Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Submitter: Raven

Het netwerkverkeer dat via internetknooppunt AMS-IX verloopt, toonde vrijdag een duidelijke dip die samenviel met een moment dat de Google-diensten in Nederland kortstondig niet bereikbaar waren. De oorzaak lag bij een storing van Googles dns-server.

Iets voor 14.00 uur waren diverse diensten van Google, zoals de zoekmachine, YouTube en Gmail niet bereikbaar voor Nederlandse internetters, zoals direct door diverse internetters via onder andere Twitter werd opgemerkt. Al snel bleek dat de oorzaak bij de dns-server van Google op de adressen 8.8.8.8 en 8.8.4.4 lag.

Omdat ook veel andere diensten van deze dns-server gebruikmaken, leidde de storing tot een flinke dip in het verkeer dat de AMS-IX verwerkt, zoals duidelijk te zien is in de realtime-grafieken die het internetknooppunt genereert. Over de oorzaak wil AMS-IX niets kwijt, maar wel is de omvang van de dip ongebruikelijk. "Er zijn momenteel 660 partijen aangesloten via de AMS-IX, als een van hen een storing heeft valt dat meestal weg in het algehele verkeer.", zegt een woordvoerder tegen Tweakers.

Vooral bij het ipv6-verkeer via AMS-IX was de daling goed zichtbaar. Googles publieke dns-servers bieden al vanaf 2011 ondersteuning voor ipv6-gebruikers en compatibele websites.

AMS-IX Google dnsAMS-IX Google dns ipv6

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

De Google DNS servers zijn niet heilig trouwens. Best kans dat OpenDNS of die van je eigen provider sneller is.
Kun je eenvoudig testen met tooltjes als "namebench" of "DNSBench"

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 26 mei 2014 08:42]

Dat YouTube en gmail niet bereikbaar zijn is een, maar als de searchengine het niet doet. Dan mogen providers het verkeer wel omleiden naar andere search-engine als bing.
Dat zou nogal erg zijn als providers dat zomaar deden, aangezien ze dan gewoon rommelen met internetverkeer en dat horen ze absoluut niet te doen.
Maar ze doen het niet zomaar, er is een reden en dat is dat google om wat voor reden dan ook niet functioneert.
En je hoeft niet eens direct om te leiden, je kunt ook een pagina tonen met de melding dat google niet werkt en dat er alternatieven zijn.

Het klinkt vreemd, maar als je alles wegstreept dan moet je onderkennen dat een generatie is opgegroeid die het internet opgaat met Google als startpagina. Het zou me niet verbazen dat deze mensen denken dat het internet kapot is als google niet meer werkt :)
Maar ze doen het niet zomaar, er is een reden en dat is dat google om wat voor reden dan ook niet functioneert.
En je hoeft niet eens direct om te leiden, je kunt ook een pagina tonen met de melding dat google niet werkt en dat er alternatieven zijn.
Nee, je serveert onder geen enkel beding een alternatieve pagina vanaf een andere server, je hoort gewoon een timeout (niets) of een daarvoor bestemd ICMP pakket terug te krijgen van de server die jij zelf hebt benaderd als een service niet bereikbaar is. Dat is simpelweg het protocol, en het kan anders ook onveilige situaties opleveren (met wie praat ik?). Om diezelfde reden wordt ook enorm neergekeken op bijvoorbeeld NXDOMAIN hijacking van DNS servers.

Je rommelt als ISP gewoon niet aan de verbindingen. Hiermee dring je een afwijking van de standaarden op aan al je klanten zonder dat zij hier iets tegen kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 23 mei 2014 18:59]

Ik denk niet dat mensen zo dom zijn dat ze, als Google niet bereikbaar is, ineens niet meer weten dat ze ook met bing of yahoo kunnen zoeken :) Het is niet de rol van providers om alternatieven aan te dragen, die moeten volkomen onpartijdig mensen die google.com intikken naar de IP's van Google verwijzen.
Ik ken genoeg mensen die zodra google het niet doet even zijn vergeten dat bing er ook nog is.

Wel ben ik het er mee eens dat de isp daar geen rol in moet gaan spelen.

[Reactie gewijzigd door ocwil op 23 mei 2014 17:27]

Offtopic: Duidelijk dat je niet op een helpdesk bij een ISP hebt gewerkt :p
Jij hebt veelsteveel vertrouwen in mensen. Ga op een klantenservice werken.
Als jij 8.8.8.8 en 8.8.4.4 als DNS ingesteld hebt, dan weet jouw browser ook niet meer wie Yahoo of Bing zijn.
Het is dan ook niet verstandig om volledig afhankelijk te zijn van 1 partij voor je DNS-servers. Ik gebruik naast 8.8.4.4 ook Open DNS.
Dat ia gewoon niet logisch. Als wehkamp.nl uit de lucht is kom je toch ook niet automatisch op bol.com of als Ford.nl eruit ligt kom je toch ook niet op Opel.nl

Sites kiezen er zelf voor dat ze gebruik willen maken van diensten/services van derden. Hierbij heb je dus ook de mindere kanten als deze.

Opzich heeft google wel z'n spullen goed op orde. Heb tegenwoordig ook geen last meer van aapjes in YouTube.
Probleem is dat als ford.nl eruit ligt, dat mensen niet direct een volvo kopen of daar naar verlangen.

Er is een een grote overvloed aan mensen voor wie Google het portaal naar het internet is. Meeste mensen kennen niet meer dan een paar websites uit hun hoofd, al het andere is via Google. En er zijn genoeg mensen die naar google.nl gaan en daar facebook.com intikken om zo op facebook te komen (ze zijn er echt).
Ze waren er "vroegah" toen startpagina populair was, dat was toen als ik het me goed herinner ook wel eens een paar dagen de lucht uit, zowat heel internettend nederland in chaos.
Het probleem dat je schetst is een scheve vergelijking, en het argument van overvloed aan mensen (etc. etc.) is niet relevant. Mensen kopen inderdaad niet direct een Volvo, maar de search functionaliteit van Google is dan ook niet het product dat wordt verhandeld; dat zijn wij namelijk zelf, omdat iedereen die Google gebruikt zich informatie laat voeden door Google ---> Advertenties. Als een ISP dan fijn besluit Google te vervangen met Bing rommelen ze niet alleen met het internet maar met Google zelf, ook al liggen ze er uit.
Ik weet niet voor hoeveel mensen jij een aanspreek punt bent als hun computer stuk is, maar als om wat voor een reden dan ook van de ene op de andere dag Google niet meer werkt. Gaan heel veel mensen klem komen te zitten. Het is net zo belangrijk "het internet" geworden als voor heel veel mensen de blauwe e "het internet" is.

Ik ben het er zeker ook niet mee eens als het om een beetje downtime gaat of iets dergelijks.Maar er zijn situaties waar ik het in ieder geval zou waarderen als een ISP daar toch op in springt.
Hoezo zou je het waarderen als een ISP al je internetverkeer gaat scannen, na een wetswijziging die dpi goedkeurd?
Dat ze alles scannen, en dan kijken van 'Google.nl' die is offline, dan maar Bing?...
Ik kan me werkelijk niemand bedenken die niet even Bing, Yahoo of wat dan ook kan gebruiken, en de paar die dat niet weten zijn dan ook niet zo bedreven op de computer dat ze afhankelijk zijn van het internet.
Dat zijn mensen die een pc hebben om de belastingaangifte te doen en mail te lezen, en daar gebruiken ze bookmarks voor.
En ja, ik werk op een helpdesk, heb er nu anderhalf jaar gewerkt voor 2 stages op twee zeer verschillende bedrijven en nu een school, in alle gevallen +1000 gebruikers, BYOD en dus een hoop virusmeldingen, internet eruit etc. en nog geen 1 van die mensen heb ik gehoord over dat Google het internet is.

Overigens is dit de eerste keer dat Google uitvalt en het nieuws is, heb er nog nooit van gehoord en ik denk dat iedereen dacht dat het niet kon gebeuren, we zijn geschrokken, google kan ook omvallen, en we worden er weer op gewezen dat de cloud niet failsafe is en we misschien eigen alternatieven moeten zoeken/bouwen.
Moet wel zeggen, die 57 seconden dat mijn webserver geen Google API's kon bereiken waren raar, maar dat was dan ook alles, 57 seconden dat de API's niet bereikbaar waren, laten we dat niet zo uit proporties blazen :)
Al ben je voor heel nederland het aanspreekpunt, dat maakt je nog niet verantwoordelijk voor het fixen van "google.nl". Zelfs al zou het in een bizar moment van verstandsverbijstering verstandig lijken om op deze manier storingen bij derde partijen op te vangen, is het een "slippery slope". Waarom wel google.nl en niet microsoft.com? Of tweakers.net? Of buurtcafe-12.zoetermeer.nl? members.lycos.nl/my-first-homepage?

Ik zou zelf in elk geval geen klant willen zijn van een ISP die dit doet.
Als Google er even uitligt is het wat anders, maar stel gewoon heel simpel (het is ook mogelijk) dat Google er van de 1 op de andere dag ophoud met bestaan. Dan komt zeker meer dan half Nederland in de problemen en zijn wij Tweakers het aanspreekpunt voor die mensen waarbij Google het internet is.

Gewoon een meldings pagina van "Om reden X en Y zijn Google's diensten in NL niet meer beschikbaar, voor zoeken ga naar 1 van de volgende sites" oid. Zou ik wel waarderen ipv van een standard foutmelding in je browser.

Chrome en IE doen dit al jaren zelf door mensen custom error pages te weergeven ipv de standard HTTP status codes.
Chrome gaat hier zelf verder in door er helemaal een custom pagina neer te kwakken..
Gewoon nee. Ik kan het niet anders zeggen. En ook nee op je bewering over IE en Chrome.

[Reactie gewijzigd door wvbe op 27 mei 2014 09:18]

Daar hebben providers niets mee te maken.
dat is dan een isp die ik absoluut niet zou willen hebben, dat is zeker.
ik dacht het niet! DNS was niet bereikbaar, de google search deed het prima. Met andere woorden, als jij de DNS servers van je provider gebruikt, dan had je van deze storing geen last. Als je er wel last van hebt, dan gebruik je actief de DNS van Google, als mijn provider mijn dataverkeer gaat opvangen, onderzoeken en gaat veranderen, dan weet ik weet hoelang ik er nog blij zal blijven ;)
Met andere woorden, als jij de DNS servers van je provider gebruikt, dan had je van deze storing geen last. Als je er wel last van hebt, dan gebruik je actief de DNS van Google
Jou dns verhaal is exact wat hierboven beschreven staat...

[Reactie gewijzigd door MGutker op 23 mei 2014 17:02]

Dan mogen providers het verkeer wel omleiden naar andere search-engine als bing.
Dat zou betekenen dat Internet providers de naam van Google schaden. Een gebruiker hoort zelf te mogen kiezen welke searchengine zij gebruiken. Met de storingen en andere problemen die hiermee gepaard zijn.

Als een internet provider zonder gerechtelijk bevel verkeer gaat omleiden naar een concurenterende (of enige andere website) dan maken zij inbreuk op de keuzevrijheid en schaden zij de naam van de website in kwestie. Wat kan leiden tot rechtzaken, ect.

