Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Uitgever 2K Games heeft volgens spelers van de basketballgame NBA 2K14 een 'always on'-drm-mechanisme gekregen waardoor een groot aantal spelmodi niet langer offline zijn te spelen. De drm zou door middel van een patch aan de Xbox One- en PS4-versies zijn toegevoegd.

Op het Neogaf-forum klagen gamers dat sinds een recente patch de titel NBA 2K14 voor vrijwel alle spelmodi een internetverbinding vereist. Zo loopt de speler kans ongevraagd en zonder enige waarschuwing naar het hoofdmenu te worden gestuurd zodra het spel niet kan verbinden met servers van 2K. Dit zou ook gebeuren in de single player-modus. In de 'offline-modus' zouden bovendien de modi MyCareer en MyGM niet langer speelbaar zijn. Het zou gaan om alle spelmodi waarin het virtuele geld VC gebruikt kan worden.

De nieuwe 'always on'-verplichting van het drm-mechanisme van NBA 2K14 zou voorkomen in zowel de Xbox One- als de PS4-versies. Mogelijk wil 2K offline cheats met de maatregel tegengaan, maar veel spelers stellen dat 2K een stap te ver gaat. Bovendien was het drm-mechanisme niet aanwezig toen zij het spel bestelden en was deze systeemeis ook niet op de verpakking te lezen. Verder wordt er geklaagd over trage servers.

De kwestie rondom het 'always on'-karakter van de drm op NBA 2K14 doet denken aan de introductie van de Xbox One. Microsoft kondigde toen aan dat de nieuwe console een internetverbinding nodig had om gebruikt te kunnen worden, maar na een storm van kritiek besloot de softwaregigant deze verplichting niet door te zetten bij de uiteindelijke release van de console. Verder hebben uitgevers EA en Ubisoft drm inmiddels afgezworen.

NBA 2K14

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Bij aankoop had het de functonaliteit om offline mycareer of mygm te spelen. Nu niet meer terwijl dat tevoren niet aangekondigd is. Dat is dus minder functionaliteit voor je geld als je geen goed inet hebt. Tevens misleiding.

Lijkt me niet ondenkbaar dat je een klacht kunt indienen en je geld iig gedeeltelijk terug kan eisen hoewel het juridisch wel weer dichtgetimmerd zal zijn
Ik denk dat je een kans maakt in de winkel waarvan je het hebt gekocht.
Jullie hebben mij niet duidelijk erop gewezen dat het spel bijna een volledige online functie vereist, dit is voor mij de reden om mijn geld terug te vragen, tenzij jullie een ander acceptabel offer kunnen geven.
"Verder hebben uitgevers EA en Ubisoft drm inmiddels afgezworen."

ik neem aan dat hier 'Always Online' DRM bedoelt werd en niet gewoon 'DRM', want EA en Ubisoft zijn echt niet van DRM af.
Ze leren het ook nooit h?

Telkens maar weer hebben de betalende klanten er flink last van wanneer er weer een spel aan de always-online DRM gaat.

Het is inmiddels al tig keer gebleken dat de piraten sowieso niet van plan zijn om het betreffende product te kopen. Daar verliezen ze dus verwaarloosbaar weinig aan.
Always-online DRM is de manier om meer en meer mensen richting de piraterij te jagen.
Er zijn (en waren) gigantisch veel mensen die maar een gekraakte versie van hun legaal gekochte spel hebben gedownload om van de ellende af te zijn.
Als dit DRM-gedoe zo door blijft gaan zullen deze mensen zich uiteindelijk de moeite besparen veel geld voor een "wanproduct" neer te tellen en zullen ze gewoon gelijk de gekraakte versies opzoeken.
Uiteindelijk snijden de producenten/uitgevers zichzelf dus in de vingers.

Als ze nu eens stoppen met miljoenen uitgeven aan het maken van die DRM-systemen dan compenseert dat prima met wat ze zogenaamd allemaal mislopen door piraterij. Waarschijnlijk houden ze er nog meer aan over ook.
Heel simpel, als deze DRM niet aanwezig was ten tijde van de aankoop is dit contractbreuk en kun je het spel voor het volle bedrag retourneren.
Men mag een product/dienst niet slechter maken/degraderen dan het geval was bij de aankoop (en dus het aangaan van het contract). Always online DRM degradeerd de functies en eigenschappen van het spel, dit is dus contractbreuk.

Daarbij, always online DRM heeft op de PC al lang en breed bewezen niet te werken dus er is geen noodzaak deze onzin op de consoles nog eens dunnetjes over te doen.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 9 december 2013 21:10]

Genoeg games waar na een jaar de stekker uit de multiplayer servers wordt getrokken. Dat staat ook niet op de verpakking. Het zal wel gecovered zijn in de EULA.

Blijft verder een dwaze maatregel natuurlijk. Ik voel mee met de mensen die dit spel eerlijk gekocht hebben.
Stevige uitspraak, Heb je daar een bron voor?
Dit is geen contractbreuk, want je hebt geen contract. Heb jij bij het aanschaffen van de game je handtekening moeten zetten?
Zoek maar even op wat een aankoop betekent, dan ga je namelijk een overeenkomst = contract aan.
Hangt er idd vanaf wat er in de EULA staat. Als hier staat dat ze ten alle tijden de funtionaliteit van het spel mogen wijzigen en jij hebt dit aanvaard, dan kan je volgens mij weinig doen. Wees er maar zeker van dat er iets dergelijks staat. Spijtige is dat je het spel al hebt gekocht voor je de EULA leest.

Voor mij en waarschijnlijk vele anderen heeft DRM een omgekeerde werking. Als ik lees dat een spel DRM heeft, dan koop ik het gewoon niet, hoe goed het ook is. Ik heb er in het verleden al genoeg op gevloekt.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 10 december 2013 09:01]

En daarom is de EULA in Nederland volgens mij niet rechtsgeldig. Omdat het je niet gepresenteerd wordt voordat je een product koopt. Daar is al sinds jaar en dag ophef over, maar over de rechtsgeldigheid wordt tot op heden nog altijd gediscussieerd.
Ik hoor Sony aanhangers nog zeggen: nee bij Sony kun je ook offline werken en hebben spellen geen drm.

Sony daarentegen had geroepen dat zij geen standaard drm toevoegen, elke fabrikant kan zelf kiezen.
Maar dat laatste stukje roepen we niet te hard.

En zie hier het resultaat. Dan heb ik liever het originele idee van Microsoft. Een standaard en weet je waar je aan toe bent
Dus jij kiest always-online-DRM boven de kans op offline-DRM of always-online-DRM? Ik heb toch liever de tweede aangezien de uitgevers op een gegeven moment (hopelijk) zullen inzien dat always-online-DRM veel duurderde optie is dan de offline-DRM.

Ze hoeven geen servers te onderhouden en ze maken hun klanten niet boos, lijkt mij nou toch best of both worlds? Zoals meerdere malen gezegd, zijn de nieuwe consoles nog niet gehackt, dus waarom zou je always-online-DRM willen hebben?
Dus beter drm en online authentificatie verplichten voor alle games dan bij mogelijk enkele 3rd party games? :?

Als ik me niet vergis dateerde de berichtgeving dat elke 3rd party zelf drm kan invoeren nog van voor de E3 en ten tijde van de onthulling van de Xbox One in mei toen mensen zich afvroegen hoe het met het drm met de PS4 zat. Sinds de E3 hebben ze gewoon aankondigd dat alle games op discs steeds zullen werken en geen drm ingebouwd zullen hebben. Maar goed dat je verbinding moet leggen met het internet voor bepaalde features staat nog niet gelijk aan drm en om het meteen over "Sony aanhangers" te hebben leest een beetje kinderachtig.

Verder is dit dus compleet verkeerde berichtgeving van Tweakers. Typische paniekzaaierij weer. Ze zouden er ten eerste al goed aan doen om de originele bron deftig te lezen en in het beste geval het ook zelf nagaan. Het is dat je nu voor enkele features online verbonden moet zijn zoals Saves, rosters en NBA Today volgens het Neogaf topic. Het wordt nu naar de servers gepload.

Game is nog steeds grotendeels offline speelbaar... 'Always-on drm' die Tweakers noemt is ook weer vergezocht, je kunt 2dehands disc van NBA2k14 nog gewoon afspelen hoor.. 8)7

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 9 december 2013 20:36]

Dat bedoel ik nou. Juist Sony heeft niet gezegd dat alle disc het gewoon blijven doen of gewoon werkend doorverkocht kunnen worden en geen drm hebben. Ze hebben gezegd het aan de ontwikkelaar/publisher over te laten. Die beslissen. Enige wat Sony niet doet is een standaard aanbieden, wat ms wel wilde doen.

Met als gevolg dat het per game verschilt en dit soort dingen ontstaan. Volgende stap is de online activatie terug die je bij een 2de hands game extra mag aanschaffen om te kunnen spelen.

Dan was het systeem van ms duidelijker (incl. Verkoop mogelijkheid)
Nou als je weet dat er drm op zIt VOOR dat je het product koopt is dit een totaal andere kwestie toch
Dit is helemaal geen always-on drm, dit is gewoon dat je voor een aantal modi verplicht verbonden moet zijn met het internet.
"Aantal modi" is een understatement.

The online requirement seems to be linked in with 2K's 'Virtual Currency' which is pretty much tied into all aspects of the game and verified through their own servers. So, I guess to ensure people don't cheat they require this "24/7" connection whenever you want to play the game.

Belangrijke modi, waaronder de MyTeam, MyGM - en MyCareer mode kunnen niet meer offline gespeeld worden.
Bedankt, deze stond op mn lijstje voor wanneer ik de PS4 heb, maar hier zie ik dan dus toch maar van af. Tenzij 2K nu dus met een reactie komt, en dat er een ander oplossing komt. Online voor je carriere modus is de reinste onzin!
Dit soort fratsen zou voor mij genoeg zijn om 2K op mijn persoonlijke zwarte lijst van developers te zetten - daar zou ik gewoon gn games meer van kopen, punt. Zelfs als ze nu naar aanleiding van de shitstorm die lijkt op te steken die patch weer ongedaan maken, blijf ik nog steeds denken aan wat er was gebeurd als het niemand opgevallen was.
Ik durf namelijk te stellen dat ze het f helemaal niet meer terug draaien, f alleen als er genoeg herrie over geschopt wordt. Als niemand zijn bek opentrekt, dan blijft de DRM lekker zitten. En wie garandeert dat ze, zelfs als ze het er nu weer uit zouden slopen, het in de toekomst niet gewoon nog een keer gaan proberen?
Kortom, met dit soort grappen is mijn vertrouwen in die developer gewoon weg, en dan zal hij er een hele kluif aan krijgen om dat weer genoeg te herstellen om mij weer games te kunnen slijten.
Ik blijf het onzin vinden, dat always on. Wat is daar nou de toegevoegde waarde van?
Heel simpel, is een beveiliging tegen piraterij. Ik zeg daarmee niet een goede want je weerhoudt ook een heel deel van de klanten die geen inet heeft (of toch niet fatsoenlijk genoeg om ermee over internet te gamen).
Het is niet zozeer bedoeld om piraterij te voorkomen maar meer om de economische levensduur te kunnen beinvloeden, zo kun met met drm mensen dwingen om of te stoppen of om een nieuwe versie van het spel aan te schaffen.
Dat is ook een goeie, zou er wel iets mee te maken kunnen hebben. Toch denk ik ook dat die bazen van Sony en Microsoft weinig begrijpen van hoe nutteloos DRM in de practijk is, dat hun DRM-afdeling ze ervan weet te overtuigen dat DRM echt wel zinvols is en dat zij niet ontslagen dienen te worden. Zoiets.
Hoe kan je Microsoft en Sony bij dit verhaal betrekken, het is 2K games die
het heeft ingevoerd en NIET Microsoft of Sony.
Dit ging om DRM in het algemeen.
Vergeet niet als de servers offline gaan, (kan gebeuren) je ook niet meer kan spelen.. Slechte zaak dit..
Wat ik zo jammer vind, koop een spel als starcraft 1 voor 5 euro en zelfs 15 jaar na datum kan je nog online spelen en warcraft 3 worden nog netjes al je stats op webpage bijgehouden.

Maar koop je een spel als Fifa dan word de server al na ff ruim een jaar offline gehaald, kan je niet meer online tegen anderen spelen tenzij je een nieuwe versie koopt.

Dit staat los van DRM , maar is ook weer een manier om mensen te dwingen nieuw versie te kopen. Diep triest dat je 50 a 60 euro voor een spel betaald en je het een jaar later in de prullenbak kan gooien.

