Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 273 reacties

Microsoft heeft een nieuwe versie van zijn Xbox One aangekondigd die niet met de Kinect-accessoire geleverd wordt en die met een prijs van 399 dollar goedkoper wordt dan de huidige Xbox One. Microsoft begint op 9 juni met de verkoop van het systeem.

Microsoft zegt met het aanbod geluisterd te hebben naar feedback van klanten en meer keuzevrijheid te willen bieden. De nieuwe Xbox One wordt honderd dollar goedkoper dan de vorig jaar november geïntroduceerde console. Het lijkt afgezien van Kinect om de identieke Xbox One te gaan zoals die al op de markt is. Volgens Microsoft gaat het model games als Titanfall en Destiny gewoon draaien. De Kinect-accessoire komt in de herfst als los product beschikbaar, voor een nog onbekende prijs.

Met het schrappen van Kinect om een goedkopere console aan te kunnen bieden, lijkt Microsoft zijn systeem ook beter te willen positioneren tegenover de PS4 van Sony: dat systeem heeft in de VS al een prijs van 399 dollar en ,waarschijnlijk, mede door dat prijsverschil ligt de verkoop wereldwijd hoger, hoewel de Playstation ook in meerdere markten beschikbaar is.

De verkoop van de nieuwe Xbox One start 9 juni in de markten waar de console van Microsoft nu al beschikbaar is. Dat is niet in Nederland en België: het systeem komt hier in september beschikbaar. Of de aankondiging betekent dat in september ook het nieuwe model in Nederland en België uitkomt, is niet bekend.

Aanvankelijk was het plan van Microsoft om Kinect een centrale rol te laten spelen bij de Xbox One, maar Microsoft kreeg veel kritiek op de always-on- en de online-eisen en op de restricties voor het draaien van tweedehandsgames. Nu er ook een Xbox One zonder Kinect komt, wordt het minder interessant voor ontwikkelaars om apps en games voor de bewegingsgevoelige sensor met stemherkenning te maken..

Microsoft legt uit waarom het kiest voor een Xbox One zonder Kinect

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (273)

1 2 3 ... 7
Jammer dat ze deze stap zetten, ben ik echt niet blij mee. En nee dit is niet sarcastisch. Het probleem van de eerste kinect was, was dat bijna niemand zon ding had waardoor developers het niet in hun games konden integreren. En het werd daarom alleen voor dansgames etc. gebruikt.

De Xbox One zorgt er echter voor dat developers er van uit kunnen gaat dat mensen een Kinect hebben en gebruiken. Ik had dan de hoop ook hoog dat er innovatieve ideeën zouden komen die die Kinect naadloos integreren in de games.

Nu de Kinect optioneel is gaan deze gamechanging opties, zoals ik ze maar ff noem, niet komen of het zal blijven bij goedkope gimmicks om toch maar de klanten die wel een Kinect hebben niet teleur te stellen.

Wellicht denk ik nu te pessimistisch maar als MS de Kinect optioneel maakt zullen denk ik de enige goede games die Kinect gebruiken van MS zelf komen.

Nee, ik ben niet blij met deze beslissing.
Ze hadden imho beter de prijs 399,- kunnen maken met Kinect. Meteen een concurrentievoordeel te pakken ten opzichte van de Playstation 4. Want more bang for your buck. Wellicht verkopen ze dan onder kost, maar dat maken ze ronduit goed met spelverkoop. Het verdienen op (exclusieve) spellen is altijd al het primaire verdienmodel geweest.
Iedereen die nu een Xbox One heeft, heeft ook een Kinect. Developers doen er alsnog niets mee, zie het bericht van rens-br. Er zijn al veel games op de Xbox One maar een zeer klein gedeelte gebruikt Kinect. Waarschijnlijk is dat omdat developers zelf ook niet van de Kinect houden, net als de meeste gamers of omdat er gewoon geen goede manier is om het ding te integreren in de meeste mainstream games (het moet immers wel iets toevoegen aan de spelervaring).
Ik denk dat je Kinect juist wel kan integreren in hele erge mainstream games. Denk aan;
- Leanen in een shooter door zelf te leanen met je bovenlichaam
- Switchen van view(IR, Night, Heat, whatever...) in een Predator-like game door op je slaap te drukken
- "Helicopter spotted!!" schreeuwen terwijl je wijst naar een helicopter om deze te markeren op de map.

Dit kan allemaal ook met buttons, maar het is juist de spelervaring die je hiermee vergroot. Dit zijn voorbeelden die ik op internet vond waardoor ik dacht; "Wauw, die Kinect kan nog wel eens heel groot gaan worden."

Maar goed, developers zijn hier niet creatief genoeg voor en MS geeft het nu ook op. Niet zo raar dat ook hier gewoon een PS4 in de kamer staat ;) Een kenmerk van MS is dat ze vaak hele goeie tools kunnen maken, maar niet weten wat ze ermee moeten doen.

MS had gewoon voet bij stuk moeten houden, ik ben het dan ook helemaal eens met TheAmassama

[Reactie gewijzigd door Sensei_D op 14 mei 2014 09:49]

"- Leanen in een shooter door zelf te leanen met je bovenlichaam
- Switchen van view(IR, Night, Heat, whatever...) in een Predator-like game door op je slaap te drukken
- "Helicopter spotted!!" schreeuwen terwijl je wijst naar een helicopter om deze te markeren op de map."

Ik zou die dingen gelijk uitzetten (en met mij vele anderen), dat zou allemaal sneller/makkelijker gaan via de controller. Vooral als je je handen van de controller moet halen is dat een handicap, helemaal in een multiplayer omgeving.

Het is met de huidige markt ook niet realistisch om games te maken die helemaal afhankelijk zijn van de Kinect aangezien vrijwel alles multiplatform moet zijn en game developers vaak dezelfde spelervaring willen bieden op elk platform. Het is een groot risico dat geen enkele uitgever zou willen nemen.

Een Kinect zou alleen goed werken als je geen controller nodig hebt, die rare combinatie van controller + Kinect werkt gewoon voor geen meter. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat Kinect nooit wat gaat worden, niemand zit er echt op te wachten. Het is en blijft gewoon een gimmick net als bijvoorbeeld de Sixaxis of EyeToy.

Voet bij stuk houden terwijl je er niets mee opschiet is gewoon dom. Als Sony voet bij stuk had gehouden hadden Playstation eigenaren nu geen rumble in hun controllers want ze vonden dat niet meer van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 14 mei 2014 10:08]

Het is gewoon een optie voor de mensen die kritiek (lees: angst) hebben voor de camera. Prima toch...
Voor een lijst met alle Xbox One games, een linkje hier

Voor de mensen die zich afvragen hoeveel games verplicht Kinect nodig hebben, dat zijn er in totaal 9, namelijk:
Blue Estate, Fantasia: Music Evolved, Fighter Within, FRU, Just Dance 2014, Kinect Sports Rivals, The Manifeste, Xbox Fitness, Zumba Fitness: World Party.

Daarnaast zijn er nog 24 games die kinect ondersteunen maar waarbij voornamelijk de controller wordt gebruikt, namelijk:
Angry Birds Star Wars, Assassin's Creed IV: Black Flag, Battlefield 4, Call of Duty: Ghosts, Crimson Dragon, Dead Rising 3, D4, Fable Legends, FIFA 14, Forza Motorsport 5, Killer Instinct, Madden NFL 25, NBA 2K14, Need for Speed: Rivals, Peggle 2, Plants vs. Zombies: Garden Warfare, Project Spark, Ryse: Son of Rome, Soda Drinker Pro, There Came an Echo, Thief, Tomb Raider: Definitive Edition, The Witcher 3: Wild Hunt, Zoo Tycoon

De overige 132 Xbox One games ondersteunen Kinect helemaal niet. Conclusie, de meeste developers gebruiken Kinect nu al niet als Unique selling point, dus verwacht ook niet dat het heel erg is dat Kinect er nu niet meer verplicht bijgekocht moet worden.

On-topic: Ben benieuwd wat dit gaat doen met de verkoopaantallen een van de kritiekpunten was de verplichte Kinect waardoor hij ongeveer 100 euro duurder was dan de PS4.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 13 mei 2014 18:04]

Ik zie de Kinect ook niet als stand-alone controller worden gebruikt. Want dan blijft het bij dansgames (zoals dat lijstje ook aangeeft). De Kinect moet juist de huidige game-ervaring aanvullen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat BF4 een soort head-tracking zou krijgen waardoor je je gezichtsveld kon veranderen door je hoofd te bewegen. Dat zou heel tof zijn. Of dat je een pijl kunt ontwijken door zelf opzij te bewegen. Nogmaals, dit moet de huidige controls niet vervangen, maar aanvullen.

Het probleem met die 24 bovenstaande games is dat het allemaal multiplatform games zijn. Omdat de PS4/PC geen Kinect heeft zullen developers geen geld extra gaan uitgeven om alleen de Xbox One versie extra content te geven. Ik denk dat deze impuls vanuit MS zelf moet komen.

Ik hoop daarom nog steeds dat er Xbox exclusive games uitkomen die wél headtracking (om een voorbeeld te noemen) gaan gebruiken. Dat geeft de Xbox een échte USP en hopelijk ook een boost in de verkopen.
Ik vind het een goede beslissing. Kinect bestaat nu al zoveel jaren, maar nog steeds zijn er geen core games uitgekomen waarvoor Kinect effectief een meerwaarde is. Bovendien is een groot deel van de gamers gewoon niet geïnteresseerd in motion controls.

Ook het feit dat de paywall voor apps is weggevallen juich ik toe. Ik heb de vorige generatie heel wat kritiek gegeven op de Xbox vanwege het irritante monetizing beleid dat Microsoft voerde. Maar met al die U-turns van de voorbije maanden zijn de meeste ergernissen voor mij van de baan.

Toch zal het nog even duren voor ik terug vertrouwen heb in Microsoft. We weten allemaal wel dat ze deze U-turns enkel gedaan hebben omdat de verkoop van de X1 hoe langer hoe meer achter loopt op die van de PS4. De vraag is of hun beleid even klantvriendelijk gaat blijven als de verkoop deftig op gang is gekomen.
Ik ging last naar Duitsland (30 minuten hiervandaan) er waren genoeg Xbox Ones te vinden.
Wat dom van Microsoft dat pas in september in Nederland uit komt.
Dit heeft denk ik niet zo zeer te maken met de vraag naar hardware die ze eventueel niet zouden kunnen vervullen maar meer met het feit dat ze de Nederlandse markt nog niet hetzelfde aan kunnen bieden als waar de Xbox One nu uit is.

Daarmee doel ik op het feit dat de voice recognition voor Microsoft een belangrijk deel is van de visie van de Xbox One en momenteel hebben ze nog geen ondersteuning voor het Nederlands. Wat dat betreft verbaasd het mij dat Microsoft die visie laat varen. Aan de andere kant kunnen ze op deze manier wel eenvoudiger alle markten bedienen en een "volledige" ervaring bieden als je hem ook zonder de Kincect kan kopen zonder dat ze hiervoor taal ondersteuning (herkenning) in hoeven te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Rendeer op 13 mei 2014 17:46]

"Daarmee doel ik op het feit dat de voice recognition voor Microsoft een belangrijk deel is van de visie van de Xbox One en momenteel hebben ze nog geen ondersteuning voor het Nederlands. "

Ze hadden/hebben allang die voice recognition af voor Nederlandse taal. Denk je nou echt dat zo'n groot bedrijf een jaar bezig is met zoiets? Ze hadden denk ik eerder verwacht dat de verkopen in één keer enorm had gingen (zoals met PS4). Om dan aan de vraag te voldoen breng je het eerst in een paar landen uit, opzich wel goed over nagedacht. Het enige dat mis is gegaan zijn de verkopen 8)7 Nu liggen er dus een overtol aan X1's in Duitse winkels..

[Reactie gewijzigd door Daan87423 op 13 mei 2014 17:53]

Dat trek ik ernstig in twijfel dat ze voice recognition al af hebben voor de Nederlandse taal. Dit gezien het feit dat (voor zo ver ik heb kunnen vinden) geen enkel Microsoft product Nederlandse ondersteuning heeft met voice recognition.

Bron:
Windows: http://windows.microsoft....ws/set-speech-recognition
Windows Phone: http://www.windowsphone.c...-and-service-availability
Xbox 360: http://support.xbox.com/n...kinect/speech-recognition
Ik persoonlijk denk dat wij als NL'er, de NL markt schromelijk overschatten.
Ik denk dat een Giga bedrijf als MS echt niet wakker ligt over wat wij ervan denken.

Hoeveel zouden er hier verkocht worden? Met of zonder Kinect. 500.000? Misschien een miljoen?

Onze discussies zijn interessant, maar daar geeft zo'n bedrijf helemaal niets om.
Wij zijn een zeer kleine markt.

Op je plaats! :P ;)
Gezien het feit dat er nog maar een paar miljoen verkocht zouden zijn, zou de geschetste half miljoen tot 1 miljoen een enorm percentage zijn...
er zijn een paar miljoen verscheept laatste nieuws.
Betekend niet dat er ook daad werkelijk zoveel zijn verkocht natuurlijk
Nee want nu lopen ze minder klanten mis ofzo. Breng die zooi gewoon overal op dezelfde tijd uit. Dan maar missing featurs zoals voice recognition en films. Who cares. Het is een GAME console (dat denkt de markt in ieder geval). De gamers die kopen het wel en de media mensen kopen het ook of wachten het af totdat de features in zitten. Nu lopen ze alle potentiele kopers mis. Ik vraag me oprecht af wat hun redenatie hier achter is.
Dat hele lokalisering verhaal is een wassen neus. De Xbox One is gelanceerd in Duitsland, Frankrijk en Italië.

Zwitserland, waar ze Duits, Frans of Italiaans praten (Romaans en Zwitserduits worden nooit ondersteund bij spraakbesturing) moet wachten omwille van "lokalisering".
is onzin :)
MS heeft gewoon fout gemaakt Nederlandse taal zou echt niet het probleem zijn geweest.
Ik bedoel hun software wordt ook in Nederlands geleverd.

Het heeft puur mee te maken ze wilden eerst de landen waar ze vermoeden dat het meest gaat verkopen daar uit te brengen. Maar aangezien de prijs en de prestatie/verhouding alsnog mensen eerder voor een Sony product gaan. het zijn alleen echt de mensen die een fable of wat dan ook spelen deze console halen of een gears of war. Anders kan je net zo goed voor 100,- een op papier betere console halen...
voor zover ik weet was het bedrijf dat de voice recognition maakt Nederlands. Althans dat dacht ik ergens gelezen te hebben na vorige E3. Dus denk ik dat dat eerder een excuus was voor een andere reden.
Waarom naar Duitsland gaan? Er zijn voldoende handelaars in de Benelux die de console importeren vanuit het buitenland. Zo heb ik ze al gezien in o.a. de Mediamarkt, Saturn, Fnac, ...
Voor ¤100,- meer dan de prijs in Duitsland ja..
Media Markt Maastricht ligt ie voor 500 :)
Volgens mij snapt Daan87423 prima *waarom* het ¤100,- duurder is. Hij bedoelt alleen te zeggen dat je hem dus voor ¤100,- goedkoper in Duitsland kan halen, vooral als je aan de oostkant van Nederland woont scheelt dat dus aanzienlijk.
Voor mij is het precies hetzelfde. Ik woon in Arnhem, en heb ondertussen al 5 of 6 keer op en neer gereden voor familie die er eentje wilt. Ik doe het graag voor ze (zolang ze mij maar ¤500 geven natuurlijk).
Sowieso dom dat ze hier pas veel later mee aankomen. Nu hebben de huidige Xbox One eigenaren een kinect erbij moeten kopen. Je zou een losse Xbox One kunnen kopen en dan de Kinect overkopen van iemand die hem toch niet wilt hebben, kan 50 euro schelen.

Had tevens verwacht dat ze dit op E3 zouden aankondigen. Blijkbaar heeft MS genoeg om te laten zien.
Ik denk eerder dat de aandeelhouders niet langer willen wachten op de tegenvallende verkopen. Er zijn inmiddels hardnekkige geruchten opgedoken van een productiestop omdat winkels met gigantische voorraden Xboxen zitten die ze niet verkocht krijgen. Het helpt ook niet dat de aandeelhouders de hele Xbox tak liever arm dan rijk zijn, dus elk negatief nieuws komt MS slecht uit.

Sowieso is de hele PR rondom de Xbox rampzalig te noemen. De lancering op de E3 was een regelrechte PR ramp, het terugkrabbelen zorgde voor een onbetrouwbare nasmaak en nu meer en meer blijkt dat de Xbox vooral gemaakt is om zo min mogelijk verlies te draaien** en daarom weinig bang voor de buck geeft heb ik weinig hoop voor deze generatie van de Xbox.

** In vergelijking met de Xbox 360 heeft de Xbox One zeer matige hardware voor z'n tijd. De Xbox One heeft een ¤110 gpu aan boord (de 360 had een ¤500 gpu) gekoppeld aan een cpu die langzamer is dan de 8 jaar oude cpu uit de 360 en de koeling is met redelijke overkill aangepakt om RROD grappen te voorkomen. Logisch, dat wel, maar het zorgt ervoor dat 'next-generation graphics' gewoon niet haalbaar zijn. Jammer. Dat wel.
een cpu die langzamer is dan de 8 jaar oude cpu uit de 360
Waar heb je dat vandaan?
reviews: PlayStation 4 en Xbox One: de hardware vergeleken
Waar heb je dat vandaan?
Rekenkracht.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 13 mei 2014 22:04]

Onzin, vanwege GCN en Mantle kun je de CPU en GPU niet meer los zien.
Wanneer ik daarom de Gflops van beide optel kom ik op het volgende:

PS4: 1900 GFLOPS totaal
PS3: 400 GFLOPS totaal

AMD is qua ruwe rekenkracht een factor 4,5 sneller met de PS4

XBox1: 1400 GFLOPS totaal
Xbox360: 350 GFLOPS totaal

AMD is qua ruwe rekenkracht dus een factor 4 sneller met de Xbox1

Tel daar een factor 8+ aan geheugen bandbreedte bij op en een kostenplaatje wat een factor 5 (of meer) lager ligt voor de AMD basishardware en je hebt een veel slimmer en doordachter spotvoordelige console.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 14 mei 2014 10:13]

Dat zou waar zijn als er verder niets invloed had op de GFLOPS. Verder is het ook niet helemaal zeker wat er wel of niet gebruikt wordt, gereserveerd is of op andere mate wordt beïnvloed.

GFLOPS zijn verder wel interessant maar weinig reëel. Wat je beter zou kunnen bekijken is berekeningen met pixels. Dat is tenslotte waar ze voor gemaakt worden.
Allemaal leuk en aardig, maar mijn stelling blijft waar. De cpu in de Xbox 360 heeft een hogere performance (in GFlops) dan de cpu in de Xbox One. Hoe de Xbox One daarmee om gaat is een tweede.

De hardware van de PS4 en One is gewoonweg niet zo bijzonder. Waar de PS3 en 360 ten tijde van de launch met high end hardware werd uitgerust hebben Sony en Microsoft er duidelijk voor gekozen de verliezen te minimaliseren en voor low/midrange hardware te gaan. De PS4 heeft nog de langste adem met een HD7870 maar ik ben benieuwd hoe de ronduit zwakke cpu van beide consoles invloed gaat hebben op zaken zoals AI in moderne engines.
De 360 had 3.2Ghz, de X1 heeft 1.75Ghz. Toch zitten er 8 cores in de X1 en maar 3 in de 360.
De 360 had 3.2Ghz, de X1 heeft 1.75Ghz. Toch zitten er 8 cores in de X1 en maar 3 in de 360.
Het aantal Ghz zegt dan ook vrij weinig over de totale performance van een processor.

Je rekent de volgende dingen sowieso al niet mee:

- architectuur
- generatie kloof, in de tussentijd (8 jaar) is er veel veranderd en kan er veel meer performance uit worden geperst
- cache

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 13 mei 2014 18:17]

Daar ging het ook niet om. Hij had het erover dat de kloksnelheid bij de Xbox 360 hoger was. En dat is in zekere zin ook waar. Maar dat betekend inderdaad niet dat hij ook langzamer is vanwege de langzamere kloksnelheid.

Verder vind ik het raar dat ik 0 als moderatie krijg en jij +2...
Omdat deze reactie ook gewoon nergens op slaat. Ghz zegt helemaal niks over de snelheid. Mijn Pentium 4 op 4ghz is toch ook niet sneller dan mijn i7 op 1Ghz? Kloksnelheden maakt echt helemaal niks uit. Architectuur, cache en nog veel meer is wat bepaald dat een CPU goed werk levert of niet.
Persei refereerde alleen naar de kloksnelheid en ik verduidelijk het in mijn post door te stellen wat de 360 en x1 aan kloksnelheden hebben. Dat dit niet alles is wat een CPU snel maakt, lijkt me vrij duidelijk, maar Coffee snapte al niet waar Persei naar refereerde.
Als ik kijk naar de huidige pc architecturen (en ik denk dat @martinspire dit bedoeld) zie je juist dat de processor snelheid afneemt (energie besparing) en het aantal cores toeneemt om meer snelheid uit de processor te halen. als ik sec kijk naar het aantal cores versus de snelheid dan zie ik dat

- XBox one: 8x 1.75 GHz. geaccumuleerd 14 GHz.
- Xbox 360: 3x 3.2 GHz geaccumuleerd 9,6 GHz

Daaruit zie je dat de one wel degelijk een stuk sneller is.

Ik weet dat ik sec niet zo mag rekenen maar doe dit even om op redelijk eenvoudige wijze een punt wil maken.
Die Xbox 360 kon, afgezien van de vectorisatie, maar 1 instructie per klok uitvoeren per core en de Xbox one, een quad module processor, kan eenvoudig 3+ instructies per klok uitvoeren, afgezien van de AVX die er ook opzit (waar maar 1 instructie per klok van uitgevoerd kan worden overigens). In theorie zelfs 2 instructies per minicore bij de Xbox One.

Voor games is de snelheid van de RAM van de GPU dominant.

De inkoop van microsoft van een gpu die geen GDDR5 RAM heeft, terwijl mijn oude AMD/ATI GPU uit 2007 dat al wel had, terwijl Sony natuurlijk niet zo oliedom was en wel GDDR5 insloeg, dat is de domste inkoopactie in de consolewereld van de afgelopen jaren geweest.

De genoemde productieprijzen worden totaal overdreven. Ze kopen en fabriceren die Xbox One voor totale peanuts.

De Xbox One niet willen aanbieden voor minder dan Sony is voor mij een totaal onbegrijpelijke actie.

Dat ding moet minimaal 100 dollar goedkoper verkocht worden.
uh zo werkt dat dus niet

een Pentium D 3 ghz CPU blijft trager dan een Core 2 Duo op 2Ghz

terwijl het toch echt bijde dual core's zijn

dit heeft te maken met architectuur verschillen

een beetje zoals een stoom trein en een diesel trein vergelijken
een stoom trein rijd meschien net zo snel als een diesel
echter kan de diesel trijn veel meer tegelijk trekken en is dus in feiten sneller klaar.

zelfde is van toepassing op processoren.
andere manier van berekeningen uit voeren die efficienter werken.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 13 mei 2014 20:34]

Was het niet andersom. Een stoomtrein kan meer trekken dan een diesel trein. Echter hebben de onderhoudskosten, hoeveelheid bedienings personeel, kolen prijzen en milieu de stoomtrein de das om gedaan
Hoe dan ook, pipelining is een zeer belangrijk iets gezien vele CPU berekeningen meer dan 1 klokcyclus in beslag nemen.

Als je dus bijvoorbeeld veel taken wilt uitvoeren (allemaal dezelfde taak) welke 50 cycli in beslag neemt, en je kunt dusdanig optimaal pipelinen dat je elke cyclus een nieuwe instructie kunt laten beginnen betekent dat dat je -effectief- (uitgaande van grote getallen instructies dan) 50 instructies tegelijkertijd kunt uitvoeren... wat dus vertaald naar een 'snelheids' winst van 5000% (over tijd).

En dan hebben we het nog niet eens gehad over branch prediction, alhoewel dat minder een rol zou moeten spelen gezien de 'genereuze' hoeveelheid cache die ze tegenwoordig in CPU's proppen (en al helemaal die Xbox180 met hun eram)

Architectuur is dus wel degelijk ZEER belangrijk.

Echter moet men ook niet vergeten dat -sommige- software nou eenmaal slecht te pipelinen is en gewoonweg niet leent tot multi-core/pipelined executie. In zulke gevallen is het wèl handig om veel GHZ's in een core te hebben want anders heb je 1 core op 100% en de overige staan uit hun neus te peuteren.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 14 mei 2014 04:52]

Wat heeft aantal megahertz met performance te maken? Andere architectuure, meer cores, meer brandbreedte etc. etc.
Heel wat, anders zou overclocken geen ding zijn ;) Maar GHz vergelijken over verschillende generaties is erg onhandig, omdat er tussen de generaties processoren meer verbeteringen worden doorgevoerd die de hoeveelheid berekeningen per seconde kunnen versnellen buiten het doorpompen van meer stroom.
Edit: te lang gewerkt vandaag. Excuus.

[Reactie gewijzigd door 547741 op 13 mei 2014 20:24]

dus volgens jou logica is de intel core2duo e8400 net zo snel als de intel i3-4150t. want beide hebben 3ghz maar singel core is de i3 nog steets veel sneller als de core2duo
** In vergelijking met de Xbox 360 heeft de Xbox One zeer matige hardware voor z'n tijd. De Xbox One heeft een ¤110 gpu aan boord (de 360 had een ¤500 gpu) gekoppeld aan een cpu die langzamer is dan de 8 jaar oude cpu uit de 360 en ... [knip]
Dat zijn toch kul argumenten?
De eerste PC kostte ook 10.000 gulden, en een instap smartphone tegenwoordig van onder de 100 euro (in China nòg goedkoper) draait er rondjes om heen qua rekenkracht. Prijsvergelijkingen met 10 jaar verschil zijn waardeloze argumenten. De productietechniek gaat vooruit, de kosten ervan omlaag.
Cpu-snelheid is ook geen argument met die tijdspanne van 10 jaar ertussen. Een moderne cpu kan tegenwoordig met minder klokcycli veel meer presteren dan die cpu's van 10 jaar terug. GFlops an zich zeggen ook niet veel als er niet slim mee wordt omgegaan.
[...] maar het zorgt ervoor dat 'next-generation graphics' gewoon niet haalbaar zijn.
Bedoel je hiermee dat de XBox One geen betere graphics kan leveren dan de XBox360?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 mei 2014 10:37]

Dat zijn helemaal geen kul argumenten, JOUW argumenten zijn eerder kul argumenten.

Met een Xbox 360 kocht je een voor de tijd high-end monster apparaat voor 400 euro, met de Xbox One koop je een voor de tijd matig/mainstream apparaat voor 500 euro.

See the difference?

Oftwel, I don't buy.
Ja, we kunnen hem wel blijven minnen, maar hij heeft gewoon gelijk. Het feit alleen al dat dit zo'n lange discussie oplevert zegt al genoeg. De processorkracht van de One is op zijn best gelijkwaardig aan die van de 360. Dat zegt dus niks over de GPU of andere onderdelen, puur de processor.

En ik snap niet dat iedereen zo in de verdediging schiet over de hardware. Het is toch moeilijk te ontkennen dat de hardware van de One (en de PS4) in de verste verte niet zo high-end is als de 360 en PS3 in hun tijd.
De gpu is een 110 euro gpu klopy. (Bij ps4 een 140)
De cpu is een tablet processor (zowel xbox one als ps4). (Is wel sneller dan de xbox360 processor, trager dan de ps3 processor mssr deze had een ingewikkelde architectuur).
Wat Coffe al zegt: Waar heb je dat vandaan dan de cpu uit de Xbox One langzamer is dan de cpu uit de Xbox 360? Koeling met overkill lijkt mij trouwens juist goed. Dat was gewoon ronduit slecht in de oude Xbox en logisch dat ze dat nu wel aanpakken. RROD gevallen kost ook geld voor MS en betere koeling in een nieuwe gen voorkomt al die ellende van vroeger. Nog een opmerking: het is inderdaad zo dat de Xbox One zeer matige hardware heeft voor deze tijd, maar aan de andere kant: Wat wil je voor 400 euro (nu dus excl. kinect)? De Xbox 360 was dan wel zeer krachtig voor zijn tijd toen die uitkwam. Daar betaalde je dan ook gewoon naar hoor. Dat apparaat kostte toen ruim 600 dollar. Das wel even anders dan de 400 dollar die je nu betaalt. Je kunt dus ook niet meer verwachten voor dat geld. Sony doet er overigens net zo hard in mee. Er wordt gezegd dat de PS4 veel beter is, maar de specs zijn praktisch gelijk aan elkaar. De PS4 is net zo'n matige console voor deze tijd.

OT:
Wel een goede zet van Microsoft die ze veel eerder hadden moeten maken. Bij launch gelijk al eigenlijk. Ik denk dat veel mensen voor PS4 gingen, omdat je 100 dollar/euro minder betaalt en er geen overbodige camera bij krijgt.
Wat Coffe al zegt: Waar heb je dat vandaan dan de cpu uit de Xbox One langzamer is dan de cpu uit de Xbox 360?
reviews: PlayStation 4 en Xbox One: de hardware vergeleken
Het idee was dat door Kinect verplicht mee te leveren, developers mochten aannemen dat het ding erbij zat en dus met een gerust hart games voor de Kinect mochten bouwen.

Op zich een goed idee om het kip-en-eiprobleem op te lossen.

Helaas heeft men zich verkeken aan het belang van het prijskaartje en het plotse belang van privacy. Een spijtige zaak, want dit betekent dat de Wii waarschijnlijk het laatste mainstream experiment zal blijken.
Sorry maar hoe kan je 2 verschillende architecturen nou met elkaar vergelijken?
Instructie sets zijn veel belangrijker dan er omheen programmeren.

GFLOPS zijn leuk maar als de instructie set niet overweg kan met het huidige programmeren wordt het een beetje lastig. Daarnaast is IBM gestopt met het ontwikkelen van nieuwe CPU's voor game consoles omdat het gewoon niet veel oplevert voor IBM.. Zeker nadat Apple is overgestapt op Intel..

Ook niet te vergeten dat Instructie set's dus wat de CPU kan begrijpen belangrijker zijn dat GFLOPS. Zeker als je om een instructie set moet heen programmeren. Dat maakt de CPU alleen maar lastiger om voor te ontwikkelen.

Daarnaast is de bandbreedte van de CPU vrij laag. een geheugen vragende game zal dan meer moeten bufferen waardoor je lag krijg als je meer de de CPU heen wil slaan.

Het is gewoon efficiënter om met een reguliere CPU te programmeren en te werken dan met een appart geval. Daarnaast zou cross platform applicaties die MS op de X1 nooit mogelijk zijn. dus W8 apps zullen dan niet compatible zijn.

Snelheid is niet altijd in het voordeel.. Je kan beter 2 CPU's hebben die op 1,5 Ghz draaien. dan 1 op 2Ghz..
Die 1,5 Ghz CPU met 2 cores kunnen net zo snel zijn als een enkele CPU op 3Ghz..
Maar door meer Ghz uit een CPU te persen te meer stroom nodig is en warmer de CPU wordt.. Ik heb liever meer cores. Lagere voltages en lagere Ghz.. Dan 1 CPU die 5Ghz is..
Dat ligt eraan of de programma's in kwestie daar wel mee om kunnen gaan. Ik weet nog een bepaald spel genaamd Generals. Die kon overweg met maar 1 core. Dus op mijn dikke i7 4 cores 8 threats en een HD7950 is dat spel nog steed laggy met veel units en rookwolken. In dit geval zou een single core met 6Ghz beter zijn.

Maar met CAD programmas is het juist het tegenovergestelde.

Kortom, het ligt aan de applicatie of je een snelle singlecore wilt, of een minder snelle quadcore. Al neemt het aantal applicaties die daadwerkelijk gebuik maken van 8 threats dramatisch toe.
Je hebt wel gelijk, maar voor consoles wordt er wel heel specifiek geprogrammeerd. De kans dat spellen geschreven voor de nieuwe consoles ook met die 8 cores om kunnen gaan is wel zo rond de 100% ;-)
Wat je dus als een groot voordeel kan zien voor de pc markt, aangezien de meeste games nu erbarmelijk omgaan met multicores, zeker als het er 8 zijn.

http://www.tomshardware.c...28-core-processors-gaming

[Reactie gewijzigd door Coffee op 14 mei 2014 09:36]

Daarnaast is IBM gestopt met het ontwikkelen van nieuwe CPU's voor game consoles omdat het gewoon niet veel oplevert voor IBM..
En wat zit er dan in de Wii U? Een Motorola :+


Trouwens onzin dat IBM gestopt is met CPU's voor consoles omdat het niet veel oplevert, ze hebben het contract gewoon verloren van AMD omdat deze een all-in one solution (APU) kon aanbieden (of gewoon de goedkoopste was ;-) )
De afgelopen 34 posts geven duidelijk aan waarom de One beter en sneller is dan de 360 en jij komt nu met een statement zonder onderbouwing. om trm0001 even te quoten:

Wanneer je de Gflops van beide optel kom ik op het volgende:

XBox1: 1400 GFLOPS totaal
Xbox360: 350 GFLOPS totaal

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

De CPU van de Xbox One is krachtiger dan de CPU in de Xbox 360

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

[Reactie gewijzigd door stingray77 op 14 mei 2014 09:34]

Weer zo'n wan-argument, wanneer kappen jullie daar eens mee?

Ik zeg dat de CPU van de 360 krachtiger is dan die van de One, nu begin jij opeens over het gehele systeem inclusief GPU te praten.

Xbox 360 = 115,2 GFLOPS
Xbox One = 112Gflops

Bron

Oftwel:

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

De CPU van de Xbox 360 is krachtiger dan de CPU in de Xbox One.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

[Reactie gewijzigd door Panzy op 14 mei 2014 11:44]

Nou nou 3 gflops ;-), scheelt waarschijnlijk heel veel.

Gflops geeft een indicatie trouwens, wanneer je een test draait met floating points of multi tasking krijg je al hele andere uitkomsten.

Ok ik geef je gelijk ze hebben er een minder duurdere cpu ingezet dan voorheen. So what!? Er is wel voldoende aandacht besteedt aan de gpu en dat is wat momenteel telt. Waarom geld besteden aan iets als je het toch niet kan benutten?
Yeah ofc het is niet veel maar toch vind ik het wel een beetje lame :p

Ik denk dat MS en Sony het wel slim bekeken hebben, zeker gezien de goedlopende sales van de PS4. Met de juiste marketing hebben ze de massa ervan te weten overtuigen dat ze een high-end apparaat in huis halen voor $400. Dit is natuurlijk niet zo, je koopt voor bijna hetzelfde bedrag een redelijke gaming PC die waarschijnlijk hogere resoluties aankan dan de console. In de tijd van de Xbox 360 waren zaken anders; het apparaat koste ook iets van $400 alleen het bevatte hardware die krachtiger was dan een PC van meer dan $1000 in die tijd, Microsoft maakte er dan ook dik verlies op in het begin.

We gaan zien of de beslissing van Microsoft en Sony de juiste was; mischien laten een hoop gamers zich niet voor de gek houden en raken snel uitgekeken op de consoles. Omdat de hardware relatief zwak is kunnen concurenten nu zonder veel moeite een console op de mark zetten die over krachtigere specs beschikt. Ik hoop dat Nintendo deze kans grijpt om weer serieus genomen te worden en over een jaar of twee met een nieuwe console komt.
Ik kwam bij de Media-Markt Roermond en daar stonden 3 XBOX One consoles. Ik denk, niet dat we Nederland over zijn Algemeen moeten nemen, maar dat er altijd wel een paar filialen zijn, die ze toch importeren uit Duitsland (?) of van het hoofdkantoor krijgen.

Wat ik dan niet snap is waarom in Roermond.. het ligt aan de Duitse grens dus vraag naar die dingen zal hier wel het laagst zijn.

Dat het dom is, opzich wel. De service geld wel al in Nederland, maar misschien dachten ze in Duitsland meer winst te maken ofzo. De echte die-hards hebben hem toch al, maar de mensen die zich nog eens graag bedenken hebben toch al een PS4 of sommige nog niet, maar hun marktaandeel in Nederland zal logisch gezien misschien wel iets lager zitten, dan bij een algemen e europese release.

Toch wel slim, dat ze eentje zonder kinect aankondigen. Kwam laatst accessoires tegen, namelijk een klepje voor de camera.. Als je toch goedkoper bent zonder zo'n ding, graag. Boor je gelijk alle privacy dingen de grond in, wat dat betreft, maar misschien moeten ze zich afvragen of het daar niet te laat voor is.
Bij de Media Markt in Rotterdam centrum stonden er gisteren ook ongeveer 5, dus het is blijkbaar in meerdere filialen, niet alleen bij de grens.
Nee, nee, maar het zijn altijd wel een aantal filialen die die dingen hebben. Geen idee waarom die specifieke, want in Roermond bijvoorbeeld kun je beter net even de grens over gaan en dan ergens in Holland of ver van de grens die dingen verkopen.
Ah oké, op die manier. Ja geen idee waarom, misschien dat het voor mensen in/rond Roermond zonder auto is gedaan? Ik weet niet hoe goed de OV-verbinding vanuit Roermond naar Duitsland is. Het is verder inderdaad niet de meest logische keuze, daar heb je helemaal gelijk in.
Ja, dat zou inderdaad best eens kunnen, maar goed, iedereen heeft wel familie met een auto, hoop ik haha.
Zover ik weet kun je gewoon met de trein naar Duitsland gaan en ook nog vrij makkelijk.
Ja precies, maar blijkbaar ziet de Media-Markt er wel markt in om ze hier te verkopen.
De reden is volgens Microsoft dat ze nog bezig zijn met regiospecifieke aanpassingen. Waarschijnlijk willen ze van in het begin een redelijk platform qua media-apps, compatibiliteit met set-top-boxen, goede vertaling, ... Maar het blijft inderdaad een gemiste kans, qua market share gaan ze de PS4 absoluut niet meer kunnen inhalen.
Op deze manier krijgen de zeurders telkens hun zin en dat is gewoon erg triest. We hadden zo'n mooi vooruitstrevend apparaat kunnen hebben en daar is nu vrijwel niets meer van over.
Niemand heeft ooit gevraagd om een verplicht gebundelde Kinect die in de eerste instantie altijd aan zou staan. Daarnaast zouden tweedehands games niet mogelijk zijn en moest het ding perse altijd online zijn vanwege de farce die calculatie in de cloud heette.

Microsoft heeft altijd al de huiskamer willen veroveren en heeft feitelijk het merk Xbox opgeofferd om dit te bereiken. Het gaat veel te ver om te zeggen dat dit een geflopte generatie is maar als ze meer de focus hadden gelegd op datgene waar het om gaat, namelijk gamen, dan hadden ze er nu heel anders voorgestaan.
Zucht, nee het originele plan was niet dat je constant online was, het was de bedoeling dat je 1x per 24 uur verbinding had.
Op zich was de Xbox-strategie niet verkeerd.

De iPod is teloor gegaan omdat het ding énkel muziek afspeelde. De PSP is teloor gegaan omdat het ding énkel games kan draaien. Dan is het niet gek om te redeneren dat de consument alle functies in één toestel wil.

Edit: +0 voor off topic? Halloooo deze post gaat over de Xbox. >_<

[Reactie gewijzigd door Enai op 14 mei 2014 11:57]

Daar heb je gelijk in maar in het geval van de xbox is het wel de vraag of dat apparaat alles zou moeten kunnen, voor internet is een tablet of een laptop handiger. Over integratie van sociale media twijfel ik sowieso. En als mediaspeler heb ik liever een stil apparaat dat weinig stroom gebruikt.
Ja, als de Xbox teveel lawaai maakt dan is dit een ontwerpfout.

Met het idee van één enkele smart box die alles doet is op zich niets mis...
Wat voor features mis je die anders wel mogelijk waren geweest?

...oprecht nieuwsgierig, ik dacht dat er alleen beperkingen waren opgeheven...
Een van de dingen die ik mis dankzij het gezeur van de community is dat ik niet mijn games kan delen met 10 vrienden. Hiermee hadden zij de volledige singleplayer kunnen spelen. Ik weet alleen niet of ze ook online hadden kunnen spelen. Maar het nadeel was dan weer wel dat de xbox altijd een connectie moest hebben met het internet zodat er niet twee of meer mensen tegelijkertijd hetzelfde spel zouden spelen. Dat had ik veel liever gehad dan de optie om tweedehandsspellen te kunnen draaien.
+ daarbij, nu moeten we voor elk spel weer een disc in de drive stoppen
(tenzij gedownload vanuit de store). Anders was schakelen tussen spelletjes super snel.
Originele plan kwam overeen met steam op een console, en dat zou super zijn geweest. We pikken het van Steam dus waaom niet van een console.
Steam is zeer beperkend. Je bent geen eigenaar van je games. Bovendien sta ik niet te wachten om afhankelijk te zijn van 1 verkoopkanaal (namelijk de onlinestore van Microsoft of Sony) En dat pikken console gamers (terecht) niet.
Je bent geen eigenaar van je games maar als je console de geest geeft nadat de volgende generatie in de schappen ligt dan kun je ook fluiten naar je games.
ligt aan de console he....
Sinds wanneer heb je bij Microsoft geen recht meer om oudere licenties te gebruiken? Ik heb dat probleem nooit gezien bij Windows, bij Office, bij Windows Phone en ook niet bij Xbox Live. Dus dat is ook lulkoek.
Je MAG je oude games nog spelen maar je KUNT niet meer want nieuwe consoles zijn zelden backwards compatible.
Oh had je het daarover. Ja alsof er over 10 jaar niet nog 2e hands systemen zijn. Zelfs van de NES en Atari duiken nog steeds 2e handjes op .
Je bent nooit eigenaar van de games die je koopt, maar alleen van dat
plastic schijfje met de daarbij behorende licentie om het spel te spelen.
En in zekere zin elimineerden ze dus de eis om een plastic schijfje te hebben. Je kreeg een digitale licentie en dat was voldoende. Daarbij leek het er ook sterk op dat er gewoon een online-marktplaats zou verschijnen voor het doorverkopen van je games. Oftewel: helemaal niets anders dan nu het geval is, zij het niet meer fysiek.
Precies, hetzelfde gebeurd ook al Jaren bij Steam.
Als jij afhankelijk wilt zijn van 1 verkoopkanaal....
Want? Bij de PC heb je toch ook meerdere manieren om digitaal aan te schaffen. Heck, je hoeft bij Steam niet eens via Steam je games aan te schaffen.

Ik zie niet waarom dat bij MS anders zou moeten gaan.
Wat dom van Microsoft dat pas in september in Nederland uit komt
Het zal wel te maken hebben met de localisatie van de stemherkenning en de multimedia content
Alsnog doen wat direct al had moeten gebeuren, wat een sof. Mogen huidige gebruikers het ding straks wel loskoppelen of zitten die nog vast aan de adverteerders? Want imo was dat de hoofdreden van de introductie van die sensor, het meten van de al dan niet bewuste reacties op reclames.
het loskoppelen van de kinect kon je al vanaf dag 1 doen en had verder geen gevolgen voor het gebruik van de x1
Ah, ging er dan geen icoontje irritant blinken zo van sluit mij weer eens rap aan?
uhm ja volgens mij wel dat had ik inderdaad ook ergens gelezen. Maar zodra je een spel ging spelen was die melding er niet meer
Een flinke knieval wederom maargoed de verkoopcijfers liegen er niet om. De Xbox one verkoopt enkel in de VS enigszins en zelfs daar verkoopt de ps4 beter. De het gat is volgens de laatste gegevens ruim 3 miljoen stuks wereldwijd waarbij in alle landen waar beide te koop zijn de ps4 voor ligt. Deze sku voor 399 is een goed begin voor een mooie herstart maar ik denk dat de mensen die er echt een wilde er al eentje hebben staan. Ook in de landen waar deze "niet" te koop is. Hier in Ned ligt hij gewoon bij de gamemania en mediamarkt. Het hardware verschil tussen de ps4 en Xbox one blijft echter en daarmee is de Xbox one nog steeds te duur. De zet is nu aan sony
Afgelopen maart kwam de allerbelangrijkste game voor de Xbox One uit. MS heeft er alles, maar dan ook echt ALLES aan gedaan om Titanfall (en daarmee de Xbox One) te positioneren als een systemseller. De game is maandenlang gehypet op alle sites, er werd volop geadverteerd voor de game op het internet , tijdschriften en tv, er werden replica's van Titans wereldwijd in stations geplaatst, etc etc. MS heeft EA flink betaald om de game niet op Sony-platforms uit te brengen, zelfs de release van de Xbox 360 werd uitgesteld zodat gamers toch vooral de Xbox One-versie zouden kopen.

Om de verkoop nog meer te stimuleren werd een speciale Titanfall-bundel gecreeerd die uiteindelijk zelfs 50 dollar onder de launchprijs van een kale Xbox One werd verkocht. Grote winkelketens als Walmart en Bestbuy kwam in de VS met nog betere Titanfall-bundels zoals een extra controller of een jaar gratis Xbox Live Gold voor 450 dollar.

Toen de NPD-resultaten van maart bekend werden gemaakt bleek die maand de PS4 de bestverkochte console in de VS te zijn geweest. Bijna tegelijkertijd meldde Sony 7 miljoen PS4s aan consumenten te hebben verkocht, en meldde MS dat ze vijf miljoen Xbox Ones aan retailers hadden verkocht.

TIentallen miljoenen investeren in exclusieve rechten en een van de duurste reclamecampagnes voor een videogame ooit en dan toch nog verliezen van Sony in de US? Pijnlijk, zeer pijnlijk. Het moet toen duidelijk zijn geweest voor de bazen van de Xbox-divisie dat het roer om moest om tegen de goedkopere en krachtigere PS4 te kunnen concurreren.
+1, goed dat microsoft nog luistert naar hun klanten, persoonlijk heb ik ook niets met de kinect ;)
Alleen niet echt fijn voor de ontwikkelaars die nu wat doen met de kinect. Die kunnen of gelijk stoppen, of accepteren dat er minder games verkocht zullen worden. Moeilijke keuze.
De markt voor Kinect-games was al beperkt tot de doelgroep voor dans-, sport-, en fitness-games. Buiten die genres is - voor zover ik weet - nog nooit een succesvolle Kinect-game uitgekomen. Core gamers hebben er geen behoefte aan, en de Kinect zal qua precisie en snelheid nog lang achterblijven op de controller. Ontwikkelaars weten dat ook. Dus in de praktijk zullen de Kinect-games gewoon gemaakt blijven worden, omdat de doelgroep ervoor alsnog wel een Kinect in huis zal halen (of al heeft). Kopers van de niet-Kinect-versie vallen niet in die doelgroep en zouden de Kinect-games toch al niet gekocht hebben. Dus in de praktijk lopen ontwikkelaars niet veel afnemers mis volgens mij.

Alleen omdat de Kinect verplicht was, wil nog niet zeggen dat elke Kinect-eigenaar ook een Kinect-gebruiker was. Bovendien is het nooit slim om een ongewenste accessoire door de strot van je klanten te duwen in de naam van "innovatie".

[Reactie gewijzigd door geert1 op 13 mei 2014 18:33]

Tja, ik blijf zelf de Kinect meer als gimmick zien. Net zoals destijds de EyeToy was. Qua gameplay schelen die twee amper tot niets. Leuk voor zo nu en dan een spellentje, maar als ik het maandelijks aanraakte is het al veel.

Heb de kinect in de kast liggen. Stond meer in de weg dan het gebruikt werd ;)
Maarmaarmaar... Harry Potter!1!1
Naja ik kocht geen xboxone omdat er kincet bij zat, dus mij hadden ze toch al niet als klant, wat als ik nu wel een xboxone haal, missen die kinectgames dan een koper? Nee...

Stel dat ik wel een xboxone met kinect had gehaald, dan had ik kinect alsnog niet gebruikt, en hadden ze mij ook niet als koper...

Oftewel niet iedere kinect koper is ook een gebruiker van dat ding :) En niet iedereen nonkinectkoper is per definitie een gemiste verkoop!
Inderdaad. Rare is een interne dev die ook alleen maar Kinect games moest maken. Zo zijn er nog andere developers die speciaal voor Kinect games aan het ontwikkelen zijn.

Maar goed, voor de consument is dit alleen maar beter. Je hebt nu zelf de keuze om die peripheral erbij te kopen.
behalve als je variant zonder kinect koopt niet goed games kan spelen die bedoeld zijn om met de kinect te spelen.
Ik denk dat ze luisteren naar hun aandeelhouders.
Het zal de verkopen buiten de V.S. anders weinig helpen denk ik. Hier in Europa is Playstation sowieso altijd populairder geweest en nu is de prijs hetzelfde als de PS4 welke veel populairder is hier. Om over Japan nog maar niet te spreken natuurlijk.

Daarnaast krijg je voor dezelfde prijs wel wat minder krachtige hardware. De PS4 zal in ieder geval wereldwijd met gemak aan koop blijven dus.
En de Wii bijna net zoveel verkocht als de PS3 en 360 bij elkaar. Ik denk dat je niet de verkoopcijfers van de vorige generatie erg als guideline voor de huidige generatie kunt nemen.
De rollen zijn namelijk enigszins omgedraaid: Vorige generatie was het juist Sony die zijn console probeerde te positioneren als het centrale multimedia device, en is (globaal gezien) de Xbox degene geweest die hogere verkoopcijfers opleverde. Deze generatie zijn de rollen weer anders en ook de verkoopcijfers compleet anders.

Natuurlijk houd je altijd wel mensen die meer richting de ene of andere kant neigen, maar zoals je op zich aan de cijfers tot dusver kunt zien lijkt het erop dat de meeste klanten niet meer strikt loyaal zijn aan "hun" merk, en gaan voor wat ze het beste lijkt.

Daarnaast is deze generatie nog erg jong. Zo liep de PS3 tijdens de vorige generatie in het begin redelijk achter, maar gedurende de generatie wel weer in op de 360. De strijd is nog lang niet gestreden, en beide consoles verkopen zeker niet slecht (Xbox One weliswaar minder dan PS4, maar wel weer meer dan de 360), dus ik verwacht de komende paar jaren nog wel de nodige steken heen en weer.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 14 mei 2014 09:46]

Ze luisteren naar geld, ze zien de verkoop van Xbox One dalen, en maken een noodrem.
Onzin natuurlijk, want als MS hardware kwijt wil doen ze gewoon de prijs naar beneden. Hoe kun je nu de bestaande voorraad met Kinect verkopen als ze een nieuwe (dus nieuwe voorraad) naast de stapel onverkocht leggen?
Da's toch weer eens enorm laat van MS. Als ze dit vanaf 't begin hadden gedaan hadden ze miljoenen meer exemplaren kunnen verschepen.

Maargoed, qua interface en mogelijkheden is the XBOX One voor mij superieur aan de PS4, dus mocht ik de kans krijgen en is hij in de aanbieding voor ¤320 oid dan zal ik het misschien overwegen.
De meerwaarde van Kinect zit niet enkel in de games, maar ook de verdere voice command, Skype (met vette feature 'auto follow'),snap command, controller detectie en Twitch duo-stream (game+kinect).

Ze zullen het OS nog moeten aanpassen om bv gameclips op te nemen (daar heb ik nooit een knop voor gevonden) en de snelheid om programma's te snappen.

Ik hou me nog vast aan de meerwaarde die het nu nog bied.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die features die je nu opnoemt? (Die tevens weinig met de games zelf te maken hebben). Denk dat het gross van de gamers gewoon wilt 'gamen' op de console en het vertikte om 100 euro meer voor een kinect neer te tellen, die ze toch niet zouden gebruiken. (Voor een voice command-systeem zou een 3 euro mic aan je headset ook genoeg zijn)
Dat is wel erg kort door de bocht... De kinect van de Xbox one heeft ook een stukje kunstmatige intelligentie. Een 3 euro headset heeft niet de kinect voice command chip... Woorden zoals "Yes" of "No" werken softwarematig prima, maar als je een gerichte voice command zou willen geven zoals "squad, move to that car", dan is er gewoon hardware nodig.

Net zoals Siri op de iPhone; werkt niet op een iPhone 4 omdat de vereiste chip ontbreekt.
"Denk dat het gross van de gamers gewoon wilt 'gamen' op de console". Dat klopt, daarom hebben ze ook deze versie aangekonigd. Alleen MS wilt zich met de X1 niet alleen op gamers richten, maar ook op de mainstream mensen. MS ziet de X1 niet meer als een game-console, maar meer als een multimedia apparaat (all-in-one).
Vergeet ook de IR-Blaster niet om je TV en andere apparaten mee aan te zetten.
Ik druk op de ps toets van een ps3 controller:
1-de ps3 zet via HDMI de receiver aan• (indien nodig) en switched input naar correcte ingang (indien nodig)
2-de receiver zet via HDMI de tv aan• (indien nodig) en switched de input naar de correcte ingang (indien nodig).

Volkomen overbodig op moderne (jonger van 4-5 jaar (de oorspronkelijk launch date PS3 deed dit bv niet)) apparatuur.

*: aan dient te worden gelezen als: haalt uit standby[**]
**: voorkom dat er onnodig aparaten in standby staan, alle kleine beetjes helpen.
Nogal veel haakjes en sterretjes is het niet?
Als ik mijn Playstation aanzet met de controller komt mijn tv Niet uit standby bijvoorbeeld.

Ook helemaal niet erg aangezien het opstarten van een game toch zijn tijd nodig heeft.. Je zit toch net zo lang te wachten.
320 zal niet gebeuren. nu is $499 ook 499 euros
Mede ook omdat er bij de 399 dollar nog geen (Amerikaanse) BTW bij zit
Maar met de huidige koers zit de 400 dollar + nederlandse btw op ongeveer 350,-

goed, zal waarschijnlijk alsnog 400 worden, microsoft zal misschien een veiligheidsmarge willen voor als de dollar weer stijgt. Aan de andere kant laat het wel ruimte voor aanbiedingen.
het is niet enkel BTW die erbij komt. Er zijn ook nog bijkomende importbelastingen voor dit soort artikelen.
Precies, en bovenop die dollarprijs komt nog tax afhankelijk van de staat.
Mja het komt inderdaad op 346 op dit moment (400 dollar is 291 euro + 19% btw = 346). Maar import-kosten, lokalisatie en licenties komen daar in feite nog bovenop.
Stomste zet die ze kunnen doen.
Veel mensen weten niet hoeveel functies er daardoor uit vallen en daarnaast was dit de beste methode om eens goede implementaties in games te zien.
D4 is straks bijna niet zonder Kinect te spelen als je de trailers bekijkt,ben benieuwd hoe ze dat op gaan vangen. Net als klachten dat voice commands niet werkt, de controller niet synchroniseert, de tv niet automatisch aan gaat, de tv box niet te bedienen is vanuit oneguide etc.
Voor 1 game die het echt gebruikt zou het onterecht zijn om iedereen een Kinect door de strot te duwen. Ik heb ook een Xbox One met Kinect (uit Duitsland) en de Kinect gebruikt ik nooit. In het begin was het even grappig (zo van "kijk, ik kan hem bedienen met mijn stem, grappig hoor") maar daarna doe je er niets meer mee.

Het is dat ik geen andere keuze had maar anders zou ik de Kinect er niet bij gekocht hebben.
Het is niet zo dat de kinect helemaal verdwijnt, er komt een tweede SKU naast de bestaande zonder kinect (en $ 100 goedkoper). Veel gamers, zeker in US, gamen niet in de woonkamer op een mega TV maar hebben een playroom of doen het op de slaapkamer, waar de kinect inderdaad behoorlijk nutteloos is. Tel daarbij op dat een van de meest gehoorde klachten is dat de console te duur is, en de beslissing is echt niet gek.

Dit is puur om de verkoopcijfers op te krikken, vooral in de US, en straks in azie waar ik me kan voorstellen dat er geen stemondersteuning zal komen (hoevel chinese talen zijn er?) zodat ook daar de kinect nutteloos is.

De enige fout die MS naar mijn mening heeft gemaakt is dit niet vandaf dag 1 aan te bieden. Ik ben behoorlijk blij met de X1 en kinect, gebruik de voicecommands echt voor alles (ook TV), maar kan me voorstellen dat er zat zijn die alleen maar willen gamen.
De vraag is nu natuurlijk of Microsoft ook nog met een losse Kinect komt, voor als die ene system seller komt die Kinect vereist... (Of: compatibiliteit met de 'Windows'-versie van Kinect 2.0?)
De huidige heeft een exotische soort-van USB aansluiting, zouden ze met een verloopstukje moeten gaan werken.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True