Sony demonstreert nieuwe 'draadloze' head mounted display

Sony heeft op de IFA in Berlijn een nieuwe versie van zijn head mounted display staan. De HMZ-T3W Head Mounted Display lost een aantal problemen van zijn voorgangers op, maar kent nog steeds een aantal tekortkomingen.

Ten opzichte van de HMZ-T2 heeft de Sony het gewicht van zijn 3D Personal Viewer iets teruggebracht van 330 gram naar 320 gram. Ook de pasvorm is weer aangepast, waarbij Sony zegt te hebben geluisterd naar kritiek die gebruikers hadden op de vr-bril, dat de headset niet prettig zat. Uit een demonstratie op de IFA constateerde Tweakers dat ook de nieuwe versie nog steeds niet echt comfortabel zit.

Volgens Sony is de viewer draadloos. De bril moet echter nog steeds met een draadje aan een kastje verbonden worden voor 'draadloos' gebruik. In dit kastje, dat 210 gram weegt, zit de accu en hiermee zou de HMZ-T3W het maximaal 7 uur lang volhouden. Het kastje bevat ook hdmi en zorgt voor mhl-ondersteuning, voor aansluiting op een smartphone, die er ook stroom van kan betrekken.

De overige specificaties zijn vrijwel gelijk gebleven. Nog steeds leveren twee kleine oled-schermen met resolutie van 1280x720 pixels de beelden, waardoor de gebruiker volgens Sony een virtueel blikveld van 750 inch op een afstand van 20 meter ervaart. De headset ondersteunt 3d-weergave. De fabrikant levert een koptelefoon mee maar de gebruiker kan ook zijn eigen hoofdtelefoon aansluiten. De bril beschikt aan de onderzijde over volumeregeling en een fysieke knop om het menu mee te bedienen.

Opvallend is dat Sony niet meer de naam 3D Personal Viewer gebruikt voor de bril, maar alleen nog de aanduiding Head Mounted Display aan de HMZ-T3W koppelt, wat mogelijk met de dalende interesse in 3d te maken heeft. Het gadget komt in november uit, voor 1300 euro.

Sony 3d-viewer IFA 2013 Sony 3d-viewer IFA 2013 Sony 3d-viewer IFA 2013 Sony 3d-viewer IFA 2013
Sony HMZ-T3 Personal 3D Viewer Sony HMZ-T3 Personal 3D Viewer Sony HMZ-T3 Personal 3D Viewer Sony HMZ-T3 Personal 3D Viewer Sony HMZ-T3 Personal 3D Viewer Sony HMZ-T3 Personal 3D Viewer Sony HMZ-T3 Personal 3D Viewer Sony HMZ-T3 Personal 3D Viewer

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-09-2013 • 14:02

48

Reacties (48)

48
47
26
4
1
14
Wijzig sortering
Voor die mensen die zich afvragen wat voor nut dit product heeft - Dit product is voornamelijk gemaakt voor de Japanse markt, waar mensen geen ruimte hebben voor een scherm van 40 inch en groter - als je een 32 inch HDTV al heb staan, dan is dat voor Tokyo begrippen enorm groot. Ik ken dan ook persoonelijk niemand daar die een scherm groter heeft als 26 inch in de woonkamer.

Dan is een "personal viewer" een goede ruimte besparende optie, waarbij je ook niet druk om hoef te maken dat je andere familie leden ziet wat je wel of niet aan het kijken bent :)

De HMZ-T1 kan je tweedehands voor pak en beet 30.000 yen in Akihabara kopen, de HMZ-T2 voor pak en beet 60.000 yen. Respectievelijk 229 en 458 Euro Dat de T3 opeens voor 1300 euro dan in de winkel ligt ? Kan ik me voorstellen dat zelfs voor impulsieve "het is nieuw dus ik wil het" Japanse volk, een beetje teveel van het goede is.

Natuurlijk ben ik wel benieuwd naar hun OR concurrent - Sony heeft genoeg tech devisies om iets mooi's op te zetten, al staat Sony natuurlijk niet om bekend om 1. Goedkope produkten te maken en 2. goede devkits voor 1e generatie produkten neer te leggen voor ontwikkelaars.
Geruchten zijn dat Sony (de games divisie) met een OR concurrent komt voor de PS4. Het voordeel is dat zij dit zelf maken voor de PS4 en dus met veel support kunnen komen voor hun eigen games. Even een patch downloaden voor Killzone en je hebt head mount opties in de game zitten. Om echt succesvol te worden is de prijs natuurlijk van belang. Als er te weinig mensen er een hebben, zullen de devs er ook weinig mee doen. Zijn er weinig games die er wat mee doen, dan gaan ook weer minder mensen er een aanschaffen. (kinect, move etc)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 24 juli 2024 08:36]

Gezien het feit dat ze voor ongeveer 5x zoveel geld als de Oculus Rift dit product uitbrengen dat lagere resolutie schermpjes heft en dus zonder head-tracking heb ik niet zo'n hoge verwachting van de PS4 VR-bril, maar je weet het nooit...
uhh.. Op dit moment heeft de oculus rift dus een lagere resolutie.. namelijk 1 1280x720 scherm dat in 2e gedeeld wordt.. Ja, de bedoeling is dat de uiteindelijke consumenten versie fullhd zal zijn, maar voordat de consumentenversie daadwerkelijk in de winkel ligt zijn we minstens een jaar verder (zegt de maker van OR zelf). Ook is er een verschil in displays, sony maakt in deze bril gebruik van 2 kleine schermpjes (en die zijn behoorlijk prijzig) waar de OR gebruik maakt van een standaard 5"/7" smartphone scherm..
Ook is er een verschil in displays, sony maakt in deze bril gebruik van 2 kleine schermpjes (en die zijn behoorlijk prijzig) waar de OR gebruik maakt van een standaard 5"/7" smartphone scherm..
So what? Zijn punt blijft staan dat deze prijs / kwaliteit verhouding niet echt een goede voorbode is voor een eventuele PS4 VR bril. En tja, Sony kan zelf natuurlijk ook kiezen voor één scherm doormidden in plaats van twee losse schermen. Verder zou ik van Sony verwachten dat ze een kleine startup als de Oculus Rift helemaal weg zouden moeten kunnen blazen als ze hun best een beetje zouden doen.. Maar dit is dan dus echt het tegenovergestelde.
In het artikel wordt gezegd dat ze van de naam "personal 3D viewer" zijn afgestapt, kunnen jullie mij dat uitleggen waarom het nog groot op de muur staat van foto 4? :P
Wat een verschil met de Oculus Rift bijvoorbeeld. "waardoor de gebruiker volgens Sony een virtueel blikveld van 750 inch op een afstand van 20 meter ervaart" - Is juist waarom 3D brillen nooit populair zijn geworden. Je wilt niet het gevoel hebben dat je kijkt naar een scherm van xxx inch op een afstand van xx meter... En dan de prijs.. 1300 euro! Sony weet nu al dat de bril niet gaat verkopen maar gezien de ontwikkeltijd konden ze de lancering niet tegenhouden.
De uitspraak "750 inch op 20 meter" heeft natuurlijk ook geen enkele waarde. Ik kan ook zeggen "Met deze bril is het net alsof je naar een scherm van een kilometer doorsnee zit te kijken, op een afstand van 20 kilometer". PR-praat en zelfs dan nog onzinnig.
Ach, simpele gelijkvormigheid rekent voor dat 750 op 20 meter hetzelfde is als 75 inch op 2 meter en de helft daarvan op 1 meter. Ik ga vanmiddag maar eens op een goede meter van mijn 42 inch zitten, maar in mijn ooghoeken zie ik dan nog steeds kamer ben ik bang... ;)
Een klein voordeel van die bril is dat je ogen iets relaxter zijn omdat ze denken dat het onderwerp een stukje verderop staat., Je ogen kijken dan meer recht vooruit en dat is ontspannender.
Zo'n display zou in principe 3d moeten kunnen weergeven zonder bril, omdat de kijkhoek vast ligt.

1300 euro is wel een hoop geld moet ik zeggen. Als ik de prijs van Rift zie...
Je bedoelt nog buiten het feit dat er al 2 losse displays in zitten?
En wat bedoel je dan eigenlijk met 'zonder bril' ?
Hij bedoelt dat je een scherm kunt maken (a la het schermpje op de Nintendo 3DS) dat met lenticulars 3D weergeeft zonder een bril te hoeven dragen, omdat als je op twintig meter afstand van een 750 inch scherm af zit je kijkhoek nog maar zo weinig verandert dat de nadelen van lenticular systemen (dat er maar een paar punten zijn waar het effect echt goed wertk) dan zouden wegvallen.
De Oculus Rift en deze 3D bril dienen twee verschillende doelen.
Oculus Rift is een echte VR bril, die de stand van je hoofd ook registreert.
Met deze Sony bril krijg je gewoon fixed voor je ogen een megagroot beeld. Het draait niet, als jij je hoofd draait of zo. Het is puur een persoonlijke virtuele fixed monitor. Goed om (3D) films te bekijken en traditioneel te gamen, maar is geen VR.
Laatst heb ik zelf een VR-detector gebouwd voor flightsims, drie infrarood ledjes op een pet geplakt, aan een usb kabel met weerstandje en zekering. Een webcam met een stukje fotonegatief ervoor en software installeren, klaar voor een paar euro. :)

En het is Oled vs LCD, maar lcd heeft misschien wel voordelen met reactietijd?
De Oculus Rift en deze 3D bril dienen twee verschillende doelen.
Toch even op doorgaan... Een Oculus Rift gaat zo'n 300 dollar kosten en dient een heel duidelijk doel: Een nieuwe game ervaring. Soort virtual reality. Iets dat je op geen enkele andere manier kunt ervaren eigenlijk.

Deze 'head mounted display' van Sony daarentegen kost 1300 dollar en dient welk doel ook al weer?
Het is puur een persoonlijke virtuele fixed monitor. Goed om (3D) films te bekijken en traditioneel te gamen.
Tja, als je 1300 euro uitgeeft kun je een fantastisch mooi scherm kopen. Waar je dan ook nog samen naar kunt kijken. Aangezien het verder geen enkel VR ervaring biedt vraag ik me dan serieus af wat het voordeel is van alleen in je eentje kunnen kijken terwijl je verder volledig afgesloten bent van andere mensen... Het is niet voor niks dat de Google Glass bijvoorbeeld maar één schermpje heeft en die net boven je gezichtsveld plaatst... Helemaal geïsoleerd is vaak niet fijn. Bij een VR ervaring is dat juist hetgeen waar het over gaat: Volledig afgeschermd van de echte wereld jezelf onderdompelen in een 3D wereld. Maar met deze bril van Sony kun je hoogstens in vliegtuig of trein naar een film gaan zitten kijken... Beetje duur dan voor zoiets...
Ik hou het voorlopig wel gewoon bij mn HMZ-T1 nog. Tussen de T1, T2 en nu T3 zitten niet echt noemenswaardige verschillen moet ik zeggen. Ze hebben alleen cosmetische aanpassingen gedaan en de koptelefoon verwijderd, terwijl ik die juist heel goed vind van de T1. Het grappige is dat hij sinds de T1 alleen maar duurder is geworden. T1 had een adviesprijs van €800, de T2 €1000 en nu de T3 €1300.

Ok hij is lichter geworden en nu sinds de T3 draadloos, maar niet echt het geld waard om te upgraden. Ben nog tevreden met mn T1 :)
Ok hij is lichter geworden en nu sinds de T3 draadloos, maar niet echt het geld waard om te upgraden. Ben nog tevreden met mn T1 :)
Nope, hij is helemaal niet draadloos.

Zoals je op de fotos kunt zien moet de T3 met draadjes aan een kastje (waar de stroom en het beeld vandaan komen) vast zitten waarna dat kastje met draadjes aan de beeld-bron vast moet zitten.

Ik snap ook echt niet waar Sony dat "Draadloos" vandaan haalt.
Dat kastje wat aan je bril vastzit HOEFT niet met draad aangesloten te worden, maar kan wel, als ik het goed begrijp. Dat het op de foto's met draad aangesloten zit is alleen voor deze specifieke demo setup, en waarschijnlijk zodat ze de beeldkwaliteit kunnen garanderen, waarbij draadloos natuurlijk altijd verstoord kan worden.

Ik ben het er overigens mee eens dat dit niet echt in de categorie draadloos valt.
Dat het op de foto's met draad aangesloten zit is alleen voor deze specifieke demo setup.
Goede demo dan. |:(

Sorry, maar bij een demo van een draadloos product verwacht ik niet een heel spinneweb aan kabels.
Als ik kijk naar de foto's zie ik alleen draden van de bril naar het kastje gaan. Niet van het kastje naar de bron. Als ik het goed begrijp en zie is het vanaf daar draadloos.
Jawel, de mount display zelf is draadloos ;) Je kan de kabel aansluiten om op te laden, echter kan je het ook draadloos gebruiken zodra het opgeladen is. Kijk maar naar TheVerge, die hebben er een hands-on van.
Ik ben echt benieuwd hoe deze brillen nu werken, hoe prettig ze zijn.

