Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayStation Network ondervond problemen in VS na release PS4

De PlayStation 4 is in de afgelopen nacht in de Verenigde Staten uitgebracht. Direct erna ondervond het PlayStation Network problemen, die inmiddels alweer opgelost lijken. Wellicht ondervond het netwerk problemen met de day-one-update en gamedownloads.

Het PlayStation Network in de Verenigde Staten heeft het moeilijk sinds de PlayStation 4 daar in de afgelopen nacht is uitgebracht. De problemen bij gebruikers variëren van een langdurig 'een ogenblik geduld' bij het inloggen tot foutmeldingen. Op het moment van schrijven meldt de statuspagina van het PSN overigens dat alles weer in orde is.

Sony had het probleem wel al erkend en liet weten: "Het PlayStation Network heeft last van zeer veel verkeer, sommige spelers kunnen problemen hebben met het maken van verbinding. We vragen om je geduld."

Voor de nieuwste console van Sony staat al direct een update klaar, die een aantal functies toevoegt. De update heeft een grootte van 300MB en is misschien deels verantwoordelijk voor de problemen. Daarnaast is het mogelijk dat veel spelers games uit het PSN proberen te downloaden, die vaak groottes hebben van tientallen gigabytes.

De day-one-update voegt behoorlijk wat functies toe, waaronder het afspelen van blu-ray- en dvd-schijven, remote play, mogelijkheden voor een tweede scherm, gameplay-uploads, gameplay-streaming, gezichtsherkenning en aanmelden met verschillende gebruikers.

De PlayStation 4 verschijnt op 29 november in de winkels in Nederland. De console gaat dan 399 euro kosten. Overigens kondigde Sony in september nog aan zijn gamedownloads op de PS4 te gaan verbeteren na het GTA V-debacle.

Door

99 Linkedin Google+

Reacties (99)

Wijzig sortering
Kunnen ze die update niet via torrent netwerken verspreiden en dat de downloaders deze dan op een USB Stickje zetten?

In hoeverre zou dit "legaal" kunnen ?
860MiB, niet mis, maar gaat wel redelijk vooruit imho
Ok. Net binnen gehaald met 1.7 MB/s binnen 8 minuten.
(Bit)torrent is dus niet nodig. Gaat zo snel genoeg.

Firmware binnen, nu de PS4 nog
:)

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 15 november 2013 16:47]

Ik denk dat minder dan 1% van de downloaders via Bittorrent ook daadwerkelijk controleert of de MD5 voor bepaalde releases nog intact is om te garanderen dat het gedownloade bestand niet aangepast is.

Legaal of niet; de kans op corruptie van bitjes is aanwezig (door het systeem of door kwaadwillenden) dus misschien is Bittorrent niet de handigste oplossing.
Maar de firmware van de PS3 en ik vermoed dus ook die van de PS4 is encrypted ...
Dat is een stuk beter dan MD5. Een bitje anders en de PS3/PS4 slikt 'm niet.

@pauluss86: Deze *kan* niet veranderd worden door "malafide" partijen ...

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 15 november 2013 19:00]

Helemaal mee eens. De enige goede manier die ik kan bedenken is om BitTorrent o.i.d te embedden in de software van de PS zelf. Verificatie kan dan automatisch plaatsvinden.
MD5 is prima als checksum, de kans dat een of meer willekeurige bit-error(s) dezelfde hash oplevert is nihil. Het is alleen niet geschikt om te controleren of data al dan niet bewust is aangepast door een malafide partij, een cryptografisch sterkere hash-functie (SHA-*) is dan een beter alternatief.
Ik weet het niet bij Sony maar bij MS heb je kans dat je Xbox nooit meer online komt omdat het dan als hack beschreven word.
Het klinkt raar maar bij MS is het zo dat niet dezelfde update op dezelfde dag uitkomt.
Mijn X360s(Valhalla) kreeg de update met de Metro interface bijna een week eerder dan mijn X360(Jasper), de built number kan dus anders zijn.

[Reactie gewijzigd door Bailey-Angel op 16 november 2013 00:07]

Appart dat het toch zo zwaar valt, ze wisten van te voren sowieso al hoeveel er waren besteld. sowieso was de gehele eerst batch uitverkocht toch? dan weet je toch waar je rekening mee moet houden?

Desalniet te min, zo te zien snel verholpen! :)
Je kunt het nooit compleet inschatten bijna iedere grote release heeft hier problemen mee.
Maar goed dat ze het snel hebben opgelost :)
Zelfs als ze het kunnen inschatten neem ik aan dat zij voor die ene piek geen extra servercapaciteit zullen inhuren. De problemen een paar uur na release worden vast wel geaccepteerd door de gemeenschap, immers gaan alle servers plat bij grote releases.

De kosten wegen neem ik aan niet op tegen de (mogelijke) schade.
Eensch, om een dergelijke piek op te kunnen vangen is denk ik een buiten proportionele servercapaciteit nodig. En als het nu alweer aardig is opgelost denk ik dat ze t wel aardig voor elkaar hebben daar.

Verwacht dat er bij de Europese release ook nog wel wat capaciteitsissues zijn, maar als t ook van deze orde is vind ik t prima. En even van te voren de de day-one patch downloaden scheelt een hoop gezeur denk ik:
http://us.playstation.com...stemupdates/ps4/index.htm
Helemaal niet, ze hadden gewoon bittorrent hiervoor moeten inzetten.
Helaas heeft dat protocol een slechte naam ivm piraterij, maar het is bij uitstek geschikt om snel grote hoeveelheden gelijke data onder een grote groep te verspreiden.
Het zou mij niet uitmaken als ik iets aan upload inlever en daardoor zelf sneller kan downloaden.
Je gaat er voor het gemak even vanuit dat elke PS4 gebruiker dan akkoord gaat met het gebruik van zijn upload capaciteit voor het verder verspreiden van de update.
Dat is een stelling die je niet hard kan maken, aangezien de PS4 download een 'standaard' oplossing dient te zijn. Voor de USB variant heb je gelijk, die kan prima via bittorrent. Maar ja, dan kan je net zo goed bovenstaande link gebruiken, die GEEN issues heeft.
Een optie geven: Download this patch:
1. Direct PSN Download
2. Bittorrent*

*Please note that when using Bittorent you will upload data as well.

Zo moeilijk is dat niet.
of gewoon op voorhand downloaden op een usb stick. Geen gezever met trage download, geen gezever met torrents. het werkt gewoon.Maar nee, liever lui dan moe.
de update staat ook op de game-cd's die vanaf release geleverd worden.
Uiteindelijk komt de download gewoon van dezelfde server, dus of je het nou handmatig download naar USB of rechtstreeks via de PS4, dat zou niets uit moeten maken..
wel degelijk, want als jij hem nu al download )dus ver voor de release, dan hoeft dat niet op de openingsdag. dus, zolang genoeg mensen het doen, heeft het wel nut.
met daarbij de keuze 1 zorgt voor mogelijk langere wachttijd. anders kiest iedereen voor 1 :)
het gebeurt ook al met WOW en daar werkt het prima, dus waarom hier niet.
daar kan je ook van een server downloaden maar moet je net wat meer moeite doen dan gewoon het spel aanzetten en spelen.
bij een grote communitie is het ook geen probleem want dan hoeft er maar een heel klein beetje geupload te worden door je.
Uhm...nee

Sony en MS houden stricte eisen aan de upload/download verkeer tussen client en het PSN+ netwerk.

Hierom kan bij de PS3 en 360 bv er maar max 24 man in een game van BF3/4. Heeft voornamelijk te maken met de gelimiteerde bandbreedte zodat deze diensten ook (zonder al te veel verschil) geleverd kan worden aan mensen met brak internet.
Het hele idee van het inzetten van een gedistribueerd protocol als BitTorrent is juist dat het (grotendeels) buiten PSN om kan plaatsvinden. De genoemde piek in netwerkverkeer zal aanzienlijk lager zijn; het enige wat de officiŽle servers hoeven te verspreiden zijn lijsten van peers.
Authenticiteit van de data kan worden gewaarborgd door deze van een signature (bv. RSA) te voorzien. Elke client kan dan de bijbehorende public key bemachtigen van een officiŽle server en daarmee verifiŽren dat de patch correct is en dat er niet mee is gesjoemeld.
Op deze manier zou PSN ipv 300MB gemiddeld slechts enkele KB per client hoeven te versturen.
Ja en de PS3/4 hebben per client een maximale bruikbare bandbreedte. Dus torrent of niet. Anders had BF3/4 op de PS3 ook wel 64 spelers kunnen hebben.

Keuze geven van 'torrent of server' zou leuk zijn, maar dan gaat iedereen toch voor de server. En zal torrenten geen hol opschieten.

[Reactie gewijzigd door batjes op 15 november 2013 17:23]

Ja en de PS3/4 hebben per client een maximale bruikbare bandbreedte. Dus torrent of niet.
Er is natuurlijk altijd een limiet aan de bandbreedte. Ik zie niet in waarom dit een reden zou zijn om niet iets als BitTorrent in te zetten.
Keuze geven van 'torrent of server' zou leuk zijn, maar dan gaat iedereen toch voor de server
Op het moment dat de servers niet bereikbaar zijn dan is torrent de enige optie als je niet wilt wachten. Downloaden van de servers zal dan 'geen hol opschieten', ze zijn immers niet bereikbaar.
Anders had BF3/4 op de PS3 ook wel 64 spelers kunnen hebben.
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen bandbreedte en latency. Het binnenhalen van een patch hoeft niet 'real-time' te zijn. Er is geen enkele reden om bv. 30-60x per seconde je status door te geven aan andere nodes; er is geen simulatie die gesynchroniseerd moet worden. Elke node communiceert 1:1 met een andere nodes, het is niet zo dat 64 verschillende nodes allemaal dezelfde toestand moeten hebben.
1. BitTorrent gebruiken betekent dat je het verkeer allemaal uit handen geeft, iets dat je als bedrijf zijnde eigenlijk niet moet willen.
2. Sony zou er tijd en geld in moeten stoppen om de updates via BitTorrent te verspreiden.
3. In hoeverre helpt BitTorrent echt? Kijk ik naar bijvoorbeeld Blizzard, die updates ook uitrolt via BitTorrent, dan zie ik dat updates via BitTorrent vele malen trager zijn dan via HTTP.
1. BitTorrent gebruiken betekent dat je het verkeer allemaal uit handen geeft, iets dat je als bedrijf zijnde eigenlijk niet moet willen.
Waarom niet? Als het zodanig is opgezet dat de client kan verifiŽren dat de binnengehaalde data correct is zie ik het probleem niet zo.
Sony zou er tijd en geld in moeten stoppen om de updates via BitTorrent te verspreiden.
Mee eens dat de het tijd en geld kost om een fool-proof mechanisme op te zetten. Aan de andere kant, als het meeste verkeer buiten de officiele servers om loop dan is het misschien mogelijk om minder servers in te zetten; wat weer kostenbesparend is.
In hoeverre helpt BitTorrent echt? Kijk ik naar bijvoorbeeld Blizzard, die updates ook uitrolt via BitTorrent, dan zie ik dat updates via BitTorrent vele malen trager zijn dan via HTTP
Geen ervaring mee, maar BitTorrent is niet inherent traag. Bovendien, een update die langzaam binnenkomt is alsnog beter dan helemaal geen update. Bovendien hoeft het een het ander niet uit te sluiten: zolang de officiŽle servers het verkeer aankunnen is een direct download ook een optie.
Het punt is dat het verkeer uit handen wordt gegeven en ze daar verder geen controle meer over hebben. Iets dat Sony zich niet kan veroorloven, gaat er ergens iets fout(bijvoorbeeld een bug in de BitTorrent implementatie of in het protocol) dan is malware zo verspreid.

Waar ze nu mee te maken hadden was een piekbelasting. Dit gebeurt een paar keer, voornamelijk bij introducties, bij de introductie in Europa en AziŽ is er best een kans dat het weer gebeurt. Maar is het de moeite waard om daar geld aan te besteden?

Ik zeg ook niet dat BitTorrent traag is, maar omdat ze er geen controle over hebben kunnen ze ook geen snelheden garanderen, bij een update van 500MB wil je niet dat je klanten 4 uur moeten wachten omdat overal het BitTorrent verkeer wordt gethrottled.
Het punt is dat het verkeer uit handen wordt gegeven en ze daar verder geen controle meer over hebben. Iets dat Sony zich niet kan veroorloven, gaat er ergens iets fout(bijvoorbeeld een bug in de BitTorrent implementatie of in het protocol) dan is malware zo verspreid.
En ook zo gedetecteerd. Als je een public\private signature scheme implementeert bovenop het netwerkprotocol dan is malware zo goed als uitgesloten.
... maar omdat ze er geen controle over hebben kunnen ze ook geen snelheden garanderen, bij een update van 500MB wil je niet dat je klanten 4 uur moeten wachten ...
Zoals nu het geval is? Ik suggereer alleen dat iets als BitTorrent een methode is om situaties zoals beschreven in het artikel grotendeels te voorkomen. De kans dat alle peers waarmee een verbinding wordt aangegaan een upload van 0 hebben acht ik te verwaarlozen.

