Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties

De Franse uitgever Ubisoft heeft bekendgemaakt dat het gamers die Assassin's Creed: Unity hebben gekocht gaat compenseren. De singleplayer-content uit de Season Pass wordt gratis. Wie al een Season Pass heeft gekocht krijgt in plaats daarvan een gratis game.

Unity Dead Kings dlcIedereen die Assassin's Creed: Unity bezit, krijgt de Dead Kings-dlc uit de Season Pass gratis. Dat maakte Ubisoft woensdag bekend. Zodra de dlc beschikbaar is, wordt deze automatisch klaargezet om gedownload te worden. Gamers die de Season Pass al hadden gekocht of een speciale editie van Assassin's Creed: Unity bezitten waar de Season Pass al inzat, mogen gratis een andere Ubisoft-game uitkiezen uit de volgende zes games: Far Cry 4, The Crew, Assassin's Creed IV: Black Flag, Rayman Legends, Watch Dogs en Just Dance 2015.

Met de geste wil Ubisoft zijn excuses aanbieden voor de technische problemen die veel gamers parten speelden na de release van Assassin's Creed: Unity. "Namens Ubisoft en het complete team van Assassin’s Creed wil ik hiervoor mijn oprechte excuses aanbieden. Deze problemen kwamen jullie spelplezier niet ten goede en verhinderden velen van jullie om de game optimaal te kunnen ervaren", zo liet Ubisoft Montreal en Toronto-directeur Yannis Mallat weten in een verklaring.

Na de release van Assassin's Creed: Unity bleek dat veel gamers te maken hadden met technische problemen, variërend van personages die door de map heen vielen en andere grafische rariteiten tot heftige framerate-drops. Ubisoft is nog steeds bezig alle problemen te verhelpen en gaf woensdag de derde patch voor het spel uit, die vooral de framerate-problemen moet oplossen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (119)

Best een netjes gebaar, vooral die gratis game voor de mensen die de Season Pass hadden gekocht. Hopelijk leert Ubisoft hiervan..
Mooi gebaar? Dit is gewoon een lollie om je zoet te houden, en gezien de comments in deze thread lijkt het nog te werken ook nog. Ik dacht dat Tweakers slimme jongens en meisjes waren.

Hoe vaak moet je in de valkuil trappen van pre-order en season passes? Wanneer gaan consumenten leren pas iets te kopen als het uit is EN als onafhankelijke reviewers voldoende tijd hebben gekregen om het spel te kunnen waarderen. Daar leert een publisher pas van, want dan komen ze niet weg met een half brak spel en een lollie. Dan worden ze gedwongen om vanaf dag 1 een goed en volledig spel uit te brengen.

edit: Kennelijk zijn er mensen die dit bericht als flamebait zien. Dat is niet mijn intensie. Ik zou graag willen dat consumenten/gamers iets meer zelfreflectie toepassen en niet zo snel laten afschepen met cadeautje's van publishers vanwege launchproblemen.

[Reactie gewijzigd door Skyaero op 26 november 2014 19:38]

Ze hadden ook niks kunnen geven. Is dus gewoon een mooi gebaar.
Ik vraag me dan af of je als consument zo'n brak product kan terugbrengen en je geld terug kan krijgen. Voor fysieke producten is dat wel het geval.
Want in principe betaal je voor iets wat niet voldoet aan bepaalde minimale verwachtingen (het werkt niet).
Nee, de leverancier mag ook het product proberen te herstellen zo dat het wel deugelijk is en Ubisoft is daar laatste dagen toch hard mee bezig geweest.

Als je telefoon niet meer werkt gaat die eerst ook naar reparatie, het is niet dat je dan gelijk je koop ongedaan kunt maken.
Volgens mij mag je dat gewoon terugbrengen, alleen kan het erg lastig worden omdat het niet duidelijk in de wet staat aangegeven(volgens mij) en winkels vaak hun eigen voorwaarden belangrijker vinden dan de wet.

Voor m'n voorbeeld gebruik ik even Unity voor de PC.
Wanneer je Unity koopt voor de PC, heb je geen mogelijkheid om dit te testen voor de aankoop. Ook heb je geen mogelijkheid om dit te testen zonder het product uit de verpakking te halen. Ook is het niet mogelijk om het product te testen zonder de key te gebruiken. Wanneer je er dus na de installatie achter komt dat Unity niet werkt, terwijl jouw PC wel aan de minimale systeemvereisten voldoet, dan kan je het gewoon retourneren.

Volgens mij heb je dus wel recht op retourneren.. of je dit ook krijgt is de tweede vraag...

Framedrops zijn trouwens waarschijnlijk geen reden om te retourneren. Het spel werkt immers en nergens wordt beloofd dat je minimaal 60 FPS krijgt.
maar als het spel helemaal niet werkt, dan heb je gewoon een ondeugdelijk product.

[Reactie gewijzigd door Remz op 26 november 2014 23:40]

dacht als je direckt bij uplay koopt er tevredensheidsgarantie van bep tijd, in die periode kan je je game terug geven en krijg je je geld terug(alleen bij uplau gekochte artikelen
Zal in samenwerking met ubisoft moeten gaan. Ik weet een aantal mensen die hun founderspack van archeage vergoet hebben gekregen van Trion. Dus wie weet.
Dit soort reactie van Ubsioft wil net zeggen dat je geld terugkrijgen totaal geen optie gaat zijn.
Ik ben het volledig met je eens, zelf zou ik niet akkoord zijn gegaan met een gratis game. Het zelfde gebeurde bij SimCity. Daar heb ik uitendelijk maar een spel gekozen, deze echter niet meer dan 2 uur gespeeld. Je hebt eenmaal betaald voor het spel, en je hebt dan ook recht dat het naar behoren werkt vanaf de eerste dag.
Denkfout, daar heb je geen recht op. Waar staat dat? Jij doet een pre-order, dan weet je niet exact wat je koopt. Het is een risico dat jij neemt. Je mag verwachten dat je foutloze game koopt, maar rechten heb je niet.
Stel jij koop een nieuwe auto, jij hebt daar nog geen meter in gereden en vaak heeft de dealer het meest luxe test model staan waar in je een proef rit mag maken. Dus je doet een pre order! Na 3-6 maanden komt jou auto in gekozen kleur en opties binnen en helaas heeft deze mankementen. Heb je dan ook geen rechten?
In dit geval heb je zelfs nog een proefrit gemaakt. Bij veel games zit geen demo, dus is het een gok om te pre-orderen.

Als je auto binnen is en mankementen heeft, dan ga je terug naar de garage omdat je garantie hebt, dan word dit gemaakt voor je en kan je weer verder.

Unity hoef je niet eens mee terug, die word op afstand gefixed voor je. En je krijg er zelfs nog een extraatje bij.

En ja, wij Nederlanders zijn azijnpissers.
Nederlanders hebben principes, en vinden dat soms belangrijker dan praktisch is.

Persoonlijk heb ik niet zo'n probleem met het feit dat Unity mankementen heeft, maar dat Ubisoft er voor gekozen heeft het spel toch uit te brengen ondanks dat ze wisten dat er (heel) veel mankementen inzaten. Dat vind ik smerig. Er wordt een product verkocht waarvan de verkoper weet dat het een slecht/on-af product is.
hij is niet slecht. Althans niet bij mij.
Wat mij opvalt is dat vooral de mensen met een mid-range pc en minder problemen hebben. Deze game is een AAA titel, met gigantische zware graphics. De makers moeten vooruit, en dit gaat gepaard met problemen (even los van de paar bugs).

Sommige mensen zeggen kijk is naar Rockstar. Die hebben jaren gedaan over gta 5. Maar zie de graphics op de ps3 en xbox, ik vond het niet mooi. Het heeft ze een JAAR gekost om de graphics te upscalen voor ps4, xbone, en pc. de hele pc community kotst Rockstar ondertussen uit (incl mijzelf) omdat hij nog steeds niet uit is. Dus het is het 1 of het ander, beiden gaan gepaard met klachten.

Ik probeer Ubisoft niet goed te praten, maar als je ziet wat ze doen om deze game toch vloeiend(er) te krijgen vind ik alleen maar netjes.

Ik krijg nu dus gratis DLC, word ik ook niet echt happy van. Andere krijgen Farcry 4 of the Crew, die had ik ook liever gehad. Maar Ubi laat zijn klanten iig niet zitten. Ze hebben een fout gemaakt, erkennen deze en komen ons ook nog is tegemoet met een game/dlc/lolly.
Activision (cod), EA (fifa 15 en BF4), Rockstar (gta 5 pc) kunnen hier nog wat van leren.

[Reactie gewijzigd door NakedDutchy op 27 november 2014 11:58]

Ehm laten we dat eens omdraaien? waarom heb je recht op vervanging of reparatie? als je een antwoord daar op kan geven dan komt het in de strekking van je koopt een product wat binnen de marge van tolerantie valt. dus foutloos werkt / is binnen een marge.
Perfect voorbeeld is dus een TV / monitor en dode pixels . ik heb een monitor waar van 1 blauwe sub pixel defect is staat altijd aan. het product is defect maar valt binnen de marge die de fabrikant heeft opgegeven.
Je hebt recht op een product dat werkt zoals het bedoelt is. Een foutloos product dus. Wanneer het niet functioneerd zoals te verwachten valt, heeft de verkoper de plicht er voor te zorgen dat dit wel zo is. Eerst kan hij proberen het product te repareren zodat het wel naar behoren functioneerd en hij kan het product vervangen; en als dat allemaal niet werkt heb je recht op een vervangend product/geld terug.
Sorry voor mijn denken, na mijn problemen met simcity en battlefield doe ik geen pre-orders meer. Bij unity zijn tal van promo videos geweest, in geen van die video's viel hij door de map heen of kwam hij vast te zitten in het louvre.


Verzegelde cd s en dvds

Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. Verbreekt u de verzegeling? Dan hebt u geen bedenktijd meer.

Digitale producten downloaden

Koopt u een product om te downloaden op uw pc, tablet of telefoon? Bijvoorbeeld muziek, een spelletje of een film? Hebt u laten weten dat u het product binnen veertien dagen wilt hebben? Én hebt u laten weten dat u afziet van de bedenktijd? Dan hebt u geen bedenktijd. De ondernemer moet alle informatie over uw aankoop én het feit dat u afziet van de bedenktijd bevestigen. Bijvoorbeeld per e-mail.Hij moet dat doen voordat u het product gaat downloaden.

Let op: hebt u niet laten weten dat u het product al tijdens de bedenktijd wil hebben? Of hebt u niet laten weten dat u afziet van de bedenktijd? En hebt u het product al gedownload? Dan hebt u wel een bedenktijd. U hoeft dan niet te betalen. Hebt u al betaald en maakt u toch gebruik van uw bedenktijd?Dan hebt u recht op uw geld terug. Ook al kunt u het product niet terugsturen. U hoeft ook niet te betalen als de ondernemer u geen bevestiging heeft gestuurd voordat u ging downloaden.


Daarbij geld ook de informatieplicht, ubisoft had moeten melden dat er problemen zaten in het spel. Dat hebben ze nu achteraf gedaan. Volgens mij gaat het hierbij zelfs nog verder. Met het online content neem je een dienst af, en daar gelden weer strengere regels voor.

[Reactie gewijzigd door Foliare op 27 november 2014 09:32]

Ik ben bekend met de regels van koop op afstand. Twee weken bedenktijd. Maar dat speelt hier niet, want je ziet af van dat recht of je koopt de schijven fysiek in de winkel. Weet dus niet waarom je dat hier allemaal opsomt.

Ik ken de demo's, die zien er uiteraard goed uit. Op mijn PS4 zag het er ook erg goed uit. Ik ben net zoals in de demo's niet door de grond gezakt. Ik wil niks goedpraten over wat Ubisoft heeft geleverd. Maar geen enkel product is perfect. Perfectie bestaat niet.

Ubisoft lost het nu keurig op door
- te patchen
- een gratis game aan te bieden.

Vind je het allemaal toch niks dan raad ik je in het vervolg inderdaad aan om te wachten met de koop totdat de reviews zijn verschenen. Het is jouw keuze om het spel op dag 1 te willen spelen met alle risico's. Want we zijn er inmiddels toch mee bekend dat dit kan gebeuren. Het is niet de eerste keer.
Als jij het niet kunt opbrengen om een dagje te wachten dan zegt dat eigenlijk ook voldoende.
Ubisoft lost het nu keurig op door
- te patchen
- een gratis game aan te bieden.
Een gratis game aanbieden lost niets op, het "verlicht" de pijn wellicht. Desalniettemin is het natuurlijk een positief gebaar, ik persoonlijk had de problemen van Unity voor lief genomen als ik wist dat ik er FC4 bij zou krijgen. :9
Daarom bieden ze niet alleen een game aan maar leveren ze ook patches :)
Ze staan beiden onder elkaar genoemd in mijn posting. Beiden samen zijn wel een oplossing.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 27 november 2014 11:55]

Hier weer een voorbeeld waarom de VS al jaren aan het groeien is en wij in Europa van de ene cisis naar de andere glijden. Man wat een azijnpissers toch in dit werelddeel. en we zien het zelf niet eens, want we vinden onszelf zo lekker kritisch en vooral slim. Het valt me iedere keer weer op als ik terug kom uit de VS. De regio waar zo'n beetje alles vandaan komt wat we hier gebruiken.

Tuurlijk is het een waardeloze prestatie om op deze wijze een game uit te geven, maar de compensatie nu is meer dan redelijk te noemen. Ik bedoel er zit een recente AAA-game tussen. Dat is geen lollie.
Vervolgens krijg je dan hier gepredik dat je spullen pas moet kopen als je ze gezien hebt. Mag ik dat zelf bepalen? En zet me dan niet weg als zijnde niet slim omdat ik niet doe wat jij niet doet.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 26 november 2014 19:49]

Dus we mogen niet kritisch zijn als je de volle mep voor iets betaald en het product voldoet totaal niet en is zelfs deels onspeelbaar?

Ja dat ze het nu goedmaken is top maar dat is pas achteraf. Het had nooit zover moeten komen, als deze problemen een verassing voor Ubisoft zijn dan betekend dit dat ze het spel gerushed hebben en onvoldoende getest hebben en als ze er vanaf wisten dan vonden ze het acceptabel.

Als het gratis was en het werkt niet naar behoren dan vind ik het geen punt maar het is niet gratis. Als het een indie spel was van een kleine ontwikkelaar die er hard aan werkt het te fixen dan had ik het ook geen ramp gevonden maar dit is een grote ontwikkelaar en dit is ook een van hun grootste releases van het jaar.

Maar jij vind dat we niet kritisch mogen zijn en het gewoon moeten slikken en dan maar moeten hopen op het beste?
Want als je je mond niet open doet dan zal men geen het geen prioriteit vinden om de problemen te fixen.
Het is één ding dat mensen klagen over dat Unity niet goed draaide (maar wel degelijk speelbaar is/was), totaal een ander ding dat mensen negatief gaan doen als Ubisoft op een heel redelijke manier z'n excuses aanbied. Genoeg bedrijven die dat alleen officieel hun excuses zouden aanbieden zonder daar een praktische vorm aan te geven. In dit geval kost dit Ubisoft redelijk veel. Ten eerste doordat Unity relatief slecht verkocht zal hebben, en ten tweede omdat nu er toch een redelijk aantal mensen zullen zijn die spellen zoals The Crew niet zullen kopen... en dan heb je ook nog eens de verloren inkomsten van de DLC. Ja, Ubisoft is de fout in gegaan, maar dat betekend niet dat je nu over alles wat ze doen negatief hoeft te doen. Of ben je oprecht de mening toegedaan dat deze excuses te slap zijn?

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 27 november 2014 05:27]

Als het een indie spel was van een kleine ontwikkelaar die er hard aan werkt het te fixen dan had ik het ook geen ramp gevonden maar dit is een grote ontwikkelaar en dit is ook een van hun grootste releases van het jaar.
Dus als het een indie spel was die buggie was, waarna de maker probeert het zo snel mogelijk te fixen is het geen probleem, terwijl als het een grote uitgever is die een spel uitgeeft die buggie is, waarna de maker probeert het zo snel mogelijk te fixen is het wel een probleem... Beetje dubbele maat, zou ik zo zeggen. Groot of klein, arm of rijk, iedereen heeft de dezelfde rechten én plichten.

Zelf heb ik geen problemen ondervonden met Unity zelf (alleen wat kleine irritaties met de Initiates website en een soms wegvallende verbinding met m'n app), dus ik ga hier zeker niet over klagen :p
Ik heb moeite om de framerate boven de 50 te krijgen en toch mooie graphics te hebben met mijn GTX970.

En heb af en toe een poppetje ergens in de lucht zien lopen.

En ik ben 1x onder de map gevallen en dan respawn je weer. Dit was buiten bij het water bij een trap bij de assassins 'cave'.

Mij boeit het niet, zeker omdat het spel gratis was bij mn videokaart, en nu ook nog gratis DLC:D
Unity is echt een pracht spel en speelt heerlijk. Vooral de manier van killen blijft vet.
Ik heb nog niemand zien zweven, alleen wat boeken (wat ik goed kon begrijpen, want dat boek wilde natuurlijk niet op de brandstapel die er naast was!) en ik heb wat gezichten gezien die nog niet volledig gerenderd waren. Maar dat heb ik bij oudere spellen (en spellen niet van Usoft) ook gezien. Persoonlijk stoor ik mij daar niet aan. En ik zou niet eens weten hoe ik mijn framerate kan zien zonder externe applicaties te installeren...
Met mijn Nvidia kaart zit er een mode bij waarmee je ingame opname's kan maken. Deze geeft ook gelijk altijd de fps aan. Weet alleen de naam ff niet.

