Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 183 reacties

Er zijn verloren gewaande exemplaren van het spel E.T. voor de Atari 2600 gevonden bij een zoekactie die door Microsoft op touw is gezet. Op een vuilnisbelt in New Mexico werden de cartridges gevonden. Volgens geruchten liggen er miljoenen exemplaren.

De vondst van de E.T.-cartridges werd als eerste gemeld door een medewerker van Microsofts Xbox-team op Twitter. Met het opgraven van de exemplaren van de Atari 2600-game is een hardnekkig, 31-jaar oud gerucht bevestigd. Naar verluidt heeft Atari miljoenen exemplaren van het spel op de vuilnisbelt nabij Almagordo in de Amerikaanse staat New Mexico gedumpt. Ondanks de vondst moet het aantal gedumpte cartridges nog worden bevestigd.

Eerder deze maand liet Microsoft weten een zoekactie op touw te zullen zetten naar de verloren gewaande E.T.-cartridges. Daarvoor werkt het bedrijf samen met de bedrijven Fuel en Lightbox, die gespecialiseerd zijn in opgravingen. De zoektocht is onderdeel van een documentaire over de videogame-industrie.

Opgegraven Atari-gameOpgegraven Atari-game

Het spel E.T. voor de Atari 2600 kwam in 1983 uit, rond de tijd dat de gelijknamige film door Steven Spielberg werd uitgebracht. Het spel zou in nog geen zes weken in elkaar zijn gezet en flopte kort na de release. Alhoewel er ongeveer 1,5 miljoen exemplaren werden verkocht bleef Atari met miljoenen cartridges zitten en zou er een half miljard dollar verlies zijn geleden op het project.

Het floppen van het spel E.T. wordt gezien als één van de oorzaken van de videogamerecessie van de jaren 80. Vanaf 1983 crashte de omzet uit consolegames in Noord-Amerika, waarschijnlijk door een overvloed aan games van slechte kwaliteit. Verscheidene bedrijven gingen vervolgens failliet, wat bijna leidde tot de ondergang van de console-industrie.

ET screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (183)

1 2 3 ... 6
Slecht? Nou, oordeel zelf: http://www.youtube.com/watch?v=2DTjLG3usQo
De werkelijke game begint top 2.12 (voor degenen die willen skippen)

Er wordt tevens gesproken over die 'vermeende' (hier dus bevestigde) begraving van 5 miljoen (?) cartridges. Ik heb het spel in handen ooit gehad en gespeeld maar dat is zo lang geleden en het feit dat ik het niet meer herkende zegt waarschijnlijk al genoeg ;-)

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 27 april 2014 10:48]

Wel, we moeten nog zien of het er daadwerkelijk rond de 5 miljoen zijn, maar dat er cartridges liggen, is hiermee wel al bevestigt.
Mag toch wel een berg cartridges zijn, 3 cartridges zijn op elke willekeurige stort te vinden.
3 cartridges van juist dat spel? Lijkt me niet ;)
Slecht? Nou, oordeel zelf: http://www.youtube.com/watch?v=2DTjLG3usQo
De werkelijke game begint top 2.12 (voor degenen die willen skippen)

Er wordt tevens gesproken over die 'vermeende' (hier dus bevestigde) begraving van 5 miljoen (?) cartridges. Ik heb het spel in handen ooit gehad en gespeeld maar dat is zo lang geleden en het feit dat ik het niet meer herkende zegt waarschijnlijk al genoeg ;-)
De commentaren bij het filmpje zeggen nog veel meer:

"I have no idea what those dots are..."
"What happens now?"
"I have no idea what I'm supposed to do"
"Why do I keep falling back in?"
"What are these buildings for?"
"What am I supposed to do?"
"Why did that happen?"
"Hey what's that?"

En dan besluit de "reviewer" doodleuk met "This game makes no sense".
Niet te geloven toch... Laat zo iemand maar liefst niet Photoshop gaan reviewen...
hebben ze die tv en die gameconsole op de foto's nu ook opgegraven? Lijkt er wel op?
Niet echt boeiend, maar ok. Dat het waar was was al lang en breed bekend. Het is keer op keer bevestigd door ex employees. Het heeft alleen een mythische status gekregen doordat het een leuke anekdote is die vaak in het nieuws kwam en door de jaren heen is herhaald door jan en alleman.

