Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Microsoft heeft besloten de ondersteuning voor Kinect-dashboardnavigatie met gebaren te schrappen. Vanaf de release van de nieuwe Xbox One Experience verdwijnt deze optie uit de software. De beslissing is gemaakt omdat de functie volgens Microsoft weinig wordt gebruikt.

Dit vertelt Mike Ybarra, bij Microsoft verantwoordelijk voor Xbox, in een interview met Windows Central. Hij stelt dat Microsoft zich wil richten op features waar gebruikers om vragen. "Het gebruik was zeer laag", zegt Ybarra "we moesten onszelf de vraag stellen of het de investering nog waard is".

Oorspronkelijk werd de Kinect gebundeld met elke Xbox One en adverteerde Microsoft met de dashboardnavigatie door middel van gebaren. Al vrij snel bood Microsoft de mogelijkheid om de console zonder Kinect aan te schaffen tegen een gereduceerde prijs.

Microsoft geeft aan dat alleen de dashboardnavigatie verdwijnt en dat andere software blijft werken met de Kinect, waaronder Skype, biometrisch inloggen en Kinect-games. De nieuwe Xbox One Experience is vanaf 12 november beschikbaar en biedt onder andere snellere interface en backwards compatibility voor Xbox 360-games.

Microsoft Xbox One Kinect 2.0 Sensor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Soms was deze navigatie dan ook echt irritant, uit het niets zag hij je hand bewegen en drukte hij op van alles binnen het dashboard, of als je Youtube zit te kijken. Een verstandige keus van Microsoft als je het mij vraag.
Opvallende keus, noem ik het.

Zelf heb ik geen One maar een 360 en hoewel ik het niet als core feature zie vind ik de mogelijkheid om door het menu heen te gebaren d.m.v. de Kinect een leuke, zinvolle en moderne toevoeging.

Door deze optie nu in het opvolgende product te verwijderen, geeft men in mijn ogen aan zich onvoldoende te richten op de ontwikkeling en het interesseren van mensen.

Ik begrijp heus wel dat een controller voordelen biedt maar als je lekker op de bank een filmpje kijkt dan is gewoon zonder enig hulpmidden anders dan je eigen handen je apparatuur bedienen naar mijn mening nog steeds iets dat j˙ist bestemd is voor de toekomst (en dus het heden).
Het is een leuke feature inderdaad ikzelf heb een xbox one met kinect sinds de dag dat ie uitkwam in NL maar het is geen praktische feature. Ik heb het alleen gebruikt tijdens de tutorial toen ik mijn xbox voor het eerst aansloot en een keer toen mijn vrienden er waren en iemand zijn hand omhoog stak en de xbox hierop toevallig inspeelde waarbij mijn vrienden van alles wilden uitproberen. Het is leuk idd maar totaal niet praktische. Je moest bij elke beweging moeite doen om de juiste selectie te krijgen en je moest 8 seconden je hand stil houden en een beweging maken zodat je ergens op kon klikken.

Spraak commando's op de xbox dat werkt wel geweldig. Ik heb mijn xbox op engels staan dus maak ook gebruik van de spraak commando's die werken wel weer vloeiend. Helemaal de spraak commando "Xbox, Record that" is geweldig. Inmiddels kun je die ook bereiken zonder een kinect en moet je de home knop 2 keer drukken en vervolgens X. Dan maakt hij ook een opname van de laatste 30 sec van je gameplay. Maargoed. Het leukste blijft wel het feit dat ik gewoon Xbox On roep en mijn TV en xbox automatische aan gaan. En andersom ook. En het feit dat de kinect herkend wie ik ben en mijn vrienden zijn. Ze lopen de kamer in en hij zegt al gelijk Hi, Sunny of Hi, Nima in mijn geval. Straks met Cortana ga je wel meer functies zien met de Kinect.

Ik ben iig tevreden met mijn Kinect. Maar inmiddels via marktplaats voor 20 of 30 euro vaak. Zeker de moeite waard!!! Het maakt heel veel nieuws mogelijk met je Xbox
Dat laatste met gezichtsherkenning en profilen zou ik eerder eng vinden...
Wat ik enger vind is het feit dat langs elke straat in de stad camera's hangen die dezelfde mogelijkheden hebben ;) Maar voor een gaming machine kom op. Privacy issues oke. Maar als we allemaal zo extreem gaan doen met hoe eng we alles vinden leef je gewoon onder een steen want privacy zoals wij die nu kennen zal straks niet meer bestaan met de internet of things. We kunnen blijven klemmen aan wat we gewend zijn en zo min mogelijk persoonsgegevens achterlaten op alles wat we doen. Maar in 10 jaar zou je voor het uitspugen van je kouwgom op straat al een rekening naar huis gestuurd kunnen krijgen omdat een camera je heeft gezien. In theorie natuurlijk.

