Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Steve Bristow, die als technicus een grote rol speelde bij de ontwikkeling van de Atari 2600, is overleden. Bristow stond bij Atari aan het hoofd van de arcade-afdeling voor hij bij de ontwikkeling van de Atari 2600 betrokken raakte. Hij maakte ook games als Breakout en Tank.

Het overlijden van Steve Bristow werd gemeld door Martin Goldberg, auteur van een boek over de geschiedenis van Atari. Bristow vormde halverwege de jaren '70 met Steve Mayer en Larry Emmons de kern van het team dat de Atari 2600 ontwikkelde. De console werd populair doordat hij veel meer games af kon spelen dan voorgaande generaties gameconsoles. Het was één van de eerste consoles die gebruik maakte van een cpu, de MOS Technology 6502. Games voor de console werden opgeslagen op een rom en ook daarmee was de Atari 2600 een van de eerste. Voor Bristow aan de console werkte, was hij VP Engineering van de afdeling die arcadekasten en flipperautomaten ontwikkelde.

Naast zijn werk aan de hardware van Atari, was Bristow ook betrokken bij de ontwikkeling van diverse games. Zo bedacht hij het concept van Tank, een game die in 1974 als arcadekast door Atari op de markt gebracht werd. Een paar jaar eerder was Bristow al verantwoordelijk voor een andere arcade-klassieker: Breakout. Samen met Atari-optichter Nolan Bushnell bedacht hij het concept. De game werd uiteindelijk gebouwd door de latere Apple-oprichter Steve Wozniak, geholpen door Steve Jobs.

Atari 2600

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Breakout, man man dat was pas klasse en verslavend! Helaas haalt de tijd ons allemaal in.
Blijft anders een top spel. Probeer ook eens DX Ball, dat was mijn favoriete kloon. Heerlijk met al die powerups, extreem verslavend.
Nee, PopCorn! ;)
Mijn vader was overigens fervent Arkanoid-speler.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 februari 2015 12:34]

Arkanoid is ook wel mijn meest favorite versie.
Op de Atari ST overigens.
Ik speelde ook wel Breakout maar het leukste vond ik altijd Krakout op de Commodore 64, was echt een heerlijke spel met erg goede music toen.

Ontopic: Weer een pionier weg, RIP Steve Bristow.

Hoe out was hij trouwens kan het nergens vinden, vreemd.
C64 nooit echt wat mee gedaan. Pa had een Atari gekocht omdat die een defect zou hebben volgens de V&D. Bleek een toets vast te zitten.
Anders was het C64 geworden.

En idd: weer een pionier weg. Maar aan de andere kant komen er genoeg nieuwe bij.

Geen idee hoe ouD hij is geworden.
Steve is overleden op 65-jarige leeftijd. Was even zoeken, meeste artikelen laten t niet weten.
Dx ball, daar heb ik ook nog mooie herinneringen aan :)
Breakout is de game waar het voor mij allemaal mee begonnen is... Eerste game die ik thuis kon spelen.
R.I.P. Steve Bristow en bedankt voor al het game plezier.
ATARI was mijn eerste persoonlijke computer toen die tijden (had ATARI 800 XE/XL versie). Oh die ouwe tijden dat je ongeveer 30 min moet wachten tot dat een spel geladen was....terwijl we vandaag snel zuren als we extra 30 sec moeten wachten :P

Ik had mee vroeg erg goed vermaakt met Gauntlet, Tempest en Montezuma (video link: https://www.youtube.com/watch?v=p7SzOzj4s74)
Haha, inderdaad. Mijn Atari 130XE (vergelijkbaar met de 800XE maar met 128kB i.p.v. 64kB RAM) had een floppy drive (model 1050). Die heb ik toen gechipt met een zgn. 'Happy' chip waardoor hij iets van 4 keer zo snel liep en disks met double-density kon beschrijven. Toen was het plotseling best een snel beestje!

Veel mee gespeeld, getekend (met Atari pen-tablet) en geprogrammeerd (Turbo Basic). Heerlijk.

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 24 februari 2015 12:03]

Montezuma ook waanzinnig veel gespeeld. Samen met Chuckie Egg oid.
Mijn vader had naast de speed upgrade voor de 1050 ook een Speedy chip op de CPU zelf.
Liep die ook sneller. En gestacked geheugen zodat in de 600XE 256KByte RAM zat ipv 64KByte.

Ding was ook in een oude Philips P2500 kast gebouwd omdat de geheugen te hoog gestapeld waren voor in de originele behuizing.

Een mini-trix treinbaan via LPT aansluiting besturen door een programma dat in Assembler geschreven was. Ook door mijn vader.
Met een bepaald type relays (kom even niet meer op de naam) dat wanneer een trein er over heen reed, het signaal naar de Atari ging, en dan een signaal terug ging naar een wissel.
Was wel traag, want wanneer de trein als halverwege over de wissel was ging de wissel pas om... Maar het werkte wel!

En toen ineens deed ie het niet meer. Freeze tijdens een spel en nooit meer aan de praat gekregen.

Later nog wel een 130XE met Sinterklaas gekregen, en nog later een oude 600XL met van alles er bij van een collega van mijn vader gekregen.