En nogmaals: het 1 sluit het ander niet uit. Als de servers wel bereikbaar zijn dan schakel je (deels) over op direct download als dat snelheidswinst oplevert.

Of het de moeite waard is voor Sony om iets dergelijks uit te rollen? Geen idee.
En ook zo gedetecteerd. Als je een public\private signature scheme implementeert bovenop het netwerkprotocol dan is malware zo goed als uitgesloten.
En er dus nog meer kosten bij komen kijken. En nog een protocol, waar weer bugs in kunnen sluipen.
Zoals nu het geval is?
Nee, zoals ik al schreef, dit is een uitzondering die ťťn keer voorkomt bij een introductie. Om alleen voor de introductie een compleet andere systeem te gebruiken is niet rendabel.
De kans dat alle peers waarmee een verbinding wordt aangegaan een upload van 0 hebben acht ik te verwaarlozen.
Tsja, mijn ervaring is duidelijk anders. Blizzard heeft miljoenen gebruikers, maar als ik daar via BitTorrent probeer te updaten kom ik tot een 150KBps, zet ik dat uit en update ik via HTTP dan zit zit ik op een kleine 4MBps, oftewel mijn volledige bandbreedte wordt benut.
En er dus nog meer kosten bij komen kijken. En nog een protocol, waar weer bugs in kunnen sluipen.
Er zijn standaard cross-platform libs voor zowel BitTorrent als cryptografische functies die uitgebreid getest zijn in het wild. Voor het laatste wordt het zelfs sterk afgeraden om het wiel zelf uit te vinden.
Nee, zoals ik al schreef, dit is een uitzondering die ťťn keer voorkomt bij een introductie. Om alleen voor de introductie een compleet andere systeem te gebruiken is niet rendabel.
Je schreef ook dat je niet wilt dat klanten 4 uur moeten wachten, daar reageerde ik op want iets dergelijks is nu dus wel gebeurd. Dat het alleen bij lancering gebeurt doet niet er niet toe, ik stel alleen een mogelijke oplossing voor zodat dit helemaal niet meer voorkomt. Als het systeem eenmaal uitgerold is dan kun je het blijven gebruiken, ook als je anders wel genoeg capaciteit zou hebben. Kostenbesparing kan dan eenvoudig door servers weg te halen, omdat klanten een deel van de load overnemen.
Of dit rendabel is weet ik niet, en jij ook niet, maar zoals ik eerder aangeef zou het misschien rendabel kunnen zijn als er minder servers hoeven te worden ingezet. Dit weet alleen Sony.

Bij je Blizzard voorbeeld kunnen de servers de vraag kennelijk met gemak aan en dan voegt BitTorrent weinig toe inderdaad. Het gaat me puur om het opvangen van extreme vraag zoals beschreven in het artikel.
Om jouw voorbeeld te gebruiken: 300MB binnenhalen met 150KBps duurt 33 minuten en 20 seconden. Ik weet niet precies hoe lang PSN onbereikbaar was, maar als dit langer heeft geduurd dan ~33 minuten dan ben je met BitTorrent beter af.

Als ik nu naar https://support.us.playst...p/answers/detail/a_id/237 ga dan staat er:
The PlayStation Network is currently: offline. Due to extremely high volume, users may experience intermittent connection issues.
Dus volgens mij heb ik een punt :-)
Dan rest ons de vraag, waarom wordt BitTorrent dan niet zoveel gebruikt? Als het echt de oplossing is, dan zou het in deze tijd al veel vaker zijn gebruikt, toch zijn er nauwelijks bedrijven die het gebruiken.
Klopt, en daarnaast bevatten dit soort berichten ook altijd iets van "kijk hoe populair onze dienst is, de servers kunnen het zelfs niet aan". Oftewel promotie voor de PS4, op een bepaalde manier. Een bijkomend voordeeltje bij het niet opvangen van zo'n piek.
Dat bepaalde games dat bij de release niet voor elkaar hebben begrijp ik dan nog wel, maar voor een bedrijf als Sony zou een dag (of week) extra servercapaciteit inhuren niet al te problematisch moeten zijn, vooral als het gaat om je nieuwe console (eens in de 7-8 jaar?).
Stel dat je bij release twee keer zoveel servers nodig hebt om het perfect te laten verlopen, dan heb je twee keer de kosten in plaats van een paar uur down waarvan je bijna zeker weet dat je er mee weg komt.

Het is en blijft een bedrijf en bij dergelijke instanties draait het om de centjes ;).

[Reactie gewijzigd door Rexus op 15 november 2013 15:14]

Ik schat het eerder op een factor 10, dan op een factor 2. Maar, Sony gaat dit wel vaker krijgen. Nu is het elke maand raak als de nieuwe PS Plus update live gaat, dan vertraagt het PSN netwerk behoorlijk, zeker in de avonduren.
Hopelijk gaat Sony inderdaad zoals beloofd hun PSN een stuk robuuster, stabieler en sneller maken.
Zo ook bij de release van ios7. De download startte wel, maar duurde een halve dag om het binnen te harken. Het gaat gewoon om ontzettend veel data. Microsoft is gewaarschuwd ;)
Microsoft is toch een van de bedrijven die die waarschuwing niet persť nodig heeft, als er iemand bandbreedte genoeg heeft om te verdelen is het Microsoft wel. Zeker nu ze alles steeds meer in Azure integreren. Wat uiteraard niet wil zeggen dat er geen problemen kunnen zijn bij de launch van Xbox One. Er kan veel meer mis gaan dan bandbreedte ook. Kijk naar de stabiliteit van Xbox Live, er gebeurt wel eens wat maar over het algemeen is dat toch dik in orde en stabieler dan PSN. Nu ze bij Sony ook geld gaan vragen voor online gamen en waarschijnlijk bepaalde diensten zie ik dat daar ook wel in orde komen. Niet dat het nu slecht is, maar maandelijks downtime voor onderhoud bvb is toch niet meer van deze tijd (op XBL zelfs nooit tegen gekomen). Als de problemen zich tot de launch beperken is het nog zo een ramp niet, de update was ook al dagen op voorhand te downloaden om via USB te installeren.
Raar; je zou toch verwachten dat authenticatie & verificatie van accounts (en mogelijk migratie van PSN zaken) op andere servers verlopen dan de downloadservers voor de patches/games. Sterker nog; ik zou zelfs verwachten dat het over een andere pijp naar buiten gaat en aan de wereld wordt aangeboden.
En dan duurder PSN+ krijgen, nee dank je.
Assumptions... Voor zover ik het kunnen lezen is/wordt XboxLive ook niet duurder ondanks dat Microsoft recent een investering van 170 miljoen dollar heeft gedaan in de totale infrastructuur om XBL "relatief" snel te houden voor alle gebruikers. Wat niet is, kan nog komen en dat geldt zowel voor XBL als PSN.
Ik heb anders toch nog nooit geweten dat Microsoft hier last van had, en zij hebben dit iedere maand al voor de laatste 10 jaar met Patch Tuesday, Xbox Live heeft ook nog nooit platgelegen vanwege teveel gebruikers met te weinig services, het downloaden van Windows 8.1 ging ook gewoon vlot op de release date, tenzij je een van de foutmeldingen kreeg (maar die hebben weer niks te maken met servercapaciteit).
Mjah, maar om nou je hele netwerk te gaan upgraden voor een once in 10 year event :P of gewoon even door de pijn heenbijten met zijn allen.
En met 5 minuten heb je aan je leverancier van je lijnen gevraagd of het mogelijk is tussen dag A en dag B een burstmode in te stellen die, bijvoorbeeld, 10x hoger ligt dan je normale SLA.

Kost een paar centen extra maar daarmee voorkom je wel een boel gedoe als Sony zijnde. Het is niet zo alsof Sony dagelijks in het nieuws is dat ze alleen maar verlies draaien; er is heus wel geld om tijdelijk de infra (gedeeltelijk) te upgraden of te leasen maar dat vinden ze blijkbaar niet nodig om allerlei redenen.
Ja tuurlijk, want het gaat hier om maar een tiental servers.

Paar duizend servers per gebouw even met 10x opschalen...natuurlijk.... Zelfs bij leaseweb zal dit erg latig te regelen zijn.
Lezen is lastig? Klik volgende keer even het profiel aan van degene waar je op antwoordt; scheelt een stukje voorkennis van beide kanten over sommige (technische) antwoorden.

Ik had het over de linespeeds upgraden. En dan alleen de verbinding van de laatste core-switch naar buiten toe. Ik durf te stellen dat 100% van alle datacentra die een infra kunnen/willen hosten voor iets als PSN, XBL, Facebook of whatever, meer dan voldoende capaciteit in huis hebben om de burstmode even een factor 2 tot 10 aan te vinken.

Ik heb professioneel ook klanten gehad die een aantal webservers bij ons hosten. En als ze dan een promotie-aktie hadden binnengehaald voor, pak 'm beet, Heineken en ze moesten 600.000 mails versturen en dus 600.000 potentiele lezers redirecten naar een server om daar een online spelletje te doen om prijzen te winnen, kregen we ook de aanvraag om de standaard van 100Mbps tijdelijk te verhogen naar 1Gbps.

En op basis van nacalculatie hoeft dit helemaal niet zoveel te kosten; burstmode is vaak niet meer en niets minder dan een vinkje ergens plaatsen. Alleen de daadwerkelijk verstuurde data is in een gemiddelde setup de grote kostenpost; dat werd dan ook tot op de MB nauwkeurig bijgehouden zodat daar het verdienmodel in zit voor de hoster of de eigenaar van het datacenter.
Hehe, ik lees niet van iedereen hier het profiel :P

en 100mbps naar 1gbps is heel wat anders als de lijnen waar het psn overheen draait. Dat zijn geen 100mbps lijnen. En 10-100gbit ff 10x schalen word wel wat anders. Daarnaast weten we niet of de servers achter de switch gericht zijn op hun nu maximale verbuik, of dat het net zo makkelijk meeschaalt. Ze zullen ook vast wel bijgeschaalt hebben, op een gegeven moment houd het op als er 4miljoen lui in korte tijd allemaal tegelijk patches en games gaat zitten downloaden.
Het zou helemaal niet mogen gebeuren, daar ben ik het mee eens.

Toch denk ik dat ze het redelijk goed gedaan hebben aangezien de problemen maar van hele korte duur waren (max. enkele uren!?).

In het verleden (te) veel meegemaakt dat dit soort problemen zelfs dagen blijven doorgaan (Diablo 3 om maar een voorbeeld te geven).
Je kon de update trouwens apart downloaden, op een usb stick zwieren en zo updaten. Maar als je dat niet duidelijk communiceert...
Niet helemaal dus, je kan niet inschatten welke games mensen direct gaan downloaden of hoeveel TB of PB je zal verstoken op die eerste uren ... . Ook niet elke gebruiker hangt zijn PS4 aan het internet.

Maar toch ook ergens onbegrip, er zijn zoveel bedrijven die vandaag cloudoplossingen aanbieden die net als voordeel hebben dit soort pieken op te vangen, onbegrijpelijk dat men bij zo een releases hier geen gebruik van maakt.
En dat was met GTA V ook, ze wisten dat er zo veel waren maar voor mijn gevoel hadden ze er niks aan gedaan.
En Rockstar zelf doet het niet heel erg goed met die updates, Na de laatste update heb ik last waar anderen nu geen last meer van hebben.
We zullen wel zien hoe het gaat verlopen het 1ste half jaar, en binnenkort(voor ons waarschijnlijk begin Maart) komt de X-One en dan zien we wel wie beter voorbereid is.
Sony vs Microsoft
tuurlijk weet SONY dat maar voor alleen de release meer server parken openen en later wordt het toch niet meer gebruikt ( hoezo onnodige kosten maken )nee dat doen ze niet ze wachten eerst de komende tijd af dat de load van de servers af zijn

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 15 november 2013 14:24]

Jammer dat we allemaal maar geaccepteerd hebben dat op dag ťťn je niets kan met het apparaat dat je koopt. Ik ben nog steeds van mening dat je veel geld neerlegt voor service en kwaliteit, niet om een 'onze excuses voor het ongemak'.

Zolang wij ze hiermee weg laten komen continu zal het nooit veranderen. Die bedrijven zijn rijk zat om de testen, testen, testen en nog eens te testen. En als het nodig is capaciteit bij te prikken. Ik vind het echt niet kunnen.
Op de PS4 kan je ook zonder de update nog altijd je nieuwe games spelen (op voorwaarde dat je ze op disc hebt gekocht). Moest MS dit voorhebben bij de launch van de XB1, dan hebben ze een groter probleem omdat die console zonder de patch zelfs geen spel kan spelen.
Dat komt omdat de console al in de maak is en het OS is nog niet helemaal af, zo maken ze hem nog stabieler en doen ze nog andere dingen mee, ik heb dit ergens gelezen maar ik weet niet meer waar.
Je kan gewoon je games erop spelen hoor. Een paar uur niet online kunnen, als je daar zo dramatisch over wilt doen. Zucht.
Ik werk op pioneer en ik weet dat dit de normale gang van zaken is. Als je een paar tienduizenden (en veel meer in dit geval) producten van Japan naar Europa wil verschepen, doe je dit per boot omdat dit het betaalbaarste is. Het transport, inclusief logistiek en douane, duurt ongeveer 2 maanden.

