de console pas in 2014 launchen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 juli 2024 17:35]

ehm net als veel mensen heb ik een grote collectie MP3/mp4 tjes op me nas staan het is wel handig als ik ze kan streamen naar mijn home audio set.... aan gezien deze nog geen airplay heeft....
Sony is toch de "uitvinder" van de Blu-ray Disc? lijkt me dat ze dan ook de licenties hebben voor 3D BD, of zelfs de eigenaar/uitgever van zijn
Zegt toch wel wat over het 'mainstream' niveau van 3D met BluRay, als ze het niet zo belangrijk vinden om direct bij lancering te ondersteunen.
Zegt toch wel wat over het 'mainstream' niveau van 3D met BluRay, als ze het niet zo belangrijk vinden om direct bij lancering te ondersteunen.
Volgens mij is 3D ook niet meer dan een gimmick, wat extreem hard gepushed wordt, maar nooit echt fatsoenlijk voet aan de grond heeft gekregen. Je ziet dat ook aan het feit dat veel fabrikanten (inclusief Sony) nog altijd TV's uitbrengen die niet 3D kunnen.

3D is vooral voor bioscopen heel fijn: het verhinderd heel goed dat mensen opnames maken.
Ben ik maar ten dele met je eens. In films is het inderdaad niet zo boeiend (misschien voor tekenfilms wel leuk), maar als je ooit bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd in 3D gezien hebt wil je niet anders meer. Dat is echt geniaal!
Daarnaast is het ook niet onbelangrijk welke techniek gebruikt wordt. Met active shutter heb je de volledige resolutie, wat voor mijn gevoel toch een stuk beter werkt. In de bioscoop is het een grote wazige brij... ik heb liever scherp 2D dan dat wazige 3D. En het kost nog extra ook! Dank je de koekoek, zeg ik dan. Dan maar niet naar de bioscoop voor film X.
De techniek 3D is erg ok, alleen werkt het niet goed op 24/25 frames per seconde. 3D op 60fps is een heeeeeee ander verhaal. Ik heb het nog nooit op 30fps mogen ervaren.
Mijn ervaring hoe hoger de framerate des te beter de ervaring. En daarbij geen active maar passive brillen!
Omdat ze perse die console deze maand willen lanceren en niet de tijd hebben de software te optimaliseren zodat het deze maand allemaal nog erin gebakken is?

Enigszins begrijpelijk gezien de concurrentie met de Xbox One én omdat men 9 van de 10x zo'n apparaat koopt om te gamen.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 22 juli 2024 17:35]

Release early, release often? Vroeg releasen inderdaad, en dan later met updates dit toevoegen, dat is meteen een goed punt om je product nogmaals in de spotlights te zetten: "Kijk wat het nu OOK kan!"

Het voelt een beetje vreemd aan inderdaad, maar meer doen het...
Alleen zie je hier goed, en ook met o.a. de XBOX360 dat een early release vaak ten koste gaat van het product

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.