De rest van de verhalen over Atari uit die tijd zijn niet zo spannend. Zo heeft Atari ook een loods vol met duizenden en duizenden trackball controlers gehad. Die zijn opgekocht en allemaal gesloopt omdat de opkoper alleen de trackball en de elektronica nodig had. Wat er precies met de trackballs is gebeurd weet ik helaas niet meer want het forum waar ik dat ook las en de poster die er toen bij was is nu waarschijnlijk verdwenen. Het moet iets aparte zijn geweest wat ze met die trackballs hebben gedaan maar ik weet echt niet meer wat het was.
Het heeft niet hetzelfde cachet als een stapel cartridges van een bizar slecht en onspeelbaar spel dat op een vuilnisbelt is gedumpt.

Ik vond een veel interessanter verhaal deze week dat het bedrijfs archief van de coin-op divisie van Atari (Tengen) is overgedragen aan een museum. Was jarenlang in het bezit van een verzamelaar. Pallets vol documenten, marktonderzoeken, schetsen en broncode! Uit historisch perspectief lijkt me dat veel belangrijker dan een vuilnisbelt afgraven.

Museum acquires 'virtually complete' source code from Atari's arcade heyday

Acquiring the source code to virtually every coin-op game Atari made when it dominated the early 1980s arcade scene — Asteroids, Missile Command, Centipede — would seem to be enough of a coup. Yet for Jeremy Saucier, the most intimate contact with that era comes in the thousands and thousands of pages of paperwork, much of it routine.

Test-market reports. Focus group results. Written intel on what someone at Atari, for example, thought of Williams' Joust, how that was going to do as a competitor, and what Atari should do in reply.

"You see how this critical company worked at a critical time," Jeremy Saucier, assistant director of the International Center for the History of Electronic Games (ICHEG), told Polygon, "and how they saw the industry."

ICHEG and its home, the Strong National Museum of Play, today announced the acquisition of what is practically the corporate archive for Atari Games' coin-operated division: Twenty-two palettes' worth of material, bought some 15 years ago by a collector in California, and trucked to Rochester, N.Y.

The obvious jewels — including the code and original cabinet silkscreens for a test game that only produced two units — will likely go on display in some form. The bulk of what was acquired may have little impact as an exhibition but should provide critical context to researchers studying the advent of video games in the 1970s and 1980s.


http://www.polygon.com/20...-code-strong-museum-icheg

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 27 april 2014 11:33]

Er is idd een mythe dat er een grote hoeveelheid van de ET cartridges begraven liggen, maar is dit niet gewoon van Angry Video Game Nerd: The Movie ?

http://www.imdb.com/title/tt2123146/
Er is idd een mythe dat er een grote hoeveelheid van de ET cartridges begraven liggen, maar is dit niet gewoon van Angry Video Game Nerd: The Movie ?
Nee, er komen dit jaar twee films uit over begraven ET cartridges. :)
Well it’s a big year for what started as a little urban legend about Atari dumping their shitty games in a landfill. There will be two movies, both to be released this year. One is Microsoft’s documentary, the real life story in which they dig up the games. The other is, of course, my own independent fictional take, Angry Video Game Nerd: The Movie (more exciting updates to follow in the coming months).
Die mythe is al veel ouder dan die Nerd zelf, die werd al uitvoerig besproken indertijd op usenet toen die Nerd nog school liep. Ook nu nog is de mythe onderwerp geweest van jarenlange discussies op allerlei webfora. En nogmaals, ET was geen slechte game. Ik kocht in 1983 het origineel en het was een van de beste spellen die ik bezat voor mijn Atari. Er zat een verhaal in, er waren puzzels, het was iedere keer weer anders en er zaten easter eggs in . Het vereiste wel enige handvaardigheid met de joystick - maar alles stond uitvoerig beschreven in de handleiding. Maar handleidingen lezen was toen ook al zo'n verschrikkelijk karwei waar de meesten een hekel aan hadden. Het is juist door die domme "wij hebben geen handleiding nodig" types dat ET zijn slechte naam gekregen heeft. ET was een prima spel - er waren veel slechtere games voor de Atari dan dit.
OK maar is er ooit iemand achter gekomen wat nou het doel van dat spel was? Waarom je in die gaten viel? Waarom je die punten kon verzamelen, etc.?

