Far Cry 4 Preview

Voortborduren op succesvol deel drie

Nieuwe superschurk

"Volgens mij waren mijn aanwijzingen duidelijk. Ik zei 'stop de bus'. Zei ik 'schiet de bus?' Nee. Stop de bus. Niet schiet de bus. Stop. Schiet. Stop. Schiet. Lijkt me toch een duidelijk verschil." Zo klinkt de vrij vertaalde quote uit het filmpje waarin Ubisoft de wereld kennis liet maken met Pagan Min, de heerser van het fictieve koninkrijk Kyrat, en niet geheel toevallig ook de nieuwe grote vijand van de speler, in de dit najaar verschijnende shooter Far Cry 4.

Pagan Min doet in veel denken aan Vaas, de geschifte superschurk die in Far Cry 3 zoveel indruk maakte. Dat ging zelfs zo ver dat we tijdens de presentatie even hebben gedacht dat achter Min dezelfde stemacteur zit. Dat is niet het geval, maar de twee mafketels delen in elk geval flink wat karaktereigenschappen. Beide zijn in wezen psychopaat, maar weten dat bij vlagen aardig te verhullen met een flinke dosis rust en charme. Het maakt ze niet minder gek, maar wel erg kleurrijk, en daarmee succesvol als antagonist.

Vaas bleek in Far Cry 3 uiteindelijk 'slechts' een pion in een groter netwerk. Weliswaar de extreemste en sterkste pion, maar toch. Dat ligt bij Pagan Min anders. Hij is de zelfbenoemde heerser van Kyrat en wordt gevreesd door zijn volk en door zijn eigen soldaten. In de openingsvideo van het spel is al goed te zien waarom, want Min kijkt niet op een soldaatje meer of minder. Min kijkt echter wel op een hoofdrolspeler meer of minder, want hij lijkt een specifieke band te hebben met Ajay, de hoofdrolspeler van Far Cry 4. Hoe dit precies in elkaar zit, en wat ze uiteindelijk uit elkaar zal drijven, is nog niet duidelijk, maar het geeft het verhaal van Far Cry 4 alvast een aardige start.

Het busincident vindt namelijk plaats als Ajay Kyrat binnenkomt. De sfeer bij de paspoortcontrole is wat gespannen, en dat leidt tot de eerdergenoemde schietpartij. Nadat de even later gearriveerde Pagan Min afgerekend heeft met de falende soldaten, neemt hij Ajay pas echt mee Kyrat in. Het koninkrijk in de Himalaya is feitelijk het tegenovergestelde van het eiland waarop Far Cry 3 zich afspeelde, maar de spelwerelden laten zich beter vergelijken dan je wellicht zou denken. Dat komt ook doordat ze gameplay-technisch een groot deel van dezelfde elementen huisvesten. De dorpjes die je in Far Cry 3 moest ontdoen van vijandelijke soldaten hebben nu plaatsgemaakt voor forten. De invulling is dus anders, maar de werking blijft hetzelfde.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.