Destiny Preview

De eerste stappen in Bungies nieuwste game

Gewaagd project

Destiny is een gewaagd project. Zelfs voor Activision, dat door de successen van Blizzard en Call of Duty vast wat geld op de bank heeft staan, is een budget van een half miljard dollar voor de ontwikkeling van één enkele game enorm. Met zo'n investering moet het project wel slagen, anders heeft de uitgever een probleem. Vandaar dat het een deel van die half miljard dollar besteedde aan een flinke stand op de E3. Aandacht voor de game is gewenst. Het was dan ook daar, in die stand, dat we voor het eerst iets van Destiny mochten spelen. Een korte missie, nog geen half uur, wat bij een mmog natuurlijk veel te kort is om een goede indruk te krijgen.

Als er iets uit de korte speelsessie duidelijk werd, is het dat Destiny - in tegenstelling tot wat ontwikkelaar Bungie eerder beweerde - toch echt een heuse mmog is. Een mmofps eigenlijk, dus een massively multiplayer first person shooter - en duidelijk geen mmorpg, zoals kaskrakers als World of Warcraft en Guild Wars. Anders gezegd: Destiny is Halo in groepsverband, hoewel Destiny veel minder Halo is dan je vooraf zou verwachten.

Andere partner

Dat Bungie van Destiny geen Halo in groepsverband kan maken heeft natuurlijk vooral een juridische achtergrond. De rechten op de naam Halo bleven immers in handen van Microsoft, toen de twee in 2007 uit elkaar gingen. Dat gebeurde nadat Bungie de eerste drie Halo-delen had afgeleverd en daarmee een groot aandeel had gehad in het succes van de Xbox. Weer op eigen benen sloot Bungie al vrij snel een tienjarig contract met een nieuwe partner, Activision. In het contract is opnieuw sprake van een trilogie; Destiny en twee opvolgers - al liggen die nog ver achter de horizon.

Rassen en classes uit Destiny.

Destiny, PS4 Review Productreview door bonk3r 3

+1 Score: 2