Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Ubisoft gaat vanaf woensdag de derde patch voor Assassin's Creed Unity uitrollen. De PlayStation 4 komt eerst aan bod en later deze week volgen de Xbox One en de pc. De patch moet enkele specifieke framerate-problemen verhelpen, maar andere blijven nog onopgelost.

De derde patch van Assassin's Creed Unity bevat meer dan driehonderd fixes, zo schrijft Ubisoft op zijn forum. Spelers zouden in bepaalde gevallen minder framerate-problemen in Assassin's Creed Unity ervaren. Het gaat over specifieke situaties, zoals het moment waarop de speler zich in de Sainte Chapelle bevindt of op een gebouw van het Palais de Justice klimt. Ubisoft geeft aan dat er nog een patch volgt die andere framerate-problemen aan moet pakken.

Het doel van de derde patch is voornamelijk om bugs te verhelpen die de voortgang van het spel belemmeren of verstoren. Het gaat dan bijvoorbeeld over crashes, situaties waarin het personage vastloopt, matchmaking-problemen en aanpassingen aan missies.

De patch komt woensdag voor PlayStation 4-gebruikers beschikbaar. Gamers die op de Xbox One of de pc spelen, kunnen de patch van Ubisoft later deze week verwachten.

Assassin's Creed: Unity

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Het wordt wel steeds triester met die releases tegenwoordig.
Er zijn gelukkig nog een paar clubs die pas releasen als iets echt af is.
Op consoles is dat ben ik bang toch voornamelijk Nintendo :)
Op die Wii U nog nauwelijks day one patches gehad en nog nooit brakke games van Nintendo zelf gehad die patches nodig hadden om echt goed speelbaar te worden.
Op mijn PS4 is dat helaas normaal geworden.
Dat is mijn inziens ook niet raar. Vergelijk de wereld van een nintendo game als Mario, Mario Kart of andere sidescrollers maar eens met een immense wereld die een Assassins creed game op je beeld tovert.

Veel gamers willen altijd: alles groter, gedetailleerder, Epischer etc. etc.
Voor een ontwikkelaar betekent dat: Meer werk, meer personeel, hogere kosten,

Op een gegeven moment is de spelwereld zo groot dat je wel kunt testen, maar nooit op alle plekken, muurtjes, gebouwen komt, zoals 5 miljoen mensen dat doen. Dan is het toch logisch dat er nog bugs achteraf ontstaan. Als ik de reacties hier bekijk dan zitten er inderdaad wat bugs in, maar niet onoverkomelijk zo dat een spel helemaal niet meer loopt of de ervaring echt heel dramatisch wordt. Ze doen er wat mee en zijn bezig met patchen.

Ik wil hier niet mee aangeven dat dit een goede ontwikkeling is, maar Ubisoft heeft op dit moment gewoon erg sterke franchises,
Watchdogs: gewoon een sterke game, niet zoals vooraf werd gehyped maar gewoon een goed spel. Let op dat watchdogs 2 gewoon een erg goede game gaat worden met hoge recensies omdat ze nu weten wat de gamers anders willen.
Farcry 4: Farcry 3 was een echte topper. Logisch dat als mensen tevreden zijn, ze daar meer van willen. Over het algemeen ook weer hoge beoordelingen.
Assassins Creed: Er hebben wat mindere delen tussen gezeten, maar Black Flag en ook Unity worden over het algemeen erg goed ontvangen.
Rainbow six Siege, zal vast en zeker ook weer een knaller worden.

verder hebben ze o.a. nog grote (aankomende) games als: The division, Ghost recon, Prince of persia en Splintercell

Zonder deze games zag de gamewereld er nu toch heel anders uit.
De eerste Wii versie van Zelda: Twilight Princess had een veelvoorkomende zware bug waardoor je helemaal moest herbeginnen: Cannon Room Glitch
"Nintendo has stated that it will exchange the games for an updated version that does not have the glitch."
Twilight Princess werd voor de GameCube gemaakt, maar kwam eerst uit op de Wii. Het spel moest snel uitkomen zodanig dat het nog net een grote 'launch-title' kon worden. Enkel de eerste miljoen exemplaren hadden het "cannon room" probleem, de GameCube versie die een maand later uitkwam had deze bug dus niet.

Zelda: Skyward Sword had ook een zware gamebrekende bug, Nintendo heeft toen zelfs een heel nieuw Wii kanaal uitgegeven om je corrupte save file te herstellen: The Zelda Data Restoration Channel

Je kon jouw Wii console ook opsturen om hen het corrupte save file te laten herstellen:
"We will be releasing an online patch in order to fix this bug. Those who do not have access to the internet will need to send their copies of The Legend of Zelda: Skyward Sword, their SD Card with Skyward Sword save data on it, or their Nintendo Wii system to our Customer Service."
-----------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Nog enkele recent voorbeelden:

Nintendo Explains 'Game-Breaking' Metroid: Other M Glitch, Offers Impractical Support
Nintendo has fixed a game-breaking glitch in DKC: Tropical Freeze
Nintendo to release fix for game-breaking Pokémon X and Y save bug

Corrupte savefiles, of gewoon helemaal vastzitten in een spel door een bug is volgens mij wel een heel ernstig probleem.

[Reactie gewijzigd door symphoon op 26 november 2014 13:36]

3e patch en nog altijd de problemen maar deels opgelost. Ik had gehoopt dat ubisoft geleerd had van watchdogs...

Ik koop de game wel over een half jaar in de voordeel bakken. Veel betere speel ervaring en een betere prijs.

Niemand zit te wachten op half klare games
tegenwoordig leren ze nergens meer van. maar 3e patch en maar een deel opgelost is wel heel overdreven. Gelijk volledig oplossen of geen release, simpel. maar releasen doen ze sws toch wel, ongeacht of het spel klaar is of niet. dan maar DLC's erbij om het compleet te maken.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 26 november 2014 11:18]

Ze leren wel degelijk. Ze hebben namelijk geleerd dat, wat voor half gaar product je ook op de markt brengt, er altijd wel consumenten zijn die het toch wel kopen. ;)

De enige die nooit leert is de consument. Want let maar op, het volgende deel van AC zal weer als warme broodjes over de toonbank gaan. En die problemen met het vorige (dit deel) deel? Ach, dat is het overgrote deel van de consumenten over een jaar allang weer vergeten....

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 26 november 2014 12:19]

Je slaat hier helaas de spijker op zijn kop! Hoeveel mensen hebben Unity ge-preordered, wetend dat de review embargo NA de release datum lag, en wetend wat voor f-up Watchdogs, BF4, Simcity was (en soms nog steeds is) op release dag.

Ik stel voor dat we als consumenten game reviewers een week de tijd geven om een game te analyseren en we dan pas besluiten of we het spel gaan kopen. Geen pre-orders of review embargo's meer!

En dan ben ik dus nu wel benieuwd wie The Crew al gepreorderd heeft of op release date gaat kopen? Een always-online game met day 1 patch en GEEN review codes. Iedereen zou moeten weten wat dat betekent....

[Reactie gewijzigd door Skyaero op 26 november 2014 13:03]

k heb de crew beta gspeeld.
k heb FX 8350 + R9 280x
alles op ultra
geen problemen nooit lagg.
alleen bij mn broer werkte crosfire niet dan had je half zwart beeld :P

moet wel zeggen dat ze de FPS gelocked hadden op 30FPS

niet dat k de game ga kopen :P vond t niet zo heel bijzonder was wel eens leuk om te spelen maar niet echt super

en bij ubisoft weet je het inderdaat nooit

kijk na AC3. daarbij heb k nog steeds maar avg 40 fps wat nedergens op slaat met mn specs en of je nou op low of ultra speeld ziet er niet echt btr uit en qua framerate maakt t geen drol uit
Ik heb The Crew (nog) niet ge-pre ordered... Maar die game was wel een weekend lang te spelen in 'closed' beta ;).

@hieronder
Niet echt relevant want het punt was dat ze bij The Crew in ieder geval niets te verbergen hebben. Een 1day patch is al jaren niet meer dan normaal. Voorlopig is 94% van de steam reviews (385) positief.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 november 2014 16:07]

Tijdens die closed beta kon ik met mijn auto net zo snel over water (lees vijver / meer) rijden als over land. De auto zakte er ook niet in of door, maar bleef gewoon boven op het wateroppervlakte staan. Wordt vast een top spel.
Wel, als je speciale banden hebt en een lichte auto kan je in werkelijkheid ook over water rijden:
http://www.youtube.com/watch?v=jWnH30yiyQ4
Ik vermoed echter dat je daar niet op doelt in de beta van The Crew. ;)

(ik weet dat dit wat off-topic gaat, maar wilde het toch maar vermelden)
The Crew niets te verbergen? HAHA.

De game heeft microtransacties dat het langs je oren uitkomt!
Het is hetzelfde systeem als bij een Free To Play game met het afschuwelijk verschil dat je er de volle pot voor betaalt.

Zie http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=939616
Je vergeet bij The Crew nog het feit dat het boordevol zit met microtransacties.
Ze verkopen als het ware een game met Free To Play model voor de volle prijs.

Meer info: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=939616
Hellaas zou je altijd de big fans hebben die het wel op realees kopen.
Mij broertje is er 1, Hij zei alle spellen zitten foutjes in dus ook in AC unity. Er valt met hem niet te praten... Dat ubisoft halve games maakt..
Slecht port voor pc...
Niet alle cores gebruikt van de xbo en ps4...
..hij zal altijd de games van ze kopen. Hoe slecht ze ook zijn, hij is en blijft een grote fan. En daar zullen vast wel meer op wereld zijn zoals hij.

PS KOMT DE PATCH VANDAAG OF VOLGENDE WEEK?

[Reactie gewijzigd door TerrorDanny94 op 26 november 2014 13:41]

wat mis ik de tijd toen je een game kon kopen op release die gewoon werkte zonder patchen
Je bedoelt de tijd voor het internet? :)

Geen patch mogelijkheid = hogere kwaliteit @ release date
niet perse
unreal tournament en quake3 waren multiplayer only en werkten ook goed zonder patchen
UT GOTY release versie nr 338. Huidige versie, 451b
UT werd constant gepatched, binnen maand na release zat je al op versie ~350. Ook UT is gelaunched met nogal derpy bugs die tijdens elke test fase gemerkt zouden moeten worden.
Q3 speelde ik in die tijd niet, was een UTer. ET launchde ook niet bugvrij.
Red Alert ook niet, Ook vroegah hadden veel games hun issues. Is niets nieuws.
The crew is voor heel veel spelers al als beta te spelen geweest meermaals. Het is een ontzettend gaar spel, matige graphics en nog slechtere besturing. Als je een beetje je best had gedaan, had je dit zelf dus kunnen uitvinden. Al kreeg ik geld toe, zou ik t niet spelen.
Je hebt wel gelijk inderdaad, maar toch ook weer niet. Goed, mensen nemen dit soort bugs en onvolkomenheden voor lief, maar alleen omdat dan ook het verhaal en het spel zelf gewoon goed genoeg (uiteraard subjectief) in elkaar zit zodat mensen het willen blijven spelen.

In begin jaren 80 werden game-fabrikanten pas overmoedig (atari) en boden de een na de andere game aan, omdat 'ze toch wel verkocht worden'. Dat heeft uiteindelijk geleid tot die begraven stapel ET games die ze onlangs weer hebben opgegraven. De consument wint uiteindelijk toch wel. Er vallen helaas alleen wel wat slachtoffers die er toch in geïnvesteerd hebben, maar teleurgesteld worden.

Ik denk namelijk dat de meeste mensen dit allemaal voor lief nemen, en er simpelweg overheen kijken. En zich beter kunnen concentreren op de inhoud van het spel (waar ik er helaas niet een van ben ;) ).

Ik stoor me er persoonlijk ook nog steeds aan dat games niet zodanig gemaakt worden dat de framerate vrijwel constant blijven in elke scene. Heb je een dure videokaart (GTX 780 Ti), kom je nog regelmatig in bepaalde (meestal drukbevolkte) gebieden waar opeens je framerate flink naar beneden gaat. En zonder g-sync wordt dat dan uiteindelijk een gestotter van jewelste. Dat ligt natuurlijk ook aan mijn pietluttigheid en onvermogen om daar doorheen te kijken. Maar ik vraag me af waarom dat voor ontwikkelaars nog niet mogelijk is om elke scene zo in te richten dat ze vrijwel altijd (ongeveer) evenveel rekenkracht nodig hebben.
Bovenstaand voorbeeld is niet per se van toepassing op AC, dit geldt bij vrijwel alle spellen. Tenzij je GPU zo krachtig is dat je het uiteindelijik niet meer merkt.

Wat ik persoonlijk wel een verbetering vind tegenover 'vroeger' is dat de grote bedrijven, als in dit geval Ubisoft, meer communiceren met hun consumenten. Ze erkennen de problemen en laten weten dat er aan gewerkt wordt. In plaats van ons in het ongewis te laten. Dat was voorheen toch altijd de trend onder de ontwikkelaars. Ditzelfde zie je nu bijvoorbeeld ook bij de nieuwe versie van Windows, Microsoft betrekt steeds meer de 'gewone' consument bij het proces. Ik hoop dat dit soort interactie zich blijft voortzetten in de toekomst. Ik heb me daar altijd aan gestoord, altijd af en toe wat geruchten via internet, maar niet vaak directe communicatie van de ontwikkelaars zelf.

Ik heb het spel nog niet gekocht en ik wacht zelf totdat de meeste bugs er uit zijn. Maar je moet toegeven, het ziet er toch allemaal wel gelikt uit en ze hebben zeker hun best gedaan deze opvolger een degelijke verandering mee te geven tov vorige edities. Uiteraard wel binnen de visie van de reeks.

Maar wat je zegt, dit soort problemen vergeten mensen nogal snel, is misschien ook wel de aard van de mens. Toch ergens wel positief en naief blijven.
In open-worlds games is het gewoon praktisch onmogelijk om elke scene even zwaar te maken. (behalve als je een leeg langschap neemt ;) ) Verder worden framedrops vaker veroorzaakt door een CPU die ff niet kan volgen dan doordat de GPU opeens veel zwaarder belast wordt. Aangezien dat naast alle verschillende CPU's ook nog eens niet alleen de game zelf gedraaid wordt, maar ook een besturingssysteem, antivirussoftware, automatische updaters,... is het CPU gebruik en dus ook de belasting ervan bijna niet in te schatten en zijn framedrops dus min of meer onvermijdelijk bij de eerste release van een open-world spel op PC.
Daar heb je gelijk in. Toch denk ik wel dat er meestal een soort oplossing voor te bedenken is, maar dat kost gewoon veel moeite om een goed pakket samen te stellen. En het wordt natuurlijk voor designers moeilijker om naar wens bepaalde scenes vorm te geven. Maar ik denk niet dat het onmogelijk is.
Toch hoop ik dat dit in de toekomst gaat gebeuren.
En ik heb het dan natuurlijk niet over exacte waarden, maar veel kleinere marges dan nu het geval is. Er mag zeker wat variatie in zitten, maar ik hoop echt dat ze er iets op vinden dat het in de toekomst zo weinig mogelijk varieert.
Iets wat de belasting kan balanceren.
Maar het is een lastige opgave :)
Ze zouden gewoon op basis van CPU kracht moeten bepalen hoeveel er in de open wereld gerebderd zou worden dat zou tog veel effectiever kunnen dan ? Net als dat ze ook meestal de juiste instellingen voor de hou instellen
Of is dat lastiger om te doen of misschien zelfs onmogelijk lijkt mij net zo een klusje als met de gpu eigenlijk
Er zijn wel consumenten die het leren hoor, maar helaas is dit een minderheid. Ik ben zelf al gestopt met games te kopen op de dag van release sinds het port-tijdperk begonnen is op de pc. Ik koop alleen nog games een jaar na de release in de summer sales van Steam ofzo. Heeft alleen maar voordelen in mijn ogen ... ze kosten minder, de DLC kost ook een pak minder en de bugs zijn er grotendeels uit. Ook is de hardware die vereist is om ze op high/ultra te spelen op pc een pak goedkoper.
Dit inderdaad. Ongelooflijk, al die schapen die Unity hebben voorbesteld. Jullie zorgen er gezamenlijk voor dat de volgende AC weer vol met bugs zit. Het boeit tenslotte toch niet wat ze op de markt brengen. Kopen doen we toch wel. |:(

Ik heb met FC4 lekker tot vorige week maandag gewacht toen de reviews online kwamen.
Ubisoft haat de PC markt volgensmij of ze hebben er gewoon geen zin meer in.. ze steken er zo min mogelijk tijd en geld in lijkt het wel. Toevallig werkt AC Unity op alle platformen slecht, maar de PC kant van Ubisoft is helemaal verschrikkelijk.
-Farcry 4 die slechte controls heeft en sowieso slecht werkt op sommige punten (alpha texturing op alleen gras toegepast wat je via een config bestand alleen uit kan zetten en je direct zonder zichtbaar verschil minstens 4fps meer geeft...), het spel flipt soms als je met tb+muis gaat spelen en nog een controller op je pc hebt aangesloten, dit omdat het spel wss in verwarring raakt bij het zoeken voor een knop om een actie mee uit te voeren (push E to open) waarbij hij in een infinitive loop raakt moet ik nu een TB of een 360 input krijgen...
-Watchdogs hoef ik niks over te melden, das al overbekend.
-Ghost recon Phantoms f2p mmofps, er zijn hackers geconstateerd... normaal zou je dan verwachten dat ze zichzelf de vraag stellen "wat doen we eraan of wat gaan we eraan doen?", maar dat doen ze volgensmij niet eens... wel de store up-to-date houden om dingen te verkopen.
en ga zo maar door.

Ubisoft is EA van een paar jaar geleden aan het worden, als ze dat niet al zijn... slechte kwaliteit leveren, veel rehashen van dingen/gameelementen, inspiratieloze dingen uitgeven, IP's deels om zeep brengen en de origin stijl manager Ubiplay forceren.. bah.
Als ik kijk naar Farcry 4 en die vergelijk met Farcry 3 dan is Farcry 3 een origineel muziekstuk en is Farcry 4 de bollywood kloon van Farcry 3. Dezelfde elementen, ongeveer hetzelfde verhaal, alleen met minder diepgang en meer glitterdingetjes om je af te leiden omdat het kwalitatief inhoudelijk minder is.

Tijd voor een videogamecrash die de zogenaamde AAA devs/uitgevers zal laten omvallen of iig flink pijn doen. Ubisoft is niet het enige bedrijf dat redelijk aan het falen is. Ook Blizzard is bijvoorbeeld "goed" bezig met Starcraft 2 bijvoorbeeld... heerlijke inspiratieloze delen. Broodwar had minder tijd en wist veel meer venieuwing te brenden dan HotS en wss de Protoss campagne gecombineerd.
Met Far Cry 4 heb ik tot nu toe geen problemen gehad. Coöp werkt goed geen FPS drops en het spel ziet er goed uit. Veel dezelfde gameplay als Far Cry 3 inderdaad, maar het werkt goed en is een leuke game om te spelen. AC Unity is een drama. Veel framedrops en veel bugs in het begin niet te spelen. Na 3 patchen en het werkt nog niet goed. |:(
Ik vind rayman origins anders uiterst geslaagd.
Ik heb het spel uitgespeeld, had met een 970gtx opzich weinig last, maar ik stoorde me veel meer aan het korte en onlogische verhaal. Had totaal geen voldaan gevoel na het spelen, vond het varen in black flag niet zo super, maar had veel meer lol met dat spel.
Precies ja. Daar waar de vorige delen een cinematische voorstelling waren, een film als het ware waar je zelf doorheen speelde, is dit deel een wazig slap verhaal. Ik zit bij sequence 6 volgens mij maar heb geen flauw idee hoe en ben 90% van het verhaal alweer vergeten. Tel daarbij op dat ik gigantische framerate problemen heb ondanks mijn setup en ik sluit het spel na 15 minuten alweer af omdat het gewoon niks is.

Gelukkig heb ik wel de "demoversie" en niet het volledige spel, want als er iets is dat ubisoft mij heeft geleerd de afgelopen jaren is het wel dat anderen hun releases beter kunnen dan zij zelf.
strak plan!

achteraf spijt dat ik deze game ge-preordered heb :(
Zoals deze nu loopt is het namelijk niet soepel spelen en een en al gehaper :/

gelukkig is er nog GTA V om de tijd zolang mee door te komen :)
Volgens Ubisoft zou deze patch meer dan 300 bugs verhelpen. De patch verbetert de framerate en zorgt dat de game minder vaak crasht. De coöpmodus zou nu ook stabieler moeten zijn, en komt hoofdpersonage Arno niet langer vast te zitten in hooibalen. Verder zouden npc's nu minder animatiebugs moeten hebben en word je niet meer onterecht wel of juist niet ontdekt.

Ik vind dit op zich niet slecht. Geeft overigens wel aan dat dit spel vol met bugs zit. Had eigenlijk nooit op de markt terecht moeten komen.
ook leuk een quote van officiële site:

''Additionally, we have already begun working on Patch 4 and we expect to have further updates on it in the coming week.''
Idd, 300 bugs gefixt in derde patch, dan doe je echt iets verkeerd. Halfklaar spel uitbrengen noemen ze dat.
Exact de reden waarom ik nooit nog iets ga pre-orderen. WatchDogs was m'n eerste pre-order sinds Portal 2 en dit doe ik niet meer (tenzij het Valve is met HL3 ofzo, want daar ik heb vertrouwen in). Maar Ubisoft never ever again. Al moet ik toegeven dat Splinter Cell Blacklist vlot draaide en de beta van The Crew ook niet slecht was. Maar dat was een ander productiehuis natuurlijk.
Doe ik normaal gezien ook niet, maar bij The witcher 3 heb ik het nu wel gedaan, temeer omdat CD projekt Red wél degelijk development-werk levert voor PC!

Ik keek heel hard uit naar Unity, maar had nog wat werk met Shadows of Mordor, dus ik ben eigenlijk tevreden dat ik het spel nog niet gekocht heb. Ik wacht wel tot bij de christmas-sales van Steam, en maar hopen dat tegen dan alles degelijk werkt ;)

[Reactie gewijzigd door Clukers op 26 november 2014 13:40]

Of beter, koop hem niet, en speel AC1 nog een keer door.
We (velen) trappen er toch elke keer weer in.. Voor mij de laatste keer preorderen..

Zal helaas nooit gebeuren dat niemand meer gaat preorderen.. Alleen dan leert Ubisoft er van.. Of EA..
Dat preorderen snap ik eigenlijk noot. Hoe kan je van te voren weten of een spel goed is? Wacht dan minstens eerst de reviews af zou ik zeggen, dat is ten minste hoe ik het doe als ik een spel (of wat dan ook) wil.

Het erge is dat je door middel van preorders een verkeerd beeld afgeeft. Hiermee zeg je dus eigenlijk "Ik koop het spel toch wel, of het nou goed is of niet", wat de makers minder werk geeft. Ze "testen" of het spel goed genoeg wordt ontvangen en als dit niet zo is maken ze naderhand gewoon patches. Ik heb daar laatste een hele goede video over gezien van een bekende youtuber/reviewer TotalBiscuit. Het ging er toen om dat uitgevers zo graag willen dat je preordert dat je vaak extra's krijgt als je preordert, al zijn de extra's vaak helemaal niet eens zoveel waard (een extra skin of een extra zwaard of zoiets). Daarnaast mogen reviews altijd pas op een bepaalde tijd worden uitgebracht, meestal als het spel uit is.

De oplossing zou zijn dat iedereen wacht tot het spel uit is, wacht op de reviews, en het spel gewoon niet koopt als deze niet goed blijkt te zijn. Helaas krijg je nooit alle mensen mee om op deze manier druk te zetten op uitgevers om gewoon goede spellen uit te brengen, ipv een zo-min-mogelijk approach.

Dit is de video trouwens:
https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Quote die alles opsomt:
You are throwing 50 to 60 dollar on a title you know nothing about except for carefully crafted marketing material. How many times do people have to get burned by this?"

[Reactie gewijzigd door thefal op 26 november 2014 12:21]

Dat jij niet pre-ordert, maakt nog niet dat je het ook niet kunt begrijpen. Even los gezien van wat jij en ik vinden van pre-orders, er zijn wel degelijk een aantal redenen te noemen, waaronder die je zelf al noemt, om voor een pre-order te kiezen waardoor deze optie toch populair blijft:

- Je hebt de game op de dag van release in huis;
- Je hoeft niet bang te zijn dat de game is uitverkocht als je op tijd pre-ordert;
- Pre-order edities bevatten vaak extra's, zoals in-game items / collectibles
- Het is onderdeel van een hype. Je leest artikelen over een game, ziet video's, je wordt 'lekker gemaakt' door het marketing team en je interesse en nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Dit in combinatie met het gevoel dat je niet naast de boot wilt vissen (creëren van schaarste, zie GTA V) zorgt voor een flink aantal pre-orders. Ik praat dit onderbuikgevoel niet goed, maar dit is wel hoe ik denk dat het voor de meeste mensen werkt. Waaronder ik zelf. Ik ben toch ook nieuwsgierig geworden naar de game, en heb daarom Brotherhood opnieuw opgestart, Revelations en AC3 gedownload, ik speel Black Flag weer, en heb inmiddels een goedkope code van Unity voor de XB1 gekocht op Ebay. Uiteindelijk werkt de promotie dus toch, ook voor mij. Dan kun je stellen dat mensen er niet gevoelig voor zijn, maar Unity laat nu betere verkoopcijfers zien dan Black Flag, waar naar mijn weten niet zulke problemen mee waren.

Het is een gewild product, hoe je het ook wend of keert. Pre-orders zullen voorlopig nog aanhouden in populariteit. Ik verwacht hierin geen daling, zelfs niet als games bugs bevatten en framerate problemen vertonen zoals Unity.
- Digitale releases raken niet uitverkocht
- Een digitale release kan je op release day ook gewoon downloaden
- De extra's... zijn 9 van de 10 keer digitaal. Dus we hebben het hier over een paar bestandjes die niets écht toevoegen aan de game.
- Het is de hype = mee eens, en dat maakt mensen blind.

Onderaan de streep kun je gewoon niet verdedigen dat pre-orders zinvol zijn, het is hetzelfde als de Iphone fan die twee dagen voor de winkel gaat liggen met slaapzak en volgnummer, dat zijn ook gewoon totale idioten die alle gevoel voor proportie kwijt zijn geraakt.

Het spijt me echt, maar de koopgekte die hieraan ten grondslag ligt is gewoon ongezond en valt niet te verdedigen, en is echt iets van deze tijd geworden. We willen meer en we willen het nu. Bedrijven maken daar gretig gebruik van en proberen die koopgekte aan te zwengelen met een hype. Kortom je bent slaaf van de commercie en je laat je gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 november 2014 14:27]

Ik verdedigde pre-orders ook niet, maar somde wel op waarom men er gebruik van maakt. Doosjes raken wel degelijk uitverkocht, en met een absurde prijs van 69,99 voor de digitale versie t.o.v. 54-59 voor een doosje en men zal veel liever voor het (beperkt leverbare) doosje gaan. De extraatjes vind jij misschien onzinnig, toch zijn ze populair en zoeken mensen specifiek naar de limited edition / pre-order versie.

Er is inderdaad sprake van koopgekte, en zolang de vraag blijft stijgen, de verkoopaantallen positief zijn, kun je het het winstmakende bedrijf ook niet echt kwalijk nemen natuurlijk. Het is een ontwikkeling waar je weinig tegen kunt doen. We kunnen wel heel braaf hier roepen dat pre-order fans compleet losgeslagen zijn, maar ik denk niet dat iemand daar zich ook maar wat van aantrekt. Bij elke release lees je opnieuw: 'Ja volgende keer ga ik geen pre-order meer plaatsen', maar blijkbaar gebeurt het toch genoeg om dit soort problemen aan te laten houden bij release. Ik zou niet weten hoe je daar een constructief, realistisch einde aan kunt maken.
Tja ik ben vroeger ook fan geweest van dingen, ik denk ook dat dat een ding is van leeftijd. Heb zelf ook zat aankopen gedaan die ik vandaag nooit meer zou doen. Het verbaast me soms dat er mensen zijn die nooit zo'n leermoment hebben gehad en nu nog steeds als een schaap achter de commercie aanlopen. Ik denk toch dat als je de 30 passeert je wel enige ervaring moet hebben. Maar goed zo verbazen mij wel meer dingen :)

Het mooie is dat de markt voor games zich heel breed heeft getrokken in de afgelopen jaren. De indie-developer is nu zwaar aan marktaandeel aan het winnen, Kickstarters en crowdfunding zijn ongekend populair en succesvol. Er is een tweedeling gaande van casual gamer met console en alle games die op TV reclames langskomen, en de oude garde die in deze nieuwe markt investeert.

De pareltjes komen nu gewoon uit een andere hoek, je kunt de grote publishers al een jaar of twee compleet links laten liggen en spelen wat er elders uitkomt, en dan speel je over het algemeen juist die games die de wat meer ervaren gamer zoekt: games met meer diepgang, old school mechanics ipv context sensitive rommel, goede performance en geen geneuzel met DLC of always online tenzij het echt iets toevoegt.

Volgens mij kunnen die twee prima naast elkaar bestaan, in ieder geval voorlopig, maar het kan in de toekomst twee kanten op gaan: houden die nieuwe developers hun kaarten in eigen hand of laten ze zich opkopen door de grote publishers? Als deze developers succesvol zijn (en dat zijn ze) blijven ze doen wat ze doen, dus vooralsnog ziet het er goed uit. En ik denk zeer zeker dat ook de managementlagen van de grote publishers zien wat zich aan het voltrekken is op dat deel van de markt, ook zij zullen zien dat daar games uitkomen zonder mega budgetten en dus risico's die bijna zonder uitzondering succesvol zijn onder grote groepen gamers. Het is al wel bewezen dat ook zij niet immuun zijn voor de macht van de consument, en met elke blunder groeit dat besef, gelukkig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 november 2014 14:44]

Ik verdedig alleen mezelf. Extra's boeien me niet. Het gaat mij erom dat het spel op de mat ligt op release dag. Ik niet naar de winkel ga en met lege handen thuis kom, in de rij moet staan bij de kassa en niet van iedereen te hoeven horen hoe tof of hoe slecht het spel is. Dat wil ik zelf ervaren. Dus daarom preorder. Dan blijft nog steeds het feit dat ik als consument een deugdelijk product mag en moet verwachten. En ja ik heb ook een keer in de rij gestaan voor een iPhone omdat het gewoon een ervaring is. Heel gezellig, je leert de gekste mensen kennen en je zit uren in spanning of je nog een kaartje kan bemachtigen.
Het gaat mij niet om de extra's. Ik wacht op een spel na aankondiging. Ik zie dat het er tof uit ziet en dat het verhaal me aanspreekt dus ik preorder zodat ik hem heb als hij uit is. Ik kijk geen review want ik wil het zelf ervaren en mag er als consument vanuit gaan dat alles werkt. Blijkbaar denkt een uitgever daar anders over een straft een koper af door een brak product uit te brengen. Daarom zeg ik, laatste keer voor mij.

En preorder geeft extra spanning. Fijne spanning. Die nu wordt verpest omdat het niet mogelijk is om iets goeds te produceren.

[Reactie gewijzigd door yannienl op 26 november 2014 12:40]

Ik kan met de 970 de game niet eens op 60fps op ultra-high spelen.. daar baal ik toch wel een beetje van.
Ja daar vallen veel mensen over. Maar toen Crysis op geen enkele machine goed kon draaien op hoge settings was het enkel een "kwestie van wachten". Rare tijden!
ja maar crysis was daad werkelijk echt mooi.(voor die tijd) assasin creed unity heeft geen reden behalve slechte optimalisatie. en dat is waar veel mensen over vallen. zo liep/loopt hij ook niet lekker op console.
Tegen de tijd dat de game dusdanig gepatched is zodat de grootste problemen verholpen zijn ligt ie vast in de ramsj. Prima :o
hmmm ik proef BF4! Die had je ook beter pas nu kunnen kopen
Ik begin me toch zorgen te maken. Het is een AAA game, je zou verwachten dat er niet zo veel gepatched meot worden. Als dit nog voor de internet boom gebeurden waren de klanten echt de duppe omdat je zo iets niet kan fixen.

Moet nu eerlijk toe geven dat ik gewoon door dit soort geneuzel gewoon wacht met zulke spellen.
Niet alleen wachten, dit zijn voor mij redenen om een bedrijf links te laten liggen 8)7
Een goed product of geen product, dat zouden meer consumenten moeten doen!
Tja, ik zelf kan wel begrijpen dat er soms bugs in kunnen sluipen (op PC) maar op een console (Xbox of PS4) snap ik dat niet dat is helamaal vast qua hardware en aansturing enzo. Een pc kan je net een brakke combi over het hoofd gezien hebben qua gamen. Maar idd het is iri ik snap het gewoon niet.
Ach, ik moet (gelukkig) nog AC2, Revelations, AC3, En Black Flag uitspelen zodat ik qua verhaal lekker alles heb gehad voor ik hier aan begin.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je hier als gamer niet op zit te wachten bij release. Dit soort bugs zijn allang bekend voordat de game uitkomt, en toch wordt een game gewoon uitgebracht, al dan niet onder druk van de uitgevers en andere belanghebbenden. Het is wel van de zotte dat je een game niet fatsoenlijk kan spelen in de eerste weken na release. Zie Sim City met het online-debacle, Watch Dogs met corrupte save games. Een dergelijke release waarvoor je gewoon doorgaans dik ¤60,- neerlegt behoort gewoon te werken zonder grote problemen. Patches waren vroeger bedoeld als kleine verbeteringen als een soort van polijsten, tegenwoordig wordt versie 0.9 op schijf geknald en komt versie 1.0 pas twee weken na release uit.

De situatie gaat echter niet veranderen ben ik bang, daar de games toch wel gewoon gekocht worden. EA Games, Ubisoft, ze komen er nog steeds mee weg, want ook deze game zorgt weer voor de nodige verkoophits en aandacht. Zolang games niet opeens veel slechter gaan verkopen, wordt het patchen van de game de nieuwe standaard.
Duidelijk (en eens), maar als reactie op jouw laatste punt; denk jij niet werkelijk dat deze daling in verkoopcijfers te merken is bij alle uitgevers? Er zijn zoveel game releases te noemen sinds de komst van de "next-gen", dat bedrijven imo wel door hebben dat het toch wel echt een complexe business is geworden. Bij het streven naar perfectie betekent het automatisch dat je alle "pilaren" op orde moet hebben.

Wij als consument hebben allerlei soort platformen om te klagen, maar de daadwerkelijke handeling die daaruit volgt (of eerder gezegd, niet volgt) is het pre-orderen zoals menig tweaker hier al aangeeft.

De marketing omtrent game verkoop heeft zijn piek wel bereikt. Het moet nu bewezen worden dat developers en uitgevers tot één unaniem besluit kunnen komen, zodat het beoogde eindresultaat behaald kan worden.

Nogmaals, ik denk door de komst van (nog) meer belanghebbende, er meer variabelen (c.q. meningen) ontstaan zijn wat zorgt voor een vertekent beeld van de originele uitkomst. Dit maakt de "next-gen" game development exponentieel complexer.

[Reactie gewijzigd door RoelZ op 26 november 2014 11:46]

Misschien moet je zorgen dat je spel af is voordat je 't op de markt gooit, zomaar een ideetje.
Waarom?
Het wordt toch wel grif verkocht.
Ik heb er nu zo'n kleine 10 uur opzitten. Ik ben 1000 doden gestorven omdat het vechtsysteem te veel hapert, of omdat het zo onbestuurbaar werd dat mijn poppetje halverwege de run ineens niet meer begrijpt wat er wordt bedoeld, zich omdraait en recht in de armen van het peloton springt.

De leukste is echter de DDB (zelfvernoemde Dive Deep Bug); druk je tijdens je run op een verkeerd moment op spatie, dan zoekt hij ineens dekking, als dat muurtje laag genoeg is, en je de juiste richting kiest en je wilt in alle rush weg uit die positie, dan moet je niet raar opkijken als ineens de grond onder je voeten wegzakt en je als het ware naar beneden stort.

Erg leuk als je net je missie bijna hebt gehaald.

Nee voor mij is deze game totaal onspeelbaar, ondanks dat ik een massieve PC heb die menig andere games prima op Ultra kan draaien. Ik zal het met de update nog een keer testen, en als het dan niet werkt laat ik het lekker zitten. Het gevoel dat AC1 t/m 3 opwekten was eigenlijk met de 3de al behoorlijk verdwenen.
Just another franchise..
Ik heb er nu al zo'n 30 uur speeltijd opzitten, en moet zeggen dat ik nog geen van jouw problemen ben tegen gekomen. Wel af en toe karakters die in muren blijven steken, wat in praktisch elke game wel eens voorkomt, freezes van paar seconden, inventory die soms spontaan verandert na fast travel, missies die niet kunnen werken omdat het karakter waar je mee moet praten door de grond is gezakt.. frame drop valt ook best mee, maar op 2x gtx580 was de performance op lage resolutie en settings zo slecht dat ik die dag nog een gtx980 heb moeten halen.
Dan moet je in de tuinen, achter hekjes en manden maar eens cover zoeken, en een willekeurige kant springen/button bashen die onder een afdakje staan.
Oefening baart kuns, en lagere frame-rate geeft je hogere kans op succes.
Happy Flights!

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 27 november 2014 17:25]

Uiteraard kunnen ze de framerate Problemen niet oplossen. De ruggengraat van de engine is verouderd. Dat was al duidelijk sinds Watchdogs. Ze gaan nooit de framerateproblemen 100% kunnen oplossen, hiervoor is een nieuwe engine nodig, een volledige rewrite.

Ik vind het echter gevaarlijk van Ubisoft dat ze valse hoop geven, tijdens watchdogs deden ze dit wijselijk op een veel lager toontje..
Ik dacht juist dat Unity gebouwd was op een totaal nieuwe engine?
Wel, Ja en Nee. De engine van AC is modulair opgebouwd (zoals eerder aangegeven door Ubisoft Devs in bepaalde interviews). De modules lijken misschien nieuw en blitz, maar de basis zelf is maar weinig aan veranderd.

Het ziet er wel knap uit, maar zeg nu zelf, vind jij dat de engine nieuw aanvoelt? Dus Volgens u is deze engine speciaal ontworpen voor 30 fps!? Wel, Ik denk eerder omdat ze helemaal geen keuze hadden, en voort moesten met een veel te oude engine.
Ik ben er niet genoeg in thuis om vooraf te kunnen bepalen wat ik reëel gezien wel of niet van een game mag verwachten. Maar toegegeven, dat game voelt op mij niet nieuw aan. Ik kan wel elke keer genieten van de wijze waarop de kleren van Arno zeer realistisch overkomen (vooral goed zichtbaar in een leren outfit) en het feit dat je echt ver kunt kijken vind ik ook echt gaaf. Maar verder, neuh.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True