Watch Dogs: in de schoenen van een tophacker

Bekende content, maar nu hands-on

We zien sommige games tegenwoordig zo vaak in actie, dat we er al meteen vrij goed in zijn als we er eindelijk zelf mee mogen spelen. De begeleidende Ubisoft-medewerker stond met verbazing te kijken hoe soepel we ons, spelend als meesterhacker Aiden Pierce, een weg door de spelwereld baanden. Wist hij veel dat we Watch Dogs al vijf keer in actie hadden gezien.

Een deel van de content die we op de gamescom konden spelen, hadden we simpelweg al een keer gezien. We wisten dus wat we moesten doen, en openden de speelsessie met een passage waarin Aiden een zogeheten CtOS-station moet infiltreren en hacken. Laten we vooropstellen dat onze voorkennis niet nadelig werkte voor het spelplezier, sterker: het droeg eraan bij. We wisten direct hoe we de bewakers om de tuin konden leiden, en slaagden er uiteindelijk snel in het doel te bereiken en weer ongezien de basis te verlaten.

Aiden heeft bij dat soort acties diverse hulpmiddelen, maar vaak begint het met een camera. Als hij vanuit het perspectief van die camera een andere camera kan zien, kan hij daarnaartoe 'springen'. Vanuit de diverse camerastandpunten die zo te vinden zijn, kan hij zijn vijanden taggen, maar ook allerlei handige elementen in de spelwereld spotten. Denk aan een autoalarm dat kan afgaan, hekken die elektrisch open- en dichtgaan en een garagedeur die eveneens geopend en gesloten kan worden. Het in beweging zetten van deuren en hekken, en het laten afgaan van een autoalarm leidt bewakers af en lokt ze in het beste geval weg van het pad dat Aiden wil bewandelen.

Nu is de kunstmatige intelligentie in Watch Dogs wel zo goed dat soldaten na zo'n actie op hun hoede zijn. Ze wijken dan af van hun vaste looprondjes om er zeker van te zijn dat de omgeving veilig is. Het is dus zaak om altijd snel te handelen en je vijanden continu van afleiding te voorzien, wil je er zeker van zijn dat ze Aiden niet op het spoor komen. In ons geval gebeurde dat laatste wel en dat hadden we onszelf te wijten. We werden gespot door een soldaat die we over het hoofd hadden gezien en konden hem niet anders uitschakelen dan met een vuurwapen. Dat bleek een geluk bij een ongeluk; doordat onze afleidingstrucjes alle andere soldaten naar dezelfde plek hadden gelokt, kozen zij nu dezelfde route naar de schoten. Dat gaf ons de gelegenheid ongestoord naar ons doel te sneaken, niet zoals het vooraf bedoeld was, maar we konden ermee leven.