E3: De vraagtekens rond Destiny

Een breder publiek

Het verhaal achter Destiny is bekend. Ontwikkelaar Bungie kocht zich uit bij eigenaar Microsoft om voor een breder publiek te kunnen werken dan enkel Xbox-bezitters. Het zelfstandige Bungie vond al snel een nieuwe partner in Activision, dat een tienjarig contract sloot met de studio. Daarin werd vastgelegd dat Bungie vier games moet opleveren. Die games moeten allemaal deel gaan uitmaken van dezelfde serie. De eerste ervan verschijnt in 2014 als Destiny op de markt. De game verschijnt voor de Xbox 360, PlayStation 3, Xbox One en PlayStation 4.

Dat de game ook voor de platformen van Sony wordt ontwikkeld is niet het meest verrassende aan Destiny. Wel heel opmerkelijk is dat uit vroegtijdig gelekte informatie bleek dat de game van Bungie een mmog is, al zal de studio die term nooit gebruiken. Het is een shooter die zich afspeelt in een online universum waarin je samen kunt spelen met anderen. Al zul je die niet allemaal op het slagveld tegenkomen, zoals bij een echte mmog. Bungie heeft speciaal voor de game een uitgekiend matchmaking-systeem gemaakt, waar het de details nog niet van vrij wil geven. En er is wel meer dat de studio nog niet wil verklappen.

Gouden Eeuw

Gelukkig is het uitgangspunt van de game wel duidelijk; het spel start op aarde, zo'n zevenhonderd jaar na nu. In de tussentijd heeft de mensheid een heuse Gouden Eeuw achter de rug, waarin het heelal is verkend en gekoloniseerd. Aan die periode is echter abrupt een einde gekomen door een gebeurtenis die als The Collapse bekendstaat. Sindsdien zijn alle menselijke koloniën onder de voet gelopen en is zelfs de aarde zelf niet veilig meer. De mensheid heeft welgeteld nog een enkele stad over, ergens op aarde. En dat is enkel te danken aan de bescherming door The Traveller, een enorme bol die boven de stad zweeft. Wat de bol precies doet is onbekend, al is wel duidelijk dat hij onverklaarbare krachten op kan roepen.

Destiny: The Law of the Jungle.

Topman Destiny-team verlaat Bungie Nieuws van 25 september 2013
Bungie toont gameplay Destiny Video van 4 juli 2013