Door , , 97 reacties

Twee keer eerder zagen we Far Cry 4 voorbij komen. Op de E3 vonden we dat het spel vooral erg veel van hetzelfde bood als voorganger Far Cry 3, terwijl we op de Gamescom iets van de differentiatie zagen die we zo graag wilden zien. De angst was namelijk dat Far Cry 4, afgezien van een nieuwe setting en een nieuw personage, toch vooral heel erg een herhaaloefening van Far Cry 3 zou worden. Met name dankzij de Shangri-La-gameplay die we tijdens Gamescom konden ervaren, werd die angst een heel stuk weggenomen. Het enige nadeel: dat stukje gameplay zei weinig over de rest van het spel. Reden te meer om blij te zijn dat we eindelijk wat uitgebreider aan de slag kunnen met Far Cry 4, zoals onlangs in Parijs het geval was.

Gespeeld op: PlayStation 4
Verschijnt ook voor: Xbox One, pc, Xbox 360, PlayStation 3

Als we één harde, maar faire conclusie moeten trekken op basis van de drie uur die we in Parijs konden spelen, dan is het wel dat Far Cry 4 inderdaad in veel lijkt op zijn succesvolle voorganger. Ubisoft neemt niet de moeite het wiel opnieuw uit te vinden. Opnieuw word je als speler losgelaten in de wildernis. Dat die wildernis nu niet op een eiland, maar ergens aan de rand van het Himalayagebergte in een fictief koninkrijk is neergezet, maakt voor de uitvoering weinig uit. Nog steeds zijn er twee facties, outposts, een indrukwekkende verzameling wilde dieren, radiotorens, en ga zo maar door. De namen wijken soms wat af, maar de gameplay-elementen zijn probleemloos te linken aan onderdelen uit Far Cry 3.

Dat zorgt in geen geval voor een slechte game, maar het voelt wat al te makkelijk aan. Goed, we weten van de Shangri-La-levels, maar er moet meer zijn. Bewust of onbewust ga je toch een beetje op zoek naar de kwinkslagen, naar de plekken waar Ubisoft toch wat verschil heeft aangebracht ten opzichte van Far Cry 3. In het maken van keuzes binnen het verhaal is een van die onderdelen gevonden. Op gezette momenten in het spel, waarvan er toevallig een vrij vroeg in onze speelsessie plaatsvond, laat Ubisoft de speler een keuze maken tussen twee opties. In dit geval moest de speler een missie aanvangen, maar voor de invulling van de missie het plan van een van twee personages volgen. De keuze voor wiens plan je daarbij volgt heeft invloed op - logisch - je missie, maar ook details in latere missies veranderen op basis van je keuze.

Het tweede onderdeel dat Far Cry 4 duidelijk afstand laat nemen van zijn voorganger is coöperatieve gameplay. Far Cry 4 is vrijwel helemaal met zijn tweeën te spelen. Dat wil zeggen: je kunt als je dat wilt alle onderdelen in de open wereld samen met een vriend doen. Je kunt outposts en forten innemen, op dieren jagen en tal van andere optionele missies uitvoeren. Het enige dat wegvalt op het moment dat je samen gaat spelen met een vriend, zijn de verhaalmissies. Die zul je echt in je eentje moeten spelen. Verder kun je dus alles samen doen. Progressie die je met iemand anders samen boekt is daarna ook te zien in je eigen singleplayer. Heb je dus samen met een vriend een fort ingenomen, dan is dat fort ook al vrijgespeeld als je daarna in je eentje verder gaat.

In Parijs kregen we ruimschoots de kans zowel het alleen spelen als de coöp uit te proberen, en het mag gezegd: met zijn tweeën de spelwereld door raggen terwijl je een auto met een mounted machine gun hebt bemachtigd is erg leuk. Spelend met een journalist van Power Unlimited baanden we ons een weg langs diverse outposts, om uiteindelijk zelfs een zwaar beveiligd fort in te nemen dat eigenlijk nog wat boven ons niveau was. We kunnen alvast verklappen dat het innemen van zo'n fort garant staat voor een uiterst spectaculair gevecht, waarbij je het zelfs tegen bewapende helikopters op dient te nemen.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over: