Door , , 77 reacties

Assassin's Creed: Rogue bedient gamers met alleen een oudere console van een Assassin's Creed-game, presenteert een interessante setting met een prima verhaal en knoopt bovendien wat losje eindjes uit de franchise aan elkaar. De game kopieert echter ook heel veel elementen van Assassin's Creed IV: Black Flag. Bij tijd en wijlen voelt het alsof je dezelfde game nog een keer aan het spelen bent, ook al zijn er best wat kleine veranderingen en nuanceverschillen. Dat maakt Rogue niet het meest sterke deel uit de Assassin's Creed-reeks. Echte fans van de serie zullen het verhaal niet willen missen, maar buiten dat is er weinig dat je niet kunt missen aan Assassin's Creed: Rogue. Dan nog blijft de basis sterk en de game vermakelijk, maar de glans die Black Flag had is er hier wel een beetje af.

Prijs bij publicatie: € 37,95
Verkrijgbaar vanaf: € 15,-
"Grappig eigenlijk. Ubisoft heeft binnen één franchise twee games die allebei een 'uitgemolken' concept hebben", grapte een vriend van ons onlangs. Het ons uitstekend bevallen Assassin's Creed: Unity kreeg links en rechts kritiek, en niet alleen maar vanwege de bugs waar veel gamers last van bleken te hebben. Diverse gamers vonden het spel te veel op de oude games lijken, en vonden dat er iets meer nieuwe elementen in hadden mogen zitten. Mochten gamers uit die groep ook nog aan de slag gaan met Assassin's Creed: Rogue, dan ligt dezelfde kritiek voor de hand. De game is in alles een doorontwikkeling van Assassin's Creed IV: Black Flag, en dat blijkt ook wel uit wat het spel je voorschotelt.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, in 2015 ook op pc

Dat levert voor Ubisoft dus een vreemde situatie op. Na vorig jaar had Black Flag een aardige schare fans verworven. Die fans liepen weg met de nieuwe setting en de rol die het varen in het spel speelt, en zij vonden Assassin's Creed als serie plotseling een stuk leuker. Daar tegenover staat de groep die Black Flag wellicht best leuk vond, maar Assassin's Creed het liefst in een grote stad ziet. Ubisoft probeerde dit najaar beide groepen tevreden te stellen door van beide varianten een game te maken, maar op veel 'goodwill' hoeft de Franse uitgever niet te rekenen. De buggy release van Unity, maar ook het gedoe rond de graphics van Watch Dogs afgelopen voorjaar, hebben het imago van Ubisoft geen goed gedaan.

Geen multiplayer en geen app

Het is dan ook maar zeer de vraag of Assassin's Creed: Rogue de game is die daar een ommekeer in gaat brengen. Zoals gezegd lijkt de game veel op Black Flag, en daar komt bij dat het spel op bepaalde vlakken zelfs minder goed is dan dat vorig jaar verschenen spel. Een opvallend gemis is bijvoorbeeld een companion-app. In Black Flag kon je daarmee Kenway's Fleet aansturen en je kon schepen van je vrienden helpen door ze een snelheidsboost of extra reparatie te geven. Dat was leuk om te doen en het werkte handig. Het maken van zo'n app had, met die van Black Flag als basis, ook niet overdreven moeilijk hoeven zijn. Toch heeft Ubisoft het niet nodig gevonden om een companion-app te maken voor Rogue. De eer om van zo'n app te zijn voorzien blijft voorbehouden aan Assassin's Creed: Unity. Ook een multiplayer-modus is afwezig. Waar Unity tenminste nog coöp-content heeft, is Rogue volledig een singleplayer-game.

Launch-trailer van Assassin's Creed: Rogue.

Zo ligt het gevaar op de loer dat Assassin's Creed: Rogue erg negatief benaderd wordt. Dat is echter ook weer niet terecht. Ja, de game mist misschien een stuk van de ondersteuning die Black Flag wel had, en het blijft raar om nu een game uit te geven die alleen op de PlayStation 3 en Xbox 360 draait, maar in de basis is en blijft Rogue een goede game. De game biedt een nieuw personage, een nieuw gebied met onder meer New York als te verkennen stad, en allerlei gameplay-elementen uit Black Flag die net iets beter zijn uitgewerkt.

Grafisch gelijk aan Black Flag

Toch blijft de keuze voor de 'old-gens' opmerkelijk te noemen. Het is natuurlijk fijn dat Ubisoft een game maakt die mensen zonder nieuwere console of een goede pc kunnen spelen, maar het betekent ook dat fans van de franchise zowel een oudere console als een nieuwer platform nodig hebben. Daarbij komt dat Rogue audiovisueel gezien een stapje terug doet ten opzichte van alles dat we nu gewend zijn. Zeker als je de afgelopen maand eerst Assassin's Creed: Unity hebt gespeeld, is het even slikken om weer op een PS3/Xbox 360-niveau terug te komen. Rogue haalt audiovisueel hetzelfde niveau als Black Flag. De aanwezigheid van het Noorderlicht is natuurlijk nieuw, evenals een aantal animaties, maar verder zijn Black Flag en Rogue wat graphics betreft niet erg verschillend.

Populaire gebruikersreview