Voordat je iets kan transporteren moet je eerst al je producten maken en klaar maken voor verzending. Een honderduizend toestellen maken, kost ook al snel 3 weken (afhankelijk van de fabriekgrootte).

Dus: stel dat jij Sony bent en je wil honderduizend (ik weetniet hoeveel er zijn, ik reflecteer me op nummers die ik op Pioneer regelmatig zie) toestellen in de winkels van Amerika krijgen op 20 november. Dan moet je even achteruit rekenen: je moet die toestellen verschepen uit de fabriek op 20 september, en de productie starten op 30 augustus.

In het ontwerp wordt de timeline voor de software ingenieurs dan ook zo bepaald. In dit, hypothetisch, model zal er op 30 augustus een deadline zijn voor een preliminary firmware met een voorbepaalde minimum noodzakelijke functionaliteit.
Op 20 november zal hun deadline staan voor de eerste final firmware release.

Dit is perfect legaal en zeer gebruikelijk. Het is een manier om een product sneller aan de man te brengen en te compenseren voor de lange tijd nodig voor verscheping.
Misschien enigszins offtopic (day-one update is onderdeel van het probleem uit het artikel, maar toch):
Ben ik de enige die het nog raar vindt dat er een product van 400 euro op de markt gezet wordt die niet af is?
Een 'day-one' update, dat is toch bizar? Als je dus zo'n apparaat koopt, aansluit op je TV en een film op DVD of BluRay erin doet dan werkt dit dus niet?
Als niets vermoedend consument moet je dit maar weten? Hier weet iedereen dit natuurlijk, maar de grote meute die de MM binnenloopt en denkt 'goh wat doe ik deze maand met m'n salaris? Oh een console, geinig' die koopt dus een niet goed functionerend product...?

Waarom zijn die 'day-one' updates nu gebruikelijk/geaccepteerd? Willen ze gewoon de eerste met een nieuwe console zijn, ook al is deze niet af of zit er een goede reden achter?
Games worden ook al jaren lang uitgebracht met een day on patch. Waarschijnlijk hebben ze het OS wat geÔnstalleerd staat geleverd met de belangrijkste features. DIe Day one patch begint al met downloaden zodra je bezig bent met je configuratie.
Bedankt voor je reactie, ik weet inderdaad dat dit gebeurt.
Het feit dat het gebeurd is geen argumentatie waarom dit gebeurd.
Het is ook prettig dat dit downloaden al tijdens de configuratie start, dan heb je er zo min mogelijk last van, mits je een internet verbinding hebt. Ook dit staat los van de discussie over of het Łberhaupt iets is wat we normaal zouden moeten vinden ;) .
Gedeeltelijk met je eens...

Maar de PS4 is al een tijdje klaar... Wordt al een tijdje gefabriceerd en ga er maar van uit dat er een loods vol met Consoles op de consument liggen te wachten..

Wees blij dat het ontwikkelteam in de tussentijd bezig is geweest met het doorontwikkelen van het produkt. Denk dat de nieuwe batches PS4 alle updates al hebben.

Het is onbegonnen werk om de eerdere batches al "out of de box" van nieuwe software te voorzien.

Zie je het voor je? Grote loods vol chinezen, pak doos, haal ps4 eruit, sluit aan, doe de update, pak ps4 weer in en doe de doos weer dicht. Next
Productie van de PS4 hardware begint al veel eerder voor dat het OS en de UI helemaal afgewerkt zijn. En als ze verpakt worden is het te laat om ze met het 'finalized OS' te flashen.

Wii U, Xbox One en PS4 hebben allemaal een day one update. Overigens geldt voor de Wii U (of gold voor de Wii U) en de PS4 dat de day one update niet verplicht is en je nog steeds games kan afspelen (wel niet online), terwijl je bij de Xbox One niets kan doen zonder de day one-update.

Uniek is de PS4 dus niet met zijn day one update.


