×

Assassin's Creed: Rogue Preview

Doorontwikkeling van AC IV: Black Flag

Door , 74 reacties

Twee AC-games

Assassin's Creed IV: Black Flag was een ijzersterke game. Het spel volgde op het tegenvallende Assassin's Creed III, dat de serie veel fans heeft gekost. De stoere piraat Edward Kenway sprak veel meer tot de verbeelding dan de indiaan Connor en deed, met zijn charme en brutaliteit, af en toe denken aan Ezio Auditore da Firenze in zijn hoogtijdagen. Toch was ook Black Flag niet wat Assassin's Creed-fans graag wilden zien. De game was goed, maar toonde zich in weinig een echte Assassin's Creed-game. Puristen zien de serie immers het liefst in grote steden, en niet op de uitgestrekte wateren van de Caribbean.

Die puristen kunnen dit najaar hun lol op met Assassin's Creed: Unity. Die game speelt zich, zoals inmiddels bekend mag worden verondersteld, af in Parijs. Het spel is van de grond af aan opgebouwd en ontwikkeld voor de pc en de nieuwere consoles, wat ook wel te zien is. De game ziet er echt een flinke klap beter uit dan alle Assassin's Creed-games die we hiervoor hebben gezien. Een nadeel echter: dat spel komt dus niet voor de Xbox 360 en PlayStation 3, en die consoles staan nog steeds bij veel meer mensen thuis dan de Xbox One en de PlayStation 4. Dus? Dus maakt Ubisoft voor dit najaar niet één, maar twee Assassin's Creed-spellen.

Assassin's Creed: Rogue werd kort voor de Gamescom aangekondigd, en is dus de titel die alleen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 verschijnt. Het spel is niet, zoals Unity, helemaal van nul af aan opgebouwd, maar is meer een doorontwikkeling van Black Flag. Dat is natuurlijk geen nieuw verschijnsel voor Assassin's Creed. Je zou Rogue immers kunnen zien als wat Brotherhood en Revelations waren voor Assassin's Creed II. De engine is dus vrijwel hetzelde, alleen is er met hetzelfde palet een heel nieuw schilderij gemaakt.

Dat 'schilderij' brengt een nieuw hoofdpersonage met zich mee. De speler krijgt de controle over Shay Patrick Cormac, een 21 jaar oude recruit binnen de Brotherhood of Assassins. Anders dan zijn vele illustere voorgangers is Cormac echter niet uit sluipmoordenaarshout gesneden. Hij heeft een afkeer van de methodes en motivaties van de Assassins, en nadat een missie helemaal verkeerd afloopt wordt hij bedrogen door de Assassins en uit de orde gezet. Daarop biedt Cormac zijn diensten aan bij de Templars, als Assassin-jager. Die maken uiteraard dankbaar gebruik van deze buitenkans, en zo is de opmaat gevormd voor Assassin's Creed: Rogue.

*