Toch weer eens aasluiten. Emulators zijn toch ook niet alles.
Mijn moeder was zo vriendelijk alles, incl. door mijzelf geprogrammeerde spellen, aan de recycling te geven omdat het toch 'oud spul' was. Heeft even geduurd voordat ik dat kon vergeven! ;(
Ik heb er zo'n schijnhekel aan als anderen dat voor mij gaan beslissen. Maakt niet uit of het mijn ouders zijn of niet.
Ja ok maar als jij alles laat rondslingeren en niks opruimt, dan ruimen wij het voor jou op :Y)
Ze zien de logica in mijn chaos gewoon niet ;)
Herkenbaar. M'n neef had een Atari 2600 maar ik speelde zelf nauwelijks games. Wij hadden in 1985 een Atari 600XL en daar speelde ik vooral in BASIC mee, en had een 'peeks & pokes' boekje waarmee je wat dieper in de hardware kon grabbelen. Helaas geen diskdrive erbij om in DOS mode te kunnen draaien, dus het bleef bij de BASIC omgeving met de taperecorder erbij :P
Ook in de oude 400,600 800XL/XE kon je die cardridges gebruiken :)
2600 "Darth vader" die herkend toch bijna iedereen als zijnde zijn eerste console en daar hebben hele volksstammen op leren gamen. Jaren dat er vooral in de later jaren zoveel troep uit kwam. Niet voor niks is dat E.T. game gedumpt op de schroothoop met duizenden te gelijk.

Maar over het algemeen super basic GFX maar bakken met playablility !!

Jaren op een 800XL met 1050 (Happy) diskdrive gewerkt en geprogrameerd. En nu tot op de dag van vandaag no op de Atari bezig al is het wel op de laatste telg (Falcon 030) uit de familie. Nog steeds zo leuk als toen...

[Reactie gewijzigd door bonus op 24 februari 2015 15:04]

En die apparatuur gewoon maar blijven werken he. Pas een keer een (een van de ) 2600's weer aangesloten, even het stof er uitblazen en gewoon werken.
Een andere (model2) pas nog laten ombouwen naar PAL video (ipv HF) en met een strak beeld gewoon direct werken.
Super!
Dat heeft ook iets te maken met de complexiteit van deze machines natuurlijk ;)
Dat niet alleen, toen werden dingen nog gemaakt om niet stuk te gaan, nu krijgen ze 9 van 10 keer een levensduur mee, "build to fail", "Planned obsolescence", etc

Bijvoorbeeld condensators worden zo geplaatst dat ze naar aantal jaar zullen begeven, knopjes die naar x aantal kliks begeven, etc.
Soms lukt het niet goed. Mijn oude Nokia-telefoon heeft de laatste tijd zoiets van "we willen geen verbinding meer" en meldt vervolgens dat de verbinding weg is. Sterk daarbij is dat ie nog wel SMS-jes kan ontvangen. :? Ze hebben volgens mij iets over het hoofd gezien.
Mijn HTC begon na +/- een jaar al met dat gedoe. Zelfs terugzetten naar fabrieksinstellingen mocht niet deren. Maar na rooten was het over. Nu heeft ie weer last van oververhit raken. Zeker omdat teveel permissies de temperatuur op laten lopen?
Breakout Google Easter Egg

[Reactie gewijzigd door Triogap op 24 februari 2015 11:25]

Let op! geluid uit. Mijn collega's zaten me raar aan te kijken!
Goed punt, had gelukkig mijn oordoppen al in :).
Haha ik schrok ook al!
Off topic:

Bedankt voor linkje...erg leuk en ja indd liefst zonder geluid zo als gabba25 aangeeft.
En dan te bedenken dat het spel daar af en toe in ene hapert op mn 6X3.3Ghz met GTX 760 2GB systeem.. O-)
Er zit nog een easteregg in google imagesearch.

zoek in images.google.com op atari breakout

https://www.google.nl/sea....img..0.6.245.n1f_nEhpLxU

[Reactie gewijzigd door sickyb op 24 februari 2015 11:24]

Kan me Tank nog wel herinneren. Soort van Pong maar dan veel leuker ^^
Wat een held. De Atari 2600 heeft haast in zn eentje de videogame markt neergezet destijds. Na de crash kwam dan wel Nintendo om het af te maken ;) Maar voor zn tijd een geniale machine. Heerlijk om 's zomers buiten op het gras midden in de nacht met een grote CRT tv op een tafeltje met een Atari 2600 die ouwe games te spelen en alles te doen oplichten met de flitsende graphics van toen :)

Overigens werd Breakout inderdaad door Woz ontwikkeld, maar dat ontwerp werd niet gebruikt omdat Atari het ontwerp niet snapte. Woz was nog net iets beter dan Atari :)
Hoe oud is die beste man dan geworden?
Dat zou ik ook wel willen weten. Kan het ook nergens vinden op Internet.
R.I.P Steve Bristow .
http://www.google.nl/url?...gxnw&ust=1424862581738504

[Reactie gewijzigd door Repr op 24 februari 2015 12:30]

R.I.P. Steve Brisow

Wat een plezier (en frustratie) heeft die man gebracht met die console.
De oeverloze uren met break-out of Pac-Man.

:? Vraag me nu of waar mijn console gebleven is.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True