Eventueel fraps downloaden kan ook. Deze geeft ook de fps aan.

Met de optimale instellingen van Nvidia experience haal ik gemiddeld 45-55 fps. En ik heb echt nergens last van. Ik kan uiteraard hoger gaan zitten, maar dat gaat dan ten koste van de graphics, en die zijn echt super netjes.
Maar dat is terwijl je aan het opnemen bent? Gaat dan je framerate niet naar beneden?
Jaap,

Als je Fraps download, kan je instellen dat deze je fps laat zien ingame. Met dit programma kun je ook capturen, maar dat hoeft niet persé. Dus je FPS daalt niet.

Waarschijnlijk zijn er nog zat andere manieren om dit te kunnen zien, maar ik deed het altijd met fraps en nu via Nvidia.

Leuke bijkomstigheid bij Fraps is, als je een toetsenbord met schermpje hebt, zoals een logitech keyboard, dan zie je je fps in dat schermpje.
Beetje dubbele maat, zou ik zo zeggen. Groot of klein, arm of rijk, iedereen heeft de dezelfde rechten én plichten.
Je snapt toch ook wel dat een bedrijf als Ubisoft genoeg geld en mankracht heeft om zo'n spel fatsoenlijk af te leveren?

Dat zelfde kan je bij Indie ontwikkelaars niet zeggen
Dan heeft die indie iets beloofd wat ze niet kunnen waarmaken. Ik verwacht van beide organisaties dat ze fouten herstellen, zo snel als mogelijk.
je hebt mijn posting niet erg goed gelezen.
Tuurlijk mag of moet er geklaagd worden als Ubisoft zo een product op de markt zet. Het gaat er mij om hoe kritisch er op gereageerd nu Ubisoft deze fout op meer dan redelijke wijze probeert te herstellen. OF ze dit doen uit damagecontrol of welke reden dan ook het resultaat is mooi voor de kopers.
Ze krijgen een gratis spel plus Ubisoft is stevig bezig de bugs te herstellen.
Zowel jouw als Skyaero's reactie is heel redelijk, denk ik. Jij ziet de AAA titel als een mooi gebaar. Jij hecht waarde aan de game omdat het een AAA titel is. Waarschijnlijk is de game leuk.

Skyaero vindt het een lolly, want blijkbaar hecht hij weinig waarde aan de AAA titel. Sky is dus geen azijnpisser, hij wil gewoon dat Unity goed werkt en heeft geen behoefte aan andere games.

Geen van beide zit echt fout ;) Azijnpisser is niet helemaal op z'n plek hier denk ik.

Zelf val ik ook in de categorie azijnpisser haha. Ik hoef geen van de genoemde titels en waarschijnlijk ga ik ze ook niet spelen. Voor mij is het dus mosterd bij de maaltijd.

[Reactie gewijzigd door Rickkamminga op 26 november 2014 20:21]

Dus het is een lolly als het Ubisoft niets kost? Wat is je redenatie, Ubisoft laten boeten of een gratis game krijgen? Het kan me niets schelen of het Ubisoft iets kost. Het gaat om het gebaar.
naja het kost ze mogelijk verkopen van de 2e game..
echter de goodwill zal ze waarschijnlijk ook wel wat opleveren.

echter om te zeggen dat het ze niets kost is niet correct.
en het is weldegelijk een netjes gebaar, het is meer dan niets
'echter de goodwill zal ze waarschijnlijk ook wel wat opleveren.'

Ze gaan er natuurlijk vanuit dat het ze iets oplevert. Het blijft een commercieel bedrijf wat winst moet maken en geen liefdadigheidsinstelling.

Nu wil ik ook zeker niet zeggen dat ik dit een slechte manier vind om het op te lossen, integendeel, ik vind dit juist heel netjes. Far Cry en The Crew zijn niet zomaar games en ze gaan zeker wel een aantal minder van deze games verkopen omdat (een kleine) groep mensen het gratis krijgt. En als bedrijf wil je natuurlijk dit de volgende keer wel proberen te voorkomen.

Ik weet ook nog wel dat ik sim city had gepreorderd en dat was echt een drama. Unity was voor mij nog wel prima te spelen en heb bijna nooit last gehad van bugs. Maar Sim City was de eerste 2 weken totaal niet te spelen (en uiteindelijk blijkt ook dat het gewoon een rukspel is maar dat terzijde). Als goedmakertje mochten we een game van EA uitzoeken... Dit waren allemaal games die je voor 15 euro of minder al kon kopen. Dus ik vind dat je bij Sim City wel over een lolly mag spreken. Maar bij Ubisoft pakken ze het een stuk netter aan.
Uhhh een game die een dag na release voor de helft te koop is op het Internet?

