Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Joseph Staten, de schrijver en design director van Bungie's Destiny, gaat het bedrijf na 15 jaar verlaten. Hij was de creative lead van het Halo-team en werkte de afgelopen vier jaar aan Destiny, de online shooter die Bungie volgend jaar af hoopt te ronden.

Staten kondigt zijn afscheid aan in een brief op de website van Bungie. Daarin stelt hij dat hij een nieuwe uitdaging aangaat, al meldt Staten niet wat die uitdaging is. Staten heeft de afgelopen vier jaar 'met veel plezier' aan Destiny gewerkt en hij 'gaat juichen met de rest van het team' als de game in 2014 op de markt komt. Staten was de schrijver van het Destiny-team en stond te boek als design director. Hij had een vergelijkbare functie bij de Halo-games die Bungie gemaakt heeft. Daar was hij als schrijver en creative lead verantwoordelijk voor de verhaallijn van de serie. Staten werkte ook al mee aan Myth, de strategiegame uit 1997.

Dat Staten Bungie nu verlaat, doet vermoeden dat het verhaal van de online shooter vaststaat en dat Bungie de afrondende fase van het project is ingegaan. De vraag is echter hoever Staten vooruit heeft gewerkt. Het bestaan van de online shooter lekte uit toen het contract tussen Bungie en uitgever Activision openbaar werd via een rechtszaak. Daarin is sprake van een serie van vier games, die voor 2020 op de markt zouden moeten komen. Bungie en en Activision praten sinds de officiële aankondiging begin dit jaar echter enkel over het eerste deel van de serie. Wat de status is van de overige drie delen, is onbekend. Het eerste deel verschijnt volgend jaar voor de Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360 en PlayStation 3.

Gameplaybeelden Destiny

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Vind Destiny er ook wel heel vet uitzien, alhoewel het veel op Halo lijkt qua stijl. Maar goed, wat wil je dan ook.

Zeer jammer dat Joseph weg gaat, heb altijd zeer genoten van de verhaallijnen in Halo, ookal was daar soms veel kritiek op. Zeker benieuwd wat voor pareltje hij weer met Destiny heeft afgeleverd en wat hij nu gaat doen!
Ik ben blij dat hij weg gaat. Nu kan hij nog sneller aan een nieuwe serie/verhaallijn beginnen :)
Maar goed, stel nu dat Destiny echt heel vet is en naar meer smaakt? Dan is mooi even de schrijver weg en is het maar hopen dat de kwaliteit van de volgende 3 delen op hetzelfde niveau ligt.
Ik vind het toch vreemd. Je zou zeggen dat als je 4 jaar lang vol passie aan een nieuw spel hebt gewerkt je tenminste nog de release en de maanden erna mee wilt maken voor je nieuwe uitdagingen aan gaat.

Tenzij je een een miljoenendeal krijgt aangeboden zoals Don Mattrick natuurlijk.
Kan me wel voorstellen dat je na de hele Halo reeks en bij Destiny als design director al je werkt klaar hebt je wel toe bent aan een andere uitdaging.
Jawel, maar ik zou dan zelf tenminste nog de release mee willen maken en deel uitmaken van de promotie.

Maar goed, het volgens mij een vrij teruggetrokken persoon dus wellicht trekt hem dat aspect helemaal niet en heeft hij het gevoel dat zijn werk er nu op zit.
Ziet er erg vet uit. en iemand die o.a aan Halo heeft gewerkt moet wel weten om een strakke titel neer te zetten
Ziet er leuk uit. Hoewel, na bepaalde uitspraken, heb ik gevoel dat ze erg naast hun schoenen zijn aan het lopen bij Bungie.

http://www.rockpapershotg...o-pc-bungie-deny-reality/
Quote van Bungie uit dit artiekel: We made the game run without a mouse and keyboard. And now nobody plays shooters the way they used to play them before Halo ’cause nobody wants to.

ಠ_ಠ
Vind dat inderdaad ook een tamelijk arrogant statement. Ik heb Halo 1 indertijd nog op de PC gespeeld, en dat was een drama. Ik speelde met toetsenbord en muis, maar zelfs met maximum sensitity kon je niet sneller om je heen kijken als met een controller. Heb me nog nooit zo beperkt gevoeld bij het spelen van een shooter. Maar dat niemand Halo met toetsenbord en muis wil spelen zegt niet dat er geen games zijn die het wel goed doen en wel een superieure ervaring bieden met toetsenbord en muis.
Ik vind dit spel niet tussen Halo en Borderlands zitten.
Het heeft uiteraard Halo trekjes maar daar heb ik geen problemen mee.
Maar te vergelijken met Borderlands nee, dan kun je het spel ook gaan vergelijken met Fallout etc..
Ook heb ik gehoord dat de map op Cloud gaat draaien dus dat kan nog wel gigantisch worden deze game!

Edit: De functie die de Xbox One meekrijgt heet cloud computing.
De PS4 heeft betere hardware dan de Xbox One. Als deze functie in de One heel goed in elkaar steekt is het limiet van de Xbox One heel erg groot.

Interessant artikel hierover: http://arstechnica.com/ga...wer-from-cloud-computing/

[Reactie gewijzigd door hurkies92 op 25 september 2013 11:54]

Klopt volgens mij gaan er zelfs verhalen dat Destiny een 10-jaren plan is en dat er continu content bij komt, in de vorm van nieuwe planeten.
Cloud computing gaat wel de toekomst worden. Nooit gehoord van het idee? dat ze extreem high end systemen als cloud willen aanbieden voor iedereen en dat je dan met je laptop alles op ultra kan spelen. Noem maar op er zijn zat ideeën om dit mogelijk te maken.
En ja dat Amerikanen een kut internet verbinding hebben houdt deze techniek behoorlijk tegen maar dat betekend niet zoals u aangeeft dat het niet mogelijk is.
Lees het artikel wat ik gelinkt heb en dan lees je duidelijk hoe deze techniek een bijdrage kan hebben in games. Zoals bij de Xbox One wordt dit grafisch en gigantische maps mee bedoeld (Destiny). Je noemt ook maar een paar punten, maar hoe kun je het beoordelen als je er nog nooit mee gewerkt hebt of gezien hebt hoe ze deze techniek implementeren in de Xbox One?

Edit: Je zegt dat developers "het spelletje meespelen" het verschil is dat de developers weten hoe de nieuwe Xbox in elkaar zit, hoe kun je dan zo makkelijk oordelen? Of u weet alles al van de Xbox One...

[Reactie gewijzigd door hurkies92 op 25 september 2013 14:32]

Dat hele cloud computing is gewoon een mainframe over het internet. Vroeger hadden ze er één lokaal, nu wordt alles naar het internet verplaatst. Het is echt niks nieuws hoor. "Cloud computing" gebeurd al harstikke lang met dedicated servers.

Afijn, ze herontdekken iets en plakken er een leuke naam op. Easy money ;)
Het klopt inderdaad dat het niks nieuws is. Maar de mogelijkheden hierin worden wel groter.
Destiny had volgens mij een hele vette game kunnen worden, als het niet precies midden tussen Borderlands en Halo in was gaan zitten. Die games ken ik allebei al, en hoewel een hybride daartussen me waarschijnlijk wel even zou kunnen vermaken, wordt het geen game die ik meer dan 1 keer door zal spelen. Nul diepgang, alleen maar enorme waves grunts, stapels identieke wapens en een verhaal wat iedere sf-fan al tien keer beter heeft gezien.
Doet mij denken aan Half-life van vroeger een beetje. Het spel ziet er niet slecht uit. Zekers niet als het van iemand komt die aan Halo gewerkt heeft.
Ik vond de verhaallijnen van Halo 1 en 2 erg goed. Deel 3 en verder nooit gespeeld, omdat die alleen op de Xbox 360 uitkwam welke ik nooit gekocht heb.

Ben benieuwd waar de beste man zijn volgende talenten op gaat inzetten. Dat worden zeker games die ik dan in de gaten ga houden, want verhalen schrijven kan hij!
Het is een beetje een kruising tussen Halo en Guild Wars volgens mij, vond het allebei erg leuk maar is nu niet meer weggelegd qua tijd voor mij denk ik :)
Misschien terug naar Halo? De hoofdschrijver Elund is ook bij 343i vertrokken.

Is lees ook over new creative challenges, dus dat wordt hem waarschijnlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 25 september 2013 13:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True