Far Cry 4 Review

Vermakelijke herhalingsoefening

Geen originaliteitsprijs

Far Cry 4 is op zichzelf een prima spel, maar het gebruikt zo veel elementen die ook in Far Cry 3 zaten dat de gelijkenissen erg opvallen. Opnieuw moeten spelers torens beklimmen om een map te openen en Outposts innemen, en dat valt op. Desalniettemin is Far Cry 4 de moeite waard. De game ziet er prachtig en sfeervol uit, biedt spelers een leuk verhaal met kleurrijke personages en een grote, open wereld om te verkennen. Daar komt nog bij dat je dat verkennen samen met een vriend kunt doen, en dan is er ook nog de verrassend leuke multiplayer-modus. Geen verkeerde game dus, maar door het gebrek aan originaliteit geen echte topper.

Far Cry 4, PS4

Prijs bij publicatie: € 60,-

Vanaf € 14,69

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (5)

In 2012 bracht Ubisoft Far Cry 3 uit. Het spel speelde zich af op een tropisch eiland en scoorde vooral dankzij de prachtige graphics en sterke personages. Nu, twee jaar later, is het tijd voor de opvolger, en als iets duidelijk is dan is het wel dat Ubisoft niet van plan is de succesvolle formule los te laten. Far Cry 4 lijkt in veel opzichten op Far Cry 3. Natuurlijk is de setting en de bijbehorende omgeving anders, en er is een aantal nieuwe elementen toegevoegd aan het spel, maar gamers die beide games gespeeld hebben zullen totaal geen moeite hebben de overeenkomende elementen te spotten.

Getest op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: pc, Xbox One
Afwijkende versies: Xbox 360, PlayStation 3

In zekere zin begint dat al bij de nieuwe setting. Hoewel het fictieve koninkrijk Kyrat weinig te maken heeft met het eiland uit Far Cry 3, gaat het opnieuw om een exotische, door veel dieren bevolkte locatie. Ook de antagonisten in beide games hebben wel iets van elkaar weg. Dictator Pagan Min is een wat beschaafder luxediertje dan Vaas dat was in Far Cry 3, maar dat ze allebei zo gek als een deur zijn, daar valt weinig op af te dingen. Het hoofdpersonage, dit keer luisterend naar de naam Ajay Ghale, raakt bovendien, net als Jason uit het vorige spel, min of meer toevallig betrokken bij de problematiek in de spelwereld.

Het is een beetje lullig om de vergelijking tussen Far Cry 3 en Far Cry 4 continu aan te halen, en dat gaan we dan ook niet de hele review blijven doen. Het is echter wel een feit waar gamers en Ubisoft zelf niet omheen kunnen. De setting en ook diverse elementen in de gameplay tonen gelijkenissen met of zijn zelfs letterlijk één op één overgeheveld vanuit Far Cry 3. Dat betekent niet dat Far Cry 4 automatisch geen goede game kan zijn, integendeel. Maar of Ubisoft met Far Cry 4 veel punten gaat scoren op het gebied van originaliteit, dat valt te betwijfelen.

01:15
Benchmarkvideo Far Cry 4 Video van 3 december 2014
Ubisoft kondigt Far Cry 4 aan Nieuws van 15 mei 2014