Kon je het uitspelen??
Haha serieus?

Het spel wordt gezien als slechtste spel allertijden, maar zo slecht is het in werkelijkheid niet, meer frustrerend. Als je weet hoe het spel werkt is deze makkelijk in 5-10 minuten uit te spelen.

Wat volgens mij het grote probleem is bij dit spel is dat de regels niet duidelijk zijn en dat je dus een handleiding of iets dergelijks nodig hebt, anders weet je niet wat alle icoontjes betekenen die in jhet spel voorkomen. Veel mensen hebben ook moeite me thet uit de put komen, maar dit is niet zo lastig als het lijkt. Door de knop ingedrukt te houden terwijl je in een put zit laat je ET vliegen, hou de knop langer ingedrukt als je er eenmaal uit bent en je kan veilig naar elk stukje op het scherm vliegen. Wederom, als je weer hoe het werkt lukt het je in 95% van de gevallen in 1x.

Daarnaast weten veel mensen niet dat je kan rennen, die mensen zullen dus steeds worden opgepakt door de agent en de wetenschapper. Als je weet dat je kan rennen gebeurt dat je bijna nooit meer.

Oh ja, wat wel vervelend is, als je links een scherm uit gaat verwacht je in het volgende scherm rechts weer te verschijnen. Dat is niet altijd zo in dit spel en maakt het wel wat lastiger.

Al met al denk ik dat het bij lange na niet het slechtste spel ooit is, misschien wel een vna de grooteste misverstanden aller tijden tussen spelers en developers.

Wil je echt een slecht spel zien die officieel is uitgekomen, zoek dan eens naar Big Rigs :P
Ook al is dat meer een beta die is uitgebracht als Final, en niet een fundamenteel slecht spel

[Reactie gewijzigd door thefal op 27 april 2014 12:02]

Wat volgens mij het grote probleem is bij dit spel is dat de regels niet duidelijk zijn en dat je dus een handleiding of iets dergelijks nodig hebt, anders weet je niet wat alle icoontjes betekenen die in jhet spel voorkomen.
Is dat echt een "groot probleem"? Waarom werd er bij het spel een "handleiding of iets dergelijks" geleverd denk je? Niet te geloven hoe koppig mensen kunnen zijn. Ze raken liever gefrustreerd dan te lezen hoe je iets moet doen.
Veel mensen hebben ook moeite me thet uit de put komen, maar dit is niet zo lastig als het lijkt. Door de knop ingedrukt te houden terwijl je in een put zit laat je ET vliegen, hou de knop langer ingedrukt als je er eenmaal uit bent en je kan veilig naar elk stukje op het scherm vliegen. Wederom, als je weer hoe het werkt lukt het je in 95% van de gevallen in 1x.
Daar zit het echte probleem. Er staat duidelijk in de handleiding dat je de knop NIET meteen moet loslaten als je uit een put komt maar je eerst in de richting van "veilige grond" moet bewegen. Degenen die de handleiding niet hadden gelezen wisten dat natuurlijk niet, en daarom vielen ze keer op keer weer in dezelfde put. Ligt het dan aan het spel of aan de onwilligheid van de mensen?
Daarnaast weten veel mensen niet dat je kan rennen, die mensen zullen dus steeds worden opgepakt door de agent en de wetenschapper. Als je weet dat je kan rennen gebeurt dat je bijna nooit meer.
Kortom: RTFM.
Helaas gross van mensen is zo. Instant gamers. Als dev behoor je daar rekening mee te houden met common gamers gedrag. Als iets goed wilt opleveren is het mijden van de nood aan losse gedrukte handlijding een must. En al helemaal in de moderne tijd.

Gamers hebben zin in gamen hebben soms luiheid trekje geen zin een manuals door te nemen. Dat is geen fun. dus als zonder lezen het spel niet te doen is raken ze gefrustreerd.

Ook is het zo dat manuals kwijt raken en game met gameplay interface barrierre waar bij je weer de interface via manual je eigen moet maken ga je niet zo snel meer herpelen.

Nou zijn dit kleine games. Maar bij zeer complexe games is manual soms hoog nodig dan beperk je tot dat deel van gamers dat wel de moeite neemt om manual door te nemen houd ook in dat je groot gamers aandeel al afvalt.
Dat is een probleem voor de spelers inderdaad, niet per se van het spel! Jij en ik zitten dus precies op 1 lijn ;) wat ik wel moet zeggen, ik heb de handleiding niet gezien dus ik weet niet of de handleiding in dit specifieke geval helpt, al gok ik dus van wel.

Straks even doornemen want ik zag de link ergens op deze pagina en ik ben nu wel benieuwd :)
Dat het in de handleiding staat geloof ik meteen, maar dat maakt het spel er toch niet beter op?
E.T. zat vol bugs. Zo viel je inderdaad in die gaten (zelfs als je niet in de buurt van een zwart gat kwam viel je erin) en moet je naar boven klimmen wat je punten kost (per stap kost je een punt). Alleen het is bijna onmogelijk om uit die gaten te komen. En dat is het grootste probleem van dat spel. Zelf als je in dat gat links of rechts beweegt en je weer omhoog gaat, verwacht je ook aan die kant eruit te komen. Alleen je komt altijd aan de kant waar je erin viel weer tevoorschijn. En en een kleine stap viel je weer terug in dat gat. En zo bleef je proberen om uit dat gat te komen, tot de benodigde frustaties.

In dit Youtube filmpje zie je dat goed: https://www.youtube.com/watch?v=gbGf5O4fewo. Vanaf 0.18 seconden.

ET for the 2600 in je browser: http://jsmess.textfiles.c...e=E.T..bin&autostart=true

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 27 april 2014 11:57]

OK maar is er ooit iemand achter gekomen wat nou het doel van dat spel was? Waarom je in die gaten viel? Waarom je die punten kon verzamelen, etc.?

Kon je het uitspelen??
Ja, ik kon het vlekkeloos spelen zonder ooit "per ongeluk" in een kuil te vallen. Dat kan ik nog steeds trouwens, heb het net geprobeerd op een emulator. Wat het doel van het spel was, waarom je die punten moest verzamelen, wat de icoontjes betekenden, dat stond allemaal netjes beschreven in iets dat weleens wordt aangeduid met de term "handleiding" (al van gehoord?) die bij het spel geleverd werd.. De bedoeling van zo'n handleiding was en is dat je die léést, en niet alleen gebruikt om je blik cola op te zetten.

De hele hype rond hoe "slecht" het spel was is een prima schoolvoorbeeld van hoe besmettelijk de domheid kan zijn van mensen die nooit de moeite nemen om een manual te lezen en denken dat ze wel alles zelf kunnen uitvogelen.
Na 31 jaar op een vuilnisbelt zou je verwachten dat ze er slechter aan toe waren. Ik vraag me af of ze eentje kunnen vinden die ook nog werkt.

Dammit, ze werken inderdaad nog (sommige), zie kevins post.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 27 april 2014 10:45]

Het probleem op een vuilnisbelt is dat er vrijwel niets onderin de stapel vervalt omdat vrijwel geen zuurstof is. Eens op TV gezien dat ze ergens nog kranten uit 1930 oid hadden opgegraven. Deze onderzoekers hadden ook de verwachting dat alles zou wegrotten, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Zelfs als het niet droog is gebeurt dit dus.
Een goede vuilnisbelt wordt zo beheerd dat dat rottingsproces wel ontstaat en in stand gehouden wordt. Bij een goed werkende vuilnisbelt moet je zelfs opletten dat de boel niet in de fik vliegt. Een vuilnisbelt is niet zomaar een gat in de grond waar je een berg vuil in gooit. ;) Net als je composthoop moet je hem beheren.
Klopt wat je zegt, alleen was dit geen vuilnisbelt, maar een "landfill" oftewel een stortplaats. Een vuilnisbelt heet bij ons (in Amerika) een "dump". Een landfill/stortplaats hoefde met name vroeger niet per sé gerelateerd te zijn aan "officiële" vuilnisverwerking en kon gewoon een (door een bedrijf) gekocht of afgebakend stuk kale grond zijn waar men tegen betaling bepaalde soorten troep/afval kon (laten) storten.

