Door , , 153 reacties

Met Assassin's Creed: Unity keert Ubisoft op een geslaagde manier terug bij de vertrouwde setting van een grote, Europese stad. Unity is in alles groter en beter dan Assassin's Creed ooit geweest is, al gaat dat momenteel nog wel samen met de nodige bugs en slordigheden. Dat mag echter de pret niet drukken. Met een nieuwe manier van een eigen assassin customizen, een cop-modus, een onderhoudende singleplayer-campagne en een wagonlading aan optionele missies met links en rechts wat leuke verrassingen, biedt Assassin's Creed: Unity meer gameplay dan welke game in de serie dan ook. Tel daar de verbeteringen in de gameplay en de prachtige sfeer bij op, en je hebt een fijne najaars-topper te pakken, die zonder die bugs en slordigheden alleen maar ng beter zou zijn geweest.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 9,49
Op de E3 van 2013 deden we een vreemde constatering. We merkten op dat niet Assassin's Creed IV: Black Flag maar Watch Dogs het meest leek op een traditionele Assassin's Creed-game. Hoewel Black Flag een prima game bleek te zijn, had het met zijn piratenschepen en zeeslagen weinig meer te maken met de basiselementen waarop de Assassin's Creed-franchise in zijn beginjaren was gebouwd. De tijd dat we over de daken van steden als Rome en Istanbul konden rennen leek voorbij, zeker omdat Black Flag prima resultaten boekte en algemeen verwacht werd dat Ubisoft zou voortborduren op dat succes.

Getest op: Xbox One (devkit), PlayStation 4
Verschijnt ook voor: pc

Dat gebeurt ook, met het door ons later nog te bespreken Assassin's Creed: Rogue. De Franse uitgever had eerder dit jaar echter een fijne verrassing voor fans van de oudere games, die graag weer een Assassin's Creed-game in een grote stad wilden zien. Met Assassin's Creed: Unity worden die fans namelijk op hun wenken bediend. De nieuwe speeltuin heet Parijs, en hij is groter en indrukwekkender dan welke stad dan ook in de geschiedenis van Assassin's Creed. Gezien de afkomst van de uitgever en de voertaal in veel van zijn kantoren is het natuurlijk niet heel vreemd dat Ubisoft voor zijn eerste échte 'next-gen' Assassin's Creed heeft gekozen voor de Franse hoofdstad.

Het is niet moeilijk om te zien dat dit project al enige jaren in ontwikkeling is. Parijs is inderdaad de grootste stad die we ooit in een Assassin's Creed-game hebben gezien. Daar komt bij dat de stad enorm goed gevuld is. De straten zijn continu vol met mensen en overal zijn collectibles en diverse missies te vinden om je uren, dagen, misschien wel weken bezig te houden. Ook wat dat aangaat is dit de meest uitgebreide Assassin's Creed-game ooit. In vergelijking met vorige games moet Unity het overigens wel doen zonder versus-multiplayer, maar daar komt een coöp-modus voor in de plaats. Die is netjes vervlochten met de singleplayer-campagne van het spel.

Die singleplayer draait dit keer om de Fransman Arno Dorian. Zonder het zelf te weten, raakt Arno op jonge leeftijd betrokken bij de strijd tussen de Templars en de Assassins. Via een toevallige ontmoeting met een assassin van de Brotherhood of Paris voegt Arno zich bij de orde die we in de loop der jaren al in zoveel vormen en zoveel games voorbij hebben zien komen. Voor Arno komt zijn toetreding tot de Brotherhood als geroepen: dit biedt een ideale mogelijkheid om af te rekenen met de gebeurtenissen uit zijn verleden.