Het is zeker geen lollie en zeker geen publiciteitsstunt want dit heeft Ubisoft al heel veel slechet PR opgeleverd. En een game weggeven levert inderdaad geen verlies op maar wel minder winst, omdat sommige kopers nu eenmaal gratis een game krijgen die ze anders hadden moeten kopen. Het betekent dus minder omzet voor Ubisoft.
Waar zijn de Tweakers heen die verstand hebben van game sales. Niet hier iig.
Val jezelf niet te zwaar af :P
Het is een lollie want voor ubisoft is die game weggeven geen verlies, enkel publiciteitsstunt. De preorders leveren tegenwoordig al het geld op. Letterlijk een dag later is die game al voor de helft te koop online. Als het een flop is gaat het nog sneller. Die enkele purchase voor een tientje of minder daarna verdienen ze ook niks meer aan. Als ze echt wat zouden willen geven kreeg je wel de eerste nieuwe game gratis... Maar wacht, daar moeten ze jullie preorders nog van binnen krijgen :+
Far Cry 4, The Crew, Assassin's Creed IV: Black Flag, Rayman Legends, Watch Dogs en Just Dance 2015.

The Crew is nog niet eens uit ;).
Dus je koopt iets, het werkt niet en dan mag je niet klagen :?.
Ik zou jou zo graag wat huizen willen verkopen.
Nee, jij verkoopt mij een huis. Ik klaag. Jij lost de problemen op en geeft me een tweede huis kado, maar ik blijf vervolgens doorzeiken. Daar heb ik het over.

Ik zou zeggen ipv te klagen en zeiken: ga gamen.

En dan herhaal ik wat ik hierboven schreef: wij zijn kampioenzeikers hier in Europa en niet voor niets een probleemcontinent met torenhoge werkloosheid en krimp. Amerika, dat veel en veel positiever is, groeit lekker door. Keuze is aan ons, alleen wil het kwartje hier bij slechts een enkeling vallen dat we zelf onze toekomst maken.

Dit gedrag zit zo enorm in onze cultuur dat het bijna niet meer herkenbaar is. Zoveel negativiteit de hele dag door. Of je nu op je werk bent of prive, er is een hoop geklaag. Zet het nieuws op en je krijgt vrijwel enkel doffe ellende gepresenteerd. Op de radio elk uur herhaling. Als ik in Amerika rondrijd moet ik moeite doen nieuws te ontvangen op de radio. Goed nieuws is er wel, maar je moet het opzoeken middels sites of goede kranten als de NY Times. Hier is het echter een bombardement van negativiteit de hele dag door en dit is voor mij weer een heel duidelijk exemplarisch voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 27 november 2014 10:46]

Maar dat is niet wat er gebeurd is.
Jij klaagt, ik los wat kleine probleempjes op en geef je vervolgens nog een bouwval.

En natuurlijk mag je blijven klagen er zaten zoveel fouten in die er met een normale testronde uitgehaald hadden moeten worden is dat het er meer op lijkt dat men de tijd niet genomen heeft.

Komt dat 1x voor ok maar bij bijna elk spel ben je tegenwoordig de eerste maanden aan het beta testen.

Overigens snap ik je vergelijk met de VS ook niet. Daar werd zo niet nog meer geklaagd.
Noem jij Far cry 4 of The Crew nog een bouwval?

Ik voelde me geen betatester. Spel uitgespeeld op PS4 en geen enkel probleem ervaren. Overdrijven is ook een kunst.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 27 november 2014 10:49]

Ik heb ontzettend veel plezier van de game, heb wat framedrops gezien tijdens cinematics maar voor de rest loopt het soepel.

Op het moment dat de community het probleem groter maakt dan dat het is en het bedrijf geeft al hun klanten een behoorlijke coulance regeling heb ik niks anders dan lof hiervoor.

Maar aan de reactie van sommige tweakers te lezen is het nooit goed. Ik dacht het optimistische jongens en meisjes waren en niet allemaal azijnzeikerds...
Couldn't agree more.
Totdat er op de één of andere manier een vuist gemaakt wordt tegen dit soort praktijken zitten jij en ik voorlopig nog opgezadeld met games die bij de launch allerlei kuren vertonen.
Hetzelfde geldt voor electronica, en andere produkten.
Het vandaag de dag heel normaal dat het produkt wat jij koopt gebreken bevat, of gewoon niet doet wat het moet doen volgens de specs. En dan maar hopen dat je garantie kan claimen.

Tegenwoordig koop ik niets meer blindelings, maar kijk ik de kat uit de boom. Want dat is nodig. De kans is groot dat je veel geld neer telt voor een gebrekkkig produkt.

En ja: het gratis aanbieden van DLC is wel een beetje een lollie. Je blijft immers zitten met een game van 40-50 euro dat suboptimaal presteert. Die DLC heeft Ubisoft weinig geld gekost daar deze tegelijk met de hoofdgame is ontwikkeld.
Nu lopen ze inkomsten mis, maar dat verlies is geringer dan weglopende klanten.

Ik blijf maar naïef hopen op een tijd dat alle produkten naar behoren functioneren na de aankoop.
Sorry, maar ik denk dat je te veel redeneert vanuit een oud denk paradigma van games. Een game als unity, gta5, ed. zijn inmiddels zo groot en complex en ook zo afhankelijk van een spelende community, dat gewoon niet alles meer te testen is voordat je het spel uitbrengt. Een test met een kleine groep zegt gewoon niet alles meer over wat er gebeurd als er miljoenen je game gaan spelen als je het uitbrengt. Tuurlijk waren er met unity genoeg errors en glitches die je als slordig kunt bestempelen, maar doe dat wel in het kader van de omvang en complexiteit van een dergelijk project.

Volgens mij moeten we juist als consumenten er naar toe willen dat we steeds vroeger betrokken worden in het ontwikkeltraject, zodat we door middel van game ervaring en feedback mee kunnen sturen in de ontwikkeling. Bij games zoals dayz zie je dat (ten dele) al gebeuren. Ook uit de mail van Ubisoft spreekt een enorme waardering voor de feedback die zij hebben gekregen.

De tijd dat je 50 euro (of 89 gulden) neerlegde voor een complete game is gewoon niet meer van deze tijd. De complexiteit en de online verbondenheid hebben het mogelijk gemaakt dat je jezelf inkoopt in de complete game ervaring, niet meer een disc met een volledig dicht getimmerde game. GTA V was een mooi voorbeeld, deze heb ik gekocht zonder online, deze kwam er pas later bij en bleef continue uitgebreid worden. Hierdoor had ik steeds een langdurigere reden om te blijven spelen.
Je kon AC unity (+ Season Pass) voor 55 euro kopen op dag 1 hoor. Je moet alleen goed rondkijken.

[Reactie gewijzigd door comitatus op 27 november 2014 03:24]

Ja, daar zeg ik toch ook niks over? Ik snap je reactie niet?
Hahah, ik lag me dus kapot. Ik heb echt zelde een bug tegen gekomen zit op 79% voltooing van de gehele game en heb 1 crash gehad. Ja dat framerates niet bijster sterk zijn kan ik mee leven. Ik zie de frame rates niet onder de 35 komen en zitten meestal boven de 40. Voor een fps of race game zou dat misschien problemen geven maar in AC niet echt. Speel vanaf dag 1 en ben best te vrede vond alleen het verhaal veel te kort. Je bent daar rond 15-18 uur wel doorheen. Terwijl de meeste games toch 20 uur hebben. Nu dus gratis game :D

[Reactie gewijzigd door comitatus op 27 november 2014 03:23]

Helemaal mee eens. Tuurlijk zie je hier en daar dingetjes voorbij komen wat niet hoort. Maar verder is het gewoon een top game.

Helaas heb ik niet de dlc, dus farcry moet ik nog aanschaffen. Maar gratis Dlc is ook geen probleem :)
Inderdaad, ik snap ook niet dat zoveel mensen hier weer intrappen. Die zoethoudertjes van Ubisoft.. daar kijk je toch zo doorheen? 8)7 8)7
Nu hopen dat die lolie ook bugs heeft en dat we dan nog meer gratis spellen krijgen :D

Let the loop start....

Het is inderdaad iets om ons stil te laten houden, maar toch wel leuk dat er compensatie wordt gegeven.
Nog leuker vind ik dat ubisoft een persbericht de deur heeft uitgedaan waarin staat dat je vooral niet de reviews moet vertrouwen over hun december launch game.

http://www.polygon.com/20.../ubisoft-the-crew-reviews

Iiet dat het is toegestaan een review uit te brengen tot na de release. Pers embargo tot na de launch.
Nou ja niet om het een of ander, maar dit is natuurlijk wel een goede move van Ubisoft. Ze geven hiermee namelijk niet alleen de gratis content of game weg (wat een directe afname van mogelijke sales voor henzelf betekent, zeker in het geval van de DLC) maar ze geven ook ruiterlijk toe dat ze een matige release hebben afgeleverd.

