Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Volgens Yves Guillemot, directeur van het Franse Ubisoft, wordt Watch Dogs gemaakt voor de pc en voor de volgende generatie consoles. Pas als die versies af zijn, gaat een ander team kijken hoe ze die naar de Xbox 360 en PlayStation 3 kunnen overzetten.

In een interview met InsideGamer stelt Guillemot dat er momenteel 'hard gewerkt wordt aan de versie voor de volgende generatie spelcomputers en de pc'. Pas als die versies van Watch Dogs af zijn, gaan andere teams van de Franse uitgever kijken hoe ze de game kunnen overzetten naar de huidige generatie consoles.

Daarmee wijkt Guillemot af van eerdere beweringen. In november liet hij in een telefoongesprek met investeerders nog los dat de game in ieder geval voor de Xbox 360, PlayStation 3 en Wii U zou verschijnen, en dat die versies in 2013 op de markt zouden komen. Een versie voor de pc was toen nog niet zeker. De game wordt gemaakt door de enorme studio van Ubisoft in het Canadese Montreal. De versie voor de Wii U is uitbesteed aan de studio van Ubisoft in Boekarest.

Watch Dogs tijdens de PlayStation 4-presentatie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Ik heb er goede hoop op dat door de nieuwe architectuur van de PS4, die op zich wel heel hard gelijkt op een PC. Dat meer en meer games ook daadwerkelijk op PC zullen verschijnen. Ik vindt het bijvoorbeeld al geweldig nieuws dat Watch Dogs ook naar de PC komt en ik kijk daar alvast naar uit.

En op zich, ben ik wel benieuwd naar de nieuwe generatie consoles ook. Heb nooit een console gehad en heb mij altijd sterk vastgehouden aan PC gaming als ik als eens een spel speel. Waarschijnlijk hou ik dat ook wel zo, maar toch ben ik benieuwd naar de nieuwe generatie consoles, net doordat die meer en meer op PC gaan gelijken. (Nu nog toetsenbord en muis ondersteuning in games...)
Hopelijk krijgen we nu ook betere ports. Er wordt gebruik gemaakt van x86-architectuur in plaats van eigen systemen (ook in het geval van de X360). Hoop doet leven!
Ik wil niet cynistisch zijn, maar er is pas een PC versie als je 'm in de winkel ziet liggen. Zoals je in het artikel kunt lezen komt die beste man nu al terug op een eerdere uitspraak. Waarom denk je dat hetzelfde niet voor de PC zal kunnen gelden? Het zou niet de eerste keer zijn dat er hoogmoedig een PC versie aangekondigd is en dat opeens stilletjes die versie uit de info verdwijnt. Bovendien staat er dat er "gewerkt wordt aan", dit zegt nog niets over het uitbrengen van een daadwerkelijke PC versie. Het kan best zijn dat over een maand vergaderd wordt over de vooruitgang, men besluit dat het te veel tijd en dus geld kost en dat alsnog de PC versie de prullenbak in gaat.
Volgens mij blijft er niet veel meer over van de graphics als dit nog enigzins vloeiend moet draaien op de oudere generatie consoles.
Vind het al knap dat GTA 5 nog op de huidige consoles mee kan en heb het vermoeden dat de kwaliteit van de trailers niet de console versies representeren.
Dat lijkt me bij GTA 5 toch wel het geval, dat is al jaren een echt consoletitel. De pc-versie wordt pas gemaakt als de consoleversies al in de winkel liggen. Als GTA 5 nu tegelijk voor de pc zou verschijnen zou het logisch zijn dat de trailers die versie laten zien ja, maar dat is dus niet het geval.
Aangezien alle spellen eerst op de PC gemaakt worden kan het best zo zijn dat de beelden van een PC komen. Ik heb GTA4 - ''Ballad of Gay Tony'' zowel op de PC als op de Xdoos. De Xdoos kwaliteit komt niet in de buurt bij wat ze in de filmpjes laten zien.

De beeldkwaliteit kan dus prima van een PC komen en zal er op de Xdoos dus niet zo goed komen te zien. Het zal dus wel vloeiend draaien, maar niet met de zelfde kwaliteit.
Het is 100% zeker dat de beelden van een PC versie komen. Ook die tijdens de PS4 introductie gebruikt werden was een PC. (de makers van de game zeiden dat)
Het zal niet alleen de graphics zijn, er stond gisteren al dat de PS4 versie een wereld zou krijgen waar alle acties plaats vinden met gevolgen ongeacht of de speler er wel of niet bij betrokken was. Dit zal dus al niet kunnen op de oudere consoles, maar ik betwijfel of het echt veel impact zal hebben op de spel ervaring. Beetje de categorie wat niet weet, wat niet deert.

Je zult waarschijnlijk wel zoals bij veel open games hebben dat veel objecten te laat geladen worden als je snel door de wereld gaat. En hopelijk niet zoals ook vaak dat auto's weg zijn als je even rond kijkt.
Het zal niet gek veel impact hebben op een spel, het zou wel een mooie bijkomstigheid zijn om dit te kunnen doen, afgebrande stad in een RPG die langzaam opgebouwd wordt terwijl jij aan andere kant van de wereld monsters zit af te slachten om maar iets te noemen.

Maar ben benieuwd hoe ze dit gaan doen met huidige generatie van consoles, lijkt me interessante uitdaging om dit voor elkaar te krijgen en te zorgen dat de game er niet teveel onder lijd.
Impact? Invloed. Gewoon Nederlands.

Het zal je nog verbazen hoeveel geheugen en rekenkracht het kost om het hele speelveld draaiende te houden terwijl je er verder niet in de buurt bent. Er zijn maar weinig spellen die dat doen. De spellen die het wel doen zijn vooral voor de PC. Zoals de simulator "ArmA 2".

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 26 februari 2013 22:34]

Is goed ElitaireGeest.... Overigens is het dan ook geen PC maar een persoonlijke uitreken apparaat.. "impact" staat trouwens gewoon in de Van Dale, al zolang de Nederlandse taal bestaat evolueert deze door buitenlandse invloeden. Met de huidige globalisering en het veelal Engelse taalgebruik in de digitale media ontkom je hier niet aan. Dat ze hierin doorschieten bij management en marketing is weer een ander verhaal. Maar nu weer terug naar Watch Dogs ;) ..

Het verbaasde me eigenlijk al dat het spel zoals het nu gepresenteerd werd op de oude generatie consoles zou draaien. Als je de video's en het commentaar van Ubisoft mag geloven zit het spel nogal complex in elkaar waarin alles met elkaar in verbinding staat. Op een niveau veel verder dan in andere open-world games.

Denk dat het een hele hoop tweaken van zowel de graphics als het onderliggende systeem gaat vereisen.
Er zijn termen en namen die wel gewoon Engels zijn, maar er worden ook gewoon woorden uit het Engels overgenomen. Dat is onnodig. Je ontkomt er wel aan door het gewoon niet te doen. Uiteraard blijven er altijd gewoon Engelse woorden, echte termen, maar om de gewone Engelse taal door het Nederlands te smijten slaat nergens op. ;)
Veel gebruikt zijn bijvoorbeeld de woorden "impact" en "issue". Daar hebben wij in onze eigen taal ook prima woorden voor. Globalisering is geen excuus.

Maar het is idd ook nog maar de vraag of deze spellen daadwerkelijk op de huidige generatie consoles gaat werken. Als het lukt, is de kans groot dat er, zoals je al zei, veel dingen weg vallen.

Ik ben al lang blij wanneer de PC-versie van een spel er niet onder lijdt.


Aanpassing: M'n gebruikersnaam is een standaard naam, gebruikt op meerdere websites. Da's voor het gemak. Als jij weet hoe ik mijn gewone naam kan gebruiken.. deel de informatie met me :)

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 27 februari 2013 08:57]

Ik kan begrijpen als je dat zegt voor de Xbox 360, maar de PS3 heeft meer dan voldoende capaciteit om GTA 5 te draaien hoor. Sony is alleen overgestap naar een andere platform om het de ontwikkelaars gemakkelijk te maken. Als je met de PS3 een Serverfarm kan maken dat op niveau kan zijn met de meeste super computers, dan is GTA5 een makkie om de draaien. 8-)
Een PC versie was anders op de E3 al bevestigd, naast de PS3 en Xbox 360 versie. De PS4 en volgende Xbox, daar was toen niets over gezegt. Misschien weten ze het zelf nog niet want dit bericht klinkt wat vaag tenopzichte van eerdere berichtgeving.

Ik denk eerder dat er straks een bericht komt waarin staat dat er geen PS3 en Xbox 360 versie komen. Ik zie niet zo snel hoe ze dit kunnen releasen voor die platformen zonder dat het gigantisch gaat tegenvallen.
Volgens mij is het een logische reactie. Ze maakten al wel duidelijk dat de game op de Playstation en Xbox zou uitkomen, maar konden/mochten/wouden nog niet melden dat dit de Playstation 4 zou zijn. Nu deze is gepresenteerd kunnen ze dit rustig van de daken schreeuwen.
Ik denk eerder dat er straks een bericht komt waarin staat dat er geen PS3 en Xbox 360 versie komen. Ik zie niet zo snel hoe ze dit kunnen releasen voor die platformen zonder dat het gigantisch gaat tegenvallen.
Zou me inderdaad niet verbazen, deze aankondiging is in ieder geval weinig overtuigend. Wellicht proberen ze nog een deal met Sony/MS te sluiten om het een exclusive te maken voor beide next gen consoles. Het zou een boost kunnen geven aan de nieuwe consoles en het verlies aan inkomsten uit de PS3/360 versies kunnen compenseren.

Lijkt me eigenlijk sowieso een risico om nog games te porten naar een prev-gen console. De eerste tijd zal het best nog aardig lopen maar als je een half jaartje vertraging hebt (zoals je tegenwoordig wel vaker ziet) kan het zomaar zijn dat de interesse opeens aardig opgedroogd is.
Verwacht dat ze dan ook problemen krijgen met de hoeveelheid RAM die zich bevind in de huidige consoles, waar vooral de PS3 problemen mee heeft. Ook bij Skyrim hadden de ontwikkelaars daar problemen mee, verwacht dat ze bij Ubisoft daar ook problemen mee gaan krijgen.

Ook de volledig verschillende architectuur van de PS3 zal toch wat problemen opleveren voor Ubisoft, denk dat dat geen gemakkelijke port gaat worden, als ze hem uberhaupt gaan porten.
Dat zou wellicht wat problemen kunnen opleveren maar het moet wel kunnen. De Wii U heeft inderdaad wat meer RAM dan de andere consoles.
Dat betekent hopelijk in ieder geval dat de kwaliteit van de PC versie niet zo beperkt wordt door die "oude" generatie consoles. Vind het een goede zet van Ubisoft.
Gezien de processoren in met name de PS3 ligt het meer voor de hand om tegen die tijd een PS4 versie te maken en de PS3 te laten voor wat het is. Zeker in het begin is exclusiviteit natuurlijk een pr.
Ziet er uit als een gaaf spel. Aangezien het eerder op de PC + Nieuwe consoles uitgebracht wordt, en dat x86 architecture is. Mag je er dan vanuit gaan dat het een betere port wordt dan bijvoorbeeld GTA IV.

Het spel doet mij wel een beetje denken aan de Serie Persons of Interest, wat elke zondag uitgezonden werd op Veronica.

Wat ik wel erg vreemd vind, is dat in november nog niet zeker was dat er een PC versie zou komen, en nu in februari het niet zeker is of er een versie komt voor de huidige consoles.
Persoonlijk zie ik het wel als een slimme zet voor de chip fabrikant AMD (chipsets van de xbox3 en ps4), want je krijgt straks dat alle pc games geoptimaliseerd zijn voor AMD gpu, wat Nvidea erg gaat benadelen,
Nogal logisch, anders koop niemand de nieuwe consoles als er geen fatsoenlijke linup is.

Naja, kunnen console players eens voelen hoe wij ons voelden toen Red Dead Redemption niet naar de PC kwam.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 26 februari 2013 18:08]

Goede zet voor de ontwikkeling van het spel, en spellen in het algemeen. Het zou zonde zijn als je een slap aftreksel van een geweldig spel hebt, maar wat je wl overal op kunt spelen. Nu wordt het geoptimaliseerd voor de beste hardware, en de beste spelervaring.

Dit betekent wel dat de makers van het spel je de beste spel-ervaring willen geven, en dat kan dus alleen maar op 'n nieuwe console. (Tuurlijk zullen ze er ook een zak duiten van Sony en Microsoft voor kunnen krijgen, maargoed).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True