Door , , 75 reacties

Vreemde eend in de bijt, of broodnodige afwisseling? Feit is dat The Crew op het eerste gezicht niet helemaal bij de rest van de line-up van Ubisoft past. Daar waar actievolle avonturenspellen hoogtij vieren, blijft er maar weinig aandacht over voor een racegame. Bovendien is The Crew op een bepaalde manier de opvolger van het aardige, maar niet overdreven succesvolle Driver: San Francisco, want dit is waar het grootste deel van Ubisoft Reflections aan is gaan werken nadat het laatste Driver-spel was afgerond. Ook de studio achter Test Drive: Unlimited werkt mee. Prima, maar de opmaat voor een topgame? Niet direct.

Goed debuut?

Toch kwam The Crew vorig jaar met een klapper binnen. Op de E3 van 2013 maakte het spel indruk met een flitsende presentatie, waarvan overigens al snel duidelijk werd dat het allemaal niet in-game was. Toch doet The Crew, zo blijkt ook nu de bèta van het racespel loopt, het helemaal niet onaardig op audiovisueel gebied. De auto's klinken lekker en zien er goed genoeg uit, en datzelfde geldt voor de omgevingen. Vergeet immers niet dat je in een grote open wereld rondrijdt, en die wereld strekt zich in The Crew uit van de ene kant van de Verenigde Staten naar de andere kant. Het doorkruisen van het land gaat gepaard met wisselingen van omgevingen, waarbij je zeker in de buurt van de bergen enkele prachtige vergezichten mag verwachten.

Dat was toen zo, en dat is nu in de bèta nog steeds wel zo. Op de E3 van vorig jaar struikelden we echter over de besturing van de auto's. De auto's gleden naar onze smaak veel te veel over het wegdek en voelden meer aan als bakstenen op wieltjes dan als echte auto's. Nu zal The Crew het gevoel van echte auto's nooit benaderen, en dat wil het spel ook niet, maar zelfs voor een arcaderacer is het wenselijk als de besturing op een behoorlijke manier bijdraagt aan de speelbaarheid. Of het nu een kwestie van wennen of gewoon matige besturing was: op de E3 was het spel nauwelijks goed speelbaar.

Het doet ons in elk geval alvast deugd om te zeggen dat dat in de bètaversie een stuk beter in orde is, al valt daar ook een kanttekening bij te plaatsen. Tot zover speelden we namelijk pas met twee van de vijf autostijlen die te vinden zijn in het spel. Hoe dat ook alweer zat: in The Crew kunnen auto's verschillende 'pakketten' aangemeten worden die hun prestaties en uiterlijk compleet veranderen. Zo kun je een Raid-pakket op een auto zetten om er mee off-road te kunnen rijden, en zo zijn er in totaal dus vijf verschillende uitrustingen. Wij speelden in de bèta met auto's met een Street- en Raid-uitrusting, en hebben de overige varianten nog niet kunnen uitproberen. Wel lijkt alvast voor alle varianten te gelden dat liefhebbers van al te veel realisme van een koude kermis zullen thuiskomen; je rijdt met het grootste gemak telefoonpalen omver, hebt met stadswagens nog veel controle off-road en ziet schade langzaam vanzelf herstellen terwijl je rijdt.

Trailer waarin een race van Miami naar Los Angeles wordt getoond.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: