Door , , 53 reacties

Sunset Overdrive scoort met een sterke combinatie van snelheid in de manier waarop de speler zich voortbeweegt in de spelwereld en actie in de gevechten. De gameplay wordt op humorvolle wijze gepresenteerd in een losse, comic-achtige audiovisuele stijl. Sunset Overdrive neemt zichzelf niet zo ongelooflijk serieus, en dat is best een verademing. Wel bevat het spel nog enkele bugs en kun je je afvragen hoe het met de herspeelwaarde zit, maar los daarvan is het spel een aanrader voor Xbox One-bezitters.

Pluspunten

• Snelle, vloeiende gameplay
  • Veel originele guns
  • Humor
  • Grafische stijl

Minpunten

• Weinig herspeelwaarde
  • Bugjes

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8
Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 18,-
"Dat moet je niet drinken man, dat is troep!" Goed bedoeld advies van een medefeestganger in een uitgaansgelegenheid in Amsterdam, nog geen twee weken geleden. De beste man refereerde aan een energiedrankje van een bekend merk, dat volgens hem voor allerlei problemen zorgt. De bekende energieboost zou gepaard kunnen gaan met hartkloppingen, om maar een voorbeeld te geven. Of hij gelijk heeft, weten we niet, maar we kunnen ons voorstellen dat de ontwikkelaars van Insomniac Games aan zijn kant staan. Als de uitwerking van het drankje 'Overdrive' van het fictieve bedrijf FizzCo voor hun visie op energiedrankjes staat, voorspelt dat vast niet veel goeds.

Getest op: Xbox One (exclusieve titel)

We schrijven het jaar 2027 in de fictieve stad Sunset City. FizzCo introduceert een nieuw energiedrankje dat bij een feest wordt geïntroduceerd. Er lijkt weinig aan de hand, maar al snel gaat het mis. De drinkers veranderen. Ze muteren in weerzinwekkende wezens die aan niets anders meer kunnen denken dan aan Overdrive. Hun bestaan wordt een doorlopende zoektocht naar het oranje goedje. Zij die er meer van drinken, kunnen ook nog eens veranderen in grotere monsters, of monsters met speciale aanvallen. Dat is een probleem, naar wij dachten.

Te midden van dit alles staat de speler, die werkt als schoonmaker voor FizzCo en toevallig ook aanwezig was op het feest. Hij of zij - de speler bepaalt zelf het uiterlijk en geslacht van het hoofdpersonage - heeft de uitbraak dus van dichtbij meegemaakt, maar weet te ontkomen. Na zich zeventien dagen verschanst te hebben in zijn appartement ontdekt de held-in-wording echter dat het bier op is, en dan zit er dus niets anders op om naar buiten te gaan. Daar blijkt al snel dat er andere overlevenden zijn, die druk bezig zijn met het zoeken naar een manier om Sunset City te ontvluchten. Daarvan profiteren mag, maar dat gaat uiteraard niet zomaar: de handjes zullen uit de mouwen moeten worden gestoken.