Door , , 118 reacties

Tot onze verbazing wordt bij praktisch elke presentatie van een nieuwe game nog door journalisten gevraagd 'of er dlc zal komen'. Het antwoord op die vraag is heden ten dage vrijwel altijd ja; elke uitgever voegt tegenwoordig downloadable content aan zijn games toe. Hoewel we af en toe een uitzondering maken, besteden we op Tweakers in de regel weinig aandacht aan deze extra content. Dat maakt het des te leuker om van een aantal games eens te bekijken wat voor content er sinds de release is bijgekomen en wat de meerwaarde daarvan is.

Far Cry 4 - Escape from Durgesh Prison

Ubisofts schietspel Far Cry 4 had zijn eerste grote uitbreiding half januari te pakken. Escape from Durgesh Prison voegt een nieuwe spelmodus toe aan Far Cry 4 en geeft de speler een aparte uitdaging. Maar voor we daar iets gedetailleerder naar kijken, willen we eerst even afrekenen met een teleurstelling. Durgesh Prison is een gevangenis in Kyrat, waar je in de singleplayer-campagne ook missies doet. Deze dlc heeft echter helemaal niets te maken met die gevangenis. In plaats daarvan speel je in een al bekend, open gebied in Kyrat. Waarom de naam van de dlc de indruk moet wekken dat het om een gevangenisontsnapping gaat, is ons niet duidelijk.

Header Crossy Road
Titel Far Cry 4: Escape from Durgesh Prison Score
Platform Xbox One, PlayStation 4, pc, Xbox 360, PlayStation 3
Prijs 9,99 euro

Wat is het dan wel? Het dlc-pakket voegt een soort 'challenge-modus' toe aan het spel. Je begint zonder wapens en zonder skills boven op een toren, en er is een teller in beeld die aftelt van dertig naar nul minuten. Ergens in de buurt is een Extraction Point, waar je binnen dat halfuur moet zien te komen. Door missies te doen en karmapunten te scoren kun je tijdbonussen krijgen, wapens verdienen en vinden, en skills unlocken. Uiteindelijk trek je richting het Extraction Point, waar je, na het overleven van een pittig gevecht, kunt ontstappen om de spelmodus uit te spelen.

Het is mogelijk, maar moeilijk om dit alles in je eerste poging te bereiken. De belangrijkste reden daarvoor is dat de missies best moeilijk zijn en als je dood gaat in Escape from Durgesh Prison, ben je ook echt dood en moet je opnieuw beginnen. Het enige wat je behoudt als je dood gaat, zijn je wapens en je skills. Dit betekent in de praktijk dat het merendeel van de spelers waarschijnlijk in een aantal pogingen zijn wapencollectie, spullen en skills opbouwt, om daarna een poging te wagen om te ontsnappen. Natuurlijk is het leuker om de hele modus in één vloeiende playthrough uit te spelen en dat is ook niet onmogelijk, maar de stapsgewijze aanpak klinkt als de meest uitvoerbare variant voor de meeste spelers.

Far Cry 4 dlcFar Cry 4 dlc

Diezelfde spelers zullen, ondanks de wat hogere moeilijkheidsgraad, niet bijzonder veel moeite hebben er soepel doorheen te komen. Dat heeft alles te maken met de herkenbaarheid van de content. De regels zijn dan wel anders, countdown en dood betekent opnieuw beginnen, maar wat je inhoudelijk aan het doen bent, blijft exact hetzelfde als in het hoofdspel. Daar komt het grootste probleem naar voren; Escape from Durgesh Prison heeft een nijpend gebrek aan nieuwe content. Het dlc-pakket recyclet alleen maar al bekende gameplay-elementen en missietypes, en voegt daar niets aan toe. Daardoor is de gameplay dus eigenlijk dezelfde als de gameplay die je al tientallen uren voorbij hebt zien komen in Far Cry 4. Daar verandert het feit dat je ook in de dlc alles in co-op kunt spelen helemaal niets aan.

Wie genoten heeft van Far Cry 4 en met smart zat te wachten op nieuwe content komt nog net niet helemaal van een koude kermis thuis, maar echt veel te genieten is er ook weer niet. De tijdsdruk heeft tot gevolg dat je sneller te werk gaat en dat geeft spanning, en het feit dat je steeds opnieuw moet beginnen als je dood gaat, is ook wel aardig, maar verder is er te weinig nieuws onder de zon. Heb je de Season Pass, dan heb je inmiddels zelfs alweer een nieuw dlc-pakket voor Far Cry 4, namelijk Hurk's Deluxe Pack, dat vijf nieuwe missies en een nieuw wapen aan Far Cry 4 toevoegt. Is Escape from Durgesh Prison een losse aankoop voor je, dan kost het pakket 9,99 euro en dat vinden we best pittig voor wat je ervoor terugkrijgt.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: