Sunset Overdrive Preview

Kleurrijke actiegame vol knotsgek knaltuig

Overdosis energiedrank

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain en The Witcher 3 wonnen mijn E3, zo simpel kan ik dat wel opschrijven. Enig nadeel: beide games waren nog niet speelbaar op de E3. De jaarlijkse gameshow in Los Angeles voorziet wel in hands-on, maar zeker bij de wat populairdere games en de net aangekondigde projecten zul je zelf niet snel een controller in je handen krijgen. Dat maakt het extra fijn dat er altijd uitzonderingen zijn op die regel, en dit jaar haalden we behoorlijk wat plezier uit een van die uitzonderingen. Sunset Overdrive zou namelijk zomaar het leukste spel van de E3 kunnen zijn.

Want wat gebeurt er als je Insomniac Games carte blanche geeft om een spel te verzinnen? En je geeft de studio daarbij de kracht van de nieuwste console, in de vorm van de Xbox One? Dan krijg je een knotsgekke, kleurrijke creatie die bol staat van actievolle gameplay. Het begint al met de setting voor het spel. Sunset City is ten prooi gevallen aan een zombie/mutant-uitbraak die veroorzaakt is doordat FizzCo, een fabrikant van energiedrankjes, iets te ver is gegaan in zijn nieuwe formule. De OverCharge Delirium XT-drankjes veranderen de drinkers erv

an in op zombies lijkende mutanten. Aan de speler, een medewerker van FizzCO, de eer om korte metten te maken met deze zombies, en het overkoepelende probleem op te lossen.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. De wereld zit vol met allemaal verschillende soorten mutaties, die zich op allerlei plekken in Sunset City ophouden. Zo zagen we al gameplay voorbij komen in een groot industrieel pand, op daken en in een pretpark. Hoewel wij ons gevoelsmatig steeds in een afgesloten gebied bevonden, wordt Sunset Overdrive wel een open-wereld-game, en dus kunnen spelers zelf bepalen waar ze heen gaan.