×

Far Cry 4 Preview

Shooter toont een ander gezicht

Door , 62 reacties

Far Cry in de sneeuw ...

Het leek een terugkerend thema te worden op de Gamescom: games die ons op de E3 een beetje tegenvielen, kwamen in Keulen een stuk beter voor de dag. Battlefield Hardline leek op de E3 een game die eigenlijk dlc voor Battlefield 4 had moeten zijn, maar toonde op de Gamescom aan toch echt op eigen benen te kunnen staan. Bij Ubisoft zagen we een soortgelijk verschijnsel met Far Cry 4. Waar het spel ons in Los Angeles iets te veel aan Far Cry 3 deed denken, maakte de shooter in Keulen een veel betere indruk.

De Franse uitgever pakte in de stad aan de Rijn uit met twee levels, die beide door ons gespeeld konden worden. Beide levels bleken een stuk beter te kunnen laten zien waarom Far Cry 4 op bepaalde punten wel degelijk een andere game zal worden dan Far Cry 3. Dat mocht ook wel; op de E3 speelden we een level waarin we een fort moesten innemen, en dat had natuurlijk veel weg van de outposts die in te nemen waren in Far Cry 3. De mogelijkheden die je als speler in beide gevallen hebt komen aardig overeen. Leuk om te doen, maar dus geen differentiatie.

Dat lag dit keer anders. In de eerste missie vonden we Ajay ergens in het Himalayagebergte, belast met de taak om de leider van een groep soldaten uit te schakelen met een mes, omdat de opdrachtgever dat zo had opgegeven. Die leider bevindt zich echter in een kleine, wat lager gelegen nederzetting, aan de overkant van een diep ravijn. Daarvoor biedt Ajays wingsuit gelukkig uitkomst, en enkele tellen later staan we aan de rand van het gebied waar de leider zich bevindt, en zijn mannen hun patrouillerondjes lopen. Het gebied wordt geteisterd door een sneeuwstorm, en daardoor is het zicht nogal beperkt. Dat is geen nadeel, aangezien het voor ons zo makkelijker wordt om ongezien rond te sneaken en de leider te vinden.

Dat vinden gebeurt dankzij de camera waarmee vijanden getagged kunnen worden, en waarmee ook je doelwit moet worden geïdentificeerd. Binnen de kortste keren hebben we de leider in kwestie gevonden en kunnen we ons een weg naar hem toe banen. Dat kost enkele soldaten logischerwijs het leven, en daarbij mag dan wel weer opgemerkt worden dat in Far Cry 3 opgedane ervaring erg handig is. Enkele ons bekende moves, zoals het aan elkaar rijgen van twee takedowns, komen ook in de besneeuwde bergtoppen van Kyrat goed van pas.

Toch heeft de vernieuwing die we hier in zien niet direct te maken met dingen die je kunt doen in de gameplay, maar meer met de setting. Het gevoel dat het spel geeft terwijl je in de ijskoude, besneeuwde omgeving rondsluipt is anders dan je gewend bent van Far Cry 3. Door de geluiden en bewegingen van Ajay voel je ook bijna de kou. Dan hebben we het nog niet eens over eventuele gameplay-gerelateerde elementen. Zo kan de sneeuw je langzamer maken, een bepaald geluid geven als je er in loopt, of eventueel sporen van soldaten of van jou laten zien.

*