Het word tijd dat de consumenten in actie komen. De uitgevers nemen allemaal maatregelen tegen consument, DRM / MPAA / Brein noem het maar op met al hun oplossingen tegen piraterij en dergelijke waar de echt consument de dupe van word.

Maar geen belangvereniging die in opstand komt tegen deze uitbuiterij.
Je voorbeeld klopt niet. Fifa 12 werkt nog steeds prima online, volgens mij werkt fifa 10 ook nog hoor..
fifa 12 gaan de servers offline in januari
Start er 1 zou ik zeggen, dit is ook een stukje frustratie van de maatschappij.
Allemaal klagen en zeggen heb geen tijd, verwachten dat een ander iets gaat doen maar zelf lange posts neerzetten.

JA het is moeilijk om zoiets te doen, face it and just do it.
De maatschappij is te erg 'verschaapt', DAAR ligt het probleem, dingen bereiken of veranderen is iets waar constant voor gevochten moet worden.

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 10 december 2013 12:17]

als je de playstation meeneemt op vakantie, en je daar slecht internet hebt kun je dus ook niet meer spelen.
In offline modus wel. Je mist alleen de modi waar geld omgaat.
Waarom zou je de PS4 mee op vakantie nemen? Je gaat toch op vakantie om even weg te zijn van de dagelijkse dingen?!

Of ga jij halve dagen op de hotelkamer zitten gamen??
Sommige mensen nemen een console mee als ze bijvoorbeeld ergens met vrienden een huisje hebben gehuurd. Het kan een leuke toevoeging zijn om 's avonds met z'n allen op de bank te gamen.
kortzichtig is een beetje kort door de bocht natuurlijk, vind het alleen apart om een game console mee te nemen op vakantie.

misschien dat het aan mij ligt hoor, maar bij ons ging er nooit zoiets mee op vakantie, we hadden wel andere dingen te doen.

Maar voor ieder zijn vakantie hoor, begrijp me niet verkeerd, ik oordeel echt niet, kan het me alleen moeilijk voorstellen, gezien wij dat nooit deden.
cht? Als wij op vakantie gaan met de vrienden amuseren we ons rot met Singstar/Kinect en Buzz 's avonds!

Dat zelfs op een site als tweakers de mensen "gamen" nog als een antisociaal iets zien laat ons maar zien dat we nog een lange weg te gaan hebben.

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 10 december 2013 09:12]

nee, ik zie het niet als antisociaal, maar ik zat nog in mijn hoofd met "vakantie met kleine kinderen", niet een vakantie met vrienden, dat is weer heel anders, daarbij doe je ook heel andere dingen.

Met vrienden heb ik vaak genoeg in speelhallen rondgehangen, maar nooit een eigen console meegenomen eigenlijk.

maar ik zou me ook doodlachen met Buzz en andere spellen hoor, avondje met de vrienden ouwehoeren, ook met singstars, je komt niet meer bij.
is de Xbox-One of PS4 al gehacked dan?
nee dus er is simpelweg geen excuus voor.
dit soort onzin moet gewoon verbannen worden!
Maar dat zou ze dus ook niet weerhouden om als het wel het geval zou zijn het weer in te voeren en dan kun je nog steeds niet offline spelen. Ieder spel zou gewoon offline speelbaar / bruikbaar moeten zijn !
Ieder spel moet gewoon bruikbaar zijn, klaar. Daar is geen discussie over mogelijk. Het is een beveiliging tegen piraterij, daar ben ik het niet mee eens.
Want ondertussen levert het een slechte ervaring op voor degenen die het spel legaal hebben verkregen. En wat doen die mensen? Juist.
Het is een kortzichtige managers-keuze. In de cijfers staat dat het helpt, zoveel miljoen omzet = doen. Doordenken over de gevolgen mag degene doen als ze hun oprotpremie hebben gekregen.
Ik hoor graag als het niet zo is...
Het blijft een kat-en-muis spelletje, waarbij de managers steeds meer de legale kopers in de wegzitten. Als ze dit systeem gaan doorzetten, zal het niet lang duren voordat er tools ontstaan om het spel te laten geloven dat het verbonden is. Ze kunnen hiervoor een eigen server opzetten die de echte server kan mimicen, of ze passen de bestanden op de cd aan.

Het ergste hiervan is, dat als je het spel over 20 jaar weer wil gaan spelen je geen verbinding kan maken met de server. Dus daarmee verplichten ze je tevens om in de toekomst hun spel nog een x te kopen.

[Reactie gewijzigd door DutchReaper op 9 december 2013 21:53]

Of de illegale versie te nemen, waarbij de troep is uitgesloopt. Ik heb zelf GTA IV voor de pc gekocht, maar hoe aantrekkelijk is de illegale versie, waarbij het niet 3 tot 4 minuten duurt om een spel te starten, maar gewoon een minuutje.
Kortom: het is kortzichtig, het wrdt juist in de hand gewerkt. Maar ja, dat staat niet in de statistieken, wel in gezond verstand.
Dit is natuurlijk ook in de film-industrie, waar je voor de hoofdfilm begint ruim 15 minuten waarschuwing en promo-materiaal voorgeschotelt krijgt waar niemand om vraagt. (het nadeel aan illegale versies is dat je niet weet of er in de film geknipt is en vaak de kwaliteit lager is)
Daarom zoek je de releases van bekende namen ;)
Tsja, in de bioscoop betaal je behoorlijk en daar krijg je reclame voor terug...hoe slecht is dat?
Helaas zijn we het al gewend en dat is het grootste gevaar: dan is het lastig teruggaan en is de kwaliteit echt goed verpest.
Ik skip die meuk vaak (mijn BD speler laat dit gelukkig vaak braaf toe, maar dat zal wel afhankelijk zijn van de BD).

Theo Maassen heeft hier al ooit eens iets over geroepen en het begint steeds meer 'waar' te zijn : Misdaad loont! :)
Precies. dankzij always on heb ik geen sim city 5 (gelukkig ook).

het is maar net hoe je het wil brengen. Data is op verschillende manieren te interpeteren. Dat is het gemene, degene die betaald is degene die de conclusies op hun manier krijgt.
Dito!
Was 2K niet die uitgever die m'n andere favoriet "civilization V" om zeep heeft geholpen?

EA & 2K.... grrrrrr!!
Groot nadeel is ook dat wanneer over 4-5 jaar de servers offline gaan je het spel niet meer kan spelen tenzij ze een patch uitbrengen die de drm weghaalt
Denk dat de bedoeling was dat je altijd de kans krijgt om online stuff te kopen.

Onze store niet bereikbaar? wij niet bereikbaar! *vinger erbij*
Heel vreemd, maar zodra ik lees dat een console-game always-on DRM heeft, zoals dit geval, dan is mijn eerste reactie:" Ah, dan ga ik dat niet voor de console kopen, maar kijk ik even of ik hem voor de PC kan downloaden"

Games met dit soort beperkingen zal ik nooit kopen. Heel simpel. Ik denk dat het juist eerder een reden is voor velen om dan dus illegaal te downloaden, zodat je dan dus niet tegen dit soort beperkingen aanloopt.
De grap is dat je het spel kocht zonder de always-on DRM, en dat het later is toegevoegd in een patch.
Ja ik vraag me dan af of je het nog kan terugbrengen naar de winkel onder het mom van het werkt niet volgens de verwachting oid
Klopt, en puur uit principe zou je het dan gewoon moeten kunnen terugbrengen idd, en je geld terug krijgen.

.... al zeg ik hetzelfde over games met MP die je koopt, en wanneer ze dan na 2 jaar de MP afsluiten.
Als ze het met een patch toevoegen kan een gebruiker het met een zelfgemaakte patch er ook weer uitslopen.

Tja of gewoon niet patchen. Als je het spel van je harde schijf gooit en vervolgens installeert met je internetkabel eruit krijg je die patch niet. (of vereisen de Xbone en PS4 nog eenmalige online activatie (die automatisch de patch installeert)?)
"Heel simpel, is een beveiliging tegen piraterij."

Nou, ondertussen denk ik dat het daar al niet mee voor gedaan wordt.
Punt is dat als een game tijdens/na installatie online geferifieerd is en aan de hardware is gekoppeld er niet echt meer een reden is om te blijven verifieren.

Ik heb veel meer het idee dat ze uit zijn op gedragsinformatie. Dat levert namelijk extra geld op. Als jij een paar miljoen exemplaren van een game hebt verkocht dan heb je een heel mooie samplebase van een (in dit geval) breed publiek.
Zo heeft Microsoft iedereen (aan de development/marketing kant) gek lopen maken dat ze straks de meest geweldige marketinginformatie kunnen extraheren uit de userbase. Alleen weet iedereen hoe dat was uitgepakt. Het publiek (klant? product?) was het er niet mee eens en microsoft moest een stapje terugdoen.

Ik heb nog nooit zo sterk het gevoel gehad dat een generatie consoles eigenlijk een advertentieplatform zijn waar je een abbo neemt om in je huiskamer aan een marketing-infuus te mogen liggen.
En het soort (onredelijke) beperkingen die je in NBA ziet lijken dat alleen maar te bevestigen. Als zij jou niet kunnen meten dan mag jij het spelletje niet meer spelen.
betere controle op het spel om valsspelen en piraterij beter te kunnen voorkomen.
een meer dynamische spelwereld.
de mogelijkheid verder te gaan dan de beperkingen van de console, door bv. bepaalde dingen door een server te laten verwerken.

maar de manier hoe dit hier dus schijnt te gaan is gewoon fout.
er ging geen waarschuwing aan vooraf, en aangezien die spelstanden eerst wel offline konden is een verbinding niet noodzakelijk voor het spel.

ook is het bij verbindings verlies tijdens een single-player game niet nodig om meteen je wedstrijd af te kappen en naar het hoofdmenu terug te gaan.
als ze dan zonodig always-online moeten gebruiken, zet dan gewoon het spel op pauze zolang er geen verbinding is.
1. Betere controle op het spel om valsspelen en piraterij beter te kunnen voorkomen.
2. Een meer dynamische spelwereld.
3. De mogelijkheid verder te gaan dan de beperkingen van de console, door bv. bepaalde dingen door een server te laten verwerken.
Puntje 1 akkoord, 2 en 3 vertellen ze je maar omdat je puntje 1 zou slikken.
Dit is een beveiliging tegen o.a. Cheaten. Zeker bij een online game waar in game spullen geruild worden of zelfs echt geld(bijv. Diablo 3). Ook bied het verbeterde bescherming tegen piraterij.

Of het nou voor de gamer fijn is, nee. Diablo 3, Simcity allebei last van server overload tijdens de launch. Ook moet je altijd voldoende internet snelheid beschikbaar hebben,
MS wou de Xbox One ook op een DRM systeem hebben, maar hebben hier na velen klachten vanaf gezien.

[Reactie gewijzigd door !mark op 9 december 2013 19:27]

MS wou de Xbox One ook op een DRM systeem hebben, maar hebben hier na velen klachten vanaf gezien.
En ze hebben er dus niks van geleerd, die is niet wat je klanten willen dus hou ermee op. Tenslotte bepaald wel de klant of het een succes wordt of niet. Als je maar lang genoeg mensen blijft belasten met dit soort dingen gaan ze op zoek naar alternatieven. En ja helaas behoort dan vaak het hacken van een dergelijk toestel tot een van de optie's, juist dat gene wat ze proberen te vermijden !
Dit is niet opgelegd door Microsoft of Sony maar door 2K games een heel groot
verschil.
Ik persoonlijk vind het geklaag over online DRM ook weer een beetje overdreven. In dit geval gaat het misschien niet helemaal op, maar normaal gesproken weet je het van te voren. Als het je niet bevalt dan koop je het toch lekker niet. Je gaat toch ook niet klagen dat voor Firefox je internet nodig hebt om er mee te werken.
Ik snap de uitgevers wel. Vooral met games wordt er al sinds jaar en dag behoorlijk wat illegale versies gespeeld. Als er wetten worden gemaakt om illegaal downloaden verboden te maken loopt iedereen te klagen, maar als uitgevers dan op een nette manier doormiddel van DRM ipv allerlei gelobby met wetten en zeik partijen als Brein het proberen tegen te gaan is het ook weer niet goed.
Wat mij betreft heb ik nog altijd liever online DRM dan zo een partij als Brein die ons allerlei rechten ontneemt. Beetje goede DRM technieken en die Brein kan opdoeken, prima toch.
Was te verwachten, dit weet nu eenmaal bij sommige uitgevers. (kuch EA kuch)
Ik heb vandaag serieus een voordeel gevonden gisteren simcity aangeschaft, vandaag 2x bsod en bam alles was er nog! dat is dus het voordeel in mijn ogen
Nou laten we het omkeren: hij heeft 2x bsod gehad door Simcity?
Nee door de intel grafische kaart samengevoegd met ene nvidia in een laptop, maar wat boeit dat drm is handig met autosave! en het valt niet meer te cracken daarom vind ik dat ze hier echt door mee moeten gaan
Ik blijf DRM altijd humor vinden. Als ik een spel eerlijk koop, zit ik met allemaal DRM troep, als ik hetzelfde spel iets minder eerlijk download, dan plaats ik een crack en weg is de DRM.

Dus, de eerlijke koper wordt benadeeld. Dat is trouwens ook de reden dat ik eigenlijk alleen spellen op GoG koop: geen DRM. Downloaden, installeren, spelen. Geen gezeur met "je moet online zijn" of ergens een account voor hebben, geen services die eruit kunnen liggen etc. Geweldig.

Overigens heeft autosave geen zak te maken met DRM. Je kan ook gewoon offline autosave hebben[zoals elk normaal spel heeft], wat dus ook veel meer fail-proof is. Sim City had erg veel problemen met de servers, waardoor oa. je save corrupt kon raken. Fijn.

DRM is evil! :Y)
Lees het klachten topic van SimCity maar eens, dan kun je heel goed zien wat er zo waardeloos always-on DRM is. Of Origin/U-Play in het algemeen.

Steam is al iets minder erg, maar kan nogsteeds vervelend doen.

Het is een beetje hetzelfde idee wat films hebben. Als ik een film koop, heb ik een shitload aab on0skipbare reclames, waarschuwingen dat piraterij slecht is, nutteloze menu's etc. Als ik diezelfde film download en open, begint de film direct.

En dan nog niet te beginnen over die keer dat een platenmaatschappij spyware op CD's zette als DRM....

Rare wereld is het als de eerlijke kopers van games, muziek en films benadeeld worden.
Je weet dat Steam ook zoiets heeft? Een autosave voor je game? En het is niet eens een always-online-DRM, maar een if-you-have-interwebs-then-you-can-save-in-the-cloud-service. Lijkt mij toch beduidend beter dan wat jij wilt ;) .
Tja, het is voor de makers van games kiezen. Of een altijd online drm of niet met de kans om inkomsten mis te lopen. Irritant is het wel voor de gamers zelf maar blijkbaar gaan steeds meer spellen doen. Kijk maar naar simcity. Jammer maar we kunnen er niks aan doen.
Tuurlijk kunnen we er wat aan doen! Stem met je portemonnee of als je de game al hebt: klagen bij de uitgever, geld terug vragen, fora vol spammen...niets doen verandert niets!
Ja maar dat kiezen gebeurt gewoonlijk voor dat het spel in de verkoop gaat en niet na verkoop een patch uitbrengen die dat toevoegt.
Ik zou behoorlijk genaaid voelen als dat bij mij gebeurt emt een spel wat ik gekocht heb en toendertijd geen always-on verplichting was
Tussen wel of niet DRM en gemiste inkomsten mis ik ergens een keuze:
Maak gewoon een goeie game die de investering meer dan waard is en men koopt het vanzelf!
RAAARRRR!? :+
Als ik de MAXIS mensjes kan geloven, is het geen DRM maar basis functionaliteit.
Als ik de MAXIS mensjes kan geloven..
De realiteit heeft aangetoond dat je ze niet kan geloven, aangezien met wat code hacken is aangetoond dat:
  • Het een leugen was dat er een boel rekenkracht serverside geregeld moest worden
  • Het een leugen was dat het spel niet offline kon draaien
  • Het een leugen was dat de maps niet groter konden zijn
  • Het een leugen was dat elke sim individueel gesimuleerd wordt
Was always on niet een features of illegale copien tegen te gaan?
De ps4 en xbox1 zijn toch nog niet gekraakt ofwel?

Als het om cheats gaat, zou ik gewoon een patch uitbrengen om het tegen te gaan imho.
Tuurlijk is dat tegen piraterij. Drm is om geen 1 manier goed te praten.
Ben niet per se tegen always-on drm maar wel als het later pas wordt toegevoegd. Kan je dan niet je geld terugkrijgen omdat het niet meer doet waarvoor je het gekocht had?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True