Daar werd dan verder niet naar gekeken en werd dus ook niet beheert. Daarnaast was deze locatie ook nog eens deels bedekt met een laag cement, iets dat ook niet bepaald hoort bij normale vuilverwerking. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het mede komt door bovenstaand artikel dat iedereen het heeft over een vuilnisbelt, aangezien ze dit daar al in vermelden. Het andere verschil is dat landfills soms ook weer worden gecultiveerd en dan wordt er bijvoorbeeld gras over geplant of uiteindelijk zelfs huizen en dergelijke op gebouwd. Dit zal bij een vuilnisbelt nooit gebeuren; dan zou eerst de grond afgegraven moeten worden om alle potentieel schadelijke stoffen te verwijderen.

Tegenwoordig hebben we zogeheten "sanitary landfills" die bestaan uit kunststof of metalen "bakken" of bijvoorbeeld waterdicht zeil met drainage systemen die het vocht dat het vuil afscheidt opvangen en ook het gas dat opbouwt wordt opgevangen en gebruikt voor allerlei doeleinden. Dat is dan uiteraard wel beheerd. Dus wellicht kunnen we beter zeggen dat er een verschil is tussen jaren '70 landfills en de huidige, aangezien die wel beter gereguleerd zijn.

Nu zijn de Atari cartridges ook niet bepaald het schoolvoorbeeld van milieuvriendelijk, maar helaas namen ze het in die tijd niet zo nauw en was de haast om van de boel af te komen belangrijker dan rekening houden met de omgeving. Maar misschien hebben ze er bij Atari toch een klein beetje rekening mee gehouden door het in een verlaten stuk van de woestijn van Arizona te storten en niet in een andere landfill die eventueel weer bevolkt zou gaan worden...

Overigens laat dit geval ook zien dat de locatie niet beheerd was, dan hadden ze er niet zo lang over gedaan om de exacte locatie te vinden. Atari zelf kon daar ook niet eens mee helpen aangezien dat bedrijf inmiddels zo vaak veranderd is dat niemand van het huidige Atari ook maar op de hoogte is van de originele geschiedenis van dit verhaal.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 28 april 2014 15:42]

Misschien tegenwoordig, maar ik kan me voorstellen dat het ze vroeger minder boeide.
Dit is geen goed beheerde vuilnisbelt, dit is Atari die in een kwaaie bui vrachtwagens vol rommel uitkiepte in de woestijn.
Ligt eraan hoeze verpakt zijn
Droog klimaat daar, weinig vocht in de grond en dus weinig rot... maar dan nog zien ze er idd niet verkeerd uit, de beschadigingen eraan lijken vooral door druk/gewicht te zijn veroorzaakt. Je zou toch verwachten dat het karton toch wel enigszins zou zijn aangevreten, maar het ziet er op de kreuken en scheuren na nog steeds vrijwel 100% uit.

Overigens lees ik nergens een bevestiging dat sommige games nog werken? Wel foto's van een jochie die op een Atari speelt, maar dat is volgens mij bedoelt voor die opnames die ze daar maken... Microsoft/Xbox maakt daar een soort promo en/of documentaire over.
Ik vermoed dat ze gewoon een werkend exemplaar met console en tv hebben meegenomen zodat geïnteresseerden een kijkje konden nemen.
Leuk om te lezen dat zo'n oud gerucht toch nog bevestigd kan worden.

Ik weet niet veel van deze game, maar van wat ik heb gelezen is het zo dat deze game in 6 weken tijd in elkaar was gezet en dat het een godsvermogen kostte.
Ik kan niet wachten op die documantaire. Moet wel eerlijk zijn: ik dacht toen ik de eerste berichten van de zoektoch las dat dit een reclamestunt zou zijn, maar blijkbaar is het dus echt een feit!
Ik weet niet veel van deze game, maar van wat ik heb gelezen is het zo dat deze game in 6 weken tijd in elkaar was gezet en dat het een godsvermogen kostte.
Als de bedragen kloppen, dan zal het geld waarschijnlijk niet uitgegeven zijn aan het programmeerwerk maar aan productie van de cartridges, waar ze er te veel van hadden gefabriceerd. ;)
hehe jep, en natuurlijk een fiks deel naar marketing. wat dat betreft was dit spel wel een beetje de voorloper van de hedendaagse commerciele gamecultuur..
Volgens nu.nl zijn er 1,5 miljoen verkocht en 3,5 miljoen niet verkocht.

En verlies van een half miljard dollar zou dus betekenen dat er op de laatste 3.5 miljoen spelen gemiddeld 143 dollar per spel winst gemaakt moest worden om even te draaien.