Overigens weegt de update slechts 300MB en kan het automatisch op de achtergrond gedownload worden of reeds op voorhand vanaf de PC gedownload worden en via USB te installeren op de PS4. Zo veel ellende zal het bij de doorsnee consument nu ook niet niet veroorzaken, aangezien het eerste wat de meesten zullen doen met een splinternieuwe console is een schijfje erin duwen en gamen maar. :)

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 15 november 2013 16:23]

Dat je wel gewoon kan gamen is een groot pluspunt.
Het feit dat andere consoles ook een day-one update hebben maakt natuurlijk niet uit.
Zouden ze niet beter eerst de software af kunnen maken, die installeren en dan pas de consoles in kunnen pakken?
Dan heb je misschien vertraging, van een paar weken?, maar wel een compleet product :)
Als je een nieuwe computer koop ik zeg even voor het gemak een Microsoft Surface Pro 2 dan moet je hem ook 1st updaten om hem stabiel te krijgen.
Dit is ook als je een PS3, X360 en PSV koopt.
En er zijn inderdaad al aantal games uitgekomen die het ook hebben, uit mijn hoofd die ik zelf heb zijn Forza 4, Mass Effect 3, Fable 3 en geloof ik ook Halo 4.
Waarom hosten zie die updates niet op een andere 'update server' dan heb je sowieso geen last meer van ik weet niet hoeveel mensen die een 900 mb update binnenhalen.
servers van sony zijn allemaal het zelfde... gewoon even door de zure appel heen bijten en paar weken naar de release is der niks meer aan de hand

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 15 november 2013 14:27]

Dat is precies het punt, als ze nou voor de belangrijke release dates gewoon ff wat extra server capaciteit bijzetten via Amazon EC2 of wat dan ook (=elastisch, dus kost ze alleen maar in die korte periode iets voor de pieken in het verkeer), dan verloopt zo'n launch een stuk soepeler voor al die mensen die een PS4 hebben gekocht. Hoeft echt niet zo moelijk of duur te zijn.

Maargoed ondanks dat hebben ze het zo te zien wel snel en doeltreffend opgelost, dus wat dat betreft weinig te klagen lijkt me...
ze maken zelf al verlies op de concoles waarom meer verlies maken terwijl dat niet nodig is

all about the money

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 15 november 2013 16:55]

Welk persoon met gezond verstand gaat voor logins dezelfde server gebruiken als voor downloads? Dat is vragen om problemen.

Dit is gewoon een gevalletje slecht (netwerk)beheer.
Zullen niet dezelfde servers zijn, maar wel dezelfde switch/aansluiting.
De update is niet 900 MB groot, de update is ruim 300 MB groot. Het bestand van ca 900 MB is voor mensen die een harde schijf upgrade uitvoeren.
schijnbaar is het niet rendabel om zoon grote piek op te vangen. imo is het gefaseerd uitrollen van de update de enigiste optie, denk alleen dat het manangement van sony daar niet zit op te wachten.
Sowieso gaan we 29 november ook niet probleemloos online kunnen met de PS4. Ik snap alleen niet dat ze voor de initiŽle release incl. updates niet een service gebruiken zoals die van Akamai. Piekje voorbij? Hoppa alles weer naar eigen servers. Ikzelf heb er geen problemen mee dat alles down gaat bij zo'n grote release, op de pc is het immers niet anders. (World of Warcraft Vanilla anyone?) Beetje begrip tijdens de release en vervolgens jarenlang met uitstekende online service kunnen gamen, graag!
Sowieso gaan we 29 november ook niet probleemloos online kunnen met de PS4.
en dat weet jij want? Jij doet zomaar een aanname zonder die te baseren op feiten..
Ik snap dit nooit, dit weet je al dat gaat gebeuren. Maak dan gebruik van meer servers om die data te leveren. Je zou verwachten dat ze dit dynamisch kunnen doen, cloud toch ;)
Je heb verschillende cloud servers, zo heb je ze voor data(Foto's, muziek, films etc.) maar je heb ze ook net als bij de X-One van wat ik gezien heb dat ze iemand kunnen overnemen die bijv. weg gaat of connectie heeft verloren, het lijkt dan net of diegene nog speelt.
logies je hebt het nooit kunnen testen met zo veel ps3 tegelijk. Je ziet het ook bij veel online games. Je kan wel uiterken hoeveel mensen het gaan spelen maar je weet gewoon nooit helemaal hoe het uit gaat pakken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*