Maar om bij een xbox te zeggen nee dat vind ik eng als ik een camera heb die mij filmd waar ik mee game. De eye toy camera op de PS2 was niet heel anders ;) Dit is gewoon een doorontwikkeld systeem en microsoft zou dom zijn om dan geen gezichtsherkenning te inplementeren.
Je vind een camera op straat eng maar een camera IN je huis die je 24/7 kan spioneren (ik neem aan dat jij de stekker er niet uit doet als je klaar ben) vind je helemaal goed? Dat past niet bij elkaar.

Dat privacy minder word betekent niet dat je er niks aan kan doen.
Alleen daarvoor werkt het niet goed genoeg, althans bij mij niet. Het reageert vaak te laat/traag waardoor een controller/afstandbediening nog altijd de voorkeur heeft. Zal gedeeltelijk met wennen te maken hebben, maar het bracht me meer irritatie dan dat het iets toevoegde.
Eens, alleen heeft het niks met wennen te maken. Als je op een knopje drukt, dan wil je niet eerst 4 seconden wachten alvorens er iets gebeurd en zo werken de gebaren momenteel wel. Je moet echt 3x een beweging maken voordat de x1 het door heeft. Dat werkt gewoon niet fijn, dus dan maar liever met de controller. Die heb ik toch nodig, dus dan kan ik net zo goed die meteen erbij pakken aangezien de stemcommando's in het Nederlands ook nog niet werken. Xbox AAN werkt niet als ik zonder de controller op de bank lig, die heb ik dus sowieso nodig.
Door deze optie nu in het opvolgende product te verwijderen, geeft men in mijn ogen aan zich onvoldoende te richten op de ontwikkeling en het interesseren van mensen.

Ik denk dat jouw zienswijze precies aansluit bij die van het Xbox One team vˇˇr de release van de XBO. Alleen bleek in de praktijk dan niemand echt op deze functies zat te wachten zoals eigenlijk al vrij snel duidelijk werkt na de presentatie.
Na een tijdje in de ontkenningsfase te hebben gezeten hebben ze uiteindelijk het roer omgegooid.

Na het eerdere besluit om de Xbox One ook zonder Kinect te leveren (Iets dat tijdens de eerste presentatie nog als onmogelijk werd gezien) vind ik dit zelf een compleet logische stap.

Overigens verdubbelde de verkoop van de XBO vanaf het moment dat ze een versie zonder Kinect gingen verkopen dus mij inziens richten ze zich nu juist wel op interesses van mensen.

[Reactie gewijzigd door Jan de Olde op 11 november 2015 12:31]

Is er dan geen optie om dit gewoon uit te zetten?
Ik denk eerder dat doordat ze dit uitzetten, ze garanderen dat ze meer CPU beschikbaar houden en de dashboard dus minder zwaar is
Ze zullen toch ergens resources vandaan moeten halen als ze een volledige windows 10 op de achtergrond willen laten draaien ipv een uitgeklede xbox-versie zoals voorheen.
Dr gaat geen volledige Windows 10 op draaien? Maar je kunt wel apps draaien op het Windows 10 platform. Het is net als met die IoT devices of Phone geen volledige desktop e.d.
En wat heb je nodig om apps te kunnen draaien? Alle services en libraries die de apps nodig hebben, oftewel een volledige installatie. Waarschijnlijk geen desktop met taakbalk nee, maar een interface die bij consoles past, maar een interface is slechts een heel klein onderdeel van het geheel.
Gewoon de winRT libraries. Die draaien zelfs op devices genre raspberry pi.
Ik vind het persoonlijk ook redelijk opzienbarend dat MS beslist het helemaal eruit te halen in plaats van een optie toe te voegen om hem aan/uit te zetten.

Dan kunnen users zelf bepalen of ze de feature willen of niet.
Omdat ze de software telkens compleet updaten. Nu komt er nieuwe software op Win10 gebaseerd, Ze zullen dus veel opnieuw hebben moeten schrijven. Als een onderdeel amper gebruikt wordt is het dus makkelijker om dit uit het besturingssysteem te slopen dan dit te updaten. En als ze het erin houden, moeten ze het dus altijd updaten, kost tijd en geld. Logische beslissing dus.

Mensen reageren hier verbaasd op dat het eruit gehaald wordt. Ik vind het juist wel noemenswaardig. M$ heeft groot ingezet op Kinect en de functies. Aangezien het totaal niet aansloeg hebben ze al een moeilijke keuze moeten maken het niet meer te bundelen. En dit is een volgende stap. Als iets niet werkt dan moet je het uit faseren. Hadden ze dit dan niet van te voren kunnen weten? Blijkbaar niet, hadden ze genoeg signalen dat het zou gaan werken. Helaas niet het geval, maar laat ze lekker hun energie op andere zaken inzetten.
Het gaat alleen om de gebaren in menu's. Je vriendin zal gewoon nog kunnen dansen voor de tv :)
Ding heeft al niet veel meerwaarde meer, voor mij is het enkel nog 1 of 2 spellen, natuurlijk voice control.. Soort van veredelde microfoon van 100 euro :D
Wat een onzin.

Er zijn meer dan 2 spellen die kinect gebruiken, maar de kinect voor de XB1 is nooit geadverteerd als een gaming device.

Het was voor het bedienen van je xbox en voicecontrols.

Microsoft heeft ook bevestigd dat kinect nog steeds veel gebruikt wordt. Ontzettend handig als je zit te gamen en een potje Skype met je stem wil opstarten en gamen tegelijk. Ook voor het streamen of editen en maken van youtubefilmpjes en screenshots maken.

Microsoft heeft ook bevestigd dat er meer kinect spellen in ontwikkeling zijn, maar dat is niet de focus van de Kinect voor de xb1
Daarom zeg ik ook 'Voor mij is het enkel', de rest van die kinect games boeien mij niet zo.

En in de NXOE heb je dat allemaal niet meer nodig met het nieuwe (supersnelle) snap scherm, er is geen voice-selectie tussen game/party en Skype (even buiten de focus wissel), double tap X of Y is al 3x sneller dan 'record that' te gillen (of gewoon de XBO app gebruiken). Voice control is al uit netflix gehaald, voor muziek heb je er niets aan omdat dat niet background werkt. En ja, die paar twitch streamers die met kinect werken? Heb je nog weinig aan als je een overlay wil gebruiken, wat de grote jongens toch altijd doen.

En ingame hebben meer mensen last van de 'microfoon staat altijd aan dus ik hoor alles wat er gebeurd daar' kinect mensen dan dat dat nog uberhaubt iets toevoegt.
Ah, de wereldmarkt bestaat uit gelukkig meer consumenten dan jij alleen.

De Kinect is al tof voor de voicecommands. Dat jij knoppen drukken beter vindt is iets anders. Andere mensen hebben de voorkeur dat met stem te doen. En of het sneller is of niet is een andere discussie.

Google, Microsoft en Apple investeren ontzetend veel in Cortana, Google voice en Siri. Dit is niet voor niks. Omdat dit de toekomst is.

Kinect is meer dan een gaming device. Voor jou zijn het alleen maar 2 spellen.
Genoeg kinderen die zich vermaken met spellen als dance central en andere motion gaming spellen.

Voor jouw is het niks, maar genoeg mensen die zich met motion gaming spellen en met de voicecommands vermaken met de Kinect XB1
Daarom ga ik volgende maand een XBOX One kopen zonder Kinekt. Ik gebruik de Kinekt bij mijn 360 ook zelden.
Kinect van de xb360 is TOTAAL iets anders dan Kinect voor de XB1.

Bij de XB1 wordt je

erkent en ingelogd met de kinect,
aan en uit met je stem
je controller wordt automatisch naar je profiel geconfigureerd
je kan spellen opnemen met voice commands ( xbox record )
Je kan vidoes opnemen met green screen en speciale effecten voor bijvoorbeeld youtibe vidoes
Cortana komt eraan die kinect nog vetter gaat maken.

Als je het eenmaal hebt wil je echt niet zonder.
Idd, de grootse misser van de X1 als je het mij vraagt. Zolang voice commands niet werken in het Nederlands, heeft die kinect geen toegevoegde waarde. Ja ik kan de X1 op EN taal zetten, maar daar heeft mijn zoontje niks aan. Die wil alles in het Nederlands.....
Nederlandse voice controls werken op dit moment al in de preview. Zullen dus waarschijnlijk spoedig beschikbaar komen.
Ze werkten 2 jaar geleden al in een preview voor Xbox 360 ook al eens en ze zijn er nog niet :) wil dus jammer genoeg niks zeggen. Werkte al zeer goed toen zelfs, dus dikke teleurstelling toen ze het een update later weer hadden weggenomen...

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 11 november 2015 12:23]

Ik denk dat ze het deze keer wel zullen doorzetten. Helemaal omdat ik elke week al verbeteringen heb gezien aan de voice commands. In het begin werkte bijna geen enkele commando's en leek het nog alsof hij halfdoof was. Nu is bijna alles vertaald, inclusief "XBOX Aan", als hij in stand-by staat.
Ik maak al gebruik van de preview sinds het begin. Ik heb de taal ook op NL staan maar de commando's werken niet bij mij. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Of heb jij de taal wel op Engels staan?
Taal en regio staan allebei op NL. Als ik XBOX op de nederlandse manier zeg, krijg ik de spraakcommando's in het nederlands.
Hoe zeg je XBOX op een Nederlandse manier???? IKSBOKS???
Jup. Zo werkt het bij mij.
Ik gebruik hem regelmatig voor Skype, hele goede camera die ook leuk inzoomed op de persoon die praat. Verder handig dat hij gelijk de juiste persoon inlogged die gaat zitten of die de controller vast heeft.

Het is al eerder gezegd, de functies moeten gewoon goed en snel werken. Gebaren werkte gewoon niet goed en snel genoeg, het vooruit duwen met je hand om een selectie te maken was al niet handig.

Stembediening in het engels werkt ook goed, maar dat moet wel een keer naar nederland komen.
Sorry, weer vergeten eerst te kijken of iemand anders niet al had gezegd wat ik wilde zeggen (Skype)...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 11 november 2015 17:59]

En zo sterft Kinect weer een beetje meer...
Wat een onzin.

Er zijn meerdere spellen die kinect gebruiken, maar de kinect voor de XB1 is nooit geadverteerd als een gaming device.

Het was voor het bedienen van je xbox en voicecontrols.

Microsoft heeft ook bevestigd dat kinect nog steeds veel gebruikt wordt. Ontzettend handig als je zit te gamen en een potje Skype met je stem wil opstarten en gamen tegelijk. Ook voor het streamen of editen en maken van youtubefilmpjes en screenshots maken ( met je stem ).

Microsoft heeft ook bevestigd dat er meer kinect spellen in ontwikkeling zijn, maar dat is niet de focus van de Kinect voor de xb1

[Reactie gewijzigd door optimuspecs op 11 november 2015 11:47]

Voor de massa is Kinect niets meer geworden dan een dure microfoon en voor een dans-spel hier of daar. Ze zeggen dat er spellen voor in ontwikkeling zijn, maar het zou mij verbazen als Microsoft zelf nog een spel met Kinect motion tracking op de markt gaat brengen.

Kinect als motion device is m.i. gestorven.
De grote massa die GEEN Kinect heeft. Voor de gamers die Kinect hebben en kunnen beoordelen is Kinect springlevend.

Micirosoft heeft dat ook gewoon bevestigd recentelijk. Ze hebben ook bevestigd dat ze Kinect vollop zullen ondersteuning en dat er functies en spellen in ontwikkeling zijn.

De foutb die jij en veel mensen doen is dat ze kinect als alleen als motion device voor games zien. Je kan zeggen dat motion gaming dood is, maar dat is het ook voor de WI, PS move.

De Kinect games worden nog steeds verkocht. Kinect wordt nogsteeds gebruikt om mensen automatisch in te loggen bij herkenning, etc, etc!
[...] en adverteerde Microsoft met de dashboardnavigatie door middel van gebaren.
OkÚ, en waar kan ik nu de xBox terug brengen? Aangezien die niet meer doet waarmee is geadverteerd. Ik heb geen geld voor een jarenlange rechtzaak. Nu ben ik voor de 2e keer in ÚÚn maand genaaid door Microsoft (OneDrive). Hartstikke onbeschoft gewoon. Straks weer features weg met W10m update (welke nog lang niet RTM voelt, maar wel zo genoemd wordt.)(gerucht 12 november)
Voor zover ik weet heeft Microsoft nooit handgebaren in het dashboard gebruikt als een selling point in welke reclame dan ook (in apps en games wel, maar in het dashboard heb ik het nog niet gezien in reclame). En hoezo ben je "genaaid" door OneDrive? Ja, de limieten gaan omlaag, maar als je een gratis gebruiker bent heb je niet echt recht van spreken, zeker niet omdat je 1 jaar lang gratis 1 TB krijgt, en Office 365.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 11 november 2015 13:26]

Het punt is dat ik geen gratis gebruiker ben. Ik heb dus betaald met de intentie van het onbeperkte gebruik. Nou zit ik " pas" rond de 300 GB, maar ik had (dacht te hebben) dus voor de lange termijn ge-investeert (infrastructuur etc, personal use met een -tikkie- zakelijk).