[Reactie gewijzigd door MGutker op 23 mei 2014 16:59]

Zelfs als er een duidelijke reden is hoort een ISP zich daar niet mee te bemoeien. Die hoort enkel mijn pakketjes van de ene plaats naar de andere te brengen en liefst nog pakketjes terug ook. En dit zonder ermee te rommelen of in te snuffelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Netneutraliteit
Absoluut niet. Stel dat de websites daadwerkelijk niet bereikbaar waren is mag de provider niet DNS-gegevens aanpassen zodat je nog kan zoeken op internet. Je word ook nog eens van de wal in de sloot geholpen want je browser probeert namelijk de DNS-gegevens vast te houden voor een bepaalde tijd en dat houd 'ie dus ook nog vast nadat het weer is gefixt. Daarnaast hebben websites certificaten die horen bij een bepaald domein, alle alarmbellen van je browser horen te gaan rinkelen als je met https://google.com/ wil verbinden, maar de server toont een certificaat dat hoort bij bing.com, dat is echt geen helpen hoor.

De mensen die echt niet snappen hoe je een andere zoekmachine kan vinden kijken waarschijnlijk over hun 30 toolbars met yahoo, qv06 en weet ik veel wat voor rommel heen.
Maar stel nou dat Google morgen ineens ophoud met bestaan, of om wat voor reden dan ook niet meer hier in europa beschikbaar is.
Dan mogen wat mij betreft ISP's best instappen om google.com bv om te zetten naar een meldings pagina oid.
ik zie zowat elk bedrijf al op zijn achterste poten staan als traffic naar jouw site wordt gereroute naar de concurrent
Ik ken ook veel mensen die die dns in hun pc hebben ingesteld.
In ieder geval best geinig om te zien hoe hard de klap is als google dns eruit ligt.
Deze mensen zouden allemaal hun internet voor sommige doeleinden iets sneller kunnen maken. Namelijk, als je met een CDN verbind, doe je dat met eentje die geografisch meer in de buurt ligt, dat scheelt wat ping en verdeeld de bandbreedte. CDN's krijgen dit voor elkaar door domeinen van hun servers in verschillende landen toe te laten wijzen aan verschillende IP-adressen voor dat land. Als je een DNS-request naar Google stuurt omdat je met een server van Akamai gaat verbinden krijg je een reply met een IP uit de VS, als je met eentje zou verbinden in de EU heb je waarschijnlijk een veel lagere ping en mogelijk ook meer bandbreedte.
Volgens mij vangt OpenDNS dat wel af tegenwoordig, die gebruikt ook lokale resolvers (er zit er eentje in Amsterdam, en UK/DE/FR volgens mij ook, zie deze kaart: http://www.opendns.com/network-map/ ). Of Google dat ook doet weet ik niet.

Je kan het wel merken inderdaad, vooral op Facebook. Afbeeldingen laden vaak wat trager dan.
Op got hadden we het er al reeds over, andere mediums hadden het al eerder gepost: http://gathering.tweakers...message/42277782#42277782 . Leuke discussie ondertussen.
Vaag, bij mij werkte gmail en google juist wel, en kon ik niet bij tweakers en nu.nl en vele andere sites komen.
Had er zelf ook last van. Kon geen nieuwe websites meer openen, maar kreeg nog wel gewoon berichten binnen op facebook. DNS even weer op automatisch ingesteld en het werkte weer naar behoren. Toch wel even raar op zitten te kijken dat het echt aan de DNS van Google lag, nog nooit problemen mee gehad.
Vandaar... dit is echt serieus de eerste keer in me leven dat ik Google.nl niet kon gebruiken :/
Het is wel vrij duidelijk dus dat veel mensen Google diensten, Google Chrome of de DNS server van Google gebruiken..
Overigens gaat het dan voornamelijk om YouTube denk ik, want video's kosten nogal veel dataverkeer.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 mei 2014 16:37]

Volgens mij gebruikt Chrome gewoon de DNS die op je computer is ingesteld en ook voor gebruik van YouTube of andere Google-diensten via de browser gaat allemaal via de DNS van je systeem. Soms is een DNS-request niet eens nodig omdat browser gebruik maken van 'DNS-pinning', dan heeft de browser naast de DNS-cache van je computer nog een eigen cache. Het probleem is gewoon dat veel mensen deze DNS-server hebben ingesteld, omdat die niet gecensureerd wordt en/of er voor andere redenen op vertrouwen (dit soort hacks zijn vervelend, maar het kan bij veel meer DNS-server gebeuren. Voor die van Google word er meer ruchtbaarheid aan gegeven als het gebeurd en ze zullen het als een van de eerste fixen.).

