Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Sony heeft de prijs van de HMZ-T3W aangekondigd, zijn nieuwe draadloze head mounted display. De opvolger van de HMZ-T2 moet in Nederland 1299 euro gaan kosten en zal vanaf november leverbaar zijn, maar ge´nteresseerden kunnen hem nu al reserveren.

De head mounted display is uitgerust met twee kleine oled-schermen die allebei een resolutie van 1280x720 pixels hebben. Het blikveld is vergelijkbaar met een 750"-scherm op 20 meter afstand. De HMZ-T3W kan ook 3d-beelden weergeven en video en audio kunnen draadloos naar de headset worden gestreamd. Op de bril bevinden zich knoppen om het menu te bedienen en het volume te regelen. Het apparaat ondersteunt 7.1-Surround Sound. In vergelijking met zijn voorganger is het apparaat lichter geworden en ook is de pasvorm aangepast.

Bij de bril wordt een klein kastje geleverd; daarmee moet de bril verbonden zijn om hem te kunnen gebruiken. In dit kastje, dat 210 gram weegt, zit een accu die de headset maximaal zeven uur van stroom kan voorzien. Ook zitten op het kastje aansluitingen voor hdmi en mhl, via deze laatste aansluiting kunnen ook beelden van een smartphone worden afgespeeld terwijl dat toestel wordt opgeladen.

Sony HMZ-T3 Personal 3D ViewerSony HMZ-T3W Head Mounted DisplaySony HMZ-T3W Head Mounted DisplaySony HMZ-T3W Head Mounted DisplaySony HMZ-T3 Personal 3D ViewerSony HMZ-T3 Personal 3D ViewerSony HMZ-T3 Personal 3D ViewerSony HMZ-T3 Personal 3D ViewerSony HMZ-T3 Personal 3D ViewerSony HMZ-T3 Personal 3D ViewerSony HMZ-T3 Personal 3D ViewerSony HMZ-T3W Head Mounted Display

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Leuke markeing:
Het blikveld is vergelijkbaar met een 750"-scherm op 20 meter afstand
Klinkt tof, zo'n groot getal. Lijkt alsof je een enorm blikveld hebt. Niet dus.
Het komt overeen met een 19" scherm op 0,5 meter afstand.
(Ja, gewoon een kwestie van delen door 40...)
Dat is dus juist een heel klein blikveld t.o.v. wat gamers tegenwoordig op hun bureau hebben staan!!!

(Moet ook wel, want de resolutie laat ook niet meer toe...)
Voor een gamer misschien wel ja, maar dit is meer voor de cinema ervaring bedoelt blijkbaar. En dan is het dus het equivalent van een 37" TV op een meter afstand, of 75" op 2m afstand. Dan zit je toch behoorlijk dicht bij je TV.
Ik verwacht van een willekeurige 'cinema ervaring' eigenlijk een groter blikveld dan wat ik van de meeste games zou verwachten.
Het is meer zo dat de 'home theatre' business mensen wijs heeft gemaakt dat een tv op een paar meter afstand hetzelfde gevoel geeft als een goede plek in de bios.

Voor een behoorlijk bioscoopgevoel ga ik uit van een kijkhoek van ergens tussen de 90 en de 100 graden. Deze sony levert daar slechts de helft van. Als je het vergelijkt met een echte bioscoop dan zit je ergens op de achterste rij of daarachter. Niet echt de ideale positie in de bioscoop.
De volgende versie heeft zeker 1500" op 40 meter afstand :P
Leuke markeing:
[...]


Klinkt tof, zo'n groot getal. Lijkt alsof je een enorm blikveld hebt. Niet dus.
Het komt overeen met een 19" scherm op 0,5 meter afstand.
(Ja, gewoon een kwestie van delen door 40...)
Dat is dus juist een heel klein blikveld t.o.v. wat gamers tegenwoordig op hun bureau hebben staan!!!

(Moet ook wel, want de resolutie laat ook niet meer toe...)
Of, om meer in cinema-termen te zien, nog geen 120" op 3 meter afstand. Dat is dus een beetje klein uitgevallen beamerscherm.

Leuk voor Flight Simulator, maar voor een film ga ik zo'n ding niet kopen voor 1299 euro.
Klein uitgevallen? De THX-recommended viewing distance voor die schermgrootte is 26m. Dus 20m is dan aardig dichtbij.
Toen ik het eerst las, dacht ik: 'Oh, best groot' maar toen ik ging rekenen bleek het (diagonaal) ongeveer maar 45 graden beeldhoek te zijn. Niet bijzonder breed dus, zoals bijvoorbeeld de Oculus Rift. Marketing trucs, zucht...
Ik heb thuis de Sony HMZ-T1 Personal 3D Viewer en dat is oprecht de grootste miskoop die ik ooit heb gedaan in mijn "gadget"-leven. Het kost constant 15 minuten om het apparaat goed op je hoofd te krijgen, en als je te snel beweegt zit hij weer scheef. Daarbij komt dat het me nooit is gelukt om echt alles scherp in beeld te krijgen, altijd was er wel een hoek van het beeld onscherp. Tot slot zat het ook nog eens heel oncomfortabel, wat iets kijken langer dan 10 minuten erg vervelend maakte. Enige pluspunt is dat de 3d ervaring vele malen beter is dan dat ik zelfs in de bioscoop heb meegemaakt.

Al met al zal ik deze maar aan me voorbij laten gaan ;-)
Die klachten zouden bij de T3 verbeterd moeten zijn. Dat je hem niet scherp zou krijgen zou al stukken beter zijn bij de T2.
Dat is ook een reden dat ik nooit de T1 heb gekocht je bent namelijk eens test persoon.
De T2 was al een stuk beter maar nog niet goed genoeg vond ik.
De T3 lijkt mij een stuk beter maar dat is afwachten. Ik heb de T3W al besteld nu maar hopen dat die echt veel beter is.
Wat is het verschil met de oude die rechts in mijn scherm op 700 euro staat?
Een iets compacter kastje misschien maar als je er niet mee op stap gaat is dat niet zo relevant.
Die oude ziet er opeens best interessant uit.
Zijn ze ook geschikt voor brildragers?
Sony heeft de prijs van de HMZ-T3W aangekondigd, zijn nieuwe draadloze head mounted display.
Dat was al lang bekend ik heb hem namelijk zelf meer dan een maand geleden al gereserveerd en betaald.
De vr-bril is uitgerust met….
Echt onbegrijpelijk dat tweakers.net dit in elke artikel een vr-bril bril noemt ook al bij de T1. Dat is het namelijk niet en Sony noemt hem ook niet zo, en bij elke artikel zijn tientalen reacties geplaats van mensen die ook zeggen dat dit geen vr-bril is. Maar tweakers.net zet het gewoon bij elk artikel “vr-bril” Wat jammer is omdat je hierdoor alleen maar reacties krijgt over de Oculus Rift die een heel ander doel heeft.
en zal vanaf november leverbaar zijn
Maak daar maar eind november van ik heb in mijn email staan om precies te zijn verwachte levering 26 november - 27 november.

@FaceDown
Dit apparaat is inderdaad geen concurrentie voor de Rift. De resolutie van dit ding is veel te laag. De resolutie van de Rift zal hoger worden
Geen concurrentie klopt zelfde als appels en peren.
De resolutie is bij de Sony juist zeer hoog voor een 0.7-inch scherm.
2 x 0.7-inch scherm van 1280x720 dat is 2098 PPI hoogste pixel dichtheid wat er bestaat, ik ken geen apparaat die hoger heeft en dit hebben ze al sinds de Sony T1 van een paar jaar terug.
Oculus Rift wordt waarschijnlijk 7-inch 1920x1080 maar dat is niet per oog dus 960 x 1080 per oog.
Dus de Oculus rift heeft maar een PPI van 206 dus meer dan 10x zo laag als de Sony.
Maar goed het is appels met peren vergelijken.

De Sony is meer voor films (3D), TV tablet, smartphone en 3D gaming zonder head tracking.
En werkt altijd (er is geen aparte ondersteuning nodig).
Oculus Rift ben ik zeker ook zeer benieuwd naar maar is het afwachten wat het gaat worden. Zonder games heb je er niet veel aan.

Ik ben zeer benieuwd naar de T3. Ik had vroeger altijd al zo’n soort bril willen kopen. Maar hadden doen een hele lager resolutie.
Toen kwam de T1 uit kwam heb ik lang zitten twijfelen omdat het de eerste versie is en meestal niet perfect is. De T2 was al beter maar nog steeds niet perfect en ook nog eens duurder dan de T1 en ook niet draadloos. Dus weer niet gekocht.
Nu toch voor de T3 gegaan omdat die nu bedraad en draadloos kan, en de klachten van de T1 en T2 verbeterd zouden zijn en nog wat dingen zijn aangepast. De prijs is helaas weer hoger dan de vorige die ook al duurder was als de T1 dat was wel even slikken.

[Reactie gewijzigd door pimpimmers op 9 oktober 2013 02:15]

Oculus Rift is veel goedkoper en heeft er nog eens head tracking bovenop. Too little too late Sony!
Dit is puur een hebbeding voor mensen die teveel geld hebben en graag film zien. Ik voorspel tegenvallende verkoopcijfers.
Too little too late ?

Ten eerste, dit is alweer de derde iteratie van HMZ Head mounted display. De HMZ series is al jaren op de markt , ver voor Oculus rift nog bestond. Daarnaast is de HMZ series niet bedoelt als Oculus rift concurrent , maar zoals jij ook zegt, een HDTV vervanger.

Ten tweede, Sony had in 1997 al een head-mounted display op de markt. De Glasstron.
Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Glasstron

Daar heb ik op een tech beurs destijds in de Rai nog mee gespeeld, aangesloten op Wipeout op de 1e Playstation. Het was echt geweldig. Later verscheen de Glasstron ook nog eens een keer op een Lowlands editie, en werd het gebruikt i.s.m. wat pscyhdelic music en idem ditto trip-achtige 3D visuals.
Too late? Ja de winkels liggen er vol mee he?
Dan word over de rift gesproken, maar die ben ik nog niet tegengekomen in de winkel
"Oculus Rift is veel goedkoper en heeft er nog eens head tracking bovenop. Too little too late Sony! "

Dit product heeft, buiten dat het beide HMD's zijn, echt helemaal niks met de oculus te maken.

Deze sony is een 'grote vaste tv op afstand' apparaat waarbij het gewoon de bedoeling is dat je het gebruikt als een gewone tv. Alle pixels van de ingebouwde panels worden optisch in de verte geprojecteert en worden allemaal gebruikt voor het tv beeld dat je dan ziet. Er gaat geen resolutie verloren aan het projecteren van een omgeving.

De oculus rift is een apparaat waarmee je in een synthetische wereld kan rondkijken.
Eventueel kan je dan een virtuele tv in die 3D wereld plaatsen zodat je het effect van de sony hmd kan emuleren. Alleen is de resolutie van de oculus nog ontoereikend omdat de beschikbare pixels over het hele blikveld worden getrokken.
Deze VR-bril is absoluut een absolute uber-gadget maar ik zie mezelf eerlijk gezegd niet zitten met zo'n ding op. Met Ą 1.299 is het dan wel een erg duur hebbeding. Maar het is wel leuk om te lezen dat dit gemaakt kan worden. :+
Zonder VR toepassingen kun je het imho geen VR bril noemen.

Typische is dat Sony dat ook niet doet, maar Tweakers dat ervan maakt. Sony zelf noemt het een "Head Mounted Display" of vroeger een "Personal 3D Viewer". In het vorige artikel noemde Tweakers het ook al een VR bril, maar heeft dus blijkbaar geen acht geslagen op de hele discussie eronder waarin duidelijk werd aangegeven wat het verschil is tussen simpele stereoscopische 3D en volledige virtual reality (geen head-tracking -> geen vr)... Jammer.
.... Dat is een stevige prijs hoe mooi de techniek ook is wss wordt het wel wat goedkoper met de tijd.

[Reactie gewijzigd door Johan tb op 8 oktober 2013 14:51]

Maar met de Oculus Rift op komst die zo'n 300,- moet gaan kosten, en de oudere versie van Sony die nu nog altijd meer dan 700 kost, krijgen ze toch een harde dobber.

En ja, dit apparaat is wel vergelijkbaar met de Rift: De Rift heeft alleen nog head tracking, dus als er een applicatie komt waarmee je films af kunt spelen (is er al) en waarbij je head tracking uit kunt zetten, dan heb je in feite hetzelfde apparaat.
@Tweakers: Dit. Is. Geen. VR Bril!!!!!!!!!!!

De intro begon nog wel zo goed: dit is een head mounted display, VR brillen zijn een subklasse van HMD's met een heel specifiek doel. Namelijk ten koste van alles een grote FOV, snelle "reaction rates" (van refresh rates tot van alles) en de aanwezigheid van head rotation tracking.

Deze bril van Sony is dus niet te vergelijken met de rift, want het hele doel is anders. De gebruikte displays zullen anders zijn, de lenzen (FOV) zullen anders zijn, head tracking zoals je al aangaf enz. enz.
Noem me dom, maar het is toch een bril met 2 schermpjes voor je ogen? Wat dit ding kan, kan de Rift toch ook? Ik snap dat dit wellicht geen VR bril genoemd kan worden, maar wat kan deze Sony dan precies, wat de Rift niet kan?
de Oculus Rift kan niets met een standaard hdmi-input, je hebt software nodig om de output goed te krijgen.
dit ding werkt gewoon direct en is geen VR bril..
Naja, met een standaard hdmi input kun je het wel op het scherm toveren, maar daar heb je dan niet zoveel aan, want dan ziet je link oog de linker helft van de film en je rechter ook de rechter helft :+ (zit even te twijfelen of de usb aangesloten *moet* zijn of niet en te lui om 3 meter te lopen om het te proberen :P , maar volgens mij niet O-) )

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 8 oktober 2013 19:47]

Een mooier beeld tonen, want ze hoeven met veel minder dingen rekening te houden dan de OR. Dus als je alleen tv wilt kijken op je rift kun je beter dit kopen :P Bijna al dat geld van deze HMD gaat in die 2 1280x720 schermen. Dat terwijl de rift bijvoorbeeld maar 1 scherm heeft die die in twee delen op splitst (handig voor FOV en prijs) maar er zijn wel degelijk verschillen. Haalt niet weg dat dit ding nooit z'n prijs waard is :+ maar het is niet zo dat de rift hem in alle vlakken overtreft ofzo.
EN toch wordt deze bril ook als 3d gaming bril aangeduid, waarmee het dus in principe aardig in de richting gaat van VR-bril, enig wat dus mist is de headtracking...
Kijk jij eens een film op de Rift en dan weet je precies het verschil. Neem van mij aan, dat wil je niet.
Ook geeft dit apparaat een soort bioscoopeffect (750'' op 20 meter). De Oculus Rift geeft een volledig beeld vergelijkbaar met het beeld wat wij normaal zien door onze ogen. Verder heeft dit apparaat van sony twee schermpjes die voor elk oog geplaatst zijn zonder specifieke lenzen. De Oculus Rift heeft ÚÚn groot scherm met een veel hogere resolutie (FHD+) ,heeft specifieke lenzen om het ''menselijk'' beeld te geven en ook om stereoscopie mogelijk te maken.
Dat de kosten zo hoog liggen ligt ook aan het feit dat het om twee kleine oled-schermpjes gaat met een behoorlijk hoge ppi. Verder is dit apparaat van Sony draadloos en dat van Oculus (nog) niet.

Edit: @GekkePrutser: De rift heeft op het moment al in prototype fase een FHD scherm en zal op de release een FHD of hoger krijgen. Ook op de OculusVR site zelf hebben ze meerdere malen vermeldt dat de Rift een FHD of hogere resolutie gaat krijgen. http://www.oculusvr.com/news/ (Extra artikel over HD prototype). http://www.engadget.com/2...ototype-vr-headset-hands/

[Reactie gewijzigd door Jhonny44 op 9 oktober 2013 14:58]

De Rift heeft helemaal geen "FHD+" scherm, hij heeft maar 1280x800, dus lager dan dit ding van Sony want die heeft 2x 1280x720. Bij de Rift worden de pixels over de twee ogen verdeeld.

Ik heb er zelf een dus ik weet waar ik het over heb :) Hij is ook niet gemaakt om uit te blinken in resolutie maar in beeldhoek.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 oktober 2013 22:29]

Wat u heeft is een developers kit en is gebaseerd op het eerste prototype van de bedenker van de Rift. Deze is al outdated aangezien ze al een HD prototype getoond hebben op verschillende beurzen en ook van plan zijn een vergelijkbaar concept in te zetten als final product. Deze Sony is ook een final product dus kan je de developers kit niet vergelijken met een eindproduct. Zie mijn vorige post voor meer informatie.

[Reactie gewijzigd door Jhonny44 op 9 oktober 2013 15:03]

IK heb zowel met de Sony HMZ-T1 en T2 als de Oculus Rift gespeeld en ik vond de Oculus Rift een vele malen betere ervaring geven.

Waarom?
- er zit (orientatie) tracking ingebouwd, bij de Sony moet je dit zelf regelen
- hij sluit helemaal af, bij Sony zitten flapjes die je erop kan klikken en er meteen weer af vallen, en als het er al goed op zit kun je er nog steeds doorheen kijken.. het verbetert de virtual reality ervaring enorm als je zoveel mogelijk afgesloten bent van de buitenwereld

Daarnaast, met de Rift mikken ze op gaming, met de Sony brillen op films kijken (zo staat het op de verpakking). Ik kan me serieus niet voorstellen dat iemand een film wil kijken met zo'n ding op, je wordt gillend gek als je het een paar minuten probeert. Terwijl zoiets gamen wel echt een nieuwe dimensie kan geven.

Dus.. nice try, maar ik geef het niet veel kans met een alternatief dat meer biedt en ook nog eens 4 keer zo goedkoop is.
Echt gaat ie rond de 300 kosten de rift? Ik haal hem meteen als ie beschikbaar is.
2 puntjes van kritiek:
het gemist van headtracking functionaliteit, thans staat niet in het artikel vermeld
en een accu is fijn, maar voor de hardcore gamer / user niet genoeg, dat ding moet gewoon aan de stroom kunnen hangen.

Verder vind ik het een tof apparaat met een hoogwaardige uitstraling. En de prijs tja, dat is bij alle 'nieuwe' dingen.
Het is dan ook niet gemaakt om te gamen. Net zoals de Oculus Rift totaal niet geschikt is om films te kijken ;)

Met dit ding van Sony staar je naar een scherm in de verte, het is gemaakt om de illusie van een groot cinemascherm te geven. De oculus rift geeft je de illusie van IN de omgeving te zitten. Dit werkt niet met videobeelden tenzij je echt een 3D cinemaruimte inclusief scherm simuleert.
En er is al een applicatie die een bioscoopscherm simuleert voor de Oculus Rift, dus je verhaal gaat niet op.
Heb je die applicatie al eens gebruikt? Het simuleert een bioscoopzaal waarbij het eigenlijke scherm uit wel heel weinig pixels bestaat. De rift is NIET gemaakt om naar films te kijken, dat is ook altijd benadrukt geweest door de makers.
Dan ga je op de Oculus Rift wel inleveren op beeldkwaliteit (pixels). De Rift gebruikt 1 HD scherm en projecteert twee (net verschillende) beelden via lenzen in beide ogen... Die beelden lopen dan door tot in de uithoeken van je gezichtsveld.

Dat laatste is niet wenselijk bij een film (denk ik...) dus moet je om prettig te kijken met de Rift het filmscherm verkleinen (lees minder pixels gebruiken). Gevolg, downscaling en minder pixels, dus minder detail. Ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt straks...

Dit apparaat is me echter wat te duur... Ook ik wacht liever op de OR... :)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door James Flare op 8 oktober 2013 16:31]

Tja, als Tweakers het een VR bril noemt is het niet zo gek dat mensen zich afvragen waarom er geen head-tracking op zit he?
Als je goed had gelezen, was je erachter gekomen dat het kastje ook over mhl beschikt, via hier kan ook opgeladen worden.
Mooi apparaat verder, ik beschik niet over de financiŰle middelen om zoiets te kopen, maar de gedachte erachter is genoeg. Ik merk dat langzaam elke fabrikant ook zulke apparaten begint te produceren..
Head tracking voor een scherm dat 20 meter voor je neus zweeft?
Lijkt me geen goede game ervaring opleveren.
Kent iemand nog de 'Union Reality' bril van de HCC dagen vroeger :D??

Lol moet daar altijd aan denken bij dit soort spul. Overigens lijkt de Oculus Rift een veeel beter alternatief tegenover dit product. Kijk daar echt naar uit!
Je bedoelt die VR bril die al jaren in ontwikkeling zit en waar je nog steeds alleen een SDK versie van kan krijgen met 1x 1280x720? Ja, nee, dat is idd een concurrent...

Sowieso is dit totaal niet te vergelijken. Dit is een bril om films mee te kijken, eventueel in 3D.
De Oculus Rift is een gamer bril die al achterhaald is op het moment dat ie eindelijk op de markt komt.
Waarschijnlijk komt de Rift binnen nu en een jaar op de markt, en zal dan deze bril van Sony compleet verpletteren (voor zover mogelijk aangezien eedere versies ook totaal niet aansloegen).
En zal de Rift achterhaald zijn? Waardoor precies dan? Ik heb het gevoel dat je geen flauw idee hebt waar je over praat, of wellicht alleen zit te trollen.
Ik werk dagelijks met VR en headmounted brillen, dus ja, ik weet wel degelijk waar ik over praat... Ik heb hier zelfs een Rift langs me liggen...
De Rift heeft een resolutie van 1280x800, dit wordt echter effectief in 2en gedeeld, omdat ieder oog de helft van het scherm krijgt.
De resolutie per oog is dus 640x800. Dit is VEELste laag om realistisch te zijn. Het idee is leuk, maar zeker niet nieuw.

De Sony heeft een resolutie van 1280x720 PER OOG.


Daarnaast, wederom, (ik weet het, het heeft geen nut als je tegen fanboys praat): de Oculus Rift is GEEN concurrent van de Sony brillen, want de Sony brillen zijn gemaakt voor statische beelden (non-VR) en de Oculus Rift is bedoeld als VR-bril.

Daarnaast is de beeldkwaliteit van de Sony vele malen hoger als dat de Rift op dit moment is.

Nou zijn er geruchten dat de Oculus Rift met een 1080p consumenten versie komt, maar zoals ik al zeg, er is niet eens een introductie datum vrijgegeven en de 1080p versie is puur speculatie.
Duur speeltje... Zou het er 3 jaar geleden wel voor over hebben als ik het geld over had ;)
Maar aangezien de Oculus Rift er ook aankomt voor ongeveer 1/3e van deze prijs is zou ik afwachten. Hier zal ook wel de mogelijkheid komen om films te kijken wat dit speeltje wat overbodig maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True