Op dit moment heb ik aan 1 TB voldoende, maar voor hoelang nog? Het principe is dat er geadverteerd wordt met onbeperkt, maar dan opeens een beperking krijg opgelegd.

Zou je dat appreciŰren in een "All You Can Eat" restaurant, waarbij plots 1% van het oorspronkelijke buffet geserveerd wordt?

En Microsoft heeft wel degelijk geadverteerd met de gebaren-feature, al is het maar in de KeyNote.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp« op 11 november 2015 14:40]

Niet heel vreemd. De Xbox One begon pas een beetje te lopen toen de Kinect-loze bundels werden verkocht, omdat men de toegevoegde waarde van Kinect niet zag ("ik gebruik het toch niet, waarom zou ik er 100 euro extra voor betalen?"). Er is op dit moment in Nederland zelfs maar 1 bundel beschikbaar met Kinect, tegenover 16 bundels zonder. Als van de weinige mensen die Kinect hebben ook nog maar een klein deel er gebruik van maakt, waarom zou je dan heel veel tijd besteden aan het implementeren van menu-navigatie.
Het heeft een tijd geduurd, maar Microsoft ziet eindelijk in dat Kinect geflopt is. Er zijn vrijwel geen spellen die exclusief Kinect gebruiken (op wat fitness en dans-spellen na, en die spellen krijgen stuk voor stuk vernietigende reviews), en ik heb nog nooit iemand gehoord die zei: "Ja leuk dat Fifa15, maar je zou het echt met Kinect moeten besturen!"
Voor mij was overigens de functies met de kinect 1 van de weinige redenen om een xbox1 te kopen (als er een next gen console in ons huis zou komen).

Heb namelijk een kinect for windows met zelfgemaakte software waarmee ik de computer kan besturen met gebaren. Heb een X1 controller (met wireless adapter) voor spelletjes die lekkerder spelen met een controller (denk hierbij aan MK/Streetfighter/Shadow of Mordor). Dus eigenlijk heb ik al redelijk wat X1 spulletjes staan thuis (behalve de console). Maar als ze dan compleet de kinect support aan het afbouwen zijn dan blijf ik maar lekker bij me pc'tje en koop ik wel een ps4 met Bloodborne als er een console komt.
12 november. Morgen dus. Ben benieuwd. Nu met extern USB3 SSD + streaming is het wel een feestje geworden. Eens kijken of het morgen een nog groter feest wordt. Windows 10 TH2 morgen ook. En het gerucht is dat W10M morgen RTMed.
Windows 10 Mobile is al reRTM'ed, er wordt alleen verwacht dat ze morgen die build ook uitrollen naar Windows Insiders, maar een emulator van build 10586 (de RTM-build) is al beschikbaar. ;)
Ik gebruikte het persoonlijk ook nooit en ik snap dat MS het eruit haalt. Het nieuwe Windows 10 interface op de Xbone is flink veranderd en het kost vast veel tijd/geld om navigatie via kinect daar goed op te laten werken. Bij de orsprongelijke UI kon je alleen horizontaal scrollen, maar dat is nu helemaal veranderd.
Het nut van gebaren als navigatie op een game console is mij altijd enigszins ontgaan.
Want let's face it, Microsoft wil er een allround media apparaat van maken maar het grootste gedeelte van gebruik is nog steeds het spelen van games en dan zit je toch al met een controller in je handen.

Een pookje naar rechts bewegen is nog altijd sneller dan een zwaaibeweging met je hand/arm. Wel mooi om te zien dat Microsoft actief bezig is met de juiste verbeteringen doorvoeren.
Ik ben er niet rouwig om. Het werkte voor mij echt totaal niet. Een knop indrukken door je hand naar voren te bewegen lukte mij op de een of andere manier gewoon nooit. Ik ging alle kanten op.
Het vreemde is dat de bediening via Kinect veel beter werkte op de Xbox 360 dan op de Xbox One, daar was het zo goed als onbruikbaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True