The Crew 2 Review

Vrije, open game met ruwe randjes

Open wereld met auto's, boten en vliegtuigen

The Crew 2 Review

The Crew 2 biedt spelers veel mogelijkheden. Zeker gamers die geďnteresseerd zijn in samen met anderen racen, elkaars tijden en scores verbeteren en elkaar clips laten zien, hebben heel wat te doen in The Crew 2. De gameplay waarop dit alles moet leunen, komt er grotendeels goed van af maar met name de besturing van de auto's laat nog steeds te wensen over. Ook is het jammer dat de game een wat lager grafisch niveau heeft dan andere racegames. Dan nog is het erg leuk om op verkenning te gaan, met name met een vliegtuig of een boot. Beide zijn prima toevoegingen aan het concept van The Crew. Meer dan in het eerste deel is in The Crew 2 voelbaar dat de ontwikkelaars van de game ooit aan Test Drive: Unlimited hebben gewerkt, want een rondje VS doen lijkt zeker met de extra voertuigen de voornaamste trekpleister van deze 'roadtripgame' te zijn.

The Crew 2, PlayStation 4

Prijs bij publicatie: ¤ 59,99

Vanaf ¤ 51,94

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

The Crew 2 maakte vorig jaar onderdeel uit van een grote groep racegames die we tegenkwamen op de E3 en de Gamescom. We bestempelden 2017 destijds met een knipoog als 'het jaar van de racegame', maar niet elke racegame kwam ook echt dat jaar uit. The Crew 2 speelden we in Keulen, maar de game verscheen pas onlangs, dus bijna een jaar na dato. Heel gek is dat niet. Het spel voelde tijdens de Gamescom nog lang niet 'af'. We waren nog niet te spreken over de gameplay, met name in de besturing van de auto's, en de game zag er ook niet uit alsof hij de grafische strijd met zijn concurrenten zou kunnen winnen. Ubisoft besloot de game een paar maanden later dan gepland uit te brengen, om ontwikkelstudio Ivory Tower de kans te geven de game wat uitgebreider te testen en de feedback te verwerken.

Bij het bekijken en spelen van The Crew 2 is het best zinvol om de vraag te stellen met welke game The Crew 2 eigenlijk concurreert. Duidelijk is dat dit een racegame is die mijlenver af staat van elke racer die iets met simulatie heeft te maken. Ja, de game bevat een optie waarmee je een iets realistischer gedrag uit de auto's kunt krijgen, maar dan nog blijft The Crew 2 ferm aan de kant van de arcaderacers staan. Alleen al de manier waarop je dwars door vrijwel alles in de omgeving heen kunt beuken, illustreert dat. Opvallend genoeg is de game daar trouwens niet helemaal consequent in. Je rijdt lantaarnpalen moeiteloos uit de grond, maar komt af en toe bruusk tot stilstand tegen een toch niet al te indrukwekkend ogend boompje. Dat is wel een beetje gek.

Net zo gek is het dat je soms véél sneller bent dan je tegenstanders en toch maar amper uitloopt. Maak je daarna een fout en schieten ze je voorbij, dan maakt het nauwelijks uit hoe ver je achter ligt, want het lijkt soms wel alsof ze op je wachten. De kenner herkent dit fenomeen natuurlijk als 'rubberbanding'. Het gebeurt af en toe wel dat je toch een flinke voorsprong pakt of toch te ver achter raakt, maar duidelijk merkbaar is dat de AI-coureurs wat sneller zijn als je voor ze rijdt en wat langzamer als je achter ligt. Ook dit is typisch iets dat je in arcaderacegames terugvindt, en een fenomeen dat veel fans van racegames slecht kunnen verdragen.

Die arcadesmaak wordt in The Crew 2 over een gigantische spelwereld gegoten. In de eerste The Crew kon je al van de ene naar de andere kust van de Verenigde Staten rijden. Dat is nog steeds zo, maar de indeling van de kaart is veranderd, zodat je niet exact dezelfde wereld nogmaals voor je neus krijgt. The Crew 2 bevat overigens wel dezelfde steden als het vorige spel, dus daar zit dan weer een gelijkenis in. We hadden het idee dat de map in elk geval beter gevuld is. Tussen de steden in lijken er meer interessante gebieden te zijn waar je flink wat tijd kunt doorbrengen.

Dat laatste komt dan weer door een ander onderdeel dat bij The Crew hoort, namelijk variatie. In de vorige game kon je verschillende pakketten op je auto zetten. Daarmee veranderde je wat voor soort auto het was. Het ene moment was het een razendsnel racemonster voor op asfaltwegen, het volgende moment was het een rallywagen. The Crew 2 bouwt hier niet op verder, maar komt met een veel uitgebreider aanbod en nog veel meer variatie. Enerzijds zul je nog steeds alle autovarianten terugvinden, maar belangrijker is dat er nu ook boten en vliegtuigen zijn om in te racen. Je kunt tijdens het vrij rondrijden op elk moment switchen naar je vliegtuig of boot. Dat gaat heel vloeiend. Vaak verandert je voertuig ter plekke, tenzij dat logischerwijs niet kan. Als je vanaf de weg kiest voor je boot, word je naar het dichts bijzijnde water geteleporteerd.

Over hoe leuk het is om met boten en vliegtuigen te racen en stunten, daar komen we zo op. Feit is wel dat de komst van die nieuwe voertuigen de vraag aan het begin van deze pagina - met welke game concurreert The Crew 2 eigenlijk? - nogal lastig te beantwoorden maakt. Er bestaat namelijk niet echt een game als The Crew 2. Zij die fan zijn van racen in GTA Online zullen The Crew 2 daar wellicht mee vergelijken, maar verder is het natuurlijk een totaal andere game. Andere arcadegames komen wat de besturing van de auto's betreft aardig in de buurt, maar hebben niet de veelzijdigheid of dezelfde grote map. In die zin heeft The Crew 2 dus best wat aardige elementen die de game uniek maken. Of dat een garantie is voor een goede game, valt echter nog te bezien.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3