Ik denk niet dat die half miljard dollar verlies door alleen dit spel komt. Voor dat bedrag hadden ze toen enkele tientallen E.T. films kunnen opnemen. (Wel een geluk dat ze dat niet gedaan hebben)
De productie, distributie en reclame vormen het hoofdingrediënt van het verlies. Maar het was ook de licentie die zelfs naar hedendaagse maatstaven extreem hoog was. Een vast bedrag vooraf, bonus voor Spielberg en dan nog een fix percentage van de verkopen.
Ik heb die game ooit gespeeld. Het spel was idd gruwelijk slecht. Nu heb ik me overigens nooit kunnen vermaken met de Atari 2600
Wat je er van weet staat letterlijk in het artikel :+
Zo zie je maar hoe ernstig het gesteld is met het afvalprobleem. Spullen van 30 jaar geleden, liggen nog in goede staat samen met een hoop ander afval. Niet vergeten dat de consumptiemaatschappij daarna nog velen malen erger is geworden. Van de andere kant is het nu wel goed dat de meeste spellen gedownload kunnen worden en dus 100% recycleerbaar.
NM is droog, daar vergaat bijna niets in de vrije natuur. Auto's rijden daar zonder enige roestproblemen 50 jaar rond. Moet je hier proberen.
Ja en nee. Gewoon botweg alles storten gebeurt hier al jaren niet meer, en daar ook steeds minder.
Het belangrijkste is natuurlijk als je geen hol van een spel snapt, dat je de handleiding doorneemt.

Dus bij deze:

https://atariage.com/manu...998&ItemTypeID=HTMLMANUAL

Alstublieft!

Enne na het nu gelezen te hebben (Na het yotube filmpje gezien te hebben), klinkt het als een uitgebreide versie van Pacman hehe, waarbij het aantal pixels zo beperkt is, dat het totaal niet duidelijk was uit te beelden wat wat was. Ze hadden dit kunnen oplossen door een Press start to play game, en een help optie menu te maken (Handleiding tonen) voor de game.

Dit was dus een spel waarbij je zonder handleiding en geduld niet kon begrijpen wat de bedoeling was.

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 27 april 2014 12:06]

Ze hadden dit kunnen oplossen door een Press start to play game, en een help optie menu te maken (Handleiding tonen) voor de game.

Dit was dus een spel waarbij je zonder handleiding en geduld niet kon begrijpen wat de bedoeling was.
ET verscheen in een tijd dat "een videospelletje spelen" betekende dat je een cartridge in de computer stak en dan wezenloos op de rode knop ging zitten rammen. Schieten op alles wat beweegt, piew! piew! ET was anders, dat was complexer en de handleiding even doornemen was nodig om te weten wat je moest doen. En dat was er nu eenmaal te veel aan voor de meesten, ze wilden geen handleidingen lezen, alleen maar "schieten". In dat opzicht is er eigenlijk nog niet veel veranderd.
Welnee, de meesten vonden het gewoon een erg slecht spel. Zo simpel kan het ook zijn.

That failure — up to 3.5 million game cartridges were thought to have been dumped at the site — may be the most fascinating thing about the story of Atari's E.T. game. Most who have played the game agree that it was terrible.
http://mashable.com/2014/...overed-at-new-mexico-dig/

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 27 april 2014 12:34]

Een master of the lamps was complex om door te hebben, en je moest de bedoeling van het spel kennen. ET vond ik gewoon een flutspel, net zoals terminator 2(!), misschien niet in jouw ogen, maar het is de mening van miljoenen mensen dat het een gedrocht is.

Je kan ook zeggen dat de game "te complex" was, maar dat houd in dat de ontwikkelaar de doelgroep compleet gemist heeft. Het was een alle leeftijdenfilm, wat inhield dat de game ook heel toegankelijk moest zijn.
Eigenlijk wil ik nu wel zo'n cartridge die ze hebben opgegraven, alleen puur om de status die dit spel heeft. Is het bekend wat ze ermee gaan doen (verkopen)?
Ik denk dat je nu zojuist precies een van de beweegredenen van de opgraving hebt aangehaald: deze cartridges zijn hun gewicht in goud waard, omdat iedereen die de legende kent er nu wel eentje wil hebben.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True