Door , , 271 reacties

Er zijn weinig games waar veel gamers zo lang naar hebben uitgekeken als Destiny, maar de game weet de hooggespannen verwachtingen niet helemaal waar te maken. Herhaling in de gameplay, te voorspelbare multiplayer modi en wat andere kleine foutjes staan een topscore nog in de weg. Goed is de game echter absoluut wel. De basisgameplay is dik in orde en de game schotelt gamers regelmatig prachtige, haast filmische scènes voor in de gameplay. Op die momenten mag Destiny zich met recht episch noemen. Met Destiny leggen Activision en Bungie een prima basis voor de komende tien jaar, waarin de bedrijven van plan zijn de franchise nog flink uit te bouwen.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 26,95
Geteste uitvoering: Destiny, PlayStation 4
Er zijn van die titels waar gamers jarenlang naar uitkijken. Zeker als gerenommeerde studio's aan compleet nieuwe projecten beginnen die vervolgens jaren op zich laten wachten. Denk bijvoorbeeld aan de aanloop naar World of Warcraft of, in iets mindere mate, Titanfall van Respawn Entertainment. Het spreekt voor zich dat een nieuw project van Bungie, de bedenkers van de Halo-franchise, in diezelfde categorie valt. Dus kijken gamers wereldwijd al enige jaren uit naar de futuristische online shooter Destiny, die deze week, na een productieproces dat in totaal ruim 360 miljoen euro heeft gekost, eindelijk in de winkels is verschenen.

Wie Destiny vanuit een kritisch oogpunt wil benaderen, zou kunnen zeggen dat Bungie met deze game aardig 'op safe' speelt. Net als Halo is Destiny immers een schietspel met een futuristische setting. Zelfs de stijl van het spel doet bij vlagen denken aan de vermaarde Xbox-serie, en ook de setting heeft wel iets weg van Halo. Een vriendelijkere uitleg: Bungie is een studio met een bepaalde staat van dienst in een bepaald subgenre, en blijft simpelweg bij zijn leest. Daarbij laat het bedrijf zien dat het in de jaren tussen Halo: Reach en Destiny veel heeft bijgeleerd, waardoor Destiny in bijna alles elke Halo-game ver vooruit is.

Dat neemt niet weg dat de setting dus op herkenbaar is. Net als in Halo nemen spelers de rol aan van een soldaat met speciale krachten. In dit geval is dat een Guardian, de voornaamste voorvechters van de nog overgebleven beschaving. Die beschaving bevindt zich ongeveer zevenhonderd jaar in de toekomst en overleefde ternauwernood op het moment dat een geheimzinnige duisternis het leven op alle planeten leek weg te vagen. De mensheid, maar ook andere vreedzame rassen, werden uiteindelijk gered door de tussenkomst van een grote, geheimzinnige bol, genaamd The Traveller. Deze bol hangt sindsdien roerloos boven de enige nog overgebleven stad. Wel voorziet de Traveller de Guardians nog steeds van speciale krachten.

Die Guardians zijn onder te verdelen in de drie klassen die Destiny rijk is, namelijk Titan, Hunter en Warlock, wat losjes neerkomt op Warrior, Rogue en Mage in veel andere online spellen. Elke klasse kent zijn eigen specialiteiten en speciale vaardigheden, maar hun uiteindelijke taak is hetzelfde: namens de Traveller bevechten ze diverse wezens die de overgebleven beschaving bedreigen, en zullen ze uiteindelijk het hoofd moeten bieden aan dezelfde dreiging die er eerder voor zorgde dat de Golden Age, de piek in de beschaving, tot een abrupt en destructief einde werd gebracht.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over: