Door , , 81 reacties

The Crew beschikt over een fijne setting die gamers in staat stelt een prachtige roadtrip door de hele Verenigde Staten te maken. Zo'n tocht langs New York City, de bossen van de Midwest, Las Vegas, de Rockies en Los Angeles maakt indruk. Daar omheen laat The Crew echter een aantal steken vallen. Het belangrijkste daarbij is de grafische wisselvalligheid en de matige user interface. Daar komt bij dat het rijden zelf de middelmaat geen moment ontstijgt. The Crew is geen moment vervelend om te spelen, zeker niet online met andere mensen, maar biedt ondertussen ook weinig keiharde redenen waarom de racegameliefhebber dit spel, en niet een van de vele andere racegames in huis zou moeten halen.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Geteste uitvoering: The Crew, PlayStation 4
Hoeveel games kennen tegenwoordig nog een probleemloze release? Het lijkt wel alsof elke nieuwe game een paar weken of zelfs maanden nodig heeft voordat de boel dankzij patches echt helemaal lekker werkt. De problemen worden vaak nog groter als het een spel met een flink online deel betreft. Ubisoft weet het als geen ander. Assassin's Creed: Unity ligt al weken als een patiënt op de operatietafel en volledige genezing lijkt vooralsnog niet in zicht. Ook games van andere uitgevers, zoals Halo: The Master Chief Collection, kampen met de nodige bugs. Zelfs het door ons gelauwerde Dragon Age: Inquisition was niet helemaal vrij van bugs. En dan komt daar, met december op de kalender, de kerst voor de deur en temperaturen die onder het vriespunt duiken, een zich online afspelende racegame aan. Genoeg reden om voorzichtig te zijn met Ubisofts The Crew.

Getest op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, pc, Xbox 360

Dat komt niet in de laatste plaats door de vele bètatests die Ubisoft het afgelopen half jaar heeft gehouden voor The Crew. Hoewel die vorm van openheid en betrokkenheid bij de ontwikkeling te prijzen valt, gaf het kijkje in de keuken ook weg dat The Crew een buggy geheel was. Zelfs in de laatste versie van de bèta, die tot twee weken geleden speelbaar was, klopte nog niet alles. Erg veel vertrouwen in een vlekkenloze release leverde dat bij ons en in de community niet op. Daar komt nog bij dat wij de basisgameplay van het spel op een eerdere E3 al eens van enige kritiek hadden voorzien. Een iets beter bevallen tussentijdse preview op basis van een bètaversie voor de pc maakte iets goed, maar lang niet alles.

Opvallend genoeg hielden we die kritische houding er op na ondanks onze voorliefde voor Test Drive: Unlimited. Ja, ook die games waren buggy. 'TDU' ontpopte zich enige jaren geleden tot een heerlijke 'samen een rondje rijden'-game. We meldden ons aan op Xbox Live, sprongen een party in en ging al ouwehoerend met onze vrienden rondjes rijden op Hawaii en Ibiza. De rariteiten die onderweg gebeurden door bugs zorgden eigenlijk alleen maar voor meer lol. Bij de eerste aankondiging van The Crew werd de nadruk gelegd op het openwereldkarakter van de game. Heel Amerika was begaanbaar, met enkele grote steden als hoogtepunten, en dus ook met de mogelijkheid om een roadtrip te maken, van New York naar Los Angeles - en terug, als je zin hebt. Een aantrekkelijk idee en genoeg reden om The Crew uit te roepen tot dé roadtripgame bij uitstek.

In die categorie heeft The Crew voornamelijk concurrentie van het puike Forza Horizon 2. Dat spel onderscheidde zich met zijn ongedwongen karakter en fijne sfeer. Het voordeel dat The Crew heeft is dat Forza Horizon 2 zich afspeelt in een relatief klein gebied. Een roadtrip van New York naar Los Angeles klinkt een stuk sexier dan een roadtrip van Nice naar Castelletto. Daar staat echter wel tegenover dat Forza Horizon 2 als een zonnetje speelt, en dat moet The Crew uiteraard nog maar bewijzen.

Een roadtrip van New York naar Los Angeles, in The Crew.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: