E3: Watch Dogs - najaarstopper in aantocht

Verband tussen mediamagnaat en mensenhandel?

Eigenlijk krijg je van veel games op de E3 maar heel weinig mee. Vooral bij games die pas net zijn aangekondigd zijn uitgevers vaak erg terughoudend met informatie. Het is daarom wel fijn als er af en toe een titel tussendoor komt die al een tijdje bekend is en waar al meer informatie over beschikbaar is. Niet alleen weet je dan al hoe de game ongeveer in elkaar steekt, je komt ook op een punt waarop steeds meer belangrijke vragen over het spel beantwoord worden en de ontwikkelaars steeds minder informatie achter hoeven te houden.

Watch Dogs is een goed voorbeeld van zo'n spel. De game was vorig jaar de grote verrassing van Ubisoft op de E3 en geldt sindsdien als een game waar enorm veel mensen naar uitkijken. Dit najaar komt Watch Dogs op de markt, en dus begint Ubisoft nu langzaam meer los te laten over het verhaal. Wat hoofdpersonage Aiden Pearce allemaal kan uithalen in de spelwereld hadden we immers al vaker gezien, maar het hoe en waarom van zijn acties? Daarover was tot aan deze E3 eigenlijk nog weinig bekend.

We wisten al wel dat Aidens familie op de een of andere manier betrokken is bij het verhaal, maar dieper dan dat ging die informatie nog niet. Op de E3 werd echter een deel van het achtergrondverhaal onthuld. Zo zagen we al in de presentatie tijdens de Ubisoft-perconferentie dat Aiden een groepje mensenhandelaren ontmaskert. Of dat te maken heeft met het hoofdverhaal of hoort bij een aparte missie werd niet duidelijk, maar het geeft in elk geval iets weg van wat er zoal speelt in het Chicago van Watch Dogs.

Toch zijn we nog steeds op zoek naar het overkoepelende, grotere geheel. We hebben immers in een andere demo gezien hoe Aiden een mediamagnaat te grazen neemt. Het verhaal moet dat dus op de een of andere manier verbinden met de gebeurtenissen in de laatste E3-demo, waarin Aiden eigenhandig een bende mensenhandelaren oprolt. Het zal echter nog wel even duren voor we dat in het juiste perspectief kunnen plaatsen.