Wel raar dat de primaire EN secundaire tegelijk er uit liggen. Snap niet hoe dat kan, vooral van Google niet. Stel dat hun servers een update moeten krijgen, dan doe je dat toch niet tegelijk? Als de update de server dienst laat weigeren heb je altijd je secundaire server nog, pas als je update goed werkt op de primaire fix je de secundaire lijkt me. Ik kan me moeilijk voorstellen dat beide IP-adressen op eenzelfde groep servers is toegewezen, dan zou stroomuitval o.i.d. nog een verklaring kunnen zijn.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat Google zelf moeite had met het toewijzen van het IP-adress of het is een hackpoging geweest.
Het maakt niet uit of jij een andere DNS server gebruikt dan die van Google, bijv. Ziggo of XS4ALL, zodra jij naar google.nl gaat zal een verzoek ingediend worden bij de DNS servers van Google welk IP adres daar bij hoort.

Natuurlijk niet constant want de DNS server van de provider en zelfs windows cacht deze adressen voor een bepaalde tijd.

Het is idd wel vreemd dat beide servers eruit liggen. Als je de DNS servers van Google gebruikt en je wilt wat extra zekerheid inbouwen kun je beter OpenDNS en Google DNS samen gebruiken.

http://www.opendns.com/opendns-ip-addresses/
Het maakt niet uit of jij een andere DNS server gebruikt dan die van Google, bijv. Ziggo of XS4ALL, zodra jij naar google.nl gaat zal een verzoek ingediend worden bij de DNS servers van Google welk IP adres daar bij hoort.
Nee dat verzoek word dan gedaan bij DNS die je hebt ingesteld, als je XS4ALL DNS gebruikt zal DNS verzoek gedaan worden bij die server uiteraard en niet bij die van google.
Wat mkools bedoelt is dat die DNS server het verzoek ook weer doorstuurt tot een server die het antwoord weet. Nu zal dat voor een dienst als Google niet zo snel gebeuren omdat die zo vaak opgeroepen worden dat ze bijna zeker gecached zijn.
Dat doorsturen gebeurt niet als je buurman al gegoogled heeft en de ttl van nog niet verstreken is.

De authorative DNS ip adressen zijn volgens mij niet dezelfde als de publieke 8.8.8.8

Ik denk dat google veel meer dan 2 dns servers heeft, afhankelijk van de routing kom je dan uit op de dichtsbijzijnde server, soort van anycast. Een probleem met de routing naar 8.8.0.0/16 haalt ze in een klap uit de lucht

Persoonli/jk zou ik nooit de google dns servers gebruiken, ze hoeven niet elk web bezoek van mij te weten.
Inderdaad, ik had me net ook al bedacht dat je de primaire DNS het best op een IP van een ander bedrijf/provider kan instellen.
Vergeet niet bijvoorbeeld googlefonts, analytics of andere Google Hosted Libraries. ;)
Heb het inderdaad gemerkt vandaag, ik kwam bijna nergens in
Misschien iets duidelijkere plaatjes bij bericht zetten, want je ziet nu dip alleen na klikken erop ?
Geachte Redactie

[Reactie gewijzigd door SWINX op 23 mei 2014 17:00]

Bedankt, anders zou ik het niet hebben gezien.
OCSP Stapling voor SSL gaat doorgaans via 8.8.8.8/8.8.4.4, ik merkte zelf ook een vreemde vertraging in m'n webshops hierdoor. Kon het al niet goed plaatsen :) (en SPDY heeft er volgens mij ook last van)