Vroeger, in het begin van het Playstation 2 tijdperk, hadden ze ook zo'n "VR bril" die twee schermpjes voor je liet zien. Het leek me helemaal geweldig en ik wilde hem gaan kopen. Maar ik had wel gevraagd of ik hem kon uitproberen voordat ik hem kocht. Toen ik hem uit probeerde vond ik hem toch niet prettig kijken, het effect werkte wel (het idee van een heel groot scherm, dat je er echt in zat), maar het was merkbaar vermoeiend voor de ogen, en al heel snel kwam er een koppijn gevoel opzetten. Dat werd hem dus niet.

Ik neem aan dat ze nu al veel verder zijn kwa ergonomie. En sowieso zal het wel een hoop schelen als je bijvoorbeeld echt een 3D bron hebt (al is dat wellicht ook maar opgemaakt door 2D te renderen) dan daadwerkelijk gewoon twee dezelfde plaatjes voor links en rechts te laten zien, wat ze toen deden.
Als hij eenmaal goed zit, dan is het echt een hele mooie ervaring. Probleem is dat je in het begin echt aan het kloten en tunen bent tot hij echt goed zit. Maar eenmaal goed ingesteld verslaat het alle vormen van films/tv kijken. Ik vind het persoonlijk een stuk beter zelfs dan de bioscoop. Alleen IMAX is beter, en dat komt puur door het geluid die IMAX biedt.
Bij het zien van het bericht moest ik gelijk denken, concurrentie voor de Oculus Rift. Bij het lezen van de prijs was ik dit echter alweer snel vergeten. Desalniettemin ben ik benieuwd hoe dergelijke brillen zich verhouden tot de Oculus Rift en vica versa.
Deze VR brillen zijn totaal niet vergelijkbaar met de rift ;)

Bij het opzetten van een Sony VR bril heb je de indruk van naar een cinemascherm vlak voor je te kijken. Met de speciale lenzen van de Oculus Rift + extreme FoV heb je echt de indruk in de projectie zelf te zitten, alsof er een andere wereld over je ogen getrokken wordt. Daar komt bij dat de Rift in-house ontwikkelde sensoren met extreem lage latency heeft die ervoor zorgt dat zelfs de meest subtiele hoofdbeweingen perfect doorgegeven worden. Het is echt bizar om volledig rond je heen te kunnen kijken, met de Rift zijn je hersenen ervan overtuigd dat je ergens anders zit.

Ik heb een rollercoaster demo geprobeerd met de rift, en waar ik bij de space demo met de Rift vooral zat te genieten leek bij de rollercoaster mijn maag mee ondersteboven te gaan, mijn evenwichtsgevoel was ook helemaal verward. Om Trinity te quoten: "Your mind is making it real" :)
Wat jij bedoeld is VR sickness. Ik heb zelf de Oculus Rift thuis liggen en ik kan er amper iets mee doen omdat ik er zoveel last van heb. Het probleem is dat in heel veel games je bewegingen maakt die of normaal bepaalde G krachten mee moeten brengen of in het echt gewoon niet kunnen. Hier hebben je hersenen veel moeite mee en geven bijna in alle gevallen als reactie er klopt iets niet maag inhoud moet eruit..
Een enkele demo die rustig verloopt kan ik wel doen en ook is er een movie player waarbij het net is alsof je in de bioscoop zit die is ook erg vermakelijk. De lage resolutie van de bril verpest deze ervaringen alleen een beetje.

Ik was overtuigd van dat de Oculus eigenlijk de echte next gen gaming machine zou gaan worden, maar nu ik hem eindelijk in huis heb twijfel ik eerlijk gezegd of de gemiddelde consument wel zin heeft om maanden te moeten wennen voordat hij over de VR sickness heen is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 juli 2024 08:36]

Ik was erg geïnteresseerd in dit idee, met gaming in gedachten. Toch geeft dit nog niet echt het virtual reality idee zoals de toekomstige Oculus Rift wel gaat doen. Nu zou Sony wel werken aan een echte Oculus Rift concurrent, dus ben benieuwd daarnaar. Maar dit is niet echt een hele interessant optie.
Leuk dat het nu helemaal 'draadloos' kan. Lijkt me wel wat voor in het vliegtuig: mobieltje met mhl, viewer, koptelefoon, paar goede series mee, en een lange vlucht kan heel wat aangenamer worden.
Ik vind deze dingen maar vreemd, lijkt of we in een soort sci-fi film zitten..
Maarja ik heb toch zon gevoel dat dit soort dingen de toekomst word.
Dit soort dingen? Dit is geen VR bril he ;-) Ik bedoel, ze noemen het nu wel heel leuk geen "3D Personal Viewer" meer, maar dat is het praktisch gezien natuurlijk wel. En daarnaast is de FOV sowieso super laag, dus wat dat betreft heb je ook geen immersie. Dit moet je dan ook echt niet als iets anders dan een prive TV zien (head mounted display is best een valide naam dus).

In ieder geval, @iedereen, koop dit vooral niet en wacht lekker op de consumenten versie van de Oculus Rift zou ik zeggen, zal maar rond de 300 euro kosten en geeft je een STUK meer mogelijkheden dan dit speeltje :P . Of misschien zal Sony op een dag een virtual reality bril uitbrengen onder de playstation line up en wacht op die, maar dit ding is het het echt niet waard.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 24 juli 2024 08:36]

Kan niet wachten op de PS4 VR headset die volgens verschillende bronnen in ontwikkeling is bij Sony, het zou een hogere FOV hebben dan de oculus.
FOV is niet zo'n probleem bij de Oculus, je kan zelfs rondkijken met je ogen zonder buiten beeld te gaan. Resolutie is wel een probleem, 720p verdeeld over 2 ogen plus een dikke zwartrand zorgt ervoor dat je echt de pixels kan tellen en dat zorgt voor koppijn, maar dat schijnt in de final versie gefixed te zijn met een full HD scherm.

OT: Wat een onzin gadget is dit, de resolutie is die van de ruim 1000 euro minder kostende Oculus rift devkit (de final versie is Full HD), en zo te zien zit er geen gyroscoop in, en is de FOV veel lager. Try harder Sony, dit is echt prut.

De reden dat de interesse daalt in 3D is niet dat mensen 3D niet leuk vinden maar puur dat het onredelijk veel kost om ergens 3D aan toe te voegen, en het vaak ook nog eens zeer brak is uitgevoerd. Tuurlijk daalt de interesse dan. Heel jammer, want een extra dimensie via een scherm kunnen uitzenden geeft veel mogelijkheden, alleen omdat het geen gemeengoed is wordt het vrij weinig geimplementeerd in software, immers doe je er vrij weinig klanten een plezier mee.

[Reactie gewijzigd door Alex_dragon op 24 juli 2024 08:36]

Inderdaad, onzin gadget.

Sowieso dat men hem "3D Personal Viewer" "Head Mounted Display" noemt zegt al genoeg natuurlijk... Wat is dat voor een super vaag, ongedefinieerd toepassingsgebied. Ikzelf zit in ieder geval niet te wachten op een 3D Personal Viewer / head mounted display... Ik zit te wachten op een Virtual Reality bril...

En van Sony zou je toch verwachten dat ze wel mogelijkheden/toepassingen zou moeten kunnen vinden voor een VR bril.. wellicht iets in combinatie met de PS4?... /irony.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 24 juli 2024 08:36]

Ik keek uit naar de Rift, maar na het zien van diverse YouTube films waarin mensen de Dev versie uitprobeerden ben ik er niet zeker van. Mensen rapporteren misselijkheid. En hebben na de diverse bijd e kit geleverde toepassingen zoals de Rolelrcoaster demo tijd nodig om bij te komen.
Tja daar kon je op wachten. Dit zal voorlopig wel zo blijven.

Slide eens met je duim over je telefoon en zie hoe het scherm probeert je bewegingen bij te houden. Dit lukt niet goed (genoeg). Het lijkt alsof er een elastiekje tussen zit... je duim beweegt alweer de andere kant op, maar het scherm heeft dat nog niet door. Zie dit filmpje voor uitleg over die zogenaamde 'lag' bij touch schermen.

Ook de gyroscopen e.d. die je hoofdbewegingen moeten omzetten naar bewegingen van de camera in de 3D wereld hebben last van lag. Zolang deze lag niet kleiner wordt zul je problemen blijven houden met duizeligheid / misselijkheid. Want wat je ogen zien klopt niet met wat je evenwichtsorganen in je oren ervaren en wat je in je hoofd weet van de bewegingen die je maakt. Maar goed het kan per persoon en spel verschillen hoe erg je hier last van hebt.
Sony pakt wel uit daar op de IFA.
Het product spreekt mij erg aan ..... geen grote scherm meer op mijn bureau. Moeder de vrouw wil ook al af van het toetsenbord op het bureau. Allemaal stof verzamelaars volgens haar.
http://www.virtual-laser-devices.com/

voila geen keyboard meer ;) geen idee hoe goe het werkt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.