Linksom of rechtsom kost dit Ubisoft geld. Maar ook zij zullen het rekensommetje gemaakt hebben: liever een tevreden consument die volgende keer nog een pre-order plaatst dan het scenario wat jij schetst met een consument die veel bewuster gaat kiezen.

De andere kant van de medaille is er ook: het geeft namelijk ook wel aan wat voor gigantische marge er zit op die DLC en op de games. Anders kun je dit niet zomaar doen als bedrijf :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 november 2014 11:31]

Krijgen ze een andere game die niet optimaal loopt :z
Kom maar op met nog meer gratis games dan O+ :X

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 26 november 2014 19:31]

Sorry hoor, maar ik heb far cry 4 en die loopt gewoon prima hoor. Geen FPS lag tot nu toe gehad.
Alleen maar gigantische stuttering doordat de game 100% van je 3e CPU core gebruikt... En mouse acceleration die je NIET uit kunt zetten.
Klopt.. Voor de mouse accel google ff markC mouse accelleration fix, is dat probleem voor altijd weg..! 😜
Waarschijnlijk is het enige dat Ubisoft hier leert dat als je een prutswerk maakt, mensen het rustig slikken als je er een tweede bij geeft, met wellicht hier en daar een niet gemeend excuus voor het idee. Kan een best winstgevende strategie zijn.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 26 november 2014 21:01]

Niet echt, want soortgelijk gezeik had je bij de launch van AC2 ook al. DRM servers bijna twee weken plat, brakke performace op de PC vanwege de draconische DRM (de gekraakte versie liep beter dan de officiële versie) en degenen die de game @launch hebben gekocht kregen als goedmakertje alle pre-order extra's gratis, en degenen die dat al hadden kregen een gratis game. Klinkt heel bekend, nietwaar?

Dus trek je eigen conclusies, heeft Ubisoft er al wat van geleerd?
Liever gezien dat ze gewoon het spel pas verkochten als het af was. Nu een vergoeding omdat er zoveel geklaagd wordt. Niet echt de goede reden. Ondanks dat ze de reden verbloemen nu natuurlijk, omdat het niet anders kan.
Wel op zich een goede pleister op de wonde.
Ik moet je heerlijk zeggen dat ik op High, geen fps probs heb.

Dit is met een 4770k en een r9 290 met de nieuwste drivers.

Ik heb wel gelijk een season pass gekocht, en de crew al pre orderd.

Dus gratis FC4 vind ik niet slecht!

Als we dit vergelijken met mn BF4 en premium, en het enige wat ik heb gekregen een paar golden battlepacks en een double XP weekend is, dan komt Ubisoft hier wat beter uit de hoek :+
Dit is met uitzonderlijk hoge specificatie hardware, een CPU van 300+ Euro en een grafische kaart van 300+ Euro. Dit is niet te vergelijken met de hardware die in ''reguliere'' computerkasten te vinden is.

De gamer met niet zo'n hoog budget maar wel een redelijke CPU en een redelijke GPU heeft wel degelijk last van deze FPS problemen. Jammer dat Ubisoft dat probleem pas na de release zich realiseerde.
Maatje van me met gtx680 en een 3770k kan het niet spelen.
Nog een ander maatje met gtx780ti en een oudere i7 geloof ik kan het ook nauwelijks spelen.

Dus er is iets heel vreemds aan de hand bij ubisoft :+
Heb het spel probleemloos kunnen spelen met een 4770k en GTX780
Wilde net zeggen, draait als een trein hier Ultra High, HBAO+, PCSS, MSAA2x, 4770K, 2 x 290x ik heb alleen in het begin een paar problemen gehad met performance maar nu is dat eigenlijk gewoon ok na de driver updates. Af en toe hier en daar een popup, popin texture, soms wat clipping problemen maar dat is minimaal.
Ze hebben het zichzelf gewoon te moeilijk gemaakt, Companion app, Initiates, club member lijst die voor geen meter werkt (je ziet jezelf of iemand anders het maximaal aantal club members online welke offline zijn....) Er hangt gewoon te veel aan ACU.

Ik moet zeggen dat ik het wel een mooi gebaar vind, EA/Dice (BF4) zal het nooit doen en dat duurt nu al een jaar...